Audi A6 2011

Aloittaja Flat, 02.02.10 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

Markku J

Hiukan harmittaa, että Biturbon hintatakuu päättyi jo joskus joulukuussa. Nyt olisi ollut minulla kaupanteon paikka tehokoneesta lisäpaketeilla. Audi -myyjältä kuulin, että hintatakuu koskisi ainakin kaikkia "tavallisia" dieselkoneita. 3.0 TFSI:ä en kysynytkään, kun se ei minua kiinnosta.

Ktk

Lainaus käyttäjältä: MaI - 10.01.12 - klo:20:29
Tekisipä mieli tiedustella Audi-liikkeeltä, mihin he perustivat lokakuussa minulle antamansa tiedon, jonka mukaan marraskuun alussa tilatut autot eivät enää ehdi perille ennen 1.4. veromuutosta...

Lokakuussahan oli vielä tieto että veromuutos tulee vuodenvaihteessa.

MaI

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 10.01.12 - klo:20:31
Lokakuussahan oli vielä tieto että veromuutos tulee vuodenvaihteessa.

Itseasiassa tiedustelin asiasta samalla viikolla kun business-paketti julkistettiin, eli 20.10. maisemissa. Virallisesti taisi ilmestyä hinnastoon 24.10. Lokakuun puolivälissä oli ko debaatti menossa koskien 1.4. siirtymää. Päätös veromuutoksesta venyi selvästi pidemmälle, jos nyt tuolle on vieläkään nuijaa kopautettu.

Wilburi

Tässä on tullut ajankuluksi selailtua A6-sivustoja ja kysyisinkin, että missä mallissa on nuo pyöreät sumuvalot, kun kaikissa malleissa niitä ei näyrä olevan ollenkaan? Ovat lisävarusteita vai tulevatko S Line -paketissa? A4 kaipais myös vastaaia valoja niiden uusien sijaan.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.01.12 - klo:20:30
3.0 TFSI:ä en kysynytkään, kun se ei minua kiinnosta.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikäs tekee eron tässä tapauksessa BMW:n ja Audin välille, kun ensiksi mainittu kelpasi bensana (335i), jälkimmäinen ei?

Markku J

Audin 3.0 TFSI:ssä vääntö tulee liian ylhäällä (440 Nm / 2900 rpm) ja kone on selkeä kierroskone. Bemarin 335i:ssä taas max. vääntö on dieseliäkin alempana (400 Nm / 1200 rpm).

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.01.12 - klo:16:24
Audin 3.0 TFSI:ssä vääntö tulee liian ylhäällä (440 Nm / 2900 rpm) ja kone on selkeä kierroskone. Bemarin 335i:ssä taas max. vääntö on dieseliäkin alempana (400 Nm / 1200 rpm).

Onpa mielenkiintoinen ero, joka on ilmeisesti seurausta erilaisesta ahtotekniikasta. Eikös Audin uusi 4.0 TFSI sen sijaan tarjoa suurimman vääntömomentin varsin alhaisilla kierroksilla?

Markku J

4.0 TFSI:ssä on kaksi twin-scroll turboa, joilla saadaan mahtavat 650 Nm / 1700 rpm. 3.0 TFSI taas on pelkän kompressorin varassa. Minulla on ollut yksi kompressoriauto, Mercedes-Benz C 230 K, joka oli kyllä koko lailla vaisu esitys, melkein kuin vaparilla olisi ajellut. 335i minulla oli myös, ja siinä on arkiajoon mahtavan upea alavääntö, vaikka lukema jääkin tuohon 400 Nm -tasoon. Mutta se on tarjolla jo heti "tyhjäkäynnin jälkeen".

nemos

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 11.01.12 - klo:15:54
Tässä on tullut ajankuluksi selailtua A6-sivustoja ja kysyisinkin, että missä mallissa on nuo pyöreät sumuvalot, kun kaikissa malleissa niitä ei näyrä olevan ollenkaan? Ovat lisävarusteita vai tulevatko S Line -paketissa? A4 kaipais myös vastaaia valoja niiden uusien sijaan.

Soikeat sumuvalot on vain halogeenivaloilla varustetuissa versioissa eli ei Suomessa. Tuskin tällaisia on myöskään mainoskuvissa, vaan soikiot ovat aktiivivakionopeussäätimen antureita varten.
Volvo XC60 T8 Inscription

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.01.12 - klo:16:40
4.0 TFSI:ssä on kaksi twin-scroll turboa, joilla saadaan mahtavat 650 Nm / 1700 rpm. 3.0 TFSI taas on pelkän kompressorin varassa. Minulla on ollut yksi kompressoriauto, Mercedes-Benz C 230 K, joka oli kyllä koko lailla vaisu esitys, melkein kuin vaparilla olisi ajellut. 335i minulla oli myös, ja siinä on arkiajoon mahtavan upea alavääntö, vaikka lukema jääkin tuohon 400 Nm -tasoon. Mutta se on tarjolla jo heti "tyhjäkäynnin jälkeen".

Erikoinen tuo Audin ratkaisu 3.0 TFSI:n kohdalla, sillä kyseessä on kuitenkin aivan tuore motti toisin kuin vaikka esilletuomasi Mersun kompressori. Onko muuten hankkimassasi 335i:n uusimmassa versiossa ns. yliahtotoimintoa?

Markku J

Joo, jotenkin outo liike Audilta tuo kompressori, kun muut koneet ovat turboilla, joissa Audi onkin edelläkävijä.

Ei ole Bemussa yliahtoa, mikä olisi kyllä tervetullut lisuke.

pokkus

#851
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.01.12 - klo:16:24
Audin 3.0 TFSI:ssä vääntö tulee liian ylhäällä (440 Nm / 2900 rpm) ja kone on selkeä kierroskone. Bemarin 335i:ssä taas max. vääntö on dieseliäkin alempana (400 Nm / 1200 rpm).

Itse olen tästä aikalailla eri mieltä kun lukee autojen testejä eikä vain tuijota numeroarvoja. Kaikkien lukemieni testien perusteella, jossa on verrattu uutta A6 3.0TSI konetta bemarin 535i:n koneeseen, niin tuloksena Audin konetta on kehuttu paremmin vääntäväksi, jopa alhaisilla kierroksilla.

Edit: tässäpä vielä yksi vertaus missä asia sanotaan aika selkeästi muutamaankin otteeseen:

"The Audi's 3.0-liter V6 engine has more low-end grunt, though, if you don't mind its industrial drone. Response is sharp off the line, and then it delivers a torque curve as broad as Montana. You don't expect performance like this from a V6 (forced induction or not) and neither do the motorists you've just blown by on the freeway."

"What's more, the Audi's supercharged V6 is listed at 310 hp and 325 lb-ft of torque, but we suspect it's even more underrated than BMW's turbo inline-6s. Why? Its quarter-mile time is a half-second quicker and its trap speed was 102 mph, 5 mph faster than the 535i. The A6 is also half a second quicker to 60 mph at 5.2 seconds (or 4.9 with 1 foot of rollout like on a drag strip)."

Test Driver Ratings & Comments:
A6: Strong supercharged power right off the line and continues its strong flood of power through the quarter-mile.
535i: Not much torque down low, so it prefers to leave with at least 2,000 rpm.

http://www.insideline.com/audi/a6/2012/2012-audi-a6-vs-2011-bmw-535i-comparison-test.html

Valmistajien numeroarvot on aina vaan numeroarvoja ja eivätkä aina kerro koko totuuttaa todellisuudesta.

Pekka T

Pahasti OT, mutta liittyy juuri tähän ketjuun.

Eli klikkasin jokin aika sitten (vahingossa) tuota Muistuta linkkiä, joka lähettää sähköpostiin viestin jos aiheeseen tulee uusia viestejä. Yritin sitten perua tuon muistutuksen sähköpostin linkin avulla, mutta mitään ei tapahdu vaan minulle turhia muistutusviestejä tulee edelleen ( nyt kylläkin ohjattuna roskapostiin). Onnistuisiko postien poisto ylläpidon puolelta?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Wilburi

Eikö kompressori juurikin anna vääntöä hyvin heti moottorin käynnistyttyä. Turbohanmtoimii paremmin korkeammilla kierroksilla, joten on vaikea uskoa, että 3.0 TFSI:ssä ei olisi tarpeeksi vääntöä pienillä kierroksilla. Luulisi, että tuossa 1200 rpm:n kohdalla olisi jo lähes 400 Nm vääntöä käytössä. Tästähän syystä kaksoisahdetuissa TSI-koneissakin on kompressori.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 11.01.12 - klo:19:49
Pahasti OT, mutta liittyy juuri tähän ketjuun.

Eli klikkasin jokin aika sitten (vahingossa) tuota Muistuta linkkiä, joka lähettää sähköpostiin viestin jos aiheeseen tulee uusia viestejä. Yritin sitten perua tuon muistutuksen sähköpostin linkin avulla, mutta mitään ei tapahdu vaan minulle turhia muistutusviestejä tulee edelleen ( nyt kylläkin ohjattuna roskapostiin). Onnistuisiko postien poisto ylläpidon puolelta?

Ei ainakaan omilla oikeuksilla ja taidoilla onnistu tuon muuttaminen. Ehkä joku muu osaisi auttaa minua paremmin. Jyrillä on sitten korkeimmat valtuudet täällä :)

Markku J

En ole päässyt ajamaan 3.0 TFSI:tä. Automyyjä kertoi sen olevan väännöltään selkeästi heikompi, kuin 3.0 TDI, ja luonteeltaan kierroskone. Siksi uskoin numeroarvoja. En tosin allekirjoita tuota väittämää, että x35i vaatii 2000 rpm ennenkuin voimaa on.
Ja aiemmat kompressorikokemukset mielessä sivuutin 3.0 TFSI:n - enkä edelleenkään sitä ostaisi, vaan 3.0 TDI:n aivan ehdottomasti. En edes x35i:tä olisi todennäköisesti ostanut, jos tarjolla olisi F30:n 330d tai 335d.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.01.12 - klo:20:00
En tosin allekirjoita tuota väittämää, että x35i vaatii 2000 rpm ennenkuin voimaa on.

Rototestin mukaan vääntöä on hienosti käytössä jo 1200 kierroksesta alkaen:



Tuo on vielä nelikko, eli takavetoinen antaa vielä hienommat käyrät, kun navoistahan nuo mitataan.

heki

Mulla oli viikon huollon sijaisautona 3,0 V6 TFSI 220 kW quattro S tronic Start-Stop.
Täytyy sanoa, että oli ylivoimaisesti paras auto, mitä minä olen elämässäni ajanut. Kertakaikkiaan hienosti kulki, ja kyllä lähti ohituksiin ripeästi riippumatta siitä, oliko nopeutta 50 vai 110 km/h. En keksi mitään huonoa autosta, muuta kuin sen, että bensaa tuollainen kuluttaa varsin kiitettävästi. Tosin oma ajotapa vaikutti varmasti tähän, kun intoa täynnä tuli kiihdyteltyä paljon enemmän kuin mitä silloin kun auto on oma ja jatkuvasti alla. Nyt kun ei tiennyt, kuinka kauaa ajonautinto jatkuu, piti kenkiä ja testata kärryä koko ajan.

Toinen huono puoli on varmaan se, että tuollaisella autolla on vaara joutua kävelymieheksi, jollei ole todella tarkkana. Auto kun kiihtyy sakkolukemiin niiiiin helposti. Jos haluaa mennä rajojen mukaan, niin on tunne, että kaasu on täysin pintakaasulla, ja ajaisi parkkihallitehoilla. Silti mittarissa on 80 km/h.

Upea oli laite!

Neppis

Tuolla on S5:n 3.0TFSI:n käppyrät (valmistajalta saatu?), tuo versio antaa 440Nm @ 2900-5300 rpm ja 245kW. @ 1000rpm vääntö on noin 280Nm, josta nousee melko suoraviivaisesti 440Nm @ 2900rpm. Eli kyllä tuo pienilläkin kierroksilla voimaa antaa. Joskus koeajoin edellisen korimallin A6:n 3.0TFSI:llä ja ihan hyvät vaikutelmat siitä jäi.

http://www.eurocarnews.com/33/0/0/8114/2012-audi-s5-30-v6-tfsi-engine-dyno-graph/gallery-detail.html
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Markku J

Varmasti on hieno moottori, mutta uskon edelleen, että pitäisin enemmän 180 kW 3.0 TDI:stä tai ainakin Biturbosta. Sitä arkiajon voimaa hakien. Automyyjän kommentti oli, että 180 kW diesel olisi selvästi voimakkaamman tuntuinen alakierroksilla.

pokkus

Itse jättäisin kyllä automyyjän kommentit ihan sinne vähiten arvoa antaviin mielipiteisiin/faktoihin...  ::)

Markku J

Niinhän minäkin teen, mutta ajoautoa kun ei ole tullut vastaan, niin minkäs teet. Siltikin sanoisin, että Audista ostaisin Biturbon ennemmin kuin bensakompuran.

pokkus

#862
Tokihan jokainen ostaa sen mistä itse tykkää eniten, mutta halusin vaan tuoda asian esille että Audin uusi 3.0TSI ei häviä väännössä, voimassa tai yleisesti suorituskyvyssä bemarin X35i koneelle, vaan on jopa sitä parempi oikeastaan joka alueella, vaikka numeroarvojen ja taulukoiden perusteella voisi sanoa ihan toista. Tuossa edellisessä testissä pitää vielä muistaa, että Audi on noin 100 paunaa painavampi kuin BMW, mikä edelleen kasvattaa moottorien välistä suorituskykyeroa, joka jo mielestäni on tuon testin perusteella aika merkittävä. Nyt siis kyse kun verrataan kahta bensakonetta keskenään. Se on sitten kokonaan toinen juttu kun bensakompuraa aletaan vertaamaan diesel bi-turboon.

Tässä vielä video kun noita kahta autoa kiihdytetään peräjälkeen ja tässäkään ei BMW pysy Audin perässä:
2012 Audi A6 versus BMW 535i Nose to Tush Drag Race

Edit: tuosta videosta kannattaa vielä erikseen laittaa merkille tuo lopussa oleva osuus, jossa toinen kuski kokeilee 535i:tä ja toteaa itsekin, että voima tulee vasta 3000 kierroksen kohdalla.

Kaikki katsomani ja lukemani käytännön testit vain puoltavat sitä asiaa, että Audi on tehnyt huimia parannuksia tuon uusimman 3.0TSI:n kanssa, ainakin uuden A6:n nokalla.

Markku J

OK, minä luovutan. Audi voitti. Mutta siltikään en ostaisi sitä bensana, kun diesel Biturbo on niin paljon parempi. Sen kanssa ei kompurakoneella ole mitään jakoa kisata arkiajossa.

MoFFe

Eikö noissa 3.0 tfsissä ole stronic laatikko?
Siinä ei ole tehohäviötä "ollenkaan" kun taas bemarissa varmaan normi "uusi" tomatti.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.01.12 - klo:21:50
OK, minä luovutan. Audi voitti. Mutta siltikään en ostaisi sitä bensana, kun diesel Biturbo on niin paljon parempi. Sen kanssa ei kompurakoneella ole mitään jakoa kisata arkiajossa.

No höh, itse kun aloin vasta päästä vauhtiin :) Ja kuten tuossa edellisessäkin viestissä totesin, niin bensan vertaaminen dieseliin on taas kokonaan eri juttu. Nyt oli lähinnä tarkoitus esittää eriävä mielipide sille väitteelle, että Bemarin X35i bensa olisi alhaalta vääntävämpi kuin Audin uusi 3.0TSI.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 11.01.12 - klo:22:17
Eikö noissa 3.0 tfsissä ole stronic laatikko?
Siinä ei ole tehohäviötä "ollenkaan" kun taas bemarissa varmaan normi "uusi" tomatti.

3.0TSI:ssä on Euroopassa 7-pykäläinen stronic, mutta täällä Jenkeissä 8-pykäläinen tippi. Eli tuossa aiemmin linkkaamassani testissä autossa oli tippi-laatikko. Stronicilla suorituskykyero olisi luultavasti vielä hitusen suurempi.

Avant

Näytti olevan melko jonninjoutavia varusteita tuossa alpine pro -paketissa lukuunottamatta urheiluistuimia, adaptista vakionopeudensäädintä ja 10-puolaisia vanteita. Lisää hintaa vaan tulisi kokonaisuudelle, kun moisen paketin ottaisi ja tosiaan täynnä varusteita, joilla ei tee yhtään mitään. Sitä mieltä olen.  :o
A6 sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
A1 sportback 1,4 s-tronic -12

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 11.01.12 - klo:22:17
No höh, itse kun aloin vasta päästä vauhtiin :) Ja kuten tuossa edellisessäkin viestissä totesin, niin bensan vertaaminen dieseliin on taas kokonaan eri juttu. Nyt oli lähinnä tarkoitus esittää eriävä mielipide sille väitteelle, että Bemarin X35i bensa olisi alhaalta vääntävämpi kuin Audin uusi 3.0TSI.

On pakko vielä puhtaan mielenkiinnon vuoksi hieman jatkaa keskustelua tähän parivaljakkoon liittyen eli kenenkä eduksi taisto ratkeaa kulutuspuolella... BMW:n ilmoittama 7,2 l/100km kulutuslukema x35i:lle kolmossarjan korissa on ainakin huikean alhainen.

jusape

Bemarin alhainen kulutus ja silti kova suorituskyky on varsinkin noissa isoimmissa bensa/diesel -koneissa pistänyt silmään.

Testien mukaan esimerkiksi ero on iso kilpailijoihin, esimerkiksi Auto Motor und Sportin testissä X3 3.0d koneella kiihtyi rapiat 1 sekuntia nopeammin sataseen kuin seuraava ja kulutus oli kaiken lisäksi yli litran pienempi kuin vaikkapa Q5 / MB. Muistaakseni se meni jopa 5,9l/100km maantievauhdeissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy