Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

JTA

Ikkunat pitää sopeuttaa uusiksi. Käytä jokainen ikkuna yksitellen täysin alhaalla ja sitten kiinni ja lopuksi testaa, että kertapainallus-toiminto lähtee toimimaan. Sillä saat mukavuusavaukset ja peilit uudelleen toimimaan.

eliitti-karhu

Ikkunat tosiaan piti sopeuttaa uusiksi. Kiitos!

Mutta miksi?
Akkua ei ole vaihdettu, ei ole ollut virratta tms. Päinvastoim, lähtenyt kovillakin pakkasella käyntiin kuin palmun alta (ei webastoa tai lohkolämppäriä)..

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: eliitti-karhu - 22.03.18 - klo:09:32
Ikkunat tosiaan piti sopeuttaa uusiksi. Kiitos!

Mutta miksi?
Akkua ei ole vaihdettu, ei ole ollut virratta tms. Päinvastoim, lähtenyt kovillakin pakkasella käyntiin kuin palmun alta (ei webastoa tai lohkolämppäriä)..
Taannoin oli Octaviassa sama "ongelma": mukavuustoiminnot katosivat. En keksinyt muuta syytä, kuin sen että oli tullut kerran yritettyä avata ikkunaa, joka oli jäätynyt kiinni ulkopuolen tiivistekumiin. Eli toisin sanoen turvatoiminto aktivoitui tässä yhteydessä. Sopeuttamalla ikkunat edellä kerrotusti, alkoi taas toimimaan niin ikkunoiden mukavuustoiminto kuin myös sivupeilien sähköinen kääntö kylkien suuntaiseksi.

Devl

Jepjep. ACC & Front Assist putos pois käytöstä ja nyt ei toimi vakionopeuden säädin. Mitään lunta yms. tuolla nokalla ei ole mikä selittäisi vian. Täytynee varata pajalle tutkimusaika.

sambolo

Tänään noin 6tkm huollosta öljyvalo alkoi palamaan, litran joutuu ainakin lisäämään. Muilla 1.4tsi syöny öljyä?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 25.03.18 - klo:14:41
Tänään noin 6tkm huollosta öljyvalo alkoi palamaan, litran joutuu ainakin lisäämään. Muilla 1.4tsi syöny öljyä?
Mitä öljyä? Voihan olla huollossa jäänyt vajaaksi.

1 litra 6tkm ajoille varsinkin lyhyemmällä pätkällä on oikeasti normaalin rajoissa, ei pelkästään VAG-normaalia.

Shellin 0W-30 kuluu syystä tai toisesta vähemmän kuin Mobilin 5W-30 ESP:tä sekä 230tkm ajetussa vaparissa että tuoreemmassakin kalustossa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

sambolo

Mobilin 5w30espiä, sama ölppä ei kadonnu aiemmas autos. Enkä tässäkään aiemmin ole huomannu. Nyt tosin oli kuormittavaa pitkää ajoa, reilu 900km tuli tänää kilsoja kun lapista ajeli helsinkiin. Öljylämmöt kävi välillä reilussa 100 asteessa. Pitää seurailla tilannetta. Ei kyllä huvittas alkaa lisäilemään 5l öljyä vaihtovälillä jos sama meno jatkuu.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

hge

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 26.03.18 - klo:00:19
Mobilin 5w30espiä, sama ölppä ei kadonnu aiemmas autos. Enkä tässäkään aiemmin ole huomannu. Nyt tosin oli kuormittavaa pitkää ajoa, reilu 900km tuli tänää kilsoja kun lapista ajeli helsinkiin. Öljylämmöt kävi välillä reilussa 100 asteessa. Pitää seurailla tilannetta. Ei kyllä huvittas alkaa lisäilemään 5l öljyä vaihtovälillä jos sama meno jatkuu.

Tuntuu olevan aika yksilökohtaisia nuo kulutukset. Itsellä kolme viimeistä autoa (BMW, BMW ja Seat) on syönyt Mobilin ESPiä reilusti kaupunkiajossa, joten siirtynyt siitä kokonaan pois toistaiseksi.
U jelly?

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 26.03.18 - klo:00:19
Mobilin 5w30espiä, sama ölppä ei kadonnu aiemmas autos. Enkä tässäkään aiemmin ole huomannu. Nyt tosin oli kuormittavaa pitkää ajoa, reilu 900km tuli tänää kilsoja kun lapista ajeli helsinkiin. Öljylämmöt kävi välillä reilussa 100 asteessa. Pitää seurailla tilannetta. Ei kyllä huvittas alkaa lisäilemään 5l öljyä vaihtovälillä jos sama meno jatkuu.
Eli toisin sanoen sieltä öljyn seasta haihtui kondenssivedet ja polttoaineet pois kun ajoit pätkän pidempää. Sanoisin että tätä taustaa vasten ei kannata edes harkita pysymistä 30tkm öljynvaihtovälissä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

hge

#819
Palaan ominaisuuteen, johon viittasin aiemmalla sivulla. Eli kuuluu sirinää / ujellusta / vihellystä 90km/h-> nopeuksissa. Vaihdoin aiemmin tuon kovamuovisen polttoaineletkun päivitettyyn pehmeeään OEM-osaan, jolla sirinä katosi, mutta vihellys jäi.

Sukelsin hiukan foorumeilla ja löytyi tieto, että jotkin Seat-liikkeet tietävät ongelman ja siihen olemassa ratkaisukin - muuttavat etumaskin kiinnitystä jotenkin. Löysin korjauskoodin nimellä "TPI 2034268/1", tällä voi varmaan kysyä jonkun huollon yhteydessä, jos ko. ongelma vaivaa omaa yksilöä.

Jotkut ovat myös korjanneet vian asentamalla konepellin etuosaan tiivistenauhan, alla olevassa kuvassa RUSKEA osa.



Tilasin itse tuon kumiosan, oli n. 25, toimituksineen eBaysta. Katsotaan jos vihellys katoisi lopullisesti sillä. Ihme, ettei tuokaan osa voi olla autossa vakiona.

Jollain muulla oli myös täällä samaa ominaisuutta havaittavissa - toivottavasti tämä postaus tavoittaa oikeat henkiklöt. :)
U jelly?

sambolo

Mulle tulee kilsoja suht nopeasti. Kuinka paljon kondensiovettä kertyy sit alle 2kk vanhoihin öljyihin Ja syrjäyttääkö se sen öljyn? Eikö sen olisi pitänyt olla ylitäynnä ja palata normaaliin tasoon eikä aivan alarajalle? Ite vaihoin castrolit joskus mobiliin ku castrol katosi edellisessä autossa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

dwntime

Lainaus käyttäjältä: hge - 26.03.18 - klo:09:53
Tilasin itse tuon kumiosan, oli n. 25, toimituksineen eBaysta. Katsotaan jos vihellys katoisi lopullisesti sillä. Ihme, ettei tuokaan osa voi olla autossa vakiona.

Jollain muulla oli myös täällä samaa ominaisuutta havaittavissa - toivottavasti tämä postaus tavoittaa oikeat henkiklöt. :)

Hep, täällä on samaa probleemaa. Tuossa meidän 1.2 Stylessä viheltää juurikin tuossa 80+ nopeudessa. Se about 40km/h kitinä loppui tuolla uudella letkulla.

Kiitti vinkistä, taidan laittaa itsekin tuon osan tilaukseen.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: hge - 26.03.18 - klo:09:53
Jotkut ovat myös korjanneet ongelman tilaamalla OEM-osan, joka peittää koko alueen konepellin keskeltä. Osanumero on 5F0823709B ja osa näyttää asennettuna seuraavalta (kuva netistä - on siis tuo pidempi kumiosa tuossa aivan konepellin etuosassa):



Tilasin itse tuon kumiosan, oli n. 25, toimituksineen eBaysta. Katsotaan jos vihellys katoisi lopullisesti sillä. Ihme, ettei tuokaan osa voi olla autossa vakiona.

Katsoin tuota osaa tarkemmin ja oletkos aivan varma että tuo on oikea osa? Kuvan perusteella tuo osanumero on tuo musta tiiviste heti tuossa lukkosalvan alapuolella. Oikea tiiviste ainakin tuon brittifoorumin mukaan olisi tuo ruskea pitkä tiiviste siinä konepellin etureunassa mutta ainakaan sille en onnistunut kyllä löytämään osanumeroa.

Brittifoorumilla kuvan alla teksti : "Brown rubber as you see in the photo."

hge

Ja näin, olet oikeassa - voi video. Tuli taas hätäpäissä tilattua. Tuo ruskea juurikin - lienee sittenkin omavalmiste kyseessä?

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.03.18 - klo:12:08
Katsoin tuota osaa tarkemmin ja oletkos aivan varma että tuo on oikea osa? Kuvan perusteella tuo osanumero on tuo musta tiiviste heti tuossa lukkosalvan alapuolella. Oikea tiiviste ainakin tuon brittifoorumin mukaan olisi tuo ruskea pitkä tiiviste siinä konepellin etureunassa mutta ainakaan sille en onnistunut kyllä löytämään osanumeroa.

Brittifoorumilla kuvan alla teksti : "Brown rubber as you see in the photo."
U jelly?

dwntime

Lainaus käyttäjältä: hge - 26.03.18 - klo:12:44
Ja näin, olet oikeassa - voi video. Tuli taas hätäpäissä tilattua. Tuo ruskea juurikin - lienee sittenkin omavalmiste kyseessä?

No eihän tuo kallis ollut. Ja jos ei ole ehtinyt lähettää niin mahdollisesti saatat onnistua perumaan vielä kaupan? Oli hiukan hölmösti tuolla brittifoorumilla se asia sitten seuraavissa viesteissä ilmaistu. Aika sekavasti itse asiassa.

Minä käyn hakemassa tänään D-profiilin ikkunatiivistenauhaa. Runttaan sen tuohon etureunaan ja katsotaanpa saako Leonin vihellyksen sillä loppumaan niinkuin britit väittävät :)

hge

Tuli jo peruttua tuo tilaus ja rahatkin kuulemma matkalla takaisin. Tilasin jotain yleismallin tiivistenauhaa, joka tarkoitettu juurikin auton konepellin / ovien ym. tiivistämiseen. Katsotaan miten herrojen käy - jaahan kokemukset kun olet tiivistämisen tehnyt.

Tuossa kun kuukauden päivät oli ilman stereoita, niin meinasi kyllä tulla hulluksi tuon äänen kanssa.  :D

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.03.18 - klo:14:50
No eihän tuo kallis ollut. Ja jos ei ole ehtinyt lähettää niin mahdollisesti saatat onnistua perumaan vielä kaupan? Oli hiukan hölmösti tuolla brittifoorumilla se asia sitten seuraavissa viesteissä ilmaistu. Aika sekavasti itse asiassa.

Minä käyn hakemassa tänään D-profiilin ikkunatiivistenauhaa. Runttaan sen tuohon etureunaan ja katsotaanpa saako Leonin vihellyksen sillä loppumaan niinkuin britit väittävät :)
U jelly?

dwntime

Konepellin etureunaan vedetty nyt ikkunan tiivistenauhaa kaksi kerrosta päällekkäin. Ostin ihan tuommoista basic ruskeaa d-profiilin nauhaa.
Piti laittaa kaksi päällekkäin jotta tuo rako tiivistyy.

Sitten se lopputulos. Viheltääkö? No eipä vihellä enää. Kävin kokeilemassa maantiellä, moottoritiellä ja kantatiellä. Nopeuksilla 60 - 105 km/h ja en saanu viheltämään enää millään noista nopeuksista.

Eli toimiva korjaus, ja halpa :)

Kiitos hge:lle vinkistä.

sambolo

Noniin, kaikkiaan ~1.3l meni ölppää ennen kuin oli ylärajalla. Katsotaan koska saa taas lisäillä vai oliko joku kertaluontoinen oikku vai ilmaantuuko kenties jotain vikaa :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sambolo

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 14.03.18 - klo:06:00
Oliko tuosta puolaviasta vikakoodeja?

Itsellä tänään ensimmäinen vika, käsijarrun nuppi jäi käteen kun yritin käsijarrun laittaa, ilman nuppia jarrua ei saa päälle. Sain kyllä nupin takaisin ja jarrun päälle, mutta kovin hepposasti tuntuu olevan paikallaan ja irtoaa helposti uudestaan, aika lelufiilis jäi tuosta. Nuppikin näytti ehjältä, mutta liekö jousi kuuluisi olla siinä kiinni? Eikai tuolla voi vaikutusta käsijarrun kireyteen olla? Kun jotenki sekin tuntui normaalia löysemmältä ;D
Koko kahva menee vaihtoon tän nupin taki :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sambolo

Öljy näyttä edellee maistuvan ja rupesin tutkimaan internetistä, briteistä löytyy paljonkin tapauksia missä uudet tsi koneet syö öljyä, tässä yksi esimerkki samasta koneesta ja ratkaisu siihen. Mikähän on tuo valve timing regulator ja mimmoinen homma vaihtaa?

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Joshua

Pääseekös tuohon bensaluukun lukitussysteemiin itse käsiksi miten, ei toimi lukitus luukussa mutta vähän yrittää sitä tappia kääntää kyllä.
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

JMP

Minulla on 1.4:n nykimisongelma jatkunut tähän päivään asti. Aiempi puolien vaihto ei vikaa korjannut. Eikä toisen käynnin valohoito kun eivät saaneet vikaa esiin. Kolmannella kertaa piti mennä valvomaan suoritusta viereen ja nyt näyttää ongelma viimein korjaantuneen softaa päivittämällä. Ainakin toistaiseksi vika on poissa. Kone nyki kylmänä ja lämpinä tuli myös jonkinverran katkoksia, mutta ajossa niitä ei huomannut.

Jotenkin tuntuu että uusi softa toimii liikkeelle lähdöissä paremmin ja aiemmin moottorijarrutukselta vetoon siirryttäessä vaivannut pikku tärähdys olisi myös poissa.

Myyjäliike otti kannan että korvaisi ainoastaan puolet tästä korjauksesta vaikka vika oli ostaessa. Ja tehdas/maahantuoja ei mitään vaikka merkkihuollettu ajallaan ja vika heidän softassaan.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: JMP - 24.04.18 - klo:21:57
Minulla on 1.4:n nykimisongelma jatkunut tähän päivään asti. Aiempi puolien vaihto ei vikaa korjannut. Eikä toisen käynnin valohoito kun eivät saaneet vikaa esiin. Kolmannella kertaa piti mennä valvomaan suoritusta viereen ja nyt näyttää ongelma viimein korjaantuneen softaa päivittämällä. Ainakin toistaiseksi vika on poissa. Kone nyki kylmänä ja lämpinä tuli myös jonkinverran katkoksia, mutta ajossa niitä ei huomannut.

Jotenkin tuntuu että uusi softa toimii liikkeelle lähdöissä paremmin ja aiemmin moottorijarrutukselta vetoon siirryttäessä vaivannut pikku tärähdys olisi myös poissa.

Myyjäliike otti kannan että korvaisi ainoastaan puolet tästä korjauksesta vaikka vika oli ostaessa. Ja tehdas/maahantuoja ei mitään vaikka merkkihuollettu ajallaan ja vika heidän softassaan.
Eivät siis suostuneet maksamaan 70, testerimaksua jolla softapäivitys tehdään ainakin Laakkosella? Huoh.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

sambolo

#833
Oon nyt lisänny 2l öljyä ~2770 kilsan sisällä. Olikos seatilla raja 0,5l/1000km vai 1.0l/1000km että toleransseissa?

Ps. Edelleen ihmetyttää että ajoin ennen huoltoa 10tkm lisäämättä öljyä. Nykyisellä kulutuksella se ois vaatinu 7l lisäämistä. Jäikö öljyproppu auki :D

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

DSL

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 25.04.18 - klo:16:49
Oon nyt lisänny 2l öljyä ~2770 kilsan sisällä. Olikos seatilla raja 0,5l/1000km vai 1.0l/1000km että toleransseissa?

Ps. Edelleen ihmetyttää että ajoin ennen huoltoa 10tkm lisäämättä öljyä. Nykyisellä kulutuksella se ois vaatinu 7l lisäämistä. Jäikö öljyproppu auki :D

Tuleeko sinistä jo pakoputkesta / tuoksahtaavatko pakokaasut? Ei mitään öljytippoja ole auton alta löytynyt?

sambolo

Ei sitten mitään.. siksi rupesin epäilemään tuota aiemmin mainitsemaani ”valve timing regulatoria”. Auto toimii muutenkin hyvin ja sentää bensaa vie tosi vähän ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

isosubbari

135tkm Leonilla lasissa ja etupää kolahtelee, vien tällä tai ensiviikolla pajalle, katsellaan..
Kesätassuja vaihtaessa myös huomasin että takaiskarit olivat vähän märän oloiset..

Öljynkulutuksesta että ensimmäiset 60tkm meni öljyä lisäämättä ja nyt menee 3-4l / 30tkm ja koneena 1.2TSI vm.2014

MikHei

Hitusen syö myös täällä tuon 50tkm-60tkm rajapyykin jälkeen, nyt mittarissa 80tkm. Toki saattaa juuri ja juuri päästä 15tkm ilman öljyn lisäystä, kun tuolla välillä öljyt vaihdatan. Eli ei huimasti vie, toivottavasti ei pahene ajan myötä. Kone 1.4Tsi.

Takaiskarit hikoilee myös mulla. Nyt alla Eibach Pro Kit jouset ja FR:n vakio sportiskarit. Tekisi mieli kokeilla että pehmenisikö kyydit, jos laittais eteen ja taakse perus Leonin vakioiskarit. Siskolla saman ikäisessä A4 Audissa saman malliset jouset ja vakioalustan iskarit, niin kyyti on selvästi pehmeämpää. Toki A4 alusta muuten ihan erillain toteutettu, mutta silti kiinnostaisi tietää että aiheuttaako enimmäkseen iskarit eron pehmeydessä?

Ei kellään sattus olemaan ylimääräisenä varastossa vakioiskareita? Jos vaikka alustasarjan vaihdosta olisi jäänyt ylimääräiseksi.

Ja jos joku ihmettelee, niin Eibachit alla vain ulkonäkösyistä, ei sporttisen ajotuntuman vuoksi.  ::)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

MikHei

Niin ja vasta alkoi oikealla takaoven kaiutin resonoimaan/pärräämään/pörräämään. Pitää irrottaa paremmalla ajalla ovipahvi ja tutkia, että onko kaiutin rikki, vaiko mahdollisesti irronnut kiinnikkeistään. Nyt on hiljaa, kun soitto säädetty vain etukajareille.

Jos rikki, niin sitten pitää varmaan ostaa pari autohifiliikkeestä ja vaihtaa molemmille puolille uudet.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

jalkkis

Siriseekö kellään takaoven yläosa, siitä avauskahvan yläpuolelta/edestä? Tämä kuskin puolen takaovessa. Kun siitä nappaa kädellä kiinni, sirinä lakkaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy