Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

hge

#1230
Lainaus käyttäjältä: hge - 10.03.20 - klo:09:38
Kyselläänpä täältä, jos löytyisi sieluntovereita. Neljättä vuotta Leon (1.4 TSI -13) autolla ilman vikoja ja nyt alkoi tapahtumaan. Eli turbo ei nosta ahtoja enää kunnolla...

Tähän päivitystä. Auto toimi täysin normaalisti kotimatkalla. Tuli luettua VCDS:llä vikakoodit, ei mitään moottorin toimintaan viittaavaa. Lisäksi rasvasin turbon "actuatorin" varren/männän. Vaikuttaisi siltä, että turbossa ei ainakaan ole vikaa, koska mäntä liikkuu molempiin ääripäihin normaalisti. Oli hiukan jäykkä kyllä, rasvauksen jälkeen "löysempi". Seurataan tilannetta.

Tätä tutkiessa tuli löydettyä ratkaisu tuohon "sirisevään" ääneen, joka tulee näillä pikkubensoilla kiihdyttäessä 2000-3000 RPM alueella. ,,äni kuuluu siis tuosta "actuatorin" varren kiinnityksestä. Sitä kun sormella tökkii, kuuluu samainen helisevä ääni. Näihin saa ostettua päivitettyjä kiinnitysosia ~10, hintaan. Asennuspaikka on vain hiukan haastava (tulipellin ja moottorin välissä). Vaihtoehtoisesti jotkut ovat rasvanneet sen tarpeeksi jäykällä rasvalla tai lisänneet jonkun painon (jotkut jopa pienen riippulukon) varteen, niin ei pääse elämään kiihdyttäessä.
U jelly?

mikama83

Radion kosketusnäyttö lakkasi toimimasta. Mistähän johtuu :o

2015 farkku cupra kyseessä perus näytöllä.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 11.03.20 - klo:15:21
Radion kosketusnäyttö lakkasi toimimasta. Mistähän johtuu :o

2015 farkku cupra kyseessä perus näytöllä.

Resettiä peliin.

https://forums.seatcupra.net/index.php?threads/display-screen-for-infotainment-system-gone-blank.447785/

LainaaWith the infotainment units in VW’s, you can perform a reset without removing the fuse. With the unit turned on, press and hold the power button for 10-15 seconds. The unit will power down, reset itself and power back up (keep the power button pressed while it’s doing this). Just did this in my VW this afternoon, as I lost my Bluetooth connection and a reset restored it.

Jos ei auta niin merkkiliikkeestä aikaa varailemaan. Diagnostiikka, softapäivitykset yms. Uusi näyttö tarvittaessa käytettyjen markkinoilta, tai MIB2 päivitys.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikama83

Tuo resetti auttoi ja toimii taas. Suurkiitokset nopeasta vastauksesta! :) :)

mikama83

Seuraava kysymys..kuuntelin pitkään mistä tulee tommonen aaltoileva "jurskuttava" ääni ja kuulostaisi tulevan bensatankin sisältä eli eikai se sitten voi olla kuin tuo bensapumppu. Kaikuuko tuo ääni vaan nyt noin vai onko pumpussa jotain mahdollisesti vialla?

Video on huono mutta äänen kuulee jos tarkkaan kuuntelee..kuuluu myös auton ulkopuolelle selvästi jos on enemmän auton perää lähellä.


https://youtu.be/puoUUiw13A4

hge

#1235
Lainaus käyttäjältä: hge - 11.03.20 - klo:09:44
Tähän päivitystä. Auto toimi täysin normaalisti kotimatkalla. Tuli luettua VCDS:llä vikakoodit, ei mitään moottorin toimintaan viittaavaa. Lisäksi rasvasin turbon "actuatorin" varren/männän. Vaikuttaisi siltä, että turbossa ei ainakaan ole vikaa, koska mäntä liikkuu molempiin ääripäihin normaalisti. Oli hiukan jäykkä kyllä, rasvauksen jälkeen "löysempi". Seurataan tilannetta.

Päivittelen tässä nyt omaa juttua, toivottavasti on hyötyä jollekin muullekin. Eli turbon ohjainlaitteeseen paikannettu tosiaan vika - muovirattaat ja tuo varsi ajan myötä jäykistyvät mm. lämpötilavaihtelujen myötä ja kun tarpeeksi jäykäksi menee, niin ei liiku enää ääripäihin kunnolla ja saattaa jäädä satunnaisesti keskelle jumiin kuten minulla.

Tähän on olemassa korjaussarja 04E198725F (sisältää uuden ohjainlaitteen sekä tarvikkeita - varmista ohjainlaitteesi osanumero ennen tilausta, jos vikaa ilmenee). Ebay-linkki: https://www.ebay.de/itm/Rep-Satz-Ladedrucksteller-Stellmotor-Turbolader-Original-VW-Audi-04E198725F/123957520770?hash=item1cdc71a982:g:yqkAAOSwc~dduYhT

Sain auton toimimaan täysin normaalisti rasvaamalla varren ja sopeuttamalla VCDS:llä uudestaan (Engine - Basic settings - First adaptation of charge pressure actuator), mutta koska tuo osa ei ollut tuon kalliimpi, laitan sen tilaten. Rasvaaminen ja sopeuttaminen korjaa tilanteen yleensä pariksi kuukaudeksi.

Tämä tosiaan ensimmäinen vika Leonissani n. 4 vuoden aikana (*kop kop*), kiva päästä näpertämään. ;D Nyt mittarissa 121tkm.
U jelly?

hge

#1236
"Pressure actuator" vaihdettu ja lisäksi tuli tehtyä Forte Engine Flush -käsittely. Ongelma tuntuu poistuneen ainakin lyhyen 50km lenkin perusteella, vääntää taas kuten pitääkin, eikä tiputa ahtoja kesken kaiken. Seurataan tilannetta.  :)

Ps. itsellä ei siis tullut EPC:n vikavaloa mittaristoon eikä mitään vikakoodeja, vaan pelkästään ahdot katosivat aina välillä ajaessa. Tulivat kyllä takaisin, kun tarpeeksi odotteli.



Vasemmalla uusi osa. Hiukan ulkonäkökin muuttunut.
U jelly?

hge

Lainaus käyttäjältä: hge - 05.04.20 - klo:15:27
"Pressure actuator" vaihdettu ja lisäksi tuli tehtyä Forte Engine Flush -käsittely. Ongelma tuntuu poistuneen ainakin lyhyen 50km lenkin perusteella, vääntää taas kuten pitääkin, eikä tiputa ahtoja kesken kaiken. Seurataan tilannetta.  :)

Ps. itsellä ei siis tullut EPC:n vikavaloa mittaristoon eikä mitään vikakoodeja, vaan pelkästään ahdot katosivat aina välillä ajaessa. Tulivat kyllä takaisin, kun tarpeeksi odotteli.

Tähän vielä päivitystä. Vedot alkoivat kadota taas, kun kone oli täysin lämmin n. 1h ajamisen jälkeen. Tähän selvisi syyksi turbon ohjainlaitteen ja turbon salvan kiinnityskohdan "hitsaantuminen" yhteen erittäin kovan lämpötilan alla - tämä nettiä selatessa vaikuttaa tyyppivialta. Tehdasrasvat palavat jollain aikavälillä pois ja kun kitka kasvaa, turbon ohjainlaite rikkoontuu sitten jossain vaiheessa. Tuohon välikköön ei kannata laittaa mitä tahansa tököttiä, vaan esim. Loctiten 8009:ä, joka ei sisällä petroolia, vaan on grafiitti-pohjainen voiteluaine metalleille ja kestää 1400c lämmön. Turbon ohjainlaitteen ja turbon salvan pinnat kannattaa myös vesihiona peiliksi 2000 paprulla, pienikin epätasaisuus helpottaa "hitsaantumista" kiinni.

Toinen huomio. En usko ihmeaineisiin, mutta öljyä Seat ei ole syönyt yhtään 3000km aikana Forte-käsittelyn jälkeen, aiemmin sitä meni n. 0,7L / 1000km. Jotain tuo aine on tehnyt, joko avannut männänrenkaiden tukkeumaa tai sitten tukkinut ihan huolella.  ;D

Omalla autolla siis ajettu nyt 125tkm ja 1.4TSI CMBA-koneella.
U jelly?

sepotin

Ecomotiveni litran mylly alkoi nikotella reilu kuukausi stten. Armotonta nykimistä tavallisilla suurimman vaihteen kierroksilla (dsg). Liikennevaloista ei meinannut päästä liikkeelle muuten kuin manuaalivaihteita vatkaamalla, siis meinasi tukehtua. Merkkihuolto iski piuhat kiinni ja tutkailun jälkeen syylliseksi oletettiin polttoaineen suihkutusta. Yksi suutin viallinen. Sitä ei löytynyt Ruotsin varastosta vaan sylttytehtaalta Espanjasta, samoin kahteen muuhun tarvittavia tiivisteitä. No, tiivisteitä ei sitten ollutkaan vaan tuli kaikki kolme uutta suutinta jotka vaihdettiin. Eipä nykinyt enää ja kotia kohti. Mutta moottorin merkkivalo palaa tollotti yhä hetken kuluttua! Taas diagnoosille ja katalysaattori tilaukseen Ruotsista. Oli saanut hän liikaa poltettavaa kerralla. Muutaman päivän päästä vaihto ja mittaukset; kyllä lähtee... Aikaahan tuohon meni (korona-pahus vissiin rahtia hidasti) kuukauden verran mutta takuu ( vajaa 2 vuotta ja 40 tkm mittarissa) ja sijaisleon tasoittivat eläkeukon mielentilaa. Ja K-Caaran palvelussa ei ollut moitteen sijaa. Tuo vika lienee ollut lievänä ja huomaamattomana pitemmänkin aikaa, koska nyt vaikuttaisi polttoaineen kulutus asettuvan huomattavasti pienempiin lukemiin. Muutaman vakiolenkin vertailukulutus vuoden takaisiin samoissa olosuhteissa on 0,5-1 litraa pienempi. Enempiä yrittämättä kolmosella alkavia lukemia tulee helposti, aikaisemmin kouluajoilta tuttu reilu nelonen oli saavutus.

kölli

Akku ilmeisesti sippasi. Auto Leon ST 1.4TSI - 15. Mitä tuossa tapahtuu, jos/kun nykäisee navat irti? Nollautuuko jokin joka tarvitsee koodausta tms? Meni siis täysin mykäksi, joten onhan tuo nyt jo kertaalleen nollautunut...

Akku siis alkuperäinen Exide 59Ah 320/640A.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

MikHei

Auton mukavuustoiminto/avautuminen nollaantuu, eli sen joutuu opettamaan autolle uusiksi, sen ohje löytyy käyttöohjekirjasta. Tämä siis on se toiminto, että ikkunat aukeaa ja sulkeutuu avaimen napeista pitkään painettaessa ja olikohan peilien kääntyminen auton sivuja vasten myös mykkänä mulla akun irroituksen jälkeen.  ???  Mutta nämä tosiaan saa hoidettua ihan käyttöohjeiden avulla toimimaan. Mittaristo on vikavaloja täynnä ekassa startissa, mutta ne sieltä pikkuhiljaa sammuu, kun lähtee lyhyelle ajolenkille.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/909526/Exide-EK600-60Ah680A-akku-P242xL175xK190 Tais olla tämmönen akku, joka mulla varastossa odottelee, että vaihdan paikoilleen ennen tulevaa talvea. Itselläkin akkua herjannut mittaristo muutaman kerran ja akkuliikkeessä mittasivat, että ei ole enään kaikki henki akussa tallella.  :D Autona Leon -13.

Kysyin akun vaihdosta merkkiliikkeessä, että tarviiko koodailla ja opettaa auto uudelle akulle. Vastaus oli ainakin minun auton kohdalla, että ei tarvitse, varsinkin kun akku saman kokoinen alkuperäisen kanssa. Ajattelin kuitenkin pelata varmanpäälle ja jollain vcds velholla koodauttaa, kun muitakin koodauksia tarttis teetättä.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

kölli

Kiitos MikHei kommentista! Uusi akku haettu ja vaihdettu paikalleen. Auto lähti laakista käyntiin ja aika monta varoitusta piipatti, jotka kuitenkin sammuivat yksitellen.

Ohjekirja varoitteli kovasti koodauksista, mutta kaipa tuo toimii ilmankin.

Autolla ajetaan päivittäin max 25km kerrallaan, joten ei ihme että tuli tiensä päähän. 😊
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: kölli - 14.06.20 - klo:18:53
Kiitos MikHei kommentista! Uusi akku haettu ja vaihdettu paikalleen. Auto lähti laakista käyntiin ja aika monta varoitusta piipatti, jotka kuitenkin sammuivat yksitellen.

Ohjekirja varoitteli kovasti koodauksista, mutta kaipa tuo toimii ilmankin.

Autolla ajetaan päivittäin max 25km kerrallaan, joten ei ihme että tuli tiensä päähän. 😊
Ei 5-vuotiaan akun ilman Webasto-käyttöä lähtökohtaisesti kuuluisi kyllä kuolla. Start&Stopilla toki mahdollista tuokin. Ylläpitolaturin, esimerkiksi CTEK:n käytölle iso suositus niin pysyy kalusto kunnossa :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

kölli

Jep, itsekin hiukan ihmettelen mutta tosiaan ajo on todella akkua kuluttavaa. CTEK löytyy mutta käytössä vain hätätilanteessa. 😊 Ehkä jatkossa muutenkin...
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 14.06.20 - klo:19:25
Ei 5-vuotiaan akun ilman Webasto-käyttöä lähtökohtaisesti kuuluisi kyllä kuolla. Start&Stopilla toki mahdollista tuokin. Ylläpitolaturin, esimerkiksi CTEK:n käytölle iso suositus niin pysyy kalusto kunnossa :).

Alla linkki tekemääni videoon CTEK:n käytöstä Skoda Fabia (2015) 1.2 TSI:n kanssa. Olen ladannut samalla tavalla myös 2017 Seat Leon FR:n akun. Nyt koronan aikana, kun autot ovat seisseet paljon, niin olen ladannut akut tuolla. Leonissa tuo maadoituspiste löytyy akun takaa suoraan kun menee akusta tuulilasia kohti. Start/Stop autoissa miinusnapa pitää kiinnittää akun miinuksen sijasta tuonne maadoituspisteeseen (sanotaan ohjekirjassa). CTEK toimii hyvin ja on turvallinen käyttää. Sitä voi kyllä suositella. Videossa näkyvä oranssi Arctic-malli maksoi Motonetissä talvella jotakin 70-80 EUR. Sillä voi ladata myös Mopojen, moottorikelkkojen ja veneiden akkuja (kaikki yleisimmät akkutyypit). CTEK näyttää vihreällä valolla, että kytkennät ovat oikein ennen kuin aloittaa latauksen/akun elvytyksen.

https://www.youtube.com/watch?v=uYlnmffbKuA
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

CarsAndCoffee

Omasta vm14 leonista meni keväällä akku vaihtoon. Tosin olivatki huollossa jo muutaman vuoden ajan siitä varoitelleet, että tulossa tiensä päähän. Kuulemma ens talveen asti ei olis enää selvinnyt. :D Omassa autossa webasto laulaa talvisin tiuhaan tahtiin sekä kaupunkiajoa tulee harrastettua.

Daatta

Pitäisi olla selvää, että akkua kannattaa ladata muulloinkin kun sen ollessa tyhjä. Silloin vahinko on jo tapahtunut... Ikä ei akkua välttämättä tapa, vaan tyhjiin päästäminen. Almerassa on vielä alkuperäinen vm. 2006 akku, vaikka eipä siinä ole paljon laitteita mitkä kuluttaisivat virtaa lepotilassa. Ladattu on kuitenkin, enempi vähempi säännöllisesti.

Keväällä Cupra seisoi lämpimässä tallissa ajamatta pari viikkoa. Latasin akun ennen "seisontaa" Defan älylaturilla, sellainen 4A peli. Akussa (miinus auton rungossa) on kiinteä latausjohto, jossa valo vilkuttelee akun lataustilan mukaan. Parin viikon jälkeen se vilkkui taas punaista -> akku lataukseen. Cupran akku on samanlainen kuin Fabiassa (ensimmäinen osuma Googlesta osanumerolla) eli aika pieni.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

CarsAndCoffee

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 15.06.20 - klo:15:57
Pitäisi olla selvää, että akkua kannattaa ladata muulloinkin kun sen ollessa tyhjä. Silloin vahinko on jo tapahtunut... Ikä ei akkua välttämättä tapa, vaan tyhjiin päästäminen.

Tämäpä juuri. Monilla ei kuitenkaan ole ylläpitolataukseen mahdollisuutta, jos auto seisoo vaikkapa kadunvarressa tai muulla yleisellä parkkipaikalla. Silloin ainoa vaihtoehto on varsinkin talvisin tehdä ns. "ylläpitolenkkejä" vähän pitempien matkojen muodossa, jossa akku saisi latautumisen mahdollisuuden. Erityisesti silloin, jos ajo on kaupunkipainotteista. Kyllähän ihanneolosuhteilla (lämmin yksityistalli ja ylläpitolaturi jne) akun saa kestämään heittämällä yli 10 vuotta. 8)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 15.06.20 - klo:16:24
Tämäpä juuri. Monilla ei kuitenkaan ole ylläpitolataukseen mahdollisuutta, jos auto seisoo vaikkapa kadunvarressa tai muulla yleisellä parkkipaikalla. Silloin ainoa vaihtoehto on varsinkin talvisin tehdä ns. "ylläpitolenkkejä" vähän pitempien matkojen muodossa, jossa akku saisi latautumisen mahdollisuuden. Erityisesti silloin, jos ajo on kaupunkipainotteista. Kyllähän ihanneolosuhteilla (lämmin yksityistalli ja ylläpitolaturi jne) akun saa kestämään heittämällä yli 10 vuotta. 8)
Tarkennuksena talvilatailuun, että autoa pitää käyttää paikallaan jotta akku myös lämpenee. Kylmän akun virranottokyky erityisesti nykyisissä AGM-akuissa on niin huonoa, että lämpöä tarvitaan.

Jos lataukseen esim. yön yli on mahdollisuus niin tämän hoitaa juuri älylaturi parhaiten, koska se huomioi ympäröivän lämpötilan ja hitaastikin virtaa vastaan ottava akku latautuu kuitenkin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Daatta

Joo hankalaahan se akun lataaminen on, jos ei ole edes tolppapaikkaa käytössä. Webasto varsinkin on akulle myrkkyä ja pätkä-ajo. Työpaikan tai kaverin pihaan vaan sitten ja jatkojohto esiin...

Vanhemmat autot selvivät paremmin, esim. tuo Almera ei tosiaan vietä aikaansa lämpimässä tallissa laturiin kytkettynä.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ukko

Miksi pitäisi ladata auton akkua, ei nyt olla enää -70 luvulla? Akun kestoikä on normaalisti sen 5 vuotta, jonka jälkeen se vaihdetaan uuteen jos on tarvetta:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/milloin-viimeksi-olet-vaihtanut-autoosi-akun-tama-on-sen-tyypillinen-kayttoika-voi-simahtaa-yllattaen-vaikka-kesahelteilla/7521556

M_M

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 16.06.20 - klo:13:52
Miksi pitäisi ladata auton akkua, ei nyt olla enää -70 luvulla?

Jos akusta otetaan enemmän (webastokäyttö) kuin sinne ehditään ladata (lyhyet ajomatkat) niin lopulta se on tyhjä. Myös vuonna 2020. Tältä voi välttyä lataamalla akkua välillä erillisellä laturilla.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 16.06.20 - klo:13:52
Miksi pitäisi ladata auton akkua, ei nyt olla enää -70 luvulla? Akun kestoikä on normaalisti sen 5 vuotta, jonka jälkeen se vaihdetaan uuteen jos on tarvetta:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/milloin-viimeksi-olet-vaihtanut-autoosi-akun-tama-on-sen-tyypillinen-kayttoika-voi-simahtaa-yllattaen-vaikka-kesahelteilla/7521556
Auton polttomoottorin yhteyteen asennettu laturi oli 70-luvulla ja on tänä päivänäkin tuottamassa auton sähkölaitteiden tarvitseman virran, ja siinä ohella lataa akkua.

Auton oma laturi ei kuitenkaan lataa akkua täyteen, eikä huolehdi akusta muutenkaan optimaalisesti. Sammutusautomatiikka on pätkäajossa voimakkaasti akkua kuluttava tekijä lisälämmittimen ohella.

Kysytäänpä toisinpäin, jos saat pienellä vaivalla ja akusta huolehtimisella varmistettua auton sähköjärjestelmän moitteettoman toiminnan ja vältyt 5 vuoden välein akun uusimiselta, miksi ihmeessä et tekisi niin? Säästyy rahaa, ja paljon muutakin kun sitä uutta akkua ei tarvita.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Ukko

Ei ole tarvinnut 25 vuoteen yhteenkään autoon vaihtaa akkua. Ne kestävät sen 5 vuotta tai enemmän, ihan normaalia. En kyllä tiedä ketään joka latailee akkua huvikseen, ei ole nykypäivänä normaalia sellainen.

Enhancer

Nimenomaa nykypäivänä se on normaalia. Keinot päästöjen vähentämiseksi rasittavat akkua ja muuta sähköjärjestelmää enemmän kuin ennen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jamo75

jos käytät webastoa niin sata varmasti pitää, hyvä jos kestää 3vuotta

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 16.06.20 - klo:16:33
Ei ole tarvinnut 25 vuoteen yhteenkään autoon vaihtaa akkua. Ne kestävät sen 5 vuotta tai enemmän, ihan normaalia. En kyllä tiedä ketään joka latailee akkua huvikseen, ei ole nykypäivänä normaalia sellainen.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 16.06.20 - klo:17:09
jos käytät webastoa niin sata varmasti pitää, hyvä jos kestää 3vuotta
Ei nyt kolmessa vuodessa akku ole loppu, jos ei aivan pätkäajoa ajele ja webastoa samalla jatkuvasti huudata. Jos akku on koko ajan vajaana, niin silloin se tekee tehtävänsä. 5-6 vuotta leonissa kesti akku eberikäytöllä. Muuta lämmitystä siinä ei ollut. Silloinkin meni kenno oikoseen, joka saattaa tapahtua yhtälailla vähemmän ajetussakin. Oli silloin yli 200tkm pitkästi mittarissa. Nuo nykyakut on vielä parempia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 16.06.20 - klo:16:33
En kyllä tiedä ketään joka latailee akkua huvikseen, ei ole nykypäivänä normaalia sellainen.
Minä latailen kyllä ihan huvikseen. Lähes aina on akku laturissa, kun autolle jotain puuhailen tallissa.
Tosin eihän nykyaikana ole normaalia puuhailla itse auton kanssa yhtään mitään  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Vekkula

Mä oon niin mukavuudenhaluinen että laitan Eberin lämmittämään alle 5 asteessa parin kilsan kauppareissuakin varten ja kaupassakäynnin ajan myös päällä. Kuukautta vajaa 3 vuotias auto eikä akku ole ilmoitellut antautuvansa. En myöskään muista että työkavereilla olisi akkuja vaihdettu vaikka aika samantyyppistä lämmitystä harrastavat 3 vuoden auton pitoaikana. Tietty se laukeaa huomenna  ;D
Aiemmin ajoin n. 15 vuoden ajan alle 3km työmatkaa ja pidempää matkaa oikeastaan ainoastaan muutaman kerran kesässä eikä yhteenkään autoon ole akkua tarvinnut vaihtaa. Talvella tietysti takalasin- ja penkin lämppärit päällä ja lämmitys täysillä. Tuona aikana 7 eri autoja joilla mittarissa 150-250tkm, näissä ei ollut polttoainekäyttöistä lämppäriä mutta aina varoiteltiin tuosta pelkästä pätkäajosta että kohta kuolee akku.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 27.05.19 - klo:12:10
Eilen 23 kuukauden ikäisessä Leonissa (-17, KESSY) toisen avaimen paristo lopetti toimintansa. Ei varoitellut mitenkään etukäteen. Painoin kokeeksi toisenkin, vielä toimivan avaimen nappia autossa ollessa, ja silloin auto osasi sanoa että paristo pitäisi vaihtaa, minkä sitten molemmille avaimille suoritinkin. Ihan helppo hommahan tuo oli ja paristojakin (CR2025) onneksi saa nykyään useimmista lähikaupoista, mutta pitää näköjään ottaa tavaksi silloin tällöin painaa avaimen jotain nappiakin ettei tyhjeneminen tule yllätyksenä. Olisi kyllä kiva jos auto osaisi varoitella muutenkin.

S-Marketin Rainbow-paristojen elinikä oli näköjään vähän lyhyempi kuin alkuperäisten paristojen. Alkuperäisillä paristoilla avain lopetti toimintansa 23 kuukauden käytön jälkeen, Rainbow-paristoilla päästiin vain 13 kuukauteen. Pääasia tietysti että vähintään vuoden kestivät. Pitää kai seuraavaksi kokeilla jotain muuta merkkiä. Viime vuonna ostetut paristot olivat neljän settinä joten tälle kerralle oli molempiin avaimiin varaparistot jo valmiina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy