2.0 TFSI (CDNB, CDNC):n piristäminen (+ vajaavedon ongelmatiikka)

Aloittaja demios, 29.01.12 - klo:12:30

« edellinen - seuraava »

demios

Pähkäilen keväisen autokuumeen ensioireiden alkaessa, että mihin pelimerkkejä pitäisi pistää, kun tarkoituksena on jokapäiväisessä ajossa oleva käyttöauto. Projektin tekeminen ei ole se juttu vaan haluaisin tuloksia suhteellisen helpoilla ratkaisuilla, tyyliin bolt-on. Moottori on suhteellisen yleinen ja maailman viripajoilta löytyy monenmoista tuotetta (esim. http://www.highperformanceaudi.com/audi-a4-tuning), joiden tulokset ovat melko vaihtelevia. Vertailukelpoisia dynotuloksia en ole löytänyt kovinkaan hyvin. Olisi mukava kuulla, jos foorumilaisilla olisi kokemuksia näistä ajon tai käytännön elämän kannalta.

Oma auto on A4 Sedan vajaaveto man. CDNB (180 hv) -moottorilla.

Mielessä on pyörinyt ohjelmista: MTM, ABT, Karala ja Motorbit. Ohjelma lienee paras muutos/hinta-suhteen päivitys. Minkälaisia kokemuksia teillä on ohjelmista? Nämä kaksi kotimaista ovat hieman harvinaisempia tämän moottorin kanssa. Saksalaiset vaihtarit ovat hieman hintavampia, joka voisi olla perusteltua, jos huipputehoa on oikeasti löydetty ~20 hv enemmän, mutta tätä lienee vaikea vertailla ja todentaa. Olisi hienoa löytää ohjelma, joka hyödyntää valveliftin edut.

Tuoko vapaavirtaussuotimet, putkisto tai tehokkaampi välijäähdytin selvästi havaittavaa muutosta kulkuun ohjelman päälle?
APR:llä on myös mielenkiintoinen B8 K04 paketti (http://www.goapr.com/products/turbo_long_20t_fsi_vl_k04.html).

Yksi suurimpia ongelmia omalla kohdalla on tuo vajaavetoisuus. (Quattro-päivitys olisi tietty paras päivitys, mutta liikkeen kanssa pelaillessa tuolle tulee helposti ~10ke hintaa käytettyjäkin metsästämällä ja aikaa alkaa palamaan muilta kohdin miellyttävän kyttäämisessä.) Nyt vakioalustaisena kuivalla kesäkelillä 1. vaihteella pito on jo menetetty, mutta 2:lla vääntöä voisi vielä kasvattaa - erityisesti sieltä ylärekisteristä, joka lienee nyt orkkissoftalla vielä erityisen kuristettu. B8 on ilmeisesti toisiin etuvetoihin verrattuna hieman takapainoisempi, joka vaikeuttaa tilannetta. Onko kokemuksia, että auttaako alustapäivitys tai jopa mahdollisesti jokin Quaife-tyyppinen torsen-lukko etuvedon pito-ongelmaa?

Flat

Tuohon etuvedon sutimiseen ei alustan päivitys autuutta tuo. Omasta kokemuksesta tuolla 180 hv versiolla voin sanoa, että ärhäkässä kiihdytyksessä jämäkämpi alusta tuo hieman pitoa lisää, mikäli tien pinta on yhtäänkin aaltoileva. Tämä vertailu perustuu normialusta vs madallettu alusta vertailuun, samassa paikassa, samanlailla kiihdyttäen.

Sen mitä olen seurannut noiden CDNB/CDNC virejä, niin kokemukset ovat olleet pääasiasa hyviä. Kukaan ei ole onnistunut hajouttamaan autoaan. Bensankulutus laskee rauhallisessa ajossa aavistuksen, mutta polkeminen saa sitten bensaa kulumaan hieman enemmän.

CDNB/CDNC koneissahan on jo vakiona mielyttävän suuri vääntö ( 320/350Nm) bensakoneeksi, joten sen kasvattaminen 380-400Nm ei ihan järisyttävää muutosta tuo. Ehkäpä suurin hyöty löytyy 5 ja 6 vaihteen käyttöalueen pienoisesta laajentumisesta. ( teitysti jokaisen vaihteen käyttöalue hieman laajenee alapäästä).

Suurin ilo noilla vireilla tuohon autoon ja noihin moottoreihin saadaankin juuri mainitsemastasi kakkosvaihteella ajattaessa. Vakiona tuo 180 hv versio tukahtuu jos sillä meinaa kiihdyttää 100km/h vauhtiin asti, virilla auto jaksaa puskea hienosti kiihtyen tuon rajapyykin yli. Olen kokeillut ko autoa parillakin eri virisoftalla puhditettuna ( ABT ja BSR) ja ohjelmien eroista en nyt hirveästi osaa sanoa, muuta kuin että lisäteho ja vääntö tuntuu, varsinkin verrattuna tuohon 180 hv versioon , koska siinä lisäys on iso.

CDNB/CDNC koneiden perisynti on tuo öljynkulutus ja virit eivät helpota tilannetta. On raportoitu että viri noissa koneissa lisää öljynkulutusta entisestään. Takuuajan jälkeiset korjaukset virhevastuun piikkiin ovat myös menetetty etu ja virihän on muutenkin laiton (ilman muutoskatsastusta).

Mikäli virisoftan tarkoituksena on ärhäkät liikkeelellähdöt, niin voipi ola parempi, että ei laita viriä, ettei käy nolosti valoista lähdettäessä. Vajaaveto ja 250-270 hv ei siinä mielessä ole hyvä yhdistelmä. Mutta jos virin tarkoituksena on puhdittaa "herrasmieskiihdyttelyä", niin siihen tuo hankinta on mainio.


AP

Lainaus käyttäjältä: Flat - 30.01.12 - klo:07:09
CDNB/CDNC koneiden perisynti on tuo öljynkulutus ja virit eivät helpota tilannetta. On raportoitu että viri noissa koneissa lisää öljynkulutusta entisestään. Takuuajan jälkeiset korjaukset virhevastuun piikkiin ovat myös menetetty etu ja virihän on muutenkin laiton (ilman muutoskatsastusta).

Tätä itsekkin miettinyt omalla kohdalla. Pitää seurailla tuota öljyn kulutusta ja koittaa saadaa mahdolliset/tarvittavat "korjaukset" hoidettua ennen viritystä..

Mistä olet lukenut noista lastun vireistetyn auton entisestään kasvaneesta öljynkulutuksesta, jenkkifoorumeilta?

A4 2.0TdiQ avant 2018

KaukoSäädin

Lokakuussa lastuteltiin Allroad, täytyy sanoa, että tuntuu. Turbotec on lastun tekijä.

demios

Kiitos paljon jaetuista kokemuksista!

Hieman omakohtaista päivitystä. Pääsin kokeilemaan suljetulla alueella tismalleen vastaavassa autossa APR:n Stg I -ohjelmaa. Noin 10 min sopeutusajon jälkeen fiilispohjalla eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Ainakin takapuolidyno uskoo kovasti mainosmiesten 320 Nm -> 450 Nm (~2000-3000 rpm) ja pitkästä aikaa auton ratissa pääsi tahaton hymy leviämään naamalle. Jos joku tuumii tätä päivitystä omaan rata-ajokkiinsa ja tiedostaa asiaan liittyvät riskit, niin fiilispohjalta suosittelen kovasti.

Ihan asiasta kukkaruukkuun. Olisiko palstalaisilla kokemusta hyvistä dynoista pk-seudulla? Ei tarvitse olla nelivetodyno  :'(

olavi77

juurikin mainitsemallasi motorbitillä on dyno ja st-motorsilla juvanmalmilla,nuo siis ne mitä itse käyttänyt.aikanaan rs ocussa oli motorbitin softa ja kyllä sillä paikaltaan sai hyvin lähdettyä valoista ilman nolostumista kun ei heti ollut lappu lattiassa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy