2,0TDi CR 170hp hyytyi motarin poskeen....

Aloittaja JKK, 25.08.12 - klo:19:21

« edellinen - seuraava »

RiMa

Lainaus käyttäjältä: JKK - 05.10.12 - klo:01:06
Kyseessä on jokatapauksessa suunnittelupöydällä tapahtunut virhe, joka oman analyysini mukaan koskee tuota nokka-akselin kahden nokan muotoa. Tai pikemminkin nokkien välistä tasaista aluetta, jossa pyörähdys selvästikin pääsee helpoiten tapahtumaan. Aikani noita palikoita pyöriteltyäni olen sitä mieltä, että niin pitkään kun nokan muodossa on riittävästi kaarevuutta, ei mäntäkään pääse pyörähtämään. Kuten vanhanmallisissa kahden/kolmen männän ruiskupumpuissa. Tuo mäntä/rulla on melko suurella voimalla jousikuormitteisesti nokkaa vasten, ja pienikin nokan kaarevuus pitää sen varmuudella oikeassa asennossa. Kuten se on varmasti suunniteltukin. Ilmeisesti tuo nokkien alue on varmasti alunperin profiililtaan koko kierrokseltaan kaareva, mutta ajan saatossa nokkien välinen tasainen alue kuluu entistäkin tasaisemmaksi, kuten tässäkin tapauksessa on selvästi nähtävissä.Ja näin sitten syntyy hiljalleen edellytykset rullan pyörähtämiselle. Tämä vahvistaa mielestäni jo aiemman oletukseni, että tästä on tulossa VW-konsernin vuosituhannen pommi, jahka nämä autot alkaa tulemaan sankoin joukoin seniori-ikään.
Tätä mainiota topikkia seuranneena tulee mieleen, että tasaisen osuuden lisäksi taitaa aika merkittävä rooli ongelmaan olla kierrejousella, sehän pyrkii kiertymään pituuden muuttuessa. Jos mäntää liikuttavan rullan laakeroinnissa toivomisenvaraa niin sekin osaltaan vaikuttanee asiaan.
Perus suunnitteluvirhehän tuossa on se, että mäntä yleensäkkin pääsee pyörimään :o

Tällä kommentilla ei sitten ole mitään tieteellistä arvoa, pyrin vain maalaisjärkeä käyttämään noiden kuvien perusteella ;)
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

tet

Lainaus käyttäjältä: JKK - 05.10.12 - klo:14:42
Annosteluventtiilissä on aivan normaali kumitiiviste. Tämä "Must not be removed" on mainittu siksi, että järjestelmä on ajon jälkeen paineinen, ja saattaa aiheuttaa vähän roiskeita. Ja toinen (merkittävämpi) syy on se, että sinne ei saa joutua roskia tai muuta likaa. Sillä varmistetaan, ettei kukaan asioista tietämätön mene hajottamaan järjestelmää huolimattomuudellaan.
...
Ehkä turvallisempi tapa on tehdä tarkistus vaikka tankista ja vanhasta PA-suodattimesta vaihdon yhteydessä. Tankin ollessa tyhjä voi ottaa siirtopumpun takapenkin alta pois ja tarkistaa ettei tankin pohjalla ole kiiltävää jauhoa. Vanhan PA-suodattimen voi pistää rautasahalla halki ja tutkia mitä sieltä löytyy. Keinoja on monia.

Täytyypä jossakin välissä vilkaista tankkiin, miltä näyttää. Kyllä tuon annosteluventtiilinkin uskallan varmaan irrottaa, eipä siellä pitäisi olla ajon jälkeen kuin 4-5 bar painetta eli sen välipumpun tuottama paine. Ei minulla kuitenkaan nyt vielä vatsa kuralle mennyt tästä casesta, joten katsellaan kun jaksellaan.

Suuremmassa määrin noita näyttää menneen tosiaan siellä rapakon takana, joten polttoaineen voitelevuudella lienee jonkinlainen rooli tässä asiassa. Kuitenkin on kyse sen verran tuoreesta tekniikasta, että mahtaako olla vain niin että meillä ongelma tulee esille myöhemmin? Toisaalta parempi voitelevuus voi olla se ratkaiseva tekijä joka estää tyystin vaurion syntymisen, yksittäistapauksia lukuunottamatta. Sitähän ei voi tietää, onko pumppuusi esim. jäänyt jokin roska joka on mennyt sinne rollerin väliin ja jumittanut sitä sen verran että se vintannut poikittain.

Onkohan näitä samoja pumppuja kuitenkin muissakin autoissa kuin konsernituotteissa? Onko muilta merkeiltä kuulunut huhuja hajoilevista pumpuista?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ASo

#62
Lainaus käyttäjältä: JKK - 05.10.12 - klo:01:06
Yksi rahanarvoinen ohje kaikille vastaavalla moottorilla ajaville: Jos autonne nyykähtää tienvarteen ja on aihetta epäillä ruiskupumpun hajoamista,
muistakaa ehdottomasti olla paikanpäällä kun diagnosia aletaan merkkiliikkeessä tehdä. Ensimmäisenä täytyy painostaa mekaanikkoa irroittamaan
se musta sähköinen annosteluventtiili. Tämän tosin voi tehdä jo itsekin. Puolen minuutin homma. Mikäli kyse on vastaavanlaisesta damagesta, löytyy
venttiilin alta runsaasti metallijauhetta. Sen jälkeen onkin turha maksaa korjaamolle euroakaan mistään jatkodiagnooseista. Vielä olennaisempaa on olla paikanpäällä,
kun vanha pumppu irroitetaan paikaltaan. Akselin läpimenokannen irroittamalla näkee samantien tämän ongelmarullan asennon. Jos rulla on väärässä asennossa,
ottakaa valokuvat siitä varmaan talteen, ja mielellään myös koko pumppu. Sehän on teidän omaisuutta vielä siinä vaiheessa. Tulette tarvitsemaan todistuaineistoa!
Nimittäin jos rullan pyörähdys on tapahtunut, on merkkiliikkeen/maahantuojan aivan turha vedota bensatankkaukseen. Ja tulette oikaisemaan monta ikävää ja
henkisesti raskasta välivaihetta. Akselin läpimenokannen irroitus on kolmen minuutin toimenpide. Se tarkistus on välttämätön!  


Heipä hei! Olen se, jonka Audiin osui vastaavanlainen damage viime maaliskuun lopussa ja josta JKK aikaisemmin mainitsi. Kiitokset hänelle suuresta vaivannäöstä ja avuliaisuudesta tämän asian selvittämisessä! Itse en tietänyt cr-järjestelmästä juuri mitään, eikä siten hehkun välkkyessä ollut mitään aavistusta mitä tuleman pitää. On Audin ja Boschin kannalta vahinko, että tämä tapahtui JKK:n kaltaiselle asiantuntijalle.

Lainauksessa olevat kommentit ovat erittäin tärkeitä, koska minun ja JKK:n tapauksesta on selvästi havaittavissa se, että maahantuoja/merkkiliikeorganisaatio pyrkii laittamaan asian käyttäjän syyksi. Minun tapauksen kuluttajariitalautakunnan käsittely on kesken, joten kerron myöhemmin yksityiskohtaisemmin Audi Center Airportin venkoilusta. Audicenter Airportin/työnjohtajan toiminta on ollut suorastaan ala-arvoista tapaukseni käsittelyssä esim. otettu polttoainenäyte oli kadonnut siivouksen yhteydessä. Joten jos näin tapahtuu, suosittelen olemaan diagnoosia tehdessä paikan päällä ja itse ottaisin vielä HTT:n tavaran tarkastajan mukaan! Itse tein alkuvaiheessa oman edun kannalta virheitä, koska tutun tuttu Helsingin Audin marmoritiskiltä vakuutteli, ettei Audilla ole mitään syytä salailla tai valehdella tässä asiassa. No en tiedä oliko hän tietämätön näistä asioista vai eikö halunnut vaarantaa omaa asemaansa... Olen aivan varma, ettei väärä polttoaine ole vian aiheuttaja ja siihen on suht hyvää näyttöä, vaikka yli-innokas marmorimörskän siivooja oli tuhonnut näytteeni.  

Autoni hinattiin ensin Finntakuun sopimuskorjaamoon Tikkurilan Automaxiin, jossa sitä ihmeteltiin viikko, eikä vikaa saatu diagnosoitua. Siihen vaihettiin jotain anturoita tms. ja lasku meni Finntakuun maksettavaksi, koska he sopivat tästä "kokeillaan nyt ensin"- korjauksesta. Tämän jälkeen Audini hinattiin Audi Centeriin, jossa autoni korjattiin vaihtamalla kaikki polttoainejärjestelmän osat, siis tankkikin. Hintaa tuli 9000 euroa.  



tet

#63
Lainaus käyttäjältä: JKK - 14.09.12 - klo:11:39
1,6TDi CR:ssä käytetään eri pumppua (valmistaja: Continental), joka on osanumeroltaan: 03L130755E.

2,0TDi:n ongelmapumppu on Boschin valmistama samalla osanumerolla ilman viimeistä E-kirjainta, eli 03L130755.

Sain viimein näkyville oman Skodani pumpputyypin tarkistuspeilin avulla:

Tyyppi: CR/CP4S1/R40/20-S
VW osanumero: 03L 130 755D
Bosch osanumero: 0 445 010 514

Eli näyttää olevan viimeisintä (?) revisiota Boschin valmistamana, jos kerran E-revisio onkin jo toisen valmistajan tekeleitä. Tuolta löytyy lista automalleista joissa tätä samaista pumppua käytetään: http://www.rufre.com/DetalleArticulo.aspx/en/107776/
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sms

Oli pakko kirjautua foorumille tämän vuoksi, itselläni kun VAG-konsernin 2.0TDI ollut harkinnassa ja miettinyt pumpparin ja CR-koneen välillä. Jos vaggine tulee, niin Siemens-pumppareiden ja tämän ketjun lukeneena on peli selvä eli Boschin PD on ainoa vaihtoehto.

Tämä pumppu on näköjään suunniteltu karmaisevan huonosti eli pommiksi kun tuo rulla (ja samalla mäntä) pääsee pyörähtämään. Ja jos tuo jousi yrittää sitä vääntää, niin se tarkoittaa, että pommi on viritetty. Voitelu jos vielä jonkin häiriön vuoksi heikkenee, niin varmasti kuluttaa vastinpintoja (ja siten varmaankin laajentaa tuota suorahkoa aluetta) ja sitten jossain vaihessa ehkä rulla tarraa jostain kohtaa nokkaan sen verran, että tulee sen verran voimaa (mahdollisen jousen väännön lisäksi), että pääse vähän poikittain (tai ehkä jopa suoraan kerralla poikittain) -> lisää kulumista ja pinnanlaadun heikkenemistä -> enemmän kiinnileikkautumista ja jossain vaiheessa se rulla on poikittain siellä. Sitten kun se rulla on poikittain ja mahdollisesti riittävän kuopalla, ei se enää oikenekaan vaan täystuho ilmenee todennäköisesti varsin nopeasti. Voi olla myös, että kerran kun pääsee poikittain, niin ei enää käy oikeassa asennossa, vaan se on täystuho käynnistynyt. Silloin kun rulla on poikittain, tullee mäntään huomattava sivuttaisvoima ja alkaa varmasti kalvaa seinämää vasten. Sama todennäköisesti pienemmässä määrin jo silloin kun rulla on oikeassa asennossa, mutta voitelu heikentynyt.

JJK:n dropbox-linkin kuvissa (esim nro 25) näyttäisi tuon nokan tasaisen alueen kohdalla olevan leventymä nokassa eli plastista muodonmuutosta tapahtunut. Syytä rajaisi hieman jos materiaalit tiedossa.

Mitä materiaalia mäntä, rulla ja nokka? Siis tarkkuudella alumiini, teräs.
Octavia III/5E Scout 2.0TDI (CUNA, 135kW) DSG MY15
Ex Passat B6/3C Variant Sportline 2.0TDI (BMP, 103kW) MY06
Ex Golf IV/1J Variant 1.9TDI (ALH, 66kW) MY00
Tripla-exänä kolme Rellua: eka, vika ja ainoa

tet

Lainaus käyttäjältä: sms - 08.12.12 - klo:11:47
Jos vaggine tulee, niin Siemens-pumppareiden ja tämän ketjun lukeneena on peli selvä eli Boschin PD on ainoa vaihtoehto.

En tiedä kannattaako tästä asiasta nyt ihan mahdottomasti säikkyä, itse ainakin nukun yöni ihan rauhassa vaikka kyseinen pumppu autossa onkin. Tähän mennessä ketjuun on tullut tietoa kahden (2) pumpun hajoamisesta. Toki jenkkifoorumeilta kauhutarinoita löytyy runsain mitoin, mutta pitää muistaa että siellä ajetaan "kuravellillä" meikäläiseen dieseliin verrattuna.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

joukose

Moi,

Oliko tuolle hajonneelle pumpulle nyt olemassa jo korvaava, vankemmalla rakenteella tehty pumppu ja mikä sen valmistajan osanumero on?

Oliko tietoa miten hajonneet pumput ovat jakautuneet matala/korkeviritteisten autojen kesken esim 110 Hv versus 170 Hv?

Kiitos jo etukäteen  :)
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Tässä yksi ehdokas vaihtoehtoiseksi pumpuksi viron poikien liikkeen ehdottamana.
Mitä raati on mieltä onko pumppu 03L130755A nyt juuri se oikea "parempi" :o :o :o

Ja onko hinta reilassa: ;D

Toote nimi Hind Km 0% Tk. Allah.% Kokku Km %
VARUOSAD
03L130755A KÕRGSURVEPUMP 1070,44 e 1 5 1016,92 e 20 :o
WHT002244 MUTTER 2,05 e 1 5 1,95 e 20
03L130238A VAHETMUHV 10,30 e 1 5 9,79 e 20
KIIRPUHASTUSVAHEND 3,15 e 1 5 2,99 e 20
Kliendikaart 5,00 e 1 0 5,00 e 20
Kokku (sis.Km) 1 343,72 e
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

JKK

#68
Nyt alkaa olla jo oman traumaattisen B8-kokemukseni jäljet siivottuja - ainakin henkisellä tasolla. On pakko ollut pitää hiljaiseloa tämän suhteen, jotta saa asian pois mielestä. Isoja loviahan tällaiset tavallisen palkansaajan suunnitelmatalouteen tekee. Tosin kunnostettu autokin vaihtui samantien kilpailevan valmistajan nelivetoiseen yksilöön, joka onkin toiminut mitä parhaimpana terapeuttina. Nyt ajetun 4000km jälkeen kaduttaa vieläkin enemmän keväinen Audi-valinta. Jotkut asiat täytyy näköjään oppia kantapään kautta...

Lainaus käyttäjältä: joukose - 14.12.12 - klo:18:19
Tässä yksi ehdokas vaihtoehtoiseksi pumpuksi viron poikien liikkeen ehdottamana.
Mitä raati on mieltä onko pumppu 03L130755A nyt juuri se oikea "parempi" :o :o :o

Ja onko hinta reilassa: ;D

Täytyy sanoa, etten tiedä mikä on uudemman pumpun Audi-numero? Ovatko sitten lisänneet numeron perään tuon A-kirjaimen? Tarkasta ennemmin pumpun Bosch-numero, joka kertoo paremmin totuuden. VW-konserni saattaa myydä samalla VW-numerollaan osaa alusta loppuun saakka, vaikka osavalmistaja muuttaisi sitä matkan varrella moneen kertaan. Jokatapauksessa Bosch-osanumerot menee näin:

Alkuperäinen Bosch-numero: 0 445 010 507
Korvattu Bosch-numero: 0 445 010 546 (muutoksista ei tietoa)

Yksi asia on kuitenkin muistettava: Boschilta ei olla saatu mitään vahvistusta uudemman pumpun muutoksista, ja että koskeeko ne mahdollisesti juuri tätä ongelmaa. Asiaa on kyselty Boschin maahantuojalta, jonka kautta on saatu jopa menemään kyselyä tehtaalle. Tehdas on kuitenkin äärimmäisen nihkeä kertomaan yhtään mitään. Ja ongelmaakin tietysti vähättelevät, vaikkakin tosin myöntävät tietävänsä mistä on kysymys. Omaa tapaustani kommentoitiin Boschin tehtaalla näin:

"Auf den relativ guten Fotos von den ausgefallenen Hochdruckpumpen sind partiell braune Verfärbungen/Beläge erkennbar, die ein Indiz dafür sind, daß in der Vergangenheit diese Pumpen mit schlecht gewordenem Kraftstoff (vermutlich schlecht gewordenen Biodieselanteilen) oder mit korrosionsfördernden Medien im Kraftstoff (z.B. hoher Wasseranteil) betrieben wurde.   Es ist bekannt, daß durch solche schlechten Kraftstoffe und/oder korrosionsfördernde Medien wie erhöhter Wasseranteil im Kraftstoff Vorschäden ausgelöst werden können, die später zu einem Ausfall führen können. Zum Zeitpunkt eines solchen späteren  Ausfalls ist der Kraftstoff meist wieder i.O.
Dieser Typ von Schäden an der CP4 sind nur bekannt, wenn die CP4 außerhalb der Kraftstoffspezifikation betrieben wurde (einschließlich vorausgegangener Fehlbetankungen mit Benzinanteilen)."


...Joka on vapaasti suomennettuna:

"Vaurioituneen pumpun suhteellisen hyvistä valokuvista on nähtävissä osittain ruskeaa värjäytymää / kerrostumaa. Tämä on merkki siitä, että pumpussa on jossain vaiheessa ollut huonolaatuista polttonestettä (mahdollisesti polttonesteeseen lisättyä biodieseliä, joka on ollut huonolaatuista), tai korroosiota aiheuttavia aineita (esim. korkea vesipitoisuus). On todettu, että vastaavantyyppinen huono polttonestelaatu ja/tai korroosiota aiheuttavat aineet polttonesteessä voivat käynnistää alkuvaurion, joka myöhemmin johtaa pumpun rikkoutumiseen. Itse rikkoutumishetkellä polttonestelaatu on useimmiten jo normaali.
CP4-pumpun kohdalla tämäntyyppisiä vaurioita on esiintynyt vain tilanteissa, joissa pumpun saama polttoneste ei ole täyttänyt spesifikaatioita (mukaan lukien tilanteita, joissa on tankattu bensiiniä vahingossa joskus aikaisemmin)."


Eli samaa yhdentekevää löpinää kuin kotimaisilla kätyreilläänkin. Eli turha on tuulimyllyjä vastaan potkia, pitäköön pumppunsa :) Kovasti vain on mielenkiintoista, miksi isompien, esim. 3,0-litraisten Audi/BMW-patojen monimäntäiset pumput kestävät isältä pojalle, vaikka tankinpohjalla vähän vettä lilluisikin? Tai pistoolista lorahtaisi tippa huonompaa biodieseliä?

En kuitenkaan jaksa tästä syyttää Boschia, vaan mahdottomia vaativia autovalmistajia, ja sen myötä kuluttajia, joiden täytyy saada kaviaaria nakkipaketin hinnalla. Osavalmistajat tekevät juuri sitä laatua, jota heiltä tilataan ja josta ollaan valmiita maksamaan. Eli oma valistunut näkemykseni on, että syy piilee nykyautojen valmistusprosessin ylimitoitetussa kustannustehokkuudessa. Malli mallilta varsinkin kalliit komponentit on puristettu aina vain halvemmalla ja hepposemmilla rakenteilla. Tämä korostuu nimenomaan ns "volyymi-malleissa". Niissä myyntivoittaja saatetaan ratkaista jopa loppuhinnan yksittäisillä satalappusilla. Siinä saattaa olla ratkaiseva merkitys, onko esim. ruiskupumppu 800 euron yksimäntäinen alumiinirempula vai tuplahintainen monimäntäinen valurautaikiliikkuja. Ja tämän halvan Bosch-pumpun kohdalla VW-Audi on kiristänyt oman prosessinsa askeleen liian pitkälle, joka paukkuu suoraan kuluttajien lompakolle pahasti sattuessaan. Varmastikin harvoin, mutta jokainen tapaus saa helposti paljon julkisuutta. Näin pitääkin olla. Pitkän linjan autoharrastajana huomasin, että B8 on automallina monilta muiltakin osin pitkälti ekonomien ja ympäristöaktivistien suunnittelema automalli. Laatuhan ei juurikaan poikennut esim. vastaavien uusien isojen ranskalaisten tarjoamasta laaduntunteesta. Jos poikkesi, niin ehkä jopa huonompaan suuntaan. Ainakin sisämateriaalien ja melun osalta. En saanut koskaan siitä laadun tunteesta kiinni, joka oli käsinkosketeltavaa ostaessani ensimmäisen B5-koppaisen quattroni tai puhumattakaan BMW:n E39:stä männä vuosituhannella. Ei ollut B8 enää ns. "yhdestä raudasta" tehty auto. Saman sapiskan annan monille muillekin merkeille ja malleille. Meitä kuluttajia johdatellaan parhaillaan totuttautumaan muka-parempiin autoihin epämääräisillä eko-määreillä. Todellisuudessa laadun suhteen ollaan menty jo jonkin aikaa alamäkeä - jos laadulla tarkoitetaan laaduntunnetta. Ja kuten Autotalo Laakkosen huolto asian minulle osuvasti totesi; "On aivan normaalia että noilla kilometreillä nämä ruiskupumput hajoaa".

Olen tehnyt myös oman raporttini tapahtuneesta PDF-muotoon printattuna. Juttu löytyy alla olevan linkin takaa ja on kaikkien vapaasti kopioitavissa ja käytettävissä. Korostettakoon, että kaikki jutussa esiintyvät olettamukset ovat omia henkilökohtaisia päätelmiäni, eivätkä perustu mihinkään tieteelliseen tutkimukseen. Tosin muutaman viikon noita palikoita käsissäni pyöriteltyäni ei tarvinnut professoria tutkimusapulaiseksi palkata...:
https://www.dropbox.com/s/ynbl9bulemzyruq/CR_TDI_Bosch_Ruiskupumppu.pdf  
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

joukose

#69
Kiitosta kovasti vain vastauksesta. Upeaa selvitystyötä. Minun kotiseudullani jopa audi-myyjä tokaisi kerran että ei voi suoraan sanoa mikä on tämän päivän Audi-laatu. Mutisi jotain mahdollisesta pirkka-laadusta. Tässäpä sitä alkaa todistetta kertyä.

Kyselin merkkiliikkeen huoltopäälliköltä vaihtoehtoista suutinta. Eivät löytäneet koneelta vaihtoehtoa tai päivitystä. Kertoivat että yhteen Audiin on pumppu vaihdettu väärin tankkauksen jälkeen.

Kylläpä näillä tiedoilla uskaltaa jo pumuupa lähteä vihtamaan.

Kyllä nyt jo samalla mietityttää automerkin vaihto. BMW:tä olen kattellu ja sen käytettyä x6 mallia vuosilta 2008-2010 kolmilitrasella dieselillä. ;D ;D ;D
Tosin en tästä vatkaimesta juuri mitään tiedä.  :-X :-X

Itse autopuolen alihankintayrityksen tuotekehityshommissa olevana voin kertoa ja päivittäin laskelmia seuraamalla/tekemällä, että yksittäisen tuotteen hinnassa ratkaisevat jo euron kymmenyksetkin, kun puhutaan tehtaan omakustannushinnasta tuotteelle, jonka hinta tehtaalta lähtiessä on n. 60â,¬. :o
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

elexi1

LainaaTässä yksi ehdokas vaihtoehtoiseksi pumpuksi viron poikien liikkeen ehdottamana.
Mitä raati on mieltä onko pumppu 03L130755A nyt juuri se oikea "parempi"   

Ja onko hinta reilassa:

Toote nimi Hind Km 0% Tk. Allah.% Kokku Km %
VARUOSAD
03L130755A KÕRGSURVEPUMP 1070,44 e 1 5 1016,92 e 20
WHT002244 MUTTER 2,05 e 1 5 1,95 e 20
03L130238A VAHETMUHV 10,30 e 1 5 9,79 e 20
KIIRPUHASTUSVAHEND 3,15 e 1 5 2,99 e 20
Kliendikaart 5,00 e 1 0 5,00 e 20
Kokku (sis.Km) 1 343,72 e


03L130755A suomessa marmorilta n.1300â,¬
03L130851X vaihto-osa, suomessa marmorilta 881â,¬

JKK

Lainaus käyttäjältä: joukose - 17.12.12 - klo:20:56
Kyllä nyt jo samalla mietityttää automerkin vaihto. BMW:tä olen kattellu ja sen käytettyä x6 mallia vuosilta 2008-2010 kolmilitrasella dieselillä. ;D ;D ;D
Tosin en tästä vatkaimesta juuri mitään tiedä.  :-X :-X

Sen murheenkryyni B8:n vaihdoin 530dA X-Driveen ja ei ole tarvinnut ikävöidä Audin suuntaan sekunnin hetkeäkään. Oleellisin ero tulee lopulta ajamisen ilosta. Tekniikkahan on sama kuin X6:sessa, ja on aika pomminvarmaa kun vain pitää termostaatit kunnossa ja huolehtii imusarjan läpät pois. Hiipuvat termostaatithan aiheuttaa monenmoista ongelmaa DPF:n suhteen jos lämmöt ei nouse yli 75 asteen. Tämä koskee kaikkia 2005--> valmistettuja diesel-bemuja, joissa on hiukkassuodatin. Ny meni vähän off topikiksi....   
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Quattroll nyt

Lainaus käyttäjältä: JKK - 17.12.12 - klo:12:06
Nyt alkaa olla jo oman traumaattisen B8-kokemukseni jäljet siivottuja - ainakin henkisellä tasolla...

Olen tehnyt myös oman raporttini tapahtuneesta PDF-muotoon printattuna. Juttu löytyy alla olevan linkin takaa ja on kaikkien vapaasti kopioitavissa ja käytettävissä. Korostettakoon, että kaikki jutussa esiintyvät olettamukset ovat omia henkilökohtaisia päätelmiäni, eivätkä perustu mihinkään tieteelliseen tutkimukseen. Tosin muutaman viikon noita palikoita käsissäni pyöriteltyäni ei tarvinnut professoria tutkimusapulaiseksi palkata...:
https://www.dropbox.com/s/ynbl9bulemzyruq/CR_TDI_Bosch_Ruiskupumppu.pdf  

Johan oli selventävä tarina ladattuna hyvillä kuvilla!

sjobbe

Lainaus käyttäjältä: Quattroll nyt - 18.12.12 - klo:08:01
Johan oli selventävä tarina ladattuna hyvillä kuvilla!

Tuota voisi yrittää saada julkisuuteen/lehteen. Hyvä juttu

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Quattroll nyt - 18.12.12 - klo:08:01
Johan oli selventävä tarina ladattuna hyvillä kuvilla!

Jep, hienosti kuvattu.

Lainaus käyttäjältä: sjobbe - 18.12.12 - klo:08:23
Tuota voisi yrittää saada julkisuuteen/lehteen. Hyvä juttu

Mielestäni vähän siinä ja siinä. Näitä ei ole kuitenkaan tapahtunut käsittääkseni paljoakaan, ainoa täällä on JKK:n juttu ja taisi olla joku toinenkin audifinnsilltä.

Suoraan sanottuna en haluaisi, että CR koneet tuomitaan julkisesti romuksi toistaiseksi tapahtuneen perusteella. Pitäisi vähän enemmän näitä tapahtua esim palstalaisille jos suuresta ongelmastta olisi oikeasti kyse. Nyt varmaan saan niskaani rapaa, mutta tämä on mielipiteeni.

Toki olen samaa mieltä kun tuollaisen pyörähtämisen seurauksena kone hajoaa, valmistajan pitäisi ehdottomasti osallistua kuluihin.



VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

ASo

Juu samaamieltä edellisen kanssa, että valmistajan pitäisi tulla vastaan kustannuksissa mutta oman kokemuksen perusteella (Asiointi Audi Center Airportin kanssa) asiaan suhtautuminen merkkiorganisaation suunnalta on täysin päinvastaista. Venkoilu Audi Center Airportin suunnalta oli minun kohdallani täysin läpinäkyvää ja naurettavaa, josta tulen myöhemmin kertomaan, kunhan saan jossain vaiheessa vastuisiin liittyvän prosessin loppuun. Mutta sen verran raotan salaisuuksien arkkua, että Audilla säilytyksessä ollut polttoainenäyte "katosi" ja selitykset eivät olleet uskottavia, kun niitä sain sen jälkeen kun oli pommittanut viestiä marmoritiskin suuntaan. Eräs toisessa Centerissä työskentelevä henkilö on minulle vahvistanut, että Audilla on vahvat intressit piilotella tätä ongelmaa.

Boschilta en ole saanut vastausta, onko uudella pumppunumerolla varustettuun hököttimeen tullut muutoksia mutta sehän selviää uutta pumppua tutkimalla. Olenkin ajatellut hankkia uudenmallin pumpun käsiini ja verrata niitä JKK:n kuviin. Tosin hinta on aika suolainen mutta kyllähän tämä kiinnostaa minua ja ehkä siitä kiinnostuisi joku muukin???

Sen verran Audi oli pettymys, että möin sen pois ja ostin Corollan :D. Tosin nyt on Corollan palvelusaika tässä osoitteessa tullut loppuun...

JKK

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 18.12.12 - klo:12:14
Mielestäni vähän siinä ja siinä. Näitä ei ole kuitenkaan tapahtunut käsittääkseni paljoakaan, ainoa täällä on JKK:n juttu ja taisi olla joku toinenkin audifinnsilltä.

Pahimman uhon ja raivon kekellä olin itsekin lähettämässä raporttia kotimaisille autolehdille. Ensisijaisesti tämän kuitenkin esti oman edun itsekäs näkökulma; Ajattelin etten saa autoani koskaan kaupaksi jos sellainen juttu julkaistaan. Tai vähintäänkin arvo laskee reilusti. Niinkin vellihousuiselta kun se kuullostaakin. Nyt kun auto on onnellisesti uudella omistajallaan, on koko tapahtuma asettunut oikeaan mittasuhteeseen. Eli tuskin näiden muutaman kotimaisen tapauksen perusteella esim. Tuulilasi tai TM on valmis pilaamaan suhteitaan VW-ryhmään. Tosin vastaavia tapauksiahan on paljon enemmän kuin nämä kaksi. Suurin osa vain on takuunalaisia tai leasing-autoja, jotka korjataan kaikessa hiljaisuudessa ilman että kukaan jaksaa pauhata tähän malliin. Moni leasing-autoilija tuskin koskaan edes ymmärtää mitä on tapahtunut kun korjauksen ajaksi tyrkätään korvaava kiikku alle. Jokainen Laakkosen tiski tietää tämän ongelman... Mikäli saat vain heidät vapautuneesti asiasta puhumaan. Sellainen tietoisuus ei synny pelkästään parin nettifoorumilla leukojaan louskuttavan yksityisen kuluttajan toimesta. Jo pelkästään Hyvinkään Laakkosen huoltoneuvoja sanoi: "Kaikki vastaavat tapaukset ovat heidän mukaansa johtuneet vääränlaisen polttoaineen tankkaamisesta" Miksi sana "kaikki"?

Nythän nämä "CR-autot" vasta alkaa tulemaan siihen ikään, jossa ne hiljalleen siirtyvät yksityisille kuluttajille. Ja mittarilukematkin alkavat olla riskitasolla (130.000-->). Oma autoni oli siinä mielessä otollinen esimerkki, että kyseessä oli vanha kolmen vuoden liisari ja mittarissa oli ostettaessa 178.000km.

Johtuipa tapahtuma mistä tahansa, on pumppu suunniteltu väärin. Lukuisten automerkkien ja mallien joukossa tämä on ainutlaatuisella tavalla varovaisuutta kysyvä tapaus. Maahantuojakin sen selvästi tietää, koska lyhytkin vahinko-ajo bensa-diesel-seoksella aiheuttaa välittömän pumpun vaihdon tehtaan ohjeen mukaisesti. Mielestäni tässä on hieman palaneen käryä? Tuo rullan pyörähtäminen on itseasiassa ainoa tapa, jolla pumppu voi noin perusteellisesti hajota. Se on vain niin yksinkertainen palapeli. Kaikki muu on sitten sellaista hiljaista (hyvin pitkän) ajan mukana kulumista.   

Pumpun osat ovat minulla edelleenkin jos joku asiasta enemmän kiinnostuu. Livenä nähtynä ymmärtää että nimenomaan nokan tasainen alue kilometrien mukana kuluessaan kasvattaa rullan pyörähtämisen riskin todella suureksi.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Geoman

Perusteellisen selvityksen olet tehnyt. Itse olen maailmaa katsellut reilusti yli 60-vuotta ja valitettavasti yksityishenkilön on käytännössä mahdoton saada oikeuksiaan, mikäli yritykset tai viranomainen on eri mieltä.

Ihmetystä aiheuttaa merkkihuollon suhtautuminen asiaan, koska valmistajahan on vastuussa kyseisistä asioista - kyllä heidän pitää palvella tuontiautotapauksissakin (MB ja BMW:n osalta on myönteisiä tapauksia, mutta kyseessä on ollut "pikkuasioita" sinun tapaukseesi verraten).

Ehkä niissä tapauksissa, joissa on auto uudesta pitäen, kannattaa huoltaa se merkkikorjaamossa, mikäli kyseiset tapauket ovat mahdollisia ja maahantuojan asenne olisi tällöin suopeampi?

Saksan tuontiautot ovat yleisesti ottaen laadukkaita - olisiko turvallista ostaa käytettykkin auto merkkiliikkeestä.

Hatun nosto sinnikkyydellesi, aiantuntemukselle ja osanotto siihen, ettet saanut oikeuksiasi.




poloboy

Minäkin nostan hattua sinulle JKK, että olet jaksanut paneutua, selvittää ja dokumentoida ongelmaa ja ratkaisua näin perinpohjaisesti. Tästä on varmasti monelle hyötyä, jos joutuvat saman ongelman eteen, mutta tästä on myös haittaa, koska CR-koneinen 2.0 TDI oli minun kohdallani todella vahva ehdokas seuraavaksi autoksi. Nyt en tiedä, uskallanko hankkia sellaista, tosin nytkin minulla on sellainen peli alla, missä ei pitäisi olla kuin tyyppivikoja (turbo, vauhtipyörä, öljypumppu), eikä tähän mennessä ole 40 tkm aikana ollut ongelmia.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Jetta VI 2.0 TDI Highline -11 LA7W
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

lq

Ansiokkaasti tässä on tietysti dokumentoitu vaurio, mutta mikä se perimmäinen syy on? Se kun ei ole se "männän pyörähtäminen" (tai yksinkertaisesti suunnitteluvirhe), tälle pitäisi keksiä se joku syy... 


Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 19.12.12 - klo:10:06
Ihmetystä aiheuttaa merkkihuollon suhtautuminen asiaan, koska valmistajahan on vastuussa kyseisistä asioista - kyllä heidän pitää palvella tuontiautotapauksissakin (MB ja BMW:n osalta on myönteisiä tapauksia, mutta kyseessä on ollut "pikkuasioita" sinun tapaukseesi verraten).

Minun ymmärtääkseni BMW-Suomi on imusarjanläppien aiheuttamien vaurioiden korjauskustannuksissa vastantulon kohdalla ollut suhtautumiseltaan kaikkea muuta kuin myönteinen.

Itse olen pari diesel-BMW:tä omistanut (530d -01 ja 330d -08), eikä ongelmia onneksi sattunut kohdalle. Tuossa jälkimmäisessä läpät ovat ymmärtääkseni vahvistettua mallia.

joukolainen

Ikävä sanoa, mutta bmw puolella odottavat omat ongelmansa, nyky bmw esim ei ole lämpömittaria, vain öljynlämpömittari ja termariviat ovat vaikeita havaita+ muut siitä aiheutuvat viat. Toki  nykyään ei löydy enään pommin varmaa merkkiä, nykyiset päästömääräykset sen kun kiristyvät ja taitaa mennä vaan huonompaan suuntaan meidän kylmissä olosuhteissa.... Itse valitsin juurikin tämän kolmilitraisen, koska otin ennakkoon jo selvää merkkikorjaamolta(tutut mekaanikot) mikä olisi paras vaihtoehto dieselmoottoreista. Katotaan nyt sitten miten tämä kestää..... Tänään tuli laitettua maskisuojat keulaan, ainakin kone lämpenee nopeammin.
Audi A4 avant 3.0 tdi quattro tiptr. S line -10

JKK

#82
Lainaus käyttäjältä: joukolainen - 19.12.12 - klo:20:29
...Toki  nykyään ei löydy enään pommin varmaa merkkiä, nykyiset päästömääräykset sen kun kiristyvät ja taitaa mennä vaan huonompaan suuntaan meidän kylmissä olosuhteissa...

Tuo on kipeän tosi! Jokaisella merkillä ja mallilla tuntuu olevan omat sudenkuoppansa. Ja korostuen etenkin diesel-autoissa. BMW:llä termariongelmat (tarkemmin sanottuna niiden seuraukset), Audin kolmelitraisissa taas imusarjaongelmat. Nehän on pelkkiä ominaisuuksia vain :D Molempien kanssa oppii elämään hyvin kohtuullisella harrastuneisuudella ja aika pienellä rahalla. Kunhan tajuaa vain pysyä diesel-mersuista erossa... Tämä BMW:n imusarjanläppiin liittyvä skenaario on tosin alkanut elämään aivan omaa mammuttimaista elämäänsä. Perstuntumalta sanoisin, että kyseessä on suuruusluokaltaan samantasoinen ongelma, kuin tämän ketjun TDi-CR-koneiden pumppuvika; Tapaukset on ääriharvinaisia, mutta kohdalle osuessaan äärikalliita. Siksi myös julkisuus on sen mukaista. BMW-Suomi suhtautuu asiaan kuten Audi-Finland suhtautuu ruiskupumppujen hajoamisiin. Viittaavat täysin kintaalla. Olen harrastukseni kautta paljon tekemisissä BMW-fanaatikkojen kanssa, enkä ole vielä kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa läpät olisivat tuhonneet koneen. Tunnen kuitenkin kymmeniä ko. moottoreilla ajavia kuskeja ja isäukkoni firmassa on niitä huollettu satoja menneiden vuosien aikana. Ja uusissa 2007-> malleissa ongelmaa on enää tuskin laisinkaan. Melkein kaikista käytetyistä ne on jo näprätty irti. Läppien takia ei pemua kannata jättää ostamatta. Ne saa yhden arki-illan kestävällä askartelulla pois - jos yönsä haluaa nukkua rauhassa. Termarit taas maksaa 70â,¬ ja sen jälkeen pääsee vähintään 2-3 vuotta ilman huolia. Koneen lämmöt saa numeroarvona näkyviin kaikissa bemuissa mittariston "salavalikon" kautta - jos niitä haluaa välillä tarkkailla. Astetta suurempana ongelmana pidän 2004--> valmistettujen 530d/535d-bemujen ZF:n valmistamaa automaattivaihteistoa. Osassa tuppaa olemaan inhottavaa turbiinin lukitusongelmaa, joka aiheuttaa ajossa kierrosten humpaamista ja kengurumaista kyytiä. Tämä on se asia, johon oikeasti kannattaa kiinnittää huomiota jos E60 alkaa kiinnostamaan. Asiasta riittää luettavaa yhdeksi viikonlopuksi BTCF-foorumilta. Tässä oli nyt pieni BMW-tietopläjäys...

Harmittaa vain kovasti kun myöhästyin viime huhtikuun veromuutoksesta muutamalla viikolla, ja alkuperäinen suunnitelma tuoda 3,0TDiq vaihtui viimemetreillä budjettisyistä pykälää pienempään versioon. Muutenhan tässä porskutettaisiin edelleenkin B8:lla. Tosin pumppuremonttiin käytetty raha + 530xd-vaihdon väliraha on jotakuinkin samansuuruinen kuin mitä vastaava 530xd olisi tullut kustantamaan enemmän viime keväänä. Joten siinä mielessä tämä on nyt plusmiinusnolla  ???

Kelle seuraavana vastaava damage osuukaan, saa minua konsultoida vapaasti asian tiimoilta. Tarjoan mielelläni neuvojani ennenkuin työnnät sen 6000 euroa ylimääräistä merkkiorganisaation pohjattomaan ahneuskaivoon. Itse tein koko projektin täysin tehtaan speksien mukaisesti, ja loppuhinta oli kolmasosa merkkiliikkeen hinta-arvioon verrattuna. Ainoastaan ruiskusuuttimet ostin käytettynä 30tkm ajetusta kolari-audista. Kaikki muut osat tuli uutta ja priimaa. Ja teetätin niille suuttimille vielä "viime sekunneilla" 250 euron hintaisen testin Boschin omassa laboratoriossa ennen asennusta. Oleellinen juttu käytettyjen suuttimien tapauksessa! CommonRail-systeemi on lopulta älyttömän yksinkertainen ja osia saa maailmalta hyvinkin edullisesti.

Ja huom! Multa löytyy sitten valmiiksi vielä 3kpl ko.CR-moottorin ruiskusuuttimia! Tulin osien haalintavimmassa hankkineeksi kaksi käytettyä satsia, joista toisessa satsissa vain kolme täytti speksit. Yksi suutin lensi suoraan roskikseen. Joten nämä kolme ovat nyt ylimääräisiä. Täytetty dieselillä, tulpattu ja säilössä pystyasennossa. Boschin ohjeen mukaisesti. Hinta 120 euroa/kpl. Jos vastaavanlainen pumpun jauhoontuminen osuu jonkun kohdalle, ei autossa olevien suuttimien testaukseen kannata uhrata euroakaan. Itse maksoin siitäkin 160 euroa Diesel Häkkiselle, ja jokainen suutin todettiin 100% tukkeutuneeksi  -> puhdasta roskistavaraa.     

   
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

kyyjonssoni

Topikkia on tosissaan luettu ja allekirjoittaneella on piakkoin 177 tkm ajettu B8 (-08 lopulta) ja mukana on myös hehkuvalon vilkkumista sekä moottorin vikavalo jatkuvasti päällä tällä hetkellä. Olihan se nyt siis kuitenkin näin, että ammattimies kykenee suhteellisen helposti näkemään onko riskiä tämän ruiskupumpun menemiselle? Ts. järkevin malli olisi, että auton pajalle mennessä huoltokaveri katsoo tarvittavat (oliko näin, että "metallihileestä" pitäisi nähdä onko uhkakuvaa olemassa) ja siitä riippuen ratkotaan sitten, että vaihdetaanko pumppu vai ei.

Plus kiitos JKK:lle älyttömän hyvästä dokumentoinnista ja tiedoksiannosta, ilman sun kaltaisia paneutuneita kavereita vois hyvinkin olla niin, että moni pyörittelis vaan päätään ja ihmettelis kuinka huono tuuri tälläisten tapausten osalta voi vaikutusarvo olla. Kuten aiemmin olikin mainintaa niin nythän näitä autoja vasta alkaa näissä ikäluokissa + kilometreissä olemaan.
A4 B8 -08 2.0 TDI 88kw

JKK

Lainaus käyttäjältä: kyyjonssoni - 20.12.12 - klo:22:35
...ja mukana on myös hehkuvalon vilkkumista sekä moottorin vikavalo jatkuvasti päällä tällä hetkellä. Olihan se nyt siis kuitenkin näin, että ammattimies kykenee suhteellisen helposti näkemään onko riskiä tämän ruiskupumpun menemiselle?

Ensinnäkin tuosta autosi vikavalon vilkkumisesta... Syy siihen varmaankin löytyy viallisesta kaasuläppäyksiköstä. Se yksikkö on todennäköisesti imaissut hiljalleen ahtoputkistoon huohottimen kautta tullutta öljyä sisäänsä. Se tekee sen ahtopaineen avustuksella läpän akselin läpimenon kautta. Se on myös ns. tyyppivika "ja aivan normaalia näillä kilometreillä", kuten asia varmaan Laakkosella ilmaistaisiin... :) Selviät siitä 300-400 eurolla riippuen suhteistasi organisaatioon...

Tätä en ole vielä kertonutkaan; Nimittäin tähän omaan B8:iini iski tämä sama kaasuläppävika samantien kun auto saatiin pumppukatastrofin jäljiltä kuntoon. Se oli siinä vaiheessa niin pieni murhe, etten ole muistanut edes mainita... Mutta arvatkaapas kohosiko oma verenpaine kun kunnostusta seuraavana aamuna heti ensimmäisen startin jälkeen motarilla alkoi kierrukan kuva mittaristossa vilahdella. Ja se teki sitä ainoastaan 20 minuuttia, ja taas 400km kuluttua 20 minuuttia. Eli aina DPF:n polttoprosessin aikana, jolloin juurikin kaasuläppää käytetään aktiivisesti regenerointiprosessissa hyödyksi. Mitäs luulette sillä hetkellä ensimmäisenä mielessäni liikkuneen! Noh lähinnä teki mieli räjäyttää koko auto ilmaan. Onneksi ennen räjäytystä maltoin kuitenkin lukaista vikakoodit. Nehän sitten näyttivät kaasuläppäyksikön häiriötä, joten siitä selvittiin säikähdyksellä. Auton uusi omistaja sitten purki sen vanhan läppäyksikön ja sen elektroniikkaosahan oli tulvillaan öljyä. Edes putsaaminen ei pelastanut sitä. Tässä tapauksessa se hehkun valo vilahteli äärimmäisen nopeasti, etten alkuun edes ehtinyt nähdä mistä valosta oli kysymys. Eli jos tällaista alkaa esiintymään noin 300-400km välein 20 minuuttia kerrallaan, voi olla melko varma että autosi on läppävikainen.       

Ja vielä siitä ruiskupumpun tarkistamisesta; Siis sehän on periaatteessa ultrasimppeli juttu, mutta ongelma varmaankin on riskinottoon liittyvissä kysymyksissä. Mitä jos autosi pumppu hajoaa esim. 100km tarkistuksen jälkeen? Silloin tarkistuksen tehnyt firma on hieman hankalahkossa välikädessä. Boschin ohje kun on, ettei niitä saisi mennä availemaan. Tässä tapauksessahan "yläluukun" kautta vedetään vain mäntä/jousi pois, ja tarkistetaan männän, sylinterin ja rullan pinnoite. Ja kurkataan sylinterin läpi tarkastaen nokkien kunto. Pyöritetään ehkä vielä konetta vähän käsin/työntämällä vaihde päällä, jotta nähdään nokan kunto koko kierroksen osalta. Ja asennetaan lopuksi mäntä ehdottomasti samassa asennossa takaisin! Ja lopuksi vielä pyöräytetään konetta käsin, jotta mäntä hakeutuu varmasti oikeaan asentoonsa ennen käynnistystä. Jos joku haluaa, voi kuivaharjoittelua tehdä tuolla meikäläisen julkkispumpulla täällä Järvenpäässä. Itseänikin kyllä suuresti kiinnostaa, missä kunnossa vastaavan pumpun sisäosat ovat esim. 170tkm ajettuna? Nythän ne minun pumpun pinnoitteet on tietysti täysin kuluneet, kun alumiinijauho kerkesi hoonaamaan jokaisen komponentin mustaksi. Aiemmin laittamassani tehtaan, eli Boschin vastineessa on mielenkiintoista se, että he eivät millään tavalla ota huomioon rullan pyörähtämisen jälkeisen alumiinijauhon merkitystä osien kuntoisuudessa. Kommentoivat vain, että osissa näkyy selvää kuluneisuutta vääränlaisen/huonolaatuisen polttoaineen jäljiltä, jonka seurauksena rulla on pyörähtänyt. Paskan latvat... Eiköhän matkan X ajaminen rulla väärässä asennossa ja pumppu täynnä alumiijauhoa ole lopulta se tekijä, joka on hoonannut pumpun sisäosista pinnoitteet pois...   

Jos tarkistus kiinnostaa, suosittelen kuitenkin kysymään paikallisesta Bosch-huollosta tarkistuksen mahdollisuutta. Suosittelen näitä Bosch-huoltoja:
http://dieselasennus.fi
http://www.hakkinen.fi/joomla/   
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

kokken

Muiden jatkoksi vielä osaltani kiitän JKK:ta ansiokkaasta ongelman dokumentoinnista. Mulla meni kans kaasuläppäkotelo vaihtoon 118tkm kohdalla. Huolto oli jo varattuna kun edeltävänä päivänä syttyi pakokaasujärjestelmän vikavalo ja jäi sen päivän ajaksi palamaan. Huoltoon ajellessa ei enää palanut mutta mainitsin tietysti asiasta. Diagnoosi oli tuo läppävika ja ratkaisuksi tarjottiin kotelon vaihtoa noin 400 euron summalla. Autoa noutaessa otin summan asiallisesti puheeksi ja satasella kevennettiin taakkaa. Huollossa sanottiin että auto oli rekisteröinyt vikakoodia jo pitkään ja väitti myös että ongelman olisi pitänyt tuntua tehonpuutteena kiihdytettäessä. Mutta ei, ainoa oire oli se pakokaasuvalon syttyminen ja ehkä siinä sitten oli syynä regeneraation estyminen. Olin tosin ihmetellyt sitä että multitronic-tdi osoitti parilla edellisellä tankillisella maantieajossa vain 5.0-5.2 litran kulutuksia, puolisen litraa alle normaalin.

JS83

Useassa tapauksessa kun hehkumerkkivalo palaa vika löytyy viallisesta EGR-anturista. Eli voi olla myös anturi vika.

EGR-venttiili eli englanniksi Exhaust Gas Recirculation valve on pakosarjassa sijaitseva venttiili, jolla kierrätetään osa pakokaasuista takaisin moottorin palotiloihin. EGR-venttiili laskee palotilan lämpötilaa ja vähentää typen oksidien (NOx) päästöjä. EGR-venttiili voi olla alipaine- tai sähköohjattu â€" jälkimmäinen on tarkempi ja nopeampi.
EGR-venttiili on auki vain osakaasulla, se ei siis vaikuta tyhjäkäyntiin tai huipputehoihin. Toisaalta rikkinäinen EGR-venttiili voi esimerkiksi jäädä hiukan auki ja vuotaa, aiheuttaen ongelmia.


http://www.autowiki.fi/index.php/EGR-venttiili

JKK

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 21.12.12 - klo:08:26
Useassa tapauksessa kun hehkumerkkivalo palaa vika löytyy viallisesta EGR-anturista. Eli voi olla myös anturi vika.

Oikeastaan se ei ole anturi vaan ihan mekaaninen venttiili. Varsinainen siihen liittyvä anturi on yleensä DPF-pöntössä, joka on nimeltään happianturi. Happianturin mittaama jäännöshappiarvo ohjaa sitten EGR-venttiiliä kuormituksen mukaan; osakaasulla kierrätetään ja vähän kun polkaisee niin menee tukkoon. Joskus tuota tutkailin testerillä ja aika kevyellä polkaisulla menee jo tukkoon. Ammattimiehet monesti puhuvat että nykyaikainen CR-kone on ns. lambda-ohjattu. Tämä EGR-ongelma on oikeastaan ollut VW-konsernin vehkeiden perisynti jo aikojen alusta saakka. Tai oikeastaan softa, joka reagoi tosi helposti ja nopeasti poikkeaviin jäännöshappiarvoihin ja vähäiseenkiin EGR-venttiilin jumitamiseen. Jumittava EGR-venttiili vain aiheuttaa yleensä kertalaakista ilmaantuvan pysyvän moottorin merkkivalon palamisen siinä vaiheessa kun jäännöshapet on vähänkin aikaa jotain muuta kuin tehdas on halunnut. BMW:ssä pystyy DIS:in avulla hieman vaikuttamaan EGR:n toimintaan. Olen omastakin pemusta muuttanut EGR:n toiminta-arvon minimiarvoon. Virisoftantekijathän pystyvät tekemään sille sitten mitä tahansa. Kokonaan disabloiminen vaan tuppaa hidastamaan auton lämpenemistä talvella aika radikaalisti.

Kaasuläppähän ei juurikaan vaikuta auton tehoihin uusissa CR-koneissa. Siinä kohtaa on huollon kaveri puhunut aivan puppua. Sillä läpällä on käytännössä kaksi tehtävää: Poistaa jälkivärähtelyt auton sammutuksen yhteydessä, ts. läppä suljetaan ECU:n ohjaamana sammutuksenhetkellä. Toinen tehtävä on säätää ilman/hapen määrää DPF:n polttoprosessin aikana yhteispelissä EGR-venttiilin kera. Siksi vikakooditkin yleensä tulee polton aikana, koska silloin läppä tekee liikehdintää. Normaaliajossa läppä on jatkuvasti ns. auki. Näin ainakin BMW:ssä, ja uskoisin että samoilla säännöillä pelataan varmaan VW-koneissakin. 
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

TLU13

Löytyykö tämä em. pumppu jokaisesta A4 B8 audin diiselikoneesta, vai vain joistain moottoriversioista?  ???
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

jnsFI

Lainaus käyttäjältä: ASo - 07.10.12 - klo:11:15Olen aivan varma, ettei väärä polttoaine ole vian aiheuttaja ja siihen on suht hyvää näyttöä, vaikka yli-innokas marmorimörskän siivooja oli tuhonnut näytteeni.

Eikö liikkeellä ole näissä asioissa käänteinen todistustaakka? Heidän on pystyttävä osoittamaan väärän polttoaineen käyttö. En ole nyt 100% varma, joten joku juristi voisi tarkentaa. :)
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy