Skoda Octavia Combi 1,4 TSI Elegance 2014 "Afrikakorps Beige"

Aloittaja Anzander, 31.12.13 - klo:14:12

« edellinen - seuraava »

Anzander

Anzanderin Skoda-Odysseia, osa 2.



Kannattaa ostaa kerralla sellainen kuin todella haluaa. Tuo oli lause joka pitäisi aina muistaa, etenkin kun hankkii niinkin kallista investointia kuin tuhansien eurojen autoa jota pitäisi katsella ainakin se pari vuotta. Ja tuon lauseen unohtaminen johti sitten armottomaan autokuumeeseen, joka kärjistyi lopulta uuden Octavian tilaamiseen.
Viime keväänä tuli siis ostettua kolmen Volvon jälkeen ensimmäinen VAG-kulkine, eli Superb Combi. Uutta Octaviaa tuli käytyä useammankin kerran ajamassa, ja valinta alkoi olla päivänselvä, kunnes myymälään saapunut heti käsillä oleva Superb sitten lähti huhtikuun lopussa matkaan. Vaikka valintaa ei missään nimessä päätetty hätiköiden, niin muutama aika ratkaiseva kompromissi tuli sitten ostohuumassa tehtyä:

- Volvossa oli Xenon-valot joihin olin niin tyytyväinen, että lupasin moneen kertaan seuraavissakin autoissa olevan. Noh, Superbissa ei sitten ollut.
- Jo muutaman auton kohdalla olin vannonut seuraavassa olevan jokin vaalea helppohoitoinen ja siistinä pysyvä metalliväri. Noh, Superbissa ei sitten ollut.
- Pitkään harkitsin otanko hyvillä alennuksilla myynnistä poistuvan lippulaivan, vai kaikin puolin aivan tuliterän Octavian. Noh, päädyin sitten ensimmäiseen vaihtoehtoon.

Kesä tuli ja uutukaisia ja moderneja Ocuja alkoi tulla vastaan. Ja uusi Superb esiteltiin myös. Monesta ihmisestä voi varmasti tuntua pikkumaiselta, mutta niin vaan oma puoli vuotta vanha auto alkoi tuntua uuden muotokielen Skodien rinnalla ikälopulta. Huom uuden auton ostoa harkitseva: Ã,,LÃ,, KOSKAAN OSTA MARKKINOILTA POISTUVAA MALLIA!
Rallye Red väri on puhtaana ja auringossa huikean hieno, mutta kuraisena ja varjossa auttamatta se vanhan Opelin palanut punainen. Värikin alkoi kaivella takaraivossa.
Syksy saapui, ja vuoden pimein aika märkine asfaltteineen paljasti halogeenien olevan auttamatta huonon tuntuiset Xenonien rinnalla. Valoa riittää kyllä pitkälle, mutta etenkin mutkaisella tiellä valokeilan kapeus ja "tihrustaminen" alkaa rassaamaan.
Syksy väistyi talveksi, ja ensimmäiset pakkasaamut alkoivat hiertämään Superb-kuljettajan mieltä. Pakastin-moottoriksikin haukutun 1,4 TSIn piti todella saada kilometrejä ja kierroksia ennenkuin lämmöt nousivat ylös. Alkoi tulla ikävä Volvon nopeaa lämpeämistä, tai jotain muuta ratkaisua (lue Webastoa) kun lämmitystolppaakaan ei ole. Tarjouskierroksen tuloksena Webaston hankkiminen olisi kustantanut vajaat pari tonnia, joten ennalta arvaamattoman nopea vaihto alkoi pyöriä mielessä jatkuvasti enemmän ja enemmän... Laitanko turhaan autoon parin tonnin Webastoa jos vaihto pyörii mielessä monista muistakin syistä jatkuvasti?

No en laittanut, vaan 27.10. tuli pistettyä nimet Ocun tilauspapereihin. Jos otetaan huomioon että Webasto olisi maksanut sen pari tonnia, niin noin 5-6 tonnia tuli persnettoa verrattaessa siihen että olisin vaihtanut jo alunperin Volvon uuteen Octaviaan. Toki pitää huomioida myös että Octavia on seuraavassa vaihdossa vuoden uudempi ja jo lähtötasoltaan paremmin varusteltu ja kalliimpi. ... joka tapauksessa oppirahoja tässä kaupassa nyt maksellaan. Summa summarum: seuraavanlainen Biznezz-Spooot Octavia lähti tilaukseen:


Skoda Octavia Combi 1,4 TSI man. Elegance 2014 Cappuccino Beige

- Amundsen
- Canton
- Dynamic Pack
- Irrotettava vetokoukku
- Irtokangasmatot
- Metalli- ja helmiäisväri
- Kolmipuolainen nahkainen monitoimiohjauspyörä
- Webasto
- Sivuturvatyynyt takaistuimelle
- Sport-alusta ja XDS-tasauspyörästön lukko
- SunSet -tummennetut takalasit
- Sähköisesti sisäänpäin taitettavat ja tummentuvat ulkopeilit
- Kesärenkaat Teron 17"
- Talvirenkaat mallia joku-tarvike-vanne ja Nokian Hakka 7 -nastat

Varusteita tuli valittua nelivetoa ja automaattia lukuunottamatta käytännössä kaikki mitä kaivata saattoi. Dynamic Pack tuli viimeisenä mukaan - onneksi. Liikkeestä sattui löytymään nimittäin juuri luovutukseen menevä saman värinen LB sporttijakkaroilla. Ulkonäön puolesta olisin päätynyt tavallisiin, mutta yksi istumiskokeilu riitti valintaan Dynamicin puolesta. Columbus olisi ollut komea, mutta yleiseen linjaan nähden törkeästi ylihintainen.
Värin osalta kävin pitkään henkistä vääntöä. Denim Blue oli ensimmäinen ykkönen, sitten mukaan tuli Brilliant Silver ja uutena tuleva Metal Grey. Lopulta valinta päätyi sitten komealta niin myymälässä kuin auringossakin näyttäneeseen ja varmasti helppohoitoiseen "Afrikakorpsin Beigeen". Ei nyt tehdä tässäkään sitä kompromissia. ;)
Kerman värinen ja porvarillisemman näköinen sisustus olisi kiinnostanut kovasti, mutta en vielä uskaltanut sitä hankkia - farkkujen väri ja lika ei sitten enää ole kovin äveriään näköinen.

Tuotantoviikko kuulemma vko 4, joten helmikuuhun pitää ilmeisesti vielä malttaa. Eilen Rapid Spacebackin ajoon ottanut appiukko sanoi kuulleensa että Skoda-mies on vasta kolmannen inkkari-keulan jälkeen. Nähtäväksi jää, miten allekirjoittaneen käy. ;)




Anzander

Tänään kysytty väliaikatietoa, mutta ei valitettavasti tullut positiivista yllätystä. Tuotantoviikko on edelleen noin kuukauden alkuperäistä arviota kauempana, eli vko 4/2014. Tilaus joka tapauksessa siirtynyt jo "P" eli tuotantotilaan.
Noh, kiireellä ei tule kuin kusipäitä kakaroita. Ja vanhassa kilometrit juoksee.

Anzander

#2
Tsaijaijai! Ainakin toistaiseksi positiivisia uutisia. Afrikakorps Beigen tuotantoviikkohan on paraikaa päällä, ja liikkeestä kysyttyäni selvisi että auto onkin valmistunut ja jo maanantaina lähtenyt tehtaalta liikenteeseen. Voipi kuulemma tulla ensi viikon laivassa Hankoon. Toivotaan nyt ettei mitään takapakkia tässä vaiheessa enää tule (esim. jonkun mainitsema kuukauden makuuttaminen ruuhkaisessa satamassa...). Knok knok.. :)

tv. Webastoa aamujen piristykseksi kaipaava

Anzander

Luovutus toivon mukaan lähestyy jos vain laiva kestää ensi viikolla pinnalla... eikä juutu jäihin... eikä satamatyöläiset lakkoile... eikä satama ole tukossa...
Muutama toive tuli laitettua myyjälle, katsotaanpa mitä näihin vastataan:

-   Takavalot palamaan päivävalojen kanssa. Taitaa kyllä olla Skodissa vakiona..?
-   Saako saattovaloiksi Xenonien sijaan sumarit ja/tai päivävalot? Ei turhaan räpsisi Xenoneita  muutaman sekunnin takia -> jos sillä vaikka olisi positiivinen vaikutus niiden käyttöikään
-   Entä takakontti myös sulkeutumaan kaukosäätimestä sekä sisäpuolen napista?
-   Joissakin malleissa on konepellin alapuolella se pahvi/huopaeriste. Jos sen saisi järkättyä tuohonkin mukaan parantamaan ääni/lämpöeristystä (jos ei ole jo)?
-   Liikkeen tiloissa toimivalla yrittäjällä kestovahaus ennen luovutusta. Tämä toki omaan piikkiin.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Anzander - 31.12.13 - klo:14:12
Eilen Rapid Spacebackin ajoon ottanut appiukko sanoi kuulleensa että Skoda-mies on vasta kolmannen inkkari-keulan jälkeen.

Hups...  ::) Kai mä sitten olen Skoda-mies vaikka yksi syrjähyppy Volkkarin suuntaan tuli tehtyä numeroiden 2 ja 3 välissä.

Hieno auto tulossa, onnittelut!

Anzander

Kiitos vaan! Ja kuume vaan pahenee päivä päivältä. Taitaa muuten nämä meidän perusbiznezzmallit olla kohta haluttuja harvinaisuuksia kaikkien RSsien rinnalla.. ;)

Anzander

Tuoretta tietoa tuli kun pistin myyjälle äsken viestiä:

"On juuri saapuneessa laivassa tullut Hankoon, mahdollisesti ensi viikon lopulla tai sitä seuraavalla viikolla Lappeenrannassa."

Anzander

Lainaus käyttäjältä: Anzander - 24.01.14 - klo:15:20
Luovutus toivon mukaan lähestyy jos vain laiva kestää ensi viikolla pinnalla... eikä juutu jäihin... eikä satamatyöläiset lakkoile... eikä satama ole tukossa...
Muutama toive tuli laitettua myyjälle, katsotaanpa mitä näihin vastataan:

-   Takavalot palamaan päivävalojen kanssa. Taitaa kyllä olla Skodissa vakiona..?
-   Saako saattovaloiksi Xenonien sijaan sumarit ja/tai päivävalot? Ei turhaan räpsisi Xenoneita  muutaman sekunnin takia -> jos sillä vaikka olisi positiivinen vaikutus niiden käyttöikään
-   Entä takakontti myös sulkeutumaan kaukosäätimestä sekä sisäpuolen napista?
-   Joissakin malleissa on konepellin alapuolella se pahvi/huopaeriste. Jos sen saisi järkättyä tuohonkin mukaan parantamaan ääni/lämpöeristystä (jos ei ole jo)?

Vastausta tuli em. kysymyksiin:

"Hei!
Tässä vastauksia kysymyksiisi:

-   Koodaamme aina luovutushuollossa takavalot palamaan päivävalojen kanssa.
-   Sumareita/päivävaloja ei saa saattovaloiksi.
-   Takakontti sulkeutuu ainoastaan takaluukun napista.
-   Konepellin eristeestä en osaa sanoa missä varustetasoissa sitä löytyy, jos sitä joissain on. Lisävarusteena sen saa, hinta uuteen Octaviaan on 70 â,¬ luokkaa asennettuna.
"

Kiivas odottelu jatkukoon!

Guido

Lainaus käyttäjältä: Anzander - 03.02.14 - klo:10:03
-   Sumareita/päivävaloja ei saa saattovaloiksi.
-   Takakontti sulkeutuu ainoastaan takaluukun napista.

Siis eivät huollossakaan osaa koodata CH/LH -valoja? VCDS:llä onistuu sumareiden (ilmeisesti myös päivävalojen) koodaaminen saattovaloiksi, mutta vain xenonien rinnalla, ei niiden sijasta. Jos joku on jossain törmännyt koodaukseen, jolla tuon muutoksen saa tehtyä niin jakakoon tietonsa täällä (tai ehkä mieluummin VCDS-ryhmässä) pikaisesti.

Takakontin koodaaminen kojelaudan napista ja kaukosäätimestä sulkeutuvaksi on muutaman sekunnin homma VCDS:llä tehtynä, mutta maahantuoja on kieltänyt huoltoja tekemästä kyseistä modausta.

Atro

Lainaus käyttäjältä: Anzander - 24.01.14 - klo:15:20
- Joissakin malleissa on konepellin alapuolella se pahvi/huopaeriste. Jos sen saisi järkättyä tuohonkin mukaan parantamaan ääni/lämpöeristystä (jos ei ole jo)?

Taitaa olla vakiona tuo vain Diesel-malleissa. Varmaan auttaa diesel-koneen nakuttavaan ääneen, mutta ainakin 1.4 tsin kohdalla vaikutus äänitasoon oli +-0. 40 euroa maksaa tuo tiskillä, asennus on sellanen viiden minuutin homma, työkaluja ei tarvita.


Anzander

Lainaus käyttäjältä: Atro - 03.02.14 - klo:13:16
Taitaa olla vakiona tuo vain Diesel-malleissa. Varmaan auttaa diesel-koneen nakuttavaan ääneen, mutta ainakin 1.4 tsin kohdalla vaikutus äänitasoon oli +-0. 40 euroa maksaa tuo tiskillä, asennus on sellanen viiden minuutin homma, työkaluja ei tarvita.

Entä pakkasilla lämpenemiseen/lämpimänä pysymiseen? Kokemusta?
Siitä paha tämä areenalla pyöriminen, että tämmöiseenkään asiaan ei todellakaan osaisi edes kiinnittää mitään huomiota jos "ummikkona" ostaisin... Tieto lisää tuskaa.

Anzander

Päivitetäänpä tännekin hyviä uutisia. Eli juuri tuli myyjältä soitto ja uutta päivitettyä infoa. Ocu on kuulemma lastattu Hangossa, ja lienee huomenna tahi perjantaina liikkeessä.
Ruuhka varustelussa/huollossa vaan sen verran kova, että luovutus saadaan vasta viikon päähän perjantaille eli 14.2.
Ja kuulemma itse asiassa käytännössä koko helmikuu oli jo varattu täyteen, mutta tuttu myyjä oli saanut johonkin väliin pakotettua omani että saadaan auto viimein luovutukseen. Tai näin ainakin kunnon myyjänä sanoi
En nyt sitten tiedä helpottaako vai pahentaako kuumetta, mutta joka tapauksessa tarkka päivä nyt tiedossa.
Summa summarum toimitusaika täten aika tarkalleen 3,5kk. Siihen täytynee olla erittäin tyytyväinen kun on näitä vähän uudempien aikoja lueskellut...

Anzander

Oujea! Afrikakorps Beige aamulla saatu alle! Odotteluaikaa kertyi aika tarkalleen 3kk ja 3vkoa.
Kolme varttia vielä töitä ja sitten liikenteeseen! :) Raporttia ja kuvia tuonnempana.

Koikkis

Onnea uutukaisesta! Omaa, samalla tuotantoviikolla valmistunutta, odotellessa  ;D Omani oli jo kuulemma Hangossa, kun soitin alkuviikosta myyjälle, mutta mitään aikataulua sen saamisesta en vielä saanut. Kerrohan tosiaan kokemuksia jahka niitä kertyy. Onnittelut vielä kertaalleen.
Nykyinen: Skoda Octavia III Combi Elegance 1.8 TSI DSG 4x4

EX-VAG: Skoda Octavia II Combi FL L&K 1.8 TSI DSG '10

T. Neuvoton

"Afrikakorps Beige"

Onkos Sahara Beigen värinimi muuttunut tuollaiseksi ? ;)

Sahara Beigehän oli yleisin väri ekoissa Suomen Ocu II:sissa 2005...mullakin oli semmoinen. Kyllä ahdisti kun ekan kerran hajosi 3 tkm mittarissa juuri sellaisen mainostaulun läheisyyteen jossa oli saman värinen ja merkkinen auto ja mainoslause oli "Simply Clever"... No vastoinkäymiset eivät haitanneet - ajelen vieläkin Skodalla.
ex-skodat: Skoda 105 L, Skoda 130 Rapid, Skoda 135 L , Ocu I 1.6 Classic HB, Ocu I 1.6 Amb HB, Ocu I 2.0 Amb Combi, Ocu II 1.9 Tdi Amb HB, Ocu II 1.9 Tdi Eleg. combi, Ocu II 1.4 TSI Eleg. combi, Roomster 1.2 TSI 105 Amb.  Skoda Yeti 1.2 TSI Adventure (Platin Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style (Quartz Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style G-TEC (Quartz Grey). Ajossa: Ocu IV Amb HB 1.0 e-tec (Black Magic)

Mika

Onneks olkoon uudesta hienosta reestä! Mä taidan tietää missä vietät tulevan viikonlopun.  ;D
Nyt Skoda Octavia Scout 2015 184hp diesel DSG
(ex Octavia III Combi Elegance 1.6 TDI DSG -14)

spande

Mitäs 1.4tsi manuaalin akselimassat näyttää rekisteri otteessa? Tietäs hiukan et uskaltaa tilata jouset jo etukäteen.

Anzander

Lainaus käyttäjältä: spande - 04.03.14 - klo:23:41
Mitäs 1.4tsi manuaalin akselimassat näyttää rekisteri otteessa? Tietäs hiukan et uskaltaa tilata jouset jo etukäteen.

No nyt viimein muistin vilkaista.. Otteessa lukee edestä: 900 ja sitten 960kg.

Itse biilistä ensiraporttia paremmalla ajalla...

Anzander

#18
Varmaan tunnin työ meni eilen hukkaan kun rakkaudella kyhätty ensiraportti haihtui savuna ilmaan foorumin vaatiessa uutta sisäänkirjautumista lähettämisen hetkellä... Pahimman harmituksen laannuttua yritetään nyt enemmän tai vähemmän menestyksellä uudestaan.

Avaukseen siis lisätty pari kämyistä kevättalvikuvaa, ja ensimmäiset mietteet tulevat tässä:

+ Puolitoista kuukautta ja aika tarkalleen 2500km kovaa ajoa takana, eikä Octaviassa ole Superbeen tapaan ilmennyt (knok knok!) mitään syytä vierailla Auto-Sunin huoltopuolen asiakkaana.

+ Ohjaamoergonomia Dynamic-penkkien sekä paksumman kolmipuolaisen ja erittäin hyvän tuntuisen ratin myötä on kyllä todella hyvän oloinen.

+ Auto on jollakin tapaa kaikin puolin modernimman oloinen paketti kuin edellinen, mutta onhan malleilla tosin ikäeroakin viitisen vuotta...

+ Liekö kuinka paljon sporttialustan ja sen XDS:n vaikutusta, mutta "jalat tuntuu olevan erittäin tukevasti maassa". Lumessakin auto tuntuu Superbia varmemmalta ja turvallisemmalta ajaa. Ohjaus on lisäksi sopivan jäykkä ja tunnokkaan oloinen.

+ Uudessa 1,4 TSI -myllyssä on kyllä mukavasti ruutia. Ohitustilanteissa huomaa todella että voimaa perseen alta löytyy paljon, ja vielä kuutosvaihteella satasen vauhdissa kiihdytettäessä Ocu jaksaa tuoda ainakin pienen hymynkareen huulille.

+ Kulutus on positiivinen yllätys. Karkeasti muistellen väitän että Superb vei vähintään litran enemmän satasella. Oculla on alimmillaan päästy rauhallisella kaupunkipätkällä tasan viiteen litraan, normaalissa maantieajossa noin 5,5-5,8 ja pitkän ajan keskikulutus (sis. aika paljon kaupunkiajoa sekä raskaahkon kaasujalan) 6,5 litraa. Se tuntuu kyllä aika vähältä.

+ Valot on kyllä loistavat Superbeen halogeenien jälkeen. Valokeila on nyt huomattavasti leveämpi ja kääntymistoiminto vielä korostaa sitä. Myös automaattiset pitkät toimivat hyvin - aktivoitumisnopeus voisi vain olla huomattavasti alhaisempi, jopa 30km/h.

+ Moottorin ja kabiinin lämpeäminen on huomattavasti Superbeetä nopeampaa. Parin asteen pakkasessa Ocu nostaa lämmöt ylös jo muutaman kilometrin matkalla 50-60 rajoitusalueella.Superbilla sai ajaa siihen päälle vielä ainakin saman verran satasen aluetta ennenkuin päästiin samaan. Tyhjäkäynnilläkin Octavia tuntuu nostavan aika mukavasti lämpöjä. Kovilla pakkasilla testaus tosin toivottavasti jää ensi talveen...

+ Webasto on aivan kunkku! Vasta parisenkymmentä käyttökertaa pienillä pakkasilla olen laitteeseen tutustunut, mutta nekin aamut ovat jo saaneet vakuuttumaan että kyseinen vehje pitää löytyä seuraavistakin autoista.

+ Värivalinta on ollut hyvä. Kyllähän tuo Afrikakorpsin Beige metalliväri aika mukavasti hiekan ja kuran häivyttää, ja metalliväri ylipäätään antaa autoon sellaista "uuden auton hohtoa".

+ Sähköinen takaluukku on ollut myös hyvä ja hyödyllinen varuste.

+ Ylimääräisiä narinoita tai kolinoita ei ole kuulunut käytännössä lainkaan paria pientä kylmänä kuulunutta sirinää lukuunottamatta. Taka-akselikaan ei tunnu pitävän yhtä kovaa jumpsutusta kuin vuoden takaisessa esittelyautossa. Tuulenhuminat on lähes täysin vaimennettu, ja rengasmelukin tuntuu ainakin hivenen pienemmältä kuin edeltäjässä. Toki parantamisen varaa olisi vieläkin. 
Ja ei, vesikään ei ole jäänyt pestessä ovien sisään.

+ Radio tuntuisi kuuluvan ehkä hiukan Superbin Amundsenia paremmin.



Ja tottakai muutama pieni tai erittäin pieni moitekin täytyy löytyä:

- Ohjaus on erittäin tarkan tuntuinen ja nautinnollinen mutkateillä. Isommilla baanoilla Superb oli kuitenkin rauhallisempi ajettava, eikä tarvinut noin paljon ohjastamista.

- Alusta ei vaan ole tehty monttuisia pyykkilautateitä varten. Myös jotkut parkkialueen kanttikivet tuntuvat jostain syystä korkeammilta kuin aiemmin...

- Automaattivalojen sadetoiminto on aivan perseestä. Siellä puskassa 45-astetta vasemmalla ei vaan ole mitään mielenkiintoista seurattavaa. Edessä sitä vastoin voisi olla...

- Cantonin äänimaailma voisi olla vieläkin "muhkeampi"


Summa summarum. Erittäin tyytyväinen olen Octaviaan näin ensimmäisten parin tuhannen aikana ollut. Se paljon puhuttu hinta-laatusuhde on kyllä kohdallaan. Oma luonne on kuitenkin vähän kaikilla elämän osa-alueilla sellainen että tulee aina pyrittyä parempaan. Jos autoa ajatellaan niin kuusi Ocuun lisättävää kohtaa tulee mieleen jos tuosta lähdettäisiin vielä jalostamaan itselle sitä "THE JUMAL-AUTOA" (nyt ei siis puhuta kuitenkaan Tiguanista):
1. neliveto
2. automaatti
3. fiinimpi kabiini
4. hiljaisempi kabiini
5. näyttävämpi ulkomuoto a´la XC60
6. raudan merkki tai Baijerin ruudukko vielä keulalle ;) Noh, toivottavasti joskus tulevaisuudessa pelimerkit riittää edes vähän käytettyyn kulkineeseen em. ominaisuuksilla.

Nyt mennään hyvillä mielin Octavian kanssa kohti kesää!


Anzander

Octaviaan lyöty äsken kesärenkaat alle ja samalla 16-tuumaisista siirryttiin tuumaa isompiin. Täytyy sanoa että ennestään erittäin hyvä ajettavuus muuttui loistavaksi, tukevuutta tuli entisestään lisää, ja melutaso putosi aika paljon. Vielä kun auto tuli kunnolla pestyä ja puunattua, niin oli kyllä mukava ajella kevään kuivia asfaltteja kotiin.  :)

Anzander

Ja tämän topiikin voipi lukottaa - auto vaihdettu ja palattu juurille.
Erittäin hyvä ja luotettava peli, mutta ei se Volvo ole. Veri vetää, ei voi mitään. ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy