Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

peped

Lainaus käyttäjältä: _tomi - 28.01.19 - klo:21:18
Hei.

Aikomuksena päivittää perheautoa lähiaikoina uudempaan ja miettinyt yhtenä vaihtoehtona 1.4 tsi passattia 15/16 vuotimallrista lähtien.

Ja onko jotain erityistä huomioitavaa muuten jos kyseessä vaikkapa 80tkm ajettu yksilö..?
Onko tuossa tsi koneessa (125 tai 150hv) vielä jakoketju ongelmia tai muuta mitä pitäisi tietää?

Sama homma kiinnostaisi, eli B8 bensakoneella. Tuo 92kw/125hp (ja 200nm vääntö) malli tuntuu puhtaasti numeroiden perusteella turhan mopolta isoon autoon. 1.4 myllyn 150hp versio tuntuisi parhaalta bang-for-the-buck vaihtoehdolta, perus puhdikas ja kulutus ok-tasolla. Toki ajonautinnon puolesta kiinnostaisi myös isommat 1.8 tai 2.0 TSI (etenkin kun on tottunut allekirjoituksen autoon...), mutta kuinkahan isosti kulutus nousee vrt. tuohon 1.4? Ilmeisesti myös nämä isommat bensakoneet ovat ketjulla, vieläkö niissä on perus "VAG ja ketjukone" -uhkakuvat ilmoilla?

Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

TeroPee

Kulutus liittyy pitkälti siihen, minkä verran tehoa tuotetaan eli kuinka syvälle jalka painuu. Tässä omia ajatuksia:

1.4 TSI 150hv
plussat
- saa nelivetona
- saa sekä manuaalina että automaattina
- softaamalla 180hv/315Nm (tosin MTM ei listaa Passatia mutta Golf VII 1.4 TSI 150hv löytyy)
- paljon valinnanvaraa

miinukset
- neliveto on manuaali
- aika vähän ns. kalliita lisävarusteita (nahat, navi, webasto, lasikatto yms.)

1.8 TSI 180hv
plussat
- saa automaattina
- softaamalla 230hv/330Nm
- yleensä Highline-varustelu ja lisävarusteita

miinukset
- ei saa manuaalina (joku saattaa jännittää DSG:tä tai ajaa vain matkaa)
- ei saa nelivetona
- vähän valikoimaa Suomessa

2.0 TSI 220hv
plussat
- saa automaattina
- about saman verran kulkua vakiona mitä 1.8 TSI softalla
- softaantuu 300hv / 430Nm (taaskaan ei MTM:n sivuilla Passatia mutta Golf VII GTI löytyi)
- yleensä hyvin varusteltu

miinukset
- ei saa manuaalina (joku saattaa jännittää DSG:tä tai ajaa vain matkaa)
- ei saa nelivetona
- kuluttaa todennäköisesti eniten vaikka ajaisi miten sukkasillaan
- vähän valikoimaa Suomessa
- jälleenmyynnissä moni saattaa olla kiinnostuneempi 280hv 4Motionista kuin tästä etuvetoisesta
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

h4nnes

Itsellä oli myös kiikarissa 1.4 tsi 150hp, mutta niitä oli yllättävän vähän tarjolla ja varusteet aika nihkeitä. Päädyin sitten Ruotsista tuotuun 2.0 tdi DSG 190hp highlineen ja olen ollut tyytyväinen. Näissä on hinnat aika kohdillaan ja varusteet myös. Sain samalla rahalla paremmin varustellun, vähemmän ajetun ja tehokkaamman auton. Toki jos diesel ei muuten miellytä, niin sitten kannattaa pysytellä bensakoneissa.

finnman

Pistän lusikkani tähän myös:
Ensiksi luulolle huutia. 125HV bensa on aivan riittävä kyseiseen autoon. Toki 150HV (+50nm) tuo yläregisteriin puhtia, mutta koska ja kuinka usein autolla on tarkoitus ajaa lappu lattiassa? Nimittäin 125HV vie todella hyvin ja alavääntö piisaa joka tilanteeseen. Joten kannattaa käydä kokeilemassa.
Itsellä on kokemusta 150HV Octaviasta ja minkäänlaisia ongelmia(tai autokaupan jälkeisiä harmituksia) ei tullut siirryäni n.150kg painavampaan(ja puuttuviin hevosvoimiin) Passatiin. Päinvastoin olin yllättynyt matalasta kulutuksesta ja kuinka hienosti auto menee isollakin kuormalla tien päällä :)

Auto on todella hyvä. Kuten joku mainitsikin, on "hyvyys" aina mainittu, kun auto ei ole pajalla vian vuoksi. Mutta laadukas se on kaikinpuolin ja tarjoaa todella hyvät tilat ja ajo-ominaisuudet. 

TeroPee

Mikä kenellekin riittää. Meillä on aina silloin tällöin parin tonnin kärri perässä Passatissa ja 125hv versio ei ole meidän käyttöön riittävä. Ei siihen tosin taida sellaista nyyttiä laillisesti saada laittaakaan perään. :)
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

_tomi

Lainaus käyttäjältä: icecold - 28.01.19 - klo:22:08
Jakoketjua ei ainakaan näissä B8 malleissa tietääkseni ole ja dsg:kin pitäis olla pykälää parempi kuin vanhassa b7 mallissa, korjatkaa jos olen väärässä ::)

Itse omistan MY17 1.4tsi 150hv joka on dsg7 ja itsellä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa tähän asti, auto ollut 2v ja 58tkm,
Erittäin tilava ja omaan kukkaroon sopivat ylläpitokulut. Keskikulutus talvella aika sekalaisella ajolla 7l/100km ja webastolla ja kesällä 5l/100km
Niin kauan kun auto toimii eikä korjaus kustannukset käy liian kalliiksi myös niinkauan aion auton pitää, täältä siis suositttelut  ;)

kiitos vastauksesta. Yllättävän haastavaa saada googlesta eri tsi koneista tietoa kun kaikenlaisia vikasivuja vain tulee.  ;D

Uskon kyllä että 125hv riittää hyvinkin. Kärryä ei omisteta eli harvoin tulee vedettyä. Tällä hetkellä 125hv ecoboosti focus ja silläkin pärjätään hyvin kulkupuolen puolesta (2 aikuista ja 2 turvaistuin ikäistä)

Optimointihommat ei kiinnosta itseä, riittää että autolla pääsee joskus rekasta ohi ja perille.  8)

icecold

Tuohon ylempään sen verran että eikös 2.0tsi ole 280hv eikä 220hv, on tainnut käydä vain pieni kirjoitusvirhe ::)
Ei siitä enempää, itse otin 1.4tsin automaattina kun sai enemmän varusteita kuten kuljettajaa avustavat järjestelmät paketin  :) ensinmäinen auto led ajovaloilla ja kaistavahdeilla ja mukautuvalla vakkarilla yms, itse suosittelen ainaki mukautuvaa vakkaria 8)

TeroPee

2.0 TSI löytyy sekä 220hv etuveto että 280hv 4Motion.
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Herr K

Itselläni oli edellisenä autona Golf 140 hv/250 Nm TSI:llä ja nyt Passat tuollla peruskoneella eli 125 hv/200 Nm TSI:llä. Aika lailla itseänikin vaihtaessa mietitytti, että miten tuolla pärjää auton painonkin kasvaessa, mutta ihan mukavasti on mennyt pari vuotta. Toki heikomman väännön ja tehon huomaa, kun kuormaa on enemmän tai pitää vaikka kiihdyttää lyhyeltä rampilta motarille. Perusarkiajossa suurta eroa ei ole, ainakaan rauhallisella ajotyylillä. Joskus tulee haikailtua lisäväännön perään, mutta toisaalta ostaessa säästyi useampi tonni
VW Passat Variant GTE

Allroadi

Olenko ollut väärässä luulossa, ettei näinkin uuden auton lasit voi enää huurtua?

Tilanne siis tämä: männäviikolla vaihdoin vajaavetoisen erittäin hyvin palvelleen 2015 B8 Variant Passatin 2016 mallin Alltrackiin. Vanha auto jäi Jyväskylään, josta otin kuivasta hallista ajoon Alltrackin. Kotimatkalla etelään huomasin, että ilmastoinnin ollessa automaatilla, tuulilasi huurtuu noin viidessä minuutissa, jolloin puhallus on pakko kääntää manuaalisesti tuulilasille. Auto on luonnollisesti sisältä näennäisesti kuiva ja raitisilmasuodatin on vaihdettu n. 1000 km sitten tämän vuoden puolella. Tällaista vikaa ei ilmennyt lainkaan vanhassa autossani. Mikä avuksi?
Volkswagen Passat 2.0 TSI Alltrack 4Motion -16

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Allroadi - 04.02.19 - klo:19:20
Olenko ollut väärässä luulossa, ettei näinkin uuden auton lasit voi enää huurtua?

Tilanne siis tämä: männäviikolla vaihdoin vajaavetoisen erittäin hyvin palvelleen 2015 B8 Variant Passatin 2016 mallin Alltrackiin. Vanha auto jäi Jyväskylään, josta otin kuivasta hallista ajoon Alltrackin. Kotimatkalla etelään huomasin, että ilmastoinnin ollessa automaatilla, tuulilasi huurtuu noin viidessä minuutissa, jolloin puhallus on pakko kääntää manuaalisesti tuulilasille. Auto on luonnollisesti sisältä näennäisesti kuiva ja raitisilmasuodatin on vaihdettu n. 1000 km sitten tämän vuoden puolella. Tällaista vikaa ei ilmennyt lainkaan vanhassa autossani. Mikä avuksi?

Ilmastoinnin asetuksissa voi kääntää vakiotehon asennosta Normal asentoon Strong. Se ainakin tehostaa ilmastointia.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Teukkis

Johtuisko siitä että auto on ollut ensin pitkään lämpimässä ja ajetaan ulos, lämpömittari laskee hitaasti alle +5 asteeseen, näillä keleillä pakkaseen jolloin kompura ei enää käynnisty mutta höyrystimeen on kertynyt kosteutta jonka puhallin nostaa tuulilasiin. Kun auto on taas ulkona ei kompura käynnisty ollenkaan eikä kosteutta kerry höyrystimeen. Jos lasit huurtuu muuten voi kosteutta olla sitten taas muualla.

Enhancer

Sisäkierron automatiikka voi olla syypää, ja jos ei olisi näin kylmä niin toinen syyllinen on Climatronicista löytyvä koodaus jolla uudemmissa VAG-tuotteissa vähennetään CO2-päästöjä / polttoaineen kulutusta vähentämällä ilmastoinnin kompressorin käyttöä.

Bitti oikenee kyllä VCDS:llä onneksi, meinasi jo käydä hermon päälle syksyn kosteilla keleillä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Thorgen

Lämmityskennon vuodolle on varsin tyypillistä tuulilasin huurtuminen. Ei välttämättä älyttömiä edes haisekaan. Kannattaa Googletella ja tutkia oireita.

autoilija14

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.02.19 - klo:22:48
Sisäkierron automatiikka voi olla syypää, ja jos ei olisi näin kylmä niin toinen syyllinen on Climatronicista löytyvä koodaus jolla uudemmissa VAG-tuotteissa vähennetään CO2-päästöjä / polttoaineen kulutusta vähentämällä ilmastoinnin kompressorin käyttöä.

Bitti oikenee kyllä VCDS:llä onneksi, meinasi jo käydä hermon päälle syksyn kosteilla keleillä.

Enhancer, voitko hieman avata tätä? Onko siis uudemmissa autoissa joku "säästökoodaus" päällä?
Passat Variant -17 2.0 TDI 190hv DSG 4M
Ex: Passat Variant -14 2.0 TDI Highline

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: autoilija14 - 05.02.19 - klo:14:03
Enhancer, voitko hieman avata tätä? Onko siis uudemmissa autoissa joku "säästökoodaus" päällä?
Ensimmäinen havainto itsellä on tästä kaverin -16 ikäisestä Octaviasta, ja sama asetus löytyy omasta pihasta löytyvästä -18 Octaviasta ja Golfista.

Climatronicista löytyy VCDS:llä / testerillä rasti ruutuun -tyyppinen asetus "Compressor CO2-reduction". Suomeksi sanottuna kompressoria käytetään vain silloin kun kosteussensori pyytää (jos autosta löytyy sensori), tai jäähdyttämisen kannalta on pakko. Monet Suomessa niin tutut välikelit +8 ja nollakelin välistä kompuraa ei käytetä kuin huurteenpoistoasennon painamalla se 3 minuuttia. Rasti pois ruudusta ilmastointi toimii niin kuin pitääkin.

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

B8VW

Mullakin alkoi viikonloppuna näyttää ulkolämpötilaa noin 10 asteen verran liian lämmintä. No, liisari menee 3kk päästä vaihtoon, pitänee 120000km huollossa asiasta mainita.
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

B8VW

Lainaus käyttäjältä: B8VW - 18.02.19 - klo:13:21
Mullakin alkoi viikonloppuna näyttää ulkolämpötilaa noin 10 asteen verran liian lämmintä. No, liisari menee 3kk päästä vaihtoon, pitänee 120000km huollossa asiasta mainita.

Pahimmillaan näytti jo lähes 20C pieleen, nyt sitten tällä viikolla on näyttänyt taas ihan oikein  :o
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

Joelm

Tuli laitettua tuommoinen pari vuotta vanha bitdi neliveto passat viime vuoden lopulla. Muuten on ollut hyvä mutta muutama vika tai ”ominaisuus” on tullut esille.

Kaiuttimet. Pakkaskelillä bassotoisto puuttuu kokonaan ja saa pitkäänkin ajella että kaiuttimet ns. Lämpeää ja rupeaa kuulumaan muutakin kuin diskanttia. Aikasemmissa autoissa, volvoja, en tämmöistä huomannut. Ominaisuus?

Resonointi/tärinä. Kuuluu todella selvästi ja tuntuu  selvästi vaihteenvalitsimessa  kun kierrokset n. 1500-1800rpm. Tämä ainoastaan myös pakkaskelillä, kun lähtee lämpimästä hallista liikenteeseen niin ei kuulu eikä tunnu mitään. Automaatti siis kyseessä. - käytin autoa tämän takia pörhöllä, jossa ”totesivat” äänen tulevan vauhtipyörästä ja vaihtoivatkin sen mutta ei vaikuttanut mitenkään ääneen. Onko muilla ollut ylimääräistä resonointia? Tai ideoita mistä lähtä syytä etsimään..

Polttoaineen kulutus myös mielestäni suurta. 2000km ajalta josta yli puolet matka-ajoa on tankkauksista laskettuna kulutus 8,9l/100km. Olen huomannut että hiukkasloukun poltto jää tosi usein kesken vaikka olisi pitempää siivua ajanut. Tämänkin tarkistivat pörhöllä ja sanoivat että kaikki ok.. Voisiko silti esim. Paine-ero anturissa olla häikkää?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Joelm - 06.03.19 - klo:00:14
Olen huomannut että hiukkasloukun poltto jää tosi usein kesken vaikka olisi pitempää siivua ajanut. Tämänkin tarkistivat pörhöllä ja sanoivat että kaikki ok.. Voisiko silti esim. Paine-ero anturissa olla häikkää?

Jääkö flekti huutamaan kun sammutat auton? Se ei aina tarkoita, että poltto on jäänyt kesken. Jos poltto on juuri loppunut ja sammutat auton niin silloin myös jää flekti huutamaan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Skeida-Bob

Joelm ihan samoja itsellä tosin paljon vanhemmassa superbeessä; oliko pasaati millä kilsoilla menossa kun vauhtipyörä jo piti vaihtaa?
jo läks pazka pihasta.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Joelm - 06.03.19 - klo:00:14
Polttoaineen kulutus myös mielestäni suurta. 2000km ajalta josta yli puolet matka-ajoa on tankkauksista laskettuna kulutus 8,9l/100km. Olen huomannut että hiukkasloukun poltto jää tosi usein kesken vaikka olisi pitempää siivua ajanut. Tämänkin tarkistivat pörhöllä ja sanoivat että kaikki ok.. Voisiko silti esim. Paine-ero anturissa olla häikkää?

Elokuussa 2016 kaverin muovihelmafarkkupassatilla jossa sama kone vedetty pääkaupunkiseutu - pohjoisnorja meno-paluu, suksiboksi(täynnä) koko ajan katolla, niin kulutus koko keikalla oli ajotietokoneen mukaan 6,2 l/100km. Ja menomatkalla kabiinissa oli 2 hlö + niin paljon tavaraa kuin mahtui(takapenkkejä myöten siis), paluumatkalla 4 hlö + niin paljon tavaraa kuin konttiin mahtui. Eteneminen enimmäkseen todella ripeää(yöaika) maantieajoa, Norjan puolella sitten hieman mäkistäkin. Vaikea kuitenkaan vertailla, tämä oli kyllä ainakin 95%:sti maantietä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

TeroPee

Lainaus käyttäjältä: Joelm - 06.03.19 - klo:00:14
Tuli laitettua tuommoinen pari vuotta vanha bitdi neliveto passat viime vuoden lopulla. Muuten on ollut hyvä mutta muutama vika tai ”ominaisuus” on tullut esille.

Polttoaineen kulutus myös mielestäni suurta. 2000km ajalta josta yli puolet matka-ajoa on tankkauksista laskettuna kulutus 8,9l/100km. Olen huomannut että hiukkasloukun poltto jää tosi usein kesken vaikka olisi pitempää siivua ajanut. Tämänkin tarkistivat pörhöllä ja sanoivat että kaikki ok.. Voisiko silti esim. Paine-ero anturissa olla häikkää?

Meillä on tuollainen bitdi ollut kohta kolme vuotta ja vajaat 60tkm. Kulutusta en ole laskenut kun siihen menevä rahamäärä on kuitenkin arvon alennukseen verrattua nappeja. Sen olen kuitenkin huomannut että tuolla autolla nopeuden muuttaminen ylöspäin onnistuu helposti ja jos sitä tekee aktiivisesti, vaikuttaa se kulutukseen aika rajusti. Tuollainen vajaan kahden tonnin nelivetoauton kiihdyttäminen dynaamisesti kuluttaa paljon polttoainetta.

Vastaavasti jos nopeus pysyy tasaisena niin kulutuskin pysyy aisoissa vaikka vauhtia olisi enemmänkin.
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Braide

Lainaus käyttäjältä: Joelm - 06.03.19 - klo:00:14
Tuli laitettua tuommoinen pari vuotta vanha bitdi neliveto passat viime vuoden lopulla. Muuten on ollut hyvä mutta muutama vika tai ”ominaisuus” on tullut esille.

Kaiuttimet. Pakkaskelillä bassotoisto puuttuu kokonaan ja saa pitkäänkin ajella että kaiuttimet ns. Lämpeää ja rupeaa kuulumaan muutakin kuin diskanttia. Aikasemmissa autoissa, volvoja, en tämmöistä huomannut. Ominaisuus?

Resonointi/tärinä. Kuuluu todella selvästi ja tuntuu  selvästi vaihteenvalitsimessa  kun kierrokset n. 1500-1800rpm. Tämä ainoastaan myös pakkaskelillä, kun lähtee lämpimästä hallista liikenteeseen niin ei kuulu eikä tunnu mitään. Automaatti siis kyseessä. - käytin autoa tämän takia pörhöllä, jossa ”totesivat” äänen tulevan vauhtipyörästä ja vaihtoivatkin sen mutta ei vaikuttanut mitenkään ääneen. Onko muilla ollut ylimääräistä resonointia? Tai ideoita mistä lähtä syytä etsimään..

Polttoaineen kulutus myös mielestäni suurta. 2000km ajalta josta yli puolet matka-ajoa on tankkauksista laskettuna kulutus 8,9l/100km. Olen huomannut että hiukkasloukun poltto jää tosi usein kesken vaikka olisi pitempää siivua ajanut. Tämänkin tarkistivat pörhöllä ja sanoivat että kaikki ok.. Voisiko silti esim. Paine-ero anturissa olla häikkää?
Pakkasella kaikki bassot puuttuu, vaikka sulla ois erillinen subikin. Sekin on jäässä meinaan. Kestää ennenku on taas "elastinen".
Otatko polttoaineen kulutuksessa huomioon myös sen ettei kulutusmittari näytä webaston kulutusta, penkinlämmittimien, sumuvalojen, ilmastoinnin yms. aiheuttamaa kulutusta?

Joelm

#744
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.03.19 - klo:08:55
Jääkö flekti huutamaan kun sammutat auton? Se ei aina tarkoita, että poltto on jäänyt kesken. Jos poltto on juuri loppunut ja sammutat auton niin silloin myös jää flekti huutamaan.

Juu jää huutamaan. Tekee tätä kuitenkin 100-150km välein.

Lainaus käyttäjältä: Skeida-Bob - 06.03.19 - klo:10:04
Joelm ihan samoja itsellä tosin paljon vanhemmassa superbeessä; oliko pasaati millä kilsoilla menossa kun vauhtipyörä jo piti vaihtaa?

80tkm mittarissa mutta vauhtipyörä siis vaihdettiin turhaan, resonointi ei poistunut sillä. Onneksi ei tarvinut maksaa remonttia..

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 06.03.19 - klo:13:02
Elokuussa 2016 kaverin muovihelmafarkkupassatilla jossa sama kone vedetty pääkaupunkiseutu - pohjoisnorja meno-paluu, suksiboksi(täynnä) koko ajan katolla, niin kulutus koko keikalla oli ajotietokoneen mukaan 6,2 l/100km. Ja menomatkalla kabiinissa oli 2 hlö + niin paljon tavaraa kuin mahtui(takapenkkejä myöten siis), paluumatkalla 4 hlö + niin paljon tavaraa kuin konttiin mahtui. Eteneminen enimmäkseen todella ripeää(yöaika) maantieajoa, Norjan puolella sitten hieman mäkistäkin. Vaikea kuitenkaan vertailla, tämä oli kyllä ainakin 95%:sti maantietä.

Vertailuksi: juuri painelin 600km siivun pelkkää matkaa yksin (tai no koira kyydissä) muuten auto tyhjillään. 7,0l/100km ja kuitenkin vielä talvirajoituksin, vakkarissa 88kmh.

Lainaus käyttäjältä: Braide - 06.03.19 - klo:16:20
Pakkasella kaikki bassot puuttuu, vaikka sulla ois erillinen subikin. Sekin on jäässä meinaan. Kestää ennenku on taas "elastinen".
Otatko polttoaineen kulutuksessa huomioon myös sen ettei kulutusmittari näytä webaston kulutusta, penkinlämmittimien, sumuvalojen, ilmastoinnin yms. aiheuttamaa kulutusta?

Näin ajattelinkin että todennäköisesti on bassot jäässä. Jotenkin ei ole ennen tullut ajateltua asiaa  :)

Webastoa ei löydy tästä autosta.. myös sähköinen lisälämmitin on pois käytöstä + penkin ja ratinlämmitin vain hetken lähdön jälkeen päällä, jos tarvis.. Mielenkiinnosta olen myös jättäny kaikki mainitsemasi laitteet käyttämättä tankillisen aikana ja silloin kulutus oli 8,7l/100km kun laitteiden minun normaali käytöllä se mainitsemani 8,9l/100km

Odotin kyllä kulutuksen nousua (entinen etuvetoinen volvo v70 d4 meni samaan vuodenaikaan ja samoille kilsoille 6,5l/100km ja webasto automaatti-toiminto aina päällä + esilämmitys) mutta 2,5L ilman webastoa kuulostaa oudolta. Sinänsä asia ei haittaa mutta jos jotain vikaa on niin mieluustihan sen korjaisi.

Braide

Lainaus käyttäjältä: Joelm - 06.03.19 - klo:20:13
Mielenkiinnosta olen myös jättäny kaikki mainitsemasi laitteet käyttämättä tankillisen aikana ja silloin kulutus oli 8,7l/100km kun laitteiden minun normaali käytöllä se mainitsemani 8,9l/100km

Odotin kyllä kulutuksen nousua (entinen etuvetoinen volvo v70 d4 meni samaan vuodenaikaan ja samoille kilsoille 6,5l/100km ja webasto automaatti-toiminto aina päällä + esilämmitys) mutta 2,5L ilman webastoa kuulostaa oudolta. Sinänsä asia ei haittaa mutta jos jotain vikaa on niin mieluustihan sen korjaisi.
Onko kulutus talvelta? Mitkä renkaat sulla alla ? Talvellahan polttoainetta kuluu enempi kuin kesällä vaikka nopeus ois alhaisempikin, esim. motarilla, sateella menee enempi jne.

kalakukko88

Moro!

Minulla tänään töistä lähtiessä -15 2.0tdi passatin lämpöila näytti noin 7 astetta liian kylmää kuin todellisuudessa oli. Eli näytti sellaista -13 kun ulkona oli sellainen -6. Se kyllä tippui tuohon -6 asteeseen muutaman kilometrin jälkeen. Auto ollut mulla vasta pari viikkoa ja nyt teki ekan kerran. Kovemmilla pakkasilla oli viimasuoja ja tänä aamuna pakkasta olikin yllättäen -17 vaikka lupasi vaan -10 joten en tajunnut laittaa viimasuojaa keulalle. Aamulla kun ajoin auton työpaikan pihaan se näytti tuota -13.  Olen pitänyt yleensä -10 rajana viimasuojan käytölle, tosin jotkut ovat sitä mieltä varmaan että pakkasella pitää aina olla mut any way. Aikaisemmin ei ole ollut mitään vaikka olen ajanut ilman viimasuojaa tai sen kanssa. Täällä oli ainakin Puuhis, a_jaba, passo_s, Rimpula keskustellut samankaltaisesta viasta, mutta miten teillä on asia ratkennut vai onko edelleenkään?

Rimpula

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 11.03.19 - klo:17:35
Moro!

Minulla tänään töistä lähtiessä -15 2.0tdi passatin lämpöila näytti noin 7 astetta liian kylmää kuin todellisuudessa oli. Eli näytti sellaista -13 kun ulkona oli sellainen -6. Se kyllä tippui tuohon -6 asteeseen muutaman kilometrin jälkeen. Auto ollut mulla vasta pari viikkoa ja nyt teki ekan kerran. Kovemmilla pakkasilla oli viimasuoja ja tänä aamuna pakkasta olikin yllättäen -17 vaikka lupasi vaan -10 joten en tajunnut laittaa viimasuojaa keulalle. Aamulla kun ajoin auton työpaikan pihaan se näytti tuota -13.  Olen pitänyt yleensä -10 rajana viimasuojan käytölle, tosin jotkut ovat sitä mieltä varmaan että pakkasella pitää aina olla mut any way. Aikaisemmin ei ole ollut mitään vaikka olen ajanut ilman viimasuojaa tai sen kanssa. Täällä oli ainakin Puuhis, a_jaba, passo_s, Rimpula keskustellut samankaltaisesta viasta, mutta miten teillä on asia ratkennut vai onko edelleenkään?

Oman auton tapauksessa webaston ja StartStopin ogelmat johtuivat muista viosta jotka korjattiin huollossa (Webaston vesipumppu vaihtoon ja moottorin ohjauksen virhekoodien nollaus).

Tuo lämpötila ero rauhoittui huollon yhteydessä, mutta on tullut edelleen päiviä vastaan jolloin mittari näyttää selkeästi + lukemaa vaikka ulkona olisi pakkasta vaikkapa -5C. Lämpölukemat ovat korjaantunut itsestään päivässä tai parissa ja en ole sitä jaksanut enää sen enempää murehtia.

kalakukko88

Okei. Pitänee toki seurailla miten paljon alkaa temppuilemaan. Toki ei varmaan kummallisesta viasta ole kysymys, koska korjaa viiveellä sen lämpötilan. Sen olen toki huomannut, että tänään ja eilen aamulla se korjas melko nopeasti lämpötilan oikeaksi kun taas töistä lähtiessä kun lämpötila oli ulkona lämmennyt yli 10 astetta toki pakkasella edelleen, niin se korjaaminen  kesti huomattavasti kauemmin.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 13.03.19 - klo:21:23
Okei. Pitänee toki seurailla miten paljon alkaa temppuilemaan. Toki ei varmaan kummallisesta viasta ole kysymys, koska korjaa viiveellä sen lämpötilan. Sen olen toki huomannut, että tänään ja eilen aamulla se korjas melko nopeasti lämpötilan oikeaksi kun taas töistä lähtiessä kun lämpötila oli ulkona lämmennyt yli 10 astetta toki pakkasella edelleen, niin se korjaaminen  kesti huomattavasti kauemmin.

Volkkarin ominaisuus on, että se muistaa parin tunnin ajan moottorin sammuttamisesta edellisen ulkolämpötilan, eikä muuta sitä kovin nopeasti. Toimii siis kuten suunniteltu.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy