Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

everyoung

Lainaus käyttäjältä: AP - 17.05.12 - klo:18:17
Huhuh!

Muutama tunti hurahti auton puunailussa, sinänsä hauskaa puuhaa mutta tuntuu tuo lähes työpäivän mittainen puhastelu jo hieman liioitellulta....

Homma meni näin:

-Liuottimet pintaan ja paineella pois
-Pesu Fairylla jotta saa rasvat pois (joo, fairysta ollaan montaa mieltä, mä olen sitä käyttänyt ennen vahausta)
-Clay Barilla auto läpi (hirveästi ei tuntunut likaa enää irtoavan)
-Pesu Dodon shampoolla
-Kuivaus ja auto yöksi lepäämään
-Dodon LimePrime Bileman Cyclolla (kevyt käsittely pehmeällä laikalla)
-Collinite 845 käsin
-Valmis  8)

Jos nyt vähään aikaan ei tarvitsisi noin laajaa käsittelyä uudelleen tehdä..




Joskus muistan kuulleeni, että astianpesuaineet vahingoittaisi maali/lakkapintaa en kyllä tiedä pitääkö paikkansa, mutta kieltämättä astianpesuaine on hyvää rasvanpoistoon itse käytän sitä käsienpesussa.
Warning! To avoid injury, don't tell me how to do my job.

rob-s

LainaaKumpi kone on järkevämpi valinta kiilloitukseen, tämä vai tämä ?

Pitäisi ostaa jonkinlainen kone kun alkoi tympimään tuo käsin kiilloitus,niin tuossa olisi 2 vaihtoehtoa..
Saa kyllä ehdottaa muitakin edullisia vaihtoehtoja..

En tiedä oliko tähän tullut selkeätä vastausta..

Jos haluat koneen jolla levittää vahan (nestemäistä joka lievästi hiovia sisältiä ainesosia tai ilman), niin valitse ensimmästä (eli se kahdella pienellä tyynyllä).
Jos haluat poistaa naarmuja maalipinnalta niin valitse jälkimmäistä. Jälkimmäinen on tyyliä myllytyskone jolla tulee tehtyä helposti niitä hologrammeja. Eli vaati useimpiä työvaiheita + vahauksen lopuksi.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

-Matti-

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 05.06.12 - klo:12:38
En tiedä oliko tähän tullut selkeätä vastausta..

Jos haluat koneen jolla levittää vahan (nestemäistä joka lievästi hiovia sisältiä ainesosia tai ilman), niin valitse ensimmästä (eli se kahdella pienellä tyynyllä).
Jos haluat poistaa naarmuja maalipinnalta niin valitse jälkimmäistä. Jälkimmäinen on tyyliä myllytyskone jolla tulee tehtyä helposti niitä hologrammeja. Eli vaati useimpiä työvaiheita + vahauksen lopuksi.

Koneeksi tuli hommattua clasohlsonilta tälläinen..

Sellaista olisin tiedustellut että millaisella nopeudella kannattaa yleensä pyörittää laikkoja ja miten paljon konetta pitää/kannattaa painaa maalipintaa vasten?
Ja holojen poistoaine ajetaan koneella?
Oem+

ePa

Aloitus hitaalla kevyesti painaen ja aine levittäen paneelille jonka jälkeen kierroksia lisää ja painetta lisäten. Lopetus taas kierroksia alas tuoden ja painetta vähentäen.

Itse työstö tapahtuu kovimman paineen aikana. kuinka paljon ja kuinka kovasti riippuu aineista ja laikoista. Ei tuolla vahinkoa aikaan saa eli tekemällä oppii. Osta paremmat laikat tuoho heti alkuun ni tulee tuloksiakin.

Ja melkeen väitän ettet saa tuolla koneella holoja aikaiseksi. Esimerkiksi Menzernan miedot aineet ja mieto laikka niin tuolla on turvallista aloitella.

-Matti-

Lainaus käyttäjältä: ePa - 10.06.12 - klo:00:23
Aloitus hitaalla kevyesti painaen ja aine levittäen paneelille jonka jälkeen kierroksia lisää ja painetta lisäten. Lopetus taas kierroksia alas tuoden ja painetta vähentäen.

Itse työstö tapahtuu kovimman paineen aikana. kuinka paljon ja kuinka kovasti riippuu aineista ja laikoista. Ei tuolla vahinkoa aikaan saa eli tekemällä oppii. Osta paremmat laikat tuoho heti alkuun ni tulee tuloksiakin.

Ja melkeen väitän ettet saa tuolla koneella holoja aikaiseksi. Esimerkiksi Menzernan miedot aineet ja mieto laikka niin tuolla on turvallista aloitella.

Jees,täytyypä seuraavalla kerralla noilla ohjeilla kiillotella..

Joo ja laikathan tuossa oli kyllä ihan surkeat,mutta uudet on jo tilauksessa  8)
Oem+

Hannes

Kuinkas kauan olette Collinite 476s:n antanut kuivua levityksen jälkeen auton pinnalla??? Tuntuma olisi muutaman kokeilun jälkeen että kuivumis aika on huomattavan pitkä eli hyvin saa vedellä vahan koko autoon ja sitten vielä kuivua jopa tunti niin tulos olisi parempi??

Tietenkin riippuu kuinka paksulti vahaa menee (ohueen yrittäen) ja ilman lämpötila ja kosteus vaikuttaa asiaan mutta silti tuntuu hitaasti kuivuvan...kokeeksi sormella pintaa koettaen ja kun ei tunnu enää rasvaiselta niin sitten kiilloitus.

Millaiset on kokemukset tuosta???

Mikko

Paneeli kerrallaan olen vedellyt, jos kaksi vetää niin saa oikein voimalla hinkata. Ettet olisi liian paksusti laittanut? Itse olen lämpimässä (+10 --> +20) hallissa levitellyt ja kerran ulkona helteessä jolloin meinasi yksi paneelikin olla liikaa.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 10.06.12 - klo:20:20
Kuinkas kauan olette Collinite 476s:n antanut kuivua levityksen jälkeen auton pinnalla??? Tuntuma olisi muutaman kokeilun jälkeen että kuivumis aika on huomattavan pitkä eli hyvin saa vedellä vahan koko autoon ja sitten vielä kuivua jopa tunti niin tulos olisi parempi??

Tietenkin riippuu kuinka paksulti vahaa menee (ohueen yrittäen) ja ilman lämpötila ja kosteus vaikuttaa asiaan mutta silti tuntuu hitaasti kuivuvan...kokeeksi sormella pintaa koettaen ja kun ei tunnu enää rasvaiselta niin sitten kiilloitus.

Millaiset on kokemukset tuosta???


just eilen vedin valkoisen ocun tuolla collinitellä,vahasin puoli autoa ja sitten kiillotin ja toiset puolet ja sama,sitten annoin olla rauhassa 1,5h ja tein saman uudelleen eli yhteensä levitin 2 kerrosta tota colliniteä,pohjat tein autoglymin cleanerillä

Hannes

Voi olla että hiukan paksulti tuli laitettua ;D

Valkoinen occu on minullakin ja pohjat tein uuteen autoon AG punaisella ja nyt vedin kolmannenkerran Collinite 476s:n, kerroksien väli viikon verran ja kyllä kiiltää ja pinta,  tuskin liukkaammaksi enää saa.

MasTurbo

^Kyllä saa. Itsellä 2 kerrosta 476:sta ocussa. Aiemmin käyttänyt mequn #16 mutta sen ollessa loppu piti tuohon colliteen turvautua.Täytyy hakea kuuttatoista lisää.

Lika tuosta irtoaa hyvin,ja kestokin on ilmeisen hyvä(kuulin esson baarista,omassa vaha ollut 3vkoa).
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

tlindstr

Tulipas äsken avattua Meguairsin NXT Generation Tech Wax 2.0 vaha ja testattua sitä maben golffin konepeltiin  :) Olipa ainakin helppo levittää ja pyyhkiä, kestosta ei mitään hajua.

Ennen vahausta tuli myös ensimmäistä kertaa kokeiltua "fööniäni" ;D Hyvinhän sekin toimi ja varsin hyvää kiiltoa saatiin konepeltiin aikaiseksi, vaikkei ollutkaan tarpeeksi leikkaavia laikkoja ja aineita  :-\

Mabe voinee raportoida näistä erikseen kun pääsee ajan kanssa tutustumaan kiiltoon ja vahan kestoon. Itse ainakin olin varsin tyytyväinen lopputulokseen ja pitää se loputkin autosta hoitaa kesällä kuntoon  ;)
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

Vagaaja

Lainaus käyttäjältä: tlindstr - 13.06.12 - klo:21:44
Tulipas äsken avattua Meguairsin NXT Generation Tech Wax 2.0 vaha ja testattua sitä maben golffin konepeltiin  :) Olipa ainakin helppo levittää ja pyyhkiä, kestosta ei mitään hajua.

Ennen vahausta tuli myös ensimmäistä kertaa kokeiltua "fööniäni" ;D Hyvinhän sekin toimi ja varsin hyvää kiiltoa saatiin konepeltiin aikaiseksi, vaikkei ollutkaan tarpeeksi leikkaavia laikkoja ja aineita  :-\

Mabe voinee raportoida näistä erikseen kun pääsee ajan kanssa tutustumaan kiiltoon ja vahan kestoon. Itse ainakin olin varsin tyytyväinen lopputulokseen ja pitää se loputkin autosta hoitaa kesällä kuntoon  ;)

Ihan kelpo tavaraa tuo NXT on kaikinpuolin. Useampi kerta sitä on tullut leviteltyä ja hyväksi todettu, niin kiillon, kuin kestonkin suhteen. Edellisessä kulkineessa, väriltään "hopean harmaa" NXT toi esiin auton todellisen värisävyn. Olin aina pitänyt sitä normi metallivärinä, mutta NXT vahauksen jälkeen huomasin, että se onkin helmiäisväri  :).

tlindstr

Täytyypä siis vahata tuolla NXT:llä sitten myös molemmat omat hopeiset menopelit kun kerta tuli suositteluja. Kiitti motivoinnista :)
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

Vagaaja

Eipä kestä kiittää. Ei muuta kuin rasvaa pintaan  :). Useamman vuoden on tullut noita Meguiarsin tuotteita käytettyä ja ihan hyvää tavaraa niiltä löytyy vähän joka lähtöön. Esim. täältä www.mekushop.fi voit tutustua paremmin tuotteisiin, jos eivät ole ennestään tuttuja.

Laars

Juuri tänään vetäisin NXT 2.0:t pintaan ja voin kyllä täysin yhtyä tuohon, että se tuo metallivärin hyvin esille. Mustasta autosta tuli taas selkeästi metallimusta  :)

Pertsa

kestohan tuossa NXT2.0:ssa ei ole hääppöinen. Itsellä tuli pari kertaa tuolla joskus vahattua, mutta jäi sitten loppupullo käyttämättä juurikin tuon huonon keston takia. Meguiars #16 taas on kestävyydeltään ihan toista luokkaa ja kiiltokin varmasti vähintään sama kuin tuolla NXT:llä.

MasTurbo

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 14.06.12 - klo:15:22
kestohan tuossa NXT2.0:ssa ei ole hääppöinen. Itsellä tuli pari kertaa tuolla joskus vahattua, mutta jäi sitten loppupullo käyttämättä juurikin tuon huonon keston takia. Meguiars #16 taas on kestävyydeltään ihan toista luokkaa ja kiiltokin varmasti vähintään sama kuin tuolla NXT:llä.

+1 tuolle #16.Paras vaha mitä olen käyttänyt.
Eilen auto pestessä tulin siihen tulokseen että imo tuo lika ei lähdekkään niin hyvin kuin mequn pinnasta pestessä.Autossa siis colliniten 476s.
Täytyy katsoa jos jaksaa juhannus pyhina duunata collinitet pois ja vetää mequn gold classit pintaan.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Peltzi

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 14.06.12 - klo:15:22
kestohan tuossa NXT2.0:ssa ei ole hääppöinen. Itsellä tuli pari kertaa tuolla joskus vahattua, mutta jäi sitten loppupullo käyttämättä juurikin tuon huonon keston takia. Meguiars #16 taas on kestävyydeltään ihan toista luokkaa ja kiiltokin varmasti vähintään sama kuin tuolla NXT:llä.


Tuo megun #16 on hiukan haastavampi käyttää, sitä ei saa päästää jämähtämään. Paneeli kaks kerrallaan ja pyyhintä.

Vagaaja

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 14.06.12 - klo:15:22
kestohan tuossa NXT2.0:ssa ei ole hääppöinen. Itsellä tuli pari kertaa tuolla joskus vahattua, mutta jäi sitten loppupullo käyttämättä juurikin tuon huonon keston takia. Meguiars #16 taas on kestävyydeltään ihan toista luokkaa ja kiiltokin varmasti vähintään sama kuin tuolla NXT:llä.

No varmaan harvassa nestemäisessä vahassa kesto on samaa luokkaa, kuin kiinteässä. Nestemäiseksi vahaksi kesto ei mun mielestä ole mitenkään huono, pesee ainakin glymit mennen tullen.
Pääasia kuitenkin, että merkki on oikea ; )

MasTurbo

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 14.06.12 - klo:16:31

Tuo megun #16 on hiukan haastavampi käyttää, sitä ei saa päästää jämähtämään. Paneeli kaks kerrallaan ja pyyhintä.

Jep mutta helkkarin helppo työstää pintaan ja pois  :)
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: MasTurbo - 14.06.12 - klo:16:37
Jep mutta helkkarin helppo työstää pintaan ja pois  :)
jep, tuo Megu 16:han ei ole samalla tavalla kiinteä tai "kova" kuuin esim. Collinite 476s. Se on semmoinen aika pehmeä, vähän kuin esim. pehmentynyt/sulanut voi. Todella helppo tosiaan työstää. Collinite on ennemmänkin kuin sellainen kova jääkaappikylmä voi.

Kapa

LainaaNo varmaan harvassa nestemäisessä vahassa kesto on samaa luokkaa, kuin kiinteässä

Tuon kun vielä pystyt perustelemaankin? Itse en ole ainakaan nähnyt yhtään testiä, mikä tukisi em. väitettä.

Reneto

-----

edit: saa poistaa, tuli väärää infoa  ;D
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Vagaaja

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 14.06.12 - klo:21:02
Tuon kun vielä pystyt perustelemaankin? Itse en ole ainakaan nähnyt yhtään testiä, mikä tukisi em. väitettä.

Eiköhän se ole ihan siitä koostumuksesta kiinni.
"Kiinteillä vahoilla saavutetaan yleensä pidempi kestävyys ja korkeampi kiilto kuin muilla vahatyypeillä koska kiinteässä vahassa on vähemmän lisäaineita (aineita jotka tekevät vahasta nestemäistä) ja enemmän itse vahaa"
Lainaus autonhoito.com:in sivuilta.

En minäkään sellaista testiä ole nähnyt, mutta näin olen monen muunkin kuullut väittävän ja omat kokemukset puhuu myös sen puolesta.

nikob

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 14.06.12 - klo:21:02
Tuon kun vielä pystyt perustelemaankin? Itse en ole ainakaan nähnyt yhtään testiä, mikä tukisi em. väitettä.
Omat kokemukset näyttävät myös sitä että kiinteässä vahvassa kestoa piisaa huomattavasti enemmän. Ja tuo Megun nxt on kyllä loisto vaha. Kestävyydessä kyllä jää esim. Tuolle colliniten 476 selvästi.
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Joens

#1525
Ei nyt täysin vahaamiseen liity, mutta kun puhutaan auton pinnan suojaamisesta niin tässä oma ratkaisu ja esimerkki ammattilaisen toteuttamasta työstä uudelle autolle (noin 700km mittarissa)

http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=17&t=1543  (paljon kuvia ja kaikki vaiheet listattu)

Nyt ollut pinnassa noin 3,5kk.

Huomioita ja kommentteja.

Erittäin kova pinta. Ei ole yhtäkään kiveniskua syntynyt.
Hylkii likaa erittäin hyvin, kevyesti likainen ja perus vesisade riittää puhdistamaan.
Kiilto omaa luokkaansa, lasimainen pinta
Oikeilla pesumetodeilla ei synny pesunaarmuja ollenkaan (foam, 2BM, lammaskinnas, kuivaus QD'ta käyttäen ja kunnollisilla liinoilla).

Jos vaan pystyy / haluaa niin suosittelisin ehdottomasti kunnollista kestopinnoitetta.

Huonot puolet: Vahaamisen ilo poistuu elämästä :) (voi vahata, mutta vaha lähtee parin pesun jälkeen pinnalta, ei vaan tartu).

Jos kiinnostusta löytyy muitakin kuin mainstream hoitotuotteita kohden niin voin omasta puolestani suositella Wolfs Chemicals'ia ja Bilt-Hamber'iä.
Seat Leon 1.4TSI FR-Edition -12 (28.2.2012)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7564.0

Mikko

^ Saman herran toimesta laitettiin minulle vanteisiin (mattapintaisiin) tuo sama Opti-Coat 2.0 ja ainakin hyvin lyhyen (kolme viikkoa) perusteella on pakko olla samaa mieltä. Tuntuu olevan erittäin hyvä aine, erittäin helppo pitä puhtaana tuollainen huokoinen pintakin. Ihan eri luokkaa kuin ennen pinnoitetta. Kestävyydestä ei tosin vielä ole hajua.

Sellaisen voisi kuitenkin lisätä, että se pinnoitteen kiilto tulee siitä alla olevasta pinnasta ja sen kunnosta, tämän voisi päätelllä siitä, että omat matat vanteet eivät kiillä sen enempää pinnoittamisen jälkeenkään. Eli (varsinkin vanhemmalle autolle) vaatii hyvin tehdyn myllytyksen alle... Tässä syy miksi epäröin oman auton kohdalla, vahaamisen ilosta voisin kyllä ihan hyvin luopuakin. ;D

Joens

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 21.06.12 - klo:09:57
^ Saman herran toimesta laitettiin minulle vanteisiin (mattapintaisiin) tuo sama Opti-Coat 2.0 ja ainakin hyvin lyhyen (kolme viikkoa) perusteella on pakko olla samaa mieltä. Tuntuu olevan erittäin hyvä aine, erittäin helppo pitä puhtaana tuollainen huokoinen pintakin. Ihan eri luokkaa kuin ennen pinnoitetta. Kestävyydestä ei tosin vielä ole hajua.

Sellaisen voisi kuitenkin lisätä, että se pinnoitteen kiilto tulee siitä alla olevasta pinnasta ja sen kunnosta, tämän voisi päätelllä siitä, että omat matat vanteet eivät kiillä sen enempää pinnoittamisen jälkeenkään. Eli (varsinkin vanhemmalle autolle) vaatii hyvin tehdyn myllytyksen alle... Tässä syy miksi epäröin oman auton kohdalla, vahaamisen ilosta voisin kyllä ihan hyvin luopuakin. ;D

Totta turiset. Pohjat kaiken A ja O. Optihan suorastaan vaatii virheettömät ja oikein tehdyt pohjat toimiakseen, niin tarttuvuuden kuin kiillon osalta. Vaikka auto olikin ns. uusi, meni koko hommaan 16h, jos ei lasketa kuivumisaikoja yms. eli erittäin suuritöinen operaatio.
Seat Leon 1.4TSI FR-Edition -12 (28.2.2012)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7564.0

jusba31

Milläs lähtee linnun peen jättämät jäljet parhaiten pois maalipinnasta?

ePa

Mä oon ottanu detailerilla, mutta silläki tahtoo jäädä "haamu" vielä peltiin. Nuoha pitäs saada pois pinnasta asappina heti pois. Täytyy jossaki vaiheessa kokeilla puhdistavalla vahalla käydä spotit läpi jos vaikka pienet haamut lähtis pois.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy