Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - batman14

#1
Lainaus käyttäjältä: heller - 02.10.22 - klo:17:17
Milläs tavalla ne lähivalot on aktiiviset, tai matrix toiminnolliset päivällä?

Ujosti ne koittaa tähdätä vähän ratin suuntaan, ja kuvio voi hieman nopeuden/tilanteen mukaan muuttua. Mutta ei ne mitenkään selvästi elä.

No siis päiväajovalot eivät ole päällä, eli auton mielestä ei ilmeisesti ole niin valoisaa, että pelkät päivävalot riittäisivät vaan myös lähivalot ovat päällä.

Vastaan ajoi yksi päivä Enyaq ja siinä oli ihan samaa järjetöntä toimintaa huomattavissa. Ihan selkeästi vastaan ajaessa näki miten valot koko ajan ''hakevat'' ja vilkkuvat, mutta ei tuossa ole mitään järkeä kun oli vielä suhteellisen valoisaa, Enyaq ajoi jonossa, katuvalot paloivat ja vastaan tuli autoja.

Tuntuu vain että tässä Skodan toteutuksessa on unohdettu laittaa tunnistin joka tunnistaa oikeasti pimeän tien. Kääntymisvalot toki erikseen, mutta tuo että Matrsiisi-toiminto ihan jatkuvasti yrittää aktivoitua ja menee pois päältä näyttää kyllä todella hölmöltä, eikä siitä saa mitään hyötyä.
#2
Pakko vielä palata tähän aiheeseen kun minun mielestäni nämä uuden Octavian Matrixit on kyllä jotenkin säädetty todella oudosti. Eilen olin kävelyllä joskus 17-18 aikoihin kun aurinko vielä paistoi, ja taajamassa näen kun vastaan tulee Ocu jossa käy hirveä ''kuhina'' valoumpion sisällä ja toinen valoista sammuu/syttyy/sammuu/syttyy jatkuvasti. Todella levottoman näköistä, ja tuollahan ei ole minkäänlaista funktiota kun on täysin valoisaa ulkona.

Ilmeisesti Skoda on koodannut Matrix toiminnon aktiiviseksi aina kun ajovalot ovat päällä (ei päiväajovalot).? Muilla merkeillähän Matriisi-toiminto kytkeytyy toimintaan kun ulkona on pimeää, eikä ole katuvaloja tai muita autoja lähellä. Kääntymisvalot ja kulmavalot sitten erikseen, mutta näyttää kyllä todella oudolta kun näkee Ocuja liikenteessä missä valot elävät jatkuvasti valoisalla säällä.
#3
Octavian Matrixit ovat kyllä jotenkin oudot kun näkee ihan taajamissa (missä katuvalot) kun valot koko ajan ns. hakee valokuviota ja sammuttaa/sytyttää osioita valoista. Ei muiden merkkien matriisit mielestäni ole edes käytössä jos ympärillä on normaali katuvalaistus eikä se mielestäni ole edes niiden tarkoitus? Kerran uusikoppainen Octavia ajoi perässäni Länsiväylällä (ei pimeä) ja näin sivupeilistä miten sen ajovaloumpiossa oli koko ajan elämää päälle/pois/päälle/pois.
#4
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
06.07.22 - klo:22:18
Hieno peli tulossa! Edelleen miellyttää omaa silmää A4 B9 vaikka mallilla ikää onkin. On ulkoa sporttisen näköinen.

Tuossa ei kuitenkaan taida olla 48V MHEV systeemiä, vaan 12V miedompi kevythybridi, vai onko tähän tullut muutos nyt vm. 2023 osalta?
#5
Lainaus käyttäjältä: JME - 28.06.21 - klo:12:13
Juhannusköröttelyä Lahden vanhaa tietä Keravalta Padasjoelle. Suurin osa matkasta 80km/h ruuhkasta johtuen, muutamat liikennevalot Lahdessa ja parikymmentä kilometriä 100km/h rajoitus, jossa nopeus oli n.110km/h.



Autona 200kw A4 Allroad 3.0tdi. Alla 225/55/17 Pirellit.

Onhan toi ihan jäätävän hyvä kulutus tuollaiselle moottorille.
#6
Ibiza Mk5 (17-) / Vs: Seat Ibiza MK5 chat
24.05.21 - klo:09:03
Onko muilla paljon nitinöitä ja natinoita sisätiloissa? Nyt keväällä häiritseväksi on noussut maantienopeuksissa ylöspäin kuuluva resonoiva/sirisevä ääni matkustajan ja kuljettajan etuovien kohdilta. ,,äntä on todella vaikea paikantaa, mutta vahva ehkä on sisäpuolen ovenkahva. Brittifoorumeilla olen lukenut, että vastaavaa on ollut siellä. Onko täällä jollain ollut samoja ääniä ja jos on ollut niin korjauskeinot kiinnostaa. Ei viitsisi alkaa huoltoon varailemaan aikoja tällaisen asian takia, mutta onhan se ääni vähän rasittava kun sitä alkaa kuuntelemaan, eikä sen jälkeen kuule mitään muuta kuin ärsyttävää sirinää, resonointia.
#7
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
12.04.21 - klo:14:34
Kiitos Jurri hyvästä ja käytännönläheisestä raportista.

Itsellä on kokemusta nimenomaan vm. 2018 Sound Systemistä, joka on mielestäni täysin ala-arvoinen. ,,äni kuulostaa siltä, kuin tulisi puhelimen kaiuttimesta -> ei mitään bassoa tai syvyyttä. Tämähän on hyvä uutinen jos faceliftiin on tehty tähän muutoksia. Itse kun haikailen vähän seuraavaksi menopeliksi mahdollisesti A4:sta ja olin jo päättänyt, että autossa on lähes pakko olla B&O, mutta jos Sound System on parantunut voisi silläkin pärjätä. No koeajollahan tämä selviää.

Paljonko tuo 40TFSI quattro on vienyt bensaa ja millaisessa ajossa?

Jos reilun vuoden päästä löytyisi A4:sia tällä voimalinjalla kohtuu varusteilla siinä 40k, hintaan niin olen ainakin kiinnostunut. Nyt löytyy vain lähes uusia kun on niin uusi moottori, ja hinnat ovat siinä 50k, nurkilla.
#8
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
30.03.21 - klo:16:23
Lainaus käyttäjältä: alltrack2 - 30.03.21 - klo:16:10

Reklamoin myyjäliikkeeseen vuoden taistelun jälkeen kun auto jäi piuha suussa pihaan.
Olivat pahoillaan ja maahantuojan myötävaikutuksella lupasivat hyvän vaihtotarjouksen uuteen. Kohteena tiguan koska passatit nyt riittää.  Noh, autolla ajettu vuodessa vain 9000km ja käytännössä uutta vastaavassa kunnossa. Tämä reilu hyvitys toimimattomasta kulkineesta oli n.12000e alle ostohinnan. Kysymys kuuluu:
Oliko hyvitys muelestänne reilu?
Koska minun mielestä se on silkkaa vittuilua.

Tuttavan kokemus oli vähän vastaava kun Seatin ostoprosessi oli mennyt todella pieleen myyjän toimesta. Pahoittelivat kauheasti johtoa myöten ja piti tehdä tapahtuneen johdosta kilpailukykyinen tarjous Webastosta (jälkiasennettu). Hinnaksi arpoivat 3500,. Ostaja oli mennyt toisen alan liikkeeseen ja tuolle hinnalle oli kyllä naurettu makeasti. Tähän ei sitten Caara enää edes pahoitellut, vaan asia jäi sikseen.

Itselle jäänyt myös jotenkin todella ylimielinen kuva koko puljusta, harmi kun PK-seudulla ei ole kunnon kilpailua.

#9
Lainaus käyttäjältä: zsi - 26.03.21 - klo:14:22
Todella ärsyttävää, kun ei se Leonkaan ihan halpa auto ole. Toinen säästökohde oli pesusuuttimien lämmitys, joka lähti varusteista  mallivuoden vaihtuessa 20/21 viime elokuussa.

No on kyllä aika jännä. Nykyisessä Ibizassa ei myöskään ole pesunesteen lopuumisesta mitään varoitusvaloa tai ilmoitusta, mutta Ibiza onkin luokkaa halvempi auto kuin Leon. No jos jokaisella autolla säästää pienen summan on se kuitenkin aika merkittävä säästö valmistajalle, mutta asiakkaat kärsivät. Toisaalta ei ole itseä haitannut vaikka ei varoitusvaloa syty vaikka pesuneste on loppumassa. Tasaisin väliajoin vaan muistaa täyttää säiliön.
#10
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
27.03.21 - klo:11:14
Raportoikaa mielellään kokemuksia tuosta 40TFSI quattro voimalinjasta. Se on itsellä kyllä vakavasti harkinnassa kun autonvaihto on ajankohtainen. Varsinkin käytännön kulutuksista ja ominaisuuksista olisi mukava kuulla juttua. Ja onko Sound System edelleen yhtä huono kuin pre-fl B9 malleissa? Kun käytettyjä katsoo niin pitäisi löytää sellainen missä on B&O, ja vaikuttaa olevan aika harvinainen lisävaruste.

Progress paketin mukana ei saa sitä pienemmällä keskiöllä olevaa ohjauspyörää ollenkaan, vaan siihen on pakotettu tuo ''pappamallin'' ohjauspyörä? Ainakin konfiguraattorissa ei ole mahdollista valita esim, tasaisella alaosalla olevaa ohjauspyörää. Toi on nyt aika pieni detalji, mutta itseä hieman tökkii tuon ratin ulkonäkö.
#11
Ibiza Mk5 (17-) / Vs: Seat Ibiza MK5 chat
03.03.21 - klo:16:26
Lainaus käyttäjältä: Töktök - 08.02.21 - klo:20:37
Onko Ibizan äänieristys heikompi kuin Polo VI? Polo ainakin saanut kiitosta hyvästä äänieristyksestä(luokassaan)

On jonkun verran heikompi Poloon verrattuna jos tarkoitat tätä uusinta mallia.
#12
Ei vielä näy Cupra Leon 4Drive hintoja. Myyjän mukaan viikolla 4 olisi pitänyt tulla. Onko kenelläkään uudempaa tietoa?
#13
Siis mitä kirjoittajat nyt yrittävät saada irti tästä ketjusta? 226 sivua lähes turhaa länkytystä ja väittelyä joka ei johda mihinkään. Osa nimimerkeistä vielä notkuvat täällä vuodesta toiseen nohevilla kommenteilla. Ei tämä asia nyt miksikään muutu, antaa ihmisten käyttää niitä renkaita mitä itse kokevat omaan käyttöön tarpeellisiksi. Ihan turha maalailla omia kokemuksia kaiken totuudeksi.
#14
Alustan mukavuus riippuu tietenkin paljon mihin sitä verrataan. Itse olen käynyt koeajamass FR:n, ja onhan se paljon pehmeämpi ja mukavampi kuin oman Ibiza FR:n alusta. Ei todellakaan ollut mielestäni mikään liian kova ja epämukava. Sopivan jämäkkä omaan makuun.

Ihmetyttää myös tuo infotainmentin haukkuminen. Onhan siinä todella paljon säätömahdollisuuksia, mutta jos auto olisi oma uskon, että sen oppisi sisäistämään muutamassa päivässä kunhan sen kanssa vähän leikkii ja muistaa mistäkin valikosta löytyy mikäkin säätö.

Onko tässä muuten mahdollisuutta kytkeä pois tuota liikennemerkkien tunnistusjärjestelmää? Koeajolla auto alkoi jarruttamaan itsekeen kun luki 60-kyltin. Ehkä jollekin hyvä ominaisuus, mutta itse haluaisin valita onko se käytössä vai ei.
#15
Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 24.11.20 - klo:09:08
Ei tää niin hirveän halpa ole, mutta toisaalta hyvin varusteltu kyllä. Ei periaatteessa tarvitsisi ruksia mitään ylimääräistä.

Aika paljon enempi autoa tässä ja säästäisi tuhansia, jos vertaa vaikka siihen törkeän ylihintaiseen rahastukseen eli ID3 1st Maxiin. Kiva varmaan maksaa yli 50k, 250km todellisesta rangesta omia pieruja haistellen, kun voisi körötellä tällaisellakin 10 kertaa ulkoa ja sisältä hienommalla ja huomattavasti tehokkaammalla suomen oloihin tehdyllä autolla ;D

On se halpa jos miettii konsernin muita samalla voimalinjalla varustettuja autoja. Cupra Leon nelivedon hintoja odotellessa. Myyjän mukaan pitäisi olla alempi kuin Formentorin, ja siinä on sitten tilaa enemmänkin. Formentorissa yllättävän pieni tavaratila, vaikka auto ulkoa on aika möhkö.
#16
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 07.11.20 - klo:01:06
Tänään vihdoin tuli Cupra Leon ST:n hinnat ja konfiguraattori:

https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/2cae9938-2f7f-4e26-9e5e-e2db69299c60

Lisävarusteet:

https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/eb6d3a19-fb3c-4345-a906-6cb298bf4597


Varustelu on kattava. Jos tohon ottaa XL paketin ja vetokoukun hinta on 43 tonnia. Vastaavilla varusteilla (ml. DCC) FR/Excellence jää 38-39 tonniin. Ja silloin on myös alcantarapenkit, joita ei Cupraan saa.

Tjaa-a, en tiedä kannattaako maksaa 4000-5000 tonnia enemmän 41 hevosvoimasta, 19” vanteista ja hieman paremmin muotoillusta peräpäästä. On tuo kuitenkin n. tonnin edullisempi, kuin Octavian Combi RS samalla tekniikalla.


Onhan tuo ihan kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Ei toisaalta hirveästi eroa esim. FR-varustellusta hybridistä. Vähän enemmän tehoa, mutta on kuitenkin etuoveto eikä tekniikaltaan nyt sitten eroa hirveästi normaalista mallista. Joillekin myös Cupran nuorekkaampi ote voi olla este, itselle se toisaalta on vain positviinen asia.

Itse odotan 4Drive Cupran hintoja kuin kuuta nousevaa. Jos tulee tuolla varustelulla ja hinta saadaan alle Formentorin niin siinä on todella mielenkiintoinen auto. Onko joku saanut uutta tietoa milloin näiden hinnat julkaistaan?
#17
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 24.10.20 - klo:09:01
Olisikohan aa viestien lukeminen suomeksi kuitenkin kiinni jostain asetuksesta? Mulle tuli wa viesti tässä muutama päivä takaperin kun puhelin oli kytkettynä johdolla autoon ja aa luki sen suomeksi ihan ok. Jopa hymiön se luki oikein tyyliin "naurava hymiö". Siitä muutama minuutti ja tuli toinen viesti, sen luki taas englanniksi. Aika erikoista. Android 10 käytössä.

Tämä kuulostaa mielenkiintoiselta. Itsekin kiinnostunut vastauksesta jos tähän löytyy ratkaisu.
#18
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 12.10.20 - klo:15:53
Cupra myyjä otti tänään minuun pyynnöstäni yhteyttä ja vahvisti seuraavan Cupra Leon ST tuotantoaikataulun:

CUPRA 2.0 TSI DSG 180 kW / 245 hv --> 17/2021
CUPRA 2.0 TSI DSG 221 kW / 300 hv --> 17/2021
CUPRA 2.0 TSI 4Drive DSG 228 kW/ 310 hv --> 04/2021
CUPRA 1.4 eHybrid PHEV DSG 180 kW/ 245 hv --> 44/2020

Hinnat tulevat samalla kertaa kun tuotanto alkaa. Eli Hybridin hinnat saanemme kohtapuoliin tietoon ja hätäisimmät pääsevät tilaamaan. Kaikki muu meneekin ensi vuoteen. Koeajoautoista ei ole vielä tietoa.

Eli kovasti vaikuttaa siltä, että VAG -konserni pumppaa nyt kaikille hybridiä. Konsernin CO2 keskiarvo on saatava alas, muuten tulee penalttia.

Kiitos näistä tiedoista! Minulle myyjä ei osannut sanoa mitään arvioita, eikä enää palannut lisäkysymykseeni ollenkaan...

Harmi, ettei hybridi ole neliveto. Nyt omat katseet on käännetty tuohon 228kw versioon juuri nelivedon takia.
#19
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
12.10.20 - klo:17:24
Voitte varmaan jatkaa privaviesteillä teidän nokittelua? Ei tarvitse tätäkään ketjua täyttää aivan tyhjänpäiväisellä lätinällä joka ei kuulu ketjun aiheeseen pätkääkään.

Onko kukaan saanut arvioita milloin 40TFSI quattro mallit olisi koeajettavissa? Myyjä ei osannut sanoa kk-sitten vaan veikkasi loppuvuotta.
#20
Luulisi, että Cupra Leon olisi halvempi kuin Formentor. Formentor on kuitenkin ns. muodikas citymaasturi joissa yleensä on hintapreemiota. Ai että jos Leon Cupra nelivedolla olisi samoilla varusteilla halvempi kuin tuo Formentorin 48 000,.
#21
Tämä herätti kyllä mielenkiinnon. Itselle käytännössä ainoa lisävaruste jonka ottaisin olisi Beats Audio, ja ehkä langaton puhelinlataus. Vielä kun ei ole mitään latausmahdollisuutta kotona, ja myös aito neliveto olisi hieno juttu. Nämä hybridithän tulevat olemaan etuvetoisia ja syövät tavaratilaa.

Kulutus myös kiinnostaa, koska korkeampi kori varmasti rokottaa kulutusta varsinkin moottoritiellä. Sormet ristissä, että Cupra Leon farkku 4-veto olisi tätä halvempi niin katseet kääntyy kyllä siihen suuntaan. Milloinkohan sen hinnat on tulossa?
#22
Ibiza Mk5 (17-) / Vs: Seat Ibiza MK5 chat
12.09.20 - klo:20:24
Itsellä tulee kohta 23 000 km täyteen vm. 2019 Ibiza 1.5TSI EVO FR mallilla. Ei yhtä ainuttakaan ongelmaa ja auto on ollut todella mieluinen. Muutamat puutteet, mutta mitä voi odottaa tämän hintaluokan autolta? Sisämelu, muutamat halvat yksityiskohdat sisustassa yms. mutta kokonaisuus selvästi plussan puolella. Kulutus mitattuna on maltillinen reilusti alle 6l/100km.

1.5TSI EVO kone tekee muuten paluun Ibizaan. Tällä kertaa vain automaattina, mikä on ymmärrettävää kun siihen suuntaan ollaan menossa. Itsekin olen melko varma, että seuraava auto on automaatti, mutta tällaiseen pikkuautoon manuaali sopii mielestäni ihan OK. En itse ainakaan ajele ruuhkissa yms. jolloin varmasti ärsyttäisi venkslata kytkimen kanssa, joten hyvin pärjännyt manuaalilla.
#23
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
12.09.20 - klo:20:21
Vihdoinkin järkevästi hinnoiteltu bensa quattro. S line malli ja siihen tuo progress varustepaketti ja B&O stereot, niin on jo omaan makuun aika muikea paketti ja hinta jopa alle 50k,.
#24
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.07.20 - klo:21:07
https://electrek.co/2020/07/08/vw-seat-2021-cupra-el-born-stunning-electric-hot-hatchback/amp/

Tuosta voi katsoa esimakua mitä Cupran tehtaalla duunaillaan.
Herranjumala tuo mittaristo ja sen tausta. Tykätköön ketä tykkää.
Jos Cupra Leonissa ollaan vastaavilla futuristisilla väkerryksillä liikenteessä, niin nouseeko, vai laskeeko myynti? :o

Tuollainen mittaristo on tulossa myös uuteen S-mersuun, eli varmasti yleistyy seuraavan sukupolvien autoissa.
#25
Ibiza Mk5 (17-) / Vs: Seat Ibiza MK5 chat
07.07.20 - klo:09:23
Lainaus käyttäjältä: Ilkka-A - 07.07.20 - klo:00:40
Ok, toi jäi huomaamatta. No sitten on varmaan joku kaasuautovillitys Keskon puolesta tms. menossa. Ihme juttu. Karkottaa kyllä ostajia tai sitten Faceliftiä pikaisesti tulossa. Ite kyllä keväällä kyselin 1.5l Fr:n perään. Todettiin, että sekin sattaa tehdä paluun.

Tämä olisi hieno uutinen. Tekee mielestäni autosta kypsemmän, isomman oloisen tuolla moottorilla. Ei mikään GTI suorituskyky, mutta tuo sellaista leppoisuutta ajamiseen, eikä pidemmät maantiesiirtymät yms tunnu ollenkaan pahalta 1.5 koneella.
#26
Mulla edelleen lukee viestit ääneen sellaisella tavalla ettei viestistä saa mitään selvää. Yrittää ääntää sanat englanniksi joten suomenkieliset viestit ovat aikamoista hepreaa. Oliko tähän jo jotain korjausta?
#27
Lainaus käyttäjältä: Tallu - 16.06.20 - klo:11:17
Mitähän kaikkea tuo langattomuus  vaatii?
Minulla on Samsung s9 ja anroid 10 sekä kehittäjistä langaton projisointi päällä, silti se aina pyytää piuhaa!

Vaatii kai autolta sen myös. Onko missään autossa vielä langatonta Android Autoa? CarPlay yleistyy kovaa vauhtia.

Itsellä ollut tuo langaton projisointi päällä jo pidempään, mutta ei auta kun auto ei tue sitä.
#28
Faktahan on se, että Cupra 4Drive 300 on aika lyömätön hinta/tehosuhteen osalta. Ei löydy yhtä tehokasta nelivetoautomaattia edes lähelle samaan hintaan. Tottakai silloin vähän kärsitään sisätilan muoveissa ja muissa yksityiskohdissa, mutta jos niiden kanssa voi elää on tuo varmasti loistava auto tuohon hintaan. Eikä ne sisätilat nyt niin spartalaiset ole kun täällä saa kuvan, että olisivat todella halvan oloiset.

Itse katselen nettiautosta taisaisin väliajoin tällaisia Cupria ja olisi kiinnostusta vaihtaa nykyinen 1.5TSI EVO FR Ibiza tällaiseen Leon Cupraan. Audi S3 olisi myös haaveena, mutta hinta on aika paljon suolaisempi ja perustekniikka on kuitenkin identtinen, joten en näe ainakaan vielä lisähinnalle vastinetta.
#29
Itse pidin kanssa hiljaisena verrattuna omaan vm - 19 Ibizaan jossa 17" renkaat.
#30
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 23.04.20 - klo:12:05
Navigaattorin opastus- ja valikkokielet englanti, saksa ja espanja. Eli ei suomea edelleenkään. Lisäksi maksullinen connect-palvelu. Kunnon rahastusta.

Itse en ainakaan kaipaa suomenkieliestä versiota. Yleensä tökerösti käännetty ja puhe varsinkin huonoa. On mulla puhelimen kielenä myös englanti. Nämä ovat nyt näitä makuasioita  :)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy