VAGarena.fi

Tekniikka => Huoltaminen => Aiheen aloitti: Sombrero - 25.02.20 - klo:18:08

Otsikko: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Sombrero - 25.02.20 - klo:18:08
Autona Seat Leon 1.4 tsi act moottorilla, jossa valmistajan laatuluokitus käytettävän öljyn suhteen on vw504.00 / vw507.00 . Varasin autolle huoltoajan paikallisessa merkkihuollossa ja sieltä mukaan saamassani työtilauksessa oli mainittu käytettäväksi öljyksi mobil 1 esp 0w- 20 öljy, jolla on laatuluokituksena vw508.00 / vw509.00 https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mobil-1-esp-x2-0w-20/ (https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mobil-1-esp-x2-0w-20/)
Auton huoltoon viedessäni huomautin tästä ja pyysin laittamaan mobil esp 5w - 30 öljyä jota aiemminkin on laitettu ja tähän kyllä suostuttiinkin. Eihän se ”väärä” öljy olisi varmaankaan konetta hajottanu mutta olisiko pitemmässä juoksussa ollut hyväksi koneelle? Mielestäni aika erikoista toimintaa valtuutetulta merkkihuollolta vai mitä mieltä muut on asiasta?
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: tsi1490 - 25.02.20 - klo:18:32
"Mobil 1 ESP x2 0W20 on suunniteltu edistämään erinomaista suorituskykyä ja suojaa yhdessä entistä paremman polttoainetalouden kanssa. Sopiva bensiini- ja dieselmoottoreille, kattaen seuraavat hyväksynnät: VW Standard VW 508 00 / 509 00 , Mercedes Benz MB-Approval 229.71, Porsche (C20).

Mobil 1 ESP x2 0W-20:a saa käyttää vain ajoneuvoissa, joihin se on hyväksytty käyttöön. Se ei ole taaksepäin yhteensopiva vanhempien autonmoottoreiden kanssa"
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Sombrero - 25.02.20 - klo:19:07
Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 25.02.20 - klo:18:32
"Mobil 1 ESP x2 0W20 on suunniteltu edistämään erinomaista suorituskykyä ja suojaa yhdessä entistä paremman polttoainetalouden kanssa. Sopiva bensiini- ja dieselmoottoreille, kattaen seuraavat hyväksynnät: VW Standard VW 508 00 / 509 00 , Mercedes Benz MB-Approval 229.71, Porsche (C20).

Mobil 1 ESP x2 0W-20:a saa käyttää vain ajoneuvoissa, joihin se on hyväksytty käyttöön. Se ei ole taaksepäin yhteensopiva vanhempien autonmoottoreiden kanssa"

En vaan osannut sitä selkeesti ilmaista, mutta juuri tämä minulla tässä pointtina olikin. Siksi mielestäni erikoista ja vastuutonta toimintaa merkkihuollolta,mitä mieltä olette? Onko muilla vastaavia kokemuksia vai eikö kukaan ole sattununut kiinnittämään huomiota asiaan?
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: a_jaba - 25.02.20 - klo:19:19
Asiahan voi olla niinkin päin, että tehdas ilmoittaa näiden pari vuotta vanhojen moottorien olevan yhteensopivia uudemman 508/509 öljyn kanssa vaikka uusi öljy ei ole suoraan vanhaa 504/507 öljyä korvaava tuote.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Sombrero - 25.02.20 - klo:20:01
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 25.02.20 - klo:19:19
Asiahan voi olla niinkin päin, että tehdas ilmoittaa näiden pari vuotta vanhojen moottorien olevan yhteensopivia uudemman 508/509 öljyn kanssa vaikka uusi öljy ei ole suoraan vanhaa 504/507 öljyä korvaava tuote.

Totta, voihan se asia näinkin olla, mutta ei huoltoneuvoja ainakaan tälläsestä mitään maininnut.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Bisti - 22.04.20 - klo:12:07
Otetaanpas osaa tähänkin keskusteluun kun tuli itselle nyt vastaan. Eli käytin Caddyn (1.4TSI -19) huollossa ja vein omat öljyt mukana (Mobil ESP 5w-30). Sama toimintatapa on ollut nyt 6 auton kanssa ja aina ne on longlife huoltoihin kelvanneet (vaikka olenkin vaihdattanut niitä 15tkm välein). No, nytpä huollossa sanottiin että ko. öljy kyllä käy autoon, mutta silloin pitää mennä kiinteillä 15tkm vaihdoilla. Longlife öljyksi olisi pitänyt olla sitä 508 0w-20 öljyä.

Eipä siinä, varmaan nuo speksit sieltä manuaalista löytyisi jos olisi vain katsonut mutta se mikä itseä nyt hämmästyttää ja kummastuttaa on, että mikä tuossa -19 vuoden TSI koneessa nyt sitten on niin erilaista verrattuna vaikka toiseen kulkineeseeni (Seat leon 1.4 ACT -16), jossa tuo 5w-30 kelpaa pitkälle longlife välille vallan mainiosti. Onko näissä moottoreissa jotain sitten oleellisesti muuttunut vai onko tämä nyt vain jotain päästö/polttoainekulutus -sumutusta, e.g. pistetään lirummat öljyt jotta voidaan sanoa auton kuluttavan vähemmän ja siten myös päästöjen olevan pienemmät?

Kumpi sitten on moottorin kestävyyden kannalta parempi, lyhyt väli 507:lla vai pitkä 508:lle, onko vielä kenelläkään niin paljoa kokemusta asiasta?
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: b1mpo - 22.04.20 - klo:12:54
Itse käytän sitä ensisijaista öljyä, vaikka puolittaisin vaihtovälin. Tässä tapauksessa ajaisin sillä 0w20, vaikka ajaisin öljyllä 15tkm. Monet on asiasta eri mieltä ja saavatkin olla.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Rauta7 - 22.04.20 - klo:14:12
Oikeat öljyt oikeisiin koneisiin. Moottorin rakenne ja käyttöolosuhteet ratkaisevat käytettävän öljyn laadun.

1.4 TSI ja uudempi 1,5 ovat eri moottoreita, mm. käyntivälysten, laakerimateriaalien ja öljypumpun osalta. Näissä moottoreissa on myös voiteluöljyille eri normitukset.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Bisti - 22.04.20 - klo:15:08
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 22.04.20 - klo:14:12
Oikeat öljyt oikeisiin koneisiin. Moottorin rakenne ja käyttöolosuhteet ratkaisevat käytettävän öljyn laadun.

1.4 TSI ja uudempi 1,5 ovat eri moottoreita, mm. käyntivälysten, laakerimateriaalien ja öljypumpun osalta. Näissä moottoreissa on myös voiteluöljyille eri normitukset.

En tiedä onko noissa 1.5 TSI koneissa annettu kiinteille väleille tuo 504/507 luokitus, mutta siis ainakin tässä minun Caddyn 1.4 TSI moottorissa näin oli, eli kiinteä 15tkm 504/507, longlife 508. Mitä sille 504/507 öljylle tapahtuu pidemmällä välillä näissä "uusissa" 1.4 koneissa kun sitä ei tapahdu noissa "vanhemmissa" 1.4 koneissa? Sinänsä asialla ei suurta merkitystä ole koska joka tapauksessa vaihdatan öljyt kiinteällä välillä ja öljy on valmistajan sille antaman luokituksen mukaista, mutta aina sitä voi pohtia niitä mekanismeja mitkä on taustalla noihin luokituksiin
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: fixed - 22.04.20 - klo:15:11
Maahantuojalta kysyttynä myös "vanhempaan" 2016 1.4 tsi koneessa voi käyttää 508 eli 0W-20 luokituksen öljyä. Tämä siis ainakin Skodan osalta. Itsekkin luulin, että 508 öljyt tuli vasta 1.5 tsi:n myötä, mutta 2017 alkuvuoden Octavian ohjekirja tuntee jo 508 öljyn vaikka 1.5 tsi:tä ei silloin vielä tuntenutkaan.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Bisti - 22.04.20 - klo:15:31
Tämähän se tässä tekeekin asiasta niin hullunkurisen: vanhemmissa "pitää käyttää" 504/507, mutta "voi käyttää" 508/509 öljyä. Uudemmissa taas asia on juuri päinvastoin, eli "pitää käyttää" 508/509, mutta "voi käyttää" 504/507. Ota nyt sitten selvää  ???
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Rauta7 - 22.04.20 - klo:15:39
Lainaus käyttäjältä: fixed - 22.04.20 - klo:15:11
Maahantuojalta kysyttynä myös "vanhempaan" 2016 1.4 tsi koneessa voi käyttää 508 eli 0W-20 luokituksen öljyä. Tämä siis ainakin Skodan osalta. Itsekkin luulin, että 508 öljyt tuli vasta 1.5 tsi:n myötä, mutta 2017 alkuvuoden Octavian ohjekirja tuntee jo 508 öljyn vaikka 1.5 tsi:tä ei silloin vielä tuntenutkaan.
Öljyn kehittyminen, erityisesti viskositeetti-indeksin (VI) osalta on ratkaissut paljon. VI on öljyn lämpöriippuvan juoksevuuden "kulmakerroin"; korkea VI tarkoittaa mahdollisimman "vakiona" pysyvää juoksevuutta lämpötilasta riippumatta ( määritettyjen rajalämpötilojen puitteissa ).
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Bisti - 22.04.20 - klo:18:57
No tämäpäs nyt meni mielenkiintoiseksi. Tarkistin asian auton ohjekirjasta ja siellä ei kyllä puhuta puolta sanaakaan mistään 508 luokituksesta, ainoastaan 504 ja se ilmoitetaan nimenomaan joustavalle huoltovälille  :o

Toki tässä saattaa vaikuttaa myös se että ohjekirja on painos 7/2018 ja se tuntee vain 92kW version 1.4TSIstä, auto taas on mallia 2019 ja 96kW (ostettu 12/2018).


(https://i.ibb.co/D5tRBNR/IMG-20200422-181931.jpg) (https://ibb.co/vZHjNbj)
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Jonde - 22.04.20 - klo:19:47
0w-20 on uusiin bpf koneisiin, missä pitää olla sama vähäinen tuhkamäärä kuten diisselin öljyissä.
Sitten uudet koneet on suunniteltu toimimaan tällä ohkaisella öljyllä kun uusia tekniikoita ja pinnoitteita tullut käyttöön.

"Vanhaan" koneeseen en laittaisi näitä uusia, vaan pidättäytyisin siinä luokituksessa joka on jotain 500-507 välistä riippuen koneesta.
Eräällä toisellakin merkillä siirryttiin näihin liruihin ja sielläkin vanhemmat autot käyttävät edelleen valmistusajan mukaisa öljyä.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: klongswagen - 19.05.20 - klo:11:09
Seat huolto nyt väitti että 1.0 tsi öljyvaatimus olisi muuttunut. Vaatimus oli ennen VW 508, mutta nyt ei enää sitä saisi laittaa?? Nyt pitää kuulemma olla VW 504 5W-30 ESP öljyä. Huolto-ohjelma vaatii kuulemma nyt sitä. Mutta epäselvältä tilanteelta kyllä vaikutti ja epätietoisuutta oli ilmassa. Oletteko kuulleet tästä muutoksesta ja mitä öljyä nyt pitää oikeasti käyttää? Huolto laitto koneeseen nuo 504 öljyt...
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: iluap - 19.05.20 - klo:11:49
SAE 0W-20 öljyllä (508 00 / 509 00) tavoitellaan ensisijaisesti parempaa polttoainetaloutta ja siten pienempiä CO2-päästöjä. Kun päästöt on mitattu polttoaineensäästö-öljyllä, niin silloin moottorissa "pitää käyttää" sellaista öljyä. Moottorin teknisen toiminnan kannalta SAE 5W-30 (504 00 / 507 00) hoitaa voitelutehtävän täysin ongelmitta - ehkä jopa paremmin ja sen käyttö on sallittua.

508 00 / 509 00 -öljyä taas ei voi käyttää moottorissa, jossa sen käyttö ei ole erikseeen sallittu.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Erkka - 19.05.20 - klo:11:57
Tänään tiedustelin K-Caaran huollon asiakaspalvelusta, mitä öljyä uusissa VAG-moottoreissa tulisi käyttää. Huollon vastaus SAE 0W-20 öljyä.

Erkki
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: klongswagen - 19.05.20 - klo:13:09
Lainaus käyttäjältä: iluap - 19.05.20 - klo:11:49
SAE 0W-20 öljyllä (508 00 / 509 00) tavoitellaan ensisijaisesti parempaa polttoainetaloutta ja siten pienempiä CO2-päästöjä. Kun päästöt on mitattu polttoaineensäästö-öljyllä, niin silloin moottorissa "pitää käyttää" sellaista öljyä. Moottorin teknisen toiminnan kannalta SAE 5W-30 (504 00 / 507 00) hoitaa voitelutehtävän täysin ongelmitta - ehkä jopa paremmin ja sen käyttö on sallittua.

508 00 / 509 00 -öljyä taas ei voi käyttää moottorissa, jossa sen käyttö ei ole erikseeen sallittu.

Tämän Seat Leon 1.0 tsi:n huoltokirja sanoo juuri noin, eli 508 ja 504 öljyä voisi käyttää. Ensimmäisessä öljynvaihdossa merkkihuolto laittoi 0W-20 508.00/509.00 öljyä, mutta nyt toisessa huollossa sanoivat että huolto-ohjelmaan on tullut tuore päivitys, jonka mukaan tuota 508 öljyä ei enää laiteta/hyväksytä, vaan tulee käyttää VW 504.00 SAE 5W-30 ESP -öljyä. Ohessa kuva tuoreesta laskusta.

Tämä oli minusta kyllä uusi ja hämmentävä tieto, ja epätietoisuutta tuntui olevan ilmassa tämän uuden huolto-ohjelmamuutoksen vuoksi..
(https://i.ibb.co/B6KFcQW/504-ESP.jpg) (https://ibb.co/M15QZtw)
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Erkka - 19.05.20 - klo:13:30
Tätä VW 504.00 SAE 5W-30 ESP öljyä laitettiin VAG-autoihin aiempiin moottorimalleihin, kuten VW Golf VII vm. -04 autooni.

Erkki
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Bisti - 19.05.20 - klo:14:19
Oma intuitioni sanoo tässä asiassa täysin samaa, eli taas uusi "päästöhuijaus" jolla keinotekoisesti saadaan päästöt pienemmäksi jonkun muun asian kustannuksella. Aika näyttää onko tuo "lirumpi" öljy sitten huonommin voitelevaa ja tapahtuuko tätä käyttävissä autoissa enemmän kulumista moottorissa. Foliohattu päähän ja 504:ää koneeseen  8)

Lainaus käyttäjältä: iluap - 19.05.20 - klo:11:49
SAE 0W-20 öljyllä (508 00 / 509 00) tavoitellaan ensisijaisesti parempaa polttoainetaloutta ja siten pienempiä CO2-päästöjä. Kun päästöt on mitattu polttoaineensäästö-öljyllä, niin silloin moottorissa "pitää käyttää" sellaista öljyä. Moottorin teknisen toiminnan kannalta SAE 5W-30 (504 00 / 507 00) hoitaa voitelutehtävän täysin ongelmitta - ehkä jopa paremmin ja sen käyttö on sallittua.

508 00 / 509 00 -öljyä taas ei voi käyttää moottorissa, jossa sen käyttö ei ole erikseeen sallittu.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Foxit - 19.05.20 - klo:14:22
Lainaus käyttäjältä: klongswagen - 19.05.20 - klo:11:09
Seat huolto nyt väitti että 1.0 tsi öljyvaatimus olisi muuttunut. Vaatimus oli ennen VW 508, mutta nyt ei enää sitä saisi laittaa?? Nyt pitää kuulemma olla VW 504 5W-30 ESP öljyä. Huolto-ohjelma vaatii kuulemma nyt sitä. Mutta epäselvältä tilanteelta kyllä vaikutti ja epätietoisuutta oli ilmassa. Oletteko kuulleet tästä muutoksesta ja mitä öljyä nyt pitää oikeasti käyttää? Huolto laitto koneeseen nuo 504 öljyt...
Mikä huolto tällaista kertoi? Kalkskahtaa meriselitykseltä... 5W-30 on paksumpaa, joten ei ainakaan paremmin kylmässä voitele ja huonontaa moottorin hyötysuhdetta, joka sitten taas lisää polttoaineen kulutusta.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Bisti - 19.05.20 - klo:14:27
Sotketaan vähän lisää soppaa kun löysin jotain netin syövereistä Caddyn korjaamomanuaalin, kyllä tuossa nyt aika selkeästi on nuo speksit.

(https://i.ibb.co/0MFpMSS/Screenshot-2020-05-19-at-14-24-50.png) (https://ibb.co/MVGyV44)

(https://i.ibb.co/q7kzYLq/Screenshot-2020-05-19-at-14-24-37.png) (https://ibb.co/ckDPhKf)
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: a_jaba - 19.05.20 - klo:14:33
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.05.20 - klo:14:22
Mikä huolto tällaista kertoi? Kalkskahtaa meriselitykseltä... 5W-30 on paksumpaa, joten ei ainakaan paremmin kylmässä voitele ja huonontaa moottorin hyötysuhdetta, joka sitten taas lisää polttoaineen kulutusta.

Lähihistoriassa on käytetty myös vielä jäykempiä öljyjä ilman että moottorit räjähtävät talvikäytössä. Ja ennen vanhaanhan oli niitä kunnon talvia..  :D

Itse melkein näkisin asian toisinpäin eli 0W-20 sujahtaa määnänrenkaiden ja öljyrenkaan ohi palotilaan herkemmin kuin "jäykempi" 5W-30. Tämä öljynpoltto on kuitenkin ollut VAG moottoreiden perisynti vuosikausia niin parempi kun sitä ei lisätä entisestään.

PS. Jos talvi ja kylmäkäynnistykset pelottaa niin nykyäänhän tuota 504/507 luokitettua öljyä saa myös 0W-30 viskositeetilla ainakin Shell merkkisenä ja jopa VAG orginaali öljynä. Luulisi sen olevan kylmäominaisuuksiltaan lähellä tuota 0W-20 öljyä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L (https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L)
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: a_jaba - 19.05.20 - klo:14:43
Lainaus käyttäjältä: Bisti - 19.05.20 - klo:14:27
Sotketaan vähän lisää soppaa kun löysin jotain netin syövereistä Caddyn korjaamomanuaalin, kyllä tuossa nyt aika selkeästi on nuo speksit.

(https://i.ibb.co/0MFpMSS/Screenshot-2020-05-19-at-14-24-50.png) (https://ibb.co/MVGyV44)

(https://i.ibb.co/q7kzYLq/Screenshot-2020-05-19-at-14-24-37.png) (https://ibb.co/ckDPhKf)

Minulla vastaavat tiedot Passatista, ovat siis screenshotteja PDF tiedostosta niin siksi katkeaa tolleen tyhmästi..

(https://i.ibb.co/HFjchhM/1.png) (https://ibb.co/7Yq3kkT)
(https://i.ibb.co/4s0kvRd/2.png) (https://ibb.co/GsrmYQT)
(https://i.ibb.co/rxSV6GT/3.png) (https://imgbb.com/)
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: klongswagen - 19.05.20 - klo:15:16
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.05.20 - klo:14:22
Mikä huolto tällaista kertoi? Kalkskahtaa meriselitykseltä... 5W-30 on paksumpaa, joten ei ainakaan paremmin kylmässä voitele ja huonontaa moottorin hyötysuhdetta, joka sitten taas lisää polttoaineen kulutusta.

VW/Seat merkkiliikkeen huolto sanoi sen tänään, kun auto meni öljynvaihtohuoltoon. Jääköön paikkakunta vielä mainitsematta, mutta ei kuitenkaan ihan pieni kaupunki. Tuo muutos oli kai sen verran tuore, että huolto itsekkin oli sitä ihmetellyt ja tiedustellut varmistusta maahantuojalta/valmistajalta. Kuitenkin uusi huolto-ohje (vai oliko se huolto-ohjelma) ei enää anna 508 öljyvaihtoehtoa. Kyseinen moottorityyppi on 1.0 tsi (moottorin tunniste = CHZD).
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: b1mpo - 19.05.20 - klo:15:16
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.05.20 - klo:14:33
Lähihistoriassa on käytetty myös vielä jäykempiä öljyjä ilman että moottorit räjähtävät talvikäytössä. Ja ennen vanhaanhan oli niitä kunnon talvia..  :D

Itse melkein näkisin asian toisinpäin eli 0W-20 sujahtaa määnänrenkaiden ja öljyrenkaan ohi palotilaan herkemmin kuin "jäykempi" 5W-30. Tämä öljynpoltto on kuitenkin ollut VAG moottoreiden perisynti vuosikausia niin parempi kun sitä ei lisätä entisestään.

PS. Jos talvi ja kylmäkäynnistykset pelottaa niin nykyäänhän tuota 504/507 luokitettua öljyä saa myös 0W-30 viskositeetilla ainakin Shell merkkisenä ja jopa VAG orginaali öljynä. Luulisi sen olevan kylmäominaisuuksiltaan lähellä tuota 0W-20 öljyä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L (https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L)
Jos männänrenkaat ei putsaannu ja pysy siksi tiiviinä? Paksumpi öljy ei siis toimi. Pinnoitteiden takia ohuempi öljy voi toimiakin paremmin, kuten suunniteltu. Itellä tuota litkua ei oo sen kummemmin mihinkään kadonnut.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: tapanixxx - 19.05.20 - klo:15:39
Eikai noilla eri viskositeeteilla ole sen isompaa merkitystä. Suzukissa oli suositus myös 0w-20 öljy. Merkkiliike laittoi aina 5w-40 öljyjä vuosihuollossa. BensanKulutus toki nousi noin 0.4 litraa sadalle mutta ei muuta ongelmaa ollut.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: b1mpo - 19.05.20 - klo:16:39
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 19.05.20 - klo:15:39
Eikai noilla eri viskositeeteilla ole sen isompaa merkitystä. Suzukissa oli suositus myös 0w-20 öljy. Merkkiliike laittoi aina 5w-40 öljyjä vuosihuollossa. BensanKulutus toki nousi noin 0.4 litraa sadalle mutta ei muuta ongelmaa ollut.
Ei olekaan mitään merkitystä. Ihan vain ihmisten kiusaksi laitetaan purnukoihin eri merkintöjä.  ;D
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: a_jaba - 19.05.20 - klo:16:51
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.05.20 - klo:15:16
Jos männänrenkaat ei putsaannu ja pysy siksi tiiviinä? Paksumpi öljy ei siis toimi. Pinnoitteiden takia ohuempi öljy voi toimiakin paremmin, kuten suunniteltu. Itellä tuota litkua ei oo sen kummemmin mihinkään kadonnut.

En nyt tarkoittanut sitä tiettyjen EA888 mootorien todellista öljynsyönti vikaa vaan ihan yleisesti näissä VAG moottoreissa ainakin koko 2000 luvun ollutta "normaalia" öljyn kulutusta, eli siis sitä kun tarvii lisätä esim. 1 litra huoltovälillä. Tämä öljynkulutus siis omasta puolesta ihan hyväksyttävää vaikka ei niin yleistä muilla merkeillä. Jos tuollaiseen "normaalisti" öljyä kuluttavaan vaihtaa notkeammat öljyt niin melko varmasti öljyn kukutus ei ainakaan vähene.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: b1mpo - 19.05.20 - klo:17:09
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.05.20 - klo:16:51
En nyt tarkoittanut sitä tiettyjen EA888 mootorien todellista öljynsyönti vikaa vaan ihan yleisesti näissä VAG moottoreissa ainakin koko 2000 luvun ollutta "normaalia" öljyn kulutusta, eli siis sitä kun tarvii lisätä esim. 1 litra huoltovälillä. Tämä öljynkulutus siis omasta puolesta ihan hyväksyttävää vaikka ei niin yleistä muilla merkeillä. Jos tuollaiseen "normaalisti" öljyä kuluttavaan vaihtaa notkeammat öljyt niin melko varmasti öljyn kukutus ei ainakaan vähene.
En kyllä ymmärrä sitä, että viskositeetti olisi syy öljyn ylimääräiseen kulumiseen. Jos notkeamman öljyn huuhteluvaikutus kasvaa, vaikuttaa se moottorin tiiviyteen positiivisesti. Öljy itsessään ei ole tiiveyden takana, vaan oikein toimivat männänrenkaat ja muut tiivisteet yhdessä oikein toimivan öljyn kanssa. Lisäksi öljyllä on lukuisia muitakin tehtäviä, kuin voitelu.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: tapanixxx - 19.05.20 - klo:17:25
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.05.20 - klo:16:39
Ei olekaan mitään merkitystä. Ihan vain ihmisten kiusaksi laitetaan purnukoihin eri merkintöjä.  ;D

Kuten kirjoitin suzukin merkkihuolto laittoi aina 5w-40 öljyä koneeseen ja moottori kävi hyvin sen voimin. Kai heilläkin on jotain tietoa asiasta. Luulen.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: b1mpo - 19.05.20 - klo:18:04
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 19.05.20 - klo:17:25
Kuten kirjoitin suzukin merkkihuolto laittoi aina 5w-40 öljyä koneeseen ja moottori kävi hyvin sen voimin. Kai heilläkin on jotain tietoa asiasta. Luulen.
Sille voi olla jokin syy esim. voiton maksimointi.  ;) Kuluttaja maksaa sitten sen polttoaineen kulutusnousun aiheuttamana enemmän autoilustaan ja tuottaa myös enemmän päästöjä. Aika vastuutonta touhua. Eli auto on tietyn öljylaadun perusteella päästötyypitetty ja sitten sitä ei noudateta, jonka seurauksena todelliset päästöt onkin tyypitystä suuremmat. Ihan tutkivaa journalismia olisi tuonkin asian suhteen mukava lukea.

Jokatapauksessa tuon autossani olevan moottorin sylinterit on käsitelty jollain pinnoitteella, joka yhdessä tuon 0w20 öljyn kanssa toimii parhaiten. Sama käsittely on VW:n uusimmissa hybrideissä ainakin. Myös kylmäkäynnistyksien voiteluun tuo litkumpi öljy on selkeästi parempaa. Jossain oli juttua, että voi kestää jopa 12s käynnistymisestä ennenkuin öljy kiertää voitelemaan jokaista kohdetta. Jos litkumpi öljy toimii siinä nopeammin, niin sehän on kaikkia kotia päin. Litkumpi öljy jäähdyttää moottoria myös tehokkaammin, jonka pitäisi varsinkin turbokoneissa olla erittäin tervetullut asia.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Wekotin - 19.05.20 - klo:18:08
VW504.00/507.00 -luokitus on päivittynyt 2020. Voipi selittää tuon tuoreen muutoksen. Toki voihan se olla vain SEAT:n oma päätös.
Uusi 2020 -versio on parempi tai yhtä hyvä kuin VW508/509 joka osa-alueella paitsi polttoainetaloudellisuudessa.

(https://i.postimg.cc/25kLD9pT/lubrizol.jpg)

(https://i.postimg.cc/gJ6SPH6S/lubrizol2.jpg)
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Wekotin - 19.05.20 - klo:18:21
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.05.20 - klo:17:09
En kyllä ymmärrä sitä, että viskositeetti olisi syy öljyn ylimääräiseen kulumiseen. Jos notkeamman öljyn huuhteluvaikutus kasvaa, vaikuttaa se moottorin tiiviyteen positiivisesti. Öljy itsessään ei ole tiiveyden takana, vaan oikein toimivat männänrenkaat ja muut tiivisteet yhdessä oikein toimivan öljyn kanssa. Lisäksi öljyllä on lukuisia muitakin tehtäviä, kuin voitelu.

Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Beetle - 19.05.20 - klo:20:34
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 19.05.20 - klo:18:21
Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.

Jotta asia ei olisi ihan näin yksinkertainen, voi saman viskositeettiluokan öljyjen välillä olla suuriakin keskinäisiä eroja haihtuvuudessa.

Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: b1mpo - 19.05.20 - klo:20:38
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 19.05.20 - klo:18:21
Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.
Eikös silloin korkeamman viskositeetin öljy pitäisi kestää kauemmin ja nämä litkut vähemmän aikaa, mutta nythän on juuri toisin päin? Eli ohuempi öljy on pidempi-ikäinen? Noh, käytännön kokemuksella ei öljyn kulutuksessa ole ollut eroa itsellä, että onko 5w30 vai 0w20. Eli aikalailla vaihtoväli menee lisäilemättä ja tikkuun katsomatta.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Wekotin - 22.05.20 - klo:11:23
Lainaus käyttäjältä: Beetle - 19.05.20 - klo:20:34
Jotta asia ei olisi ihan näin yksinkertainen, voi saman viskositeettiluokan öljyjen välillä olla suuriakin keskinäisiä eroja haihtuvuudessa.

Juu asia ei ole ihan niin yksinkertainen tietenkään. Raaka-aineiden ominaisuudet, tyyppi ja laatu luonnollisesti vaikuttavat haihtumiseen. Synteettiset vähemmän, mineraalipohjaiset enemmän. Tuo on tuollainen yleispätevä suuntaa-antava ohje, että jos on esimerkiksi kaksi tasalaatuista perusöljyä PAO 4 ja PAO 8, näistä PAO 4 ohuempana haihtuu enemmän. Valmiissa tuotteissa homma menee hankamammaksi ja NOACK Volatility -testi on yksi mittari, jolla haihtuvuutta mitataan. Höyrynpainekin tietysti kertoo haihtuvuudesta, mutta valmiilla moottoriöljyillä arvo taitaa aina olla liki sama kaikilla 40°C asteessa, joten siitä ei saada samanlaista hyötyä. Moottorivalmistajien OEM-, ACEA- ja API -luokitukset määrittelevät max. arvon NOACK -testissä esim. VW504.00/507.00 se on 11p%, 1h 250°C.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 19.05.20 - klo:20:38
Eikös silloin korkeamman viskositeetin öljy pitäisi kestää kauemmin ja nämä litkut vähemmän aikaa, mutta nythän on juuri toisin päin? Eli ohuempi öljy on pidempi-ikäinen? Noh, käytännön kokemuksella ei öljyn kulutuksessa ole ollut eroa itsellä, että onko 5w30 vai 0w20. Eli aikalailla vaihtoväli menee lisäilemättä ja tikkuun katsomatta.

Noh,  en ole nyt ihan varma mitä tässä nyt vertailtiin, mutta jos kyseessä TSI-moottori, en kauheasti laittaisi painoarvoa öljynkulutukselle eri öljyjen välillä. Pari vuotta sitten TM:ssä oli juttu missä TSI purettiin ja öljyrenkaat olivat niin karstassa, että öljy ei päässyt renkaan taakse painamaan rengasta kohti sylinterin seinään. Mutuna sehän voi olla, että ohuempi öljy pääsee, mutta paksumpi ei ja täten paksummalla öljyä pääsee palotilaan. Ehjä moottori ei kuluta litratolkulla havaittavia määriä huoltovälillä öljyä, sehän on selvä. Esim. muijan Camryssä vanhanaikaisella öljytikulla ei pysty havaitsemaan 0W-16 -öljyn syöntiä huoltovälillä tikusta.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Nupe - 22.05.20 - klo:13:47
Kappas mokomaa. Kiitokset Wekottimelle hyvästä havainnosta.
Onko tuo uusi 504.00/507.00 purkin kyljessä jotenkin erilainen ts. mistä sen erottaa että onko öljypänikkä vanhan vai uuden luokituksen mukaista?

No, ilmeisesti Motonetista saa tuota uuden 504.00/507.00 luokituksen mukaista tavaraa jo hyllystä 0W-30 viskositeetissa eikä hintakaan pompannut kuin vitosen, jos tuo nyt sitten on juurikin sitä uuden luokituksen mukaista:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L (https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L)

Vanha 5W-30 versio:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590235/VAG-LongLife-III-5W-30-5040050700-5L (https://www.motonet.fi/fi/tuote/590235/VAG-LongLife-III-5W-30-5040050700-5L)

Muoks: Tuossa Wekottimen kuvassa juurikin Piston deposits eli mäntien karstaantuminen on upouudella 504/507 öljyllä selvästi vähäisempää kuin vanhalla, eikä siinä suhteessa 508/509 0W-20 öljy ole yhtään sen parempaa kuin vanha 504/507.
Ja jos kuvia oikein tulkitsen, moottorin kulumista ajatellen vanhakin 504/507 on parempaa kuin 508/509.
Ja edelleen, 508/509 öljyn ainoa etu on koko ajan tainnut olla ainoastaan polttoaineen säästö, jossa se on edelleen ykkönen.

Joku syyhän tuohon öljysuosituksen näinkin nopeaan vaihtumiseen on volkkarilla kaiketi ollut, ehkä juuri tuo kuluminen?
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Nupe - 10.06.20 - klo:23:18
Lainaus käyttäjältä: klongswagen - 19.05.20 - klo:15:16
VW/Seat merkkiliikkeen huolto sanoi sen tänään, kun auto meni öljynvaihtohuoltoon. Jääköön paikkakunta vielä mainitsematta, mutta ei kuitenkaan ihan pieni kaupunki. Tuo muutos oli kai sen verran tuore, että huolto itsekkin oli sitä ihmetellyt ja tiedustellut varmistusta maahantuojalta/valmistajalta. Kuitenkin uusi huolto-ohje (vai oliko se huolto-ohjelma) ei enää anna 508 öljyvaihtoehtoa. Kyseinen moottorityyppi on 1.0 tsi (moottorin tunniste = CHZD).
Itse puolestani sain tänään merkkihuollosta lausunnon, jonka mukaan upouudelle Leon 1.0 TSI:lle laitetaan 508 öljyä, jos auto on koodattu longlife - ohjelmalle. Ja jos huoltoväli on kiinteä, niin sitten 504 öljyä, eli aiemman kaavan mukaisesti mentäisiin. Moottorityyppi kyseisessä 1.0 TSI Leonissa oli tosin DKRF eikä CHZD.

Mikä ero muuten on 1.0 TSI 115hv CHZD ja DKRF koneilla?
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Erkka - 11.06.20 - klo:06:45
Kävin K-Caaran varaosamyynnistä hakemassa litran pullon 0W20 / 508... öljyä. Myyjä tsekkasi mikä huolto-ohjelma on T-Rocissa ja päätyi myymään em. öljyn. Moottori 1.5 TSI 110KW DSG-automaatti. Hyllyssä oli vanhaa sekä uutta varastoa. Myyjä antoi tuon uudemman öljyn mukaan. Pulloissa oli selkeä ero. Myös uudemman pullon ulkomuoto oli erilainen.

Erkki
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Variant - 11.06.20 - klo:07:31
Lainaus käyttäjältä: Nupe - 10.06.20 - klo:23:18
Mikä ero muuten on 1.0 TSI 115hv CHZD ja DKRF koneilla?

DKRF koneessa on hiukkassuodation (OPF).
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Nupe - 19.10.20 - klo:21:31
Ylihuomenna menee kiesi ekaan öljynvaihtoon. 5000 km sopivasti sisäänajettu, joten laitetaan talveksi uudet ölpät. Suosittavat merkkihuollossa, että 508/509 tavarat olisi suotavaa laittaa sisään kun sitä on kuulemma ensitäyttökin. Ei 504/507 kuitenkaan kiellettyä ollut etenkään, kun 15tkm välein ne jatkossa vaihtuu joka tapauksessa.

Mittatikussa pinta ei ole laskenut milliäkään. Ölppä tikun päässä on ihan normiöljyn väristä kellertävää eli taitaapa siellä olla sittenkin 504/507 tehtaan jäljiltä, eikös 508/509 0W-20 pitänyt olla aina ja merkistä riippumatta semmoista tumman sinivihertävää?

Heitin juuri kolikolla ja päädyin laittamaan ne uuden sorttiset 504/507 0W-30 öljyt (vien öljypänikän huoltoon).
Auto on kesäkuussa alle saatu vm 2020 Leon ST 1,0 TSI manuaali (DKRF).
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Nupe - 20.10.20 - klo:23:27
Nähtävästi tuo uuden mallinen 504.00/507.00 öljy on merkiltään Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 - ainakin purkeista tarkastellen.

Shellin öljyä en olekaan aiemmin käyttänyt, mutta kaipa tuo GTL-pohjainen tuote ihan ok on siinä missä PAO-pohjaisetkin synteettiset ja pitäisi myös pitää konetta puhtaana niin mäntiä kuin imuventtiileitäkin.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590253/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-1L (https://www.motonet.fi/fi/tuote/590253/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-1L)
  vrt
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590109/Shell-Helix-Ultra-ECT-C2C3-0W-30-1l-VAG (https://www.motonet.fi/fi/tuote/590109/Shell-Helix-Ultra-ECT-C2C3-0W-30-1l-VAG)

Shellin purkissa on hiukan edullisempaa, joskin 4+1 litraa Shellin purkissa on käytännössä sama hinta kuin 5 litran VAG-pänikkä.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Pushead - 06.01.21 - klo:16:12
Minulla marmorihuollossa ainakin kuitin mukaan laitettiin nyt 85kW DKRF koneeseen 5W-30 LL3 504/507. Oletan että uutena on ollut 508.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Arde - 02.06.21 - klo:13:46
Tätä ketjua kun lukee niin ihmettelen mikähän on oikea öljy Skoda Fabia 1.2 tsi -15 CJZD.
Aiemmin käytetty kuulemma Neste Pro 5w-30, nyt kun käytin huollossa niin laitettiin tehtaan vaatimaa 0W-20 viskositeetin Nesteen öljyä VW 508.00/509.00 laatuluokituksella?
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: b1mpo - 03.06.21 - klo:20:10
Sitä ei saa laittaa tuohon myllyyn, kun ei ole siihen suunniteltu.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Hesse - 03.06.21 - klo:23:14
Minulla on 1.2 TSI Fabiaan laitettu merkkiliikkeessä Mobil 1 ESP Formula 5W-30, jolla mielenkiintoista kyllä ei tuoteselosteen mukaan ole VW:n luokitusta, vaan oikea öljy olisi Mobilin suosituksen mukaan ilman tuota Formula-sanaa.
https://www.mobil.fi/fi-fi/b2c-product-selector/ (https://www.mobil.fi/fi-fi/b2c-product-selector/)
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: fixed - 04.06.21 - klo:08:50
508 00 -luokituksen öljy on hyväksytty takautuvasti bensiinikäyttöisiin EA211-moottoreihin 504 00 luokituksen ohella, vaikka ensitäyttö-öljynä on ollut 504 00. Näin ainakin maahantuojan mukaan. Eli tämän mukaan CJZD-koneesen voi laittaa 0W-20 VW speksit täyttävää öljyä.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: dosetti - 04.06.21 - klo:10:55
Omaan Poloon (2020) litran koneella on suositus ensisijaisesti 508 eli 0-w20. Koneessa voi kuitenkin käyttää myös 504-öljyä ja sitä voi vaikka merkkihuollossakin pyytää ja laittavat, mutta heidän tulee tällöin mainita asiakkaalle, että polttoaineen kulutus voi nousta 5%. Lisäysöljynä voi pitää 504. Paikallisen vag-monimerkkikorjaamon mukaan 504 olisi parempaa koneen keston kannalta.

Itselleni laittoivat Nesteen 0-w20 ensimmäisessä määräaikaishuollossa, hinta olisi ollut merkkiliikkeessä sama 504/508, mikä on taas toinen ihmetyksen aihe..
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: b1mpo - 04.06.21 - klo:11:15
Yleensä ottaen öljyn lämpöisen pään viskositeettia ei saisi laskea. Mutta jos valmistaja tietää, niin silloin se käy.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: Pushead - 04.06.21 - klo:11:20
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 04.06.21 - klo:10:55
Omaan Poloon (2020) litran koneella on suositus ensisijaisesti 508 eli 0-w20. Koneessa voi kuitenkin käyttää myös 504-öljyä ja sitä voi vaikka merkkihuollossakin pyytää ja laittavat, mutta heidän tulee tällöin mainita asiakkaalle, että polttoaineen kulutus voi nousta 5%.
Laittoivat tosiaan K-Caara Airportissa kysymättä ja mitään jälkikäteen ilmoittamatta ensimmäisessä öljynvaihdossa 5-w30 504 ölpät Golfin 1.0 85kW moottoriin. Vaikuttaa että ei ihan samallalailla ole ollut kierrosherkkä tämän jälkeen, sekä käynnistyminen tapahtuu rumasti "tärähtäen". Ennen öljynvaihtoa käynnistyi paljon nätimmin, eikä ole puolessa vuodessa korjautunut. Kulutusta en ole seurannut.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: ak72 - 07.06.21 - klo:12:52
Tilasin Öldepot:sta Saksasta 7.5 GTI:hin Castrol 0w-20 öljyä. En sitten tiedä onko muut laittanu 504:sta eli 5w-30:sta nuihin mutta ohjekirjassa oli että käyttää 508:ia.  Ainakin tuo liemi on Saksassa huomattavasti halvempaa kun täällä härmässä.
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: fokkeristi - 20.06.24 - klo:10:50
MItä öljyä 1.4TSI (itsellä 131hp) moottoreihin laitatatte?  508/509 0W20 vai 504/507 5W30. Onko nyt niin että VW suosittelee esim. pääästöjen takia tuota 508/509:ä? mutta 504/507 ovat muut edut paremmat?
Otsikko: Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
Kirjoitti: ahav - 03.07.24 - klo:18:34
Juuri kävin Skodan merkkihuollossa vaihdattamassa öljyt 2016-vuosimallin 1.4TSI:hin (CZCA) ja kuulemma laittavat nykyään siihenkin tuota 508-luokituksen 0W-20:ä, vaikka vielä vuosi sitten samassa liikkeessä laittoivat 504-luokituksen 5W-30:ä. Sitä en tullut kysyneeksi miksi moinen öljytyypin vaihto on tehty noinkin vanhoihin moottoreihin - ehkä juurikin jonkun näennäisen teoreettisen polttoaineen säästön tai päästöjen vähentämisen takia. Kävin sitten Motonetissä hakemassa tuota samaa tavaraa eli Mobilin ESP x2:a litran purkin lisäysöljyksi. Jos olisin tehnyt öljynvaihdon itse, niin olisin ehkä mieluummin pysytellyt vanhassa 504-luokituksessa (5W-30 tai 0W-30), mutta tällä mennään nyt ainakin seuraavaan öljynvaihtoon asti.