Kellään tullut seuraavaa virheilmoitusta "Vika: hätäpuhelutoiminto. Hakeudu korj

Aloittaja Täysveto, 04.07.23 - klo:10:26

« edellinen - seuraava »

YellowMe

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 25.09.23 - klo:09:29
Tuo GPS:n kanssa itsellä pahinta on, että se alkaa toimimaan väärin. Pari kertaa on tullut ajettua niin, että SOS virhe on päällä ja GPS heittää järjestelmällisesti 200 metriä sivuun menosuunnssa. Tämän takia isommalla tiellä kulkiessa auto yrittää väittää, että voimassa on sivutien nopeusrajoitukset. Käytännössä jos on pitempää ajoa menossa, niin auton on vaan annettava tiensivussa resetoida itsensä, että loppumatka ei mene "Tesla" modessa.
Sain viimeksi vian ”korjattua” painamalla SOS-nappulaa ja odottamalla hetken.

SkotaMies

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 26.09.23 - klo:12:59
Kyllä se vika nyt vain liittyy jotenkin Elisan verkkoon, koska myös sellaiset autot ovat alkaneet tehdä tuota, jotka ovat vuosia toimineet moitteetta. Uusin kuulemani huhu on se, että Elisan 3G-verkon alasajo saattaa tosiaan aiheuttaa sivuvaikutuksena tuota.

3g verkon alasajo ei ole alkanut vielä Uudellamaalla, eli ei oikein voi johtua siitä. Ja kun Elisan liittymällä oleva kännykän netti toimii moitteetta Tuusulantien ja Kehä 1:n risteyksessä niin vaikea ajatella että tässä on ollut 4 kuukautta jotain verkkomuutosta ollut työn alla.

Ja se että netin lisäksi menee myös GPS viittaa kyllä vahvasti siihen että autosta kaatuu/jumittuu joku taustapalvelu. Samaa kamaa kuin miksi kännykällä auton lämmitysten yms laitto toimii todella huonosti. Ja aika monena yönä gridio appi ei ole saanut ohjattua auton latausta kun nettipalvelu ei toimi tai toimii vain osittain.

IDI3T

Itse epäilen, että tuon ongelman aiheuttanee lentokentän tutkat?
Ainakin minulla häiriö tulee aina lähellä Pirkkalan lentokenttää.
Tiedä häntä :-\
VW Passat Variant GTE 2020

f080421

Lainaus käyttäjältä: SkotaMies - 27.09.23 - klo:14:37
3g verkon alasajo ei ole alkanut vielä Uudellamaalla, eli ei oikein voi johtua siitä. Ja kun Elisan liittymällä oleva kännykän netti toimii moitteetta Tuusulantien ja Kehä 1:n risteyksessä niin vaikea ajatella että tässä on ollut 4 kuukautta jotain verkkomuutosta ollut työn alla.

Ja se että netin lisäksi menee myös GPS viittaa kyllä vahvasti siihen että autosta kaatuu/jumittuu joku taustapalvelu. Samaa kamaa kuin miksi kännykällä auton lämmitysten yms laitto toimii todella huonosti. Ja aika monena yönä gridio appi ei ole saanut ohjattua auton latausta kun nettipalvelu ei toimi tai toimii vain osittain.

No, faktat ovat tässä:

1) Ongelma toistuu käytännössä ainoastaan Suomessa

2) Ongelma alkoi noin kesäkuussa 2023

3) Ongelma liittyy jollakin tavalla tukiasemien paikalliseen määrään (vaihto tukiasemasta toiseen?)

4) Myös aikaisemmin moitteetta samalla alueella toimineissa autoissa on alkanut modeemi kaatuilla

Kaikista merkittävin tässä on kohta 1).


ID.3 Pro Performance Business 2021

Kaapeli64

Ei tämä ensimmäinen kerta ole kun modeemivalmistajan X softassa on bugi joka ilmenee vain ja ainoastaan teleoperaattorin Y laitteiden kanssa. Ja muutosta ei tule ennen kuin X tai Y muuttaa jotain niin että ongelma joko korjataan tai piiloitetaan maton alle. Oikea ratkaisu on  toki se, että modeemista korjataan se bugi miksi se hirttää itsensä kiinni. Mutta se vaatisi todennäköisesti sen, että kyseisen firman tuotekehitysporukka tulisi toistamaan ongelman paikan päälle jotta saavat riittävästi diagnostiikkaa ymmärtääkseen ongelman. Auto ei välttämättä osaa itse lähettää tarvittavaa dataa kaatumisesta, jolloin valmistaja ei tiedä mitä korjata.

Toki myös operaattori voi yrittää tehdä asialle jotain. Mutta suurella todennäköisyydellä heidän järjestelmissään ei välttämäti mitään vikaa ole, jolloin voi olla hankala keksiä mikä siinä laillisessa verkkokonfiguraatiossa on vikana, kun kaikki muut päätelaitteet toimii oikein.

SkotaMies

Mielenkiintoinen lisähuomio viikonlopulta.

Mulla oli navigointi auton navilla ja näytöllä Waze varoittamassa tutkista. Sitten kun netti meni ja GPS-ongelmat alkoi niin Wazessa navigointi pysähtyi ja auto jumittu motarille. Samalla lakkasi lisätty todellisuus HUD-näytöllä toimimasta, MUTTA HUD-näytöllä olevat nuolet ja ääniohjaus jatkoi toimimista edelleen. Noi siis auton omasta navista.

Kokeilin samaa toisenkin kerran ja nyt kun menin sekoamisen jälkeen auton naviin niin myös HUD-näytön ohjaus ja ääniohjaus meni sekaisin. Lisäksi huomasin, että myös Andoid auto on ihan tahmassa ja siinä ei meinaa saada edes appia vaihdettua.

Sitten kun jouduin seisomaan liikennevaloissa hieman pidempään niin netti tuli takaisin ja kaikki palautui normaaliksi.

=> Eli kyllä ainakin toi GPS-osaston sekoaminen kuulostaa ihan softaongelmalta. Kun nettiyhteys katkeaa, niin joku taustapalvelu sekoaa ja rupeaa viemään kaiken CPU:n näytössä pyöriviltä apeilta ja jumittaa sitä kautta GPS:nkin. Kun auto ei liikkunut niin CPU:ta ilmeisesti vapautui juuri sen verran että sai netin takaisin ja tilanne palautui normaaliksi.

Toki voin olla väärässä, mutta mun mielestä toi toi ongelma ei enää mitenkään sovi pelkkään "ongelma on Elisassa" osastoon.

BTW. Eiks kukaan muu ole ihan raivon vallassa tosta alaosan kirjainarpajaisista mikä pitää täyttää että saa tän viestin lähtemään? Ainakin mulle mee joka kerta monta kierrosta ennen kuin on mitään hajua mitä ne kirjaimet on.


YellowMe

Mulle soitettiin huollosta, että valmistaja tutkii edelleen ongelmaa ja korjaus tulee OTA:na joskus.

f080421

#37
Lainaus käyttäjältä: SkotaMies - 02.10.23 - klo:09:02
Toki voin olla väärässä, mutta mun mielestä toi toi ongelma ei enää mitenkään sovi pelkkään "ongelma on Elisassa" osastoon.

Tänään kun ajelin Tampereelta Hämeenlinnaan ja takaisin niin ei nettiyhteys katkennut kertaakaan. Viime viikolla katkesi ainoastaan kerran ajellessani Tampereen keskustaan.

Omalla kohdallani tämä ongelma on selvästi vähentynyt, mutta en osaa sanoa miksi. Ajelen samoja reittejä kuin ennenkin.

Vika ei todennäköisesti ole Elisan syytä, mutta ilmaantuu kuitenkin vain siellä missä on paljon tukiasemia (ja vaihtoja niiden välillä).

Mielestäni minulla ei ole koskaan navigointi eikä GPS seonnut siitä kun 4G menee pariksi minuutiksi poikki.
ID.3 Pro Performance Business 2021

jazin

Alle viikon itselläni käytössä ollut ID4 (vm. 2021) pamautti eilen ruutuun tuon ilmoituksen. Täytynee soitella huoltoon ja kysyä kommenttia tähän.
VW ID4

M_M

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 02.10.23 - klo:20:26
Vika ei todennäköisesti ole Elisan syytä, mutta ilmaantuu kuitenkin vain siellä missä on paljon tukiasemia (ja vaihtoja niiden välillä).

Vian juurisyy on bugi auton softassa. Auton kommunikointimoduulin pitäisi tietenkin vaihtaa saumattomasti 4G-tukiasemasta toiseen auton liikkuessa ja näinhän se jatkuvasti tekeekin. Mutta, mikäli siinä tukiasemassa josta irrottaudutaan ja siinä johon seuraavaksi kytkeydytään on sopiva kanavien kombinaatio käytössä niin tästä softabugista johtuen kommunikointimoduuli kaatuu.

Ei ole palveluntarjoajan vika, kyllä niitä kanavia saa tukiasemissa käyttää ihan sillä tavalla kuin niitä käytetäänkin. Valitettavasti volkkarikonserni on saanut tämmöisen bugin aikaan eikä tunnu kovin nopeasti osaavan korjata sitä.

Tästä syystä ongelma on vahvasti alueellinen, jos tietyillä alueilla on sopivin välimatkoin toisistaan olevissa tukiasemissa tämä epäsopiva kanavien yhdistelmä käytössä niin auton moduuli kaatuu aina niiden välillä vaihtaessaan. Jossain muualla taas tämmöistä yhdistelmää ei osu kohdalle koskaan eikä moduuli kaadu ikinä. Mitä tiuhemmassa tukiasemia on sitä todennäköisemmin tällainen yhdistelmä osuu kohdalle, siksi ongelma vaivaa pahemmin kaupunkialueita ja vähemmän syrjäseutuja.

Faktana voidaan kuitenkin todeta että ongelma EI ole palveluntarjoajista johtuvaa EIK,, liity 3G-verkon purkuihin mitenkään, vaikka näistä molempia varsin kiivaasti tyrkytetään syiksi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: M_M - 18.10.23 - klo:08:54
...

Valitettavasti volkkarikonserni on saanut tämmöisen bugin aikaan eikä tunnu kovin nopeasti osaavan korjata sitä.
...

Jep, kun se bugi on ostettu (ei omaa tuotantoa) Continentalilta, joka on voinut puolestaan ostaa bugin Elektrobitilta.
https://www.continental.com/en/press/press-releases/2019-11-12-icas-vw/
"..including a host of vehicle connectivity features such as the ability to install new functions and safety updates in the vehicle via a wireless connection. The server is based on Continental‘s many years of experience with gateway control units, whose function now forms part of the much more comprehensive ICAS1. The conceptual framework for the server is a high-performance computer platform developed by Continental in cooperation with Elektrobit."

ja tiedä vaikka Oulussa tälle juuri yrittävät palkata korjaajaa (ICAS1 on AUTOSAR pohjainen moduuli).
https://www.elektrobit.com/careers/elektrobit-finland/
"...  the automotive business in Oulu. .. to develop AUTOSAR modules.."
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

tex-

Tuosta ongelmasta oli juuri juttu Keskisuomalaisessa. Tietenkin vain maksaville asiakkaille.
Ongelma johtuu kuulemma Suomen tiheästä 4G verkosta. Asiaa selvitellään osallisten kesken.
https://www.ksml.fi/teemat/6278876
Suosittujen automerkkien hätäpuhelujärjestelmä takkuilee " maahantuoja: "Autoilla voi ajaa ja varoitusvalon antaa palaa"
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

dwntime

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 18.10.23 - klo:12:52
Jep, kun se bugi on ostettu (ei omaa tuotantoa) Continentalilta, joka on voinut puolestaan ostaa bugin Elektrobitilta.
https://www.continental.com/en/press/press-releases/2019-11-12-icas-vw/
"..including a host of vehicle connectivity features such as the ability to install new functions and safety updates in the vehicle via a wireless connection. The server is based on Continental‘s many years of experience with gateway control units, whose function now forms part of the much more comprehensive ICAS1. The conceptual framework for the server is a high-performance computer platform developed by Continental in cooperation with Elektrobit."

Ei aivan. Tuossa puhutaan platformista, HPC tarkemmin ottaen. eCall on sovellus platformin päällä ja se on kyllä ihan VW:n omaa käsialaa. Tai jonkun miljoonista muista alihankkijoista. Se bisneslogiikka miten eri signalointia tai radioverkkojen switchauksia tehdään on kyllä ihan siellä sovelluksessa, ei ole platformin tehtävä.

f080421

Lainaus käyttäjältä: M_M - 18.10.23 - klo:08:54
Vian juurisyy on bugi auton softassa. Auton kommunikointimoduulin pitäisi tietenkin vaihtaa saumattomasti 4G-tukiasemasta toiseen auton liikkuessa ja näinhän se jatkuvasti tekeekin. Mutta, mikäli siinä tukiasemassa josta irrottaudutaan ja siinä johon seuraavaksi kytkeydytään on sopiva kanavien kombinaatio käytössä niin tästä softabugista johtuen kommunikointimoduuli kaatuu.

Ei ole palveluntarjoajan vika, kyllä niitä kanavia saa tukiasemissa käyttää ihan sillä tavalla kuin niitä käytetäänkin. Valitettavasti volkkarikonserni on saanut tämmöisen bugin aikaan eikä tunnu kovin nopeasti osaavan korjata sitä.

Tästä syystä ongelma on vahvasti alueellinen, jos tietyillä alueilla on sopivin välimatkoin toisistaan olevissa tukiasemissa tämä epäsopiva kanavien yhdistelmä käytössä niin auton moduuli kaatuu aina niiden välillä vaihtaessaan. Jossain muualla taas tämmöistä yhdistelmää ei osu kohdalle koskaan eikä moduuli kaadu ikinä. Mitä tiuhemmassa tukiasemia on sitä todennäköisemmin tällainen yhdistelmä osuu kohdalle, siksi ongelma vaivaa pahemmin kaupunkialueita ja vähemmän syrjäseutuja.

Faktana voidaan kuitenkin todeta että ongelma EI ole palveluntarjoajista johtuvaa EIK,, liity 3G-verkon purkuihin mitenkään, vaikka näistä molempia varsin kiivaasti tyrkytetään syiksi.

Jostain ihmeen syystä tätä tapahtuu itselleni enää todella harvoin. Mikään ei ainakaan autossa ole muuttunut mihinkään. Olen välillä jopa unohtanut koko ongelman olemassaolon.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Täysveto

Tähän vikaan on olemassa work-around. Ainakin minun tapauksessa toimii: Käyttäjätilissä ja siellä kohdassa "Lähetä sijaintitiedot" täppä pois päältä.

Daatta

Tähän asti olen vaan ihmetellyt näitä SOS-järjestelmän ongelmia. Nyt sitten osui omalle kohdalle, viikonlopusta asti ollut vika päällä. Teoriassa voi olla ohimenevää kun tänään oli ensimmäinen ajo sitten viime viikon. Huomiseksi on joka tapauksessa varattu korjaamoaika, voivat samalla katsoa miksei keyless entry toimi...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Daatta

Ja kyseessä oli antennin virransyötön virtakatkos eli kosketushäiriö antennissa. Ilmeisesti ottanut kosteutta tai jotain. Korjattiin pamauttamalla antennia nyrkillä, jolloin vika poistui. On tuolle huoltokin varattu joulukuulle, mutta ei hoidu enää kiitoskauppana. Neljä tuntia työtä ja pari ohjainlaitetta siihen kuulemma menee, eivät ole ihan ilmaisia. Ohjeistettiin tekemään reklamaatio myyjälle, on samasta liikkeestä ostettu auto joten eiköhän se hoidu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

idke

Asun alueelle jossa tämä napsuu vähän väliä. Bonarinahan on että katkoo myös vähän väliä android autoa. Eli kaikki podcästit ja äänikirjat tai spotifyt pätkii. Melko surkeeta. Lie pitäisi käydä valittaa.

vesala

Nyt tuo pomsahti mullekin Taulumäellä Jyväskylässä.  Miten tuo siis saadaan kuitattua
pois.  Vaikka ODBElevnillä kuittakin kaikki virheet pois ja käynnistelin autoa, niin
varoitus palaa edelleen (pari viikkoa sitten käytettynä ostettu Superb iV Style vm 2021).

Onko muuten tosiaan näin hankala kirjoittaa tänne viestiä että aina pitää täytellä tyhmiä
kysymyksiä ja 99% päätyy tietokantavirheeseen?

f080421

Lainaus käyttäjältä: vesala - 27.12.23 - klo:19:06Nyt tuo pomsahti mullekin Taulumäellä Jyväskylässä.  Miten tuo siis saadaan kuitattua
pois.  Vaikka ODBElevnillä kuittakin kaikki virheet pois ja käynnistelin autoa, niin
varoitus palaa edelleen (pari viikkoa sitten käytettynä ostettu Superb iV Style vm 2021).

Jos tuon varoituksen saa Enyaqissa tai ID-malleissa niin se häipyy itsestään kun auto on ollut hetken lukittuna. Suberb ei perustu MEB-alustaan joten se voi toimia täysin eri tavalla. Ei vastaa kysymykseesi, mutta tällainen huomio vain.

Kyselyt ainakin ennen palstauudistusta loppui kun oli muutaman viestin onnistuneesti kirjoittanut.
ID.3 Pro Performance Business 2021

vesala

No nyt se lähti pois kun auto oli latauksessa ja lukossa (noin tunti).

McKone

Tätä vikaa on tullut kesän softapäivityksestä lähtien jatkuvasti. Kaksi napsausta, kaikki connectivity poikki (mukaan lukien GPS), joskus palautuu ajettaessa ja usein syttyy Hätäpuhelutoiminnon vikavalo. Napsauksia useita kertoja viikossa, vikavalo muutaman viikon välein.

Seuraavalla startilla kaikki pelaa normaalisti taas uuteen napsaukseen saakka.

Mielestäni kyseessä on VW:n suunnalta ISO26262 Functional Safety -standardin rikkomus. VW:n omistaja ei voi luottaa siihen että hätäpuhelutoiminto pelaisi tositilanteessa. Omituista ettei tästä ole tullut recallia tai avattu yhtään oikeusprosessia.
-----------------------------------------
VW ID.4 Pro 1st - MB E 220d - Scoda Scala 1.0 - Ford Mondeo 2.0 TDi - Audi A6 Avant - Peugeot 406

McKone

Lainaus käyttäjältä: Täysveto - 29.10.23 - klo:09:00Tähän vikaan on olemassa work-around. Ainakin minun tapauksessa toimii: Käyttäjätilissä ja siellä kohdassa "Lähetä sijaintitiedot" täppä pois päältä.

Kiitos tästä vinkistä, kokeilin ja sen jälkeen ei ole enää napsahduksia kuulunut. Ilmeisesti ainakin parantaa tilannetta vaikkei ongelma kokonaan poistuisikaan!

Autooni on vaihdettu antennimoduulikin viime kesänä mutta siitä ei koskaan ollut näkyvää apua.
-----------------------------------------
VW ID.4 Pro 1st - MB E 220d - Scoda Scala 1.0 - Ford Mondeo 2.0 TDi - Audi A6 Avant - Peugeot 406

McKone

Lainaus käyttäjältä: McKone - 09.01.24 - klo:23:57Kiitos tästä vinkistä, kokeilin ja sen jälkeen ei ole enää napsahduksia kuulunut. Ilmeisesti ainakin parantaa tilannetta vaikkei ongelma kokonaan poistuisikaan!

No, taas napsahti. Eipä workaround poistanut ongelmaa. Harvensiko? En osaa sanoa.
-----------------------------------------
VW ID.4 Pro 1st - MB E 220d - Scoda Scala 1.0 - Ford Mondeo 2.0 TDi - Audi A6 Avant - Peugeot 406

Rumbali

Lainaus käyttäjältä: McKone - 13.01.24 - klo:11:45No, taas napsahti. Eipä workaround poistanut ongelmaa. Harvensiko? En osaa sanoa.
Tuon workaround "korjauksen" jälkeen olen päässyt kymmenkynta kertaa ilman tuplaräpsyä reitillä missä napsuminen oli jatkuvaa.

vesala

Entä meneekö tuon takia jotakin ominaisuuksia?  Esim että ei enää kerro lähtöjä ja saapumisia. 

Alukugel

Tänään tuli tämä vika ekaa kertaa vaimon -21 Golfiin, ja muutaman tunnin sisällä merkkihuollosta meiliä asiasta. Näköjään hälyttää sinnekin.

Täysveto

Lainaus käyttäjältä: vesala - 15.01.24 - klo:12:03Entä meneekö tuon takia jotakin ominaisuuksia?

Näyttäisi menevän: Minulla kartta ei enää näytä latauspisteitä kun workaround on päällä. Ja lisäksi kotilataus ajoitettuna ei enää ole mahdollista, ainoastaan välitön lataus.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Täysveto - 19.02.24 - klo:12:11Näyttäisi menevän: Minulla kartta ei enää näytä latauspisteitä kun workaround on päällä. Ja lisäksi kotilataus ajoitettuna ei enää ole mahdollista, ainoastaan välitön lataus.

Aika loogista, kun auto tai sen tietoviihdejärjestelmä ei tiedä enää sijaintiaan. Sijaintitiedon pois päältä kytkeminen ei korjaa vikaa, ainoastaan rajoittaa sen ilmenemistä. Varsinainen korjaus on antennin ja/tai ohjauksyksikön vaihto. 
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

lilin

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.11.23 - klo:15:19Ja kyseessä oli antennin virransyötön virtakatkos eli kosketushäiriö antennissa. Ilmeisesti ottanut kosteutta tai jotain. Korjattiin pamauttamalla antennia nyrkillä, jolloin vika poistui. On tuolle huoltokin varattu joulukuulle, mutta ei hoidu enää kiitoskauppana. Neljä tuntia työtä ja pari ohjainlaitetta siihen kuulemma menee, eivät ole ihan ilmaisia. Ohjeistettiin tekemään reklamaatio myyjälle, on samasta liikkeestä ostettu auto joten eiköhän se hoidu.
Onko tilanne yhä hyvä korjauksen jälkeen?
Luettiin vikakoodit merkkihuollossa kun valitin vikavalosta tekstillä >Hätäpuhelutoiminto rajoittunut. Hakeudu korjaamolle.<
Huollossa kerrottiin että antennin antamat vikakoodit (GPS+LTE virtakatkos) voisivat olla syypää, ja asiaa haluttaisiin tutkia enemmän.
Autona -20 Skoda Scala.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy