VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

PV

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 21.10.20 - klo:23:09
Tuore kokemus Hämeenlinnan Ionityllä.
Toinen tolppa ei herännyt minkäänlaiseen toimintaan.
Toisesta sain piuhan kytkettyä autoon, mutta WeCharge-kortti ei tehnyt minkäänlaista vaikutusta laturiin. Tolppa ei herännyt. En tiedä oliko vika kortissa vai tolpassa.
Ajoin vieressä olevaan Lidliin, jossa 50kW letkusta sain ilmaiseksi energiaa.

Ikävä kuulla, täytynee testata huomenna itsekin kun tulee ajettua siitä ohitse  >:(
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

-TS-

Kuinkas monella muulla on ID.3:n DC-latauksen kanssa ongelmia - nimenomaan nopeudessa?
Oma ID.3 ei suostu latailemaan juuri lainkaan yli 44 kW tehoilla. Ihan satunnaisesti saattaa saada suurteholaturista jopa 52 kW, mutta luvattuun 100 kW lataustehoon olen päässyt Ionityllä tasan kerran. Eilenkin otti huimat 17 kW Ionityltä.
Ja ennen kuin kukaan kysyy niin: kyllä, akussa on kapaa. (ID3:n latauskäppyrä näyttää että jopa 80% asti pitäisi saada vähintään 50kW), akku on myös lämmin, eli lämpötilasta ei pitäisi jäädä kiinni.
Auto kävi huollossa ja aiheeseen liittyviä vikakoodeja löytyi, odotellaan tehtaan kommentteja...
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Antore

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 22.10.20 - klo:09:27
Kuinkas monella muulla on ID.3:n DC-latauksen kanssa ongelmia - nimenomaan nopeudessa?
Oma ID.3 ei suostu latailemaan juuri lainkaan yli 44 kW tehoilla. Ihan satunnaisesti saattaa saada suurteholaturista jopa 52 kW, mutta luvattuun 100 kW lataustehoon olen päässyt Ionityllä tasan kerran. Eilenkin otti huimat 17 kW Ionityltä.
Ja ennen kuin kukaan kysyy niin: kyllä, akussa on kapaa. (ID3:n latauskäppyrä näyttää että jopa 80% asti pitäisi saada vähintään 50kW), akku on myös lämmin, eli lämpötilasta ei pitäisi jäädä kiinni.
Auto kävi huollossa ja aiheeseen liittyviä vikakoodeja löytyi, odotellaan tehtaan kommentteja...

Ei ole kokemuksia kuin muutamasta kerrasta K-latauksen 50 kW laturista. Varmasti tyhmä kysymys mutta mistä te tuon lataustehon toteatte? Ainakin nämä K-latauksen laitteiden näytöt näyttää ihan onnettomia muutaman kW lukemia mutta akku kuitenkin latautuu nopeasti. Esim. 40% -> 80 % n. puolessa tunnissa.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: Antore - 22.10.20 - klo:10:07
Ei ole kokemuksia kuin muutamasta kerrasta K-latauksen 50 kW laturista. Varmasti tyhmä kysymys mutta mistä te tuon lataustehon toteatte? Ainakin nämä K-latauksen laitteiden näytöt näyttää ihan onnettomia muutaman kW lukemia mutta akku kuitenkin latautuu nopeasti. Esim. 40% -> 80 % n. puolessa tunnissa.
Latausteho näkyy joko suoraan laturin näytöllä, tai sitten laskemalla.
Esmes K-lataus näyttää ladatun sähkön määrän ja ajan. Niistä laskemalla saa keskimääräisen latausnopeuden
(ladattu sähkö (kW)/aika minuutteina)*60 min.

Minulla ID.3 lataa 40-65% noin 45 minuutissa 150 kW laturista eli ei kovin mairitteleva tuo latausnopeus.
Eilen Ionityllä latausteho oli huima 17 kW. Kyseisestä laturista VW:n pitäisi ottaa se 100kW sisään, mutta eipä ota..
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

jamo75

autossasi on kyllä jotain vikaa tai latureissa joita olet käyttänyt
44min 34kwH
50kw k-latauksessa

11kw laturilla samaan menee kolmisen tuntia

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 22.10.20 - klo:11:35
Latausteho näkyy joko suoraan laturin näytöllä, tai sitten laskemalla.
Esmes K-lataus näyttää ladatun sähkön määrän ja ajan. Niistä laskemalla saa keskimääräisen latausnopeuden
(ladattu sähkö (kW)/aika minuutteina)*60 min.

Minulla ID.3 lataa 40-65% noin 45 minuutissa 150 kW laturista eli ei kovin mairitteleva tuo latausnopeus.
Eilen Ionityllä latausteho oli huima 17 kW. Kyseisestä laturista VW:n pitäisi ottaa se 100kW sisään, mutta eipä ota..
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

-TS-

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 22.10.20 - klo:18:39
autossasi on kyllä jotain vikaa tai latureissa joita olet käyttänyt
44min 34kwH
50kw k-latauksessa

11kw laturilla samaan menee kolmisen tuntia

Autossa on vikaa, ei vaan tiedetä että mitä. Tämän asian tiimoilta on käyty jo huollossa, vikakoodit luettu ja odotetaan tehtaan vastauksia asiaan.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 16.10.20 - klo:18:19
Hankin tehokkaamman laturin täältä https://de.aliexpress.com/item/4000411847482.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2ec34c4dyAQT7a
Se tuli tänään ja on nyt koekäytössä. Antaa virtaa tuplasti IDn alkuperäiseen verrattuna eli lähes 4 kW.
Tätä varten uusin autokatoksen pistorasian ja vaihdoin 10A sulakkeen tilalle 16. automaatin. Liitäntään lisättiin myös vikis.

Ulkopistorasiat ovat yleensä valmiiksi 16 A varokkeen tai johdonsuojakatkaisijan perässä. Oliko tässä tapauksessa tosiaan vain 10 A suojaus? Jos myös johdotus on 10 A mukaista (eli 1,5 mm2 johtoa), on tuo tekemäsi muutos vaarallinen. Toivottavasti ymmärsin jotain väärin.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 25.10.20 - klo:12:26
Ulkopistorasiat ovat yleensä valmiiksi 16 A varokkeen tai johdonsuojakatkaisijan perässä. Oliko tässä tapauksessa tosiaan vain 10 A suojaus? Jos myös johdotus on 10 A mukaista (eli 1,5 mm2 johtoa), on tuo tekemäsi muutos vaarallinen. Toivottavasti ymmärsin jotain väärin.
Asennus on aikanaan tehty 2,5 mm2 kaapelilla ja ryhmäkeskuksessa 16A pohja. Jostain syystä siellä oli 10A paukku. Lienee 16A sulake ollut viimeinen ja 10A saatavilla.
Uuden rasian ja vikiksen asensi ammattimies, en minä. Olisi pitänyt käyttää passiivin imperatiivia tekstissä.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Noita 100 kW latureita kun on vielä aika hintsusti niin kävin ihan testimielessä Helsingin Hanasaaressa kokeilemassa miten oma auto ottaa vastaan virtaa. Noissa Helenin laitteissahan voi polttaa ilmaisia kilowattitunteja we charge -kortilla. Varmaan jotain on pielessä mutta ehkä tämäkin huomenna tehtävien päivitysten avulla korjaantuu. Ensimmäinen kuva on pian latauksen alettua ja toinen puolen tunnin päästä.






Antore

Tuli tänään sähköpostiin lasku We Charge -kortin käytöstä, loppusumma oli luonnollisesti nolla euroa. 1st-asiakkaille luvattiin 600 â,¬/2 000 kWh arvosta latausta kortilla mutta taitaa ainakin Suomessa olla kunnon vedätys ;D
Laskulla on erittely, jonka mukaan olen ladannut 80,83 kWh ja hinnaksi 64,52 â,¬ joka on tietysti hyvitetty. Eli hinta on vaatimattomat 0,80â,¬/kWh. Laskulla on maininta "Sinulla on vielä 535,46 EUR hyvitys käytettävissä tulevia veloitusprosesseja varten." Eli ilmeisesti ilmaista latausta saa noiden Suomen käsittämättömien roaming-hintojen mukaan laskettuna ja 2 000 kWh saa tosiaankin unohtaa. Lähinnä olen K-Latausta käyttänyt ja tällä hinnalla ilmainen 2 000 kWh muuttuu 752 kilowattitunniksi.
Itselleni tällä ei ole juuri mitään merkitytä koska tuskin tulen alkuinnostuksen jälkeen tuota We Charge -korttia käyttämään edes tuota 752 kWh vertaa. Mutta ottaapahan ainakin Kesko ihan törkyhinnan We Charge -kortin käytöstä. Luulisi, että maahantuojan latauspisteet olisivat varsin maltillisesti hinnoiteltu.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.11.20 - klo:21:20
... hinta on vaatimattomat 0,80â,¬/kWh....
:o vaikuttaa samalle systeemille, kuin kirjoittimissa. Laite myydään halvalla ja kate vedetään mustekaseteista, ja papereista.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

mikaanikko

@Antore, sinähän olet löytänyt Espoosta edullisen k-kaupan. Meikäläiseltä nyysitään muutamaa senttiä vaille euro kilowattitunnista. Se 2000 kWh kuivuukin 600kWh:iin!!!
Siirrytään Lidliin heti, kun kortti loppuu
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 02.11.20 - klo:00:04
@Antore, sinähän olet löytänyt Espoosta edullisen k-kaupan. Meikäläiseltä nyysitään muutamaa senttiä vaille euro kilowattitunnista. Se 2000 kWh kuivuukin 600kWh:iin!!!
Siirrytään Lidliin heti, kun kortti loppuu

Olisi kyllä reilua avata tuota hinnoittelua vähän läpinäkyvämmin. Nyt on ihan arpapeliä paljonko tuosta ilmaisesta saldosta mikäkin latauspiste nappaa. Kaikki K-latauksen pisteet lienee saman hintaisia tuolla we charge -kortilla mutta ilmeisesti laskutus tapahtuu käytetyn latausajan, eikä kWh-perusteisesti. Eli samaan tapaan kuin K-Lataus normaalistikin. Ja jos auton DC-laturissa on hitautta, niin hintaahan tulee aina enemmän/kWh mitä hitaammin lataus tapahtuu.

mikaanikko

Se aikaisempien mallien bensabonus oli kyllä reilumpi - vaikka yksittäiset asemat tarjoavatkin erilaisia litrahintoja. Niiden vaihtelu oli kilpailun vuoksi vähäisempää. Sähkölatureilla ei ilmeisesti juuri kilpailla. Lidl on halvin ilmaisella kWh-hinnalla. Siinäkin asiakkaalle laitetaan henkistä painetta, sillä kyltissä lukee "Lidlin asiakkaille".
Ei ole tullut seurattua onko Lidl Saksassa ilmainen.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

ID3

Tuo 2000 kWh toteutuu vain Ionity-asemilla, jos lataa suhteellisen tyhjää akkua (koska hinnoittelu on aikapohjainen). K-latauksella hinnaksi tosiaan tulee todella kallis, ilmeisesti toimii myös Virran asemilla, joissa ei aivan niin kallista, mutta ei halpaakaan.
ID3 1st plus

mikaanikko

Ja lähin Ionity on täältä Espoosta katsoen Hämeenlinnassa eli pitäisi ajaa 200 km halvempaa tarjousta varten. Ja vielä epävarma tarjoaja - joku viikko sitten yritin siellä ladata WC kortilla, mutta ei toiminut.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.11.20 - klo:21:20
Tuli tänään sähköpostiin lasku We Charge -kortin käytöstä, loppusumma oli luonnollisesti nolla euroa. 1st-asiakkaille luvattiin 600 â,¬/2 000 kWh arvosta latausta kortilla mutta taitaa ainakin Suomessa olla kunnon vedätys ;D
Laskulla on erittely, jonka mukaan olen ladannut 80,83 kWh ja hinnaksi 64,52 â,¬ joka on tietysti hyvitetty. Eli hinta on vaatimattomat 0,80â,¬/kWh. Laskulla on maininta "Sinulla on vielä 535,46 EUR hyvitys käytettävissä tulevia veloitusprosesseja varten." Eli ilmeisesti ilmaista latausta saa noiden Suomen käsittämättömien roaming-hintojen mukaan laskettuna ja 2 000 kWh saa tosiaankin unohtaa. Lähinnä olen K-Latausta käyttänyt ja tällä hinnalla ilmainen 2 000 kWh muuttuu 752 kilowattitunniksi.
Itselleni tällä ei ole juuri mitään merkitytä koska tuskin tulen alkuinnostuksen jälkeen tuota We Charge -korttia käyttämään edes tuota 752 kWh vertaa. Mutta ottaapahan ainakin Kesko ihan törkyhinnan We Charge -kortin käytöstä. Luulisi, että maahantuojan latauspisteet olisivat varsin maltillisesti hinnoiteltu.

Tänään tuli Volkswagen Suomelta sähköpostia; We Connect ID. -sovellus & We Charge -latauspalvelu - ajankohtaista tietoa.
Laskutusta koskevassa kappaleesta lainattu seuraava:
We Charge -palveluntarjoaja on ilmoittanut laskutukseen liittyvistä vääristä laskutusperusteista. Nämä asiakkaat ovat palveluntarjoajan tiedossa ja he tulevat saamaan hyvityksen joulukuun laskutuksen yhteydessä.

Saapa nähdä oliko edellinen avautuminen tuosta roaming-hinnasta turha ja se olisikin kohtuullisempi.

PV

Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.11.20 - klo:13:14
Tänään tuli Volkswagen Suomelta sähköpostia; We Connect ID. -sovellus & We Charge -latauspalvelu - ajankohtaista tietoa.
Laskutusta koskevassa kappaleesta lainattu seuraava:
We Charge -palveluntarjoaja on ilmoittanut laskutukseen liittyvistä vääristä laskutusperusteista. Nämä asiakkaat ovat palveluntarjoajan tiedossa ja he tulevat saamaan hyvityksen joulukuun laskutuksen yhteydessä.

Saapa nähdä oliko edellinen avautuminen tuosta roaming-hinnasta turha ja se olisikin kohtuullisempi.

Muutoksia odotellessa. Ei ainakaan vielä näy sovelluksessa päivitettyjä roaming -hintoja, K-latauksessa hinnat ennallaan.
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

Vastarakki

Muutamia latauskokemuksia nyt kahden viikon ID-omistajuuden jälkeen:

K-latauksen 50 kW laturilla 28 min latauksella 24 kWh (+8 astetta, 30% latausta aloittaessa), pönttö siis tuuppasi luvattua 50 kW koko kauppareissun ajan. Maksoin We Charge -kortilla. Ihan passeli systeemi, saatan tuon takia käydä joskus Prisman sijaan Cittarissa ainakin lataussaldon ajan.

Hidas kotilataus schuko-pistokkeesta on kahdesti aiheuttanut ACC:n toimintahäiriön, joka on poistunut sammuttamalla ja käynnistämällä auton uudestaan (kävelemällä avain taskussa pois auton luota). Ihme bugi, enkä usko tuota yhteensattumaksi, koska sattui kahdesti. Molemmilla kerroilla oli käynnissä myös ajastettu seisontailmastointi, olisiko silläkin oma osansa.

Tuskin enää schukosta lataankaan, sillä tilasin viikko sitten Helenin latauspisteen, asennettuna 1450 euroa plus sähköliikkeen laittamat johtokotelot yms. pientarvikkeet. Asennus tehtiin tänään, asema lataa autoa 11 kW teholla. Asemasta voi helposti säätää itsekin sen käyttämää maksimitehoa, jos pelkää sulakkeiden poksuvan. Tuossa purkissa on positiivisena yllätyksenä myös wifi-valmius, eli kulutusta pystyy seuraamaan ja latauksen voi ajastaa. Käytän tuskin ajastusta, kunhan ID:n päivitykset tulevat, mutta talvipakkasilla se voi olla hyvä ominaisuus.

Asema siis tämä: https://www.helen.fi/sahkoauton-lataus/sahkoauton-latauspiste-kotiin

mikaanikko

Omituisia ilmiöitä latauksessa.
Viikonlopun aikana yritin ladata paikallisessa KMarketissa 50 kW laturilla. WC-kortti toimi, pistoke kiinni, käynnistys laturista: mitään ei tapahtunut. Tuli infotainmenttiin ilmoitus "ei voida ladata, katso käsikirja". Kokeilin tätä pari kertaa pistokkeen irrottaen. Vaihdoin sitten viereiseen tolppaan - sama juttu. Nyt sitten pistoke lukittui eikä meinannut irrota. Sain avaimesta auki-komentoja naksuttaen piuhan lopulta irti. Ajoin sitten kotiin ja latasin 16A virralla yön yli akun täyteen.
Auto jäi liekaan pariksi päiväksi kunnes eilen piti lähteä liikkeelle. Yritin kännykän appsilla käynnistää lämmityksen. Hämmästyksekseni auto/appsi ilmoitti "matalajännite akun varaus alhainen, toimintoa ei voi suorittaa". Nostin lataustasoa 90%:iin ja kytkin latauksen päälle. Kymmenen minuutin kuluttua piti lähteä ja auto toimi normaalisti. (En enää yrittänyt lämmitystä etänä vaan autossa istuen- ja se toimi). Iltapäivällä mittasin pikkuakun jännitteen ja se oli 12,6 V suoraan navoista mitattuna. Ã,,sken mittasin uudelleen ja jännite on 12,5 V. Kun kytkee virran päälle on jännite 14,9V eli normaali latausjännite.
Minkähän kokoinen tuo 12V akku on?
Onkos muilla tällaisia kokemuksia?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

et ilmeisesti seuraa hirveästi somea tai 1st movers facebookia

lukuisat henkilöt ympäriä maailmaa ovat raportoineet 12v akkuviostia, useammassa tapauksessa auto on mennyt täysin sekaisin ja joutunut useiksi päiviksi huoltoon. uusimmalla päivityksellä ei ole mitään merkitystä asiaan.

vika on autossa itsessään jossa se jää päälle jollain se kuluttaa jatkuvasti 12v akkua.
id.3:ssa ajoakku ja 12v akku eivät ole kytkettynä kuin vain jos autossa on virran päällä (vaihde siis päällä, painettu jarru poljinta jen), tällöin korkea virta akku lataa 12v akkua. toki 12v akkua voi ladata itse ylläpito laturilla

Suomen 1st mover klubissa on jo kaksi tapausta joissa auto oli kaput ja annettu varsin kipakkaa palautetta asiasta. maahantuoja vain pahoittelee tilannetta ja sanoo että eivät tiedä asiasta mitään.

battery lifen chrisin autossa vika on toistettu huollossa jossa akku saatiin tyhjäksi yhdessä yössä, raportti on lähetty VW pääkonttoriin mutta mitään ei ole kuulunut koska asia korjataan

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 11.11.20 - klo:12:27
Omituisia ilmiöitä latauksessa.
Viikonlopun aikana yritin ladata paikallisessa KMarketissa 50 kW laturilla. WC-kortti toimi, pistoke kiinni, käynnistys laturista: mitään ei tapahtunut. Tuli infotainmenttiin ilmoitus "ei voida ladata, katso käsikirja". Kokeilin tätä pari kertaa pistokkeen irrottaen. Vaihdoin sitten viereiseen tolppaan - sama juttu. Nyt sitten pistoke lukittui eikä meinannut irrota. Sain avaimesta auki-komentoja naksuttaen piuhan lopulta irti. Ajoin sitten kotiin ja latasin 16A virralla yön yli akun täyteen.
Auto jäi liekaan pariksi päiväksi kunnes eilen piti lähteä liikkeelle. Yritin kännykän appsilla käynnistää lämmityksen. Hämmästyksekseni auto/appsi ilmoitti "matalajännite akun varaus alhainen, toimintoa ei voi suorittaa". Nostin lataustasoa 90%:iin ja kytkin latauksen päälle. Kymmenen minuutin kuluttua piti lähteä ja auto toimi normaalisti. (En enää yrittänyt lämmitystä etänä vaan autossa istuen- ja se toimi). Iltapäivällä mittasin pikkuakun jännitteen ja se oli 12,6 V suoraan navoista mitattuna. Ã,,sken mittasin uudelleen ja jännite on 12,5 V. Kun kytkee virran päälle on jännite 14,9V eli normaali latausjännite.
Minkähän kokoinen tuo 12V akku on?
Onkos muilla tällaisia kokemuksia?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikaanikko

Olet oikeassa - somen kierrän kaukaa enkä kuulu 1st Movers klubiin.
Mutta mielenkiintoista tietoa, kiitos siitä.
Saapa nähdä mitä sanovat perjantaina, kun vien auton päivitykseen.
Täytyy ilmeisesti alkaa seurata 12V akun jännitettä päivittäin. Käsikirja varoittelee kylläkin omatoimisesta latauksesta 12V akkuun.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

jep ihan samat jorinat on fossiili autojenkin manuaaleissa
autoon saa myöskin kiinteän akkulaturin näkyy ihan ostettavissa palveluissa

mutta ei varmaan kannata pitää ylläpito laturia samaan aikaan kun lataa autoa tai autossa on virrat muuten päällä.

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 11.11.20 - klo:22:19
Olet oikeassa - somen kierrän kaukaa enkä kuulu 1st Movers klubiin.
Mutta mielenkiintoista tietoa, kiitos siitä.
Saapa nähdä mitä sanovat perjantaina, kun vien auton päivitykseen.
Täytyy ilmeisesti alkaa seurata 12V akun jännitettä päivittäin. Käsikirja varoittelee kylläkin omatoimisesta latauksesta 12V akkuun.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikaanikko

Aamulla mittasin akun 11,9 V. Ei hyvältä näytä. Nyt se ei kyllä valittanut mistään ja lämmitys kytkeytyi pienen päälle-pois nytkyttelyn jälkeen.
Jotain on siellä bittiviidakossa tapahtunut, kun kerran asettamistani toiminnoista osa on mennyt takaisin. Ainakin HillHold ja nopeusraj ylitysvaroitus. Mahtaakohan alijännite tehhdä tuon vain seikkaileeko yön himmeinä hetkinä joku siellä auton netissä?
Nyt kytkin offline-tilaan, kun tulin ajosta.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 12.11.20 - klo:14:13
Aamulla mittasin akun 11,9 V. Ei hyvältä näytä. Nyt se ei kyllä valittanut mistään ja lämmitys kytkeytyi pienen päälle-pois nytkyttelyn jälkeen.
Jotain on siellä bittiviidakossa tapahtunut, kun kerran asettamistani toiminnoista osa on mennyt takaisin. Ainakin HillHold ja nopeusraj ylitysvaroitus. Mahtaakohan alijännite tehhdä tuon vain seikkaileeko yön himmeinä hetkinä joku siellä auton netissä?
Nyt kytkin offline-tilaan, kun tulin ajosta.
Levossa olevan lyijyakun varaustila on 30%, jännitteen ollessa 11.88V. ID.3:n tapauksessa auto kuluttaa sähköä kokoajan, joten tod.näk. varaustila on hieman lohdullisempi. Tosin normi lyijyakun varaustilan laskiessa alle 50%, akku vanhenee huomattavan nopeasti (AGM kestää 30% asti paremmin).

Ymmärtääkseni ongelmat ovat ilmenneet kun autoa ei ole käytetty muutamaan päivään, tai on ajettu vähän lyhyitä matkoja (hieman vastaava tilanne, kuin käytettäisiin webastoa normiautossa). Lyijyakkua ei voi ladata kovin suurella virralla, joten esim. 1/2h ajolla lähes tyhjää akkua ei saa likikään täyteen.

VW on nähtävästi tehnyt suunnitteluratkaisun että, korkeajänniteakku on kytkettynä irti auton ollessa pysäköitynä ja 12V akku vastaa kaikesta lepotoiminnasta. Tällä tietty suojellaan korkeajänniteakkua, ettei se pääse tyhjenemään pitkänkään varastoinnin aikana. Volkkari varmaan nyt kovasti hakee ratkaisua, kuinka saada lepovirtaa kuluttavia järjestelmiä nukahtamaan.

Kun 12V-akku on tyhjentynyt monia Infotaiment-järjestelmän alueita on nollaantut. Arvaisin että, järjestelmän nollaantuminen ja virtojen tullessa päälle hallitsemattomasti, monet alijärjestelmät menevä vikatiloihin.  Siispä välttäkää 12V akun jännitteen putoamista alle 12.2V, jolloin akussa on vielä 60% varausta.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Daatta

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 12.11.20 - klo:15:12
VW on nähtävästi tehnyt suunnitteluratkaisun että, korkeajänniteakku on kytkettynä irti auton ollessa pysäköitynä ja 12V akku vastaa kaikesta lepotoiminnasta. Tällä tietty suojellaan korkeajänniteakkua, ettei se pääse tyhjenemään pitkänkään varastoinnin aikana. Volkkari varmaan nyt kovasti hakee ratkaisua, kuinka saada lepovirtaa kuluttavia järjestelmiä nukahtamaan.

Tuo on suunniteltu juttu, nähdäkseni sama on kaikissa sähköautoissa. 12V akulla käytetään samoja lisälaitteita kuin polttomoottoriautossa, mutta tärkein funktio on suurjänniteakuston kytkeminen "irti" autoa sammutettaessa (ajon loppuessa). Ilman 12V akkua autoa ei saisi käyntiin, eli aivan sama kuin polttomoottosissakin. :) Autossa on toki 12V laturi, jolla akkua ladataan ajon aikana. Mutta jos ei pääse ajamaan tarvitaan sitä varavoimaa...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikaanikko

Onko siis niin, että sähköauto syö 12 voltin akkua enemmän kuin bensis? Tarkemmin kai tuo lisätty elektroniikka ja tietokonevarustus. Täytynee pyytää asentamaan verkkopiuha bensiksen lämmittimen tapaan, mutta päähän liitetään CTEK-laturi. Ja auto sitten liekaan sekä etu- että takapäästä. Joku automatiikka sitten kytkisi 12V laturin irti, kun panen lämmityksen päälle - se nimittäin ei toimi ilman ison akun laturin kytkemistä. (Kai sen pitäisi, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut).
Ehkä se päivitys auttaa - toivotaan
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Daatta

Vikahan tuo on jos 12V akku tyhjenee itsekseen. Toki aina on jonkinlainen lepovirta päällä, kun Connect-ominaisuudet sun muut ovat standby-tilassa. Ainakaan akusta ei revita suuria kylmäkäynnistysvirtoja (vrt. polttomoottori), luulisi sen kestävän paremmin. Latautuu ainakin silloin kun auto on ajossa, voi olla siis tarpeen latailla manuaalisesti jos on vähän ajoa tai pätkä sellaista. Yllättävän paljon yhteneväisyyksiä polttomoottorin akkuun tuolla.  ;D

Tesloista on 12V akkuja mennyt, yleensä vanhuuttaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Antore

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.11.20 - klo:10:30
Vikahan tuo on jos 12V akku tyhjenee itsekseen. Toki aina on jonkinlainen lepovirta päällä, kun Connect-ominaisuudet sun muut ovat standby-tilassa. Ainakaan akusta ei revita suuria kylmäkäynnistysvirtoja (vrt. polttomoottori), luulisi sen kestävän paremmin. Latautuu ainakin silloin kun auto on ajossa, voi olla siis tarpeen latailla manuaalisesti jos on vähän ajoa tai pätkä sellaista. Yllättävän paljon yhteneväisyyksiä polttomoottorin akkuun tuolla.  ;D

Tesloista on 12V akkuja mennyt, yleensä vanhuuttaan.

Pikkuakku latautuu myös kun vaan laittaa autoon virrat päälle, ei siis vaadi ajoa. Mutta joku vikahan tuossa selvästi on jos akku purkautuu muutaman päivän seisottamisen yhteydessä. Ihan samat Connect-systeemit on myös muissa konsernin autoissa akkua kuluttamassa.

mikaanikko

Pitääkö siis istuskella autossa virrat päällä joitakin tunteja päivässä? Vai panenko jonkin nuken sinne, auto kun tuntuu huomaavan sen että vetää jalat sivuun, alkaa valmistella näkemiin komentoa.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy