Audi A6 2011

Aloittaja Flat, 02.02.10 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

SKU

Lainaus käyttäjältä: MaI - 16.09.11 - klo:15:46
Sama tilanne renkaiden kanssa kuin kirjoitit. 17" vanne on tuossa pyöräkoossa melkoinen traktorin rengas, eli menee talvikumeille. 18" 245/45R18 olisi hyvä kompromissi mukavuuden ja ulkonäön suhteen. Nykyautossa itsellä hieman yleisempi 225/45R17. Jos puhtaasti profiiliin/kumin määrään katsotaan, niin vastaava lienee A6:en pyöräkoossa 255/40R19. Varmasti sekin olisi siedettävä ajettava, mutta hieman hirvittää se, ettei tuon kokoluokan kumeja ole enää suunniteltu mukavuus edellä. Kompromissina luulen päätyväni 18" settiin. Onhan tässä tosiaan vielä aikaa muuttaa mieltään :).

Valitsemasi Havanna Blackin näin Audi-liikkeen pihassa, olivat kai luovuttamassa asiakkaalle tjsp.  Pilvisellä varmastikin melko puhdas musta, mutta paisteella tuossa värissä oli hieman lämmintä sävyä - olisiko ollut kuparin rusehtavaa. Oikein hyvältähän tuo näytti. Värien arpominen nettikuvien perusteella on hankalaa. Antaa googlen kuvahakukin kuitenkin paremman referenssin kuin audin omien sivujen surkeat (piirretyt) värimallit.

Tervetuloa ja hieno autovalinta sinullakin :)

Samalla linjoilla olen kanssasi vanteiden koon kanssa.

Kiitos tuosta väri-infosta. Näin olen sen kuvitellutkin olevan ja juuri tuollaista kuvittelin tilaavani. Tämä nykyinen on tuo Phantom Black ja jotain vaihtelua teki mieli, tosin melkein meni valkoisena tilaukseen.

A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

MaI

Lainaus käyttäjältä: SKU - 16.09.11 - klo:21:17
Tervetuloa ja hieno autovalinta sinullakin :)

Samalla linjoilla olen kanssasi vanteiden koon kanssa.

Kiitos tuosta väri-infosta. Näin olen sen kuvitellutkin olevan ja juuri tuollaista kuvittelin tilaavani. Tämä nykyinen on tuo Phantom Black ja jotain vaihtelua teki mieli, tosin melkein meni valkoisena tilaukseen.



Itse päädyin värin osalta ehkä kyseisen auton osalta yleisimpään värivaihtoehtoon, eli Dakota Grey. Hieman liian ruskea omaan makuun, mutta vaihtelua minäkin hain nykyisen keskiharmaan jälkeen.

Rengaskoosta vielä mainittakoon, että näin juuri 18" 245/45R18 Jaguar XF:n alla, eikä tuo nyt ainakaan matalalta vaikuttanut. Pikemminkin neutraali normikumi tuon kokoluokan autolle. Kyllä tuo 19" vaatisi, jos vanteen haluaa selvästi edukseen erottuvan.



Flat

LainaaKyllä tuo 19" vaatisi, jos vanteen haluaa selvästi edukseen erottuvan.

Nimenomaan, uusimmissa autoissa pyöränkotelot ovat niin suuret, että 18" näyttää siellä ihan liian tavalliselta. Mitä nyt noita A7:ja on 18" rengastuksella tuijottanut, niin heti ei uskoisi että alla on 18" renkaat. Sama pätee kuutoseen.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: MaI - 17.09.11 - klo:16:22
Rengaskoosta vielä mainittakoon, että näin juuri 18" 245/45R18 Jaguar XF:n alla, eikä tuo nyt ainakaan matalalta vaikuttanut. Pikemminkin neutraali normikumi tuon kokoluokan autolle. Kyllä tuo 19" vaatisi, jos vanteen haluaa selvästi edukseen erottuvan.

Joo, kyllähän se niin on ettei tuollainen 245/45 mikään erityisen matala kumi enää nykypäivänä ole. Muutenkin liian moni tuijottaa edelleen vain tuota profiililukemaa, tässä tapauksessa 45, eikä muista mitä se oikeastaan tarkoitta. 245/45 on kuitenkin korkeudeltaan jo ihan kohtalainen kumi. Mulla on Kaimaanissa nyt alla 275/35 eikä sekään mikään huippumatala ole, vaikka profiililuku 35 niin saattaisi antaakin olettaa. Profiili kun kuitenkin on aina suhteessa leveyteen.
Ei 18" ylipäätään nykyään tuollaisessa A6 - A7 kokoluokan autossa mikään iso vannekoko ole. 20" on niihin suunnilleen sitä samaa mitä 18" oli joskus 10v sitten.

SKU

Totta. Siksi suorastaan huvittaa tuo Audin perusvalinta Keski-Euroopassa tähän uuteen kutoseen...225/60 R 16. Onneksi Suomessa sentään on tuosta naurettavuudesta luovuttu. Olisi sitten laitettu suoraan vakioksi tuo 18" rengastus ainakin näihin quattromalleihin.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Kärki

Mitä?? 225/60/16 A6:seen?! Ei voi olla edes totta!?

Tuon tarkoituksen täytyy olla vain se, että saadaan lisättyä isompien lisävarusteisten vanteiden myyntiä - ei kai kukaan ota kuutostaan tuollaisella rengastuksella?!

mol

Minulle ainakin kelpaisi mutta koska en ole A6:tta ostamassa niin voipi sitten olla ettei kukaan ota...

Kärki

225/60/16 rengastukselle on oikeasti hiukan vaikea keksiä enää nykyään edes perusteita. 225:nen on aivan taatusti uraherkkä niiden makuun, jotka sitä ominaisuutta leveissä renkaissa pelkäävät. 60-profiilisena se on myös aivan taatusti sivusuunnassa löysä tiukemmissa mutkissa/ nopeammissa ohjausliikkeissä jne jne. Kuitenkin alusta on täytynyt sovittaa myös niille lisävarusteisille isommille vanteille ja niiden mukana tulevien rengaskokojen mukaan, koska on oletettavaa että valtaosa asiakkaista valitsee jonkin muun vannekoon kuin tuon perusvaihtoehdon = alustakaan ei mitä todennäköisimmin ole sovitettu juuri nimenomaan tuollaisen 60-profiilisen renkaan ominaisuuksia silmälläpitäen.

Tietenkin nuo asiat ovat aina myös niitä makuasioita ja mieltymyskysymyksiä, mutta kyllä se niin vain alkaa olemaan ettei nykypäivän autot A6-kokoluokassa enää ole parhaimmillaan tuon kokoluokan renkailla.

Mikko

Jatkan aiheen vierestä :D
Katselin tänään parkkihallissa s-line paketilla varustettu aaseiskaa. Katselin vanteita ja ajattelin, että nuo 19" vanteet on kyllä aika minimi tuohon. Kun lähempää katsoin niin 20" vanteethan (PQ6) siinä, olisi kyllä vielä isommatkin menneet ulkonäöllisesti.

Markku J

Ainakin seiskaan minimi on 19" ulkonäöllisesti, ja luulisi tilanteen olevan sama kuutosen kanssa. Katselin viime viikolla työreissulla Ruotsissa yhden kolleegan A7:aa, jossa oli alla 18" -vakiovanteet. Ne näyttävät varsin surkeilta. Itselläni on sama setti varastossa, ja ajatuksena oli laittaa noille ihan uusille vanteille talvirenkaat. Varsin rumat ne ovat - taistelen itseni kanssa vieläkin päätöksestä. Järki mukaan ja 18" talvipyörät rumille (nyt nollahintaisille) vanteille, vaiko sittenkin talvikumit nykyisille 19" vanteille, ja kesäksi 20" ? ebayssa on A7:n orkkis 20" -settejä aika mukavasti myynnissä.

pokkus

Tuollaista uutta A6:sta on kyllä täälläkin puolen rapakkoa kuolattu. Omaan silmään ulkonäkö sopii todella mainiosti ja autossa olisi muutenkin kaikki palaset kohdallaan tekniikankin osalta. Aivan uutena menee tosin reilusti yli meikäläisen budjetin, joten käytettyä pitäisi odotella. Tuo 2-litrainen turbo riittäisi varmasti jo vallan mainiosti tuohon autoon, mutta kun sitten täällä olisi tarjolla myös se 3.0TSI... Vaihteistona tuo 8-portainen tiptronicci kiinnostaa enemmän kuin uudet s-tronicit. Takavetokin riittäisi itselle mainiosti, mutta ei tuosta nelivedosta nyt ainakaan haittaa pitäisi olla. Pakettina tuossa olisi kyllä kasassa oikeastaan kaikki mitä itse tällä hetkellä haluaisi autolta. Turbokin mahdollistaisi pienen lisätehon kutittelun jälkeenpäin aika vaivattomasti.

VWonderman

Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Kapa

Lainaa225/60/16 rengastukselle on oikeasti hiukan vaikea keksiä enää nykyään edes perusteita. 225:nen on aivan taatusti uraherkkä niiden makuun, jotka sitä ominaisuutta leveissä renkaissa pelkäävät. 60-profiilisena se on myös aivan taatusti sivusuunnassa löysä tiukemmissa mutkissa/ nopeammissa ohjausliikkeissä jne jne. Kuitenkin alusta on täytynyt sovittaa myös niille lisävarusteisille isommille vanteille ja niiden mukana tulevien rengaskokojen mukaan, koska on oletettavaa että valtaosa asiakkaista valitsee jonkin muun vannekoon kuin tuon perusvaihtoehdon = alustakaan ei mitä todennäköisimmin ole sovitettu juuri nimenomaan tuollaisen 60-profiilisen renkaan ominaisuuksia silmälläpitäen.

Tietenkin nuo asiat ovat aina myös niitä makuasioita ja mieltymyskysymyksiä, mutta kyllä se niin vain alkaa olemaan ettei nykypäivän autot A6-kokoluokassa enää ole parhaimmillaan tuon kokoluokan renkailla.

Missä tuo 225/60/16 löysyys sitten näkyy, jos et kaasaile Ahvenistolla? Miksi tuo koko on uraherkkä ja joku 18-19 tuumainen sitten ei? Miksi alusta on suunniteltu isommille vanteille?

jf

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 17.09.11 - klo:23:09
Missä tuo 225/60/16 löysyys sitten näkyy, jos et kaasaile Ahvenistolla? Miksi tuo koko on uraherkkä ja joku 18-19 tuumainen sitten ei? Miksi alusta on suunniteltu isommille vanteille?
Neljän nollan kuskeilla tulee alemmuuskompleksi alle 18" vanteilla... Luulevat, että ne isot vanteet kompensoivat niitä muita puutteita!
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Kapa

Itse en ole Suomen liikenteessä kokenut suurista vanteista muuta kuin haittaa. Ulkonäkö vanteiden aikaansaamana  ei ole niin suuri etu, että siihen ei kannata haaskata rahaa, eikä ajo mukavuutta.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 17.09.11 - klo:22:54
mmm :P
2012 Audi A6 3.0T Prestige Start Up, Exhaust, and In Depth Tour

Juuri tuollaista olen täällä kuolaillut... osa noista lisävarusteista on vaan ihan sikahintaisia.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 17.09.11 - klo:23:09
Missä tuo 225/60/16 löysyys sitten näkyy, jos et kaasaile Ahvenistolla? Miksi tuo koko on uraherkkä ja joku 18-19 tuumainen sitten ei? Miksi alusta on suunniteltu isommille vanteille?

Kyllä jo tuon Suomen 225/55R17 perusrenkaankin "löysyyden" aistii ajossa. Ehkä helpoiten maantieajossa, esim ohitustilanteissa, kun vaihtaa ripeästi kaistaa. Ei tuota löysyyttä häiritsevissä määrin ole, mutta se viimeinen urheilullinen tarkkuus / jämäkkyys puuttuu. Löysyyttä huomattavasti häiritsevämpi piirre on tuon perusvannerengassetin ulkonäkö...

A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Kapa

Löysyys? Hohhoijaa, normaaliliikenteessä! Veikkaan, että te "ruhtinaat" ette edes tunnistaisi koeajettavan auton rengaskokoa, jos testiin laitettaisiin ?

Ranssi

LainaaTakavetokin riittäisi itselle mainiosti, mutta ei tuosta nelivedosta nyt ainakaan haittaa pitäisi olla.

Tässä asiassa ei kotosuomalainen Audi-myyjä osaisi auttaa...

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 18.09.11 - klo:01:49
Tässä asiassa ei kotosuomalainen Audi-myyjä osaisi auttaa...

Nyt en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit. Onko tuo A6 siis saatavana myös takavetona? Ei sillä, ei tuossa nelivedossa varmasti mitään vikaa ole :) Lähinnä tarkoitin, että kaupan päälle saa nelivedon, vaikka vähempäänkin olisin tyytynyt.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 18.09.11 - klo:01:35
Veikkaan, että te "ruhtinaat" ette edes tunnistaisi koeajettavan auton rengaskokoa, jos testiin laitettaisiin ?

Joo, myönnän kyllä etten koeajon perusteella varmaankaan kovin hyvällä osumaprosentilla osaisi sokkona kertoa renkaiden tarkkaa kokoa, joskus voisi toki mennä vahingossa oikein :)
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Flat

LainaaVeikkaan, että te "ruhtinaat" ette edes tunnistaisi koeajettavan auton rengaskokoa, jos testiin laitettaisiin ?

Juuri tämän takia laitetaan isoa kiekkoa alle !

Wilburi

Audeissa on niin hyvä alusta, että sietävät myös isompia rengastuksia ilman ongelmia. Ajo-ominaisuudet itseasiassa vain parenavat.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 17.09.11 - klo:23:09
Missä tuo 225/60/16 löysyys sitten näkyy, jos et kaasaile Ahvenistolla? Miksi tuo koko on uraherkkä ja joku 18-19 tuumainen sitten ei? Miksi alusta on suunniteltu isommille vanteille?

Ensinnäkin sanon, että sen löysyyden huomaa aivan taatusti, eikä siihen tarvitse olla mikään erityinen "rattimies" että sen huomaa! Jos joku ei sitä mielestään huomaa, niin sitten on kyllä jo melkein aisteissa vikaa..  :)

Kuten tuotta jo mainittiinkin, sen löysyyden huomaa ohituksiin lähdettäessä, ohituksista palatessa, rampeissa joissa kaarretaan vähänkään tiukemmin, mutkaisilla pikkuteillä, nopeissa väistötilanteissa (joihin toivottavasti ei kukaan koskaan joudu) jne. Ohjaustuntuman tarkkuus kärsii väkisin korkeista renkaista ym.
Minä en ainakaan halua pilata muuten hienon auton hienoja ominaisuuksia autoon sopimattomalla rengastuksella. Siksi en laita autoon alle mitään "kiinankumeja", väärän levyisiä tai korkuisia renkaita tai muuten autoon epäsopivia renkaita.

Tietysti se on makuasia mikä ketäkin missäkin määrin häiritsee, mutta henkilökohtaisesti koen erittäin häiritseväksi renkaan sivuttaislöysyyden ja sen mukanaan tuomat seuraukset ajettavuuteen ja auton ominaisuuksiin.
Jos mietitään Audia ja sitä, miten on se on jo vuosien ajan pyrkinyt kehittämään ajotuntumaa ja -ominaisuuksia BMW:mäisen urheilullisuuden suuntaan, niin on mielestäni hyvin outoa tunkea Audiin ehsiasennusrenkaiksi tuollaiset renkaat kuin mistä nyt on puhuttu noiden 16":sten osalta. Täysin irrationaalinen ratkaisu Audilta!

Jos joku ei usko, että erot regastuksessa huomaa kuka tahansa, niin tehkääpä seuraavanlainen "kenttäkoe": Laskekaa renkaista painetta 0.5bar, käykää ajamassa, lisätkää sitten 0,5bar ja ajakaa uudelleen. Aivan taatusti huomaatte eroa. Ihan samalla tavalla löytyy selvästi havaittava ero tuollaisen 60- tai 55-profiilisen ja 40- tai 45-profiilisen välillä.

Flat

Tähän vääntöön pätee vanha totuus. Jos ei ole koskaan kokeillut, niin ei voi tietää.

Tietysti, renkaan ominaisuudet tulee helpommin esille jos on alla tehokas/keskivertoa tehokkaampi auto.

Omasta mielestä ero tulee esiin hyvin esille ihan tavallisiaa olosuhteissa, vaikkapa jos käännytään kehä I:ltä tuusulanväylälle pohjoisen suuntaan. Pitkä kaartava ramppi siis. Jos nopeuden pitää sallitussa 80 km/h niin korkeaprofiilisella ja matalarofiilisella eron huomaan selvästi. Matalaprofiilisella kaarre vedetään tien profiilin tuntien, korkealla profiililla on hieman epämääräinen olo.....

Monesti tuohon renkaan tiestä välittämään informaatioon käytetään synonyymiä epämukavuus. Miten sitten tuon epämukavuuden jokainen käsittää, on sitten henkilkökohtainen juttu ja sihen ei ole olemassa yksiselitteista oikeaa vastausta.

pokkus

Onhan sillä vanteen halkaisijalla ja sitä kautta tulevalla renkaan profiililla aikamoinen merkitys auton ajettavuuteen, suorituskykyyn ja mukavuuteen. Itse suosin isompaa vannetta ja matalampaa rengasta, jolloin auton ajettavuus on enemmän omaan mieleen. Hieman siis sporttisempi ajossa eikä kurveissa renkaat niin niiaille alla. Suorituskyvystä joutuu hiukan siinä kärsimään, jota tosin normaaliajossa voi olla hankala huomata. Enemmän joskus sitten häiritsee tuosta matalasta rengasprofiilista johtuva epämukavuus esim. pieniä epätasaisuuksia ylittäessä tai mukulakivitietä ajettaessa.

Oman auton kohdalla rengastuksen pitäisi olla suht selvä tapaus, koska auto on kuitenkin olevinaan sporttisempi peli eli alla pitääkin olla matalaprofiilista rengasta. Mielestäni Audin kohdalla tilanne on taas huomattavasti hankalampi. A6 on kuitenkin olevinaan business-kulkine, mutta samalla sporttinen sedani/farkku. Kumpaakin asiakaskuntaa pitäisi siis pystyä miellyttämään eli auton pitäisi olla mukava ajaa, mutta samalla sporttinen. Uskoisin, että valtaosa ostajista haluaa autonsa olevan mukavuuspainotteinen ja siksi vakiorengastus on valittu korkeaprofiiliseksi. Ne ostajat, jotka sitten kaipaavat enemmän sitä sporttisuutta, niin voivat ruksia lisävarusteista sporttialustan ja isommat vanteet.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.09.11 - klo:19:47
Monesti tuohon renkaan tiestä välittämään informaatioon käytetään synonyymiä epämukavuus. Miten sitten tuon epämukavuuden jokainen käsittää, on sitten henkilkökohtainen juttu ja sihen ei ole olemassa yksiselitteista oikeaa vastausta.

Mutta samalla tapaa se ajettavuuden tai sporttisuuden voi jokainen ajaja mieltää omalla tavallaan, samalla tapaa kuin mukavuuden. Toiset ei välitä kaarreajosta, mutta inhoavat nypytystä mukulakivitiellä. Toiset taas ihannoivat kaarreominaisuuksia, mutta eivät välitä vaikka iskarit löisi läpi konepellistä :) Erilaisia autoja erilaisille ihmisille.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 18.09.11 - klo:19:48
Uskoisin, että valtaosa ostajista haluaa autonsa olevan mukavuuspainotteinen ja siksi vakiorengastus on valittu korkeaprofiiliseksi. Ne ostajat, jotka sitten kaipaavat enemmän sitä sporttisuutta, niin voivat ruksia lisävarusteista sporttialustan ja isommat vanteet.

Tietysti näinkin, mutta onko se enää mukavuutta kun renkaat havaittavasti sortaa ohitustilanteissa, rampin mutkaan kiihdytettäessä jne?!
No, en ole uutta A6:sta tuolla rengastuksella ajanut, mutta se on varmaa että 60- ja 55-profiilinen rengas sortaa sivusuunnassa havaittavasti.

Ktk

Justiinsa joo. Sen mitä olen vakiorenkaisella uuskoppaisella A6:lla ajanut +200km/h vauhdilla ja motarin ramppeja täysiä niin ei se kyllä rengastuksen takia leppään kirpoa.

Neppis

Noilla 17" vakiorenkailla nyt kuukauden ajaneena voin suoralta kädeltä sanoa, että 16" renkaita ei tarvitsisi valikoimissa pitää mukavuuteen vedoten. Sen sijaan ulkonäkösyihin vedoten nuo 16" saisi "lailla kieltää"... Todennäköisesti itse valitsisin 225/50R18 renkaat, jos tuossa koossa olisi parempaa rengastarjontaa - tämä olisi hyvä kompromissi rengasmelun, mukavuuden, ajo-ominaisuuksien ja ulkonäön osalta.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy