2.0 TOI apulaitehihnan kiristäjän vaihto??

Aloittaja T.Harjula, 02.01.22 - klo:10:26

« edellinen - seuraava »

T.Harjula

Melko tuoreena merkin omistajana tuli eteen kiristäjän ja hihnan vaihto. Ahdastahan tuolla moottoritilassa on, mutta osaisiko joku neuvoa, mistä pääsisi käsiksi kiristäjän takana ilmeisesti olevaan pulttiin??

Ei oikein maksa vaivaa vaihtaa uutta hihnaa, kun kiristäjän rulla alkaa olla murusina

ukormi

Lainaus käyttäjältä: T.Harjula - 02.01.22 - klo:10:26
Melko tuoreena merkin omistajana tuli eteen kiristäjän ja hihnan vaihto. Ahdastahan tuolla moottoritilassa on, mutta osaisiko joku neuvoa, mistä pääsisi käsiksi kiristäjän takana ilmeisesti olevaan pulttiin??

Ei oikein maksa vaivaa vaihtaa uutta hihnaa, kun kiristäjän rulla alkaa olla murusina

Jos se jousiässäkkä on ehjä, voi sen pelkän rullan vaihtaa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

T.Harjula

Ok, eli toi pultti auki ja uus rulla pelkästään tilalle?

o.b.

Laturin takaa pääsee muistaakseni pitkällä jatkolla ja hylsyllä käsiksi kiristimen pulttiin. Tuo pelkän rullan vaihto on helpompi vaihtoehto. Itse olen myös vaihtanut muuten hyväkuntoiseen rullaan pelkän laakerin. Onnistuu jos on sorvi, jolla saa ajettua ne lukitukset pois toiselta puolelta rullaa.

Jos siinä pultissa on torx-kanta, ole varovainen, ettei korkkaa.

T.Harjula

No en oo vielä "löytäny" edes reittiä, josta sinne vois avainta sovittaa. Mielellään vaihtaisin koko kiristimet, mut tarvis saada se ensi irti  ;D

a_jaba

Työkaveri ainakin sai vaihdettua kiristimen ilman muun ympäristön purkamista mutta ahdas väli tosiaan on.

Sitten kun auto on käyttökuntoinen niin suosittelen tarkastamaan että "väpättääkö" kiristin yhtään kun kone käy tyhjäkäyntiä. Jos väpättää niin sitten pikapuolin laturin hihnapyörä (jonka sisällä vapakytkin) vaihtoon, rikkoo yleensä aika nopeasti sen kiristimen jos vapaakytkin rikki.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

T.Harjula

Tuon vapaakytkimen irrottamiseen tarvitaan ilmeisesti joku oma työkalu (ulkokierteellä ja kiintoavaimella kiinnipidettävä)?

Mistähän tuollaisen sais hankittua?

o.b.

Esim: https://www.motonet.fi/fi/tuote/804055/MTX-Automotive-Laturi-tyokalusarja-13-osaa

Kannattaa kurkistaa peilillä tai jollain tapaa, mikä kanta siinä akselissa on. Se voi olla kuusiokolo, Torx tai XZN ja väärän avaimen käyttö saattaa pilata kannan lopullisesti. Ja lujassa on kun siellä on hieman jotain lukitetta.

Turbokiisseli

Joku fakiiri tuon kiristäjän on kai keulaa purkamatta vaihtanut, mutta itse en siihen kyennyt kun vahaan B8:aan osan vaihdoin. Kiinnityspultti on aika ikävästi laturin takana ja tilaa on vähän, joten totesin tuolloin, että helpoin tapa on purkaa keula huoltoasentoon ja irrottaa laturi. Laturin joudut irrottamaan joka tapauksessa jos meinaat vapaakytkimen vaihtaa.

Vapaakytkimen pystyy tarkastamaan kun hihna on pois. Nopeasti pyöräyttää laturia ja yrittää pysäyttää sen niin toiseen suuntaan kytkimen pitäisi luistaa. Vaihtoon pulttimopo ja sopiva irrotustyökalu on helpoin. Vääntämällä nuo kytkimet eiväti irtoa ikinä, mutta iskevällä mopolla lähtee helposti.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

o.b.


Turbokiisseli

No Passatissa keulan purkaminen ei juuri auta kun kone on poikittain :D A4:ssä pitkittäin.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy