Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - FoamCleaner

#1
3 vuotta sitten tehtiin pieni Juhannuksen tienoo turnee. Pienempiä maantie osuuksia ja kyläteitä, ei moottoritietä.
Turku - Salo - Forssa - Huittinen - Rauma - Laitila - Turku noin suurinpiitein ja joitakin pikkukaupunkeja kierrettiin läpi siinä nurkilla. Pysähdyttiin välillä kaffelle ja syömään.
Ajattiin käytännössä ~85kmh (100kmh alueella) ja pienillä se ~10kmh vähemmän kuin piti, kun ei kiire ollut ja yöllä oli 4-jalkaisia ihan älyttömästi.
Ei ohituksia, ei nopeita kiihdytyksiä, rullattiin mutta mitään "hypermiling" ei tehty. Kunhan kurvailtiin vaan.

Kilometrejä tuli jonkin verran yli 350km ja keskikulutus oli 5.4/l luokkaa.
Mielestäni ihan hyvä +300hv DSG, vagilaisella. Tosiaan mainituissa kaupungeissa tehtiin pysähdys.
#2

Varastoon on jäänyt 2015 mallisesta Octavia RS alkuperäinen alusta, kokonaisuudessaan.
Etupää ja takaa siis.
Olleet n.30tkm käytössä.
Hinta 250e

Alkuperäinen ilmanotto, suodatinkoteloineen koko setti keulasta taaksepäin.
50e.

Sijainti Turku.
Nouto tai lähetys (ostaja maksaa).

NolNelYks 511 98viis5.
Privaviesti.
#3
Tuli tehtyä pieni tienooturnee ~360km, 2.0 TSI DSG octavialla.
Keskinopeus 65km/h ja kulutus 5.7L/100km ajotietokoneen mukaan.
9 kaupunkia, 3 stoppia ja 5:30 matka-aika stoppeineen. 225/35/19 rengastus.

Ei mielestäni kovin paha kulutus, kunhan nätisti malttaa ajella ja kulkupuolikin on pari naksua pirteämpi vakiosta.  :) 
#4

Lainaus käyttäjältä: Migo - 03.05.19 - klo:21:38
Onko kukaan laittanut APR:n tai erikoismoottorin softaa räsään? Itsellä pohdinnassa jompikumpi, toki erikoismoottorin (aka. porkkis) softa olisi edullisempi. Ilmeisesti kummallakin stage 1 softalla pääsee aika samoihin lukemiin, ainakin paperilla.
Samalla siis laitattamassa myös softan dsg:lle, joten muuttuuisi sekin parempaan suuntaan.

Mutta jos jollain kokemuksia ko. softista, niin mieleläni kuulisin kokemuksia.
APR ainakin suosittelee, että käyttää heidän ECU ohjelmaa, jos heiltä ottaa myös DSG päivityksen. "APR advises against mixing non-APR ECU and TCU Upgrades. APR cannot guarantee full compatibility with non-APR ECU" Voi tietysti olla mainospuhetta mutta en nyt itse ainakaan riskeeraisi.
Sanotaanko näin, että isomman huollon ;) jälkeen skoda alkoi toimia mukavan ripeästi ja DSG varsinkin toimii hienosti. Pari ärsyttänyttä alkuperäistä ominaisuutta loistaa poissaolollaan, tilalle tullut sulavaa toimintaa ja lisää nopeutta. Mukava tietysti tietää, että kaasutellessa painetta pitäisi olla enemmän ettei luistamista tapahdu. Varsinaiset "Launch" ominaisuudet eivät kiinnosta, yhtään en ole tehnyt. Ei nämä etuvetoiset paikoiltaan mihinkään lähde vs. esim. joku mistun evo.. sellainenkin oli luistopulkkana. Kuitenkin ~12tkm menty yhtä matkaa sujuvasti (koputtaa puuta).

Lainaus käyttäjältä: Kimmmo - 04.05.19 - klo:10:00
Jos räsän lastuttaa, niin jääkö siutä ”jälki” boksiin? Ja voiko sen virityksen nollata/perua?
Pystyy palauttamaan tai nollata/perua.
Käsittääkseni jos esim. huolto resetoi/päivittää ohjelmistot, pystyy APR:n tapauksessa päivittämään takaisin myös ilman suurempia ongelmia ja kuluja.
#5
Lainaus käyttäjältä: VR6 - 17.04.19 - klo:21:40
8.9kg painoi mulla Leggera HTL, kahdella eri vaalla punnitsin. Tänää 2x pinnotetta pintaan ja huomena alle  8)
Kelpaa kurvailla kohta.  8)
Renkaasta kai se ~10Kg tulee painoa lisää mutta vähemmän kuitenkin kuin nämä pykälää isommat.
#6
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
18.04.19 - klo:17:34
225/40/18 käytin 2.8 bar

#7
Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 16.04.19 - klo:21:22
Ootko mittaillu, että paljonko on etäisyydet lokarin kaaresta vanteen keskiön keskelle, tuon madalluksen jälkeen
Kävin äsken mittaamassa. Etu: ~325 ja taka ~330.
Auto saattaa aavistuksen olla mittauspuolelta kallellaan koska viemäri mutta varmaan +-5mm sisään. Otteessa on pykälän isommat luvut..mutta yhtään ei ole ruuvattu alemmas ja eri pyörillä mittaus tehty.
#8
Ensiasennus renkaina oli myös samankokoiset Bridgestonet ja ei minustakaan ollut hiljainen.
Melkein uskaltaisin sanoa, että nykyiset Hankook Ventus S1 Evo 2 (koko tosin 223/35/19) ovat pykälän hiljaisemmat.
Kurkasin ilmoitetut speksit tätä kirjoittaessa ja tosiaan 1db on eroa rengasmelussa niin korvatuntuma ja muistelut piti senkin puolesta paikkaansa.

Myöskään en pitänyt Bridgestonen "renkaan" runkokovuudesta mikä oikea termi onkaan. Nykyiset ovat hieman pehmeämmät mutta ei ihan GoodyYearin tasoa.
#9
Tuli puhdistettua ja öljyttyä ilmansuodatin... noh, hommahan meni reisille kuitenkin. Sinäänsä hyvä, että kävi kuin kävi.

Alunperin oli ajatus ostaa toinen filtteri heti varalle, huollon yhteydessä. Putsauksen & öljyämisen aikana vain heittää "tuoreen" paikoilleen ja hoidella käytetty uuteen uskoon myöhemmin. Olisin möhlinyt asian kuitenkin ja seuraavalla vaihtokerralla olisin asian vasta huomannut.

Putsaus onnistui ihan hyvin mutta öljyämisessä kävi fiba.. liikaa tuli. Koitin valmistajan ohjeen mukaan tehdä mutta siitä tuli just semmonen ku tuli..  Kulkupuoli kärsi ja polttoaineen kulutus nousi.. eikä aikaa ollut putsausta ja öljyämistä tehdä uudelleen.
Joten heti kauppaan, uusi filtteri (onneksi oli ettei tilapäistä viritelmää tarvinnut tehdä) ja vaihto paikoilleen. Menohalut palasivat ja kulutus laski normaaliin.

Tuollainen pötikkä kyseessä siis.



Kelpaa taas kurvailla ja on kesärenkaat alla. 8)
#10
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
16.04.19 - klo:19:42
Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 11.04.19 - klo:07:38
Aika rallikuski pitää olla jos 98 ja v-power (98.2) oktaanin välillä huomaa eron.. Eiköhän se oo se ero mielikuvissa ja onnistuneessa markkinoinnissa
Ei tarvitse rallikuski olla, jos on korvat päässä, osaa tunnistaa ja ymmärtää hieman eri taajuuksien ääniä. Vähän kovemmin ja matalempaa, hieman vähemmän ääntä eikä niin matalaa. Käyntiäänessä on ihan selvä ero, ehkä kulkupuolessa? mutta se voi olla markkinointia.

Saman asian kyllä huomasin aikaisemmassa volvossa, että käyntiäänet muuttuivat selvästi.. pelkästään parempiin murinoihin. 
Kyseessä tietysti voi olla myös piilevää rallikuskin ominaisuutta.  ;D
#11
Kävin punnitsemassa fillarit huvikseni, ihan paljon pieleen mennyt alustavista tiedoista ja arvailuista.
8x18" ja 225/40 renkaalla = ~22.7 Kg
8.5x19" ja 225/35 renkaalla = ~19.7Kg
Tuleehan tuosta pyörivän massan vähennystä reilusti vaikka on leveämpi ja korkeampi vanne.

#12
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
28.03.19 - klo:19:28
Lainaus käyttäjältä: peped - 26.03.19 - klo:08:59
Kulutushommiin liittyen; tankkaatteko bensa RS:ään 95 vai 98? Jos 98, niin oletteko huomanneet kulutuksen aidosti tippuneen tai moottorin käyttäytyneen jollain tapaan mehevämmin?
98 ja V-powerinkin välillä huomasin eroja käyntiäänessä ja toiminnassa.
V-powerilla moottori pitää tiukempaa tai vihaisempaa murinaa kierroksilla. Saattaa, jopa hiuksen hienosti liikkua paremmin tai sulavammin.
98 käynti puolestaan on hieman pehmeämpi eikä kierroksilla niin vihaisen kuuloinen.

95 en ole koskaan tankannut.
#13
Lainaus käyttäjältä: VR6 - 28.03.19 - klo:09:19
On kyllä hienot vanteet ja samalla värillä kun itselle tulee :) Satuitko käyttämään puntarilla? Itse halusin kevyet, kestävät ja laadukkaat vanteet, niin kyllä OZ oli aika selkeä valinta

Edit, tuolla aiemmin olitkin jo nämä maininnut

En puntarilla käyttänyt. Painot etsin webistä, kun ei niin tarkkaan kiinnostanut.
Helppo olisi tietysti putarille heittää ja verrata noihin alkuperäisiin, kun molemmat kierrokset ovat tallissa. Alkuperäiset on ilman puntariakin ihan pirusti painavemmat.

Taitaa olla kolmas kierros OZ:toja mitä itsellä on ollut ja samoja arvoja arvostan. Laadukkaita ovat aina olleet, tyylikkäitä omaan silmään ja kevyitä myös hintaansa nähden. Onhan kevyempiä olemassa mutta sitten pitää laittaa reilusti lisää euroja tiskiin. :)
#14
Lainaus käyttäjältä: VR6 - 28.03.19 - klo:08:33
Mikä Ozzin malli? Eihän vain HTL Leggera, itsellä odottaa kyseiset liikkeessä hakua, että pääse pinnoittaa :)

Eikai kuitenkaan pinnoitetta vahan päälle, pinnoite laitetaan aina mahdollisimman puhtaalle pinnalle.

Kyllähän nämä Leggera HLT ovat. 8) 


Onhan nämä jo 2 vuotta alla pyörineet eikä vastaan ole toisia tulleet. En usko, että monella on siltikään, jos nyt muutama pari Suomessa pyörii. Näitä perusvanteita JR:t, Dots + miljoonat Replicat yms. muita tulee kokoajan vastaan.

Suihke ei varsinainen "pinnoite" ole, joka vanteiden päälle tuli viimeiseksi. Aine laitetaan tosiaan kaiken päälle ja kesto on 10vko luokkaa. Sitten voi suihkia lisää.
#15
Yesöör.
Nyt on Skodu käynyt 2-step kiillotuksen läpi ja pinnoitettu KORREK Pro Ceramic TFC,, Cure.
Aikaisemmat pintanaarmut on pois ja näyttää ihan pirun hyvälle taas.
http://www.autofixaushuhtaniemi.fi/ hoiti projektin erinomaisesti ja asiakaspalvelua oli kohdallaan.

Pitää parempia kuvia kesävanteiden kera ja, kun kevät aurinko nousee + ilmat lämpenee. Pari nyt ensi hätään ennen kuin on täynnä pölyä.



Kesävanteet putsailin hyvin ettei pikipisaroita yms. muuta epäpuhtautta löytynyt. Sitten vahailin ja siihen päälle vielä pikapinnoite lisäksi. Mukavan Wetlookin sai pintaan tehtyä.
#16

Tuli sovittua aika 2-steppiin ja siihen kuhuttu Cure päälle. Lähtee varmasti vanhat pinnoitteet ja muut suoja-aineet pois pinnasta, tietysti "uusi" pinta kannattaa suojata. Autoa kävin jo näyttämässä ja tekijän suusta "tehdään tästä hyvä", joka tuli sopivalla painotuksella eli vaikutti hyvin lupaavalta.

Hommahan lähti käyntiin tästä -> Joku onnellinen käynyt pyyhkäisemässä pidemmältä matkalta..

Pitäisi uusi paikkamaalipullo + lakka käydä Skodalta hakemassa niin koittaa uusimmat kiveniskut maskeerata. Takapuskurissa ns. renkaiden vierestä varsinkin, jos hieman saisi siistittyä ennen tuota kiillotus ja suojausprojektia.
#17
Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 26.02.19 - klo:21:29
Muistelen, että tuossa oli sit 215/35,renkaat päällä..
Näin itse myös muistelen.
#18
Pe-La välisenä yönä satoi alijäätynyttävettä / vettä, joka viimeistään jäätyi tienpintaan ja itse en koskaan niin liukkailla teillä ajanut.
Toista talvea alla olevat GY nastarenkaat alla, pintaa on 9mm ja kaikki nastatkin on tallessa. 45km/h vauhdista tarvittiin varmaan 150m, että auto yleensäkin pysähtyi. Liukui kastan sisällä puolelta toiselle, kun koitti ohjata ja edes koski jarrua eikä ABS:set ei edes reagoineet.. Ei myöskään liustonesto lähdettäessä vaikka molemmat pyörät suttaa.. Oli ihan hemmetin liukasta.
Hiekka- / sepelipihakin oli kuin liustinrata mutta liukkaampi..

Ei ajatustakaan, että lähtisi kesärenkaita vielä vaihtamaan, jos tuollaisia iltoja tai öitä tulee. Katsotaan joskus 1kk päästä uudelleen.
#19
6 vaihteinen DSG. Itse tykkään enemmän vaihtaa manuaali puolelle ohituksissa, siitä jää silloin pois se mahdollinen automatiikan "oma ajattelu". Tehdään kuten kuski haluaa ja milloin haluaa. Riippuen hieman vauhdista mitä ajetaan, tiputan joko 2/3 pykälää pienemmälle.
~100 vauhdissa tiputtaa yhden pykälän (5) ja odottaa sopivaa ohituspaikkaan. Hetkeä ennen varsinaista ohitusta, ennakoiden hieman tiputan vielä vaihteen lisää (4) ja sitten lisää kaasua eikä pohjaan asti tarvitse painaa, että pääsee suhauttamaan ohi. Riippuen myös tilanteesta paljonko vauhtia "pitäisi" ottaa. ~60-80 vauhdissa taasen 3-vaihde on hyvä ja hieman lisää kaasua. Niin, että kierroksia olisi ~3500 +-500 tilanteesta riippumatta.


Kickdown on muutaman kerran tiputtanut turhankin pienelle vaihteelle, ainakin alkuperäisellä DSG-softalla niin en siitä pitänyt. Kierrokset hyppää melkein tappiin ja melkein heti sen jälkeen vaihdetaankin jo isommalle.. olisi voinut olla se yksi pykälä isompi heti alkuunsa ja siitä lähdetty.

50tkm menty, joista 10tkm päivitetyllä. Öljyt vaihdettiin juuri ja hienosti pelaa edelleen.
#20
Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 17.02.19 - klo:17:03
Ok, täytyy katella, mää luulin, että pitää olla mk6 golffiin tarkoitetut, joten olisin tilannut väärät..
Ihan lotolla tilasin, saattoi olla Mk6 hakusanoissa.. mutta ebaystä kuitenkin.
Kaikissa kuvissa oli hieman erinäköiset läpyttimet. Havainnekuva ja esittelykuvat oli kaikki erilaisia, kun tilasin ja värikin periaatteessa piti olla toinen mutta noi tuli.  ???
#22

Tässä muutama räpsy ratin vaihdelisäpalikoista.
Pidän väristä koska se on suhteellisen lähellä alkuperäistä muovin väriä, ollen tuollainen "puolihimmeä" myös. Tuskin lähemmäksi saa osumaan.

 


Vaihtajat ovat näillä paljon enemmän sormien ulottuvilla. Periaatteessa, jos pitää käsiä ratin yläosassa tai klo 10 - 2 vaiheilla on koko yläosa ulottuvilla ja taas, jos ratin alaosasta pitää kiinni klo 8 - 4 nurkilla on alaosa etusormen ulottuvilla.
3M teipillä nämä siis kiinni, ei ruuveja.
#23
Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 16.02.19 - klo:16:19
Onko kuvaa, että miltä noi vaihdevalitsimet näyttää ratissa..
Järjestetään. Ei taida olla.. eli pitää käydä ottamassa pari räpsyä.
#24

Aika hiljaista on ollut mutta päivitetään hieman, kun vuoksikin vaihtui. Mitään erikoista ei ole päivitetty tai tapahtunut kesän jälkeen. Kovaa ajoa vain.

2019
Auto kävi 50tkm huollossa. Uutta öljyä koneeseen ja DSG-laatikkoon myös uudet öljyt, suodattimet tietysti, jarrunesteet + muita perushuoltotoimia.
Laatikko tuntuu kyllä todella hyvältä. Vaihtaa pehmeästi ja nopeasti. 8)

Navigaattoripäivityksen tein juuri hetki sitten. Aikaa meni hieman alle 1h, kun 27 GB karttoja imaistiin navigaattoriin.
Käytin 32 GB, Class 10 muistikorttia. Ohje varoitteli, että päivitys voi kestää 4h tuntia.
Pienen jännitysmomentit aiheutti uudelleen käynnistys, joka otti yllättävän kauan.. ehdin jo miettiä, pitikö muistikortti ottaa pois, pitikö autosta ottaa virrat pois, pitikö jotain muuta tehdä...Paniikin omaisesti päädyin odottamaan. Jonkun reilun minuutin päästä alkoi radiosta äänikuulumaan ja VRS logo lähti pyörimään.. puuufff. Kaikki kunnossa.

Sellainen harmitus on käynyt, että joku on onnistunut koko kädellä pyyhkäisemään takavalolta.... takaoveen asti..nousten ikkunaan. Todennäköisesti, joku lapsi ollut, kun ikkunassa näkyi tai vaikutti olevan pienien sormien jäljet.. Pelkään, että naapuritallin muksut olleet asialla.. mutta synninpäästöä ei irronnut. Toinen vaihtoehto on kaupanpihassa tapahtunut. Auto käytännössä oli 2vko poissa ajosta.. kävin 1 kerran kaupassa ja muutoin auto ollut tallissa. Sitten, kun seuraavaksi lähdin liikkeellä huomasin likaisessa pinnassa pyyhintäjäljet. ??? :( >:( >:( >:( >:( :'(

Vahingossa varmaan tietysti mutta.. harmitti aika paljon ja vieläkin hieman.
Nyt takaovesta menee takavalolle asti sellainen 10cm paksu pyyhkäisy jälki ja ai, että miten se kiiltelee hienosti, kun valo siihen osuu.. Jäljet vaikuttaisi olevan vain lakkapinnassa, että eiköhän puleerauksella pääsee niistä eroon. :)

Kevät suunnitelmissa on siis auton puleereus. 2-steppinä varmaan ja pinnoitus. Todennäköisesti  TFC CURE tai vastaavalla. Pitää vaihtoehtoja vielä katsoa, jos tästä Turun lähialueelta löytyy hyviä tekijöitä.
#25
Lainaus käyttäjältä: seatts - 14.10.18 - klo:18:01
Sopiiko Ocuun 17x7.5 et 35 alle?
Eiköhän, kun 1" levempikin menee heittämällä.
#26
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
15.08.18 - klo:12:33
Jousien kanssa ainoa huonopuoli on, jos korkeus ei miellytäkkään.. Hieman enemmän kättä taskuun ja Eibachilta vaikka korkeusäädettävä sarja samalla vaivalla. Mielestäni parempi moneltakin osa-alueelta vs vakioalusta ja korkeuden saa haluttuun korkeuteen.
Mukavuus ja ajettavuus paranee entisestään, auton ollessa edelleen käytettävä. Ei tarvitse "pilalle" asti madaltaa.
#27
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 09.08.18 - klo:14:06
Itse kun tekee niin tulee sellainen kun tulee.  :P

Ovi
Pahvi

Vaimennus tuli taas tarpeeseen, äänentoisto parani rutkasti (bassopää) ja ovea sulkiessa kuuluu tumps entisen rämähdyksen sijasta.
Sehän näyttää suurinpiirtein samanlaiselta kuin omakin ja itse tehty.  :)  Just sellainen tuli kuin tuli.


Oli kyllä huomattava vaikutus. Vaimensin myös ovien ulkopellin niin paljon kuin pystyi ja elementtien taakse taisin 3 kerrosta laitteen. Ovipahveissakin on tuota ohuttu mattoa jäykistämässä, ohuempaa pehmomattoa ja paksua pehmomattoa sitten päällä.
Nämä siis Octaviasta ja tein sellain rauhassa 1 päivänä yksi ovi, elementit ja kaapelit + ovipahvi.
Ostin varuiksi 20 muovikiinnikettä mutta yhtään ei hajonnut purkuoperaatiossa.
#28
^^ niin totta, jos tuotannossa itsessään on taukoa. Muutamassakin nettikaupassa oli tarjolla ks. gummia mutta voivat olla vanhaa varastoa sitten.
Ajattelin ettei koko rengasta ei olisi ollut aikaisemmin ja 225/40/18 nimenomaan. Ei niitä yleisempiä kokoja talvirengas käyttöön. :)
#29
Lainaus käyttäjältä: Nifa - 02.08.18 - klo:08:54
Nyt ostin Skodaan GY:n ultragrip Ice 2:t (18"). Olivat enemmän omaan makuun, kun viime talvena ajelin kyseisillä kitkoilla laina-autolla, parempi pito kaikilla keleillä kuin noksussa. Ongelmana tosin oli, että tuo GY:n 225/40R18 tulee kuluttajamyyntiin vasta nyt syksyllä.
Nyt syksyllä kuluttajamyyntiin..?
Varmaan n.kaksi vuotta sitten noita katselin, kun pohdin kitkojen ja nastojen välillä. Useammastakin lafkasta pystyy gummia tuossa koossa  tälläkin hetkellä tilaamaan.
#30
Continental IceContact 2 valitsin omaani ja 225/40/18" koossa.Tuossa koossa ovat kyllä äänekkäät, se lienee huomattavin ja ainoa huono mitä on huomannut. Sovittaispitoa voisi aavistus enemmän mutta rengas "varoittaa" kyllä hyvin ennen kuin pito on loppumassa.Märällä, lumella ja jäällä muutoin hyvät renkaat.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy