Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - pokkus

#1
Diesel Touareg juuri voitti erään jenkkitestin, jossa oli mukana mm. Cayanne, X5 (E70), Grand Cherokee.

Tuo vanhan mallin vanhemmuus sisustassa on kyllä karu asia. Itsekin kun juuri kävin pällistelemässä uutta X5:sta ja sen jälkeen kun sitä vertasi nykyisen X3:n sisustaan niin eroa oli aika reilusti. Kyseessä toki kaksi aivan eri autoa, mutta vanhempana X3 näytti vaimon mukaan pahviautolta X5:n jälkeen. :)
#2
Chevrolet / Vs: Corvette C7
17.11.13 - klo:01:56
Corvette vei tämänkin testin:

Road & Track's 2013 Performance Car of the Year - Road & Track

Yllättäen kolmannelle sijalle ylsi Fiesta ST, joka arvioitiin myös parhaaksi vastineeksi rahoille.
#3
Yksi hienoimpia automainoksia pitkään aikaan! Aika uskomaton temppu.

Volvo Trucks - The Epic Split feat. Van Damme (Live Test 6)

Arvostan kyllä JVCD:tä suuresti, vaikka välillä sortuikin urallaan totaalisesti.
#4
BMW / Vs: BMW X5 (F15)
14.11.13 - klo:17:35
Siirsin satelliittiradiokeskustelun tänne:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18429
#5
Lainaus käyttäjältä: VAG! - 14.11.13 - klo:17:18
Ja eikös uuden auton kohdalla eka vuosi tai kaksi ole yleensä ilmainen? Siis jos ruksii sateliittiradion mukaan.

Itsellä taisi Fordin kohdalla olla 6kk, joka taitaa olla suht yleinen käytäntö täällä. Olen tainnut myös nähdä 3kk ja 12kk aloituspaketteja.
#6
Jep ja puhelinverkon kattavuus ei ole ihan samaa luokkaa kaikkialla maailmassa. Esimerkkinä täällä Floridassa ei tarvitse kovinkaan kauas lähteä tästä omilta kyliltä, niin ei ole verkkoa enää ollenkaan. Katvealueita on siis todella paljon. Satelliitti kuuluu kaikkialla, jos vain yläpuolella ei ole mitään lähetystä estämässä. Halvimmat todella hitaat datapaketit ovat luokkaa $30-40 ja ne nopeat maksaa järjestäen yli $60/kk.

Itse juuri tarkistin ja viimeksi maksoin omasta sirius-satelliittiradiosta noin 25 dollaria / 6kk. Erillisten vastaanottimien hintaa en tiedä, koska itsellä autoissa tuo on jo kummassakin valmiina.

Edit: lisättäkään, että olinpa itse ihan väärässä miten nuo satelliitit oikein toimii. No onneksi oli muut korjaamassa :)
#7
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 14.11.13 - klo:08:03
Toinen asia on se, kuka tarvitsee suomessa jenkkien radiolähetyksiä? Ehkä joku komennuslainen jenkeistä voisi kuunnella kotimaansa radiolähetystä mutta että suomalainen haluaisi kuulla boisen paikallisuutiset ja säätilan härmässä, voipi olla aika teoreettinen tapaus...

Esimerkiksi ne henkilöt jotka haluavat kuunnella uutta (hitti)musiikkia ilman mainoksia eivätkä halua odottaa sitä kolmea kuukautta, että ne samat biisit rantautuu Suomen radioihin... ::)

Tuossa esimerkiksi omien satelliittiradioiden kanavatarjonta:
http://www.siriusxm.com/pdf/channel_guide.pdf

On aikalailla laidasta laitaan valinnanvaraa musiikin ja muunkin tarjonnan suhteen.
#8
BMW / Vs: BMW X5 (F15)
14.11.13 - klo:08:15
Lainaus käyttäjältä: VAG! - 12.11.13 - klo:09:25
Vaikka tuo X5 on kallis, niin onhan sulla nyt aika messevä mahdollisuus viedä oma autoilu sellaiselle alueelle mihin Suomessa et luultavasti tule ikinä pääsemään. Uusi GT ja X5 omassa pihassa olisi kuitenkin aika hulppea yhdistelmä. No ok, ei GT enää uusi ole, mutta uutena kuitenkin ostettu ja veikkaisin, että on nyt selkeästi uutta paremmassa kunnossa :-)

Tuon parivaljakon kokonaishinta Suomessa lienee vajaan 200 000 euron tasolla ::)

Kyllähän nuo reippaasti yli 200kâ,¬:n paketti olisi jos uutena autojen hinnat laskisi yhteen. Mussen hinta nyt kolmivuotiaana ei taida olla enää edes 60kâ,¬:n vertaa vaikka uutena se varmaan lähenteli sitä 100k euroa. Tullin sivulta tuli juuri tänään katseltua noita X5:n (E70) tuontiveroja. Sellaiset reilun vuoden ikäiset tuontiautot oltiin arvioitu aika usein noin 80kâ,¬:n arvoiseksi tuolla samalla dieselpannulla. Tästä kertyi veroja keskimäärin noin 25kâ,¬. Nythän tuo uusi F15-malli on vähäpäästöisempi, joten siltä kannalta sen verotuksenkin pitäisi olla hiukan alhaisempi etenkin jos sen tuo lähelle 2 vuotta vanhana maahan. Tämän lisäksi tuli katsottua paljonko täällä huudetaan alle vuoden vanhoista 2013 vuosimallin X5:sta hintaa ja ne pyöri keskimäärin siinä $48-52k nurkilla. Eli jos jaksaisin venata vuoden ja ostaa tuon uuden mallin vähän käytettynä, niin siinä äkkiä säästäisi melkein $15k verrattuna uuden ostoon. Ja varsinkin kun itsellä ei noita maileja ihan hirveästi täällä tule mittariin, niin olisi jopa hyväksi verotuksen kannalta, että joku ajaisi siihen autoon ensimmäisen vuoden aikana vaikka sen 15000 mailia mittariin :)
#9
BMW / Vs: BMW X5 (F15)
14.11.13 - klo:07:52
Lainaus käyttäjältä: jarppis - 12.11.13 - klo:15:56
Softclose toiminto on muuten aika jees, kun ovet menee kiinni kun laittaa oven vain nätisti kiinni.

Onkos sulla omassasi tuo toiminto ja/tai tiedätkö vaimentaako tuo ulkomelua normaaleihin oviin verrattuna? Itse näkisin tuon hyödylliseksi varusteeksi jos oven saisi kiinni nappia painamalla oven ollessa sepposen selällään :) Muuten jaksan kyllä itse laittaa oven kiinni omin voimin :) Liukuovissahan tämä on aika usein mahdollinen.

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 12.11.13 - klo:19:43
Wikipedia sanoo näin: Satelliittiradio käyttää 1,4 GHz:n taajuutta ja Eureka 147 DAB -teknologiaa lähetyksiinsä muualla paitsi Pohjois-Amerikassa, jossa on käytössä 2,3 GHz:n taajuus SDARS-teknologialla.

Niin luultavasti Jenkit ja Eurooppa käyttävät "omia" satelliittejaan oman maansa radio- ja muihin palveluihin ja tästä syystä taajuudet on pakko olla erilaiset. Tosin eikö ne jenkkisatelliitit lentele ihan samalla tapaa siellä Euroopan päällä ja lähetä sitä samaa taajuuttaa jatkuvalla syötöllä. Luulisi siis, että sen saman taajuuden voi ottaa vastaan ihan missä puolen palloa tahansa, jos vain vastaanotin sitä tukee. Mitään faktaa itsellä ei ole vaan ihan pelkkää järkiperäistä pohdintaa :)
#10
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 12.11.13 - klo:08:41
Taitaa olla vielä niin, että tuo jenkkimallin satelliittiradio on Suomessa toimimaton laite eri taajuuksien vuoksi ?

Ei kai satelliittiradio toimi taajuuksilla samalla tapaa kuin normi FM-radio? Fordeissa on ainakin valittavissa ainoastaan kanavat ja luulisi, että jos yhteys tarvittaviin satelliitteihin löytyy Suomessa niin sen pitäisi toimia normaalisti. Onko Suomessa edes mitään satelliittiradiokanavia? Jenkeissähän noista kanavista pitää maksaa noin 35 dollaria vuodessa niin saa reilu 100 kanavaa kuunneltavaksi ilman mainoksia.
#11
BMW / Vs: BMW X5 (F15)
12.11.13 - klo:01:09
Täällä onneksi nuo perusmallitkin ovat jo aika hyvin varusteltuja, mutta joitain typeryyksiä näihinkin valmisvarustepakkauksiin on jäänyt. Esimerkkinä itse haluaisin ehdottomasti seuraavaankin autoon "keyless accessin" eli että autoon pääsisi sisään ja auton voisi käynnistää ilman, että avainta tarvitsee ottaa pois taskusta. Tokihan tämä uuden X5:n kanssa onnistuu, mutta on pakko ruksia melkein 3000 dollarin premium package, jossa tuo tulee mukana. Jenkkiläisittäin tuo on kallis lisävaruste. Paketin mukana tulevat muut varusteet ovat minusta aika turhakkeita (ovien soft close toiminto ja satelliittiradio). Erillisenä varusteena tuota keyless accessia ei toki voi valita varusteluettelosta... :-\
#12
BMW / Vs: BMW X5 (F15)
11.11.13 - klo:16:51
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.11.13 - klo:06:54
Hyvä raportti ! Tuo uusi X5 olisi varmasti hyvin lähellä unelma-autoani. Suomen hinta 30d -koneiselle on 92 687,70, joten pakollisine lisukkeineen mennään yli satkun. Tällä hetkellä ei ole taloudellisia rahkeita Bemarikauppaan, mutta jos toiseksi autoksi ottaisin työsuhdekulkineen jossain vaiheessa, niin ehkä sitten....

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 11.11.13 - klo:09:48
Hillitseekö noin 25 - 30 000 euron autoverokaan ostohaluja?

Täällä kun speksaisin tuollaisen oman unelma-auton "pakollisilla" varusteilla, niin hinta kipuaa yli $65k nopeasti ennen veroja. Edgestä saisin varmaan hyvällä tuurilla sen $25k eli väliä pitäisi vielä maksaa $40k, joka on mielestäni aika suuri summa. Nimenomaan tämä välirahan määrän laittaa miettimään asiaa, vaikka taloudellisesti hankinta olisi täysin mahdollinen. Speksasin samanlaisen auton myös Suomen BMW:n laskurilla ja se näytti ~125kâ,¬ hintaa veroineen dieselille (Suomen 30d, Jenkkien 35d). Verojen osuus tuosta hinnasta uutena oli aika tasan 33kâ,¬ (~28%). Samanlainen auto Suomessa 35i moottorilla nostaisin veron määrän 37k euroon. Pari vuotta vanhana hinta tippuu sen verran, että verojen osuus olisi varmaan 25kâ,¬ tai alle eli veroedun jälkeen maksettavaa itselle jäisi vielä noin 8-12kâ,¬. Nykyisellä euro/USD-kurssilla, maksettavilla lisäveroilla, muuttoautoon tarvittavilla muutoksilla sekä rahtauksella koko paketille tulisi hintaa aika lähelle 60kâ,¬. 5 vuotiaana, jos tuon möisi suht vähäisillä kilsoilla, niin kyllä siitä varmaan 50kâ,¬ pitäisi vielä itselle saada. Mielestäni hankintana tuo olisi silti vielä aika kannattava, koska 5 vuoden käytölle ei juurikaan tule hintaa. Dieseli olisi varmasti noista se järkevämpi ja helpommin myös myytävissä Suomessa, vaikkakin täällä sen ostaminen ja ajaminen luultavasti tulisikin hiukan kalliimmaksi.

Tuo ylläoleva olisi paremmin sopinut tuonne vaihtoautopohdiskelu-topicciin ja jotta ei mene ihan kokonana offiksi, niin pitää vielä sanoa, että toki tuo dieseliversio pitäisi vielä koeajaa ennen kuin alkaa tekemään mitään lopullisia päätöksiä. Uudessa dieselissä on hyvää etenkin se, että siinäkin on nyt tarjolla tuo ZF:n 8-vaihteinen automaatti edellisen 6-pykäläisen sijaan. Lisäksi kun aloin miettimään tuota M-sport pakettia, niin se on kyllä hiukan ikävästi räätälöity. Värivaihtoehdot on rajattu tylsiin harmaanväreihin ja esimerkiksi tuota todella hienoa tummanruskeaa ei voi ruksia M-sportin kanssa. Lisäksi täällä myytävä x-line varustetaso on minusta keulasta jopa hienompi kuin tuo M-sport. X-linen keula oli nimittäin livenä todella näyttävä tuon ruskean ulkovärin kanssa. Harmiksi kuitenkin M-sport paketti pitää sisällään kaikkea muuta kivaa ja "pakollista". Esimerkiksi sporttijakkaroita ei taida saada kuin kuin sen yhteydessä. Nämä jenkkimallit on niin paljon helpompia kun on vain kolme varustepakettia, joista valita eikä muuta tarvitse miettiä :)
#13
Tuommoinen koeajo tuli suoritettua ja samalla hiukan pohdiskeltua mahdollisesti tulevaa autoa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18355.0

Samalla reissulla nopeasti kylmätyypitettiin myös nykyinen X3 35i xDrive. Harmiksi tuo X3 on kyllä aika kaukana laadullisesti tuosta X5:stä. Etenkin sisältä X3 on aika paljon "halvemmanoloinen" ja jotenkin spartalainen verrattuna uuteen X5:seen. Vaimokin totesi X3:n katsastuksen jälkeen, että hänestä auto näytti ihan "pahviautolta" X5:n jälkeen... :) Tiloiltaan X3 kuitenkin varmasti riittäisi omalla kohdalla ja pienuudesta näkisin olevan joitain etujakin. Pienempänä autona ajonautinto olisi varmaan sporttisempi ja sitä kautta enemmän "ajajan auto"-tyylinen. Eniten X3:ssa kuitenkin pisti silmään nuo nahkapenkit. Kysyin myyjältä, että ovatko esittelyauton penkit sitä keinonahkaa vai sitä kalliimpaa nahkaa ja myyjän mukaan pitäisi olla jälkimmäistä. Sanokoot muut mitä tahansa, mutta minusta nuo olivat niin halvannäköiset nahkapenkit kuin olla ja voi. Kyllä se tämäkin pitää koeajaa vielä jossain vaiheessa ennen kuin lopullisia päätöksiä alkaa tekemään :) Tyhjäkäynnillä tämän kyseisen yksilön pakoputki tärisi todella ikävästi ja kuulosti kuin joku osa olisi pahasti löysällä. Nopean mietinnän ja pelkän kylmätyypityksen jälkeen X5 olisi kuitenkin näistä kahdesta se paljon houkuttelevampi vaihtoehto.
#14
BMW / Vs: BMW
11.11.13 - klo:02:13
Olihan se hieno! Juuri tuollaisena sen itsekin ottaisin :)

#15
BMW / BMW X5 (F15)
11.11.13 - klo:02:08
Laitetaas tälle uudelle X5:llekin oma ketju pystyyn. Täällä voi yleisesti puhua mallista ja kommentoida ajokokemuksista.

Itse kävin tänään isänpäivän kunniaksi kiertelemässä paikallisen BMW-liikkeen valikoimaa läpi. Tarkoituksena oli katsastaa tämä uusi X5 ja verrata sitä tähän nykyiseen X3:seen. Paikalla oli myös uusi 435i M-sporttina, joka oli muuten aivan pirun hieno...

Heti liikkeen pihassa seisoi uusi mustanvärinen X5 M-sporttina. Oli oikein hieno kokonaisuus tuolla paketilla, mutta värin ottaisin ehkä jonkun muun, koska korisarjan hienoudet minusta hiukan hukkuu tuohon mustaan väriin. Liikkeen sisälle päästyä vastassa oli tummanruskea X5 vaaleilla nahoilla, joka oli todella mykistävä näky. Tuo ruskea ulkoväri oli todella hieno ja valkea sisustus korosti kokonaisuutta. Hetken aikaa rupattelin myyjän kanssa ja sitten lähdetiin koeajelulle. Tämän kertaiseksi koeajoautoksi tuli valkoinen X5 35i sDrive eli pelkkä takapotkuversio autosta. Sisusta oli tumman ruskeaa nahkaa, joka oli kanssa mielettömän hieno.

Ulkoisesti minusta auto on todella onnistunut ja tykkäsin ulkonäöstä paljon. Sisällä on kanssa laadukas tunnelma ja kabiini on kokonaisuudessaan erittäin hieno. Minusta ero edelliseen korimalliin on selkeä tämän uuden mallin eduksi. Ulkoapäin uusi keula on agressivinen ja todella näyttävä livenä. Tilat ovat varmaan samaa luokkaa kuin edellisessä mallissa. Etupenkillä sai nopeasti hyvän ajoasennon, mutta Bemarin penkit ovat selkeästi "kovemmat" kuin Fordilla. Peruspenkit on aika littanat, joilla varmasti pärjää ajaa mukavasti pidempää matkaa, mutta itse ruksisin sporttijakkaraa tilalle. Takapenkillä tiloissa hävitään pituussuunnassa selkeästi Edgelle, mutta leveyttä taitaa olla enemmän. X5:n kontti on isompi etenkin syvyyssuunnassa, joka on hyvä juttu.

Ajossa auto muistuttaa hyvin paljon edellistä korimallia. Voimansiirto tässä yksilössä oli aivan mahtava ja etenkin vaihteisto toimi paremmin kuin aiemmin ajamani käytetyn X5:n kanssa. Moottori ja vaihteisto toimi kuin unelma yhteen ja takapotkuna auto oli todella nautinnollinen ajaa. Tänne vakituiseksi autoksi valitsisin varmaan pelkän takavedon mutta Suomeen tuotaessa pitäisi ehdottomasti löytyä neliveto. Kiihtyvyys tuolla moottorilla on todella kiitettävällä tasolla ja moottori liikuttaa tätä "tonnikeijua" vaivattomasti. Täällä moottoriksi valitsisin tuon 3-litraisen bensaturbon. Suomeen tuotaessa pitäisi varmaan ottaa diesel.

Isosta koosta huolimatta auto ei juurikaan huojunut tai heijannut käännöksissä tai jarrutuksissa. Auto näyttää isolta ulkopäin, mutta ajossa se on yhtä helppo käsitellä kuin mikä tahansa muukin auto ja tuntuu ratin takana kokoaan pienemmältä. Ajettavuus on isoksi SUV:ksi sporttinen. Auto oli sisältä hiljainen lukuunottamatta run-flat renkaista johtuvaa jatkuvaa jurnutusta. En ymmärrä miksi tämmöinen luksusauto pilataan jurnuttavilla renkailla, vaikka se olisi millainen turvallisuustekijä.

Auton selkeästi suurin heikkous on uusi elektroninen ohjaustehostin. Ohjaus on aivan liian kevyt ja täysin tunnoton kaupunkipyörityksessä. Edes sport-asento ei jämäköittänyt ohjausta tarpeeksi. Kovemmissa nopeuksissa (>45mph) ohjaus jämäköityy selkeästi ja tunto palaa ohjauspyörään. Näissä nopeuksissa ohjauksessa ei ole mitään vikaa ja se toimii hyvin. Edgen elektroninen tehostus on kuitenkin paljon onnistuneempi kokonaisuus. Pahiten X5:n uuden ohjauksen puutteet kävi ilmi, kun ajoin reipasta vauhtia suoraan (~40mph) ja yhtäkkiä piti kääntyä 90 astetta oikealle. Käännöksen aluksi tuntuma oli hyvä, mutta kun vauhti hidastui tarpeeksi, niin ohjaus keveni kesken käännöksen ja tuntuma hävisi siinä samalla. Auto kyllä kääntyi sinne minne pitikin, mutta ratin tuntuman perusteella ei olisi voinut sanoa onko renkaat suorassa vai kääntyneet.

Kaiken kaikkiaan paketti oli todella houkutteleva ja haluttava. Onhan tuossa autoa isolla A:lla, mutta on sillä kyllä hintaakin. Hintalappu kohoaa jopa täällä puolen palloa nopeasti suuriin lukemiin. Omalla kohdalla tämä olisikin suurin kysymysmerkki, koska jos laittaisin Edgen vaihdossa, niin tarvittava käsirahan suuruus on edelleenkin sitä luokkaa, että voisin sillä ostaa vaikka toisen Edgen pihaan uutena ja jäisi vielä jotain taskuspohjallekin :) Toki eihän näitä autoja voi suoraan rahallisesti verratakaan keskenään, mutta kyllä BMW:n kohdalla paljon extraa maksetaan siitä premiumista.

Harmi, että kuvaa ei tullut otettua yhdestäkään autosta, kun sen verran oli kiirettä tänään. Varmaan tulee käytyä tekemässä toinen koeajokierros vielä tässä myöhempänä...
#16
Lainaus käyttäjältä: Patu - 05.11.13 - klo:02:56
Itseäkin on kovasti kutkuttavat tuo Roush Stage 3. Tällaista aattelin mennä huomenna koeajamaan.
http://www.cars.com/go/search/detail.jsp?listingId=128250102&CMP=usedInv

Itse harkitsisin vakavasti vuosimallia 2011 tai uudempaa, koska siinä saisit paljon parempaa tekniikka autoon kuin tuossa 2010 tai vanhemmissa malleissa. Uusi 5.0L-kone ja 6-pykäläiset vaihteistot (automaatti/manuaali). Alustankin osalta taitaa tuo uudempi malli olla aivan eri tasolla. Tosin ei ole hinnalla pilattu tuokaan Roushi :) Kerrohan fiilikset autosta koeajon jälkeen. Kiinnostaa kovasti itseä. Olen nimittäin lukenut useita arvosteluja noista uudemmista Rousheista ja järjestäen arvostelijat sanoo, että valitsisivat mieluummin uuden Bossin kuin ahdetun Roushin, vaikka Roushissa on enemmän tehoa.

Lainaus käyttäjältä: Patu - 05.11.13 - klo:02:56
Periaatteessa ja hyvänä päivänä tuollaisen Roushin voisi Suomeen saada "normi" GT:n veroin koska missään auton alkuperäisissä ostopapereissa ei näy muuta kuin perus GT ja myös perus GT:n tehot. Helposti nuo Roushin tehot löytyvät netistä mutta voiko google tietoa käyttää autoveron perusteena?

Itse näkisin tämä maahantuontia ajatellen ennemmin ongelmaksi kuin hyväksi asiaksi, koska silloin voit joutua tappelemaan katsastuksen kanssa auton ahtimesta ja suuremmista tehoista. Jos "virallisissa" papereissa ei ole mitään mainintaa ahtimesta ja suuremmista tehoista, niin Suomessa voidaan katsoa, että ne on asennettu jälkikäteen ja silloin kilpiin saaminen on paljon hankalampaa.
#17
Muut merkit / Vs: BMW X5 35d E70
05.11.13 - klo:05:35
Eniten itseä "ärsyttää" nämä paikalliset, jotka valittaa korkeasta bensanhinnasta ja sitten itse ajavat kaikki ajonsa jollakin isolla V8-koneisella lava-autolla, jonka kulutus on luokkaa 10MPG tai alle. Puolustelevat sitten autovalintaansa sillä, että silloin tällöin joutuu jotain isompaa tavaraa kuljettamaan. Suurimmaksi osaksi sillä isolla autolla sitten ajellaan yksikseen töihin ja takaisin... ::) Työkaveri osti juuri aivan pränikän Silveradon isoimmalla V8-koneella ja valittelee kun bensaa palaa enemmän kuin tehdas lupaa. No shit Sherlock! :D

Tuollainen isompi lava-auto helposti imaisee sen satasen viikossa bensaan, jos työmatka on vähänkin pidempi eli kyllä tuollaiseen saa äkkiä rahaa kulumaan. Itse ei todellakaan viitsi bensahinnasta kitistä ja läpällä aina heitän keskusteluissa, että kuumana kesäpäivänä voikin auton jättää työpäivän ajaksi tyhjäkäynnille, jotta auto on sitten valmiiksi viileä kun lähtee kotiin :D

Itsellä työmatka on tällä hetkellä liiankin lyhyt ja tuntuu typerältä edes käyttää autoa sitä varten. Nyt kun oma auto ei ole enää uusikaan, niin noita hupiajeluitakin tulee harvemmin harrastettua. Kauankos sulla on muuten vielä komennusta jäljellä vai onko sitä vielä päätetty?
#18
Muut merkit / Vs: BMW X5 35d E70
05.11.13 - klo:04:20
Lainaus käyttäjältä: jarppis - 31.10.13 - klo:04:25
Auto on muutaman päivän päästä parin vuoden ikäinen ja vajaa pari viikkoa sitten tuli 30 000km mittariin. Eli hieman enemmän tulee täällä kilsoja kerättyä kuin Suomessa, mutta kuitenkin vielä aika maltillinen määrä vuodessa.

Paikallisiin verrattuna tuohan on todella mitätön ajomäärä vuoteen :) Mullakin on työkaverina muutamia, jotka ajavat joka päivä 40-50 mailia suuntaansa töihin ja yksi kaveri käy kerran pari kuukaudessa "toisella kämpällään" Miamissa, jonne on noin 350 mailia matkaa suuntaansa...
#19
BMW / Vs: BMW
03.11.13 - klo:17:13
Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 03.11.13 - klo:16:49
Joo, ei ole mikään komistus kyllä tuo i3. Toisaalta samaa ongelmaa kaikissa noissa sähkö-hybridi-eko-kinnereissä. Miksi niiden pitää kaikkien näyttää niin rumalta sämpylältä? Toki esim. hybrideissä poikkeuksiakin löytyy, mutta silti...

Fordilta löytyy ainakin muutamia täyssähköautoja, jotka ovat ihan samanlaisia kuin perusbensaversiot (esimerkkinä Mondeo/Fusion). Chevyn Volt on kanssa oiva esimerkki hienosta sähköautosta. Tuo on oikeasti aika häijyn näkyinen livenä liikenteessä :)
#20
BMW / Vs: BMW
03.11.13 - klo:15:37
Itsekään en ymmärrä miten BMW on auton tuollaisenaan päästänyt markkinoille. Eihän siinä ole mitään sukunäköä muihin malleihin nähden. Nyt tuo näyttää ennemmin joltain Citikan tai jonkun muun ranskalaisen automerkin futuristi-versiolta :) Ei tuota voi kauniiksi sanoa millään mittarilla. Erivärisiä ja -kokoisia palikoita lyöty sinne sun tänne autoon ja laitettu kasaan :)
#21
Mikä Cayennestä tekisi klassikon? Minusta se on SUV muiden joukossa mitenkään muista poiketen. Ikävästi sanottuna Porschelle pakollinen paha pysyä pinnalla Jenkkien myyntitilastoilla.
#22
Lainaus käyttäjältä: Japoff - 02.11.13 - klo:22:19
Audin RS mallit ? Mersun AMG ? Kai niit sit syntyy , vielä ei voi tietää .Uusien mallien huono puoli lienee että niitä myydään enempi ku ennen vanhaan ???

RS:t ja AMG:t ovat kuitenkin vain perusmallin erikoisversioita. Esimerkiksi A4 ja RS4 sekä C-sarja ja C63 AMG. Minusta klassikkoautoksi koko mallissa pitää olla klassikkoainesta. Ei siis riitä, että mallista löytyy yksi erikoismalli. Tällä siis tarkoitan sitä, että RS4:n tapauksessa koko A4-mallistosta pitäisi tulla klassikko. Hyvänä esimerkkinä VAG-autoista sanoisin esimerkiksi Kuplan, joka mielestäni täyttää klassikon piirteet oikein hyvin. Ongelma nykyään on vähän se, että yhdestä mallista tehdään niin monta erilaista variaatiota (sedan, farkku, erikoismalli jne.). Nykyisistä autoista Nissan GT-R voisi hyvinkin muodostua klassikoksi jollakin tapaa tulevaisuudessa.

Otsikon kirjoitusasu korjattu. - Quality -
#23
Chevrolet / Vs: Corvette C7
02.11.13 - klo:05:40
Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 02.11.13 - klo:03:19
Puhtaasti hintansa takia.

Niin miten tuon nyt sitten ottaa. Puhtaassa suorituskyvyssä (powertrain & chassis) autot olivat identtisiä ja käytännössä ihan tasapisteissä (eroa 1 piste). Radalla tosin Vette oli ylivoimainen ("The Corvette lapped the Streets of Willow Springs racetrack in Rosamond, California, 2.1 seconds quicker than the 911, a tremendous gap on a track just 1.6 miles long."). Fun to driven suhteen 911 oli kahden pisteen verran parempi. Ainoa missä Porsche oli parempi, jos hintaa ei oteta huomioon, niin oli osa-alue "vehicle", joka lähinnä käsitteli auton ulkonäköä, sisustan laatuvaikutelmaa jne. Tällä osa-alueella mm. Vette hävisi suoraan 5 pistettä, koska siinä ei ole takapenkkiä ollenkaan... ::) Luulisi, että melkein kolminkertaisella ostohinnalla Possu olisi saanut kurottua enemmän kaulaa, mutta eipä saanut ;)

"Before you start howling that the Corvette won solely on price, notice that in the stuff that really matters to sports-car buyers, chassis and powertrain, the Porsche holds a single-point lead. Is such a minute edge worth $50,000? $80,000? The Corvette doesn’t win on dollars. It wins on sense."
#24
Chevrolet / Vs: Corvette C7
02.11.13 - klo:02:56
Jatketaan perään vielä testilla 911:tä vastaan. Vette vei tämän erän tällä kertaa.

http://www.caranddriver.com/comparisons/2014-chevrolet-corvette-stingray-z51-vs-2014-porsche-911-carrera-s-comparison-test
#25
Chevrolet / Vs: Corvette C7
02.11.13 - klo:00:53
Jep, jep... Melkein 600 heppaa vaparina tuosta koneesta noin pienillä muutoksilla ja ilmansuodin on vielä ihan vakio :) Maksaisikohan nuo osat asennettuna jotain $3000 luokkaa.

LMR Stage 1 C7 Corvette - 502rwhp

"Stage 1 C7 Corvette is finished, it made 502rwhp
Stage 1 Heads/Cam
Kooks 1 7/8" headers/x-pipe
Stock intake"
#26
A3 8V (12–) / Vs: Vs: Audi S3
31.10.13 - klo:00:54
Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 31.10.13 - klo:00:30
En ole satavarma mutta luulen että tämä firma on sen keksinyt:  Delphi Automotive corporation
http://en.wikipedia.org/wiki/MagneRide

Kappas, aina oppii jotain uutta :) kyseessä ilmeisesti sama juttu, mutta se ei olekaan Chevyn kehittelemä kuten itse luulin. Paljon vaan käytössä Chevyn autoissa. Tuo on varmaan paras alusta jonka järkevällä rahalla saa hommattua. Itse ottaisin ehdottomasti mukaan jos siihen olisi mahdollisuus.
#27
A3 8V (12–) / Vs: Audi S3
31.10.13 - klo:00:25
Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 31.10.13 - klo:00:16
Kiitos hyvästä koeajo raportista Moffe, oliko tässä S3:ssa säädettävät iskarit (magnetic ride)?

OT:na: Onko tuossa kyseessä siis Chevyn kehittelemä magnetic ride vai joku muu?
#28
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 29.10.13 - klo:19:28
Näyttäisihän noita olevan jo suomikilvissäkin, http://www.nettiauto.com/ford/mustang/5598388
Eikös nuo Super Snaket ole myös samalla tyylillä toteutettuja laitteita?

On niitä muutamia Suomessa. Ei kuitenkaan kovin montaa käsittääkseni. Roush tekee noita paketteja muutamia erilaisia: RS1, RS2 ja RS3 (josta tällä hetkellä vielä kolme eri pakettia). RS1 ja RS2 ovat ilman ahdinta ja ovat lähinnä ulkonäkömuutoksia ja muita suorituskykyä sisältäviä malleja. RS3:ssa on sitten tuo ahdin mukana.

Super Snakessa on sama periaate takana eli autoa modifioidaan jälkikäteen tehtaalta, mutta siinä aihiona on GT500-malli. Roushilla aihiona on perus GT-malli.
#29
Chevrolet / Vs: Corvette C7
29.10.13 - klo:21:04
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 29.10.13 - klo:19:40
Näyttää kyllä videolla katuslickseiltä nuo renkaat ja siitä kielisi vielä huolellinen burnis, normi katurengas menettää pitoaan jos sitä lämmittää noin paljon.
Niin siis kyseessä on Veten ensiasennusrenkaat, joilla varustettuna auto tulee tehtaalta ulos. Aika lähellä ne taitaa slickejä olla ja ilmeisesti melkein parasta mitä Michelin tehtaaltaan ulos työntää tällä hetkellä:
http://www.corvette7.com/forums/showthread.php?t=280202

Tai niin siis ainakin tuossa videon kuvauksessa suoraan sanotaan, että ovat vakiorenkaat. Enpä usko, että siinä olisi mitään järkeä lähteä huijaamaan.

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 29.10.13 - klo:19:40
Tyypillinen jenkkirata taitaa olla hyvin liimattu kuten tuossa videollakin oleva näyttäisi olevan?
Tuollainen laitos kun ajetaan Suomalaisessa kesäkelissä johonkin "kadunmiehen" kiihdytystapahtumaan, niin aika kasvaa aika reipaasti kun pitoa ei ole ::)
Kyllähän täällä noilla radoilla yleensä aika hyvin pitoa löytyy. Eikös siellä radalla olekin tarkoitus yrittää mennä mahdollisimman lujaa, niin kannattaahan silloin puitteet olla kunnossa :) Suomessa radat eivät taida olla ihan näin hyviä, kun ei taida tuo varttimailiharrastus olla ihan niin kovassa huudossa, että ratoihin haluttaisiin enempää panostaa. Tuota radan liimaa vertaisin jääkiekkokaukalon pinnan huoltamiseen jäänhoitokoneella. Varttimaililla pitää päästä lujaa, joten rata pinnoitetaan liimalla. Jääkiekkokaukalossa jään pitää olla mahdollisimman tasainen, joten pinta hoidetaan kuntoon jäänhoitokoneella. Olisihan se tyhmää heittää kaukaloon sankokaupalla hiekkaa peliä hankaloittamaan ;) Sama efekti sillä hiekalla ja epäpuhtauksilla on myös siellä varttimaililla.
#30
Chevrolet / Vs: Corvette C7
29.10.13 - klo:19:26
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 29.10.13 - klo:19:22
Hyvin irtoaa viivasta liimatulla radalla ja slickseillä, ei paljon sutimista esiinny.

Joo, ~1.6 sekunnin 0-60 feet aika kertoo aika karua kieltä kuinka tuo lähtee paikaltaan :) Renkaat tosin oli tuossa vedossa ihan vakiot: "Running on stock tires too". Rata on varmaan aika tyypillinen "jenkkirata".
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy