Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

isosubbari

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 12.08.18 - klo:23:09
Samalta kuulostaa kuin miten meilläkin.

Ajattelin kokeilla Forte käsittelyn teettämistä joulukuussa kun tulee inspection huolto. Samalla tulee teetätettyä väliöljynvaihto.
Sitä voi olla apua tai sitten ei, mutta ei kustannuksena ole iso.

Jännä että alkaa muillakin >:( meillä menee nyt lähemmäs 0.5l/1000km öljyä. Alla siis 1.2TSI ajettu 144tkm...
Mitä tuollainen Forte käsittely maksaa ja mitä kokemuksia?

dwntime

Lainaus käyttäjältä: isosubbari - 13.08.18 - klo:13:42
Jännä että alkaa muillakin >:( meillä menee nyt lähemmäs 0.5l/1000km öljyä. Alla siis 1.2TSI ajettu 144tkm...
Mitä tuollainen Forte käsittely maksaa ja mitä kokemuksia?

Onkohan näissä joku kirous??

Forte näyttää maksavan muutaman kympin öljynvaihdon yhteydessä jos sen teettää. Joillain on auttanut, sen verran halpa ensiapu että samahan tuo on kokeilla.

SiPaLe

Liekkö näissä tulee samat ongelmat kuin noissa 1.8 ja 2.0TSI:ssä, että männänrenkaat karstottuu ajanmyötä jumiin/umpeen... 🤔 Fortet on kyllä hyviä aineita, vaikka hintavia onkin. Mekaanista vikaahan ne ei nekään korjaa, mutta ennaltaehkäisee ja poistaa just karstottumia öljynkierrosta yms. Ja ei ole mainospuhe, en myy Fortea, enkä muitakaan vastaavia, tullut vain joskus jokunen purkki kokeiltua.

sambolo

Luulis että olisivat ottaneet opiksi siitä, jos niihinkin sai korjaussarjana erilaiset männät.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

SiPaLe

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 13.08.18 - klo:21:42
Luulis että olisivat ottaneet opiksi siitä, jos niihinkin sai korjaussarjana erilaiset männät.

Toivottavasti ovat oppineet läksynsä siltä osin.

isosubbari

Jotainhan tuolle on tehtävä. Joku virallinen öljynkulutusseuranta varmaan ja sitten täytyy testata tuota Forte käsittelyä..
Vähän tuntuu siltä että seuraavaksi kyllä joku muu merkki..

Daatta

Olen vähän ihmeissäni teidän äkillisestä öljynkulutuksesta. Mitään tarinaa nykyisten hihnakoneiden tai Gen 3 1.8/2.0 TSI moottoreiden lisääntynestä öljynkulutuksesta en ole nähnyt. Toki en ole koko nettiä kääntänyt ympäri aiheen tiimoilta.

Tuolla voisi tiedustella ongelman laajuutta:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=27470.510

Kumpikaan Cupra ei ole kuluttanut öljyä. Sanoisin että öljynkulutusseuranta on ainoa tapa edetä asiassa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 15.08.18 - klo:13:57
Olen vähän ihmeissäni teidän äkillisestä öljynkulutuksesta. Mitään tarinaa nykyisten hihnakoneiden tai Gen 3 1.8/2.0 TSI moottoreiden lisääntynestä öljynkulutuksesta en ole nähnyt. Toki en ole koko nettiä kääntänyt ympäri aiheen tiimoilta.

Tuolla voisi tiedustella ongelman laajuutta:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=27470.510

Kumpikaan Cupra ei ole kuluttanut öljyä. Sanoisin että öljynkulutusseuranta on ainoa tapa edetä asiassa.


mulla kulutti öljyä TSI rs ja tää cupra molemmat n.0.5l/15tkm

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 15.08.18 - klo:13:57
Olen vähän ihmeissäni teidän äkillisestä öljynkulutuksesta. Mitään tarinaa nykyisten hihnakoneiden tai Gen 3 1.8/2.0 TSI moottoreiden lisääntynestä öljynkulutuksesta en ole nähnyt. Toki en ole koko nettiä kääntänyt ympäri aiheen tiimoilta.

Tuolla voisi tiedustella ongelman laajuutta:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=27470.510

Kumpikaan Cupra ei ole kuluttanut öljyä. Sanoisin että öljynkulutusseuranta on ainoa tapa edetä asiassa.

Enpä ole minäkään nähnyt ja yritin oikein etsimällä etsiä kotimaisia ja ulkolaisia foorumeita. Ei tärpännyt. Siksipä vaan kauhiast ihmettelen kun tämä pikku-tsiippa vaan on öljyä alkanut litkimään.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 15.08.18 - klo:14:16

mulla kulutti öljyä TSI rs ja tää cupra molemmat n.0.5l/15tkm

Jäi mainitsematta oma ajosuorite noin 13tkm/v. Jos ajaa max. huoltovälin 30tkm vuodessa niin voihan sitä öljyä joutua lisäämään. Vika se ei kuitenkaan vielä ole.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

isosubbari

No kohta auto pajalle ja katotaa löytävätkö suoraan mitään syytä... Esim. turbosta tai muualta.
Ikävämpi homma jos isokin remontti edessä tai sitten täytyy vaan laittaa eteenpäin.. :-[

sambolo

Ite löysin vaa jostain afrikasta vastaavia googlettamalla. Ja oli mulla tuolla aiemmin esimerkki briteistäkin, siinä oli ilmeisesti jonnekkin väärään paikkaan öljy menny ja vika korjaantui joku osa vaihtamalla mistä en saanu selkoa mikä osa, osa oli englanniks ”valve timing regulator” joka vuoti öljyä ”area under the cam cover” ja näin tapahtui ainoastaan liikkeellä ollessa :o
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 15.08.18 - klo:15:06
Jäi mainitsematta oma ajosuorite noin 13tkm/v. Jos ajaa max. huoltovälin 30tkm vuodessa niin voihan sitä öljyä joutua lisäämään. Vika se ei kuitenkaan vielä ole.

Meidän Leonilla vielä vähäisempi, n. 10tkm/v

Vekkula

No nyt täälläkin my18 Leon vuotaa sateella vettä kaiutinritilän alaosasta sisälle.
Eka huolto parin tonnin kuluttua niin saavat fixata tuon samalla.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 16.08.18 - klo:07:58
No nyt täälläkin my18 Leon vuotaa sateella vettä kaiutinritilän alaosasta sisälle.
Eka huolto parin tonnin kuluttua niin saavat fixata tuon samalla.

Jos ei vuoda kaiuttimista niin oven välipellin muovinen tarkastusluukku vuotaa. Kun äänieristin ovia niin valumajäljet löytyi molemmista etuovista, takaovia en ole vielä purkanut. Edellinen Cupra ei tuolta vuotanut, kehitystä on siis tapahtunut... Laitoin butyylikuminauhaa luukun reunoihin, mutta luulen että pitää ottaa ovet vielä auki ja tiivistää massalla. Toinen eli kuljettajan puolen luukku ei edes pysynyt kiinni, ihan uskomaton rakenne.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 15.08.18 - klo:15:06
Jäi mainitsematta oma ajosuorite noin 13tkm/v. Jos ajaa max. huoltovälin 30tkm vuodessa niin voihan sitä öljyä joutua lisäämään. Vika se ei kuitenkaan vielä ole.


Riippuu varmaan paljon koneesta tarvitseeko öljyä vai ei, omaan 1.0TSI Leoniin ei tarvinnut lisätä öljyä ennen ensimmäistä 30tkm huoltoa.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Ukko

Kyllä voin kertoa että 1.0 DSG:n meni litran verran öljyä ensimmäisen 25 000 km:n aikana. Öljynvaihdon jälkeen mennyt puoli litraa ja nyt pysähtynyt.

Kyllä nämä kaikki VAG:n tuotteet vie öljyä, toiset enemmän, toiset vähemmän. Tuossa on pihassa yksi 12 vuotta vanha japanilainen, ei ole vienyt öljyä desiäkään.

Devl

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 16.08.18 - klo:08:25
Jos ei vuoda kaiuttimista niin oven välipellin muovinen tarkastusluukku vuotaa. Kun äänieristin ovia niin valumajäljet löytyi molemmista etuovista, takaovia en ole vielä purkanut. Edellinen Cupra ei tuolta vuotanut, kehitystä on siis tapahtunut... Laitoin butyylikuminauhaa luukun reunoihin, mutta luulen että pitää ottaa ovet vielä auki ja tiivistää massalla. Toinen eli kuljettajan puolen luukku ei edes pysynyt kiinni, ihan uskomaton rakenne.
Olisko sulla kuvia tuosta kohdasta ja miten siihen pääsee käsiksi. Voisi tarkastaa omastakin..

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Devl - 16.08.18 - klo:14:53
Olisko sulla kuvia tuosta kohdasta ja miten siihen pääsee käsiksi. Voisi tarkastaa omastakin..

Tuossa näkyy luukku ja samalla äänieristysprojekti. Suosittelen, sointi paranee kummasti. Tiivistykseen ehdottomasti butyylimassaa, ei kovetu eli saa tarvittaessa irtikin:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/609016/SikaLastomer-710-Tiivistemassa-musta-310-ml
https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/rakentaminen-ja-pienrauta/tasoitteet-ja-taytteet/tasoitteet-taytteet-ja-massat/rk-butyylimassa-310-ml/p/126509/

Jos ei ole aikaisemmin ovipahvia purkanut niin siihen on hyvä varatua verhoilun irroitussarjalla ja uusilla kiinnikkeillä. Motonet ja Biltema myy "sinistä" sarjaa, kiinnikkeitä saa helpoiten merkkiliikkeestä euron kappale. Kymmenen taisin vaihtaa kahteen oveen...

Luukun tiivistämisessä ainoa vaikeus on se ettei sitä saa irti autosta, vaijeri ja johto menee kumitutin läpi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 16.08.18 - klo:12:15
Kyllä voin kertoa että 1.0 DSG:n meni litran verran öljyä ensimmäisen 25 000 km:n aikana. Öljynvaihdon jälkeen mennyt puoli litraa ja nyt pysähtynyt.

Kyllä nämä kaikki VAG:n tuotteet vie öljyä, toiset enemmän, toiset vähemmän. Tuossa on pihassa yksi 12 vuotta vanha japanilainen, ei ole vienyt öljyä desiäkään.

Siis kone oli kyllä syönyt öljyä tuolla matkalla, mutta pysyi kuitenkin alarajan yläpuolella.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Leoni18

Terve!

Minä ostin Seat leonin 2013 vuosimallia ja en saa sivupeilejä menemään automaattisesti runkoa vasten pysäköinnin jälkeen. Onko muilla ollut tällasta ja kuin sen sais korjattua?

Kjimi

Lainaus käyttäjältä: Leoni18 - 24.08.18 - klo:06:58
Terve!

Minä ostin Seat leonin 2013 vuosimallia ja en saa sivupeilejä menemään automaattisesti runkoa vasten pysäköinnin jälkeen. Onko muilla ollut tällasta ja kuin sen sais korjattua?
Peilit eivät käänny automaattisesti kun ovet lukitsee, vaan kaukosäätimen lukitusnappia tulee pitää pohjassa niin kauan, että peilit lähtevät kääntymään. Toki on mahdollista, että varustetasosta johtuen autosi ei ole varustettu kääntyvillä peileillä.
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

MikHei

Eipä taida saada peilejä kääntymään automaattisesti, mutta peilit saa kyllä kääntymään ovia lukittaessa, kun pitää kaukosäätimen lukitusnappia hetken pohjassa. Tälle toiminnolle taitaa löytyä myös täppä valikosta, joka täytyy aktivoida, muistaakseni.

Jos ei silti toimi, niin täältä ohjeet sopeuttamiseen. http://www.vagarena.fi/index.php?PHPSESSID=hiv9a3aei0u94cb2da613heov0&topic=14846.msg631948#msg631948
Tuosta muutama postaus eteenpäin, niin löytyy kohtalaisen selkeät ohjeet. :)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 24.08.18 - klo:07:34
Eipä taida saada peilejä kääntymään automaattisesti, mutta peilit saa kyllä kääntymään ovia lukittaessa, kun pitää kaukosäätimen lukitusnappia hetken pohjassa. Tälle toiminnolle taitaa löytyä myös täppä valikosta, joka täytyy aktivoida, muistaakseni.

Ei pidä paikkaansa.

Alkupään autoissa tuo peilien taitto on ohjelmoitu tehtaalta juurikin noin. Sen voi helposti koodaamalla muuttaa siten että peilit taittuvat kun ovet lukitsee. Tämän koko toiminnon saa pois käytöstä radion näytöltä sieltä car->setup alta.
Tuolta ohjeet koodaukseen :
https://www.stemei.de/pages/coding/seat-leon-5f/spiegelanklappung-funk-modus.php

MikHei

Juu, ilmaisin asian epäselvästi. Tarkoitin että auton valikoista sellaista toimintoa ei löydy, koodaamalla toki saa muutettua sitten vaikka mitä kivoja toimintoja.   :)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Devl

Eli vaikka minulla on asetuksista laitettu tuo täppä päälle että peilit kääntyy niin pitää painaa lukitusnäppäintä pohjasssa? Todella hyödyllinen asetus kessyllä varustetussa autossa... ???

mfroberg

Ei vaan Kessyllä varustetussa autossa pidät kättä lukituskennon edessä hieman pidempään niin peilit taittuu sisään. Ainakin omassa Leonissa vm.2017 näin tapahtuu ja tuo onkin parempi niin, eihän niitä peilejä kannata taittaa sisään kuin kaupungissa kadunvarsipysäköinnissä tai ahtaalla marketin parkkipaikalla. Ja talveksi moinen toiminto pois, jos jäätä peilissä niin voi hieman rutista.....
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Devl

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 24.08.18 - klo:11:17
Ei vaan Kessyllä varustetussa autossa pidät kättä lukituskennon edessä hieman pidempään niin peilit taittuu sisään. Ainakin omassa Leonissa vm.2017 näin tapahtuu ja tuo onkin parempi niin, eihän niitä peilejä kannata taittaa sisään kuin kaupungissa kadunvarsipysäköinnissä tai ahtaalla marketin parkkipaikalla. Ja talveksi moinen toiminto pois, jos jäätä peilissä niin voi hieman rutista.....
Jaaha, hyvä tietää. Aina sitä oppii uutta. :D

pasipi

hei
1,0 ja manuaalin omistajat.

Kuuluuko teillä kytkimen noston loppuvaiheessa moottoritilasta/vaihdelaatikosta metallinen kolahdus?. Helpointen kuulee kun ikkuna auki/itse vieressä jos joku muu lähtee ajamaan. ,,äni ei ihan joka kerta kuulu, mutta varsin usein ja jos nostaa kytkintä vähänkin nopeammin.

Täällä kyseinen ääni kuuluu ja autoa käytetty Veljekset Laakkonen Kuopio.  ,,änen lähde todennettu vaihdelaatikkoon, syntyy kun veto "lähtee" päälle. Testattu kuulemma samanlaista yhdistelmää (ilmeisesti samalla kun minun auto tutkittavana) ja sieltäkin kuuluu samanlainen ääni. Tehtaalla ei tietoa kyseisestä äänestä heidän teknisissä tiedotteissa. Heidän mukaan ääni on ominaisuus, ei vika eli automallin moottorin/vaihteiston ominaisääni. Ei ole tehtävissä korjaustoimenpiteitä.

Onko kukaan huomannut vastaavaa ja käyttänyt marmorilla?


Auto rek 09/2016 ja ajettu noin 46000 km.


kootee

2013 Leon 1.4 TSI 122 jarrut (?) on alkaneet pitää kauheeta mekkalaa. Kiinnitin ekaa kertaa huomiota viikko sitten, kun naapuri kommentoi, että mun auto piti kauheeta metallista ääntä, kun aamulla lähdin töihin. Tänään lähdin ikkuna auki ja laahaavan äänen lisäksi kuului voimakasta kirskuntaa - sellaista, jota ruosteinen, metallinen tuuliviiri pitää kääntyessään. Avasin ikkunan uudestaan työpaikan lähellä ja hiljaista oli, mutta kun painoin kevyesti jarrua hitaassa vauhdissa, niin alkoi taas kuulumaan rahinaa ja pieni kirskaus.

Jumittaako jarrujen männät vai mistä lie kyse? Päällisin puolin satulat näyttää normaaleilta aluvanteiden läpi katsottuna eikä auton allakaan roiku mitään mikä voisi aiheuttaa meteliä. Sitä paitsi se selkeästi liittyy renkaiden pyörimiseen.

Yön aikana ruostuneet jarrulevyt pitää toki rahinaa muutaman jarrutuksen verran, mutta ei ne varmaan tuollaista kirskuntaa sentään ilman että ois jotain muutakin vikaa? Määräaikaishuolto on tulossa n. kuukauden kuluttua, joten siellä viimeistään saavat tutkia. Kilsoja on vasta vähän yli 70k ja luultavasti kaikki jarruissa alkuperäistä - paitsi jarrunesteet, jotka ainakin on huolloissa laskutettu.

Onko muilla Leonisteilla ollut jarruissa tällaista ikävänkuuloista kirskuntaa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy