Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Japi_

Löytyykö jostain netin syövereistä B8 varaosakatalogia missä olisi osien hajoituskuvia?

peped

Ei ole itselläni kokemuksia 4motionista joten; kyllä vai ei? 140kw 4motion tuontifarkkuja hyvillä varusteilla löytyy reilusti kaupan tällä hetkellä. Millainen kulutus? Vaihtoehtona sitten esim 110kw malli hyvillä varusteilla vajaavetoisena.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

joukose

Itse olen ajanut 3 eri 4motion passatilla. Joista tuorein oli 2007 aikanaan.
Tuossa siis vetää silloin 2ristikkäistä pyörää. Ainakin silloin 2007 mallissa. Eli testasin pehmeällä hiekalla vetää venetraileria jolloin vetäviä pyöriä oli oikeasti 2 ristikkäistä. Kulutusta nosti minulla muutaman desin ja uutena oli tehtaalla laitettu joku stefa huonosti ja vuoti öljyä joten vaihtoivat heti uuteen tuon stefan. Muuten ei noissa 3 eri kulkineessa ollut mitään huonoa sanottavaa 4motionista. Kulku tuntui nelivedolla jämäkämmältä ja rauhallisemmalta. Kulkineilla ajelin alta 200 tkm mittarilukemilla joten suuremmista kilometrimääristä minulla ei ole mitään tietoa.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

autoilija14

Lainaus käyttäjältä: peped - 04.07.19 - klo:10:57
Ei ole itselläni kokemuksia 4motionista joten; kyllä vai ei? 140kw 4motion tuontifarkkuja hyvillä varusteilla löytyy reilusti kaupan tällä hetkellä. Millainen kulutus? Vaihtoehtona sitten esim 110kw malli hyvillä varusteilla vajaavetoisena.

Itsellä näin, mitattu kulutuksesta, molemmissa Webasto:
ex (Passat Variant 2.0 Tdi 110kw, manuaali, etuveto, -14): 6,43 l/100 km
nykyinen (Passat Variant 2.0 Tdi 140 kw DSG 4M, -17): 6,63 l/100 km

Toki, uudempi 110kw on todennäköisesti taloudellisempi kuin oma ex vm 2014 ...
Passat Variant -17 2.0 TDI 190hv DSG 4M
Ex: Passat Variant -14 2.0 TDI Highline

Nautilus

Mikäköhän järki on ollut jaotella navin omat kohteet moneen eri alavalikkoon ja vieläpä niin ettei esim. "online kohteita" voi merkata suosikeiksi  ::)
No joo, kotiosoitteen löytää vähän vähemmillä klikkauksilla, mutta muuten pitää mennä turhan monen menun kautta. Ei noita navin suosikkeja taida saada mihinkään "pikanäppäimiin" tms. kuten esim. BMW:ssä? Tietty sieltä edellisten kohteiden kautta löytyy usein ne suosikitkin, mutta vähän kökkö tuo silti on.

Toinen navin ärsyttävä rampautus on muuten oikein hyvin toimiva pikahaku (eli alkaa vaan kirjoittamaan osoitetta), joka löytää useimmiten oikean osoitteen nopeasti. Mutta kun osoitetta klikkaa, siihen ei voi enää lisätä kadun numeroa tai muuten muokata. Eli ellet näppäile koko osoitetta numeroineen (vaikka navi on jo tovin ehdottanut oikeaa katua oikeassa kaupungissa), saatat tuota kautta päätyä väärään päähän katua, kun numeroa ei voi laittaa. Syöttötavan voi aina vaihtaa perinteiseen maa, kaupunki, katu, numero -tyyliin, mutta pikahaku olisi usein näppärin vaihtoehto kunhan vain sen numeron saisi sinne laitettua.

Toivoisi myös että jos on ollut kännykkä kytkettynä edellisessä ajossa, mutta seuraavan alkaessa sitä ei ole niin tässä kohtaa Infotainmentin "perustila" palautuisi automaattisesti radioineen ym. Mutta auto jääkin vaan kyselemään puhelimen perään kunnes itse tekee asialle jotain. Tähänkään ei liene mitään helppoa ratkaisua?

Herr K

En tiedä ymmärsinkö nyt tuon ensimmäisen kohdan oikein, mutta eikös Omat kohteet "napista" avaudu lista tallennetuista kohteista? Eli pari klikkausta vain... Näin siis ainakin vm. 2017 Passatin Discover Mediassa
VW Passat Variant GTE

Banned

Tuo osotteen näppäily on kyllä hanurista. Saisi olla oma rivi numerolle.
Passat GTE

Nautilus

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 05.07.19 - klo:08:23
En tiedä ymmärsinkö nyt tuon ensimmäisen kohdan oikein, mutta eikös Omat kohteet "napista" avaudu lista tallennetuista kohteista? Eli pari klikkausta vain... Näin siis ainakin vm. 2017 Passatin Discover Mediassa
Mulla polku on navi - omat kohteet - kohteet ja sen jälkeen pääsee uudesta valikosta arpomaan kohdemuisti, suosikit, kontaktit vai Online-kohteet. Kyseessä uusi Discovery Pro.

a_jaba

Onko kukaan kokeillut tuota osoitteen pika hakua niinpäin että aloittaa sillä numerolla kuten jenkeissä tehdään. Toimii ainakin google mapsissa myös suomalaisten osoitteiden kanssa.

Esim. jos etsii osoitetta Mannerheimintie 30, Helsinki niin aloittaa kirjottamaan -> 30 Mannerheimintie...
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

TeroPee

Aika mukava vetoauto tuollainen Passat. Ajeltiin eilen ja tänään sellaiset 500km noin 2000kg telikärry (traikku jossa auto) perässä. Stemmailin aisapaino noin 70kg tasoon. Kontti oli täynnä tavaraa ja takapenkillä oli pari muksua turvaistuimessa. Iskunvaimennus oli pakko vaan pitää jäykällä niin meno oli rauhallista. Nopeutena pidin vakkarissa 86 km/h mikä oli todellista noin 82-83 maastossa. Mäkisemmällä osuudella käytin itse kaasua koska vakkari ei sportillakaan pitänyt vauhtia mukavan tasaisena. Tämä toki johtuu siitä, että vakkari ei tunnista maaston muotoja.

Nintendo näytti kulutukseksi 8,2 litraa sadalle. Autona siis bitdi Variant.
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Nikken Polo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 05.07.19 - klo:19:54
Onko kukaan kokeillut tuota osoitteen pika hakua niinpäin että aloittaa sillä numerolla kuten jenkeissä tehdään. Toimii ainakin google mapsissa myös suomalaisten osoitteiden kanssa.

Esim. jos etsii osoitetta Mannerheimintie 30, Helsinki niin aloittaa kirjottamaan -> 30 Mannerheimintie...

En muuten tiennyt tätä 😃 Toimii näköjään Applen Kartat ohjelmassakin.

Tänäänkin oppi jotain uutta 🎉
VW Polo GTI

passo_s

1.6 TDi DSG, -17,97 tkm. Ajelin 3-4 km siivun adpatiivisella vakkarilla ryömintänopeutta, tietyöalueella. Keulasta kuului tasainen naputus, ääni tuli tietoisuuteeni radiosta kuuluneen YLE puheen yli. Laitoin radion ja ilmastoinnin lähes kiinni niin selvä vasaramainen naputus alkoi heti kun auto ryömivässä jonossa hieman nosti nopeuttaan.Kotona testasin yöllä kun tienoo oli tyhjä liikenteestä. Pitää ajaa 2km ryömittäen niin alkaa kunnon naputus. Tykkääkö DSG ryömittämisestä?

Nautilus

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 05.07.19 - klo:19:54
Onko kukaan kokeillut tuota osoitteen pika hakua niinpäin että aloittaa sillä numerolla kuten jenkeissä tehdään. Toimii ainakin google mapsissa myös suomalaisten osoitteiden kanssa.

Esim. jos etsii osoitetta Mannerheimintie 30, Helsinki niin aloittaa kirjottamaan -> 30 Mannerheimintie...

Kiitti vinkistä, toimii Discoveryssakin 8)

Thumper

Lainaus käyttäjältä: autoilija14 - 04.07.19 - klo:14:48
Itsellä näin, mitattu kulutuksesta, molemmissa Webasto:
ex (Passat Variant 2.0 Tdi 110kw, manuaali, etuveto, -14): 6,43 l/100 km
nykyinen (Passat Variant 2.0 Tdi 140 kw DSG 4M, -17): 6,63 l/100 km

Toki, uudempi 110kw on todennäköisesti taloudellisempi kuin oma ex vm 2014 ...

Oliko nuo kulutukset maantieajossa?
Ihmeen pieni ero kyllä.

Nautilus

Toimiiko muilla mankka niin että äänilähdettä kun vaihtaa (esim . FM -> BT tai toisin päin) niin uusi source on äänettömällä? Olen pannut merkille vasta viimeisten parin päivän aikana enkä voi 100% varmasti sanoa onko noin joka kerta, mutta tänäänkin sai useamman kerran ihmetellä miksi mitään ei kuulu ja sitten vasta tajusi kelata volumea kovemmalle nollista. Näin taisi käydä myös puhelun jälkeen.

Banned

Samaa havaittu täälläkin. Välillä tulee ihmeteltyä, että eikö bt ole yhdistynyt kun ei kuulu mitään.
Passat GTE

autoilija14

Lainaus käyttäjältä: Thumper - 07.07.19 - klo:21:59
Oliko nuo kulutukset maantieajossa?
Ihmeen pieni ero kyllä.

No, ajoprofiili ei ole mitenkään tarkasti haarukoitu, lähinnä varmaan sekalaista sekaajoa ...

Mutta, joo, itseänikin on yllättänyt (positiviivisesti) tämä suht pieni ero. Nykyisessä on tosin AdBlue-systeemi mitä ex:ssä ei ollut mutta en tiedä vaikuttaako se kulutukseen ... 
Passat Variant -17 2.0 TDI 190hv DSG 4M
Ex: Passat Variant -14 2.0 TDI Highline

passo_s

1.6 TDi DSG,-17,98 tkm,loivahkon luiskan (ylämäki) peruutus peräkärryllä ei vakuuta. Tasamaalla lähtö kohti luiskaa menee ok, mutta luiskalle on pakko pysähtyä että ehtii arvioida etäisyyden autotallin oviin. DSG ryömii omaan makuun liian lujaa peruutettaessa, siitä aiheutui luiskalla pysähtyminen. Pysähdyksen jälkeen liikkeelle kamalalla rykimisellä, en halunnut DSG:tä rikkoa, keskeytin kun savua tuli ulos. Ei tätä vissiin ole ylämäkeen peruutuksenntehty? Painoa kuormalla 580 kg ja siihen kärryn paino päälle.

Joelm

Yritin haulla etsiä mutta en oikein selvää vastausta saanut. Saako kaistavahtia koodattua jälkikäteen kun -16 autosta löytyy adaptiivinen vakkari ja mukautuvat pitkät? Eli tutkat löytyy keulasta ja tuulilasista.

Natina

Lainaus käyttäjältä: Joelm - 16.07.19 - klo:14:57
Yritin haulla etsiä mutta en oikein selvää vastausta saanut. Saako kaistavahtia koodattua jälkikäteen kun -16 autosta löytyy adaptiivinen vakkari ja mukautuvat pitkät? Eli tutkat löytyy keulasta ja tuulilasista.

Ainakin tuulilasikameran jälkiasentaneet on saaneet myös tuon kaistavahdin toimimaan, sillä tiellä olen itsekin (odottaa tuulilasin vaihtoa, koska autossa ei ole kameraa). Olettaisin siis, että myös kaistavahti onnistuu koodaamalla.

Tosin, onko joissain autoissa automaattisia pitkiä varten erilainen kamera kuin toisissa, en ole varma. Olen nähnyt kuvia, missä kameran linssi on kapean taustapeilin varren sisällä eikä suuremmassa kotelossa, missä monipuolisempi kamera istuu.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Joelm

Lainaus käyttäjältä: Natina - 16.07.19 - klo:15:08
Ainakin tuulilasikameran jälkiasentaneet on saaneet myös tuon kaistavahdin toimimaan, sillä tiellä olen itsekin (odottaa tuulilasin vaihtoa, koska autossa ei ole kameraa). Olettaisin siis, että myös kaistavahti onnistuu koodaamalla.

Tosin, onko joissain autoissa automaattisia pitkiä varten erilainen kamera kuin toisissa, en ole varma. Olen nähnyt kuvia, missä kameran linssi on kapean taustapeilin varren sisällä eikä suuremmassa kotelossa, missä monipuolisempi kamera istuu.

Siinä tiedossa minäkin olen että kameroita on tuulilasissa muutamia erilaisia. Itsellä tuo kamera on aivan tuulilasin yläosassa ja mielestäni on se ns. Monipuolisempi kamera kun autosta tosiaan löytyy DLA eli dynamic light assist ja liikennemerkkien tunnistus. Ainoastaan se kaistavahti vain puuttuu.

icecold

Jaahas rakkaat naiset ja herrat, ollaan siinä tilanteessa kun passat -17 1.4tsi 150hv dsg7 kombolla on ajettu 66tkm ja ja yllättäen vaihdelaatikosta kuuluu epäilyttävää ääntä.

Elikkä ääni kuuluu kun auto vaihtaa 3->4 ja kuuluu vain 2000rpm-3000rpm kohdalla, ääni on sellainen kuin kaksi pyörivää ohutta peltilevyä osuisi hetken toisiinsa, ikään kuin kaksi rummun symbaalia osuisi toisiinsa pyöriessään :o

Tätä ääntä en osaa paremmin kuvailla, kytkin ei ainakaan luista kun lähtee yhtä hyvin nollasta kuin satasen vauhdista liikeelle kuin ennenkin, huomenna keskiviikkona marmorille että saataisiin pikaiseen selvyys mistä johtuu, toki jos jollain on vähänkään tietoa mikä voisi olla niin saa toki kertoa ;D

Seva

1.4 TSI DSG vm. 2018, 45000 km ja 14 kk takana.

Tarkoitus oli laittaa tähän hieman kokemuksia, mutta nyt huomaan, että oikeastaan mitään kerrottavaa ei ole. Ei ole ollut mitään vikoja, yhden kerran on käväisty huollossa 30000 km kohdalla (hintaa tasan 200 e), bensaa on joutunut lisäämään sen verran, että kaikkien ajojen keskikulutus on nyt niukasti alle 6 l/100 km. Mitään erityistä säästöajoa siihen ei ole tarvittu - moottori/vaihteisto on viritetty sellaiseksi, että bensaa ei vain tunnu palavan tuon enempää. Onhan siinä sitten kääntöpuolensakin eli välillä on tunne, että turhan pienillä kierroksilla mennään eteenpäin. Mutta kuten sanottu, kiitos tulee kun menee bensamittarille (eli aika harvoin kun tyypillinen tankkausväli on 1000-1200 km).

Tämä on neljäs omistamani Passat (vuosimallit haarukassa 2003-2018) ja niistä tämä on selvästi laadukkain. Tämä on ollut täysin vapaa sekä pienemmistä että isommista vioista, ei ole sirinöitä, kolinoita eikä tiivisteiden natinoita. En osaa sanoa, onko Passatin laatutaso kautta linja noussut vai onko nyt vain sattunut alle hyvä yksilö, mutta tämä on ihan selkeä havainto.

Matkustajat sanoivat ensimmäisen 1000 km jälkeen, että tämä tuntuu parhaalta matka-autolta mitä meillä on koskaan ollut (ja ovat edelleen sitä mieltä), mutta eivät osanneet tarkemmin analysoida. Kuski sanoo kylmän teknisesti ja vailla tunteita, että siinä on hyvin tilaa sekä matkustajille että tavaroille, siinä on hyvä ajettavuus kaikissa olosuhteissa sekä kesällä että talvella, penkit ovat hyvät, hallintalaitteiden sijoitus ja toimivuus on hyvä, se on pääsääntöisesti hiljainen, siinä on riittävä suorituskyky ja kuluttaa vähän.

Mielenkiinnolla jään odottamaan, missä vaiheessa alkaa tulla vastaan vikoja ja millaisia.

Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

peped

1.6 TDI tuntuu farkku Passatin kokoiseen autoon paperilla liian hengettömältä (ei toki kulutakaan ns. mitään) - mahtaako siihen saada helposti ohjelmoinnilla lisää ytyä? Sama kysymys 2.0 TDI:stä (150hp), luulisi että molempiin onnistuuko softaus mukavasti?

2.0 TDI 190hp 4motioneita alkaa löytyä myynnistä aika kivasti, kun Ruotsista niitä roijaavat. Houkutteleva peli ja varusteetkin noissa on yleensä kohdallaan. Kiinnostaisi kuulla myös B8 Passatin vakio äänentoistosta, osaako kukaan antaa vertauskuvaa esim. Skodan (Octavia) vastaavaan? Dynaudion settiä tuntuu löytyvän vain aniharvoista myynnissä olevista Pasuunoista.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

vwmies

#894
Sukulaiseni vei 2016 1.6TDin softapajalle, nyt yli 140hv ja jtn 320 Nm, kulutus ei kuulemma noussut mutta tehonlisäys tuntuu ajossa.

Dynaudio on ehtaa Hifitasoa kuten myös jo B7 mallissa, Skeidan Cantonista on erilaisia mielipiteitä, mutta tuskin on samaa tasoakaan.
Dynaudion lisähinta oli jtn 1500â,¬, käsittääkseni Canton maksoi/maksaa noin puolet tästä. Eli hinta ja laatu menevät linjassa.
Yritetään pärjätä.

symb

Lainaus käyttäjältä: Joelm - 16.07.19 - klo:18:18
Siinä tiedossa minäkin olen että kameroita on tuulilasissa muutamia erilaisia. Itsellä tuo kamera on aivan tuulilasin yläosassa ja mielestäni on se ns. Monipuolisempi kamera kun autosta tosiaan löytyy DLA eli dynamic light assist ja liikennemerkkien tunnistus. Ainoastaan se kaistavahti vain puuttuu.

Saa koodattua.

Banned

#896
Lainaus käyttäjältä: peped - 20.07.19 - klo:19:07
Kiinnostaisi kuulla myös B8 Passatin vakio äänentoistosta, osaako kukaan antaa vertauskuvaa esim. Skodan (Octavia) vastaavaan? Dynaudion settiä tuntuu löytyvän vain aniharvoista myynnissä olevista Pasuunoista.

Dynaudio on "ihan ok". Ei mikään erityisen hifi, mutta varmasti parempi kuin vakiokajarit. Kojelaudan keskellä olevasta kajaristä plussaa. GTE:ssä ei ole tuota subbaria, mutta ovikajarit on vastaavasti säädetty vähän alemmaksi, joten subbarista en osaa sanoa. Muutama valmis ääniasetus on, mutta suurimman pettymyksen tuotti taajuuskorjain, joka on perus bass/mid/hi kolmekanavainen... Vertailen nyt bemarin Logic 7:aan, jossa oli 7 kanavainen ja äänenlaatu muutenkin huomattavasti parempi.

Yhteenvetona: varmasti vakiota parempi, mutta ei mikään ällistyttävä.

Edit: sen huomasin, että paras äänenlaatu tulee, kun laittaa vaikka spotifystä Android auton kautta tulemaan.
Passat GTE

Seva

Lainaus käyttäjältä: peped - 20.07.19 - klo:19:07Kiinnostaisi kuulla myös B8 Passatin vakio äänentoistosta, osaako kukaan antaa vertauskuvaa esim. Skodan (Octavia) vastaavaan? Dynaudion settiä tuntuu löytyvän vain aniharvoista myynnissä olevista Pasuunoista.

Jos verrataan B8 Passatin vakioäänentoistoa Skoda Octavian (2014 pre-facelift) vakioäänentoistoon, niin Passatissa on ihan selkeästi parempi. Sitten jos aletaan verrata Cantoneita, Dynaudiota jne. keskenään niin en osaa sanoa. Niissä alkaa säädettäviä parametreja olla jo niin paljon, että todennäköisyys loihtia hyvä äänentoisto tai pilata se kokonaan on suunnilleen fifty-fifty.  ;)
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

SkodaPirre

Lainaus käyttäjältä: peped - 20.07.19 - klo:19:07
2.0 TDI 190hp 4motioneita alkaa löytyä myynnistä aika kivasti, kun Ruotsista niitä roijaavat. Houkutteleva peli ja varusteetkin noissa on yleensä kohdallaan.

Onko kellään kokemusta näistä pääosin Sakan/Kamuxin roudaamista pasuunoista? Paperilla ainakin saisi paljon autoa, mutta mites tekniikan kestävyys, onko liikaa hajoavia osia?

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 22.07.19 - klo:13:47
Onko kellään kokemusta näistä pääosin Sakan/Kamuxin roudaamista pasuunoista? Paperilla ainakin saisi paljon autoa, mutta mites tekniikan kestävyys, onko liikaa hajoavia osia?

Vaikuttaako siihen tekniikan kestävyyteen jotenkin se, onko auto ostettu uutena Suomesta vai Ruotsista? Ja jos Ruotsista, niin onko sillä väliä kuka sen on tänne tuonut? ;)
Mulla on pihassa reilu kuukausi sitten Sakalta ostettu, heidän Ruotsista tuomansa 190hp TDI DSG 4motion farkku. Hyvinhän tuo kulkee, ongelmia on ainoastaan joinakin päivinä aamun ekassa startissa, joka kestää toisinaan todella pitkään. Tuon asian selvittely on vielä o, mutta ainakin toistaiseksi kaikki on mennyt Sakankin kanssa ihan hyvässä yhteishengessä.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy