VAGarena.fi

Tekniikka => Moottori ja voimansiirto => Aiheen aloitti: teräksenharmaa - 17.05.16 - klo:16:57

Otsikko: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: teräksenharmaa - 17.05.16 - klo:16:57
Haluaisin herätellä vähän keskustelua älypuhelimien sovelluksista, joilla voi seurata polttoaineen kulutusta ja ehkä muitakin muuttujia. Itsellä ei ole mitään kokemusta näistä.

Pikaisella googlailulla näyttäisi siltä, että on karkeasti sovellukset jakautuvat kahteen: OBD:n kautta tietoja kerääviin ja niihin, joissa data syötetään manuaalisesti. Noissa ensin mainituissa on myös kaikenlaisia muita näyttöjä tarjolla. Etukäteen ajatellen tuntuu siltä, että automaattisuus ja mahdollisuudet tarkkailla esimerkiksi moottorin hetkellistä kuormaa puoltavat noita OBD-pohjaisia. Miten tuo käytännössä toimii? Miten puhelin liittyy OBD:hen ja pitääkö yhteys olla koko ajan päällä, jos haluaa dataa kerättävän?

Sellainenkin sivujuonne tässä on, että tilasin uuden Passatin. johon on tarjolla jotain appseja ja älypuhelinintegraatiota. Onkohhan tätä kautta saada kulutustietoja tilastoitumaan?

Löytyykö palstalta kokemuksia ja suosituksia tästä aihepiiristä?
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: BobSmith - 17.05.16 - klo:18:22
Itseäni kiinnostaa vain keskikulutus. Sitä tarkoitusta varten olen kirjannut kaikki tankkaukset excel-taulukkoon jo ainakin 15 vuoden ajalta. Vanhanaikaista, mutta toimivaa. OBD:n kautta tietoja luettaessa on varmistettava, että kulutuslukemat ovat oikeita ja kalibroituja.

Skodalla on Skoda Drive/Smartgate, Volkkarilla varmaankin on  vastaava.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: teräksenharmaa - 18.05.16 - klo:01:08
Omat ajoni ovat niin epäkeskimääräisiä, että olisi hyvä saada vähän enemmänkin tietoja, kuin pelkkä yks keskikulutus. Edellisellä autollani tankillisen kulutukset vaihtelivat 6-12 l/100 km välillä. Siinäpä sitten yrittää päätellä jotain keskikulutuksesta. Itse olen sen verran laiska tekemään asioita, jotka voisivat hoitua automaattisestikin, ettei tuo manuaalinen kirjaaminen oikein toimi.

Itsekin olen miettinyt noita mittarivirheitä. OBD:stä luulisi saavan tarkatkin tiedot irti ja jos ei saa, niin ainakin sovellukseen olisi äärimmäisen helppo rakentaa korjauskertoimet.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: ttppii - 18.05.16 - klo:08:00
Itse käytän spritmonitoria. Kännykkäsovellutuksella on helppo laittaa tankatessa tiedot sisään.

http://www.spritmonitor.de/en/detail/758954.html (http://www.spritmonitor.de/en/detail/758954.html)
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: Flat - 18.05.16 - klo:08:13
Vajaat puoli vuotta olen käyttänyt Fueliota, varsin näppärä kännykkäsovellus autoiluun liittyvien menojen seuraamiseen.
Helppokäyttöinen, ja suomenkielinen käännöskin löytyy tarvittaessa.

Tuskimpa enään paremmin tuota asiaa voisi hoitaa kännykässä...

http://fuel.io/ (http://fuel.io/)

Päivityksiä tulee tasaisesti tuohon, tuolla sivustolla on muutoslogissa vuosilukuvirhe, viimeiset ovat vuodelta 2016 eikä 2015.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: Rehtori - 18.05.16 - klo:08:26
Itse käytän polttoaineen ja muiden kulujen seurantaan My Car-sovellusta. Ohjelma piirtää käppyrät ja pylväät kuluista ja menoista. Laskee keskikulutukset ja tätä voi käyttää sähköisenä "huoltokirjana". Käytössä siis Lumia(Nokia  8) ). Tiedot syötetään manuaalisesti.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: JarnoF - 18.05.16 - klo:11:15
Lainaus käyttäjältä: ttppii - 18.05.16 - klo:08:00
Itse käytän spritmonitoria. Kännykkäsovellutuksella on helppo laittaa tankatessa tiedot sisään.

http://www.spritmonitor.de/en/detail/758954.html (http://www.spritmonitor.de/en/detail/758954.html)
Spritmonitor täälläkin käytössä. Lähinnä keskikulutukset kiinnostaa, mutta näkeehän tuolla muutkin autoiluun kuluvat rahat. (jos jaksaa niitä tuonne ilmoittaa)
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: teräksenharmaa - 18.05.16 - klo:11:28
Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 18.05.16 - klo:11:15
Spritmonitor täälläkin käytössä. Lähinnä keskikulutukset kiinnostaa, mutta näkeehän tuolla muutkin autoiluun kuluvat rahat. (jos jaksaa niitä tuonne ilmoittaa)
Saako tuohon spritmonitoriin syötettyä keskinopeuksia ja muuta tietoa?
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: JarnoF - 18.05.16 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.05.16 - klo:11:28
Saako tuohon spritmonitoriin syötettyä keskinopeuksia ja muuta tietoa?

Ei taida saada syötetyksi keskinopeuksia, mutta tuohon voi kyllä täpätä tankkauksen ajoprofiiliin city/motorway/country roads. Yrittää sitten sen mukaan jaotella mitä minkäkinlainen ajo kuluttaa. Tietysti eri ajomuotojen kulutuskeskiarvot vääristyy, jos samalla tankillisella on montaa ajoprofiilia, mutta eri mittaisia. Et voi esim. tankilliselle eritellä, että ensin 10km taajamaa, sitten 200km motaria ja lopuksi 10km mökkitietä.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: teräksenharmaa - 01.06.16 - klo:10:49
Goole-kurssin jälkeen olen kallistumassa sellaiseen, että polttoaineen kulutusta ja kustannuksia alan seuraamaan jollakin tuollaisella yksinkertaisella appsila, johon data syötetään manuaalisesti. Syitä tähän on kaksi. OBD:n kautta seurattaessa joutuisi uhraamaan yhden puhelimen datan keruuseen aina kun liikutaan ja saatu data ei ole tarkkaa. Ymmärtääkseni nämä OBD-appsit laskevat kulutusta epäsuorasti iskutilavuuden, täyttösuhteen ja lambda-arvon kautta, jolloin tulos on lähinnä suuntaa antava. Tarkan kulutuksen laskemiseen tarvittaisiin tarkat tiedot suuttimista ja suihkutusajoista, eivätkä valmistajat ole innokkaita jakamaan tätä tietoa.

Nuo OBD-appsit tarjoavat kuitenkin kaikenlaista kivaa, joten taidan hankkia sellaisen tablettiin hupikäyttöön. BT- tai WiFi-mokkulan kautta voi sitten tabletilla seurailla kaikenlaisia tietoja moottorin kuormituksesta vikakoodeihin ja kaikkea siltä väliltä.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: Pupa - 01.06.16 - klo:11:15
Spritmonitor appi ja webbisivu käytössä. Näppärä, kun voi vertailla vastaavien autojen kulutuksiin omia lukemia. Toki jokaisen ajotavat ja nopeudet vaihtelee, jolloin täysin vertailukelpoisia lukemia on hankala saada aikaan.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: Eka Golf - 04.06.16 - klo:00:13
Miksi tuota pitää seurata koska aina on pakko tankata kun on aine vähissä?  :P
Laskuista ja ajetuista kilsoista voi sitten laskea keskikulutuksen jos jotain huvittaa?  8)
Minä ajelen pääosin työajoa ja saan tuplana sen mitä kuluttaa!  :)
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: Pupa - 04.06.16 - klo:06:02
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 04.06.16 - klo:00:13
Miksi tuota pitää seurata koska aina on pakko tankata kun on aine vähissä?  :P
Laskuista ja ajetuista kilsoista voi sitten laskea keskikulutuksen jos jotain huvittaa?  8)
Minä ajelen pääosin työajoa ja saan tuplana sen mitä kuluttaa!  :)

Joitain se vaan kiinnostaa enemmän kuin toisia :)

Tuo omalla autolla jatkuvasti työajojen ajelu ei kuitenkaan ole se normitilanne, joten harva saa tuplana mitään takaisin :(
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: esako62 - 04.06.16 - klo:06:57
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 04.06.16 - klo:00:13
Miksi tuota pitää seurata koska aina on pakko tankata kun on aine vähissä?  :P
Laskuista ja ajetuista kilsoista voi sitten laskea keskikulutuksen jos jotain huvittaa?  8)
Minä ajelen pääosin työajoa ja saan tuplana sen mitä kuluttaa!  :)

Säännöllinen kulutusseuranta ja yhtäkkinen harppaus kulutuksessa ylöspäin voivat kertoa moottoriongelmasta. Mahdollisesti jo siinä vaiheessa kun kustannukset pysyvät pienempänä
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: Eka Golf - 04.06.16 - klo:21:15
Lainaus käyttäjältä: esako62 - 04.06.16 - klo:06:57
Säännöllinen kulutusseuranta ja yhtäkkinen harppaus kulutuksessa ylöspäin voivat kertoa moottoriongelmasta. Mahdollisesti jo siinä vaiheessa kun kustannukset pysyvät pienempänä
No tuota en tullut ajatelleeksi ja siksi tuossa on järkeä. Tosin seuraan auton ilmoittamaa kulutuslukemaa sekä tankkauksessa trippimittarin lukemaa joten isot muutokset kyllä huomaan. Tosin jos ajaa taamassa pätkäajoa niin kulutus voi olla lähes tupla verrattuna pitempään työkeikkaan.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: teräksenharmaa - 05.06.16 - klo:17:21
Itseäni kiinnostaa seurata kulutusta lähinnä teknisenä yksityiskohtana ja onhan energian kulutus myös yksi suurimpia yhteiskunnallisia kysymyksiä.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: matalaut - 11.06.16 - klo:21:06
Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.05.16 - klo:08:13
Vajaat puoli vuotta olen käyttänyt Fueliota, varsin näppärä kännykkäsovellus autoiluun liittyvien menojen seuraamiseen.
Helppokäyttöinen, ja suomenkielinen käännöskin löytyy tarvittaessa.

Tuskimpa enään paremmin tuota asiaa voisi hoitaa kännykässä...

http://fuel.io/ (http://fuel.io/)

Päivityksiä tulee tasaisesti tuohon, tuolla sivustolla on muutoslogissa vuosilukuvirhe, viimeiset ovat vuodelta 2016 eikä 2015.

Yksi lisäpiste Fueliolle. Mulla on aika monen vuoden kokemus auton kustannusten seurannasta. Muutaman vuoden pidin kirjaa kaikista, siis aivan kaikista, auton kuluista. Laskeskelin auton takaisinmaksuaikaa ja todellisia kuluja. Siihen aikaan vielä sain ajaa työajot omalla autolla ja tiukalla kulubudjetilla ei ihan hirveästi tullut takkiin. Nyt ajot on pääsääntöisesti firman autolla ja iltaisin omalla ajalla....

Nykyään seuraan kuluja Fueliolla ja olen aika tyytyväinen. Tuohon ei tietysti saa osto- ja myyntihinnan eroa mukaan kustannuksiin, mutta kertoo heti jos kulutus oudosti hyppää. Muutama remontti on lähtenyt siitä liikkeelle, että kulutus nousi ja sitten etsittiin vikaa.

Edit: Tuo nimen alla oleva kuva, jossa kulutus on 4,2 l/100 km ei ole feikkiä. Todellinen kulutus siis 4,7 l/100 km
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: shotgun - 13.12.16 - klo:15:20
Fueliota tuli Androilla käytettyä, mutta nyt kun puhelin vaihtui appleksi, niin pitäisi valita jokin muu softa.
Spiritmonitor tuntuu olevan suosittu, mutta se näköjään vaatii trippimittarin käyttöä, eikä laske matkaa matkamittarin lukemasta. Muutenkin käyttöliittymä kankeampi Fuelioon verrattuan.

Eli löytyisikö suositusta iphoneen?
edit. Haussa siis spiritmonitorin tapainen softa, jota voi käyttää eri puhelimilla ja myös selaimella.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: JarnoF - 13.12.16 - klo:15:31
Lainaus käyttäjältä: shotgun - 13.12.16 - klo:15:20
Fueliota tuli Androilla käytettyä, mutta nyt kun puhelin vaihtui appleksi, niin pitäisi valita jokin muu softa.
Spiritmonitor tuntuu olevan suosittu, mutta se näköjään vaatii trippimittarin käyttöä, eikä laske matkaa matkamittarin lukemasta. Muutenkin käyttöliittymä kankeampi Fuelioon verrattuan.

Spritmonitorin selainversio ei kaipaa trippimittarin lukemia tietoja syötettäessä. Osaa laskea kokonaiskilometrimäärälukemasta. (Puhelinsovellukseen en ole pintavilkaisua enempää tutustunut.)
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: esako62 - 13.12.16 - klo:17:43
Lainaus käyttäjältä: shotgun - 13.12.16 - klo:15:20
Spiritmonitor tuntuu olevan suosittu, mutta se näköjään vaatii trippimittarin käyttöä, eikä laske matkaa matkamittarin lukemasta. Muutenkin käyttöliittymä kankeampi Fuelioon verrattuan.

Eli löytyisikö suositusta iphoneen?
edit. Haussa siis spiritmonitorin tapainen softa, jota voi käyttää eri puhelimilla ja myös selaimella.

Ei Spiritmonitorin puhelinsoftakaan vaadi trippimittarin lukemaa, kyllä se (Android-versiossa) osaa laskea sen itse
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: shotgun - 14.12.16 - klo:09:04
Onkohan mulla spiritmonitorissa joku asetus pielessä vai teenkö jotain väärin?

Jos teen tankkauksen puhelimella, syötän mittarilukeman, litrat ja hinnan ja painan tallenna, tulee viesti:
"Please enter at least trip and amount".

Jos koitan samaa selaimella, tulee tällainen viesti:
"The entry will be marked invalid as required data to calculate a consumption value is missing (distance and quantity). Continue anyway?"

Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: Arit - 14.12.16 - klo:09:15
Tuollainen olisi ainakin Tokmannilla myynnissä:

https://www.drivelooper.com/ (https://www.drivelooper.com/)
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: esako62 - 14.12.16 - klo:18:39
Lainaus käyttäjältä: shotgun - 14.12.16 - klo:09:04
Onkohan mulla spiritmonitorissa joku asetus pielessä vai teenkö jotain väärin?

Jos teen tankkauksen puhelimella, syötän mittarilukeman, litrat ja hinnan ja painan tallenna, tulee viesti:
"Please enter at least trip and amount".

Jos koitan samaa selaimella, tulee tällainen viesti:
"The entry will be marked invalid as required data to calculate a consumption value is missing (distance and quantity). Continue anyway?"

Onko tuo ensimmäinen arvo, jota sinne olisi syöttämässä? "The first fueling you enter into the database should be a full fueling and be declared as first fueling. "

Tein muistaakseni ensimmäisen merkinnän webbiliittymästä ja tuolloin se osasi kysyä onko kyseessä ensimmäinen merkintä. Tuon jälkeen tulevien merkintöjen suhteen sitten se on osannut laskea tripit
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: zobuli - 30.01.17 - klo:12:54
Miten saan tuon Spritmonitor linkin näyttämään suoraan keskikulutuksen? Niin kuin parilla tähän ketjuun vastanneilla ja monilla foorumin jäsenillä on?
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: JarnoF - 30.01.17 - klo:13:12
Lainaus käyttäjältä: zobuli - 30.01.17 - klo:12:54
Miten saan tuon Spritmonitor linkin näyttämään suoraan keskikulutuksen? Niin kuin parilla tähän ketjuun vastanneilla ja monilla foorumin jäsenillä on?

Valkkaat Spritmonitorissa oikean (oman) ajoneuvon ja sen jälkeen oikeanpuoleisesta valikosta "More..." ja sen perästä löytyy "Mileage icon".
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: zobuli - 30.01.17 - klo:13:26
Kiitos!  :)
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: DSL - 13.11.20 - klo:17:22
Pitkästä aikaa tähän aiheeseen palatakseni niin mitä ohjelmaa olette käyttäneet sähköauton kulutuksen seurantaan. Asensin juuri Fuelion ja syötin sinne muutaman kuukauden lataukset. En saa kuitenkaan näkyviin täytön-- ja polttoaineen hinta kaaviokuvassa ilmaisen latauksen hintaa (0).
0,12 Eur/kWh hinnalla piirto toimii. Ei ymmärrä ilmaista ei...  ???
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: KTN - 13.11.20 - klo:21:50
Yksinkertainen malli: Jokainen tankkaus vihkoon, keskikulutus helppo laskea. Ja kaikki on helposti nähtävillä. Golf 1,2 kulutus aika tylsää, se on aina 5-5,5 litraa sadalla. Jäljelle jää mahdollinen pieni matkamittarivirhe.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: HiTecci - 14.11.20 - klo:08:12
Myös joillain autovalmistjilla on omia appejaan tähän tarkoitukseen. Esim. PSA:lla MyCitroën ja MyPeugeot, jotka keskustelevat auton kanssa ajon aikana, jemmaavat kaikki lähdöt ja saapumiset, muistaa auton sijainnin kartalla, kirjaavat ylös kaikki hälyt, niin ja tietty sen polttoaineen kulutuksen per ajo, kulloisenkin mittarin km lukeman, jne... Ja kaikki tämä ilmaiseksi. Halutessasi saat tuon kaiken myös exportattua phonesta ulos esim. Google Driveen nättinä XML:nä, josta tuo kaikki em. data on sitten helposti itsekin poimittavissa ja seurattavissa :)
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: DSL - 14.11.20 - klo:08:56
Joo onhan näitä vaihtoehtoja aina ruutupaperivihkoista auton omaan appiin, mutta näissä on omat kömpelyytensä ja puutteensa.
Esim. polttis- ja sähkisauton tankkauksissa, polttisauton kulutuksen voit tarkistaa vain tankkaamalla täyteen ja silloinkin pitää auton olla tietyssä asennossa mittarilla ja pitää olla riittävän monta tankkausta että tuloksen tarkkuus paranee j. n. e.
Sähköautolle voit määritellä lataustason 50/60/70/80/90/100 % ja voit laskea kulutusta tietyltä väliltä myös "osittain tankattuna" ja tarkasti koko ajan. Voit jopa käyttää latauksen lähtötason varausprosenttia tähän laskentaan.
Mutta joo kyllä tästäkin ensimmäisen vuoden jälkeen into katoaa seurannasta, kun keskikulutus on tiedossa.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: sakal83 - 14.11.20 - klo:09:21
Autossahan on hyvin usein mittaristossa se joka näyttää kulutuksen ja keskikulutuksen.
Mihin tarvitsee tätä tarkempaa tietoa?
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: DSL - 14.11.20 - klo:10:01
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 14.11.20 - klo:09:21
Autossahan on hyvin usein mittaristossa se joka näyttää kulutuksen ja keskikulutuksen.
Mihin tarvitsee tätä tarkempaa tietoa?

Polttisautoissahan voi hyvinkin ajotiekone "huijata" vaikka 5...10 % näyttämällä liian pientä kulutusta. Kokemusta on. Tarkoitus olisi verrata ladatun sähkön ja auton tietokoneen näytämän välistä eroa. Tähän sisältyy myös lataushäviöt.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: harava - 14.11.20 - klo:10:18
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 14.11.20 - klo:09:21
Autossahan on hyvin usein mittaristossa se joka näyttää kulutuksen ja keskikulutuksen.
Mihin tarvitsee tätä tarkempaa tietoa?
mun Touran -09 valehtelee ainakin 10 prossaa. Uskon, että tehtaalla tahallaan säätävät sen näyttämään pienemmältä. Moni peruskuski ei niitä ala laskemaan vaan kehuu kuin vähän syö minun autoni löpöä. Helpostihan sen laskis mutku ei jakseta.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: ToAkPa - 14.11.20 - klo:19:27
Minulle on tulossa Seat Leon PVEH. Onko tietoa miten My SEAT sovelluksella voi seurata polttoaineen ja sähkön kulutusta? Miten muut PVEH autojen käyttäjät aiotte seurata polttoaineen ja sähkön kulutusta?
Olen tähän asti liki 30 vuotta seurannut polttoainekulutusta taulukkolaskenta ohjelmalla. Muutaman viikon välein tankkaus- ja ajokilometritietojen vienti taulukkoon ei ole ollut ongelma. Nyt kun tulee autoa ladattua päivittäin, niin lataustietojen tallennukseen kaipaisin jotain helpompaa keinoa.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: Pihistelijä - 15.11.20 - klo:05:50
Minä ajattelin käyttää samaa Spritmonitoria mitä tähänkin asti, mutta en kirjaa päivittäisiä latauksia erikseen, vaan vaikka aina viikon sähköt yhteen. Tai jopa koko tankkausväliin sähköt yhteen. Mulla tulee kuitenkin pitkää matkaa sen verran, että tankata pitää ainakin joka toinen kuukausi. Pitää sitten katsoa miten Leonin ajotietokone pitää kirjaa latauksista ja sovittaa kirjausrytmi siihen.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: HiTecci - 15.11.20 - klo:08:02
Lainaus käyttäjältä: DSL - 14.11.20 - klo:08:56
Mutta joo kyllä tästäkin ensimmäisen vuoden jälkeen into katoaa seurannasta, kun keskikulutus on tiedossa.
Tämä on kyllä niin totta, into kestää hyvä edes vuoden :-[

Lainaus käyttäjältä: DSL - 14.11.20 - klo:10:01
Polttisautoissahan voi hyvinkin ajotiekone "huijata" vaikka 5...10 % näyttämällä liian pientä kulutusta.
Näin nuo auton omatkin apit toimii, poimii ne nummerot jemmaan suoraan auton omista systeemeistä = ihan samoja "huijaus-numeroita" nuo apit näyttää, jolloin jos totuus kiinnostaa, niin 3. osapuolen tankkauksesta laskevia sitä on vaan käytettävä. Tosin kun tuo "huijauksen" määrä on selvillä, niin ei tuo nyt kummoinen pyöristys ole ynnätä tuohon auton omankin apin nummeroihin 8)
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: sakal83 - 15.11.20 - klo:09:07
Kukaan ei edelleenkään vastannut, että mihin näitä tarkempia kulutustietoja tarvitaan?
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: tet - 15.11.20 - klo:09:21
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 15.11.20 - klo:09:07
Kukaan ei edelleenkään vastannut, että mihin näitä tarkempia kulutustietoja tarvitaan?

Ei niitä välttämättä mihinkään tarvita, mutta ne voivat olla kiinnostavia tietoja joidenkin mielestä. Jos nyt jonkin kohteen haluat kuulla, mihin tarvitaan, niin omasta puolestani heitän että tarvitaan sen asian todentamiseen, miten onnistun asettamassani tavoitteessa auton vaihdon suhteen. Tavoitteena on pudottaa CO2-päästötasoa vähintään puoleen edellisestä autosta, sen todentaminen ei onnistu ilman kulutuslukuja.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.11.20 - klo:05:50
Minä ajattelin käyttää samaa Spritmonitoria mitä tähänkin asti, mutta en kirjaa päivittäisiä latauksia erikseen, vaan vaikka aina viikon sähköt yhteen. Tai jopa koko tankkausväliin sähköt yhteen.

Sama homma, nimenomaan tankkausvälin mukaan, niin tulee siistimpi loki tuonne Spritmonitoriin. Mutta laitan myös omaan laskentataulukkoon Google Docsissa, jolla lasken hieman lisää asioita joita Spritmonitor ei kerro. Spritmonitoria käytän lähinnä tietojen julkistamiseen muille kiinnostuneille, vaikka voisihan tuon taulukonkin kyllä julkistaa. Mistä tulikin mieleen, että täytyy laittaa tuo allekirjoitus kuntoon jotta lukemat näkyy täälläkin...
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: Pihistelijä - 15.11.20 - klo:09:27
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 15.11.20 - klo:09:07
Kukaan ei edelleenkään vastannut, että mihin näitä tarkempia kulutustietoja tarvitaan?

- Ihan mielenkiinnosta nähdä kuinka hyvin ajotietokone pitää paikkaansa
- Kuinka hyvin viralliset lukemat pätevät käytännössä
- Monessa tilanteessa tulee puheeksi auton kulutus. Yleensä siihen heitetään sen kesäisen mökkireissun ajotietokoneen pieni lukema. Kirjaamalla tankkaukset parin vuoden ajan, saa jo luotettavaa lukemaa, jossa on mukana myös ne isommat lukemat, kapunkiajot, talviset Lapin reissut suksiboksi katolla, jne.
- Kirjaamalla usean vuoden ajan näkee vielä kuinka kulutus kehittyy. Esimerkiksi itselläni ensimmäisen vuoden kulutus oli 4,1 litraa, toisen 4,0 ja kolmannen 3,9. Huomaa, että kulutus on laskenut tasaisesti

Vähäruokaisella bensa-autolla kirjaaminen on mennyt kivuttomasti, koska tarvii tankata vain kerran kuussa, joskus kaksi.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: Pihistelijä - 15.11.20 - klo:09:36
Lainaus käyttäjältä: tet - 15.11.20 - klo:09:21
Sama homma, nimenomaan tankkausvälin mukaan, niin tulee siistimpi loki tuonne Spritmonitoriin.
Noin se kannattaa tehdä. Pystyy hyvin vertaamaan tankillisen bensan ja sähkön kulutusta. Tulee myös siistimpi.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: Petri M - 16.11.20 - klo:05:55
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 15.11.20 - klo:09:07
Kukaan ei edelleenkään vastannut, että mihin näitä tarkempia kulutustietoja tarvitaan?

Ei niitä mihinkään pakosta tarvi.
Itse tykkään seurata varsinkin työkäyttöön ostetun auton kuluja tarkasti. Kilometrikorvauksin kun auton pitäisi kulunsa tienata. Jos ei auto itseään elätä, tulee alle työnantajan kustantama auto.
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: HiTecci - 16.11.20 - klo:09:11
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.11.20 - klo:09:27
- Ihan mielenkiinnosta nähdä kuinka hyvin ajotietokone pitää paikkaansa
- Kuinka hyvin viralliset lukemat pätevät käytännössä

No juu, varsinkin uuden auton kohdalla nuo on ihan mielenkiintoista selvittää, mutta kun se tieto on kerran esiin pengottu, niin melko usein alkaa se kiinnostuskin jo lopahtamaan kirjata noita enää mitenkään, jatkossa vaan päässään ynnäilee mitä se ajotietokoneen ilmoittama lukema todellisuudessa about onkaan :P

Mitä tulee WLTP-lukemiin, niin melko wänkästi tuolla meikäläisenkin sitruunalla se minimi saavutetaan ns. nopealla ajolla (4.9), mutta vastaavasti se suurin moottoritieajolla (6.5), kun yhdistetyksi ilmoitetaan 5.7 ja fueliolla tankkauksista laskien 10tkm matkalla ollaan keskim. 6.0 kulutuksessa, ajotietokoneen ilmoittaessa keskimääräiseksi 5.5. Ja tuossa on siis mukana myös kesäloman as.vaununkin nyppimiset yms. Jos heinäkuu jätetään huomiotta, niin fuelio kertoo keskikulutukseksi 5.5, joka onkin jo karvan alle tuon ilmoitetun yhdistetyn WLTP-kulutuksen ???

(https://www.motiva.fi/files/12750/textsize/Luokan_3b_-autojen_WLTC-sykli.jpg)
Otsikko: Vs: Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan
Kirjoitti: b1mpo - 16.11.20 - klo:09:38
Itse ajelen kaikki ajot alle wltp:n keskikulutuksen. Eikä se vaadi edes kovin kummoista suoritusta. Wltp on mielestäni melko löyhä, toisin kuin viimeiset nedc mitatut kulutukset. Atk näyttää täysin oikein silloin, kun webastolla ei lämmitetä. Olen säätänyt sen tankatun perusteella näyttämään oikein. Tällä hetkellä 32tkm. 1v ja 4kk jälkeen kulutus on ollut 5,365l/100km. Edellistalvena lämmitys tapahtui pelkästään webastolla ja ahkerasti. Nyt mukaan tuli sähköllä lämmitys tulevalle talvelle, joka tulee tiputtamaan keskikulutusta hieman.