Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

skodamig

^^^^ se kaistavahti mitään nelipyörä suuntausta lasinvaihdosta vaadi... muut härpäkkeet saattaa kalibroinnin halutakin.
Rengas ongelma täällä ratkaistu; liikkeen essarista Misukat samoilla vanteilla alle ja matka maistuu taas. ::)
Ja nyt auto ryhty näyttämään liikennemerkkejä mittaristossa  ::) ::) ::)
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Miga^^

Lainaus käyttäjältä: skodamig - 16.05.14 - klo:15:31
^^^^ se kaistavahti mitään nelipyörä suuntausta lasinvaihdosta vaadi... muut härpäkkeet saattaa kalibroinnin halutakin.
Rengas ongelma täällä ratkaistu; liikkeen essarista Misukat samoilla vanteilla alle ja matka maistuu taas. ::)
Ja nyt auto ryhty näyttämään liikennemerkkejä mittaristossa  ::) ::) ::)

noh taisin viestissä mainita että merkkiliike voi kusettaa vakuutusyhtiötä mun puolesta ihan niin paljon kuin haluaa, mutta nelipyöräsuuntaus autoon tehtiin (vai liekö myyjä vain jauhanut paskaa) mistä noista ikinä tietää..
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

-ruoska-

Lainaus käyttäjältä: peku - 16.05.14 - klo:14:51
Pitikö purkaa paljon tavaratilan verhoiluja?
Ai tuossa jousien laitossa?
Ei yhtään, kun jouset ja iskarit ovat erillään takana. Edessä sitten perinteinen McPherson.


SVAG

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 15.05.14 - klo:21:46
Laitoin alustasarjan Leoniin, ja muutoskatsastuksessa todettiin valojen kalibroinnin olevan päin maata. Eikun huoltoon, jossa homma hoitui ja samalla sain turbolle teetettyä jousikampanjan.

Mikäs tuo turbon jousikampanja on? Kannattaako pistäytyä marmorilla vaikkei muuta asiaa sinne olisikaan?
MB E220d -18

-ruoska-

Huollon mukaan tuo jousikampanja, tai turbokampanja, on täysin kosmeettisista syistä. Turbosta saattaa kuulua sirinää, johon tuo jousen asennus sitten auttaa.

Minulla ko sirinää ei kuulunut, mutta tekivät sen kuitenkin.

kootee

Lainaus käyttäjältä: kootee - 19.03.14 - klo:18:51
Onko lie jo ollut täällä vastaavaa kyssäriä, mutta omassa Leonissani lämppärin tuuletin pitää aika korkeataajuista ininää. Tosin saattaa olla niin, että se sitten auton lämmettyä häviää - tai luultavasti onkin, koska kiinnitän huomiota asiaan vain ajoon lähtiessäni. Olenko ainut asian havainnut?

En ole aikaisemmissa autoissani tuollaista ominaisuutta havainnut, vaan aina on ollut vaimea tuo tuulettimen ääni. Lähinnä on kuulunut ilmavirran aiheuttama ääni.

Sain vihdoin aikaiseksi ottaa huoltoon yhteyttä. Seatilla on joku "laadunparannuskampanja", jolla tämä tuulettimen sirinä tai vinkuna pitäisi poistuman. Mahtaako kukaan tietää mitä tämä "laadunparannuskampanja" pitää sisällään kaikkinensa?

kootee

Lainaus käyttäjältä: kootee - 22.05.14 - klo:12:30
Sain vihdoin aikaiseksi ottaa huoltoon yhteyttä. Seatilla on joku "laadunparannuskampanja", jolla tämä tuulettimen sirinä tai vinkuna pitäisi poistuman. Mahtaako kukaan tietää mitä tämä "laadunparannuskampanja" pitää sisällään kaikkinensa?

Voisko tää minunkin auton korkeataajuuksinen sirinä sitten olla turbosirinää eikä ilmastointilaitteen puhaltimesta kuuluvaa? Menee yli minun teknisen tietämykseni, mutta siis huolto laittoi meiliä, että korjaustoimenpide on seuraava:

"Kampanjassa asennetaan uusi jousikiinnike ylipaineventtiilin käyttövipuun, jolloin ylipaineventtiilin toleranssit muuttuu sellaisiksi, ettei kyseistä ääntä enää kuulu."

Rice

Lainaus käyttäjältä: kootee - 22.05.14 - klo:13:42
Voisko tää minunkin auton korkeataajuuksinen sirinä sitten olla turbosirinää eikä ilmastointilaitteen puhaltimesta kuuluvaa? Menee yli minun teknisen tietämykseni, mutta siis huolto laittoi meiliä, että korjaustoimenpide on seuraava:

"Kampanjassa asennetaan uusi jousikiinnike ylipaineventtiilin käyttövipuun, jolloin ylipaineventtiilin toleranssit muuttuu sellaisiksi, ettei kyseistä ääntä enää kuulu."
Omassa Leonissa kuuluu pieni sirinä/sirkuttava ääni. Kuuluu paremmin vain kaupunki nopeuksissa kun muut suhinat pienempiä.
Sirkutus loppuu kun painaa kytkimen tai ottaa vain jalan pois kaasulta.
Opel Astra
Volvo V60

kootee

Lainaus käyttäjältä: Rice - 22.05.14 - klo:14:42
Omassa Leonissa kuuluu pieni sirinä/sirkuttava ääni. Kuuluu paremmin vain kaupunki nopeuksissa kun muut suhinat pienempiä.
Sirkutus loppuu kun painaa kytkimen tai ottaa vain jalan pois kaasulta.

Enpä ole huomannut, että tuolla olisi vaikutusta. Kyllä mä edelleen liitän äänen ilmastoinnin puhaltimeen. Ei sitä maantiellä kuule, kun 18" renkaista lähtee sen verran meteliä. Vuodenajallakaan ei ole vaikutusta, eli talvikylmällä sama ääni kuin tänä aamunakin.

Rice

Leonin ensimmäinen varsinainen vika/häiriö ilmeni tänään töihin ajellessa. Ilmastointi alkoi yht' äkkiä puskea ihan kuumaa ilmaa sisään.
Ei auttanut mitkään säädöt yms. Ajoin auton tien sivuun ja uudelleen käynnistys poisti vian/häiriön.
Opel Astra
Volvo V60

jone26

Viat:Sirinä kone huoneesta,lähtee huonosti käyntiin kylmänä,apukuskin puolen ovi rämisee.

Kuulostaa samoille noi sirinä ja ovien räminä mitä muisssa kone luokissa.Mutta toi huono käyntiin
lähtö"kylmänä" asteita +30 ulkona,ei ihan normaalia.Auto menossa "tutkittavaksi".

Auto:Seat leon cupra 2014.

Volsu71

Minusta Seat Leon 5F:n ohjaustuntuma on hyvä mutkateillä sekä moottoritiellä yli 100 km/h nopeuksilla, jos ei ole yhtään sivutuulta ja isompia uria tienpinnassa. Sivutuulella ohjaaminen on todella rasittavaa, koska sähköinen ohjaustehostin korjaa automaattisesti tuulen vaikutuksen. Sama koskee ilmeisesti myös tienpinnan kaltevuutta. Kuski ei saisi kääntää ohjauspyörää juuri lainkaan, koska muuten ajosta tulee erittäin rasittavaa vaistomaisesta korjausliikkeestä johtuen.

Moottoritienopeuksissa ohjaustuntuma on aivan liian herkkä ja keinotekoinen . Tästä seuraa se, että kuskilla ei ole mitään tuntumaa tienpintaan ja auto on helposti toisella kaistalla.

Minun autossani on myös lisäksi kaistavahti. Vahti korjaa ohjausta automaattisesti ja hakee kaistojen keskikohtaa aktiivisesti. Kaistavahti ja sivutuuli saavat aikaan sen, että kuskin ajo näyttää varmasti humalaisen ajolta, vaikka alkometri ei värähtäisikään.  ;)

Edellä mainitut ongelmat oli havaittavissa jo viime talvena Continentalin kitkarenkailla. Ilmoitin havannoista autoliikkeeseen, mutta silloin he epäilivät kitkarenkaita. Nyt kun auton alla on kesärenkaat, niin kyllä voi sanoa rehellisesti, että vika on auton ohjattavuudessa eikä missään renkaissa. Kaipa ne VAG:in suunnittelijat ovat ajatelleet kuskin parasta, mutta tässä kohtaa tekniikka ei vaan toimi järkevästi.

Alla olevat toimeenpiteet eivät parantaneet auton ohjattavuutta:

1. DSR:n poiskytkentä
2. Nelipyöräsuuntauksen tarkastus ja pieni säätö
3. Renkaiden vaihto Bridgestone Turanza ER300->Continental ContiPremiumContact 5 205/55R16 91V

Minun mielestä ohjaustuntumaa on saanut parannettua jonkin verran seuraavilla toimenpiteillä:

VCDS
1.STG 44 (power steering)
2.Security Access 16, Access code 19249
3.The box is under 44-electric steering assist module > coding > long coding > byte 0 > bit 7 (Driving Profile Selection active) enabled
4. Adaption 10, Channel Characteristic curve of steering assistance-> new value Dynamic
5. Adaption 10, Straight line running->new value not active
Lisäksi auton näytöstä->Car->Setup->ESP->ASR OFF and ON

Sääli, että ainakin osa VAG:in MQB-alustan autoista on ilmeisesti sössitty liian keinotekoisella ohjaustehostimella.

Olisi hyvä, että ohjattavuusongelmaan olisi saatavilla tehdaskorjaus esim. softana, sillä kysymyksessä on ilmeisesti aika yleinen ongelma.

VW Polo 6R 1.6 TDI vm-10 ja VW Golf VI 1.2 TSI vm-12 olivat parempia ajaa moottoritienopeuksilla sivutuulessa ja uraisilla tienpinnoilla. Eikös edellisten V ja VI Golfien ohjaustuntumaa ole yleisesti kehuttu? Uudessa Facelift Polossa on myös erilainen ohjaustehostin kuin sitä edeltävässä mallissa. Toivottavasti se on yhtä hyvä kuin vanhassa mallissa oli. :)
Seat Leon Style TSI -13

msr

Onko Volsulla Leonissa Drive mode selectionia? Vaivaako ongelma kaikilla moodeilla? Oma Leon ei kyllä ole kovin tuuli tai -uraherkkä (edes matalaprofiilisilla renkailla), enkä tunnista tuota kaltevilla tienpinnoilla kuvailemaasi ongelmaakaan. Tuntuma ja suuntavakavuus ovat hyvät sekä kesä- että talvirenkailla (Contisportcontact 5 225/18/40 ja ContiVikingContact 5 225/18/40), ja moottoritiellä ohjaamistarvetta ei oikeastaan ole, vaan menee kuin juna. Tosin ajan kaikki ajoni ohjaus sport-moodissa, kaikki muut ovat liian tehostettuja. Kaistavahtia ei  minulla ole. Jotenkin minulla on jäänyt sellainen mielikuva, että näiden MQB-alustaisten ajo-ominaisuudet ovat todella herkkiä rengaskoolle ja -valinnalle.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

M1kke

Tuo ohjausongelma koskee vain Stylea oman kokemukseni mukaan. Ajoin n. 2kk Leon Stylella kun oma FR oli korjaamolla ja ehdin tuon hyvin todeta. FR mallissa ohjauksen saa säädettyä jäykemmäksi jolloin sitä ei tarvitse korjailla jatkuvasti, etenkin sivutuulella.

Volsu71

Minulla on tuo Style-malli, joten siinä ei tuota FR:n Drive Mode-valintapainiketta. Stylessä ainoa konsti ohjausvasteen säätöön on käsittääkseni tuo VCDS-koodaus. Voi olla, että leveämmät renkaat auttavat sivutuulessa ajoon, mutta kyllä auton pitäisi kulkea suoraan ihan vakiorenkailla ja vakiotehostuksella. Valitettavasti edes tuo VCDS säädöt eivät tee ohjausvasteesta täydellistä. Sivutuulessa saa silti korjata ohjausta jonkin verran. Keskialue on todella herkkä ohjauksen suhteen ja saattaa siinä olla myös hieman väljyyttä. Hieno auto muuten, mutta ohjaustuntumasta ei voi sanoa samaa ainakaan vakiorenkailla. :-\
Seat Leon Style TSI -13

leon_13

Lainaus käyttäjältä: Volsu71 - 30.05.14 - klo:18:20
Minulla on tuo Style-malli, joten siinä ei tuota FR:n Drive Mode-valintapainiketta. Stylessä ainoa konsti ohjausvasteen säätöön on käsittääkseni tuo VCDS-koodaus. Voi olla, että leveämmät renkaat auttavat sivutuulessa ajoon, mutta kyllä auton pitäisi kulkea suoraan ihan vakiorenkailla ja vakiotehostuksella. Valitettavasti edes tuo VCDS säädöt eivät tee ohjausvasteesta täydellistä. Sivutuulessa saa silti korjata ohjausta jonkin verran. Keskialue on todella herkkä ohjauksen suhteen ja saattaa siinä olla myös hieman väljyyttä. Hieno auto muuten, mutta ohjaustuntumasta ei voi sanoa samaa ainakaan vakiorenkailla. :-\
Paljonko porukakka pitää paineita. Itsellä 2.5bar eikä ongelmia ole. Vähempi paine vaikuttaa ohjaustuntumaan löysentävästi.

jone26

Onko teillä 1.8tsi/2.0tsi omistajilla ollut ongelmia starttaiuksen kanssa?Auton seisoessa (+20astetta ulkona)12tuntia tai pidempään joutuu startti pyörittämään 3-4kertaa ennen kuin käynnistyy,joskus kyllä lähtee ekalla käytiin.Ei viitsisi viedä autoa seisomaan huollon pihaan yön yli.

Leon_122

Lainaus käyttäjältä: Volsu71 - 30.05.14 - klo:00:22

Lisäksi auton näytöstä->Car->Setup->ESP->ASR OFF and ON

Sääli, että ainakin osa VAG:in MQB-alustan autoista on ilmeisesti sössitty liian keinotekoisella ohjaustehostimella.

Olisi hyvä, että ohjattavuusongelmaan olisi saatavilla tehdaskorjaus esim. softana, sillä kysymyksessä on ilmeisesti aika yleinen ongelma.


Itse olen kanssa tuskaillut tuon ohjauksen kanssa. Nyt kun olen muutaman kerran kokeillut tuota luistoneston poiskytkentää niin auto on ollut paras ajaa mitä se on ikinä ollut. Yliherkkyys on kadonnut ja ajo on ollut paljon helpompaa maantiellä. Kannatta kaikkien kokeilla tätä kikkaa, eli auto käyntiin ja auton valikosta asr pois ja päälle ja sitten vasta lähtee ajamaan.

leon_13

Stylessä näyttää oikeasti tuo asr off parantavan ohjausta jäykemmäksi.

pegasus

Tervehdys kaikille!

Reilu vuosi on tullut uusi leon omistettua (1.4 style) ja tähän asti on ilman vikoja päästelty 25 tkm. Nyt muutaman kerran on mittaristossa välähtänyt mun mielestä ESP ja/tai ABS valo ja hantin puolen etupyörästä kuuluu ajottain asiaan kuulumatonta ääntä. Onko mahdollisesti kyseessä pyöränlaakeri vai jokin muu? Tosiaan valo todellakin vain välähtää mittaristossa ja on näkyvillä vain sekunnin murto-osan.

Konsernin autoilla on tullut ajeltua aikaisemminkin, pari kpl Cordobaa ja viimeisimpänä vitoskoppanen golffi, jossa laakerivikaa oli...

Jartza

Oma Leon ST FR kanssa pari pientä ihmetystä on ollut.

1. Sisävalot lakkasivat palamasta. 2 viikon jälkeen. Sulakkeet ehjät jne. Alkoivat viikon päästä toimimaan itsekseen.
2. Mukavuustoiminto lakkasi toimimasta yhtäkkiä. Alkoivat taas viikon jälkeen toimimaan itsekseen :)

3. Ajodynamiikan valinta on toimii hassusti. Kun auton laittaa sport-asentoon niin kaikki toimii mainiosti.
Kun auton sammuttaa pysyy sport-toiminta päällä MUTTA vaihteisto jää "normaali" asentoon eli ei mene sportille.


djoh

Lainaus käyttäjältä: Jartza - 16.07.14 - klo:12:53
Oma Leon ST FR kanssa pari pientä ihmetystä on ollut.

1. Sisävalot lakkasivat palamasta. 2 viikon jälkeen. Sulakkeet ehjät jne. Alkoivat viikon päästä toimimaan itsekseen.
2. Mukavuustoiminto lakkasi toimimasta yhtäkkiä. Alkoivat taas viikon jälkeen toimimaan itsekseen :)

3. Ajodynamiikan valinta on toimii hassusti. Kun auton laittaa sport-asentoon niin kaikki toimii mainiosti.
Kun auton sammuttaa pysyy sport-toiminta päällä MUTTA vaihteisto jää "normaali" asentoon eli ei mene sportille.

Onko akulla ollut paljon kulutusta eli lyhyttä pätkää ja paljon käynnistyksiä. Uudessa autossa tietysti tuntuu vähän kaukaa haetulta mutta auton elektroniikkahan kytkee toimintoja pois päältä itsekseen jos akun varaustila laskee ja palauttelee niitä käyttöön kun varaustila normalisoituu. Nykypäivän kiinalaadulla ei kait paska akkukaan ole pois suljettu. Tämä siis hatusta vedetty arvaus, akun heikko varaustila tekee ihmeellisiä temppuja näissä nykyvehkeissä. Omassa 3 kuukautta vanhassa 140 ST FR :ssä latailin tallissa huvikseni akun ja yön yli sai olla että tuli täyteen, tosin oli tehoton CTEC käytössä mutta ei se akku täynnäkään kyllä ollut.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: djoh - 16.07.14 - klo:22:44
Onko akulla ollut paljon kulutusta eli lyhyttä pätkää ja paljon käynnistyksiä. Uudessa autossa tietysti tuntuu vähän kaukaa haetulta mutta auton elektroniikkahan kytkee toimintoja pois päältä itsekseen jos akun varaustila laskee ja palauttelee niitä käyttöön kun varaustila normalisoituu. Nykypäivän kiinalaadulla ei kait paska akkukaan ole pois suljettu. Tämä siis hatusta vedetty arvaus, akun heikko varaustila tekee ihmeellisiä temppuja näissä nykyvehkeissä. Omassa 3 kuukautta vanhassa 140 ST FR :ssä latailin tallissa huvikseni akun ja yön yli sai olla että tuli täyteen, tosin oli tehoton CTEC käytössä mutta ei se akku täynnäkään kyllä ollut.

Meikäläisen ST:ssä näyttää olevan Exiden akku. En tiedä varaustasosta, mutta start/stopin auto kytkee automaattisesti pois tietyissä tilanteissa. Ilmeisesti juurikin varjellakseen akkua. Usein se on pois päältä heti lähdön jälkeen eli auto ei sammu ekoissa valoissa lähellä kotia ja näytössä palaa siitä ilmoitus, mutta järjestelmä toimii myöhemmin matkalla ok. Samoin on käynyt nyt kovalla helteellä. Ilmastointihan söisi akkua nopeasti.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

xch

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 11.04.14 - klo:20:00
Ilmeisesti n. 1-1,5 kk menee vielä ennen kuin saan autoni ajoon. Sen verran alkaa kypsyttämään tuotteiden laatu, että olen jo kysellyt vaihtotarjouksia muutamaan kiinnostavaan vaihtoehtoon..

Mites tämän kanssa kävi, selvisikö mikä moottorissa oli vialla? Itselläni samalla koneella (184 hp TDI) oleva Leon, nyt reilu 20 tkm mittarissa eikä mitään vikoja (koputtaa puuta...).



M1kke

Lainaus käyttäjältä: xch - 07.08.14 - klo:14:12
Mites tämän kanssa kävi, selvisikö mikä moottorissa oli vialla? Itselläni samalla koneella (184 hp TDI) oleva Leon, nyt reilu 20 tkm mittarissa eikä mitään vikoja (koputtaa puuta...).

Ei kerrottu vian aiheuttajaa, kone vaihdettiin takuuseen.

Pekezi

Meillä on nyt Leonin mittarissa 47 tkm, ei ole ollut mitään ongelmia sen viime joulukuisen starttimoottori-hässäkän jälkeen. Toivottavasti ei tulekaan...

Tyytyväinen olen edelleen ostokseeni.
Käytössä:   Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 4x4 -16
                 Skoda Octavia Combi 2.0 Tdi 4x4 -17
Ex:            Seat Leon FR 2.0 Tdi 184 hp 2013
                 Skoda Superb Combi 2.0 Tdi 2013
                 Seat Ibiza 1.2 Tsi Itech 2014
                 Skoda Octavia Elegance 1.6 TDi 2012

srout

Akusta. Vajaa 20 000 runsaassa vuodessa, 10 km työmatka talvella aamulla tolpasta, illalla kylmänä. Muuten sekalaisesti lyhyttä ja pitempää matkaa. Defan semmoinen patukka-laturi, Smartcharge ilmeisesti. Näytti neljää palkkia kytkettäessä, viimeistä viidettä sitten muutaman tunnin vilkutteli kunnes valmis.

Hipperi

Onko muilla sound actor "pieretin" toiminut normaalisti sport-modella?
Mulla alkoi pitämään pientä särinää 8500km jälkeen. Onkohan sitä sound actoria mahdollisuus saada kokonaan pois päältä.
Sport-mode olisi ajettavuudeltaan minulle miellyttävin, mutta tuo särinä on kyllä häiritsevä.

Daatta

Kenelläkään ollut Leonissa rätinää kojetaulussa, mittariston vasemmalla puolella? Jostain alkoi kuulumaan muovien ritinää muutaman päivän ajon jälkeen, uusi Cupra siis kyseessä. Olen ehtinyt jo äänieristää ovet, joten sieltä ritinä ei varmuudella tule. Hieman ärsyttävää, ritinä kuuluu jo pienissä nopeuksissa. Kojetaulun pääty lähtenee auki kampeamalla, pitää kurkata mitä se on syönyt. Merkkihuoltoon ei viitsi tuollaisen asian takia lähteä, matkaa on 50km eikä se välttämättä siellä parane.

Kuvan perusteella näyttäisi olevan yhdellä klipsillä kiinni.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

J64

Lainaus käyttäjältä: Rice - 22.05.14 - klo:14:42
Omassa Leonissa kuuluu pieni sirinä/sirkuttava ääni. Kuuluu paremmin vain kaupunki nopeuksissa kun muut suhinat pienempiä.
Sirkutus loppuu kun painaa kytkimen tai ottaa vain jalan pois kaasulta.

Tuo sirkutus kuuluu omassa 1.2 Tsi Ocussa aivan samalla tavoin. Kuuluuhan oikealta edestä, sieltä hansikaslokeron suunnalta? Jos näin, niin kyse on ilmapumpusta/venttiilistä joka syöttää lisäilmaa pakosarjaan päästöjen vähentämikseksi. Kuuluu vain tasakaasulla? On normaalia, jos tämä kuvaus on oikea.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy