Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

Raatojooseppi

Tuo setupista valittu asetus ei tunnu vaikuttavan asiaan. Mietin vain, voisiko maahantuojan asentaman Webaston asetuksilla olla jotain tekemistä tässä(kin)?  Omassa topikissa kuvattu polttoaineen mittausongelmahan johtui Webaston pa-putkesta...
Eli vaikuttaako Webaston ohjausrele tai mikä liekään noiden lämpötilansäätöläppien ohjaukseen vai pitääkö lämmöt käsin säätää aina ennen auton sammuttamista, tuo on jäänyt vähän epäselväksi.

Late-74

Leon 180 FR DSG, vm. 2013, 42 tkm

Vikalista:

-vetonivelen suojakumi rikkoutui alle vuoden ikäisenä
-vesipumpun laakeri rikkoutui, kun mittarissa oli 10 tkm
-DSG:n kytkinpakka vaihtokunnossa
   Odottelen maahantuojan hyvityslaskelmaa korjauksesta... :-\

Kjimi

Lainaus käyttäjältä: Late-74 - 18.05.16 - klo:14:54
Leon 180 FR DSG, vm. 2013, 42 tkm

Vikalista:

-vetonivelen suojakumi rikkoutui alle vuoden ikäisenä
-vesipumpun laakeri rikkoutui, kun mittarissa oli 10 tkm
-DSG:n kytkinpakka vaihtokunnossa
   Odottelen maahantuojan hyvityslaskelmaa korjauksesta... :-\

Mulla vaihdettiin kytkinpakka kanssa jossain 65tkm kohdalla samanlaisesta autosta.
Autossa oli tuolloin VV-auton vaihtoautotakuuta jäljellä. Maahantuoja lupautui maksamaan 100% osasta ja olisiko ollut 70% työstä ja jälleenmyyjä (VV-auto) loput. Prosentit saattoi olla myös jälleenmyyjä 30% osasta, maahantuoja 70% osasta ja 100% työstä. En enää muista tarkalleen.

Oleellisin tieto tässä kuitenkin on, että jos asiakas ei itse maksa mitään varaosasta, ei hän saa osalle 2 vuoden varaosatakuuta (joka kattaa osan ja työn). Näin kertoi VV-auton huoltopuolen asiakaspalvelija. Kytkinpakalle ja työlle sai 2 vuoden varaosatakuun maksamalla itse 30% varaosan hinnasta (n.175e).

Itse päädyin maksamaan tuon 175e kytkinpakasta 2 vuoden takuulla sen sijaan että olisin saanut sen 0e hintaan ilman takuuta.
Voipahan pari vuotta ajella huolettomammin.

Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

Zaasa

Kaverini purkautui tänään Facebookissa Leoninsa -15 ovien särinöihin.

Kraagh mulla menee järki tohon autoon! Rauhallisenkin kuskin pinna liikenteessä alkaa kiristyä kun auto natisee joka puolelta. Ja ei, vaihtoehto ei ole se, että soita musiikkia kovempaa. Tykkään ajaa ihan ilman taustamusiikkia. Huolto ei voi tehdä autoa tehdasta paremmaksi mutta tehtaan antamat korjauskeinot ei toimi.

Leonidas kävi tänään toistamiseen takuuhuollossa etuovista kuuluvien resonointiäänien takia. Kovasti asentaja oli tehnyt töitä auton kanssa, mutta ei saanut ääniä pois. Tehtaan osoittamaa huopanauhaa sinne oli lisätty (kuten viimeksi) ja laitettu jotain tahmaa myös mutta ei vaikutusta. Muuta ei kuitenkaan voida tehdä, sillä autoa ei voida korjata paremmaksi kuin mitä se on tehtaalta tullessaan ollut. Ainut mahis olisi kai liimata ovipahvi kiinni oveen, mutta sitä ei sitten saa irti kuin kirveellä - ei vaihtoehto.

Mutta jos mä maksan autosta 32 ke niin saisi se nyt olla hiljainen! Menee järki tuohon jatkuvaan särinään, joka kuuluu usein jo 50 km/h nopeudessa! Huoltoneuvoja ottaa nyt seuraavaksi yhteyttä myyjään, koska ehdotin että voisivatko he tulla vastaan jos erikseen lisättäisiin äänieristystä (vaimennusmattoa) silleen että me maksettaisiin siitä osa. Katsotaan mitä tästä nyt seuraa. Nyt vaan ärsyttää.

Loungeliner

Zaasa, onks se sirinän lähde nyt ihan varmasti ovi tai -pahvi? Muistelen vaan -13 mallista ex. Leonia, siinä se sirinä sopivilla kierroksilla kuului minusta konehuoneesta...

Daatta

Joo, ei pitäisi olla 2015 mallissa noita ongelmia. 2013 vuotisiin on valmistajan korjausohje, miten ovien särinät saadaan kuriin. 2015 mallissa se on lähinnä huonoa tuuria. Paras ratkaisu varmaan olisi, että liike käyttäisi auton (ovet) vaimennettavana ammattilaisella. Toisaalta, mitä hiljaisempi auto niin sitä herkemmin alkaa rekisteröimään muita häiriöääniä... Itse vedin ovien vaimennuksen vähän yli, nyt natisee vaimennusmateriaali toista vasten eli pitäisi käyttää ovet auki taas. Vaimennus on tehty ihan äänentoiston ehdoilla, särinöitä ei ovissa tehtaan jäljiltä ollut.

Pikkukoneisissa särisee turbon kello, tanko tms. johon on korjauksena jousiprikka. Lisäksi mittariston särinään on korjausohje, huopanauhaa mittariston kiinnityksiin. Omassakin tuo välillä ilmenee, ohjeet korjaukseen on. Alkaa sanoilla irroita mittaristo. ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Joshua

Itse pääsin tosi halvalla apukuskin oven natinan korjauksessa, Motonetistä verhoilunavaussarja 9,90â,¬ ja töistä otin vanhaa vaahtomuovia ja laitoin pieniä paloja kaiuttimen kehikon väliin, siis tosi pieniä paloja tungin siihen pyöreän kehikon ja ovipaneelin väliin ja sitten isoja paloja ympäri sitä. (vähän vaikee selittää kun ei köydy sopivaa kuvaa)
Ja sitten toinen kohta oikea yläreuna ikkunan vieressä, oven kiinnikkeetkin pysyi muistaakseni yhtä vaille ehjänä mutta eipä tuo haittaa.
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

Pinch

Sisätilojen nitinät ja nativat saivat minutkin ravoin partaalle huonoina päivinä. Aivan käsittämätöntä kuin muuten hyvä auto piti meteliä kuin 20 vuotta vanha Corolla. Tarkoitus oli pitkään avata ovet, tiivistää, eristää, ym. mutta aikanaan en löytänyt netistä päteviä ohjeita, niin homma jäi ajatuksen asteelle.
2013 Audi A4 Avant quattro
ex: 2013 Seat Leon FR
ex: 2006 VW Passat Variant Sportsline

JJambs

Terve!

Olen mahdollisesti hankkimassa tälläistä käytettyä Leonia 1.4 TSI:llä (140hv) manuaaliaskilla. Auto on ensirekisteröity 2013 ja vuosimalli speksien mukaan 2014. Ajettu 50tkm. Onko näissä jo potentiaalisia vikakohteita, mitkä ostovaiheessa kannattaisi tarkistaa? Mitä kampanjoita ko. moottorille on ollut saatavilla ja saako niitä teetätettyä ilmaiseksi vielä takuuajan jälkeen? Luin jostain 1.2 TSI:n 'nokka-akselin säätimestä', joka olisi hajotessaan vienyt koko motin mukanaan. Koskeeko sama tätä 1.4:sta?

Kiitos!
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

Joshua

Jos tämä nyt yhtään auttaa niin 22. päivä tulee tasan vuosi kuin oman Leon FR:n 140hv Raisiosta hain tänne Helsinkiin, rekisteröity joulukuussa 2012 ja oli silloin ajettu 69tkm ja nyt on mittarissa 97tkm.
Mitään muuta vikaa ei ole ollut kuin viikko ostamisesta alkoi virtalukko prakaamaan mutta se vaihdettiin Länsi-Autolla Vantaalla sitten Raision myyjän piikkiin, muttayleisesti tyytyväinen itse olen ollut vuoden jo :)
Ainut "pikkujuttu" mitä kannattaa kuunnella on ne ovien natinat jos ne on pahat niin saisiko ne kauppahintaan sisältyen vaimennettua sitten ;)
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

JJambs

Hyvä kuulla. Menen viikonloppuna autoa katsomaan. Yritin saada selville edellisen omistajan yhteystietoja, mutta omaa salaisen numeron. Menee kirjeenvaihdoksi, jotta saan auton historiasta jotain selville ;D
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

Joshua

Ja tosiaan auton ensimmäinen katsastus oli tuossa viime jouluna ja kaikki oli kunnossa, seuraavan kerran 2017.
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

JJambs

#582
Auton nyt viikon omistaneena olen huomannut, että pakki ei joskus tahdo tulla 'normaalisti' pois vapaalle, vaan takertelee hiukan, mutta lähtee kun napakammin vetäisee. Kytkintä hieman nostamalla ja yrittämällä uudestaan toimii ilmeisesti ok. Pari kertaa on myös pakille laitto muutaman kerran aavistuksen 'nytkäyttänyt'. Onko ominaisuus ko. laatikolle vai pitääkö tästä olla huolissaan? Muuten vaihteisto toimii mielestäni normaalisti. Eka auto jossa tälläistä olen koskaan huomannut.
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

Via

12.000 km nyt takana. Seuraavat ovat huomiot ja ongelmat:

   20 km Auton luovutus

   300 km  Pohjan muovinen peitelevy irvisti. Levyn kieli
   kiinnitetty paremmin hahloonsa.

   600 km Huomattu oikean peilin tiivisteen olevan kurtussa,
   ei tee tehtäväänsä. Vaihdettu peili takuutyönä.

   9500 km Lisätty öljyä 600 ml

   12.000 km Ajoa ongelmitta

Ei ole esiintynyt sirinöitä tai sisustan natinoita (pakkaskelejä lukuunottamatta).

Yleisesti: Ulkopuolisten muoviosien asennus ollut ilmeisen huolimatonta.
Olen ollut autoon tyytyväinen ja edelleen on yhtä mukava ajella kuin uutena.


dahakon

Olen itse nyt ajellut n. 13000km kesäkuun jälkeen. Raportoitavaa:


  • Navi joskus ei halua ladata karttoja sd-kortilta. Tätä tapahtuu muutamassa prosentissa starteista joten ei nyt ihan mikään superongelma.
  • Takaluukku ei aukea kokonaan kylmällä ilman kädellä avitusta. Tuosta pitänee avautua?

Auto ei natise edes pakkasella, eikä syö öljyä. Valoteho on heikko mutta sen jo tiesinkin etukäteen.
Golf MK7 FL GTI Performance -18
Ex: Seat Leon 5F ST FR 1.4 TSI 150 ACT DSG -16
Ex2: Octavia II TDI (BKD) DSG -07
Ex3: GTI MKV DSG -05

Daatta

MY15 Cuprassa on nyt 25tkm mittarissa, viimeisessä takuuhuollossa vaihdettiin takaluukun kaasupumput (heikko nostovoima ja voimakas narina) sekä kuljettajan oven ikkunatiiviste (suhisi >80km) vauhdissa. Pumppujen vaihto auttoi narinaan, mutta ei avautumisherkkyyteen. Pakkasella saa melkein nostaa luukun ylös, liikkeen esittelyauton kontti käyttäytyi samalla lailla. Minulla on autotallin nosto-ovi missä on made in Germany pumput, myös sen saa nostaa (pirulainen vielä vastustaa) ylös heti kun lämpötila laskee pakkasen puolelle. Pitäisi ilmeisesti olla Nordic-pumput, vaativiin olosuhteisiin.  ???
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Via

Joo, tosiaan, myös minun autossani sama vika: takaluukku on pakkasella nostettava ylös itse. Pumput jaksavat avata luukkua sen verran, että pääsee kuitenkin luukun sisäpuolelta kädellä nostamaan.

MikHei

#587
Kahdesta huonosta valitsen ennemmin laiskat jouset. Ã,,idin Qashqain tuubit on niin terhakat, että se pitää repäistä kiinni, muuten sitä joutuu painamaan ja kädellä auttamaan kiinni ja silloin on kosteilla keleillä kädet kurassa. Leonin luukun saa auttaa auki, mutta pysyy kuitenkin ylhäällä ja painuu helposti tipauttamalla kiinni.

Takaluukun merkin avausmekanismi on sitten taas täysi susi pohjolan olosuhteissa. Viimeksi eilen sain kamppeet kaivella takakontista kippaamalla takapenkin, kun kahva oli jäätynyt. Mutta onhan se S-kahva hieno ja kaunis..  8)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

VR6

^Minulla taasen kahva toiminuy hyvin. Ei ole kertaakaan juonitellut

dahakon

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 14.11.16 - klo:21:31
Takaluukun merkin avausmekanismi on sitten taas täysi susi pohjolan olosuhteissa. Viimeksi eilen sain kamppeet kaivella takakontista kippaamalla takapenkin, kun kahva oli jäätynyt. Mutta onhan se S-kahva hieno ja kaunis..  8)

Kahva tuttu jo vitosgolffista, vähän nyrkillä kopauttaa että jäät lähtee ja kyllä se on aina auennut :D
Golf MK7 FL GTI Performance -18
Ex: Seat Leon 5F ST FR 1.4 TSI 150 ACT DSG -16
Ex2: Octavia II TDI (BKD) DSG -07
Ex3: GTI MKV DSG -05

Daatta

Niin, tuskin moni hyväksyisi sitä neloskoppasen golfin ovenkahvaa takaloosteriinsa. Ja VAG:n tuntien sekin olisi aina jäässä. Kahvan akseliin voi suihkauttaa teflonpohjaista rasvaa, omaani laitoin ja auttoi nihkeyteen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MikHei

Hyvin on + keleillä pelannu ja ei yhtään nihkeä ole ollut. Pakkasella olen myös jäätymis tilanteissa kopauttanut monesti auki, nyt vain oli niin jäässä että en uskaltanut paukuttaa niin paljoa että olisi jäästä irronnut. Toki olosuhteet vaikutti. Sunnuntaina n.200km isänpäiväreissu välillä Oulu-Pudasjärvi. Välillä pikkutiellä lumi pölisi ja välillä tuli taivaalta alijäähtynyttä vettä, vaikka pakkasta oli kuitenkin ihan reippaasti. Siittä ne sitten sulalta takalasilta valui kontin päälle ja jäätyi siihen kahvan kohdalle oikeen kunnon jääkerrokseksi. Veikkaan että sellaisella henkilöllä jolla ei esim. pohjoisessa ole mahdollisuuttta välillä lämpimässä tallissa autoa sulatella, niin ongelmia saatta syntyä. Itse olen tykännyt niistä konteista, jossa on se mikrokytkin vai millä nimellä se nyt onkaan. Niissä kun ei käytännössä kahvaa/liikkuvia osia ole, niin jäätyminenkin on käytännössä aika epätodennäköistä. Toki Leonin takakontin muotoilu estää tällaisen kytkimen asentamisen, sehän periaatteessa pitäisi olla rekisterikilven valojen alueella piilossa.  ;)

Hei eikös tuon avaimen takaluukun avaamisnapin voi ohjelmoida niin, että siittä saa luukun avattua vaikka kahvaa ei kääntäisikään?
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Daatta

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 15.11.16 - klo:11:54
Hei eikös tuon avaimen takaluukun avaamisnapin voi ohjelmoida niin, että siittä saa luukun avattua vaikka kahvaa ei kääntäisikään?

Ilmeisesti, koska ovat väsänneet automaattisia trunkkeja noihin. Kaasujouset joissa on erillinen esijännitetty avausjousi, nostaa teoriassa luukun auki kun vapauttaa lukituksen kaukosäätimestä. Suomen oloissa ongelma olisi luukun avaaminen ilman kahvaa, vaikka tuon koodauksen saisikin tehtyä.

Es. Leonin kanssa sai välillä tapella luukkujen kanssa ihan huolella. Milloin oli ovi, takaluukku tai bensatankin luukku jäässä. Nykyinen on ollut vähempi ongelmallinen, ainakin toistaiseksi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MikHei

Tarkoitat varmasti tätä: https://www.youtube.com/watch?v=a0kSQbUEO-0 Itse haaveilin tuollaisten jousien asennuksesta, mutta kun lueskelin että kiinnityspisteet eivät välttämättä kestä jäykempiä kaasujousia, niin hautasin ajatuksen.
Ei minullakaan ole ollut muiden luukkujen kanssa jäätymisiä, ainoastaan tuo kahva pari kertaa viime talvena ja nyt sunnuntaina. Ja kyllä tämän kanssa toimeen tulee, ei ole vika vaan ominaisuus.  ;D Mutta jos vain lukon avauksen koodaisi, niin eiköhän luukun reunaan sen verran saa sormea väliin että sen saisi auki, jos kahva on päässyt jäätymään.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

V4mp

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 15.11.16 - klo:18:17Mutta jos vain lukon avauksen koodaisi, niin eiköhän luukun reunaan sen verran saa sormea väliin että sen saisi auki, jos kahva on päässyt jäätymään.

Joku koodari voisi tutkia asiaa? ;)

Daatta

Koodauskin löytyy, mutta saman toiminnon saa kun painaa takaluukun avausnappia pitkään! Joo en tiennyt, piti käydä äsken kokeilemassa. Ongelma on juurikin siinä, lukitus aukeaa mutta painuu saman tien hakaan koska avausvoima ei ole riittävä. Jos sormet työntää luukun reunan ja puskurin väliin samalla kun painaa nappulaa niin luukun saa auki, mutta aika hankalaa se on.

Octavian kaasujousilla voimaa on niin paljon, että luukku aukeaa napista painalla. Siitä seuraa muita ongelmia, luukkua on vaikea sulkea ja lisääntynyt rasitus kaasujousien kiinnityspisteille.

http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=410528
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pumpeli

Jostain takaa oikealta kuuluu jokin kolahtelu/muovin ääntely,kun ajaa johonkin hidastetöyssyyn tms..
Jarrut narisee takana kun auto melkein pysähtynyt..
Leon cupra st vm,16
Aj.7tkm

MikHei

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 17.11.16 - klo:13:26
Koodauskin löytyy, mutta saman toiminnon saa kun painaa takaluukun avausnappia pitkään! Joo en tiennyt, piti käydä äsken kokeilemassa. Ongelma on juurikin siinä, lukitus aukeaa mutta painuu saman tien hakaan koska avausvoima ei ole riittävä. Jos sormet työntää luukun reunan ja puskurin väliin samalla kun painaa nappulaa niin luukun saa auki, mutta aika hankalaa se on.
Katoskatos, kiitos tutkimustyöstä!  :) Eiköhän tuota pitkää painallusta voi hätätilanteessa käyttää, seuraavalla kerralla kun kahva muurautuu jäästä umpeen.

https://www.youtube.com/watch?v=7RgZTIMsJLc Tuo 2min50sec kohdalla näkyvä "tutti" voisi riittää siihen, että tulisi edes se sormien mentävä rako siihen puskurin ja luukun väliin.

Lainaahttp://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=410528
Oikeen lapsi lahjottu menemään takakonttiin ja työntämään luukkua auki, samalla kun tuota pitkää napin painallusta testattu.  ;D
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Daatta

Juu, Spring Loaded Hatch Stop Bumpers avaisi luukkua sen verran että saisi sormin avattua. Näyttäisi olevan OEM Audi/VW osa, tilattavissa jos osanumeron kalastelee jostain. Onko noista sitten vastaavaa hyötyä, paitsi silloin kun luukun kahva on jäässä.  :D

Pumput ovat niin jäykät ettei luukkua saa "heitettyä" sisäkahvasta kiinni, pitää painaa kontin päältä. En usko että tulee tuollaisia laitettua. Konepeltiin mieluummin, se ei vaan onnistu OEM-tyyliin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy