Matkailu avartaa

Aloittaja Urlaub, 19.01.11 - klo:14:32

« edellinen - seuraava »

Harrastan automatkailua

kotimaassa (useita kertoja vuodessa)
42 (43.3%)
kotimaassa (vähintään kerran vuodessa)
38 (39.2%)
Euroopassa (vähintään kerran vuodessa)
33 (34%)
Euroopassa (kerran 2-3 vuodessa)
20 (20.6%)
myös Euroopan ulkopuolella
17 (17.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 97

KingMo

Rantapallon Pikavuoro valittu nyt parhaaksi matka-aiheiseksi blogiksi. Taannoin missasin nämä veijarit parilla viikolla kun olin Singaporessa lomareissulla.

http://www.rantapallo.fi/pikavuoro/
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

topias

Lainaus käyttäjältä: Janneh - 17.01.13 - klo:19:38

Lago di Iseon ympäriajo  8)
nuo italian järvet, maggiore, como, iseo ja garda, ovat kyllä hienoita mitä eurooppa tarjoaa matkailijalle. puolen tusinaa kertaa tuolla käyty, sekä omalla autolla että lentäen. toivottavasti taas ensi kesänä.
noissa maisemissa sielu lepää.

Janneh

Pohjois-italiassa on kyllä pyöritty aika paljo. Gardan pohjoispuoli on aika mielettömän hienoa. Milanosta päin kun lähtee ajamaan niin kannattaa ehdottomasti valita pohjoisen reitti autostradan sijaan missä ajetaan vuoristojen serpenttiinit läpi. Talvella sinne ei ole mitään asiaa ilman lumiketjuja.

Vuoristoreitillä myös sopivin väliajoin näitä vieraanvaraisia pysähdyspaikkoja. Tuossa taisin yhden piccolo birran nauttia  8)



Parco Regionale dell'Adamello. 510km² hyvää vaellus ja retkeilymaata. Korkein huippu 3539m.

KingMo

Vähemmän tunnettu helmi siinä Maggioren vieressä - Lago di Orta. Ei ole sitä miljoonaa turistia pyörimässä jaloissa.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

Janneh

Aika vähä noilla pienemmillä järvillä sitä vyölaukkukansaa näkyi. Vuoristossa saksalaisia motoristeja ja Gardalla maastopyöräkansaa. Sehän tuola on pieni miinus että yöelämää saa oikeen hakemalla hakea.. Pohjoia-Gardalta löytyi joku purjehdustyylinen pub/terassi missä jokunen jytäbiisikin tuli.

Janneh

Terkkuja saksasta!

Late

Juu matkailu avartaa täällä Jyväskylässä.. Eipä ainakaan vielä ole bongattu.. :)

Sent from my Lumia 800 using Board Express

Docw

Milano-Torino-Milano, 300km moottoritietä paikallisen kyydissä. Onneksi sitikka oli suuntavakaa ja tie suora, ei meinaan pitkiä matkoja viitsinyt käsiä ratissa pitää kun oli kovasti asiaa :-D

Sent from my Lumia 900 using Board Express

topias

#158
onko matkasuunnitelmia omaa autoa käyttäen saksaan/ keski-eurooppaan tulevalle kesälle? miten siirtymä saksaan hoituu? kun mielestäni finnlinesin hinnat kohonneet pilviin, m/p n.1550e, tästä johtuen tulee ruotsin E4 jälleen tutuksi.
meillä seuraavasti, menomatkalla trelleborg-sassnitz ja paluumatka travemunde-malmö, lisäksi tietysti turku-tukholma väli kahteen suuntaan. ajomatkaa tuosta tulee lisää noin 970km, mutta tuota ajoa kompensoi 800e halvempi hinta.
lento ja autonvuokraus olisi tietysti vaihtoehto, jota myös harrastettu, mutta pitemmissä reissuissa on mukavampaa kulkea omalla autolla.

KingMo

Lainaus käyttäjältä: topias - 26.03.13 - klo:10:30
onko matkasuunnitelmia omaa autoa käyttäen saksaan/ keski-eurooppaan tulevalle kesälle? miten siirtymä saksaan hoituu? kun mielestäni finnlinesin hinnat kohonneet pilviin, m/p n.1550e, tästä johtuen tulee ruotsin E4 jälleen tutuksi.
meillä seuraavasti, menomatkalla trelleborg-sassnitz ja paluumatka travemunde-malmö, lisäksi tietysti turku-tukholma väli kahteen suuntaan. ajomatkaa tuosta tulee lisää noin 970km, mutta tuota ajoa kompensoi 800e halvempi hinta.
lento ja autonvuokraus olisi tietysti vaihtoehto, jota myös harrastettu, mutta pitemmissä reissuissa on mukavampaa kulkea omalla autolla.

Jos reissaa edes etelä-Saksan tasolle niin kannattaa harkita suoria lentoja Muncheniin ja sieltä paikallis-bemari alle. Vitossarjan bemmi on yleensä jotain 55e/vrk ja M3:kaan ei ole kuin reilu satkun päivä. Säästää matka-ajassa todella paljon ja varsinkin se paluumatka autolla Suomeen tuntuu TODELLA pitkältä.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

topias

kyllä sitä pikkuhiljaa tulee tälläkin reissulla tuonne etelä-saksaan valuttua, mutta ekat yöpymiset ovat binzissä itämeren rannalla.
tulee tuolle vuora-autollekin hintaa, jos reilut pari viikkoa on reissussa. lyhyemmissä noin viikon retkissä kyllä parempi vaihtoehto, ehdottomasti.
tuo paluukin taitaa sujua ihan mukavasti, kun yölaivalla tullaan travemundesta malmöön. siitä on sitten koko päivä aikaa ajella tukholmaan, matka-ajat mennen/tullen samat kuin finnlinesillä suoraan saksaan.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: topias - 26.03.13 - klo:10:30
onko matkasuunnitelmia omaa autoa käyttäen saksaan/ keski-eurooppaan tulevalle kesälle? miten siirtymä saksaan hoituu? kun mielestäni finnlinesin hinnat kohonneet pilviin, m/p n.1550e, tästä johtuen tulee ruotsin E4 jälleen tutuksi.

Mä kun katsoin kesälle hintoja, niin mun mielestä edullisin neljän hengen hytti ja auto oli menopaluuna noin 1200 euroa. Tässä ei ollut muuta alennusta kuin ennakkovaraajan etu.

Usein Gdynia on huomattavasti paljon edullisempi vaihtoehto kuin Trave/Rostock, joten kannattaa katsoa sekin.

quuviis

Ihan oikeasti - pystyykö joku perustelemaan taloudellisena ratkaisuna omalla autolla toteutetun "autoloman" Euroopassa? Itse olen autoillut lomamatkoilla > 20:ssä Euroopan maassa, mutta vain Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan olen "vaivautunut" omalla autolla.

Muutaman kerran olen yrittänyt laskea sitä, josko omalla autolla kannattaisi lähteä "merta edemmäksi", mutta hyvin nopeasti olen päätynyt lento+autonvuokraus -vaihtoehtoon. Lennot ovat nykyään puoli-ilmaisia ja esim. eteläisestä Saksasta saa hyviä autoja, hyvillä vakuutuksilla ihan pilkkahintaan vuokralle. Tätä jo joku aiemmin yritti perustella. Usein ihan säälittää autovuoraamojen puolesta, kun yrittää laskea tuon liiketoiminnan ansaintalogiikkaa.

Ei tarvise pelätä oman auton kolhiintumista, ei varastamista jne. Auton voi ainakin Saksassa jättää toiselle puolelle maata (melkein kaikilla suurilla vuokraamoilla) ilman erillisiä veloituksia. Itse sain kerran Aviksella jättää Hampurista vuoratun E Mersun Nizzan kentälle muistaakseni 160 â,¬:n ylimääräisellä veloituksella. Laskeskelin, että johan polttoaineet auton palautusretkellä olisivat maksaneet saman verran. Monella matkalla auton vuokrauskulut ovat vakuutuksineen jääneet jonnekin 20 cent/km luokkaan, polttoaineet tulevat toki siihen päälle, mutta maksaisi se omaankin autoon kilometrien latominen - saati sitten laivaliput, ylimääräiset hotelliyöpymiset jne. jne.

Toki suurin syy valitsemaani "konseptiin" (=lento+vuokra-auto) on se, että en kerta kaikkiaan halua käyttää lomastani päiviä tylsiin siirtymiin - saati sitten rahtilaivalla ajan tappamiseen.

Ja hei - en halua tyrmätä niitä, jotka haluavat lomailla omalla autolla. Joku ideahan siinäkin täytyy olla - minä en ole vain sitä vielä oivaltanut...

T
VAG:t pihassa: Audi Q7 e-tron -16, Audi Q5 2.0 Tdi S-tronic -10 ja VW Beetle 2.0 -99 - Ei VAG:t pihassa: MB SLK 200K -04, Toyota Corolla :) Ex VAG:t: Audi A6 (4G) 2.0 Tdi -13, Audi A6 2.0 TFSI -06, Audi A4 -03, Audi 80, VW 1300 -66 & 68

topias

#163
Lainaus käyttäjältä: quuviis - 27.03.13 - klo:00:00

Muutaman kerran olen yrittänyt laskea sitä, josko omalla autolla kannattaisi lähteä "merta edemmäksi", mutta hyvin nopeasti olen päätynyt lento+autonvuokraus -vaihtoehtoon. Lennot ovat nykyään puoli-ilmaisia ja esim. eteläisestä Saksasta saa hyviä autoja, hyvillä vakuutuksilla ihan pilkkahintaan vuokralle. Tätä jo joku aiemmin yritti perustella. Usein ihan säälittää autovuoraamojen puolesta, kun yrittää laskea tuon liiketoiminnan ansaintalogiikkaa.

niin kuin tuossa aiemmin totesin, niin on myös käytetty lento+autonvuokrausta monesti. tällä kertaa kuitenkin omalla autolla, kun vielä on valinnan vapaus asiasta.
ei tuo taloudellinen puoli tässä kuitenkaan pääosassa ole, sivuosassa kuitenkin.

puoli-ilmaiset lennot ja auton vuokraus näytti e-bookersilla olevan 1517e. vähensin vuokra-ajasta 2 vuorokautta matka-ajasta, jonka teemme omaalla autolla ja autoksi valitsin halvimman omaa vastaavan.

tässä minun tapauksessa kun reissaa ruotsin kautta, niin erotusella esim. yöpyy muutaman yön hotellissa.

Lainaus käyttäjältä: quuviis - 27.03.13 - klo:00:00

Ei tarvise pelätä oman auton kolhiintumista, ei varastamista jne.

ei ole kiva matkustaa, jos tarvitsee pelätä.
vähintään parikymmentä kerta omalla autolla euroopassa reissanneena, eikä ole autoa kolhittu kertaakaan, tähän mennessä.

Lainaus käyttäjältä: quuviis - 27.03.13 - klo:00:00

Toki suurin syy valitsemaani "konseptiin" (=lento+vuokra-auto) on se, että en kerta kaikkiaan halua käyttää lomastani päiviä tylsiin siirtymiin - saati sitten rahtilaivalla ajan tappamiseen.

minulla ei ole lomalla niin kiire, ettenkö voi ottaa noita siirtymiä loman kannalta.
kannattaa myös valita matkaseura hyvin, niin ei tunnu matka ja siirtymät yms. niin tylsiltä.

topias

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 26.03.13 - klo:23:00
Mä kun katsoin kesälle hintoja, niin mun mielestä edullisin neljän hengen hytti ja auto oli menopaluuna noin 1200 euroa. Tässä ei ollut muuta alennusta kuin ennakkovaraajan etu.

tuossa ilmoittamassani hinnassa oli mukana ateriapaketit, jotka tietysti nostaa hintaa.

ile

Samoilla linjoilla topiaksen kanssa. Kertaakaan ei ole vielä ahdistanut siirtymät ja lomafiilis alkaa laivalta.

Myös kuukauden reissuissa ei siirtymät ole suuri numero vs monen vkon auton vuokra, hikoilu kentälle aamuyöstä, turvatsekit, lasten vääntelyt lennolla, panikointi mitä voi tuoda tuliaisina, vuokra-auton ihmettelyt onhan kaikki ok luovutuksessa/jätössä ja autolla irronnut yleensä 100-150 ploa viinejä ja tietty kaikkien outlettien läpi ;)

Nyt menty 4-5v niin, että joka toinen kesä autolla ja joka toinen autolla.

hosee

Tulipas pyörähdettyä keväisessä Italiassa akselilla Milano-Sirmione-Firenze-Rimini-Milano. Hauskaahan tuo taas oli. Italiassa on tullut ajeltua useampia kertoja, ja itse pidän siellä autoilusta kovasti. Liikenne on aika joustavaa, vaikka niitä satunnaisia kuulapäitä tuleekin tietty vastaan siinä missä suomessakin. Ensimmäinen 15 min motarilla kyllä aina menee totutellessa kun tuntuu että kaistat ovat metrin suomalaisia motarikaistoja kapeampia.... Ja kun kerran nurkilla pyörittiin, niin pitihän sitä taas käydä täällä:



Tuolla on muuten laajennuttyöt meneillään ja ensi kuun alussa avattava laajennusosa yli tuplaa pinta-alan. Tuli bongattua uusi LaFerrarikin tuolla hallissa. Kertakaikkisen komea värkki. Samalla pysähdyksellä tuli heitettyä lenkki Feren Californialla. Hinta oli absoluuttisesti ajateltuna suolainen 70â,¬/15min (sesongin aikaan ilmeisesti 100â,¬/10min), mutta tuostahan voi laskea montako tuollaista lenkkiä pitää vuokrata jotta auton hinta tulee kuitattua :) Kertakaikkisen makea vehje. Aivan kertakaikkisen. Aivan. Ollappa muutama satatonttua ylimääräistä......

Vuokraamoon upgrade-arpajaisissa alle päätyi tällä kertaa niukasti yli 2000km ajettu BMW 318d Touring automaattivaihteisena. Kilometrejä tuli mittariin tuollaiset 1400km. Varustetaso oli 'mielenkiintoinen'; autossa ei ollut vakkaria, muuta peräluukku oli sähköillä????  Jotain tuossa varmaan oli kulmien kanssa pielessä, koska auto ei meinannut millään kulkea suoraan. Ongelma piti ratkaista sillä että vältteli suoria teitä. Firenze-Rimini -väli suoraan vuorten yli on muuten mainio pätkä. Hyviä pätkiä kohtuullisen hyväkuntoisia, pieniä, mutkaisia paikallisteita. Keskinopeus jää varsin pieneksi, mutta mutkista pääsee nauttimaan senkin edestä.

Vähän tunnelmaa latisti tuo 318d:n äänimaailma; kone on käyntiääneltään omiin korviin aika karkea. Vaikka kori onkin farkku, niin tilaa takana on tosi vähän. Matkalaukkuja piti oikein sovitella kyytiin; pyöränkotelot kaventavat tilaa niin paljon, ettei kaksi keskikokoista matkalaukkua tahdo sopia vierekkän ja verhon alle jäävä tila on aika matala. Sama kahden keskikokoisen ja yhden pienen laukun arsenaali sopii Beetlen kyytiin ihan helposti, mikä pisti miettimään että kumpikos onkaan se järkevä käyttöauto....
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

pokkus

Pidennetyn viikonlopun ja Memorial Dayn kunniaksi tuli lähdettyä pienelle minilomalle Atlantin hiekkarannikolle Vilano Beachille. Oikein mukava ja perheystävällinen ranta. Joskus pitää lähteä pidemmällekin reissulle tuonne päin :)


Poni

Matkailu avartaa, ainakin kukkaroa.
Tästä on selkeä käsitys, koska ekasta moottoripyöräreissusta lähtien,
jostain 80-luvulta, ollaan pidetty matkapäiväkirjaa, jossa on kirjattu myös kulut.
Tästä on ollut apua seuraavan reissun budjettia suunnitellessa.

Minussa lienee jotain vikaa, tai sitten jäi mopoilusta vaihde päälle,
mutta mielestäni matkaa tehdään teitä pitkin, ei ilmojen halki.
Tai no, järki käteen. Ei viikonlopuksi lähdetä Suomesta ajamalla Sisiliaan.

Nykyisin toki autolla mennään, moottoripyöräilystä on jo luovuttu.
Ja mikä lie, vikaa taitaa olla enemmänkin, koska olen vahvasti addiktoitunut Italiaan.
Tällä kertaa kutsuu Etelä-Liguria, Piemonte, sekä lempihotellimme Bardolinossa.

Hyvää kesää ja mukavia matkoja kaikille, suuntautuu se matka sitten vaikka naapuripitäjään, tai pallon toiselle puolelle.

Joelp

Loistava ketju!

Täytyy vähän jakaa omaa matkailukokemusta.. Eli käytännöstä vuodesta 2005 eteen päin olen
Viettänyt kesä- ja talvilomani voimon ja lasten(vuodesta 2006 on ollut lapsi mukana) kanssa tammi-toukokuussa kaakois-aasiassa.
Reissut on aina ollu pituudeltaan 1kk-4kk ja kolutut maat ovat indonesia, malesia, thaimaa ja kambodia.
Talvet lämmitelty ja kesät kärvistelty töissä.

Tämän vuoden reissu saattoi jäädä viimeiseksi vastaavaksi tripiksi vähään aikaan, vanhimman lapsen
Syksyllä alkavan koulutien vuoksi. Matkat olen järjestänyt itse, eli 100% omatoimisesti ollaan reissattu.

Hintaa matkoille tulee ruokineen, majoituksineen ja lentoineen viisihenkisellä perheellä kuukauden matkalle
Vähemmän kuin kahden hengen perus pakettimatkaan johonkin teneriffalle kahdeksi viikoksi.
Esimerkiksi 2012 lennot norwegianilla helsingistä lontoon gatwickille 37â,¬ / sierainpari ja lontoosta kuala lumpuriin
Air asia x:llä 350â,¬ / nenä meno-paluu. Majoituksesta selviää alle 20â,¬ / yö lapsiystävällisessä majoituksessa ja
Esimerkki ateria viidelle hengelle juomineen on n.4-9â,¬.

Jorma

Kesälomamatka on nyt takana.Liikenteessä oltiin 28 vrk ja kaikki Suomen rajojen ulkopuolella.Omaan autoon tuli 5985 km.
Laivamatkoihin meni aikaa vähän vajaa 7 vrk.66 North-landiassa tuli ajeltua 3345 km, välillä jopa samaa tietä takaisin kun kinokset esti etenemisen.Maisemat olivat aivan mahtavia ja ilma puhdasta.Autot oli myöskin aika hienoja ja renkaat niissä aika isoja.

Peeveli

Parin viikon ja vajaan 4000 km:n matka takana omalla autolla Euroopassa. Joku kyseli täällä aiemmin, että miksi joku vaivautuu matkaan omalla kaaralla eikä vuokra-autolla. Ainakin itselleni on tärkeää tietty riippumattomuus ja tietysti mukavaksi osoittautunut oma auto alla, ei mikään halvan budjetin karvalakkikaara jostain vuokraamosta. Sitten jos ottaisi alle jonkun kalliimman vuokrapelin, ei voisi enää perustella lento-vuokraus-tsydeemin edullisuudellakaan. Maksaahan toki Finnlinesin laivamatkat suorana Travemundeen koska nyt ei kilpailijaa ole (Tallink Silja lopetti ainakin muutamaksi vuodeksi) enkä halunnut ylimääräistä ajoa Ruotsin kautta. Ja koska elämässä kaikki maksaa, so what.

Kommentteja ekaksi Saksasta, siis omia kokemuksiani, siis sellaisia miten asiat näyttäytyivät juuri nyt meille ja vaikkapa 2 vuotta sitten viimeksi siellä ajaessamme: Autoja on paljon, tilaa vähän taajamissa. Autojen suuri määrä aiheuttaa ruuhkia ja pahojakin sellaisia jatkuvasti taajamissa ja moottoriteillä. Jatkuvasti tulee rds:n kautta radiosta tiedotuksia moottoriteiden jumahteluista eli termi "stau" on arkea. Moottoriteille on laitettu yhä enemmän nopeusrajoituksia, vaikkapa luokkaa 120 ja 130. Myös tietyömaa-alueita ja erittäin paljon, ja rajoitus tippuu yllättäen 60:een. Rajoittamattomat nopeudet alkavat selvästi olla pelkkä illuusio ainakin päiväsaikaan ja alkuillasta; yli kahtasataa kiitävät Porschet ja Bemarit joutuvat jarruttamaan rajusti ruuhkaletkan ja tietyömaan alettua ja ainakaan ajallista säästöä ei vaikuta paljoa tulevan. Joka reissulla on toki tullut oman kaaran nopeusvarat testattua mutta edes näillä hitaammilla vehkeillä ei kauaa pysty ajamaan kaasu pohjassa, edessä olevan perän jarruvalot loistavat hyvin usein. Liikenne on muutoin kurinalaisempaa motareilla kuin meillä, rampeilta ei poukkoilla yhtä villisti ja sivupeileihin katsomatta suoraan ohituskaistalle kuin meillä, ja kovaakin takaa tulevat eivät ala esittämään helposti mielenosoituksellisia kuvioita jos joku tumpeloi hitaasti vasemmanpuoleisimmalla kaistalla. Taajamissa sen sijaan sakut ajavat yllättävän suurta ylinopeutta, maamme malliin. Moottoritiet ovat hyvin urattomiaa suurelta osin, mutta on siellä huonompiakin osuuksia ja hyvin useat motaritiet paloista koottuna ihmettyttävät (ne on siis ilmeisimmin edelleen tehty isoista betonilaatoista kestävyyden takia?). Maaseututeitä tuli ajettua nyt aiempaa enemmän tarkoituksellisesti maisemien takia, ja ne olivat toki päällystettyjä mutta todella kapeita. Välillä vain käytännössä yhden auton mentäviä. Viitoitus niillä on paikoin huono, ja hyvä navi oli kullanarvoinen asia. Maaseututiet veivät lähes aina kaikkien kylien läpi, ja rajoitukset olivat paikoin omituiset: kapeilla mutkaisilla osuuksilla saattoi olla rajoitus 100 vaikka oikeasti siellä ei yli 70:n viitsi ajaa, ja toisaalta suorila leveämmillä osuuksilla rajoitus saattoi olla vain 70 tai 50. Saksalainen tarkkuus ja järkevyys joutui kerran koetukselle: oltiin Rein-jokilaaksossa matkalla reissun loppuvaiheessa viime sunnuntaina, ja aiottiin ajaa kaunista matkailutietä pitkin muutaman pikkukaupungin välit. Noh, siellä olikin käynnissä joku Vihreiden aikaansaama polkupyörätapahtuma jossa kansa fillaroi pitkin autoteitä ja noiden kaupunkien välinen suosittu turistitie oli suljettu klo 9-19 välillä! Kyltit olivat epäselviä ja jouduimme sen takia moottoripyöräpoliisin virkaintoisuuden kohteeksi. Ajoimme vahingossa navin opastamana yhtä aution tuntuista väylää jossa polki muutamia fillaristeja. Prätkäpoliisi ampaisi vilkut päällä perään, pysäytti, käski odottamaan tien sivussa varttitunnin jotain keikkaansa, ja tuli sitten karjumaan meille. Hän ei meinannut suostua puhumaan englantia kun emme ole saksankielessä kovin hyviä, purki pahaa oloaan haukkumalla ja huutamalla vaikka säilytin malttini ja olin ystävällinen ja koetin kertoa tilanteen. Tuli tunne kuin sota-ajan SS-sotilas olisi karjunut ja osittanut valtaansa. Ihme kyllä sakkoa ei tullut ja äijä suostui lopulta ohjaamaan meidät vaihtoehtoiselle väylälle eli motarille johtavalle tielle. Siinä jäi se maisematie väliin ja kyseisestä kaupungista vähäiset matkailurahamme saamatta. Ilmeisesti heillä on varaa sulkea parhaaseen matkailuaikaan maantiet...Vähänkin isommat kaupungit tuli jätettyä rauhaan koska ne ovat ruuhkaisia ja parkkipaikkaa on vaikea löytää. Sitä paitsi pienet keskiaikaiset kaupungit tai kylät tarjoavat enemmän nähtävää ja elämyksiä sekä tunnelmaa. Polttoaine maksoi suunnilleen samat kuin Suomessa. Saksalaisten rakennusten ovien avaintekniikka on Abloy-avaimiin tottuneelle antiikkista. Hotellinen ja muiden palveluiden väli oli pääosin ystävällistä, mutta etenkin eläkeläisikäinen kansa kaduilla aika töykeää, ylimielistä ja etuilevaa. Myös metsät jäivät mieleen; Schwartzwaldin alue tuuheine lehtimetsineen ja kukkuloineen ovat näkemisen arvoisia, sekä alueen taajamat. Sota-ajan muistona tuli vilkaistua myös tulomatkalla Remagenin sillan rauniot ja paikalla oleva museo; silta jonka asema sodan loppuvaiheessa oli tärkeä.

Itävallaista jäi mieleen kiireinen vinjetin hankkiminen heti rajan jälkeen huoltikselta (maksullisia moottoriteitä varten). Motarit olivat vetäviä mutta nopeusrajoitettuja, muutoin asiat hyvin saksalaistyyppisiä. Bensa oli halpaa, noin 1,35 litralta 95-oktaaninen. Grossglockenin maisematie on legendaarinen ja upea, nyt tuli alkumatkasta ylimääräistä extremeä kun vuoristotiellä oli sankka sumu, lunta satoi, lämpötila putosi +1:een ja suuret lumipenkat tien varrella. Ilnan aurinkolaseja ei olisi nähnyt ajaa, kun häikäisi lumen ja sumun takia. Toisella puolella vuoristoa taas paistoi aurinko ja lunta ei ollut tien reunalla.

Italian puolelle tuli ajettua matkalla Itävallasta läntiseen Saksan Schwartzwaldin alueelle. Kun vielä matkan varrella luki kyltti "Venetsia 200 km" niin aivan ex tempore koukattiin sinne, aurinkoisen sään innostamana. Italian motarit eli autostradat vetivät hyvin. Liikenne oli tuolloin aika väljää ja aika kurinalaista, vain muutama kuumaverinen Luigi veti vasenta kaistaa varmasti yli kahtasataa 130:n rajoutusalueella. Motarit olivat maksullisia, mutta maksamishomma hoitui epäitalialaisen jouhevasti ja selkeästi. Venetsia oli minulle uusi kokemus; vaikuttava keskiajan tunnelmaa huokuva erikoinen kaupunki. Auto piti jättää suosiolla kaupunkin ulkoalueella olleeseen parkkihallitaloon. Parkkimaksu oli edullinen, makssu toimi selkeästi ja sinne pääsi modernilla taajamajunalla keskustan läheltä 1 euron hintaisella lipulla. Kaunis maa, upeat Dolomiittien vuoriston tiet ja maisemat, tuonne halajaa myös uudestaan.

Sveitsin läpi matkattiin sitten poispäin Venetsiasta Saksaan. Mieleen jäi heti rajalla ollut rajavalvontapaikka ja sen virkaintoinen virkailijamies. Ajoin taatusti max 30:n nopeudella kuten kyltissä oli, mutta heti valvontakopin kohdalla viiksekäs hivenen koominen äijä vanhahtavassa univormussaan juoksi auton eteen ja pysäytti. Tevehti ekaksi suomeksi sanomalla "Morjensta" ja sitten englanniksi alkoi tivata että miksi ajoin kovalla vauhdilla ja että onkos lastina alkoholia tai aseita. Kun vastattiin ei, niin ihmeeksemme hänen ilmeeksi vaihtui virnistävä hymy, käsi meni lippaan ja toivotti hyvää matkaaa. Alppialue oli vaikuttava ja navin valitsema nopea tie paikoin uskomattoman kapea ja mutkainen, meinasi usko loppua että pääseekö täältä tosiaan Saksaan. Pikkutiellä oli hirvittävän paljon aikaa vieviä pysähdyksiä kun kellontekijät tekivät tietyötä ja liikennevalo-ohjatut kohdat keräsivät jonoja. Motaria paahdettiin maan loppupätkä ja ne vetivät hyvin, huolimatta nopeusrajoituksista, tai ehkä juuri sen takia. Maan vuoristoalueella tuli syötyä vaatimattomassa paikassa ja tuli selväksi että maa on kallis; pieni possunleike (schnitzel) perunasalaatilla maksoi 20 euroa grillikioski-tyyppisessä paikassa. Onneksi eurot kelpasivat eikä tarvinnut maan valuuttaa.

Reissu oli joka euron arvoinen. Nähtävää riitti, kokemuksia kertyi ja vaihtelua oli. Keli oli vaihteleva mutta pääosin poutainen eikä sateiden annettu häiritä. Auto säilyi ehjänä muutamaa pienen pientä keulan kiveniskemää lukuun ottamatta. Saksan motarilla puolalaisrekasta paukahti töyssyn kohdalla sitä ohittaessani useita kiviä Auriksen tuulilasiin pahalla äänellä, mutta jälkiä ei jäänyt ja sitä ihmettelen edelleen. Kallistahan automatkailu on, mutta periaatteeni on että mitään ei saa täältä mukaan, ja elää kannattaa kun elossa vielä on. Voin suositella!

mol

Hyvä raportti! Hybridin keskikulutus reissulla kiinnostaisi?

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: mol - 05.07.13 - klo:10:36
Hyvä raportti! Hybridin keskikulutus reissulla kiinnostaisi?

Kerrottu autotalli-osiossa...

mol

Tässä osiossa ei vissiin saa kulutuksesta keskustella mutta toteanpahan kuitenkin että yllättävän vähän vei...

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: mol - 05.07.13 - klo:10:46
Tässä osiossa ei vissiin saa kulutuksesta keskustella mutta toteanpahan kuitenkin että yllättävän vähän vei...

Kyllä, ja tuo oli ennen reissua asia joka arvelutti, siis rankkojen osuuksien maantiekulutuksen kehittyminen. Mutta hyvä näin päin. ;)

Quality

Kiitos, Peeveli, erinomaisesta raportista! Se on niin todenoloinen ja perustuu omakohtaiseen kokemukseen. Lauttamatka on arvatenkin sen verran tylsä, ettei siitä riitä enempää kerrottavaa? Sama on tullut toki itsekin kertaalleen kuljettua edestakaisin. -- Tuon matkakertomuksen perusteella alkaa poltella jo seuraava oma reissu.

Tutustuitteko mihinkään varsinaiseen autokohteeseen?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Karvis

Tuollainen euroopan turnee olisi mahtava toteuttaa kunhan lapset kasvaa vielä hiukan, millaisen budjetin tuollainen reissu vaatii, noin suurin piirtein?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Taky

Lainaus käyttäjältä: Quality - 05.07.13 - klo:13:02
Lauttamatka on arvatenkin sen verran tylsä, ettei siitä riitä enempää kerrottavaa?

2011 elokuussa tuli Trave - Vuosaari matkattua ja 95% matkasta joka kesti muistaakseni 27 tuntia kannella, meri tyyni, lämmintä ympäri vuorokauden vähintään 25C.

Hytti oli laivan sisällä ja niin kuuma että ei sillä voinut nukkua, mutta keli kohdallaan niin kannella oli hyvä vetää sikeetkin.
Lämmöstä tai juuri siitä johtuen mieliinpanuva kokemus - mukava sellainen vaikka itse laivalla ei olekaan mitään tekemistä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Poni

#179
Taitaa samasta lauttayhteydestä olla kysymys, kuin Peevelillä, josta nyt avaudun.

Lauttamatka on tosiaan tylsä.
Taitaa olla viimeiset kolme tai neljä kertaa menty Finnlinesin paateilla, mutta saattoi nyt olla viimeinen kerta.
Ei niinkään paatin tylsyyden vuoksi, mutta alkoi ottamaan pattiin muutama asia.

Plussaa, että ei ole bilelaiva ja jää Ruotsin läpi tahkoaminen.
Samoin lähtöaika Vuosaaresta hyvä, 17:30.
Perillä Saksassa n. 21:00, josta hyvä lähteä taittamaan taivalta yötä vasten.

Kustannukset (syöminen, polttoaineet, hotelliyöt) tarkkaan laskien on kutakuinkin sama, kun jos ajaisi Ruotsin kautta.

Miinuksen puolelle menee tosiaan se laivan tylsyys.
Jos jaksaa lukea ja nukkua, niin meneehän sekin.

Kuitenkin, useita asioita jäi tällä kertaa harmittamaan.
Jonkun mielestä mitättömiä, mutta sitten asian voi ohittaa omalta kohdaltaan.

Ensimmäiseksi, olin keväällä varannut, ja maksanut, safkapaketit.
Mennessä illallisen, aamiaisen, lounaan ja illallisen.
Eikö mitään missään ilmoittamatta safkapaketti oli muutettu sellaiseksi, että aamiasta ei menomatkalla saanut,
vaan aamiainen ja lounas oli yhdistetty brunssiksi.
Tästä kysyessäni sanottiin, että juu, siellä voi syödä monta tuntia. Hinta oli kuitenkin sama.
Ja henkilökunnan käytös oli ylimielistä, vähättelevää.
Paluumatkalla sentään sai aamiaisen ennen satamaan tuloa, mutta sama juttu, laivapäivässä vain brunssi ja illallinen.
Koen tulleeni petetyksi.

Sitten, ajaminen lauttaan.
Mielestäni ammattitaidottomat ahtaajat.
Minä ajan auton just siihen, mihin se näytetään, kunhan näytetään asiallisesti.
Ajaessani mennessä tumpelo huitoi jotain epämääräistä ja mölisi jotain.
Pisti sitten peruuttamaan ja ajamaan kutakuinkin puolen auton verran piukemmalle viereisen rivin kanssa, kuin edeltävän auton. Mitään perustetta en moiselle keksinyt, en siihen ajaessani, enkä sieltä poistuessa.
Ja tuloksena jälkikäteen tarkasteltuna pari "kassinaarmua".

Ja paluu, se on muutenkin erittäin ikävä aika pois päin. Ainakin minun mielestäni.
Laiva lähtee aamukolmelta. Buukkaus alkaa 20:30, laivalle pääsee aikaisintaan 23:00.
Eikö sielläkin satamassa omituinen hyypiö.
Ajatti tiukkaan toisen perään riviin. Sitten sekoilua, kun valitsemansa kolme riviä tuli täyteen.
Loput autot ajatti keulille omituiseen sekamelskaan, jotka sitten ajatettiin ensimmäisenä laivaan.
Ja kun vihdoin pitkän odottamisen jälkeen päästiin ajamaan kohti laivaa, niin huutamalla, autoilijoita haukkumalla ja taskulamppua sekavasti heiluttamalla, sohimalla valokeilaa ihmisten naamaan ym. sai aikaan hyvän sekasorron.
Autot, moottoripyörät ja fillarit saatiin omituisen pienissä ryppäissä hirveällä soheltamisella laivaan siten,
että olimme hytissä aamu yhdeltä.

No, tylsyyden kruunasi se, että laivalla oli satelliittiyhteys rikki.
Maksukortteja ei voinut käyttää, eikä nettiyhteys toiminut.
Paluu kolmen viikon päästä samalla lautalla, yhteys edelleen rikki.
Eivät olleet ressukat kolmessa viikossa saaneet sitä korjattua.

Että tällasta. Päättäkää itse, mikä painoarvo on milläkin asialla. Minulle taisi riittää.
Turusta lähtiessä paatti on aamu seiskalta Tukholmassa, joten siitä ajaen pääsee seuraavaan ilta ysiin mennessä (jolloin Traven lautta on satamassa) paljon pidemmälle, kuin Traveen. Ohi Göttingenin ainakin.
Vastapainona sitten se tuhannen kilsan ajaminen / suunta.

Hyviä reissuja kaikille, valitsette sitten minkä yhteyden hyvänsä.
Ja onhan vielä tuo Via Baltica.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy