Jouduin tuossa harmikseni toteamaan, ettei ainakaan tuo minun 2.0 TDI sovellu Suomen talveen. Kun Vebastossa on vikaa, ei auto suostu käynnistymään enää näissä nykyisissä keleissä.
Akku ladattu lämpimässä viime keskiviikkona, sen jälkeen matka-ajoa pari sataa kilometriä, yön yli ulkona, ei käynnisty!
Kun sitten kaiken maailman lisälämmitimien ja boostereiden avaustama sain ropposen liikkeelle, ajoin samat parisataa kilometriä, pidin yön yli laturissa, niin taas, ei käynnisty!
Vebaston takia on takuuhuolto tilattu ensi viikolle, mutta mitä muuta pitäisi pyytää paikallisen merkkiliikkeen "korjaamaan"? (Itse eivät kuitenkaan osaa mitään lähteä tekemään, pitään antaa hiukan vinkkiä ;))
Mielestäni alle kaksivuotiaan merkkihuolletun 85 tkm ajetun Suomeen myydyn auton kyllä pitäisi vielä alta kolmenkympin pakkasessa toimia, erityisesti kun akkusta on pidetty huolta.
Lainaus käyttäjältä: ptme - 05.02.12 - klo:14:26
Jouduin tuossa harmikseni toteamaan, ettei ainakaan tuo minun 2.0 TDI sovellu Suomen talveen. Kun Vebastossa on vikaa, ei auto suostu käynnistymään enää näissä nykyisissä keleissä.
Akku ladattu lämpimässä viime keskiviikkona, sen jälkeen matka-ajoa pari sataa kilometriä, yön yli ulkona, ei käynnisty!
Kun sitten kaiken maailman lisälämmitimien ja boostereiden avaustama sain ropposen liikkeelle, ajoin samat parisataa kilometriä, pidin yön yli laturissa, niin taas, ei käynnisty!
Sahaa mutta ei käynnisty? Vai ei edes pyöritä? Hehkut ehjät? Polttoaine varmasti juoksevaa?
Starttaako? Onko autossa muuta lämmitystä kuin webasto?
Jos starttaa ja hehkuttaa, mutta ei käynnisty, niin pääsyyt voi olla; 1-4 hehkua pimeenä tai kesälaatua on jäänyt vähän tankkiin.
Ja ei se webasto varsin toimi jos sinne on vähääkään jäänyt kesädiisseliä.
Ei kyllä pitäisi olla kesälaatua, kun on yli 20 tkm ajettu jo talvilaadulla.
Pyörittää kyllä, hehkuvalo sammuu normaalisti. Tosin eihän tuo pyöritys nyt aivan niin ravakkaa ole, kun Vebastolla lämmitetttynä.
Viime talvena piti taistella, kun ei arcticia meinannut löytyä koko Suomesta. Taitaa olla ensimmäinen ja viimeinen diisel minulla (onneksi pojan 220 tkm ajettu bensa-Polo toimii.....)
Vahvasti näyttää hehkujen vaihtohommalta. Kun autoa on lämmitetty aikaisemmin lisälämmittimellä, ei hehkujen ole edes tarvinnut toimia. Nyt kun niitä tarvitaan, niin toimimattomuus paljastuu. Kaverin VW:ssä oli viime viikolla 3 neljästä hehkusta pimeenä.
Lainaus käyttäjältä: ptme - 05.02.12 - klo:14:46
Ei kyllä pitäisi olla kesälaatua, kun on yli 20 tkm ajettu jo talvilaadulla.
Pyörittää kyllä, hehkuvalo sammuu normaalisti. Tosin eihän tuo pyöritys nyt aivan niin ravakkaa ole, kun Vebastolla lämmitetttynä.
Viime talvena piti taistella, kun ei arcticia meinannut löytyä koko Suomesta. Taitaa olla ensimmäinen ja viimeinen diisel minulla (onneksi pojan 220 tkm ajettu bensa-Polo toimii.....)
Hehkuvalosta ei näe onko hehkut rikki.
Eli ne hehkutulpat varmaan tullaan tarkastamaan ja akun kunto, vaikka onkin uudehko.
Ilman mitään lämmittimiä? Siis ihan raakanako? Minäkään en luottaisi, että oma 2,0tdi lähtisi 27asteen pakkasella ilman esilämmitystä.
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 05.02.12 - klo:14:58
Ilman mitään lämmittimiä? Siis ihan raakanako? Minäkään en luottaisi, että oma 2,0tdi lähtisi 27asteen pakkasella ilman esilämmitystä.
Jos ei lähde niin autossa on vikaa, eipä ole koskaan jättänyt omat TDI:t lähtemättä, pakkasen takia, ei edes 30 pakkasen takia. (ilman esilämmityksiä)
Pitäisi kyllä joskus kokeilla, ei vaan luonto anna periksi olla lämmittämättä silloin siihen on mahdollisuus.. Mutta hyvä kuulla, että pitäisi käynnistyä. Yksi hehku on omassa koneessa sökö ainakin vikakoodin mukaan.
Entinen 2 litrainen pumppari (BKD) oli kanssa todella epävarman tuntuinen käynnistyjä jo kympin pakkasissa. Akku ym oli kunnossa. Ei näköjään CR-koneet sitten ole paljon tuossa mielessä kehittyneet.
Lainaus käyttäjältä: Antti - 05.02.12 - klo:15:11
Entinen 2 litrainen pumppari (BKD) oli kanssa todella epävarman tuntuinen käynnistyjä jo kympin pakkasissa. Akku ym oli kunnossa. Ei näköjään CR-koneet sitten ole paljon tuossa mielessä kehittyneet.
Teitpäs sitten johtopäätöksen mahdollisesti rikkinäisen yksilön perusteella.
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 05.02.12 - klo:15:09
Pitäisi kyllä joskus kokeilla, ei vaan luonto anna periksi olla lämmittämättä silloin siihen on mahdollisuus.. Mutta hyvä kuulla, että pitäisi käynnistyä. Yksi hehku on omassa koneessa sökö ainakin vikakoodin mukaan.
Korjauttaisin sen yhdenkin hehkun. Ilman esilämmitystä yhden hehkunkin vian kyllä huomaa jo pikkupakkasessa epätasaisesta käynnistä muutaman sekunnin startista kun muut sylinterit käy paitsi yksi. Jossain ollut juttua että olisi rasitus kannelle kun lämpiää epätasaisesti tuon takia, tiedä sitten.
Kaikki hehkut ehjänä lähtee kohtuu pakkasista jopa paremmin käyntiin ilman esilämmityksiä kun ne eivät ole sotkemassa anturitietoja.
Minulla oli 3hehkua mykkänä, eilen vaihdoin kaikki uusiin. Yhdellä hehkulla sai vielä -15asteesta karkeasti käyntiin kun säteilytti pari tuntia, nämä lähes 30 pakkaset vaatikin jo piiiitkää starttia. Tanään kokeilin raakana (-28)> ei yritystäkään 1h säteilijää> sama tilanne 3h säteillijää> lähti kuin "palmunalta". Eli ei ainakaan tämä bkd ole kylmästarttiin tehty ;)
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 05.02.12 - klo:15:09
Pitäisi kyllä joskus kokeilla, ei vaan luonto anna periksi olla lämmittämättä silloin siihen on mahdollisuus.. Mutta hyvä kuulla, että pitäisi käynnistyä. Yksi hehku on omassa koneessa sökö ainakin vikakoodin mukaan.
Lainaus käyttäjältä: skula - 05.02.12 - klo:15:01
Jos ei lähde niin autossa on vikaa, eipä ole koskaan jättänyt omat TDI:t lähtemättä, pakkasen takia, ei edes 30 pakkasen takia. (ilman esilämmityksiä)
Niin, TDI ei varmasti ole niitä "varmimpia" lähtijöitä, mutta kyllä jos autossa on perusasiat kunnossa niin lähtee varmasti.
(akku, hehkut, talvi/arctit diesel, suodatin yms. kaikki kunnossa)
Minä en ole kuin muutamia kertoja(10-20) tämän -25- 30 C pakkaslähdön tehnyt ilman lämmitystä viime talvena, ja kaksi kertaa tänä talvena, eikä mitään ongelmaa, se on oikeastaan ihan sama onko ulkona ollut -12 tai -30 kun lyö käymään, hitaasti ja helvetin rumaäänisesti ne on lähteny, mutta ovat lähteneet.. Kun olen tämän tehnyt niin olen hetken istunut kabiinissa ja antanut koneelle vähän kierroksia hetken aikaa jotta kone "herää".. Sen jälkeen PTC elementti on tehnyt työnsä ja kabiinissa jo alle minuutissa ja tulee lämmintä sisäänkin..
Ilmoittaudun mukaan! Eilen illalla samalla koneella (2.0 TDI 125 Kw) oleva pasaati ei käynnistynyt(starttasi, mutta ei edes luvannu), jäi sitten vuokrafilmi palauttamatta. Tänä aamuna latasin akun ja auto oli lämmityksessä 4 tuntia, niin lähti vaivoin käymään. Vika oli varmaankin akussa tai sitten ei ollut tarpeeksi kauan lämmityksessä ???
Lainaus käyttäjältä: Q8 - 05.02.12 - klo:15:14
Teitpäs sitten johtopäätöksen mahdollisesti rikkinäisen yksilön perusteella.
Jep ;)
Lainaus käyttäjältä: Antti - 05.02.12 - klo:15:11
Entinen 2 litrainen pumppari (BKD) oli kanssa todella epävarman tuntuinen käynnistyjä jo kympin pakkasissa. Akku ym oli kunnossa.
Golffi kyl käynnistyy melkoisen kalinan säestämänä :D
Vanha 80 luvun nokivasara
Oma Ocu oli helvetin nihkeä lähtemään käyntiin, kun pakkasta oli -20 tai enemmän. Viime talvena -30 pakkasessa ei enää jaksanut lähteä, vaikka 3h tuntia oli lämmitelty. Epäilin hehkuja, että liekö joku olisi pimeänä.?
Nyt vaihdoin tuossa pari kuukautta sitten uuden turbon ja pojat katsoivat samalla, että yksi hehku oli pimeänä. Vaihdettiin siinä samalla uudet hehkut ja nyt esimerkiksi tänä aamuna oli -35 pakkasta, niin auto lähti hyvin käyntiin. Oli auto ollut 3h tuntia lämmityksessä, mutta ilman uusia hehkuja ei varmasti olisi lähtenyt. -20 asteen pakkasessa lähtee, no ei nyt ihan palmun alta, mutta huomattavasti paremmin, mitä ennen. Eli kyllä suosittelisin katsastamaan, että hehkut varmasti OK.
Jäi täälläkin 125kW diesel käynnistymättä, -09 ja 70tkm ajettu. Siihen jäi pihaan yön yli seisottuaan, joten kai sieltä jossain välissä tulee lavettiauto paikalle, jos vaan tänne mökille osaa, kun gepseistä ei löydy tätä loppupätkää. Ollapa ittellä laturi. No ensi viikolla on.
Oma 2.0TDI 105kw lähti tällä viikolla ekalla käyntiin, lyhyen starttaamisen jälkeen, seisottuaan 10 tuntia 30 asteen pakkasessa. Kyllä CR-koneet on hyviä käynnistymään kun kaikki on kunnossa. Koneelle ei tee todellakaan hyvää käynnistyminen osalla sylintereitä. Auto pajalle syyniin, niin sillä jopa säästää euroja.
Miettikääpä vielä paljonko nokea tai jopa polttoainetta ajautuu hiukkassuodattimeen, jos kone käynnistyy vain osittain.
Oma 1.9TDI lähti aamulla -30 pakkasesta ekalla käyntiin. Käynnistysaika oli hieman normaalia pidempi muttei mitään ongelmia.
Pari talvea sitten kun oli kaksi hehkua rikki -15 pakkasessa oli turha koittaa ilman webastoa käyntiin.
Yllättävän äkkiä muuten nousee koneessa veden lämpötila -28 -> 30 asteeseen.
Lähdin aamulla saman tein liikkeelle kun olin startannut ja alta kilometrin oli lämpötila noussut tuohon 30 asteeseen.
No ei se sitten lopulla 15km matkalla yli 70 noussutkaan.
Pakkasta taisi olla aamulla 31 eikä webasto suostunut toimimaan. Onneksi kone lähti kuitenkin käyntiin ilman lämmitystä ihan mukavasti. Kylmä oli tosin matkaa tehdä kun webasto ei sitten herännyt ollenkaan. 33 taisi olla aamusella ajellessa pahimmillaan pakkasta ja kyllä oli kylmä kyyti. Maskisuoja + toimiva webasto olisi lienee apu tähän :-\
Audin tiepalvelun kautta tullut boosteri pöräytti rakkineen käyntiin kuin palmun alta. Virtaa saatiin tuonne metsän keskelle soitosta tunnissa. Hyvä suoritus.
180tkm ajettu BKD (-08 2.0tdi golf variant) lähtee käyntiin karvan alle -30 pakkasilla ilman lämmitystä mutta sahaamaan joutuu ja savua riittää. Pitääkö hehkut tsekata testerillä vai näkeekö niiden kuntoa mitenkään kotikonstein?
Eiköhän tuo ole jo siinä rajoilla, että auto käynnistyy - näin se vaan on. Elämä on realismia eikä fantasiaa.
LainaaPitääkö hehkut tsekata testerillä vai näkeekö niiden kuntoa mitenkään kotikonstein?
Testeri on helpoin tapa, mutta DC-virtapihdilläkin näkee hehkujen toiminnan - jos sellainen kuuluu "kotikonsteihin". Ainakaan Touranissa (BKD) hehkuihin ei päässyt käsiksi ilman purkuoperaatioita. Mittaus onnistui helpoimmin kytkemällä "mittauslenkki" hehkujen sulakkeen paikalle ja mittaamalla siitä hehkutusvirta pihtimittarilla.
Kyllä se vaan niin on että jos kaikki on kunnossa niin lähtee yli 30 pakkasessa kuin palmunalta 8) Mulla entinen kulkine Audi A4 TDI quattro (BPW kone) lähti - 33 asteen pakkasella käyntiin ilman lämmitystä hiukan kakistellen mutta kun kierrokset nosti kaasua painamalla sinne 1100 kierrokseen niin kävi jo oiken nätisti ja noin minuutin kuluttua ihan tasasesti itsekseen ja kanavista pukkasi lämpöisempää ilmaa kun vastus hoiti hommansa. Eikun hehkut kuntoon ja suodattimet (polttoaine ja ilmanputsari) vaihtoon niin pitäis toimia myös ilman esilämmitystä. :D
Lainaus käyttäjältä: ML1 - 05.02.12 - klo:22:11
Kyllä se vaan niin on että jos kaikki on kunnossa niin lähtee yli 30 pakkasessa kuin palmunalta 8) Mulla entinen kulkine Audi A4 TDI quattro (BPW kone) lähti - 33 asteen pakkasella käyntiin ilman lämmitystä hiukan kakistellen mutta kun kierrokset nosti kaasua painamalla sinne 1100 kierrokseen niin kävi jo oiken nätisti ja noin minuutin kuluttua ihan tasasesti itsekseen ja kanavista pukkasi lämpöisempää ilmaa kun vastus hoiti hommansa. Eikun hehkut kuntoon ja suodattimet (polttoaine ja ilmanputsari) vaihtoon niin pitäis toimia myös ilman esilämmitystä. :D
Hyvin lähtee Jettakin (BKD) käyntiin ilman esilämmitystä! Mutta eipä enää lähdekään, kun on ollut pari tuntia piuhassa... (letkulämppäri)
Hehkut on varmaankin kunnossa, mutta taitaa lämpötila-anturi hämääntyä lämmityksestä ja antaa näin ollen väärää infoa koneen lämmöstä hehkujärjestelmälle. Hienoja vehkeitä...
Ei juma.. Mun BMR oli kylmänä tiistaista lauantaihin, pakkasta oli parhaimmillaan 25C. Lauantaina about -24C kun tuskailin että lähtiskö se. Kääntelin ensin kontissa ollutta öljypurkkia (mobil esp 0w/30) ja melkosta toffeeta oli. Käyntiin lähti kuitenkin heti, startti oli vain ehkä 2x normaali.
Mutta yli kolmenkympin pakkasesta ilman lämmitystä.. ei ihme että joidenkin autoille öljy maistuu
Lainaus käyttäjältä: Vagaaja - 05.02.12 - klo:23:14
Hyvin lähtee Jettakin (BKD) käyntiin ilman esilämmitystä! Mutta eipä enää lähdekään, kun on ollut pari tuntia piuhassa... (letkulämppäri)
Hehkut on varmaankin kunnossa, mutta taitaa lämpötila-anturi hämääntyä lämmityksestä ja antaa näin ollen väärää infoa koneen lämmöstä hehkujärjestelmälle. Hienoja vehkeitä...
Tuttua juttua myös Audissa. Kiusallinen ominaisuus. Lämppäripiuha pitää irrotetella 15 min ennen starttia tai startata lyhyesti, odottaa minuutti ja startata uudelleen. Muuten hehkutusta ei tapahdu ollenkaan. Ilman lämmitystä aina ekalla käyntiin.
Vähempi noita alle -10 kylmäkäynnistyksiä tulee tehtyä, joten vielä selviää yhden litran öljynlisäyksellä 30 000km vaihtovälillä.
Lainaus käyttäjältä: ptme - 05.02.12 - klo:14:26
Vebaston takia on takuuhuolto tilattu ensi viikolle, mutta mitä muuta pitäisi pyytää paikallisen merkkiliikkeen "korjaamaan"? (Itse eivät kuitenkaan osaa mitään lähteä tekemään, pitään antaa hiukan vinkkiä ;))
Kerrohan sitten huollon jälkeen, oliko kaikki hehkut kunnossa. Meidän vanhan 2.0 pumpparin käynnistyminen muuttui kovilla pakkasilla paljon vaikeammaksi, kun vain yksi hehku oli mennyt pimeäksi. Hehku oli mennyt rikki kun mittarissa oli noin 100tkm.
Ja jos on tarkoitus autoa pidempään pitää, niin ne kaikki hehkut kannattaisi vaihtaa kerralla, jos yksikin on rikki.
Lainaus käyttäjältä: Vagaaja - 05.02.12 - klo:23:14
Hehkut on varmaankin kunnossa, mutta taitaa lämpötila-anturi hämääntyä lämmityksestä ja antaa näin ollen väärää infoa koneen lämmöstä hehkujärjestelmälle.
Säteilylämppärillä vaan öljyt notkeiksi ja kone tulille tuplahehkulla. Säästyy monelta vaivalta.
Lainaus käyttäjältä: Antti - 05.02.12 - klo:15:11
Entinen 2 litrainen pumppari (BKD) oli kanssa todella epävarman tuntuinen käynnistyjä jo kympin pakkasissa. Akku ym oli kunnossa. Ei näköjään CR-koneet sitten ole paljon tuossa mielessä kehittyneet.
Vaimo lähti eilen -06 2.0 TDI BKD Jetalla töihin, pahimmillaan oli kuulemma ollut -29,5 astetta matkan varrella. Auto seisoi työpäivän ajan (n. 7h) ulkona ilman lämmitystä, eikä kuulemma kuitenkaan ollut käynnistysvaikeuksia kun piti lähteä kotiin.
Menee aavistuksen ohi aiheen, mutta itselläni kaikistal luotettavimmat käyntiinlähtijät ovat olleet vanhoja pre-pumppari koneisia Polo 1.9 SDI ja Ocu I 1.9 TDI, jotka lähtivät joka kelissä, vaikka Skodassa akkukin jo vuoti loppuaikoina. Sen sijaan uudemmat Commonrailit ovat olleet todella nihkeitä käynnistymään. Toivottavasti tuleva auto on tässä suhteessa parempi..
Lainaus käyttäjältä: silentti - 06.02.12 - klo:16:07
Menee aavistuksen ohi aiheen, mutta itselläni kaikistal luotettavimmat käyntiinlähtijät ovat olleet vanhoja pre-pumppari koneisia Polo 1.9 SDI ja Ocu I 1.9 TDI, jotka lähtivät joka kelissä, vaikka Skodassa akkukin jo vuoti loppuaikoina. Sen sijaan uudemmat Commonrailit ovat olleet todella nihkeitä käynnistymään. Toivottavasti tuleva auto on tässä suhteessa parempi..
Ja yhtä huonoja taitaa olla pumpparitkin, tosin hyvä akku on varmaan edellytys hyvällä käynnistyydelle millä tahansa autolla.
2010 Passat 2.0 TDI CR käynnistyi "nihkeästi" ilman lämmitystä -28 asteessa. Jaa miksi ilman lämmitystä? No kun webasto ei toiminut. Soitin huoltoon, kertoilivat semmoista, että näihin on jouduttu takuuna vaihtamaan eri tyyppinen lämmitin, kun vakiolaite ei toimi alle -22 asteen lämpötilassa (ainakaan kunnolla). Onko tämmöisetä kokemuksia kenelläkään?
Lainaus käyttäjältä: Pöljäke - 07.02.12 - klo:10:19
2010 Passat 2.0 TDI CR käynnistyi "nihkeästi" ilman lämmitystä -28 asteessa. Jaa miksi ilman lämmitystä? No kun webasto ei toiminut. Soitin huoltoon, kertoilivat semmoista, että näihin on jouduttu takuuna vaihtamaan eri tyyppinen lämmitin, kun vakiolaite ei toimi alle -22 asteen lämpötilassa (ainakaan kunnolla). Onko tämmöisetä kokemuksia kenelläkään?
kokemuksia ja keskustelua koko ketjun verran: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=754.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=754.0)
LainaaIlmeisesti Webasto on takuuna vaihtanut nuita TT-V -> EVO 5. Tuosta voi miettiä kuin onnistunut laitos tuo on
Aika monelta ongelmalta lenee välttyneet jälkiasenteisen ostajat. Ainakin hieman siltä vaikuttaa?
Em lisäksi savuutti, tänään vaihettiin takuuseen 23 kk ikäiseen Octaviaan uusi Webasto polttoainepumppuineen.
Pikaotos em. ketjusta :D
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 05.02.12 - klo:14:58
Ilman mitään lämmittimiä? Siis ihan raakanako? Minäkään en luottaisi, että oma 2,0tdi lähtisi 27asteen pakkasella ilman esilämmitystä.
Viime talvena joutui laittamaan 1.9TDI:n käyntiin ja auton mittari näytti -36! Webasto ei ollutkaan toiminut... Täytyy kyllä sanoa että kädet olivat kyynärpäitä myöden ristissä kun avaimesta käänsi ja äänet olivat melkoisen oudot etten sanoisi... :)
Lainaus käyttäjältä: Pöljäke - 07.02.12 - klo:10:19
2010 Passat 2.0 TDI CR käynnistyi "nihkeästi" ilman lämmitystä -28 asteessa. ...
2010 Yeti 2.0 TDI CR ei käynnistynyt lainkaan -28 pakkasessa lähes 2 tunnin letkulämmityksellä. Akku ei jaksanut kunnolla pyörittää. 1,5 tuntia lisää lämmitystä ja sitten kolisi käyntiin.
Lieventävinä asianhaaroina.. Edeltävänä yönä pakkanen käväisi -35:ssä ja edellisenä päivänä autolla ei ajettu lainkaan, eli kärry oli syväjäässä & akkua ei oltu ladattu ed. päivän ajoilla.
Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 07.02.12 - klo:10:21
kokemuksia ja keskustelua koko ketjun verran: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=754.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=754.0)Pikaotos em. ketjusta :D
Juu, paikallisen merkkihuollon edustaja sanoi puhelimessa, että katsellaan ensin vikakoodit ja mietitään sitten mitä tehdään. Ymmärsin näin, että automerkin myyjäliike olisi antanut kyseiselle huoltoliikkeelle ohjeet siitä, missä tapauksissa webasto vaihdetaan eri malliseen. Minullahan on tehdasasentainen, kauko-ohjaimellinen versio. Mielenkiinnolla odotan, mitä tuleman pitää. Onneksi on tehdastakuu voimassa.
Suomeen soveltumaton ratkaisu on tuo konttiin sijoitettu akku. Jos ei ole mahdollisuutta pitää autoa tallissa, on talvella akun lataantuminen ongelma. Akku kun on kontissa mahdollisten tavaroiden, välipohjan, vararenkaan ja muovisuojuksen alla, on lämpiäminen ja sähkön vastaanottokyky rajoittunutta. Akun lämpiäminen sisäisen resistanssin voimasta ajona aikana on pitkällinen prosessi, kun sisätilojen läpiäminen ei akkua juurikaan lämmitä. Jos ulkona on pakkasta alle 30, joutuu ajamaan kaauuuas ennenkuin akun lämpötila kohoaa yli -20 jolloin lataantuminen vasta alkaa. Jos käyttää vielä webastoa, akku kyykähtää erittäin nopeasti.
Eri asia on moottoritilaan sijoitetut akut, jotka hyötyvät jo moottorin lämmittämisetä ja viimeistään moottorin läpiämisestä ajon aikana. CTEK-polar 5.0 on audimiehen ystävä, jos saa akun lämmitettyä sen verran, että vastaanotto alkaa. Aikanaan tuli harkittua akun lämmitintä, joka on varmasti pohjoisen webastomiehelle tarpeellinen tavara. Etenkin jos ajelee lyhyttä matkaa ja autoa säilytetään tintin tallissa...
Lainaus käyttäjältä: Cubbe - 08.02.12 - klo:17:32
Suomeen soveltumaton ratkaisu on tuo konttiin sijoitettu akku. Jos ei ole mahdollisuutta pitää autoa tallissa, on talvella akun lataantuminen ongelma. Akku kun on kontissa mahdollisten tavaroiden, välipohjan, vararenkaan ja muovisuojuksen alla, on lämpiäminen ja sähkön vastaanottokyky rajoittunutta. Akun lämpiäminen sisäisen resistanssin voimasta ajona aikana on pitkällinen prosessi, kun sisätilojen läpiäminen ei akkua juurikaan lämmitä. Jos ulkona on pakkasta alle 30, joutuu ajamaan kaauuuas ennenkuin akun lämpötila kohoaa yli -20 jolloin lataantuminen vasta alkaa. Jos käyttää vielä webastoa, akku kyykähtää erittäin nopeasti.
Eri asia on moottoritilaan sijoitetut akut, jotka hyötyvät jo moottorin lämmittämisetä ja viimeistään moottorin läpiämisestä ajon aikana. CTEK-polar 5.0 on audimiehen ystävä, jos saa akun lämmitettyä sen verran, että vastaanotto alkaa. Aikanaan tuli harkittua akun lämmitintä, joka on varmasti pohjoisen webastomiehelle tarpeellinen tavara. Etenkin jos ajelee lyhyttä matkaa ja autoa säilytetään tintin tallissa...
Kyllä Mersu ainakin on toiminut tuolla takakonttiin sijoitetulla akulla ihan mallikkaasti. Tosin se on 100Ah, eikä 74Ah niinkuin Passatissa. Minkäköhän takia nuo akut ovat näissä niin säälittävän kokoisia? Latureissa olisi kyllä kapasiteettia ruokkia isompaakin akkua.
Lainaus käyttäjältä: Pöljäke - 09.02.12 - klo:09:50
Kyllä Mersu ainakin on toiminut tuolla takakonttiin sijoitetulla akulla ihan mallikkaasti. Tosin se on 100Ah, eikä 74Ah niinkuin Passatissa. Minkäköhän takia nuo akut ovat näissä niin säälittävän kokoisia? Latureissa olisi kyllä kapasiteettia ruokkia isompaakin akkua.
Akkujen pieneen kokoon lienee yhtenä syynä tilanpuute. Esim. mainitun Passatin konetilaan ei oikein mahdu isompaa akkua ja muistaakseni isompien bensakoneiden (3.2 ja 3.6) yhteydessä akku onkin takakontissa.
Toisaalta isommasta kapasiteetista ei ole juuri mitään hyötyä jos jatkuvasti käytetään enemmän virtaa kuin sitä saadaan akkuun ladattua.
Joo. Eipä se ole mersun akkukaan sen parempi tai huonompi. Jos akun lämpötila ei nouse, ei lataantumista tapahdu. Tossa työpaikan pihalla nököttää uudehko mersu, akku peräkontissa, odottamassa uutta akkua. Pakkasia näillä seutuvilla on piisannut...
Omakohtainen kokemus 3 tavallisen jälkeen siirryin AGM akkuun. Webaston käyttö on "myrkkyä" tavalliselle akulle.
Olisiko noista apuja akun valinnassa (Löytyy mitat ja Ah):
Valitse oikea VARTA akku (http://www.flinkenberg.fi/batteries/varta.html)
Varta akut / hinnat (http://www.akkuania.fi/LEISKOJA/Hinnastot/Hinnasto%20Varta%2020.6.2011.pdf)
Varta soveltuvuustaulukko (http://kaha.fi/UserFiles/File/varta.pdf)
Varta soveltuvuustaulukko 2011 (http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/varta/Varta_suositustaulukko_2011_autot.pdf)
Varta Start Stop akku (http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/varta/Start-Stop_akku_Varta.pdf)
Ajoneuvot, jotka on varustettu Start-Stop-teknologialla, tarvitsevat aina myös erityisen Start-Stop-akun. Jos autossa on vääränlainen akku, Start-Stop-toimintoja ja niiden ansiosta saavutettuja ympäristöetuja ei voida hyödyntää ja lisäksi akun käyttöikä lyhenee. Testit ovat osoittaneet, että jos tavallinen lyijy-happo-akku asennetaan Start-Stop-ajoneuvoon, akku menettää jo yhdessä viikossa 7â€"16 % varauskapasiteetistaan.
VARTA Start-Stop Plus on suunniteltu äärimmäistä energiantarvetta varten. Se soveltuu siis juuri sellaisiin ajoneuvoihin, jotka joutuvat kovaan käyttöön, kuten takseihin ja ambulansseihin. Lyhyillä ajomatkoilla, ruuhkaliikenteessä ja kun käytössä on lukuisia sähkölaitteita auton seisoessa â€" VARTA Start-Stop Plus takaa luotettavan voimanlähteen, maksimaalisen suorituskyvyn ja ihanteellisen käynnistystehon.
No eipä se mese mun ole. Omassa autossa on perskontissa AGM, mutta samalla tavalla sekin ottaa vastaan virtaa vasta lämmettyään. Toissapäivänä oli vähän lauhempaa ja tuli ladattua akkua 10 tuntia. Taas sähkö piisaa starttaamiseen paremmin. Viime talvena oli vähän haastavampaa kun kovat pakkaset kesti yhtäjaksoisesti ylikolme viikkoa. Webastoa ei ole ja -08 autossa kuitenkin jo toinen akku menossa.
Ohjekirjaa jos raottaa, niin siellä sanotaan, että akku pitää vaihtaa 5 vuoden iässä viimeistään. Oma audin akku meni vaihtoon 2,5 vuoden iässä. 9 vuotta vanhassa polossa on vielä alkuperäinen akku ja ei tartte latailla erikseen muilla vehkeillä kuin auton omalla laturilla ajon aikana. Siinäpä akku onkin moottoritilassa.
Näillä palstoilla on kovasti keskitytty vikoihin, mutta pakko kehaista Poloa. 2003 polo ja neljään viimeiseen vuoteen remontit normihuotojen lisäksi; vaihdettu ajovalopolttimot ja kolme polttimoa takavaloista. Kohtuullisen edullisia kilometrejä ;D ;D
Lainaus käyttäjältä: Cubbe - 09.02.12 - klo:10:05
Joo. Eipä se ole mersun akkukaan sen parempi tai huonompi. Jos akun lämpötila ei nouse, ei lataantumista tapahdu. Tossa työpaikan pihalla nököttää uudehko mersu, akku peräkontissa, odottamassa uutta akkua. Pakkasia näillä seutuvilla on piisannut...
Meillä ei ole ongelmia ollut, liekkö sitten laturi+akku sen verran ylimitoitettuja, että eivät nyykähdä, vaikka siellä kylmässä takakontissa ovatkin. Ei siitä sen enempää.
Tuossa aiemmin oli myös puhetta, ettei mahtuisi isompaa akkua esim. Passattiin. Ihan vissisti mahtuisi, mutta eipä näitä autoja skandinaviaan pääasiassa myydäkkään, eli eipä taida olla intressejä autonvalmistajilla järjestellä konehuonetta uudelleen isomman akun takia.
Tänä aamuna mittari näytti -26,5 astetta. Webasto päällä 30min ja käynnistys oli suht helppo. Hyvältähän se ei
kuullosta.
Ei ongelmia täälläkään käynnistyvyydessä. Tänään aamulla tuo -26 astetta kylmää ja auto pari tuntia narun jatkona säteilyttimen vaikutuksen alaisena. Vou vou ja käyntiin. Akku on 2+ vuoden ikäinen Boschilainen ja hehkut vaihdettu viime keväänä. Käyntiäänestähän tulee mieleen vanha Valmetti tämmöisellä raikkaalla kelillä käynnistettäessä, mutta hyvin siis pelaa pakkasillakin ;D
29 asteen pakkasilla tarvii useamman yrityskerran (2,0 TDI CR, Touran 2011) vaikka on puoli tuntia Webasto hehkuttanu. Sammua nupsahtaa heti kun päästää virta-avaimen käyntiasentoon. Käymään saa kun tekee muutaman "koekäynnistyksen" ja sitten pitää startin pidempää päällä. Pyörittää hyvin joten ei ainakaan akussa vikaa, jotenkin tuntuu sille että softapuolella ei kaikki olis kohdallaan...
Edellinen Tourani (2,0 TDI, 2007) lähti hyvin käyntiin 34 asteen pakkasilla, tuossa mallissa Webastokin tuntui olevan eri planeetalta vaikka nykyisen pitäisi olla saman tehoinen.
Lainaus käyttäjältä: jarmaho - 10.02.12 - klo:12:04
29 asteen pakkasilla tarvii useamman yrityskerran (2,0 TDI CR, Touran 2011) vaikka on puoli tuntia Webasto hehkuttanu. Sammua nupsahtaa heti kun päästää virta-avaimen käyntiasentoon. Käymään saa kun tekee muutaman "koekäynnistyksen" ja sitten pitää startin pidempää päällä. Pyörittää hyvin joten ei ainakaan akussa vikaa, jotenkin tuntuu sille että softapuolella ei kaikki olis kohdallaan...
Eihän siellä vikaa ole, vaan päästöt on optimoitu, joten syöttö ei nouse "liian" suureksi kylmässäkään = kylmässä ei starttaa (päästöt nolla ???). Antaako noi uusimmat enää lisää syöttöä edes kaasupohjassa startissa? Töissä ainakin nuo viime vuoden mallit saa käyntiin jos webbanen jumissa ihan tuplahehkulla ja kaasupohjassa startilla. Pikkuisen normaalia pitempi tulee startista, mutta käyntiin lähtee...
Lainaus käyttäjältä: jf - 10.02.12 - klo:13:16
Antaako noi uusimmat enää lisää syöttöä edes kaasupohjassa startissa?
Useimmissa 2000 luvun autoissa kaasun painaminen käynnistettäessä joko A) sekoittaa järjestelmää tai B) ei vaikuta mitenkään käynnistykseen. Kaasaribensakoneet ja esikammiodiisselit on asia erikseen.
Taas jos raottelee käyttöohjeita, niin löytyy käynnistysohjeet... Mm vanhempi transit käynnistettiin pakkasella aina kaasu pohjassa. Audit joissa koko avain survaistaan kojelautaan, itse miettivät mitä tehdä, jotta moottori käynnistyy. Mm kiesi miettii itse antureiden perusteella hehkutanko ollenkaan, hehkutanko ennen käynnistystä tai myös käynnistyksen aikana. Syöttöä tulee myös tilanteen mukaan.
Lainaus käyttäjältä: Cubbe - 10.02.12 - klo:13:44
Useimmissa 2000 luvun autoissa kaasun painaminen käynnistettäessä joko A) sekoittaa järjestelmää tai B) ei vaikuta mitenkään käynnistykseen. Kaasaribensakoneet ja esikammiodiisselit on asia erikseen.
Taas jos raottelee käyttöohjeita, niin löytyy käynnistysohjeet... Mm vanhempi transit käynnistettiin pakkasella aina kaasu pohjassa. Audit joissa koko avain survaistaan kojelautaan, itse miettivät mitä tehdä, jotta moottori käynnistyy. Mm kiesi miettii itse antureiden perusteella hehkutanko ollenkaan, hehkutanko ennen käynnistystä tai myös käynnistyksen aikana. Syöttöä tulee myös tilanteen mukaan.
Oho, nyt puhuu oikein asijantuntija! Hitsi kun ei ole ollut yhtään 2000-luvun autoa enkä niitä viime vuoden mallejakaan ole pakolla yhtään pistänyt viime talvenakaan käymään... Kiva kun kerroit ja vastasit kysymykseeni.
EDIT: ja uusimmalla tarkoitan sitten euroV:sia ja siitä eteenpäin. Näissä kun on pikkuisen eroa noihin vanhempiin...
Meinaa 2.0TDI 125kW olla tiukoilla käynnistyksen suhteen nyt.
Kun pakkasta oli -29C, niin ei saanut käyntiin edes apuvirralla, toisella akulla tai yön takan päällä latauksessa olleella akulla. Akku on vuoden vanha Exide AGM start stop -akku. Luulin sen jo hajonneen, mutta akkuliikkeessä totesivat hyväksi.
Lauhemmilla keleillä on lähtenyt käyntiin, mutta -20 kieppeilla on vaatinut akkulaturin käyttöä. Tänään oli -15 ja tovin ollut laturissa. Ei se vaan suostunut käynnistymään, vaan piti latailla pidempään. Pari päivää sitten oli 13,5C auton mittarissa ja silloin syystä tai toisesta startti pyöritti hienosti ja auto lähti käymään erittäin hyvin.
Muutoin startti pörittää hieman laiskan kuuloisesti, vaikka ei olisi edes pakkasta. Kun apuvirtaa kokeilin, niin starttausäänessä tai startin kierrosluvussa ei tuntunut olevan mitään eroa omalla akulla tapahtuvaan käynnistysyritykseen.
Huoltokin oli tässä ja samassa kysäisin, että mikähän tuolla mättää. Vikakoodit lukivat, mutta ei ne sieltä osanneet sen kummoista sanoa.
Olisikohan starttimoottori tiensä päässä?