Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

dwntime

Jarrupalat? Ne ainakin alkaa pitää juurikin tuollaista kuvailemaasi ääntä kun ovat lopussa.

Etupaloissa on kulumisvaroitin joka ilmoittaa kun etupalat lopussa mutta varoitin on vain toisella puolen. Takapaloissa ei ilmaisinta ole joten oiskos takaa palat lopussa?

sakal83

Ei ole yks eikä kaks kertaa kun vag autossa menee kivi jarrukilven väliin ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

kootee

Kävin firman kuivassa parkkihallissa rullaamassa eestaas ja nyt ei kuulunut jarruista mitään erikoista. Ei ne palat varmaan loppu ole, kun se ikävin "skriiii...." -ääni tulee silloin, kun ei paina jarrupoljinta. Ja siis lähinnä aamuisin sekin. Jos ei pahene tai vaihtoehtoisesti poistu omia aikojaan tuo aamukirskunta, niin pyydän määräaikaishuollossa katsomaan jarrut erityisellä tarkkuudella.

MikHei

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.09.18 - klo:08:50
Ei ole yks eikä kaks kertaa kun vag autossa menee kivi jarrukilven väliin ;)

99% todennäköisyydellä kivi jarrukilven ja jarrulevyn välissä. Olen joutunut omastakin Leonista jarrukilpeä vääntelemään, että olen saanut kiven sieltä välistä tippumaan pois. Leonissa jarrukilvessä on sellaisia kivoja pokkauksia, että kun kivi sinne sopivasti pääsee, niin aika kauvan saattaa kirskua ennen ku kivi murenee, tai sopivasti pyörähtää ja tippuu pois.  ???
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: kootee - 20.09.18 - klo:07:43
2013 Leon 1.4 TSI 122 jarrut (?) on alkaneet pitää kauheeta mekkalaa. ...

Yön aikana ruostuneet jarrulevyt pitää toki rahinaa muutaman jarrutuksen verran, mutta ei ne varmaan tuollaista kirskuntaa sentään ilman että ois jotain muutakin vikaa? Määräaikaishuolto on tulossa n. kuukauden kuluttua, joten siellä viimeistään saavat tutkia. Kilsoja on vasta vähän yli 70k ja luultavasti kaikki jarruissa alkuperäistä - paitsi jarrunesteet, jotka ainakin on huolloissa laskutettu.

Jos tuon ikäisen auton jarruja ei ole koskaan huollettu, niin nyt on korkea aika. Varsinkin takajarrut jumittavat iän myötä, se on ominaisuus ja vaivaa kaikkia levyjarrullisia autoja. Rummuissa on sitten omat ongelmansa. Huollossa purkavat jarrut, putsaavat ja voitelevat liikkuvat osat. Toki jos palat ovat kovin ruosteessa ne kannattaa vaihtaa samalla. Harva saa ajettua paloja loppuun, yleensä ne vaan ruostuvat pilalle. 1M Leonia kun pidin sen kymmenen vuotta niin takajarruja rassattiin kolme-neljä kertaa. Pari kertaa liikkeessä (ns. uutena, takajarrujen herkistys) ja myöhemmin sitten itse. Ei ole iso homma jos työkalut pysyy kädessä, mutta ei myöskään maksa mahdottomia.

Varsinaiset viat, kivi jarruissa tai kuluneet/hajonneet palat ovat sitten asia erikseen. Mainitussa 1. Leonissa irtosi (Motonetin) takajarrupaloista pinta, se kiilautui peruuttaessa satulassa niin ettei auto juuri kulkenet takaperin... Lähdin pyhdistamaan jarruja, se muuttui jarruremontiksi kun palojen kitkapinnat tippuivat maahan.  :D Onneksi Motonettiin pääsi pyörällä, silloin otin ne kalliimmat palat...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kootee

Eipä tänään ollut mitään kirskuntaa edes aamulla. Täytyy tosiaan seuraavassa huollossa n. kuukauden kuluttua pyytää tsekkaamaan jarrut erityisesti ja tarvittaessa putsaamaan.

Cupura

Mitenkähä  tuosta omasta cuprasta saa tuon takalasin naarmuttimen pyyhkäisyn pakki päälle laittaessa pois? Youbesta kun katsoin nii jollain oli se valikko tuolla asetuksissa mutta omassa sitä ei ole. Eli pitääkö tuo vagcomilla koodata pois?

MikHei

Koodaamalla sen täpän saa sinne valikkoihin näkymään. Sitten voit klikkailla sitä on/off tilaan oman mielen mukaan.  ;) Itse heitin koko raaputtimen kuikkaan ja tilasin reiän peitteeksi huomaamattoman "tulpan".
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Daatta

Jeps, raaputin pois. Ei tarvitse disabloida mitään, piuha vaan irti. Toki koodaamalla pyyhkimen pois voi varmistaa, että takalasille tule nestettä vaikka viiksestä painaisikin.

Omat toteutus. Tulppa

Tulpan hankin tuolta: Gecleant.de

Kiinnitys butyylimassalla. Lasiliima on toinen vaihtoehto.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mfroberg

Tämä takalasinpyyhinjuttu ei ole koskaan oikein auennut minulle. Meillä on ollut perheessä paljon autoja missä on tuo takalasinpyyhin, on nytkin 3 kappaletta ja yhdessäkään en koskaan ole havainnut takalasissa mitään naarmuja jotka olisivat mitenkään häirinneet minua. Ja on ollut pirssejä joissa ollut reilusti kilometrejä kun niistä on luovuttu:

Golf IV 313 tkm
Octavia combi 382 tkm
Hyundai Santa Fe 385 tkm
Volvo V70 482 tkm

Miten saatte ne takalasit naarmuille, ette kai kaikki asu jonkun pitkän hiekkatien päässä? Itse en voisi ajatellakaan ajavani autolla jonka takalasista ei näe läpi koska olisin disabloinut takalasin pyyhkimen. Takalasista takana olevan tilanteen näkeminen on motarilla ainakin itselleni aivan olennaista ja siitä ei sivupeileistä saa läheskään yhtä hyvää kuvaa.

Muutamasta autosta(Golf IV, Octavia) on takalasin pyyhin meillä hyytynyt, silloin olen sen fiksannut mutta ehjää en kyllä osaisi millään poistaa käytöstä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

M_M

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 27.09.18 - klo:12:15
Itse en voisi ajatellakaan ajavani autolla jonka takalasista ei näe läpi koska olisin disabloinut takalasin pyyhkimen. Takalasista takana olevan tilanteen näkeminen on motarilla ainakin itselleni aivan olennaista ja siitä ei sivupeileistä saa läheskään yhtä hyvää kuvaa.

Kai se on sitten joku erikoiskyky joka kehittyy kun ajaa tarpeeksi pakuilla ja raskaalla kalustolla, että osaa nähdä tilanteen takana myös oikein säädetyistä sivupeileistä.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tet

Lainaus käyttäjältä: M_M - 27.09.18 - klo:12:26
Kai se on sitten joku erikoiskyky joka kehittyy kun ajaa tarpeeksi pakuilla ja raskaalla kalustolla, että osaa nähdä tilanteen takana myös oikein säädetyistä sivupeileistä.  :)

Varmaan näin. Itse kuitenkin tulee käytettyä sivupeilejä siihen mihin ne on tehty, eli auton sivuille katseluun. Joskus joku on ihmetellytkin, miten peilini on oudosti säädetty. Minusta ei ole, auton kylkiä näkyy sikaohut siivu joten peilin koko pinta-ala jää siihen sivualueen katseluun. Näin ollen takana lähellä seuraavaa autoa ei sivupeileistä näe. Vaan eipä tarvitse sitten vastaavasti olla huuhkajan niskoja liikenteessä, takasivuikkunoista ei tarvitse kuikuilla onko "kuolleessa kulmassa" autoa. Kun ohittaja katoaa sivupeilistä, se näkyy jo etusivuikkunasta minimaalisella pään käännöllä.

Ehkä olen toisaalta "peilien suurkuluttaja", kun pitkätkin peruutukset tapahtuvat vain peileihin katsomalla. Monet pyörivät ja hyörivät kabiinissa peruuttaessaan, itselläni selkä pysyy melkein aina penkissä kiinni koko ajan. Nykyään toki on tutkat varmistuksena, mutta sama tapa on ollut jo ennen "tutka-auton" hankintaa.

Eli aiheeseen liittyen, itselläni takalasin pyyhin on must, ja käytössä myös hiekan pyyhkimiseen soratietä pöllyttäessäni. Yhdessäkään autossa ei ole tarvinnut alkaa takalasia naarmuuntumisen takia vaihtamaan. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Devl

Lainaus käyttäjältä: Cupura - 26.09.18 - klo:18:52
Mitenkähä  tuosta omasta cuprasta saa tuon takalasin naarmuttimen pyyhkäisyn pakki päälle laittaessa pois? Youbesta kun katsoin nii jollain oli se valikko tuolla asetuksissa mutta omassa sitä ei ole. Eli pitääkö tuo vagcomilla koodata pois?
Omasta tuo löytyy ilman mitään koodailujakin. Vehicle => Settings (sieltä keskeltä alhaalta) => Mirrors & Windscreen Wipers => täppä pois

sakal83

Silloin kun se takalasi on tumma, niin kyllä siinä näkyy heti pienikin naarmu.
Ainakin ST on malliltaan sellainen, että ei ole väliä ajaako hiekalla, asfaltilla taikka peilin päällä, niin paskaa se kerää takalasiin.
Jos olisi pyyhin, niin siihenhän se kaikki pienikin pöly taikka isompi roska jää lepäilemään, kunnes sen siitä joku poistaa, taikka sitten surullisen kuuluisasti laittaa pyyhkimen ON asentoon ja pyöräyttää sen pitkin lasia pois.

Jos takalasia johonkin tarvitsisin, niin mielummin näen sen pienen pölyn läpi paremmin, kuin täysin pilalle naarmuttuneen tumman lasin läpi.

Sen takalasin voisi teipata vaikka umpeen halutessaan. Ja se olisi joillekin kuskeille melkein parempi, kun heitä tuntuu kiinnostavan liikenteessä enempi se mitä takana tapahtuu kuin edessä  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm


Daatta

Minulla tuo pyyhkimen poisto on ennen kaikkia muotoseikka, perä näyttää paremmalta ilman pyyhintä. Lisäksi auton pesu on kivenpaa kun pyyhin ei ole haitoilla. :)

Ensimmäisessä Leonissa oli takalasinpyyhin paikallaan, käytin sitä satunnaisesti. Lasissa oli kunnon naarmut vaihtoon mennessä 10v/100tkm). Huonolla tuurilla sulan päälle jää kivi ja se piirtää puolikaaren lasiin. Samalla tavalla kävi ko. auton tuulilasille, edellä ajavasta kuorma-autosta pomppasi kivi sulkaan ja seuraavaksi käytin pyyhkimiä.  :-X

Kaikissa autoissa on ollut roiskeläpät myös takana, ne eivät ikävä kyllä vähennä takalasin likastumista yhtään.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sakal83

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 27.09.18 - klo:14:06

Suosittelen - https://shop.seat.fi/ulkopuolen-varusteet/roiskelapat-taakse-leon-leon-sc-fr-malliin-5f0075101b

https://shop.seat.fi/ulkopuolen-varusteet/roiskelapat-taakse-leon-st-5f0075101c

ST malliin menee nämä  ;)
Ja ne löytyy. Ei auta tilannetta ::)

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.09.18 - klo:14:10
Minulla tuo pyyhkimen poisto on ennen kaikkia muotoseikka, perä näyttää paremmalta ilman pyyhintä.

Tämä toki ensisijainen syy poistoon on  8)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

mfroberg

#947
Lainaus käyttäjältä: M_M - 27.09.18 - klo:12:26
Kai se on sitten joku erikoiskyky joka kehittyy kun ajaa tarpeeksi pakuilla ja raskaalla kalustolla, että osaa nähdä tilanteen takana myös oikein säädetyistä sivupeileistä.  :)

Kyllä minäkin näen tilanteen sivupeileistä katsomalla niihin vuorotellen. Mutta taustapeilistä näen _koko_ tilanteen yhdellä vilkaisulla ja takana tulevien vauhti on on huomattavasti helpompi hahmottaa taustapeilin kuin sivupeilien kautta.

Mutta ymmärrän kyllä tuon että kyseessä on ulkonäköseikka vaikka pidänkin itse sitä lähes naurettavana selityksenä kun kyseessä ovat ihan  perus perhefarkut, sama se mitä valssia on alla tai konehuoneeseen on laitettu. Toki omalleen saa tehdä mitä haluaa, itselläni tuo pyyhin on mukavuus- ja turvallisuustekijä siinä missä muutkin ajoa helpottavat härpäkkeet.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 27.09.18 - klo:14:53
Mutta ymmärrän kyllä tuon että kyseessä on ulkonäköseikka vaikka pidänkin itse sitä lähes naurettavana selityksenä kun kyseessä ovat ihan  perus perhefarkut, sama se mitä valssia on alla tai konehuoneeseen on laitettu.

Heh, varsin naurettava peruste olla muokkaamatta autoa omaan silmään sopivaksi. Ihmisillä on erilaisia perusteita auton valinnalle, se ei välttämättä ole tavaratilan koko. Itselle se oli tuo sigussa manittu 300 4Drive, nelivetoa kun ei saa muuhun korimalliin. Tietenkään ST Leonin tavaratila ei mene hukkaan omakotiasujalla, semminkin kun Cupraan ei saa koukkua. Perhefarkku tai ei, ainakin se on nopea sellainen.

Pakko vetää aasinsilta Audin RS malleihin, jotka pitkään ovat olleet saatavilla ainoastaa Avantina eli farkkuna. Pidempi akseliväli tasapainottaa menoa kovilla nopeuksilla. ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MikHei

#949
Väittääkö joku että takalasista ei näe enään läpi, sen jälkeen kun takalasinpyyhin on poistettu käytöstä!??  ;D ;D  En muista kyllä huomanneeni kertaakaan, että takalasi olisi ollut niin pölyn ja paskan peitossa (ajan hyvin vähän sorateitä), ettei siitä takana tulevaa autoa olisi selvästi nähnyt. Enkä pese autoa edes joka viikko, saati loskakeleillä edes joka kuukausi. Toki sopivalla lumisateella takalasi jäätyy/pöllyää umpeen, siihen ei pyyhin auta. Monissa automalleissa pyyhintä ei edes ole tehtaalta tullessa, toki pyyhin löytyy yleensä pystyperäisistä.

Mutta vielä syihin miksi pyyhkimen poistin. Ykkösenä ulkonäkö.  ;) Toiseksi minulla nostatti verenpainetta, kun pikku tihkusateella unohdit etupyyhkijät päälle ja pakille laittaessa alkoi se raastava kuivan hiekan, lumen tai jään raapiminen ja pyyhkimen hyppiminen siellä takalasilla. Pahin tilanne toki se, kun pyyhin on jäätynyt takalasiin kiinni ja yrittää väkisellä vääntäytyä liikkeelle. Ei ihme että noita suomen oloissa hajoaa. Morsmaikan Pösössä sitä automaattipyyhkäisyä opin vihaamaan. Siinä pyyhkijän kiinnitys hajosikin ja vaikka me korjattiinkin se, niin nykyinen omistaja näkyy ottaneen sen irti. Luulen että hajosi hänelläkin. Leonissa automatiikka ohjelmoitiin heti pois päältä ja lopulta totesin koko pyyhkijän turhaksi ja purin sen pois.

Leon kävi tällä viikolla huollossa ja poistettu pyyhkijä oli aiheuttanut ihmettelyä ja hilpeyttä siellä. Oli ilmeisesti vikaakoodia pukannu viallisesta pyyhkijän moottorista. No kai se pukkaa, kun moottori pyyhkimineen on poistettu ilman koodailua.  :D Ne oli tutkinut ja ei ollut tietenkään löytänyt koko pyyhkijää takalasilta. Emäntä haki auton sieltä, niin huoltoneuvoja oli kysynyt, että miksi pyyhkijä puuttuu. Emäntä oli osannut vastatata totuudenmukaisesti, että ulkonäkösyistä otettu irti. 8)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.09.18 - klo:15:38

Pakko vetää aasinsilta Audin RS malleihin, jotka pitkään ovat olleet saatavilla ainoastaa Avantina eli farkkuna. Pidempi akseliväli tasapainottaa menoa kovilla nopeuksilla. ;)

Samalla akselivälillä sedan ja avant ainakin nelkku ja kutonen on aina olleet.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

M_M

Niin ja nytkin on saatavilla RS3 sedan...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Cupura

Lainaus käyttäjältä: Devl - 27.09.18 - klo:13:17
Omasta tuo löytyy ilman mitään koodailujakin. Vehicle => Settings (sieltä keskeltä alhaalta) => Mirrors & Windscreen Wipers => täppä pois


Mulla ei löytyny. Piuhan päässä kun käytti ja katto seatcupra foorumilta ohjeen niin saatiin koodattua näkyviin.

MikHei

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 07.05.18 - klo:16:51
Hitusen syö myös täällä tuon 50tkm-60tkm rajapyykin jälkeen, nyt mittarissa 80tkm. Toki saattaa juuri ja juuri päästä 15tkm ilman öljyn lisäystä, kun tuolla välillä öljyt vaihdatan. Eli ei huimasti vie, toivottavasti ei pahene ajan myötä. Kone 1.4Tsi.

Takaiskarit hikoilee myös mulla. Nyt alla Eibach Pro Kit jouset ja FR:n vakio sportiskarit. Tekisi mieli kokeilla että pehmenisikö kyydit, jos laittais eteen ja taakse perus Leonin vakioiskarit. Siskolla saman ikäisessä A4 Audissa saman malliset jouset ja vakioalustan iskarit, niin kyyti on selvästi pehmeämpää. Toki A4 alusta muuten ihan erillain toteutettu, mutta silti kiinnostaisi tietää että aiheuttaako enimmäkseen iskarit eron pehmeydessä?

Ei kellään sattus olemaan ylimääräisenä varastossa vakioiskareita? Jos vaikka alustasarjan vaihdosta olisi jäänyt ylimääräiseksi.

Ja jos joku ihmettelee, niin Eibachit alla vain ulkonäkösyistä, ei sporttisen ajotuntuman vuoksi.  ::)

Eipäs juuri syönytkään Mobilia viimeisellä öljynvaihtovälillä, taisin turhaan huolestua.  8)  Leon siis tuli meille n.40tkm ajettuna ja silloin liikkeessä olivat laittaneet Shellin öljyt sisään ja 15tkm aikana ei syönyt yhtään. Seuraava 15tkm vaihtoväli mentiin Castrolin 5w-30 öljyillä ja sitä jostain syystä kului hitusen. Muistelen kuitenkin, että öljynvaihdon jälkeen pinta ei ihan yltänyt ylämerkkiin asti ja n. 15tkm matkalla ei tarvinnut lisätä öljyä, vaikka pinta pikkuhiljaa alkoikin lähestyä alamerkkiä. Sen jälkeen kokeiltiin Mobilin 5w-30 ja tällä tökötillä ajettiin vuodessa vähäiset 13tkm ja ennen vaihtoa pistin merkille, että tämän pinta ei ollutkaan juuri laskenut 13tkm aikana. Tällä viikolla laitettiin uudestaan sisään siis hyväksi todettua Mobilia ja lirutin huollon jälkeen itse vielä hitusen lisää, että öljyn pinta on tasan tarkkaan ylämerkissä. Voin siis vuoden päästä kertoa, että onko syönyt öljyä tippaakaan.  ::)  Nyt siis mittarissa 85tkm.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 27.09.18 - klo:20:05
Väittääkö joku että takalasista ei näe enään läpi, sen jälkeen kun takalasinpyyhin on poistettu käytöstä!??  ;D ;D  En muista kyllä huomanneeni kertaakaan, että takalasi olisi ollut niin pölyn ja paskan peitossa (ajan hyvin vähän sorateitä), ettei siitä takana tulevaa autoa olisi selvästi nähnyt. Enkä pese autoa edes joka viikko, saati loskakeleillä edes joka kuukausi. Toki sopivalla lumisateella takalasi jäätyy/pöllyää umpeen, siihen ei pyyhin auta. Monissa automalleissa pyyhintä ei edes ole tehtaalta tullessa, toki pyyhin löytyy yleensä pystyperäisistä.

Itse olen ilmeisesti niin huono kuljettaja että vain sedaneilla olen onnistunut ajamaan niin ettei takalasi paskotu. Hacthbackeilla ja farkuilla olen aina saanut lasin umpeen tavalla tai toisella, en oikein pysty köyhänä valitsemaan kelejä kun duuniin painelen. Minäkään en todellakaan ole mikään autonpesuintoilija, likaa siis kertyy, ja onhan takalasin meneminen sellaiseen kuntoon ettei läpi näe aika harvinaista mutta minulla on siihen lääkkeet ohjaamossa, ei tartte käydä huoltamolla putsaamassa. Ja vinkkinä talvikelille, kun on sekä takalasinlämmitin että takapyyhin niin lasi _ei_ mene umpeen jos kuski ei sitä halua. Olen jo niin vanhakin etten ikinä tule ymmärtämään toimivan varusteen poistoa omasta autosta.

Cupran voisin kyllä ottaa jos olisi varaa, tosin jos siihen ei saa koukkua niin silloin valinta kohdistuisi joka tapauksessa sellaiseen malliin johon saa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

sakal83

Kun se koko takalasi on tarpeeton, niin mitä sillä pyyhkimellä?
Ristus näitä muiden tekemisien ihmettelijöitä
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Daatta

Pakettiautoissa takalasia ei välttämättä ole ollenkaan, jos on niin siitä ei näy läpi muista syistä. Eiköhän tuo asia tullut jo käsiteltyä.

Askeliväli tosiaan on sama farkussa ja nostoperässä. Olisi pitänyt kirjoittaa että pidempi koppa tasoittaa menoa.  :P
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tet

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 27.09.18 - klo:20:05
Väittääkö joku että takalasista ei näe enään läpi, sen jälkeen kun takalasinpyyhin on poistettu käytöstä!??  ;D ;D  En muista kyllä huomanneeni kertaakaan, että takalasi olisi ollut niin pölyn ja paskan peitossa (ajan hyvin vähän sorateitä), ettei siitä takana tulevaa autoa olisi selvästi nähnyt.

Kesäajan osalta vastasitkin itse kysymykseesi, eli kun se soratieajo puuttuu niin ei tule läpinäkymätöntä paskakerrostakaan takalasille. Mutta ilmeisesti et myöskään aja talvella? Joka talvi on lukemattomia kertoja sellainen keli, jolloin pöllyävä lumi takertuu takalasiin paksuksi läpinäkymättömäksi kerrokseksi. Siis ainakin pystyperissä, sedanit toki erikseen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jukkanen

Muiden tarpeista ja tottumuksista en tiedä enkä niihin puutu mutta ainakin tavallisessa -17 Leon ST:ssäni koen takalasinpyyhkimen omassa ajossani tarpeelliseksi ja hyödylliseksi ja käytänkin sitä usein. Peruutusautomatiikka on myös ollut ihan hyvä lisäominaisuus.

MikHei

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.09.18 - klo:13:31
Joka talvi on lukemattomia kertoja sellainen keli, jolloin pöllyävä lumi takertuu takalasiin paksuksi läpinäkymättömäksi kerrokseksi. Siis ainakin pystyperissä, sedanit toki erikseen.

Ja tällöin useasti sitten se takalasin lämmittimen sulattama lumi ja vesi jäätyy siihen sulkaan ja aiheuttaa taas käytettäessä sulan hyppimistä ja raapimista ym. Ehkä olen yliherkkä näille negatiivisille puolille.  :-\

Saatoin ottaa aikaisemmista viesteistä muutaman jutun vittuiluna ja hitusen ehkä provosoiduin. Pointi oli, että omassa käytössä sen sulan negatiiviset puolet peittoaa positiiviset (samoin totesi vieressä istuva emäntä, joka ajaa kyseisellä autolla huomattavasti enemmän kuin minä  ;D), siksi olen tehnyt oman ratkaisuni asian suhteen. Ymmärrän kyllä että monet sitä tykkää käyttää ja se suotakoon heille, ei se minua haittaa.

Olen kantani kertonut ja tähän on hyvä päättää.  :)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy