Kellään tullut seuraavaa virheilmoitusta "Vika: hätäpuhelutoiminto. Hakeudu korj

Aloittaja Täysveto, 04.07.23 - klo:10:26

« edellinen - seuraava »

Täysveto

Tämä on outo vikatilanne. Ensin kuuluu kaksi tärävää kopsahdusääntä kaiuttimista, vähän samanlaista kun iso kovakuuoriainen iskeytyy tuulilasiin. Samalla 4G yhteys katoaa ja hetken päästä tuo virheilmoitus tulee keltaisella tekstillä. Se pysyy siinä näytöllä hamaan maailman loppuu, jos ei välillä "sammuta" autoa. Lisäksi auton navi näyttää väärin auton sijainnin.

Oudointa tässä on se, että minulla se esiintyy ainoastaan Kehä III:lla Tuusulantien ja Lahdenväylän välisellä alueella, ei missään muualla.


YellowMe

Mulla samaa noin kerran viikossa. Olin yhteydessä huoltoon ja aivan äskettäin ovat saaneet tiedon, että tehdas selvittää asiaa, mutta vielä ei ole ratkaisua. Liittyy jotenkin tukiasemien määrään alueella ja sen vuoksi tapahtuu useammin kaupunkialueella. Tehtaan vikakuvauksesta tosin taitaa puuttua navin sekoaminen, koska halusivat mun auton tarkastettavaksi elokuussa sen vuoksi.

Turbokiisseli

Meillä meni Cuprasta kommunikaatio-ohjainlaite vaihtoon samasta syystä takuuseen.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

SlOrbA

Itselle tätä on nyt kanssa tapahtunut ID.3:lla. Itseasiassa tätä tapahtui eniten paikassa, jossa oli vahva signaali, mutta todella heikko nettikaista usealla operaattorilla.

Tätä on tullut niillä main paljon testattua, kun kiinteää nettiä ei ole saatavilla.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Jacce75

Meillä myös Passatissa oli samat oireet jonka aiheutti viallinen OCU. Ohjainlaitteen vaihdon jälkeen kaikki taas hyvin.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Naxon

Samaa on ollut ja ilmeni kaupunkialueella useammin eli edellä ollut teoria lienee totta. Ilmaantui tässä ehkä kuukauden sisään, mielestäni ennen sitä tuli joku pieni ohjelmistopäivitys. Id.4 siis.


Enhancer

Ohjainlaitteen vaihto ei auta enää. Vika paikannettu epävirallisen tiedon mukaan Elisan verkossa tehtyihin muutoksiin, vika ei esiinny koko Suomessa.

Korjaavia toimenpiteitä odotellessa, autohan ei noin periaatteessa ole tieliikennekelpoinen vian ollessa päällä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ID_4_X

ID.4:n ei ole tällä viikolla enää "napsutellut" puhelimen kaiutinta.. liekkö vika nyt poistunut? Ehdin jo tilaamaan huolto ajankin.

idke

Mulla napsahti eilen ko. varoitus. Lähellä OP paikkaa, Tuusulantiellä. Eli ei liene verkossa korjattu jos siitä kiinni. Ekaa kertaa mulla.

SlOrbA

Itsellä lauantaina napsu kaittimista VT9:llä Näsijärven päällä, mutta niillä nurkillä pyöriessä se oli vain yksi kerta ja yhteyspalasi eikä SOS valo vahtunut vihreästä mihinkään. Se oli huomattava parannus juhannukseen verrattuna, jolloin netin pois tippuminen tapahtui 4/5 todennäköisyydellä ja SOS varoitus tuli 1/3 todennäköisyydellä näsijärven itäreunalta liikkeelle lähtiessä.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

YellowMe

Onko kukaan käynyt lähiaikoina huollossa tämän takia? Mulla olisi ensi viikolle aika varattuna, mutta ei huvittaisi turhaan viedä autoa pajalle. Soitin tänään kysyäkseni, että kannattaako tulla, mutta puhelimeen osuneella jampalla ei tuntunut olevan oikein tietoa mihinkään suuntaan. Pitäisi kuulemma viedä tutkittavaksi ennen kuin osaavat sanoa mitään.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: YellowMe - 15.08.23 - klo:20:54
Onko kukaan käynyt lähiaikoina huollossa tämän takia? Mulla olisi ensi viikolle aika varattuna, mutta ei huvittaisi turhaan viedä autoa pajalle. Soitin tänään kysyäkseni, että kannattaako tulla, mutta puhelimeen osuneella jampalla ei tuntunut olevan oikein tietoa mihinkään suuntaan. Pitäisi kuulemma viedä tutkittavaksi ennen kuin osaavat sanoa mitään.
Turhaa viedä. Vika on tehtaalla tiedossa, korjausta ei ole. Vian ollessa päällä katosta hätänapin painaminen käynnistää ohjainlaitteen uusiksi ja vika poistuu. Lähtee välillä uudelleenkäynnistyksen jälkeen laskemaan 10 alaspäin hätäpuhelun soittamisen merkiksi, mutta tämän saa keskeytettyä näytöltä,
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

PiiPoo

Heinäkuussa käyttöönotettu ID.5 ja samaa vikaa esiintyy päivittäin pääkaupunkiseudulla ajellessa. VW online tuessa tukipyyntö auki ja sieltä pyydettiin olemaan yhteydessä huoltoon. Seuraava huoltoaika on vasta kuukauden päästä ja tuskin tuo huollossa korjaantuu. Aika kiusallinen vika kun tulee jatkuvasti, vaikka korjaantuukin itsestään auton ollessa vähän pidempään parkissa.



entropia

Mulla vaihdettiin ID.3:sta OCU (Online Connectivity Unit) tuon hätäpuheluvian takia. Jäi pysyvästi päälle tuo hätäpuhelutoiminnon vika. Noin tuhannen euron keikka marmoritiskillä. Onneksi meni auton myyjän piikkiin (itsellä tehdastakuu päättynyt). Marmoritiskin huoltoneuvoja sanoi että on kuulemma hylly täynnä noita viallisia OCU-modeemeja jotka lähettävät reklaamationa Volkkarille Saksaan.

Keskikauttimesta kuuluvat "napsahdus" johtuu siitä että OCU:n sovellusprosessori hirttää kiinni silloin kun auto vaihtaa tukiasemasta toiseen. Olen kuullut saman selityksen mikä aiemminkin oli mainittu, että Elisan verkossa joku asia hiertää. On se jännä että mikään muu 4G-modeemi maan päällä ei kärsi samanlaisista ongelmista.

f080421

Lainaus käyttäjältä: entropia - 10.09.23 - klo:15:11
Mulla vaihdettiin ID.3:sta OCU (Online Connectivity Unit) tuon hätäpuheluvian takia. Jäi pysyvästi päälle tuo hätäpuhelutoiminnon vika. Noin tuhannen euron keikka marmoritiskillä. Onneksi meni auton myyjän piikkiin (itsellä tehdastakuu päättynyt). Marmoritiskin huoltoneuvoja sanoi että on kuulemma hylly täynnä noita viallisia OCU-modeemeja jotka lähettävät reklaamationa Volkkarille Saksaan.

Keskikauttimesta kuuluvat "napsahdus" johtuu siitä että OCU:n sovellusprosessori hirttää kiinni silloin kun auto vaihtaa tukiasemasta toiseen. Olen kuullut saman selityksen mikä aiemminkin oli mainittu, että Elisan verkossa joku asia hiertää. On se jännä että mikään muu 4G-modeemi maan päällä ei kärsi samanlaisista ongelmista.

Tuo ongelma kuitenkin rajoittuu kuulemma lähinnä Suomeen ja Suomessakin tietyille alueille. Tuolla "maaseudulla" kun ajelee niin ei ole mitään ongelmaa tuon kanssa, mutta Tampereen seudulla on. Itselläni auto ollut yli kaksi vuotta eikä se ole tuota aina tehnyt vaan vasta viime kesäkuusta alkaen. Nyt ei ole taas vähään aikaan tullut tuota omilla reiteilläni. Pidän oman kokemukseni mukaan selitystä Elisan verkoista tällä tiedolla täysin uskottavana, mutta eihän modeemi silti saisi noin tehdä.
ID.3 Pro Performance Business 2021


SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: jusu - 22.09.23 - klo:11:15
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/49e22dea-ed44-47bd-a57a-42fd969bc440

IS:n juttu koskee 2/3G modeemeilla varustettuja toteutuksia.

Vaikka MEB:n oma netti ei olekkaan 5G:tä on se kuitenkin 4G:tä ja käsittääkseni eCall MEB:llä ei ole erillinen järjestelmä, vaan toimii saman 4G modeemin yli kuin kaikki muukin.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Jamboraama

Golfissa samaa homma ja kaverin id3. Eli siis todennäkösesti tämä ongelma on kaikilla volkkarin omistajilla.
Golf Mk8 GTE

f080421

#19
Lainaus käyttäjältä: Jamboraama - 22.09.23 - klo:15:13
Golfissa samaa homma ja kaverin id3. Eli siis todennäkösesti tämä ongelma on kaikilla volkkarin omistajilla.

Ongelma on kaikissa niissä autoissa joissa on tuo sama "SOS-moduuli" eli kaikenlaisten VW:n omien mallien lisäksi myös esim. Cupra Born ja Skoda Enyaq.

Olen lisäksi kuullut joidenkin Teslojen tekevän vähän vastaavaa, mutta en tiedä siitä enempää. Tuskin niissä samaa rautaa kuitenkaan on.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 22.09.23 - klo:12:23
IS:n juttu koskee 2/3G modeemeilla varustettuja toteutuksia.

Vaikka MEB:n oma netti ei olekkaan 5G:tä on se kuitenkin 4G:tä ja käsittääkseni eCall MEB:llä ei ole erillinen järjestelmä, vaan toimii saman 4G modeemin yli kuin kaikki muukin.

Joo, en usko tällä olevan mitään tekemistä itse eCallin kanssa vaan modeemin. Tuo "SOS-moduuli" on se sama joka hoitelee 4G:tä. Auto nyt vain herjaa SOS-toiminnosta kun modeemi kaatuu. Menee siinä 4G aina myös alas.

Jos tästä jotain positiivista haluaa hakea, niin auto toipuu tuosta aina itsestään jolloin vika on vain lähinnä ärsyttävä.
ID.3 Pro Performance Business 2021

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 22.09.23 - klo:17:02
Ongelma on kaikissa niissä autoissa joissa on tuo sama "SOS-moduuli" eli kaikenlaisten VW:n omien mallien lisäksi myös esim. Cupra Born ja Skoda Enyaq.

Olen lisäksi kuullut joidenkin Teslojen tekevän vähän vastaavaa, mutta en tiedä siitä enempää. Tuskin niissä samaa rautaa kuitenkaan on.
Mielenkiintoinen havainto oli Helsinkiin mennessä Lauttasaaren sillalla oli, että repsikalla Samsung Galaxyn Teams palaveri pätkäs samaan hetkeen, kun ID.3:n keskikaiutin sanoi poks. Teams toipui kyllä eli se oli sellainen hetken jumitus. Autolla toipumiseen vaan meni paljon pitempi aika.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

ScumBob

Tapahtuu päivittäin ja enimmäkseen tosiaan kehä kolmosella, Lahdentien ja Tuusulantien hujakoilla. Vakiopaikka missä napsahtaa tarkkaan jotakuinkin aina on, kun ajaa Lahden moottoritietä Vantaan vankilan kohdalta ohi. Tänään käytiin Tamperella ja myös Tampereen kehätiellä tulee samaa vikaa. Mutta toki siinä Tampereen ja Helsingin välillä ei koskaan. Pari kertaa se yleensä toipuu siitä pätkähtämisestä itsekseen mutta sitten lopulta tulee tuo hätäpuhelutoiminto-vika ja nettiyhteys ja GPS ei enää toimi (ennen kuin auton sammuttaa kokonaan ja käynnistää uudestaan).

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: ScumBob - 24.09.23 - klo:22:45
... Pari kertaa se yleensä toipuu siitä pätkähtämisestä itsekseen mutta sitten lopulta tulee tuo hätäpuhelutoiminto-vika ja nettiyhteys ja GPS ei enää toimi (ennen kuin auton sammuttaa kokonaan ja käynnistää uudestaan).

Tuo GPS:n kanssa itsellä pahinta on, että se alkaa toimimaan väärin. Pari kertaa on tullut ajettua niin, että SOS virhe on päällä ja GPS heittää järjestelmällisesti 200 metriä sivuun menosuunnssa. Tämän takia isommalla tiellä kulkiessa auto yrittää väittää, että voimassa on sivutien nopeusrajoitukset. Käytännössä jos on pitempää ajoa menossa, niin auton on vaan annettava tiensivussa resetoida itsensä, että loppumatka ei mene "Tesla" modessa.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

SkotaMies

Mulla heinäkuun lopulla saadussa uudessa Skoda Enyaqissa sama vika, edelleenkin.

Auto kävi reilu viikko sitten huollossa ja siellä edelleen viitattiin epämääräisesti joihinkin Elisan verkko-muutoksiin...mutta ei tää enää kuulosta oikein uskottavalta kun vika on nyt tullut pari kuukautta yleensä aina ihan samoissa kohdissa, yleensä aina Kehä 1 isoissa risteyksissä, siis Lahdentien risteys, Tuusulantien risteys, Hämeenlinnantien risteys.

Ongelma tulee käytännössä päivittäin. Eilen kahdesti Tuusulantien ja Kehä 1 risteyksessä, tänään aamulla taas samassa paikassa.

Ja kuten muillakin ongelma etenee niin, että ensin katkeaa netti, sitten mahdollisesti hätäpuhelujärjestelmän vika ja/tai GPS sekoaa ja kartta pysähtyy tai auto alkaa pomppimaan kartalla miten sattuu. Joskus pomppii kartalla lähellä oikeaa paikkaa, joskus taas ihan toisella puolella kaupunkia. Ja kuten SlOrbA sanoikin niin ongelma sekoittaa myös liikennemerkeistä nopeusrajoituksen käytön koska merkeistä ja kartasta nopeuden lukua ei saa erikseen pois päältä ja kartalta puskee koko ajan joko jarrutusta tai kiihdystä. Pakko laittaa nopeusrajoituksen ennakointitoiminto pois päältä jolloin myöskään liikennemerkeistä nopeusrajoituksen automaattinen säätö ei toimi.

Edellisten lisäksi myös Android Auton kautta tuleva Google Maps tai Waze lakkaa toimimasta, ilmeisesti Android Auto käyttää auton GPS:ää ja kun se ei toimi niin ei osaa sitten vaihtaa puhelimeenkaan.

Maahantuoja kuulemma selvittää tätä tehtaan kanssa. Huollossa sanoivat että mahdollisesti syksyllä tuleva iso päivitys korjaisi tämän....
Mutta täytyy sanoa, että pikkasen alkaa jo keittää tän homman kanssa ja teinkin reklamaation myyjälle että tälle ongelmalle on nyt saatava joku ratkaisuaikataulu tai sitten haluan kaupan purun. He välittivät tämän maahantuojalle, katsotaan miten käy. Erityisesti keittää se että ainakin maahantuoja on tiennyt tällaisesta merkittävästä viasta ja siitä ei mainittu mitään kun tein kaupat....toihan täyttää jo petoksen määritelmän että myyt toimimattoman vehkeen ja väitätä sitä toimivaksi. Lisäksi myyjä sanoi juuri tänään että hänen tietonsa mukaan tämä ongelma on korjattuna. Eli myyvät edelleen toimimattomia autoja ja kusettavat asiakkaita.

f080421

Lainaus käyttäjältä: SkotaMies - 25.09.23 - klo:14:38
Mulla heinäkuun lopulla saadussa uudessa Skoda Enyaqissa sama vika, edelleenkin.

Auto kävi reilu viikko sitten huollossa ja siellä edelleen viitattiin epämääräisesti joihinkin Elisan verkko-muutoksiin...mutta ei tää enää kuulosta oikein uskottavalta kun vika on nyt tullut pari kuukautta yleensä aina ihan samoissa kohdissa, yleensä aina Kehä 1 isoissa risteyksissä, siis Lahdentien risteys, Tuusulantien risteys, Hämeenlinnantien risteys.

Ongelma tulee käytännössä päivittäin. Eilen kahdesti Tuusulantien ja Kehä 1 risteyksessä, tänään aamulla taas samassa paikassa.

Kyllä se vika nyt vain liittyy jotenkin Elisan verkkoon, koska myös sellaiset autot ovat alkaneet tehdä tuota, jotka ovat vuosia toimineet moitteetta. Uusin kuulemani huhu on se, että Elisan 3G-verkon alasajo saattaa tosiaan aiheuttaa sivuvaikutuksena tuota.

Kannattaa kokeilla laittaa autosta yksityisyysasetuksista paikanjako pois päältä, koska se tuntuu vähentävän ongelmaa.

Itselläni ei ole nyt muutenkaan pitkään aikaan (useaan viikkoon) tullut poksumista tai SOS-virhettä eli kyllä tässä ympäristössä jokin muuttuu.

Odotellaan päivitystä.
ID.3 Pro Performance Business 2021

M_M

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 26.09.23 - klo:12:59
Uusin kuulemani huhu on se, että Elisan 3G-verkon alasajo saattaa tosiaan aiheuttaa sivuvaikutuksena tuota.

Tätä on vaikea sellaisenaan uskoa koska oma autoni toimii moitteetta täällä Kymenlaaksossa missä Elisan 3G-verkko on jo sammutettu.

Sen sijaan Pirkanmaalla yhteys oli enemmän poikki kuin kunnossa mutta siellä ei ole Elisa vielä edes aloittanut 3G-verkon sulkemista.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

f080421

#27
Lainaus käyttäjältä: M_M - 26.09.23 - klo:13:03
Tätä on vaikea sellaisenaan uskoa koska oma autoni toimii moitteetta täällä Kymenlaaksossa missä Elisan 3G-verkko on jo sammutettu.

Sen sijaan Pirkanmaalla yhteys oli enemmän poikki kuin kunnossa mutta siellä ei ole Elisa vielä edes aloittanut 3G-verkon sulkemista.

Jonkun ulkoisen tekijän on silti pakko ollut muuttua, koska kuten sanoin niin omassa autossani ei tällaista ongelmaa ole ollut ennen viime kesää. Eihän siinäkään ole mitään tolkkua, että kaikista autoista itsestään hajoaisi SOS-moduuli samaan aikaan ja vain Suomessa tietyillä alueilla.

Itse ongelmaa enemmän minua vituttaa se, että maahantuoja ei tiedota asiasta mitään. K-Autossa käy kuulemma parhaimmillaan kymmenen asiakasta päivässä kyselemässä asiasta.
ID.3 Pro Performance Business 2021

M_M

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 26.09.23 - klo:13:07
Jonkun ulkoisen tekijän on silti pakko ollut muuttua

Ainakin Enyaqiin väitetään tulleen jonkun pienen OTA-päivityksen ja sen jälkeen ongelma alkoi. Jos tämä pitää paikkansa niin se tekijä on ollut konsernin oma umpisurkea softaosaaminen joka tuotti bugista koodia eikä osaa sitä korjata.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

f080421

Lainaus käyttäjältä: M_M - 26.09.23 - klo:13:17
Ainakin Enyaqiin väitetään tulleen jonkun pienen OTA-päivityksen ja sen jälkeen ongelma alkoi. Jos tämä pitää paikkansa niin se tekijä on ollut konsernin oma umpisurkea softaosaaminen joka tuotti bugista koodia eikä osaa sitä korjata.

En usko liittyvän tuohon, koska tuota on tullut vanhemmilla ja uudemmilla softaversioilla myös K-Auton mukaan. Päivityksen ajankohta oli vain sattumaa. Tuskin tuollainen pieni päivitys edes muuttaa SOS-modulin ohjelmistoa.

Pidätän kuitenkin oikeuden olla väärässä :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy