Passat 3c ruostuminen ja koritakuu

Aloittaja Parru, 02.10.11 - klo:18:18

« edellinen - seuraava »

Daatta

Pahalta näyttää kyllä... Ei olisi uskonut VAG:sta, tehtaalla on epäonnistuttu ja pahasti.  :o

Jos haluaa pelastaa minkä pelastettavissa on, niin pintaruosteet pois ja Deox-gel ruostekohtaan vaikuttamaan:

http://www.autonhoitokauppa.fi/bilt-hamber-deox-gel-1-kg

Toimii hyvin, tarpeeksi kauan kun liuottelee niin tuloksena on kiiltävä ruosteeton pinta. Olettaen, että ruostekohdassa on vielä peltiä... Sitten automaalikaupan pohjaväri, pintaväri ja lakka päälle. Vesihiomalla ja kiillottamalla tuosta saa siedettävän, ei tietenkään alkuperäisen maalipinnan veroista. Täysi ylimaalaus ei nykyisellään ole järkevää kuin harrastus- ja/tai erikoisautoissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

multsi

Noissa näkyy olevan tosiaan paljon yksilöeroja. kaverilla on -07 mallinen, jolla ajettu joku 250tkm. Ei siinä kyllä ruostetta ole missään mielestäni. Avk:lla näin puolestani toisen -06:sen, joka oli samassa kunnossa kuin noissa kuvissa. Ellei vieläkin pahempi.

Oisko väristä riippuvaista tai sitten tuotantoprosessissa on ollut jotain vikaa jossain vaiheessa.

matalaut

Mielenkiintoista, että Suomen autokannan keski-ikää nuorempi auto on liian vanha. Kuvien perusteella voisi olettaa, että auton vuosimalli on 1990-luvun puolelta.

Mä taidan ottaa tämän viikon ohjelmaan merkkiliikekäynnin ja käyn näyttämässä omaa maalikorjaamon puolella. Odotan mielenkiinnolla vastausta, jonka he antavat.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Volkkaripappa

Mielenkiinnosta aiheeseen, kysyn miten aiemmin Heiggulin autoa on pääsääntöisesti säilytetty,
lämpimässä ja ehkä kosteassa autotalissa vai ihan avotaivaan alla?

Jamo

Itseä tämä mätäneminen on alkanut enemmänkin huvittamaan, kun ns. (ja paino tosiaan tässä "niin sanotulla") laatuautot sulavat käsiin. Tuo Daattan vinkki on ihan varteenotettava: mikäli autolla on taloudessa tulevaisuutta, kannattaa korjauksia tehdä vielä estetiikan kustannuksellakin ja onhan huono sekä läikikäs maalipinta aina ruostetta parempi. Jossain vaiheessahan nämä ovat mennyttä elämää kuitenkin ja romut paalataan tai puretaan muiden riesaksi.

Säilytysolosuhteethan eivät saisi tolkuttomasti vaikuttaa lopputulokseen tämän ikäluokan autoissa ja toisaalta 12 vuoden koritakuuseen ei saisi ajetut kilometrit suoraan vaikuttaa - toki joku kohtuus on oltava valmistajankin suuntaan. Mutta pääasiassa nämä kielteiset korvauspäätökset menevät siihen samaan koriin kaiken muun VAG:n "vastuustavenkoilun" kanssa, kun ovat menneet valmistamaan autoja, joissa ei oikein ole kestäviä komponentteja (hintaan suhteutettuna).
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

Heigguli

Lainaus käyttäjältä: Volkkaripappa - 06.04.16 - klo:16:41
Mielenkiinnosta aiheeseen, kysyn miten aiemmin Heiggulin autoa on pääsääntöisesti säilytetty,
lämpimässä ja ehkä kosteassa autotalissa vai ihan avotaivaan alla?
Käytännössä koko ikänsä ollut avotaivaan alla sään armoilla. Välillä pesty enemmän ja välillä vähemmän. Itseä pistää vituttamaan että noin selvä valmistusvirhe tuon ikäisessä autossa ja tarkastajan mukaan kaikissa kohdissa olisi ulkoisesti alkanut nuo ruostumiset.. Kuskin ovi on niin pitkällä, ettei maali pysy enää kiinni. Muissa ovissa ei ole nähtävää ilmareikää, oletan ruostumisen alkaneen sisäpuolelta niinkun jotkut sanovat havainneensa.
Ja Daattan vinkkiä tekisi mieli kyllä kokeilla. Pitää alkaa suunnittelemaan jos kesän mittaan onnistuisi. Mikä tahansa pinta on parempi kuin tuo ruoste. Tekisi mieli vetää koko auto erikoisemmalla värillä kun jo erikoista vannetta on tulossa, sisustaa on alettu muokkailemaan mielenkiintoisemmaksi ja kohta saa alustasarjaa alle.

Jultsu

Mitä jos sudit kuprumaalit irti, vedät ruosteentappomaalit päälle ja sen jälkeen teippautat auton?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Heigguli

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 09.04.16 - klo:12:14
Mitä jos sudit kuprumaalit irti, vedät ruosteentappomaalit päälle ja sen jälkeen teippautat auton?
No se olis yks jännä vaihtoehto. Periaatteessa mikä vaan, kunhan ruosteet pois. Teipillä sais vielä tasasen pinnan, ei jäis laikkuja. Pistetään kans puntarille tämä idea! Alkaa toivo Passatin suhteen palautua, kun ei tosissaan mieli tee pois laittaa muuten helvetin hyvää autoa. Kun koskaan ei tiedä mitä tilalle saa. Seuraava on sitten 3.0tdi Quattro, kun semmosta on liikaa varaa pitää.  8)

Daatta

Maalipinta täytyy olla täysin tasainen ennen teippausta, esim. kiveniskut näkyvät teipin läpi jos niitä ei korjata/täytetä ensin. "Ruosteentappajaan" en luottaisi, mukava kun maalipinta alkaa taas kupruilla teipin alta... Eli kaikki ruosteet pois, hyvälaatuinen pohjamaali ja sitten maali ja lakka päälle. Jos monttu on kovin syvä, niin kittiä väliin. Lopuksi lakan vesihionta maalipinnan tasalle. Kiillottaa ei välttämättä tarvitse, mutta se on tuossa projektissa miltei helpoin vaihe.

Dippaaminen on toinen (kolmas) vaihtoehto, mutta kumimaalinkin läpi näkyy maalipinnan epätasaisuus.

Jos auto miellyttää niin vaivannäkö kannattanee. Muussa tapauksessa pistää kiertoon ja uutta peliä tilalle. Vähemmillä ruosteilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Junssi

Oma 07 kupruilee kans sieltä täältä.
Takaluukussakin muutama pistealku, takalokarien reunat kupruilee jo lujaa, ruoste näkyy pintaan. Keskellä kuskin ovea iso läntti maalia pois. Kiveniskuja sielä täälä keulasa ja tuulilasin yläpuolella, niissä pahimmillaan pieni ruostepiste?
Paikallisella maalaamolla hinta-arvio 1700â,¬ (mukaanlukien takapuskurin fiksaus, ei kuulu topicciin, kärrynottojälkiä..)
Ei viitti marmoritiskiä vaivata vaikka suomiauto, ei täältäpäin ostettu..

Santeri

Morjesta foorumilaiset pitkästä aikaa.
Ollut Pasuunalla huolettomia kilometrejä sitten jakoketju vaihdon ja ovien maalausten jälkeen. Nyt mittarissa n.192000km.
Mutta tulipa tuossa äitienpäivänä huomattua että kappas että kuskinpuolen takalokasuoja kukkii hienosti. Sisäpuolelta jo maalitkin jäivät käteen.
Paikallisella maalaamolla kävin kysymässä niin 700â,¬ oli arvio.
Ajoin sitten Lahden Autotalo Laakkosen korikorjaamolle niin VW vastaan tulolla kustakkukset 500â,¬.
Oli kyllä rehellinen korikorjaamon tyyppi kun sano suoraan että näitä ollut aikasta paljon (normaalistihan ollut aina kaikki yksittäistapaus juttuja kuten tuo jakoketju juttu).

Sitten tuossa talvella kävi legendaarinen eli lähdin pihasta kun töpseli oli autossa kiinni. No puskurihan siitä lohkes. Nyt tuossa kattelin sen korjaamista jotenkin.
Mutta milläs tuon keskimmäisen alaritilän saa irti ? Kahden ruuvin irrotuksen jälkeen ei hievahdakkaan eikä mitää klipsuja näy. Sivuthan lähdee helposti muuta niitä kautta ei päässyt piuhaan käsiksi että sais sen kierrettyä irti.
Milläs liimalla tuo kannattais korjata ? Itse ajattelin epoxsia.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

matalaut

Kävin sitten näyttämässä autoa merkkikorjaamolla ja kuskin puolen oven maalaus menee 50/50 -suhteessa takuuseen. Käytännössä muiden ovien listojen lähettyviltä ei löytynyt korjattavaa eli korjaavat nämä sitten kun ne tulee eteen. Harkitaan nyt kuitenkin, koska arvio oli 350 â,¬ ovi minun osuutena eli  eli 1400 â,¬ kaikki ovet sitten aikaanaan nykyisellä kustannusrakenteella.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Telehell

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 24.06.16 - klo:13:16
Kävin sitten näyttämässä autoa merkkikorjaamolla ja kuskin puolen oven maalaus menee 50/50 -suhteessa takuuseen. Käytännössä muiden ovien listojen lähettyviltä ei löytynyt korjattavaa eli korjaavat nämä sitten kun ne tulee eteen. Harkitaan nyt kuitenkin, koska arvio oli 350 â,¬ ovi minun osuutena eli  eli 1400 â,¬ kaikki ovet sitten aikaanaan nykyisellä kustannusrakenteella.

Kusettaavat hinnoissa näiden ruostekorjauksien kanssa. Automaalaamosta käyt kysymässä niin siellä työn hinta on tuo 350e.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 24.06.16 - klo:13:16
Kävin sitten näyttämässä autoa merkkikorjaamolla ja kuskin puolen oven maalaus menee 50/50 -suhteessa takuuseen. Käytännössä muiden ovien listojen lähettyviltä ei löytynyt korjattavaa eli korjaavat nämä sitten kun ne tulee eteen. Harkitaan nyt kuitenkin, koska arvio oli 350 â,¬ ovi minun osuutena eli  eli 1400 â,¬ kaikki ovet sitten aikaanaan nykyisellä kustannusrakenteella.

Pysyy Volkkari hyvässä maalissa, kun vuosittain maalataan..😉

Omani on menossa parin viikon päästä myös ovien maalaukseen. Vastaantulo 50/50 eli takaovien maalaus tulee kustantamaan tällä kertaa 600â,¬. Sisältää myös listat. Etuovet maalattiin jo viime kesänä, mutta silloin oma osuuteni oli pienempi vai menikö kenties kokonaan takuuseen? Ei pysy enää kärryillä, kun on niin monena kesänä maalattu jostakin ja osa kahteenkin kertaan..😩
Hienohan se on taas vähän aikaa maalattuna ja kiillotettuna...

matalaut

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 08.07.16 - klo:15:15
Kusettaavat hinnoissa näiden ruostekorjauksien kanssa. Automaalaamosta käyt kysymässä niin siellä työn hinta on tuo 350e.

Niin se menee. Yön pimeinä tunteina on tullut mieleen purkaa koko auto ja laittaa maalaukseen. Auto on sinänsä hyvä ajaa, kuluttaa vähän ja tilava. V****taa vaan jatkuva pikkuvikojen ja isompien korjaus. Maalaus taitaa olla ovi kerrallaan aikamoinen urakka ja ei nyt viittis joka vuosi miettiä että joko tämä ovi maalattin vai oliko se tuo takaovi?
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

marikae

Itsellä -07 musta passat, ovissa listojen ympärillä maali kuplii monesta kohtaa. Takakontin luukun joku joskus maalannut itse, joten se vaatii kokonaan uudelleen maalauksen. Takalokareissa entisen omistajan tekemät pienet korjauskohdat. Antoivat fiksaamolla hinta arvioksi 700e johon kuuluu kaikki ovet siitä listasta alaspäin, molemmat takalokarit kokonaan, ja takakontin luukku, koko auton myllytys.
Ei varmaan enää -07 vuoden autoon saa volkswagenilta mitään tukea maksuun?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: marikae - 20.07.16 - klo:21:05
Itsellä -07 musta passat, ovissa listojen ympärillä maali kuplii monesta kohtaa. Takakontin luukun joku joskus maalannut itse, joten se vaatii kokonaan uudelleen maalauksen. Takalokareissa entisen omistajan tekemät pienet korjauskohdat. Antoivat fiksaamolla hinta arvioksi 700e johon kuuluu kaikki ovet siitä listasta alaspäin, molemmat takalokarit kokonaan, ja takakontin luukku, koko auton myllytys.
Ei varmaan enää -07 vuoden autoon saa volkswagenilta mitään tukea maksuun?

Tuskinpa saa, ja silloinkin pitäisi olla aukoton merkkiliikkeen huoltokirja koritarkastusleimoineen.
Mikään ei tietenkään estä yrittämästä eli kysymästä, mutta kannattaa varautua ettei paljon vastaantuloa tule.
Lisäksi marmorin hinnalla - siis sillä prosenttiósuudella - saa kyllä maalautettua muualla halvemmalla.  :o
Yritetään pärjätä.

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: marikae - 20.07.16 - klo:21:05
Itsellä -07 musta passat, ovissa listojen ympärillä maali kuplii monesta kohtaa. Takakontin luukun joku joskus maalannut itse, joten se vaatii kokonaan uudelleen maalauksen. Takalokareissa entisen omistajan tekemät pienet korjauskohdat. Antoivat fiksaamolla hinta arvioksi 700e johon kuuluu kaikki ovet siitä listasta alaspäin, molemmat takalokarit kokonaan, ja takakontin luukku, koko auton myllytys.
Ei varmaan enää -07 vuoden autoon saa volkswagenilta mitään tukea maksuun?
Ja vaikka saisitkin, niin vastaantulo on korkeintaan 50%:n luokkaa ja pelkkien takaovien maalaus maksaa Volkkarilla jo 1200â,¬, niin siitä voit vähän ynnäillä mitä kannattaa maksaa..? Toki jos autosi on todella vähän ajettu, niin voisi harkita. Saisihan siinä takuun ainakin seuraavaan kesään..😉
Omalla "mustalla" on ajettu 130000km ja sitä on ehditty maalailemaan jo useampana kesänä... Ilmeisesti ei loppua näy, mutta ei kannata luovuttaa..😎

marikae

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 21.07.16 - klo:20:46
Ja vaikka saisitkin, niin vastaantulo on korkeintaan 50%:n luokkaa ja pelkkien takaovien maalaus maksaa Volkkarilla jo 1200â,¬, niin siitä voit vähän ynnäillä mitä kannattaa maksaa..? Toki jos autosi on todella vähän ajettu, niin voisi harkita. Saisihan siinä takuun ainakin seuraavaan kesään..😉
Omalla "mustalla" on ajettu 130000km ja sitä on ehditty maalailemaan jo useampana kesänä... Ilmeisesti ei loppua näy, mutta ei kannata luovuttaa..😎

Empä taida vaivautua sitten edes kysymään :D
Fiksaamolla, missä ihan hyvää jälkeä tehneet, sanoivat että yksi "pala", kuten ovi tai lokari maksaa 200e, ei tule siis kalliiksi siellä käyttää helmat ja kontinluukku maalauksessa. Ja luultavasti ensi kesänä saa maalata lokareita, kun yks pala kerrallaan ruostuu  ;D

matalaut

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 21.07.16 - klo:20:46
Ja vaikka saisitkin, niin vastaantulo on korkeintaan 50%:n luokkaa ja pelkkien takaovien maalaus maksaa Volkkarilla jo 1200â,¬, niin siitä voit vähän ynnäillä mitä kannattaa maksaa..? Toki jos autosi on todella vähän ajettu, niin voisi harkita. Saisihan siinä takuun ainakin seuraavaan kesään..😉
Omalla "mustalla" on ajettu 130000km ja sitä on ehditty maalailemaan jo useampana kesänä... Ilmeisesti ei loppua näy, mutta ei kannata luovuttaa..😎

Eipä kuulosta lupaavalta. Tässä juuri mietin, että vahaanko auton vai mitä teen. Liikkeessä lupasivat mulle 50/50 vastaantulon, mutta kokonaiskustannus pitkällä aikavälillä on aika kova. Neljä ovea, taka- ja etulokasuojat. Maalipinta on myös konepellissä heikko ja tuulilasin yläreuna on aika rosoinen. Harmittaa vaan kun vieressä on 2004 vuosimallin Corolla ilman ruostetta....
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

CeeCee3.6

Silti en Corollaan vaihtaisi..😉

Ilman näitä maali- ja ketjuvikoja olisin ollut varsin tyytyväinen autooni. Rehellisyyden nimissä on lisäksi tunnustettava, että olen melko tarkka autostani, joten monella nämä oman autoni virheet tai ainakin osa niistä olisivat todennäköisesti jääneet kokonaan huomaamatta.
Monesti on käynyt vaihto mielessä, mutta onko se ruoho sittenkään vihreämpää (pelti terveempää) siellä aidan toisella puolella? Joka merkillä on omat murheensa.

repomies

^Tervetuloa kerhoon. Mulla on vm 2005 Corolla Passatin vieressä. Corollaa ei ole tarvinnut maalailla, Passattia on.

Taas joku ääliö mussuttaa mielessään että en ole pessyt passattia tai että olen pessyt liikaa tai jokatapauksessa vika on auton pidossa. Siihen voin vain todeta, että on se jännä että samalla tavalla pidetty japsi kestää ruostumatta.

vwp

Minäkin löysin takaluukusta jo pari pientä kuprua. Lasin alareunassa ja siinä rekisterikilpisyvennyksessä. Muualta en ole vielä löytänyt, auto on vuosimallia 2006 ja ajettu 356 tkm. Toistaiseksi tuo ei näytä pahalta, mutta katsellaan..  ::)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

repomies

Ja sitten menee seuraavaksi pelkääjän oven musta pystylista ikkunan vierestä vaihtoon. Alaosasta kupruaa jo komeasti, tosin näkyy vasta kun oven avaa, eli siinä osassa listaa mikä on oven sisäpuolella ja oven takareunassa. Ei siis mikään kivenisku, vaikka sellainenkin on ikkunaa pitkin listan etureunaan osunut. Tuon kiveniskun jaksoin maalata, mutta nyt on mätä sen verran pitkällä että vaihtoon menee tuo lista. Onneksi ei ole kamalan kallis.

repomies


vwp

Saakos noita "kynsilakkaputeleita" laakkoselta tai jostain fiksukselta suoraan värikoodilla/rekisterinumerolla ja paljonko niillä on hintaa? Voisi noita kiveniskemiä ja takaluukun kuprun peitellä (poissa silmistä jne..)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

repomies

Lainaus käyttäjältä: vwp - 23.08.16 - klo:08:06
Saakos noita "kynsilakkaputeleita" laakkoselta tai jostain fiksukselta suoraan värikoodilla/rekisterinumerolla ja paljonko niillä on hintaa? Voisi noita kiveniskemiä ja takaluukun kuprun peitellä (poissa silmistä jne..)

Saa Laakkoselta ja rekisterinumero on riittänyt ittellä. Eikä ole kovin kallis, olisko alun toista kymppiä.

Pikkaisen skeptinen olen sen takaluukun kuprun osalta että onnistuuko sellainen enää moisella pikkusiveltimellä. Siitä kun alat rapsutella kupan päältä maalia pois niin voi olla isompi alue kuin arvaatkaan ruskeana. Hauskasti vielä sellaisessa paikassa sinulla, ettei sinne mitään mekaanista vauriota vaan voi tulla mitenkään, eli puhdas valmistusvirhe.

vwp

Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.08.16 - klo:09:07
Saa Laakkoselta ja rekisterinumero on riittänyt ittellä. Eikä ole kovin kallis, olisko alun toista kymppiä.

Pikkaisen skeptinen olen sen takaluukun kuprun osalta että onnistuuko sellainen enää moisella pikkusiveltimellä. Siitä kun alat rapsutella kupan päältä maalia pois niin voi olla isompi alue kuin arvaatkaan ruskeana. Hauskasti vielä sellaisessa paikassa sinulla, ettei sinne mitään mekaanista vauriota vaan voi tulla mitenkään, eli puhdas valmistusvirhe.

Joo se on kyllä "hauska" paikka. En taida isommin rapsutella, ainakaan sinä näkyvää pintaa. Ei sitä kuprua pysäytettyä saa, mutta jos hidastaisi sen etenemistä kun ei vesi pääse ihan valumaan maalin alle..  ::)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Geoman

Tuon "kuprun" korjaamiseksi ei kyllä auta muu kuin takaoven maalaus - tällöin lasi pitää irroittaa ja poistaa ruoste lasin altakin.

Tuo omatoiminen paikkailu ei johtane siistiin lopputulokseen. Samalla korjautuu rekisterinumeron ympärystä.

Hinnaksi jossain ammattimaalaamossa tulee varmaankin tuo aikaisemmin mainittu 350 euroa. Merkkiliikkeesä 1'200 euroa ja sitten he saattavat tulla vastaan ja maksattavat sinulla 600 euroa.

Tämän jälkeen ei harmita kuin tuo rahan menetys.


multsi


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy