Miksi valitsin A4:sen ja mitkä olivat muut kandidaatit ?

Aloittaja Flat, 02.12.09 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

Flat

Kerätäänpä tähän topicciin kokemuksia siitä miksi nelonen tuli pihaan ja mitkä muut jäivät kauppaan.

itselläni ihastus neloseen syntyi puhtaasti lehtijutun perusteella. Taisi olla talvi 2007/2008 kun tuulilasissa oli juttu uudesta nelosesta. Jotkut saattavat muistaakin sen, siinä oli valkoinen auto kuvattu hämärässä parkkihallissa. Siitä se prosessi alkoi....

Rehellisesti sanoen muita kandidaatteja ei ollut, koska samanlaista uuttakaan en halunnut, mikä pihassa silloin seisoi. Kerran kävin koeajamassa, ja se oli sitten siinä. Koko prosessi oli käytännössä selvää pässinlihaa lehtijutun lukemisen jälkeen, mutta ostopäätös tehtiin vasta muutaman kuukauden jälkeen. Osittain viive johtui siitä että avantin julkistusta joutui odottelemaan hieman.

mites muilla? Oliko yhtä helppoa ?

Wilburi

Tarkastelin useampaakin vaihtoehto, mutta A4:sen lisäksi silmää miellytti ainoastaan BMW:n 3-sarja. Audia tuli koeajetuksi kolmena eri versiona ja BMW:n hankinta kaatui siihen ettei Turun liikkeestä saanut uutta 3:sta koeajoon sitten millään ilveellä. Viimeisen kerran kun liikkeessä kävin "melkein" sain autonn koeajoon, kunnes selvisi että koeajoon varattu auto olikin automaatti ja olin ehdottomasti halunnut manuaalin. No olisin kyllä koeajanut automaattiakin, mutta myyjä totesi, että: "automaatti on niin erilainen kuin manuaali ettei sitä kannata koeajaa, jos haluaa ehdottomasti manuaalin". Ei jäänyt sitten mitään todellista vaihtoehtoa  A4:lle.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Markku J

Minulla oli vaihtoehtona BMW:n 3 -sarja. Vaihdoin tähän Audiin Passat CC:stä, mikä autona oli suuri pettymys. Pahus vieköön, kun piti sellainenkin harha-askel mennä tekemään Bemarin 335 CiA:n jälkeen. CC oli halpistuotteen oloinen verrattuna Bemun laatuun, ja se meni sitten vaihtoon nopeasti.

Audin halusin kokeilla, kun sitä täällä kehutaan. Ja nyt 6 kk lyhyellä kokemuksella täytyy sanoa, että olen enemmän kuin tyytyväinen. Tämä quattro on aivan upea laite !

Bemarikin vielä mielessä siintää, kun tilasin nykyisen työsuhdeauton (E60/520dA) tilalle uuden F10 -platformin tuotteen. Hinnastot kun selviää, niin valitsen koneen. Todennäköisesti 523iA, jossa 3 -litran lohko ja vaatimattomat 204 hv.

Mutta Audista aivan mahtavan hyvät kokemukset on minulla tässä vaiheessa. Kiva sporttinen auto !

Pertsa

Mulla oli edellisen Passatin jälkeen ollut pitkään tiedossa että seuraava auto on todennäköisesti A4:n uusi sukupolvi kun B7:sta aika jättää. Halusin ihan vaan pysyä konsernimerkissä kun näiden kujeisiin on jo muutaman auton verran tottunut. Tosin bemarikaan ei ollut täysin poissuljettu vaihtoehto. Kun B8 tuli, ei paljoa ollut epäselvyyksiä enää, että tuollainen on saatava. Ihastuin välittömästi sen ulkonäköön. Tosin koskaan en olisi kuvitellut farkkua hankkivani, koska ikinä ei sellaiselle ole ollut tarvetta (eikä ole vieläkään), mutta tämä sattui spekseiltään/varusteiltaan olemaan sellainen että se iski heti. Alunperin oli tosiaan suunnitelmissa sedan 1.8 T koneella, vajaavetoisena. Vähän suunnitelmat muuttui kun tämä tuli eteen, enkä ole katunut pätkääkään. Vieläkin tuntuu aamulla mukavalta istua kuskin paikalle.
En kuitenkaan ole tähän konserniin NIIN kiintynyt etteikö seuraava auto voi olla jostain muusta konsernista. Se vaan ettei vaihtoehtoja ole kovinkaan montaa jotka kiinnostaisivat. Bemari on oikeastaan ainoa merkki joka tällä hetkellä kiinnostaa vaihtoehtona. Mutta, siinäkin on pari estettä. Sopivin omiin tarpeisiin olisi varmaan 3-sarja, sedan tai farkku. Ongelmana on vaan etten pidä niiden ulkonäöstä pätkääkään. Ei nyt ihan voi sanoa niiden olevan rumia, mutta ei kaukanakaan siitä. Ainoa bemari joka mielestäni on tällä hetkellä todella upea on 3-sarjan coupe, ihan tasoissa mielestäni  A5:n kanssa ellei tyylikkäämpikin. Se vaan on tällä hetkellä vähän liian epäkäytännöllinen omiin tarpeisiini. Vitossarjan nykyisestä olen oppinut pitämään pikkuhiljaa...ihan jees. Uusin tulossa oleva malli (vai tuliko se jo) taas on jo suht upea (mulla ei millään pysy muistissa nuo bemarin "E-koodit" eri korimalleille). 5-sarjalainen tosin menee yli budjetin ainakin uutena. Ai niin ja ehkä vielä suurempi syy miksi bemarin hankinta ei niin nappaa, on se että vaihtoehtona ei ole bensaturboa...miksi ei ole?
Premiumtojotaa eli Lexustakin kyllä harkitsin puolivakavissaan, mutta jotain siitä puuttuu....

Tuuliviiri

A4 oli ainoa vaihtoehto. Muita ei edes harkittu. Se oli selkeä vaihtoehto Passatin jälkeen. Halusimme hieman laatua ja suorituskykyä lisää. Sitten tuli vaatimus nelivedollekin. Vaihtoehdot alkoivat olla vähissä. A4 ainoa, jossa kriteerit täyttyivät.  8)

Mutta nyt on myös alkanut se GLK himottaa.  :P Unohtaa ei voi myöskään ihanaa allroadia (A4). Eiköhän noista löydy jo tarpeeksi päiväuniaiheita.  ;)

Vmatti

#5
Itsellä oli TOP 3 finaalissa Audin lisäksi:

Ford Focus RS ( hieno, yllättävän hyvä etuvedoksi ehkä paras laatuaan mutta oli se silti etuveto, ja ehkä liian race omaan tarkoitukseen)

BMW 320dA X-drive ( ihan bueno mutta vanhahtava etenkin sisältä, X ei ole sama kuin q, Audi sopivasti sporttisempi)




Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Flat

Tuo foordi on kyllä aika ultimate vaihtoehto neloselle. Hieno ja menevä auto, mutta hieman eri kliiberia....mielenkiintoiset vaihtoehdot..

Wilperi

Omat kriteerit auton vaihdolle oli 4 henkilön mukavaan liikkumiseen tarvittavat tilat, riittävä kontin koko ja voimanlähteenä diesel. Poika (13v) pelaa kiekkoa ja parhaimmillaan kulkee 3 saman ikäistä jamppaa autossa, joten konttiin pitää mahtua kassit ainakin yhtä hyvin kuin nykyiseen Jettaan. Diesel olikin selvä valinta kun kilometrejä tulee n. 50tkm vuodessa.
Itsellä oli seuraavat autot harkinnassa.
-Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Executive
kävin ajamassakin muutamaan otteeseen. Ihan ok auto, mutta jokin jäi vaivaamaan, ehkä eniten tavaratilan kapeus pyöränkaarien kohdalta.
-BMW 318d Touring Business Sport
kävin ajamassa, tosi mukava auto ajaa, mutta sen kontin koko...
-Mazda 6 Wagon 2.2TD Sport Busines
kauppias yritti ihan tosissaan myydä auton ja lähellä käytiin, mutta järki vei voiton ja Mazda jäi vielä kauppaan. Autona tavallisen tuntuinen japanilainen, jääden Hondalle selvästi mukavuudessa.
-Subaru Legacy
ohimennen katseltu ja unohdettu

Audi A4 Avant TDI Business oli sitten loppupeleissä aika selvä valinta. Mukava auto ja muutamilla lisäherkuilla höystettynä juuri se oikea auto meidän talouteen. Ehkä Audin ostoon vaikutti myös mukavat muistot Jettaa edeltävästä S3:sta. ::)

Tulossa siis...
Audi A4 TDI 100kw Business, valmistus vko 50
lisäksi
3-puolainen urheiluohjauspyörä
Audi Sound system
3-alue ilmastointi
Musta sisäkatto
Urheiluetuistuimet

Varaston nurkassa odotta...
RS-poljinpinnat
musta maski
19" mustat kesävanteet
MB Vito -15
Seat Leon -13

Erkka

LainaaVaraston nurkassa odotta...
RS-poljinpinnat
musta maski
19" mustat kesävanteet

Mustat vanteet.
Wilperi, minkä värisen auton tilasit? Veikkaan candyvalkoinen. Mustat vanteet sopisi kyseiseen väriin kuin nenä päähän.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Pertsa

Audilla ei ole candyvalkoista, vaan ibis white. Se on paljon valkoisempi kuin volkkarin candywhite joka on ehkä hiukan kellertävä (itselläni oli aikoinaan candywhite Passat)

Wilperi

Mustat vanteet.
Wilperi, minkä värisen auton tilasit? Veikkaan candyvalkoinen. Mustat vanteet sopisi kyseiseen väriin kuin nenä päähän.
[/quote]

Väriksi tulee juurikin tuo Pertsan mainitsema ibis white. Suunnitelmissa on tehdä autosta black&white henkinen. Sisusta kokonaan mustaksi, eli nuo mittariston ympärillä olevat "ämpärimuovit" maalataan mustiksi, ovilistat kalvotetaan/maalataan mustiksi niin kuin myös vaihdekepin ympäristön kehyskin. Ulkoa auto tuleekin jo valmiiksi mustilla kattokaiteilla ja ikkunalistoilla. Kokomusta maski on jo olemassa ja harkinnan alla on peilien maalaminen mustiksi??
MB Vito -15
Seat Leon -13

Erkka

Wilperi
Hyvältä kuulostaa näin paperilla. Valko-musta väriyhdistelmä sopii verrattain hyvin yhteen. Jään odottelemaan vesikielellä projektin etenemistä. Toivottavasti saamme kuvia projektin varrelta, kun aika tulee ajankohtaiseksi.

Vihreä peukku hyvästä suunnitelmasta.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Markku J

Hyvältä kuulostaa, mutta mustien vanteiden kanssa minulla on ongelma hyväksyä niitä itselleni vaaleaan autoon. Tulee sellainen poliisi -Mondeo -efekti itselleni heti mieleen. Eli mustat peltivanteet ilman kapseleita rumassa autossa.

Mustissa hienoissakin vanteissa hukkuu muoto helposti kokonaan, kun autoa hiemankin kauempaa katselee. Siksi en itse ikinä ostaisi täysmustia vanteita.

Minusta Audin Ibis -valkoisesta aivan upea esimerkki on Pertsan auto, jossa on nuo valkoiset vanteet.  Mutta makuja on yhtä monta, kuin meitä käyttäjiä. Onnea projektille joka tapauksessa !

Wilperi

Menee nyt vähän jo OT:ksi...
Mutta itselleni on ollut selvää alusta asti, että uusi A4 on valkoinen ja vanteet tummat/mustat. Ja kun näin vanteet livenä niin valinta oli juuri oikea, NAM...
Mutta kunhan saan auton vuoden vaihteen jälkeen, niin pitää pistää jonkinlaista sepustusta tulevista muokkauksista tuonne autotallin puolelle.
Over and out...
MB Vito -15
Seat Leon -13

Flat

Jokos wilperi olet autotalliin laittanut omasi? Voisimme jatkaa siellä autosi kommentointia hieman laajemminkin. Mutta pitää nyt heti sanoa, että mustat vanteet eivät omaan silmään ehkä ykkössuosikki ole...mutta niinkuin monesti ennenkin, olen varmaan väärässä. Mutta kuten sanoin, jatkot autotallissa....

Marapetsu

Aikoinaan lähin uutta autoa ostamaan ja suuntasin Mersu liikkeeseen, c sarjan mersu tähtäimessä.Tarkoitus iso diesel.Siellähän oli tämän gategorian auto johon tutustuin.Yllättävän ahdas ja pieni auto,ja hinta korkea ja välinpitämättömät myyjät.Joten eiku näkemiin ja Audi liikkeeseen.A4 silloin 2.5 diesel ja neliveto plus lisä kamppeet,olivat Paljon halvempi kuin mersu.Niinhän ne kaupat tuli niiltä istumisilta,enkä ole katunut pätkääkään.Sen jälkeen 2kpl 3.0 tdi ollut ja 5.1.2010 tulee uusin painos kotio.Ei tosiaan koskaan ole jättänyt välille eikä murheita ole ollut,joten sama merkki pysyy kuvioissa.
Marapetsu.

MacVolsu

Myös meikäläisellä oli kiikarissa BMW 3-sarjalainen. Varsinkin 318d kun vuonna 2009 rekisteröityjä versioita oli jonkinmoisella alennuksella saatavilla tässä alkuvuodesta mutta homma kaatui vaimon vastustukseen. "Meille ei Bemaria tule tai..." Se oli vaimon uhkaus mutta näkemättä jäi jos olisin sen valinnut.
Toinen vaihtoehto oli VW Passat mutta kieltämättä usean Volkkarin jälkeen mieli teki merkkiä vaihtaa joten päädyimme Audiin.

a-o

Meillä on ollut kaksi B6 a4:sta: 2001 sedan etuveto 1.9 TDI 130hp (2 vuotta) sekä 2004 130hp 1.9 TDIQ avanti (4 vuotta), joten luonnollinen jatko samassa autoluokassa oli B8 avant q. Kävin ison sisäisen painin moottorivalinnan suhteen 2.0 TFSI:n ja 2.0 TDI 170hp:n välillä.

Bensamoottorin valintaa puolsi ehdottomasti moottorin ominaisuudet ja hyvä palaute, mutta autoja oli huonommin miellyttävällä varustelulla tarjolla. Niimpä valinta päätyi 170hp diesel moottoriin, joka sekin on ihan ok. Ehkä vähän tylsä?

Toinen mahdollinen vaihtoehto koko vaihtoprosessin ajan oli bmw 320d xDrive touring. Niissä tarjonta on kovin vähäistä.

Yritimme vaimon kanssa kolme kertaa päästä ajamaan paikallisessa bmw kaupassa olevaa 320 xda touring esittelyautoa, mutta aina oli auto menossa. 3-sarjaan business hinnoittelu on ihan kohtuullinen ja väittäisin, että bemarin moottori (ja ehkä neliveto) on parempi kuin audissa.

Audista pääsin ajamaan monta eri versiota (kiitos quattro tourin). Eli ajoin 1.8TFSI q, 2.0TFSIq, 2.0 TDIq molemmat versiot sekä A5 sb 2.0 TFSIq str. Moottoreista mieluisin oli siis 2.0TFSI.

Semmoisin miettein tuli tehtyä kaupat B8:sta. Toivottavasti on toimiva peli. (autoa ei vielä ole luovutettu)

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: a-o - 29.01.10 - klo:22:02
Semmoisin miettein tuli tehtyä kaupat B8:sta. Toivottavasti on toimiva peli. (autoa ei vielä ole luovutettu)
Menikö auto tehdastilaukseen ja jos meni niin millaista luovutusajankohtaa ounasteltiin?

a-o

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 30.01.10 - klo:21:15
Menikö auto tehdastilaukseen ja jos meni niin millaista luovutusajankohtaa ounasteltiin?

Oli jo valmiiksi tehty ;)

Luovutus on jo ensiviikolla. Sain vanhan autoni myytyä suoralla kaupalla, joten uusi piti saada alle kohtuullisessa aikataulussa. Tehdastilaus olisi kestänyt 2-3kk.

Tietty varustelussa ei päässyt toteuttamaan itseään kun päätyi liikkeen tilaamaan autoon.

repe59

Hinnastoja vertailin ja totesin jotta halvin diesel-A4 kustantaa n. 36 tonttua, halvin diesel ocu n.23 tonttua; onko hintaerolle katetta? Onko tuo saksan peli parempi kuin tsekki, ja miltä osin? Onko se kuitenkin vaan mielukuvaa ja kateellisen kiukuttelua?
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

a-o

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 31.01.10 - klo:12:26
Onko se kuitenkin vaan mielukuvaa ja kateellisen kiukuttelua?


Sitähän se on:) Ei kannata edes kokeilla audia, jos skoda kerran miellyttää. Kaikilla meillä on omat mieltymykset ja vapaus tehdä valintoja.

Kumma muuten, kun skoda miehet ja naiset aina dissaa audia ja kehuu skodaa. Molemmat on varmasti hyviä tuotteita ja molemmille riittää ostajia ilman toisen moittimista. Kaikilla tuotteilla on oma hintansa. Euroshopperin makarooni on halvempaa kuin Myllynparas. Ja en missään nimessä väitä, että se olisi huonompaa tai ei täyttäisi käyttötarkoitustaan.



repe59

En moiti rinkeliä, en kehu hanskaa, kysyn vaan josko jollakulla olisi faktaa eroista ja eduista, onko hinta-laatusuhde kohillaan. Mikä on sitten kansantaloudellisesti ajateltuna ns. järkevää, jokuhan nuo auditkin maksavat; omalla rahalla, lainarahalla, firmanrahoilla jne.
Mutta eipä mitään jos tyydytystä tuottaa, niin siitä vuan. Onnee vuan ;)
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

a-o

#23
Laitoin tahallani vähän pientä kärjistystä tekstiin:) Ei saa vetää herneitä nekkuun.

Jos vertaa A4:sta ja Oktaviaa, niin onhan ne melko lailla eri tekniikoilla toteutettuja autoja, joten hintaero on perusteltavissa sieltä kautta. Lisäksi Audilla on ahne maahantuoja.

Miten Oktavian hinta on suhteessa A3:n kanssa, nehän on tekniikaltaan vastaavia? Ainoastaan tilat on Audissa pienemmät.

Omien kokemusteni perusteella Audit ovat "laadukkaamman" ja jämäkämmän oloisia verrattuna Skodaan, volkkariin ja muihin. Mutta se on vain oma rinkelilasien läpi muodostunut mielikuva.

EDIT:

verollisten noin hintojen vertailu
Skoda octavia 1.8 TFSI combi ambiente 25tâ,¬
Skoda suberb combi 1.8 TFSI comfort 32tâ,¬
Audi a3 sportback 1.8 TFSI attraction 31tâ,¬
Audi a4 avant 1.8 TFSI 37tâ,¬

Eli iso on tosiaan tuo samalla moottorilla varustettujen autojen hintojen ero. Kait se sitten on sitä preemiumia ja "artisti maksaa".

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 31.01.10 - klo:13:56
En moiti rinkeliä, en kehu hanskaa, kysyn vaan josko jollakulla olisi faktaa eroista ja eduista, onko hinta-laatusuhde kohillaan.

Olen koeajellut erinäisiä Vaggineita kuluneen syksyn ja talven aikana, enkä rehellisesti sanottuna koe Audin lisähinnan tarjoavan samassa suhteessa lisää. A4:n ja Octavian tekniikka ja ajotuntuma on erittäin lähellä toisiaan.

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 31.01.10 - klo:13:56Mikä on sitten kansantaloudellisesti ajateltuna ns. järkevää, jokuhan nuo auditkin maksavat; omalla rahalla, lainarahalla, firmanrahoilla jne.

Jos auton hankintaan sotketaan henkilökohtaisen talouden lisäksi myös kansantalous, niin onhan se todella typerää maksaa lisähintaa minkäänlaisesta premiumista. Jopa Octavian järkevyys on siinä ja siinä.

Kansantaloudelle on paljon parempi ostaa A4:n sijaan Octavia ja käyttää säästyneet rahat vaikkapa vaimon ja perheen hemmotteluun, keittiöremonttiin tai Lapin reissuihin.

R.U.F

Sillon kun tein kauppaa passatista niin myyjä sanoi aivan suoraan (ehkä miellyttääkseen minua kun kauhistelin audien hintoja), että Audit on kalliita ja ei hänen mielestään ole perusteltua niin kovat hinnat laatuun/ominaisuuksiin nähden. Toki ostaisin Audin tai jopa kuun taivaalta jos vain olisi rahaa... Olisihan se eri mahtava ajella jollain uudella A6 3.0tdi Quattrolla kuin jollain hikisella 3C passatilla.

Flat

Joku tuossa vertaili hieman ocua ja a4:sta. Olen täysin samaa mieltä, nelonen ei tarjoa lisähinnalla parempia ajo-ominaisuuksia kovinkaan paljon. Mutta kuitenkin hieman.

Mutta vertaus on sinänsä turha, audi ei mielestäni ole mikään järkautoilijan auto. Siinä maksetaan brändista.

Kuka siitä tahtoo maksaa, niin ok, mutta mielestäni lisähinnalla ei saa mitään mullistavaa verrattuna ocuun. Hitusen fiilistä, hitusen ulkonäköä, hitusen parempaa ajettavuutta  ja paljon imagoa.

Siis pilinjatkekko ?

R.U.F

Lainaus käyttäjältä: Flat - 31.01.10 - klo:18:45
Joku tuossa vertaili hieman ocua ja a4:sta. Olen täysin samaa mieltä, nelonen ei tarjoa lisähinnalla parempia ajo-ominaisuuksia kovinkaan paljon. Mutta kuitenkin hieman.

Mutta vertaus on sinänsä turha, audi ei mielestäni ole mikään järkautoilijan auto. Siinä maksetaan brändista.

Kuka siitä tahtoo maksaa, niin ok, mutta mielestäni lisähinnalla ei saa mitään mullistavaa verrattuna ocuun. Hitusen fiilistä, hitusen ulkonäköä, hitusen parempaa ajettavuutta  ja paljon imagoa.

Siis pilinjatkekko ?
AAHHH!!! Ihanan tyhjentävä vastaus!! Juuri näin, en osaisi paremmin kertoa asiaa. Olen tyydyttynyt! :D

a-o

Samaa mieltä edellisten kanssa.

Jos ja kun auto on väline liikkua paikasta a paikkaan b edullisesti, niin silloin valinta ei varmaankaan osu audiin.


MacVolsu


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy