2,0TDi CR 170hp hyytyi motarin poskeen....

Aloittaja JKK, 25.08.12 - klo:19:21

« edellinen - seuraava »

JKK

Eilen sitten auto pätkäisi moottoritiellä 130km/h mittarinopeudesta kertaalaakista tehot minimiin. Kaasu pohjassa pääsi hädin tuskin 100km/h ja ylämäessä ei sitäkään. Samalla alkoi hehkun merkkivalo vilkkumaan. Kymmenen kilometrin nilkutuksen jälkeen alkoi meno hyytymään entisestään ja kun ensimmäisen kerran polkaisin kytkimen pohjaan, sammui koko moottori. Siitä sitten rullailua motarin pientareelle, eikä auto enää edes yrittänyt lähteä käyntiin vaikka kuinka sahasi. Lavetilla siitä sitten vakuutusyhtön käskystä Vantaan AudiCenterin pihaan (13km). Eivät suostuneet edes kotipihaan Järvenpäähän sitä viemään 30km päähän!

Tänään sitten kävin potilaalle näyttämässä Autocomin töpseliä, ja ECU:sta löytyi "P0087 Polttoaineen paine liian alhainen" ja "Polttoaineen määräsäätö-häiriö". Eli käytännössä siis mitä tahansa; PA-suodatin, siirtopumppu, kiskon paineventtiili tai uskallanko sanoa edes ääneen... korkeapainepumppu. Tuosta ei voi mitään varmaa päätellä. Täytyy hinata auto omille nostureille ja alan tutkimaan asiaa tiistaina. Ainakin siirtopumppu surahteli, kun annoin Autocomilla käskyä pumpun releelle. Täytyy varmaan ensiksi tsekata, tuleeko ainetta korkeapainepumpulle saakka jne... Merkkiliikkeen arvausgeneraattorin en anna autoon koskea pitkällä tikullakaan.

Nyt tarvitsisin pientä apua joltain ETK:an omaavalta. Voisiko joku ystävällinen sielu kaivella minulle seuraavat tiedot (vm.2008, B8 2,0TDi 170hp quattro, moottori:CAHA:
- Korkeapainepumpun osanumero
- Jakokiskon päässä olevan paineventtiilin osanumero (kiskon toisessa päässä on anturi, toisessa venttiili)
- Onko 140hp versiossa sama korkeapainepumppu.
- ko. osien suuntaa-antava ovh-hinta, jos softa sen näyttää.

Että tällainen oli erään Audistin paluu kesälomalta ensimmäiseen työvuoroon.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

wtf

Ã,,lä unohda oikean pohjamuovin alla olevaa esipainepumppua. Pumppuja yhteensä siis kolme.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

JKK

Lainaus käyttäjältä: wtf - 25.08.12 - klo:19:25
Ã,,lä unohda oikean pohjamuovin alla olevaa esipainepumppua. Pumppuja yhteensä siis kolme.

Voi jeesus! Nyt tieto lisää tuskaa. Onko tästä pumpusta mitään lisätietoa? Millaisen paineen se takoo korkeapainepumppua päin? Eli missä kohti se tarkalleen on?
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

tet

Lainaus käyttäjältä: JKK - 25.08.12 - klo:19:54
Voi jeesus! Nyt tieto lisää tuskaa. Onko tästä pumpusta mitään lisätietoa? Millaisen paineen se takoo korkeapainepumppua päin? Eli missä kohti se tarkalleen on?

Tuossa on 140-heppaisen SSP-dokumentista ko. pumppua koskeva kohta. Tuosta tehokkaammasta en tiedä, löytyyneekö samasta kohtaa...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

wtf

Tuo kuva on poikittain asennetusta moottorista. A4:ssä se on auton alustassa oikealla suunnilleen etuoven kohdalla aikas ison pohjamuovikappaleen alla. Vierestä löytyy myös polttoainesuodatin.
Veikkaisin että tuolla pumpulla tuotetaan sellainen 6-8 bar.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

jjj84

LainaaEivät suostuneet edes kotipihaan Järvenpäähän sitä viemään 30km päähän!

Lähimpään korjaamoon ehtojen mukaisesti tai vaikka keskelle metsää, kunhan hinta on maksimissaan sama kuin lähimpään korjaamoon, ei se vakuutus ole hyväntekeväisyyslaitos... itse maksat lisää niin olisit saanut vaikka Turkuun :)

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 25.08.12 - klo:20:29
Lähimpään korjaamoon ehtojen mukaisesti tai vaikka keskelle metsää, kunhan hinta on maksimissaan sama kuin lähimpään korjaamoon, ei se vakuutus ole hyväntekeväisyyslaitos... itse maksat lisää niin olisit saanut vaikka Turkuun :)
Taitaa hieman vaihdella kuskista ja yhtiöstä riippuen. Ainakin mut on viety kotipihaan vaikka korjaamoja olis ollu lähempänäkin.
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

JKK

Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 25.08.12 - klo:20:59
Taitaa hieman vaihdella kuskista ja yhtiöstä riippuen. Ainakin mut on viety kotipihaan vaikka korjaamoja olis ollu lähempänäkin.

Joo, kyllä se näin on aikaisempien kokemusteni perusteella. Tällä kertaa luurin päässä oli aika tiukkapipoinen kaveri, ja tuputti sitä AudiCenteriä aivan kuin kyseessä olisi ollut hänen oma firmansa. Ja meikäläisellehän nämä marmoripalatsit on sama kuin yrittäisi helvettiin usuttaa. Ja muutenkin siitä tihkusateessa motarin poskessa on hermot hieman keskimääräistä kireämmällä. Lopulta sanoin että hinatkaa koko p****a vaikka hevon P******een, ei jaksa tapella...

Mutta hyvä pointti tuo lisäpumpun olemassaolo. Vaikuttaisi olevan myös potentiaalinen vikakohde. Jos vain joku jaksaa, ottaisin mielelläni vastaan tähän autoon ja PA-järjestelmään liittyviä dokumentteja ETK:asta tms....

*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

FIN-ZZE

Lainaus käyttäjältä: JKK - 25.08.12 - klo:21:11
Tällä kertaa luurin päässä oli aika tiukkapipoinen kaveri, ja tuputti sitä AudiCenteriä aivan kuin kyseessä olisi ollut hänen oma firmansa. .



Onkohan noilla jonkinmoinen provisiojärjestelmä, kun vievät autoja korjaukseen? Jos auto on kuljetettu johonkin, niin harva siirtää toiseen paikkaan...

JKK

Noniin, tuomio on luettu ja tuloksena pahimman skenaarion toteutuminen; Korkeapainepumppu leiponut kiinni. Eli suomeksi sanottuna muuttunut alumiinijauheeksi sisältä. Ja luonnollisesti koko PA-kierron osalta. En tiedä kumpi ****ttaa enemmän, uusintaan menevien osien kustannukset vai tiedossa oleva työn määrä. Jokatapauksessa uusiksi menee ruiskupumppu, polttoainepumppu, paineventtiili, suuttimet jne... Putkiston, letkuston ja tankin pystyy kuitenkin huuhtelemaan. Koko systeemi menee jokatapauksessa purkuun ja mikroskooppiseen tarkasteluun.

Nämä CR-koneiden ruiskupumput tulee ilmeisesti olemaan tulevaisuuden seuraava surullinen legenda. Vähän kuin V6TDi-koneiden nokka-akselit. Tänään selvisi, ettei kyseessä ole mikään uniikki ja harvinainen tapaus... 
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

firstvw

Kai tuolle löytyy joku muu maksaja kuin artisti?

JKK

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 28.08.12 - klo:18:09
Kai tuolle löytyy joku muu maksaja kuin artisti?

Keväällä saksasta itse tuotu auto ja mittarissa 180tkm... Voi olla että omasta pussista kaivellaan. Toisaalta korvasihan tehdas goodwillinä ne etulokaritkin. Auton historia on kuitenkin täysin moitteeton. Kyllähän tästä kyselyt pitää tehtaalle laittaa. On se vaan ehdottoman epänormaalia, että reilu kolme vuotiaasta autosta leviää ruiskupumppu totaalisesti, joka samalla tuhoaa ympäriltään tuhansilla euroilla tavaraa. Jos tehdas ei tule millään tavalla vastaan, on se mielestäni selkeä kannanotto tämän valmistajan nykyiseen laatuun.

Noh, häntä pystyyn ja otetaan tämä vaikka iloisena oppikouluna CommonRail-tekniikkaan...   
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

tarzi

Bensaa tankattu joskus, ajettu sammuksiin ja tankki tyhjennetty ja laitettu löpöä ja ajateltu et ei haittaa kun kulkee, nyt sä joudut sit maksumieheksi tuosta... Ihan vaan ajatuksena. CR on niin saakelin tarkka bensasta, PD ei tiedä mitään sellasesta mut noi cr koneen putket ei kestä bensaa vaan pinnoite lähtee irti ja tukkii just tolla alumiinilla ihan kaiken. On kyl niin kun oppikirjasta tää tapaus.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

JKK

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 28.08.12 - klo:19:34
On kyl niin kun oppikirjasta tää tapaus.

Jaa, tuohan on nyt vaan arvailua, eikä perustu mihinkään faktaan. Siis tämän auton tapauksessa. Auto on ollut ennen minua yhdellä käyttäjällä leasing-autona, ja itsekin olen ajanut jo 10.000km autolla ilman ainoatakaan teknistä ongelmaa (ja bensatankkausta). Joten en nyt menisi kovin kevytkenkäisesti tästä oppikirjatapausta näillä tiedoilla tekemään.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

LogI

Lievempi skenaario: Tankattu vahingossa vähän bensaa, huomattu asia, vahdettu pistoolia, ei vikoja, huh, huh. Kunnes...
A4 B8 2,0 tdi quattro
Golf V 1,4 tsi

JKK

Lainaus käyttäjältä: LogI - 29.08.12 - klo:23:20
Lievempi skenaario: Tankattu vahingossa vähän bensaa, huomattu asia, vahdettu pistoolia, ei vikoja, huh, huh. Kunnes...

Sillä ei enää ole tämän keskustelun kannalta väliä, mistä se on aiheutunut. Tapahtunut mikä tapahtunut.  Nyt selvitellään nesteen laboratorion avustuksella auton polttoaineen koostumusta, jonka jälkeen lähtee tehtaalle goodwill-takuukysely. Siis jos polttoaine on puhdasta tavaraa. Henkisesti olen varautunut tekemään ja kustantamaan koko hoidon itse. Onneksi kyse ei lopulta ole avaruusraketin tekniikasta.

Tänään purin jo hieman putkistoa ja jakokiskoa irti, enkä löytänyt suurennuslasillakaan ainoata alumiinihitua korkeapainepumpun jälkeisistä osista. Ei jakokiskolta, putkista, säätimestä eikä suutinten päältä. Ainoat hidut löytyy painepumpun annostelu-yksikön alta (kuva ohessa). Voikohan edes teoriassa olla mahdollista, että kaikki alumiinisälä olisi jäänyt painepumpun sisään? Tähän kaipaisin asiantuntevia kommentteja. Tuo pumpun anatomia ei vielä ole kovin tuttua.   

*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

tet

Lainaus käyttäjältä: JKK - 30.08.12 - klo:23:35
Tuo pumpun anatomia ei vielä ole kovin tuttua.   

No olisko noista mitään apua? ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JKK

#17
Juup, eli omaan piikkiin tämä nyt sitten meni. Muutamalla tonnilla tästä selvitään. Mielekiintoinen juttu oli se, että itseäni lähin Laakkonen veikkasi ensin tankista löytyvän bensiiniä, ja vaati minua - aivan ystävälliseen sävyyn - teetättämään polttoaineanalyysin ennenkuin voidaan tehdä good will -kyselyä tehtaalle. Sellaisen analyysin sitten teetätin Nesteen laboratoriossa, jonka jälkeen sama Laakkosen huolto asettuikin totaalisesti minua vastaan koko asiassa, koska he eivät ole saaneet tehdä vikadiagnosia, eikä autossa ole takuuta. Ei kelvannut edes, että olisin hinannut auton heille pihaan, jotta heidän asentaja voisi todeta annosteluventtiilin alta löytyvän metallijauhon. Puhelu menikin sitten varovaisesti sanottuna epäasiallisille linjoille puolin ja toisin. Mitään kyselyä ei lähtenyt mihinkään ja lopuksi huoltotiskin henkilö likimain huusi puhelimen luuriin, että "ymmärrätkö, on aivan normaalia että 180tkm ajetusta A4:stä hajoaa ruiskupumppu"! Eli on siis normaalia, että hajoaa osa, joka tuhoaa samalla ympäriltään 3000-4000 eurolla tavaraa? Sanoin hänelle siihen vain että tämähän on mielenkiintoista, painan sanasi tarkasti mieleeni... Siinä kohdassa sitten Laakkosen mieheltä tuntui pettävän itsehillintä kun tajusi mitä oli sanonut. Käsittääkseni sen good will -kyselyn tekeminen ei olisi heille maksanut mitään. Ja olisivat parhaassa tapauksessa saaneet siitä hyvän duunin. Mielelläni olisin maksanut vaikka puolet ns. "avaimet käteen" -työsuorituksesta. 

Noh, vanhaa kalustetta jää nyt vain putkisto ja tankki, jotka on huuhdeltu, pesty ja pyyhitty nyt moneen kertaan. Niin tarkasti kuin vain ihminen sen voi tehdä. Tankin pohjalla oli pieniä metallijauhoisia saarekkeita syöttöpumpun ympärillä. Tankki oli itseasiassa helppo pestä ja pyyhkiä kahden suurehkon luukun kautta. Kaikki putket on ammuttu molempiin suuntiin eri aineilla, paineilmalla ja vielä varmuudeksi huuhtelen molemmat linjastot puhtaalla dieselillä kertaalleen. Onneksi tuo metallijauhe tuntuu olevan aika herkästi irtoavaa ja liikkuvaa sorttia. Tosin en siitä ole putkistossa tehnyt muutenkaan ainoatakaan havaintoa. Myös ruiskusuuttimet oli tukkeutuneet käyttökelvottomiksi - tietenkin. Testipenkissä tuli mehut sukkana läpi. Joten uusiksi menee tankin pumppuyksikkö, polttoaineen lämmitysventtiili, esipainepumppu, suodatin, ruiskupumppu, jakokiskon paineanturi ja paineen säätöventtiili, ruiskusuuttimet ja suutinten yhdysputki. Voitte mielessänne kuvitella kustannukset, vaikka työn osuudelle ei tarvitse tässä tapauksessa laskea hintaa. Ja kaikki tämä vain siksi, että hairahduin hankkimaan auton, jolle ruiskupumpun hajoaminen näillä kilometreillä on aivan normaalia  ::)    

Sikäli tuo Laakkosen kommentti saikin katetta, että kolmesta kotimaisesta, hyvinkin tunnetusta diesel-huollosta vahvistettiin sama kommentti, että VW-konsernin CR-koneissa käyttämä ruiskupumppu on jo suunnittelupöydällä tuomittu hajoamaan "ennenaikaisesti" juuri siten, että se jauhaa tuhoutuessaan itsensä metallijauheeksi. Syynä on pumpputyypissä käyttöönotettu yksimäntäinen toimintaperiaate yhdistettynä alumiinirunkoon. Aiemmin pumput on olleet kaksi tai kolmemäntäisiä, sekä rakenteeltaan valurautaisia. Joten tuollainen itsensä jauhoksi sorvautuminen on ollut äärimmäisen harvinaista. Pumpun hajotessa on vaihdettu vain uutta tilalle. Tämän uudentyyppisen pumpun tapauksessa hajoaminen tarkoittaa käytännössä aina tuhansien eurojen lisäkustannuksia koko polttoainekierron tuhoutumisen myötä. Myös valmistaja, eli Robert Bosch on tämän virheen todennut, koska alkuperäiselle pumpulle on tullut äskettäin korvaava osanumero. On myös selvinnyt, että näitä tuhoja on Euroopassa tapahtunut runsaasti. Myös suomessakin on jo monia tapauksia. Alkaa tuntua, että tässä kytee seuraava VW-konsernin pommi, jahka nämä CR-koneet alkavat suuremmassa määrin tulemaan 200tkm kynnykselle. Kaikissa on nimittäin tämä sama ruiskupumppu.

Parin viikon kuluttua pääsen purkamaan hajonneen pumpun ja tutkimaan perusteellisesti mistä on kysymys. Raportoin sitten lisää.    
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

dosetti

Oli sen verran asiallisesti ja perusteellisesti kirjoitettu raportti viasta, että CR-kone jää minulta kauppaan jatkossa. Hyvä, että ihmiset jaksaa kirjoitella näistä tänne. Eli bensaa ei tankissa ollut ja silti hajosi. Mites, jos entinen omistaja on bensaa vahingossa sinne laittanut, voisiko olla syy siinä?

JKK

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 14.09.12 - klo:06:49
Eli bensaa ei tankissa ollut ja silti hajosi. Mites, jos entinen omistaja on bensaa vahingossa sinne laittanut, voisiko olla syy siinä?

Kaikkihan on mahdollista, mutta keräämieni vertaistapausten valossa ei voi mitenkään olettaa, että bensa olisi kaikkiin tapauksiin liitettävä yhteinen tekijä. Ei missään tapauksessa. Se on vain yksi mahdollisuus, mutta ennenkaikkea helppo selitys ja kätevä hätäuloskäynti maahatuojan ja valmistajan tapauksessa. Tälle näkemykselle vahvan tuen antaa myös erään suomen parhaanakin pidetyn Diesel-huoltofirman omistajan tyly kommentti tästä pumpputyypistä. Ja se, että perinteiset valurautaset monimäntäpumput ei kuulemma ole moksiskaan pienistä ja hetkellisistä bensaseoksilla ajeluista. Ja vaikka olisikin, rajoittuu tuho käytännössä pumppuun, joka tähän verrattuna on hyvin edullinen perusremontti. Tarkoitan sitä, että vaikka entisen omistajan satunnainen bensatankkaus ja lyhyt ajo bensa-diesel-seoksella olisi VW-Audin CR-tuhoihin syyllinen, ei tee tästä pumpusta yhtään synnittömämpää. Pikemminkin päinvastoin. Eihän sellaista autoa pitäisi kenenkään uskaltaa ostaa käytettynä, koska jokaisessa yksilössä piilee potentiaalinen pommi. Eihän edellisen omistajan vahinkotankkauksista ole kenelläkään minkäänlaista logi-tiedostoa.

Olen itse aika fanaattinen autoharrastaja, ja uhrannut tämän tapauksen, ja koko CR-tekniikan tutkimiseen käytännössä koko viimeisen kuukauden. Ja pyrkinyt haastattelemaan kaikkia tunnetuimpia oikeita diesel-tekniikan asiantuntijoita. Enimmäkseen mielenkiinnosta, mutta myös puhtaasta kiukusta autovalmistajan sokeaa intohimoa entisen Audi-laadun downshiftaamista kohtaan. Tuo pumppu on pyritty selvästi rakentamaan siten, että se on kevyt, pienikokoinen ja edullinen valmistaa. Se kaikki on pois mm. käyttöiästä. Tässä on yksi oppikirjaesimerkki siitä, miten Audin loistelias brändi alkaa saada hiljalleen kuplamaisia piirteitä. Käy huonosti kun jokaisen uuden mallin myötä yhä suurempi osa "luxus"-autosta jakaa saman tekniikan sellaisten autojen kanssa, joiden valmistusfilosofia on maksimaalinen kustannustehokkuus (Seat, Skoda ja VW). Nuo volyymimerkit vain kestävät helpommin tällaisen roskalaadun aiheuttamat ongelmat, mutta luxus-merkkinä markkinoitavalle Audille tällainen on äärimmäisen vahingollista.   
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Erkka

Onko Polo 1.6 TDI CR koneessa sama tai vastaavasti alumiinista tehty ruiskupumppu (2011 vuosimalli)? Kun vika aiemmissa vuosimalleissa, niin luulisi tehtaan reagoineen ja korjanneen vian näihin uudempiin.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Karvis

Oletko harkinnut reklamaation tekemistä suoraan Audille, sinne saksan päähän?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

JKK

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 14.09.12 - klo:10:33
Onko Polo 1.6 TDI CR koneessa sama tai vastaavasti alumiinista tehty ruiskupumppu (2011 vuosimalli)? Kun vika aiemmissa vuosimalleissa, niin luulisi tehtaan reagoineen ja korjanneen vian näihin uudempiin.

1,6TDi CR:ssä käytetään eri pumppua (valmistaja: Continental), joka on osanumeroltaan: 03L130755E.

2,0TDi:n ongelmapumppu on Boschin valmistama samalla osanumerolla ilman viimeistä E-kirjainta, eli 03L130755.

Uskoakseni valmistustekniikka on kuitenkin sama. Mutta voihan olla, että ongelma ei koske 1,6-litraisia? Kyllähän tätä yksimäntätekniikkaa käytetään monien muidenkin valmistajien Bosch-tekeleissä, kuten uudempien bemujen 2,0-litraisissa dieseleissä. Tulevaisuus varmaan näyttää, koskeeko tämän ongelman fataalisuus kaikkia valmistajia.

Sen vielä haluan sanoa, että eihän korkeapainepumpun hajoaminen ole mikään uusi asia. Niitä hajoaa ja se on automiehen elämää. Siihen pitää aina henkisesti valmistautua jokaisen takuuttoman diesel-auton omistajan. Tästä VW:n CR-koneen tapauksestahan tekee karmean se fakta, että remontin edetessä tulet huomaamaan itse korkeapainepumpun kustanuksen olevan pienin murhe koko prosessissa. Se alumiinijauho on oikeasti pelottavan näköistä. Kahvijauho on siihen verrattuna kuin karkeaa soraa. Sen jauheen nähtyäsi et todellakaan halua jättää yhtään vanhaa komponenttia paikalleen. Positiivista on se, että uudet osat saa Saksasta ja Englannista liki puolet halvemmalla kuin merkkiliikkeen tiskiltä alennuksien kanssa. Hankintaprosessi vaati vain malttia ja pitkää pinnaa periaatteella "jouluksi kuntoon".

Tämän koettuani suosittelen jokaista käytettyä ja takuutonta 2,0TDi CR-koneella varustettua autoa ostavan varmistamaan selustan mahdollisen tuhon vuoksi. Jos näyttää, että jäisit itse maksumieheksi, etkä osaa itse tehdä asian eteen mitään, osta suosiolla joku muu auto. Jos olet parantumaton VW-Audi-mies, vaihdata ennaltaehkäisevästi uusi tuoreimmalla osanumerolla varustettu pumppu autoosi (850 euroa vaihto-osana). Jos kumpikaan vaihtoehto ei kiinnosta, toivo ainakin että autoliikkeestä ostamasi auto laukeaa 6kk sisällä. Tiedossa olevien tapausten valossa näyttää siltä, että vastaavia tuhoja on tapahtunut km-skaalalla 50.000-180.000. Audifoorumilta löytyy yksi identtinen tapaus, jonka kilometrit olivat n. 130tkm. On varmasti totta, että ongelma tulee koskettamaan vain pientä osaa kaikista yksilöistä, mutta kohdalle osuessaan ainakin tavallinen palkkatyöläinen joutuu käyttämään kasvolihaksiaan itkunpidätykseltä. Myönnän itsekin tehneeni näin. Tuhoja selvitellessä sellaiset hetket tuntui lottovoitolta, kun löytyi jokin alle 200 euron hintainen komponentti tilattavaksi :)    
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

JKK

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 14.09.12 - klo:11:30
Oletko harkinnut reklamaation tekemistä suoraan Audille, sinne saksan päähän?

Kyllä olen. Ne reklamaatiot täytyy vain aina kulkea paikallisen maahantuojan tai merkkihuollon kautta. Yksityisten ihmisten reklamaatiot palautuu takaisin kehoituksella "ota yhteyttä paikalliseen jälleenmyyjään". Tänään välitin tarinani suomen maahantuojan tekniselle edustajalle. Katsotaan mitä sieltä vastataan.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Ocu_P

Osaatko sanoa, milloin osatyyppiä vaihdettin 2.0 TDI:ssä?

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: JKK - 14.09.12 - klo:11:39
Sen vielä haluan sanoa, että eihän korkeapainepumpun hajoaminen ole mikään uusi asia. Niitä hajoaa ja se on automiehen elämää. Siihen pitää aina henkisesti valmistautua jokaisen takuuttoman diesel-auton omistajan.

Tähän voisi kommentoida, että ei korkeapainepumppu ole pelkästään dieselin ongelma. Oikeastaan kaikissa nykyajan bensaturboissakin on korkeapainepumppu, ja niitäkin hajoilee aina vähän väliä.

Omasta GTI:stäni sellainen laukesi alle 30 000 km kohdalla. Tämä tapahtui siis takuuaikana, ja merkkihuolto hoiti asian niin hyvin, että hajoaminen ei jäänyt harmittamaan. Mitään tätä otsikon tapausta vastaavaa tuhoa ei silloin tullut, vaan vaurio rajoittui pelkkään pumppuun.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

JS83

Harmi, että ketjun aloittajalle sattui kalliimpi moottoririkko. Täytyy vain muistaa se tosiasia, että sellaista moottoria ei ole vielä keksitty mihin ei vikoja tulisi. Oli merkki mikä tahansa niin jokaiseen autoon tulee vikoja ennemmin tai myöhemmin - Yleensä ennemmin ;)

Ton-1

Mielenkiintoinen asiallisesti kirjoitettu topiikki, kenties tässäkin tosiaan ilmentymä siitä jatkuvasta exelien pyörityksestä tavoitteessa saada osa kuin osa halvemmalla aikaiseksi.

Sinänsä itse pumpun muuttuminen heikommaksi ei 'anteeksiantamatonta' muuta se että se toimii tuollaisena syöpäläisenä kaiken muun tuhoamisessa.

Onko sama pumppu käytössä 3.0 TDI-padoissa ?
Member of a A(udi) & A(prilia) club

JKK

#28
Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 14.09.12 - klo:12:30
Onko sama pumppu käytössä 3.0 TDI-padoissa ?

Pumpun tyypin voi tarkistaa Boschin sivuilta löytyvästä autotarvikkeiden tuotehausta. Syötät oman autosi tiedot ja lopulta autokohtaisesta varustuksesta löytyy "moottori"-välilehden alta korkeapainepumppu. Oman autoni pumpputyyppi on CR/CP4S1/R35/20

http://www.bosch-automotive-catalog.com/public/catalog/products?lgRedirect=true&country=FI&lg=fi&wti_ecat_changeCountry=1

Koska kaikki asiat valuvat suomeen hieman myöhäjunassa, taitaa tämänkin ongelman tiedostaminen tapahtua täällä viiveellä. Muualla maailmassa alkaa jo kuohua. Epäilykseni tulevasta VW-konsernin katastrofista ei ehkä ole kovin kaukaa haettua. Allaolevaan sivustoon tutustuttuani katosi se viimeinenkin toivo satunnaisista yksittäistapauksista. Valmistajan ja Boschin pakoileva suhtautuminen alkaa saada mielestäni rikollisia piirteitä. Jotain kertonee se, että olen jättänyt asian tiimoilta soittopyynnön mm. maahantuojalle, sekä Boschin autotuotteiden suomen edustajalle. Kumpikaan ei ole ottanut yhteyttä.

Lukekaa, mutta älkää ennen nukkumaanmenoa jos omistatte VW-konsernin valmistaman auton ko. moottoirlla:

http://www.tdi-issues.com/

http://www.tdi-issues.com/hpfp-cases-tac68/
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

tet

Lainaus käyttäjältä: JKK - 17.09.12 - klo:01:32
Pumpun tyypin voi tarkistaa Boschin sivuilta löytyvästä autotarvikkeiden tuotehausta. Syötät oman autosi tiedot ja lopulta autokohtaisesta varustuksesta löytyy "moottori"-välilehden alta korkeapainepumppu. Oman autoni pumpputyyppi on CR/CP4S1/R35/20

Minulle antoi tyypiksi CR/CP4S1/R40/20S. Jotain eroa siis on, vaan tiedä sitten mitä. Boschin osanumeroksi antaa 0 445 010 566, mutta lisäksi on tieto "Varaosa as. 700-749 on erikoisvaruste, ei kuulu toimitukseen". Lisäksi antaa alkuperäisosan numeroksi 0 445 010 533. ???

Täytyy kokeilla josko pienellä peilillä pääsee näkemään pumpun kupeessa olevan tyyppikilven. Se on niin pahassa paikassa että edes kameralla ei oikein saa kuvaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy