Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

Pumpeli

Jaa ei tarvi näköjään pakkasella takakonttia käyttää ollenkaan,melko herkästi näyttää toi seat logo avausmekanismi jäätyvän liikkumattomaksi :P

MikHei

#601
Itsekkö totesit kokemuksesta, vai veditkö yhteenvedon viesteistä? Itsellä ainakaan sopivissa olosuhteissa ei riitä sydäntä hakata sitä painiketta irti "ahtojään" alta.  ;)

Ps. Toki pikku jäätyminen ei haittaa, mutta paksumpi jää yhdistettynä saumoihin painuneena jäänä saa aikaiseksi sen, että minä en ainakaan uskalla tarpeeksi käyttää voimaa.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 03.12.16 - klo:21:17
Itsekkö totesit kokemuksesta, vai veditkö yhteenvedon viesteistä? Itsellä ainakaan sopivissa olosuhteissa ei riitä sydäntä hakata sitä painiketta irti "ahtojään" alta.  ;)

Ps. Toki pikku jäätyminen ei haittaa, mutta paksumpi jää yhdistettynä saumoihin painuneena jäänä saa aikaiseksi sen, että minä en ainakaan uskalla tarpeeksi käyttää voimaa.

Jep ihan kokemuksesta ;) ihan jäässä koko perä..ei ole ihan paras mahdollinen toi avaussysteemi >:(

Daatta

No, aina on vaihtoehtona painaa luukun avausnappia pitkään jotta se aukeaa ja nostaa kontti ylös vaikka pyyhkijän varresta. Olettaen että se kestää tuon rasituksen, itse en voi kokeilla koska ei ole koko pyyhkijää.

Tai sitten ruuvaa ovenkahvan konttiin, käytännöllisyys ennen kaikkea vai mitä.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pumpeli

Onko muilla pakkasilla noi etu/taka tutkat sekoilleet? Nyt kun pakkasta reilu -15,niin alko etututka hälyttämään aina kun pysähtyy!! Auto kävi välissä n.2h lämpimässä parkkihallissa ja sen jälkeen jonkin aikaa pelas taas normaalisti ja sitten alkoi taas huutamaan melkein joka pysähdyksessä >:(

JAK

Otat jään pois siitä tutkasta. Ei tarvitse olla kovin iso sen jään.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: JAK - 06.12.16 - klo:19:01
Otat jään pois siitä tutkasta. Ei tarvitse olla kovin iso sen jään.

Ei ollu mitään jäätä,huurretta pikkuisen..

kölli

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 06.12.16 - klo:17:00
Onko muilla pakkasilla noi etu/taka tutkat sekoilleet? Nyt kun pakkasta reilu -15,niin alko etututka hälyttämään aina kun pysähtyy!! Auto kävi välissä n.2h lämpimässä parkkihallissa ja sen jälkeen jonkin aikaa pelas taas normaalisti ja sitten alkoi taas huutamaan melkein joka pysähdyksessä >:(
Kyllä vaan, juuri viime aikoina tehnyt samaa ja ei ole jäätä/lunta pinnassa... Onkohan vaan tuo säänvaihtelu syynä, nytkin pumppaa plussan ja pakkasen välillä harva se päivä.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Ojanpohja

Muutaman kerran etututka tehnyt tuota mutta kun vähän putsannut niin homma toimii. En tiedä onko noissa mitään lämmistystä? Ainakin ACC tutkassa tuntuisi jokin lämmitin olevan, vaikka se nyt meneekin tukkoon jos liian paljon paskaa lentää.

hge

Itse huomasin, että etututka huutaa edellä olevan auton pakokaasuista. Varsinkin jos pakoputkenpää osoittaa viistosti taaksepäin edellä olevan auton takapuskurista, niin "huurut" saavat oman etututkan huutamaan. Ei varmaan sama kyseessä kuin aiemmin postanneilla, mutta tuli mieleen. :D
U jelly?

Leon_ST

Jääkö muilla valonpesimet törröttämään ylös talvikeleillä? Vaikka auto aina lämpimässä tallissa ja nyt ollut vaan plussakelejä niin sinne ne ylös jää aika usein kun pesuria käyttää.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Leon_ST - 01.01.17 - klo:12:45
Jääkö muilla valonpesimet törröttämään ylös talvikeleillä? Vaikka auto aina lämpimässä tallissa ja nyt ollut vaan plussakelejä niin sinne ne ylös jää aika usein kun pesuria käyttää.

Ei ole jäänyt, paitsi silloin kun oli kesälasinpesunestettä säiliössä ja se meni soseeksi. Pesurin varteen voisi suihkauttaa teflon-sprayta tai vastaavaa, jos se jumittaa. Sitä ennen kannattaa kuivattaa pesurit vaikka hiustenkuivaimella.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

V4mp

Lainaus käyttäjältä: Leon_ST - 01.01.17 - klo:12:45
Jääkö muilla valonpesimet törröttämään ylös talvikeleillä? Vaikka auto aina lämpimässä tallissa ja nyt ollut vaan plussakelejä niin sinne ne ylös jää aika usein kun pesuria käyttää.

Peura kolarin jälkeen jäi pari kertaa ylös... Kolarikorjatulta puolelta.  >:(
Pikahuollossa mekaanikko otti pesurin hatun irti, lämmitti kiinnikettä tupakansytyttimellä, taivutti sitä hieman ja voila, pesuri on pysynyt alhaalla siitä asti. Lisäksi mainitsi että "oikeaa säätöä" varten puskuri täytyy ilmeisesti irroittaa.

sakal83

Viitisensataa kilometriä takana ja muutamia huomioita.
Kuskin A-pilarista tai kenties sivuikkuna viheltää yli 110kmh mittarinopeuksissa. Ihan tarkkaa selvyyttä en pystynyt vielä paikantamaan pimeillä ja liukkailla teillä. Olisiko tiivisteissä jotain ylimääräistä ainetta vai kovien pakkasten ansiosta tiivisteet kovilla. Onko muilla vastaavaa?

Molemmat ajovalot keränneet kosteutta ja ovat joko hieman kosteat taikka jäätyneet sisäpuolelta noin 2-3cm matkalta alareunasta. Ei haittaa mitenkään valotehoa, mutta kuuluuko asiaan? Autoa ei ole pesty vielä minun aikana.

Enemmän ominaisuus kuin vika:
Kaukovaloassistentti vaihtaa lyhyet kilometrin päässä olevista katuvaloista  ;D
Onko kukaan päässyt hienosäätämään noiden toimintaa hieman ei niin herkäksi?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Late

Ei taida olla kuin nämä säädöt kaukovaloassistenttiin:

Nämä vaan muutettavissa

Channel: Activation speed for high beam assistant
Stored value: 20 km/h

Channel: Speed threshold for high beam recommendation off
Stored value: 10 km/h

Channel: Main Beam_Assist_Urban_Area_Detection
Stored value: On

Daatta

Valoassari tosiaan vaihtaa lyhyille heti, kun suoran päähän ilmestyy auton valot. Vastaavasti pitkille vaihtoa pihdataan, välillä montakin sekuntia. En tiedä mahtaisiko uudempi versio assistentista toimia paremmin, vai onko se yhtä huono.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 06.01.17 - klo:20:46
Viitisensataa kilometriä takana ja muutamia huomioita.
Kuskin A-pilarista tai kenties sivuikkuna viheltää yli 110kmh mittarinopeuksissa. Ihan tarkkaa selvyyttä en pystynyt vielä paikantamaan pimeillä ja liukkailla teillä. Olisiko tiivisteissä jotain ylimääräistä ainetta vai kovien pakkasten ansiosta tiivisteet kovilla. Onko muilla vastaavaa?

Kannattaa kokeilla painaa tiivistettä oven karmin ympäriltä. Minulla oli se irti pellistä koko matkalta, suhinat loppuivat kun painoi tiivisteen kiinni peltiin. Aikaa tämän huomaamiseen meni pari vuotta, sillä aikaa huolto oli korjannut vikaa pariin otteeseen. Vaihdettiin mm. uusi tiiviste, mikä paransi asiaa hieman.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

SeADISTI

Leon ST -14, 2.0 TDI CR 184 hv

Kolina/helinä takapäästä montuista ajettaessa. 75 tkm kohdalla alkoi pelkääjän puolelta, nyt 83 tkm, myös kuskin puolelta kolisee. Nyrkkipaja ja merkkikorjaamo tutkinut asiaa, jouset ja iskarit ehjät. Tukivarret myös ok. Puslat ei kai pitäisi vielä näillä metreillä... Levittelevät vain käsiään.
Muuten vikalista yllättävän pieni..

mistäköhän kiikastaa??

Daatta

#617
Iskarin yläpäät, pölysuojat, iskarit tai ne puslat. Multilinkeissä on paljon liikkuvia osia... Tuolla näyttää olevan vastaavaa:

http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=428446&

Tai sitten sisustassa on jotain irtonaista, joka kolisee. Itse olen varautunut puslien vaihtoon noilla kilometreillä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Wibe

Mulla lähti tänään vuoden 2013 FR DSG Leonin käsijarrun kahvan krominen nappi irti ihan yllättäen.

Yritin työntää takas, mutta ei pysy. Sieltä sisältä törröttää keppi ja sen ympärillä irtonainen jousi.
Käsijarru jäi (onneksi) "nappi pohjassa" moodiin, eli ei pysy ylhäällä vaan palautuu vedettäessä heti alas eikä naksahtele.

Onko muilla kokemuksia tai tietoa miten tuon saisi korjattua, vai joutuukohan koko käsijarrun vaihtaa?

V4mp

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 05.12.16 - klo:12:05
No, aina on vaihtoehtona painaa luukun avausnappia pitkään jotta se aukeaa ja nostaa kontti ylös vaikka pyyhkijän varresta. Olettaen että se kestää tuon rasituksen, itse en voi kokeilla koska ei ole koko pyyhkijää.

Tai sitten ruuvaa ovenkahvan konttiin, käytännöllisyys ennen kaikkea vai mitä.  ;D

Eikö teillä mahdu sormet luukun väliin? Itse olen tällä tavoin konttia nostellut.

MikHei

Sain mielenrauhan vuoden minua häirinneeseen ääneen, joka kuuluu 1.4Tsi Leonista. Nyt voin hyväksyä konehuoneen puolelta kuuluvan vinkunan, joka on 99% varmuudella sama kuin mitä alla käitellään. Ominaisuus, syytä huoleen ei siis ole.  ;D Ilmeisesti ääni kuuluu ehkä jokaisessa näissä pikku Tsi koneessa(tai ainakin monessa), kaikki vaan ei kiinnitä siihen huomiota.

LainaaLainaus käyttäjältä: kölli
Yksi mikä ihmetyttää on sellainen sirinä oikealta puolelta, joka loppuu kun laskee kaasun. Liittyyköhän siis moottoriin? Vielä olisi takuuta jäljellä. Pitää huollossa kysellä.
LainaaLainaus käyttäjältä: MikHei
Onkos ääni sirinää, vai kitinää? Itsellä oman auton etupäästä kuuluva ääni on minusta osuvimmalla sanalla sanoen kitinää/vinkumista. Vähän niin kuin joskus jarruista lähtevä kitinä, mutta todella tasainen ääni, joka kuuluu tasakaasulla ajettaessa ja ääni poistuu, kun painaa tai löysää kaasua. Joissakin tilanteissa ääni kuuluu ja joissain ei, mutta parhaiten sen huomaa tasaisessa 50-60km/h vauhdissa, pienemmästä taustamelusta johtuen. Käytin auton huollossa ja mainitsin asiasta. Lähetin heille jopa nauhoitetun videopätkän, mutta he eivät edes osanneet erottaa siittä tarkoittamaani ääntä.  ;D Eivätkä koeajollakaan huomanneet tavallisesta poikkeavaa. He olivat kuitenkin kiinnostuneita asian tutkimisesta ja sanoivat että voin joskus ohi ajellessa ottaa huoltomiehen kyytiin kuuntelemaan, jos vaikka vinkuminen pahenee ajan myötä. Heittivät myös arvauksen, että voihan siellä konehuoneen puolella esim. joku venttiili päästää ääntä.

Toki ääni on melko vaimea, mutta kun sen itse tiedostaa, niin aina siihen kiinnittää huomion.

Olisikohan meillä sama vika, taikka "ominaisuus"??  ;)
LainaaLainaus käyttäjältä: kölli - eilen kello 22:44
No siis kitinäksikin tuota voi kutsua, ja todella huomaa eikä tarvitse edes pinnistellä. Vaikkei oma kuulo mikään paras olekaan :). Ja kyllä, häviää kun koskee kaasupolkimen asentoon. Veikkaisin myös jotain venttiiliä/hihnaa mutta eipä tuo kulkua haittaa. Kysynpä myös josko haluavat tuohon huollossa paneutua tarkemmin. Hassua etteivät kuulleet...
LainaaLainaus käyttäjältä: J64
Kirjoittelin tuosta äänestä aikoinaan tuonne Toledo-ketjuun. Kyse on ihan "normaalista" äänestä. Liittyy pakokaasujen puhdistusta säätelevään venttiiliin, joka päästää pakokaasujen sekaan tietyissä tilanteissa lisäilmaa. Eikös vain kuulukin vain silloin kun ajat ihan tasakaasulla ja ääni loppuu heti jos vähänkin kevennät kaasua tai vähänkin lisäät?




Asiaa oli vähän käsitelty täälläkin vuosia sitten. Mutta kun itse rekisteröidyin tänne reilu vuosi takaperin kun Leonin osti, niin ei ole sattunut silmiin nämä kirjoitukset.

LainaaLainaus käyttäjältä: Rice - 22.05.14 - klo:14:42
Omassa Leonissa kuuluu pieni sirinä/sirkuttava ääni. Kuuluu paremmin vain kaupunki nopeuksissa kun muut suhinat pienempiä. Sirkutus loppuu kun painaa kytkimen tai ottaa vain jalan pois kaasulta.
Lainaus käyttäjältä: J64 - 16.09.14 - klo:20:20
Tuo sirkutus kuuluu omassa 1.2 Tsi Ocussa aivan samalla tavoin. Kuuluuhan oikealta edestä, sieltä hansikaslokeron suunnalta? Jos näin, niin kyse on ilmapumpusta/venttiilistä joka syöttää lisäilmaa pakosarjaan päästöjen vähentämikseksi. Kuuluu vain tasakaasulla? On normaalia, jos tämä kuvaus on oikea.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

kölli

Jep, eiköhän tämä ym. outo ääni ole "case closed". ;)
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

J64

MikHei:n pyynnöstä hieman tarkennusta: törmäsin tuohon sirkutukseen jo silloin kun minulle tuli yksi Suomen ensimmäisistä Octavia III:ta toukokuussa 2013. Moottori oli 1.2 Tsi, mutta sehän on rakenteeltaan hyvin sama kuin 1.4. Tuolloin jo kiinnitin huomiota vaimeaan sirkutukseen joka tuntui kuuluvan edestä oikealta. Ja vain ja ainoastaan aivan tasakaasulla, moottori lämpimänä, pienikin kaasupolkimen nosto tai lasku vaimensi äänen. Selailin eri nettisivustoja ja törmäsin jollakin sivustolla, mahdollisesti ihan täällä Vagarenalla, tietoon että tuo  oli jollakulla ihan ammattimaisesti (harvinainen merkkipaja  ;) ) diagnosoitu tosiaankin jonkin pakokaasujen puhdistukseen liittyvän venttiilin toimintaan.

Kun minulle sitten tuli syksyllä 2015 Toledo 1.2 Tsi 110, oli sama tuttu ääni tallella. Toledossa se kuului huomattavasti selkeämmin sisälle kuin Ocussa, mutta se lienee Toledon kevyemmän äänieristyksen syytä.

Nykyisessä litraisessa Tsi:ssä (Leon 1.0 Tsi Ecomotive Style) tuota ääntä ei enää kuulu.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

J64

Tuosta MikHei:n mainitsemasta mielenrauhasta olen täsmälleen samaa mieltä. On oikeastaan aika erikoista, että tuo "sirkutus" häiritsi Octaviassa oikein toden teolla, mutta saman tien kun olin saanut tiedon että ääni on aivan normaali, se lakkasi häiritsemästä samantien. Vaikka ei se ääni itsessään siitä mihinkään muuttunut.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

_Q3_

Bensatankin luukun avaus temppuilee, eikä kyse ole jäätymisestä. Lukituksen avaussysteemi alkaa ilmeisesti olla tiensä päässä. Onko muilla kokemuksia, onko vaikea vaihtaa itse. Jos luukku ei avaudu, löytyykö takakontista hätäavausjärjestelmää?

Daatta

Ei oikein näytä siltä:

http://www.oemepc.com/seat/part_single/catalog/se/markt/E/modell/LE/year/2015/drive_standart/754/hg_ug/809/subcategory/809050/part_id/1395313/lang/e#sec_2

Ainakin tuo avaushärveli on vaihdettava moduuli... 7P0810773D Neuvotaan renklaamaan lukkoja kiinni-auki, samalla painamaan luukkua niin pitäisi aueta:

http://seatcupra.net/forums/showthread.php?t=433364
http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=433817&highlight=fuel+filler+cap

Bensatankin reunus kammetaan irti päältä päin, takakontin kautta ei ole mitään tehtävissä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

_Q3_

Kiitos tiedoista Daatta, myös linkki oemepc-sivuille voi osittautua hyödylliseksi!

Jorie

Mites nämä Leonin DSG laatikot ovat toimineet, lähinnä sen takia kyselen että jos huolii dsg:n, niin käytettyjen valinnanvara on paljon laajempi?

Daatta

DSG-vaihteistojen viat ketjusta luettuna, vikoja ei vaikuttaisi olevan mitenkään erityisen paljon. Toki ne ovat kohdalle sattuessa ikäviä eli kalliita. Kannattaa varmistaa, että autossa on liikkeen takuu ja huoltohistoria kunnossa. Ei esim. ranen huoltoputkassa tehtyjä öljynvaihtohuoltoja, koska niiden perusteella maahantuoja voi evätä "goodwill" vastaantulon ongelmatilanteissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jorie

Eli toisin sanoen sitten pitäisi yrittää bongata auto jossa 5vuoden takuu, että olisi sitä jäljellä.
Tokihan varmaan vanhempiinkin tulevat vastaan, jos huoltohistoria kunnossa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy