Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

passo_s

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 30.12.18 - klo:10:55
Tuli mieleen vielä että Passatissa on webasto myös automaattiohjauksella oletusarvona. Eli se pöhisee kun kone on kylmä muulloinkin kun esilämmityksessä. Tuon automaattiohjauksen voi ottaa konfigroinnista pois.
Citikassa webasto hajosi. Webasto toimi talvisin automaattisesti ajon aikana jos jäähdytysnesteen lämpötila oli alle tietyn rajan. Syyksi epäiltiin pätkä ajoani,eli webasto ei päässyt käymään sykliänsä loppuun jolloin se karstottui. Jos Passattini olisi oma hakisin viimasuojan keulalle ja konfikuroinnista tsekkaisin että ei käynnisty ajon aikana itsekseen. Passattini on työsuhde niin webahan saa sauhuta miten haluaa, pääasia että mulla on lämmin ja heti :)

Iro

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 30.12.18 - klo:10:55
Tuli mieleen vielä että Passatissa on webasto myös automaattiohjauksella oletusarvona. Eli se pöhisee kun kone on kylmä muulloinkin kun esilämmityksessä. Tuon automaattiohjauksen voi ottaa konfigroinnista pois.

Nythän osui kylmä jakso myös pkseudulle, hitaassa ajossa kone ei juuri ajamisesta saa kunnon lämpöjä, ja tuskin olet viimasuojaa siihen asentanut vielä. Toisin sanoen webastoa on ollut enemmän kuin 30min päivässä päällä.

Juu, tuon autowebaston olin jo tarkistanut ja se oli pois päältä jo auton saadessani.
Nyt asensin siihen tuon wiimasuojan.

Sellaista tässä vielä aloin miettimään kumpi loppupelissä kannattaa, lämmittää webaston avulla moottori normilämpöiseksi vai käyttää webastoa vain mahd. vähän ja ajaa hitaasti lämpenevällä moottorilla jonka kylmäkulutus on korkeampi?
Tästä ei taida olla tarkempaa tutkimusta?

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Mika2

Nyt kun asia nousi esille, niin myös minulla ulkolämpötila näyttää noin +4 astetta liikaa. Webaston näyttämä sisälämpötila oli yön jäljiltä -3, moottoritien varrella olevat taulut näyttivät -2 ja Passat +2.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Iro - 31.12.18 - klo:10:25
Sellaista tässä vielä aloin miettimään kumpi loppupelissä kannattaa, lämmittää webaston avulla moottori normilämpöiseksi vai käyttää webastoa vain mahd. vähän ja ajaa hitaasti lämpenevällä moottorilla jonka kylmäkulutus on korkeampi?
Tästä ei taida olla tarkempaa tutkimusta?
Tämä on kyllä mielenkiintoinen kysymys, mitä itsekin joskus mietin, ilman tulosta. :)

Mitä tulee tuohon kulutukseen niin kyllähän se aika iso oli, ja kannattaa seurata. Jos joskus tulee esim 100 km siivu ajettua 80-100 alueilla niin tietokoneen lukema pitää alkaa nelosella siltä matkalta. Olettaen ettei ole poikkeus tilannetta tyyliin kova vastatuuli tai -25 pakkasta.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 31.12.18 - klo:19:41
Tämä on kyllä mielenkiintoinen kysymys, mitä itsekin joskus mietin, ilman tulosta. :)

Mitä tulee tuohon kulutukseen niin kyllähän se aika iso oli, ja kannattaa seurata. Jos joskus tulee esim 100 km siivu ajettua 80-100 alueilla niin tietokoneen lukema pitää alkaa nelosella siltä matkalta. Olettaen ettei ole poikkeus tilannetta tyyliin kova vastatuuli tai -25 pakkasta.
Riippuu varmaan mistä kulmasta asiaa katsoo. Jos on webastollisen auton hankkinut, en ymmärrä kuinka sitten haluaisi itseään kiusata kylmässä autossa samalla moottorinkin kärsiessä kylmyydestä. Kylmä / hitaasti lämpenevä moottori vie sen verran enemmän polttoainetta, että paljoa ei maksun puolelle jää Webaston huolettomalla käytöllä. Automaattikäytön pitäisi ihan samasta syystä päällä, karstat saa kyllä pienellä järjestetyllä huoltopoltolla sieltä lämmittimestä pois jos se huolettaa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 02.01.19 - klo:13:43
Riippuu varmaan mistä kulmasta asiaa katsoo. Jos on webastollisen auton hankkinut, en ymmärrä kuinka sitten haluaisi itseään kiusata kylmässä autossa samalla moottorinkin kärsiessä kylmyydestä.
Niinpä.
Itse pystyin huoletta kytkemään automaatin pois, koska ajoin 99% matka-ajoa viimasuoja nokassa. Ei ollut kylmä kuskilla eikä moottorilla. Lähtiessä 20 minuutin webasto lämmitys ensin.

Meni hermo heti sen automaatin kanssa kun joskus kilsan (parin minuutin) matkasuoritteen ajoin autoa parissa plussa asteessa talvivaatteet päällä niin eikös se siinä ajassa jo käynnistynyt pöhisemään.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

passo_s

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 28.12.18 - klo:09:42
En tiedä vielä, virhe oli tosiaan suurempi ja selkeästi havaittavissa pakkasilla. Tässä oli yli viiden asteen pakkasia, mutta olen vapailla ja perinteisesti kun työ on yhtä ajamista niin välttelen autoilua vapaillani. Tsekkaan kun on pakkasta, arki ja olen ratissa. Veikkaan että ed main yhdistelmä vielä toteutuu tammikuussa :)
Jep. Sopeuttaminen merkkihuollossa auttoi, nyt oli -10 pakkasta ja Passat näyttää samaa kuin kodin ulkolämpötilamittaus.

redcloud

Webaston kulutukseen liittyen. DSG+1.4TSI 150hp.

Kesällä tieteiskone valehtelee 0,3-0,5l/100km - talvella luvut varmaankin aika samoissa.
Edellinen tankkaus: ajotietokone sanoi 606km ja 8,2l/100km. Todellinen kulutus 62l, eli 10,2l/100km.
Käyttö oli tällä tankillisella 200km moottoritietä ja loput käytännössä kaupunkia ympäri n. 5-10km matkoja.
Webastoa käytän paljon. Joka startille koitan saada vähintään 10min lämmitystä. Usein sammutan lähes heti kun lähden ajamaan, mutta usein myös unohtuu ja 30min se polttelee menemään. Automaattisen lämmityksen olen kytkenyt pois. En nyt suorittanut korkeamman tason matematiikkaa, mutta väitän tuon vievän jonkin verran enemmän kuin 0,1l/10min.

Joka tapauksessa pointti oli, että webastoa käyttämällä saat kulutusta nostettua +2l helpohkosti.

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 03.01.19 - klo:09:41
Webaston kulutukseen liittyen. DSG+1.4TSI 150hp.

Kesällä tieteiskone valehtelee 0,3-0,5l/100km - talvella luvut varmaankin aika samoissa.
Edellinen tankkaus: ajotietokone sanoi 606km ja 8,2l/100km. Todellinen kulutus 62l, eli 10,2l/100km.
Käyttö oli tällä tankillisella 200km moottoritietä ja loput käytännössä kaupunkia ympäri n. 5-10km matkoja.
Webastoa käytän paljon. Joka startille koitan saada vähintään 10min lämmitystä. Usein sammutan lähes heti kun lähden ajamaan, mutta usein myös unohtuu ja 30min se polttelee menemään. Automaattisen lämmityksen olen kytkenyt pois. En nyt suorittanut korkeamman tason matematiikkaa, mutta väitän tuon vievän jonkin verran enemmän kuin 0,1l/10min.

Joka tapauksessa pointti oli, että webastoa käyttämällä saat kulutusta nostettua +2l helpohkosti.

Voisihan tuosta myös nopeasti päätellä, erittäin lyhyellä matematiikalla :D seuraavaa:
tankillisella ns. lyhyempää kaupunkiajoa 5-10km yhteensä 400km. Jos lasketaan vaikka jokainen ajo 10km mittaiseksi, ja jokaiselle kerralle 10min lämmitystä webastolla niin noita lämmityskertoja tulisi 40. Jos oletetaan että lämmitystä olisi käytetty vain joka toinen kerta, noita kertoja olisi 20. -> jos Webasto vie 0,1l / 10min niin tuo olisi yhteensä 2 litraa....

Rusakko

Hei,

Piti oikein rekisteröityä foorumille toiveissa saada apua auton hankintaan. Tällä hetkellä eniten kiinnostaa käytetty, hyvin varusteltu, Passatin Alltrack automaattina ja dieselinä noin 40-80 tkm ajettuna ja tavoite on ajaa noin 100 tkm 4 vuoteen aina sinne 140-180 tkm asti. Foorumia kahlattuani tiedon/kommenttien jyvästen koostaminen on haastavaa, joten muutama kysymys:

1. moottori: kuinka luotettavana voi tuota 2.0 TDI:tä pitää perusrakenteensa ja apu- sekä päästölaitteittensa osalta?
-euro 6 tarkoittanee adblueta, mikä on sen toimintavarmuus? Litkun DIY täyttöhommat ja kustannukset en näe ongelmana.
-kuinkas hanakka egr on keljuilemaan? Euro6 Adblue koneissa käsittääkseni egr voi ollakin vähävikainen mahdollisen "passiivisuutensa" vuoksi, mutta ilman adblueta olevat harvat euro6-moottorit kuulostavat olevan egr:n osalta turhankin aktiivisia, mikä voinee johtaa herkemmin mm. pakokaasunkierräyksestä aiheutuviin lieveilmiöihin (imusarjan tukkeutuminen, männän renkaiden jumit ja tukokset, turbon siipien jumit...)

2. automaattivaihteisto: DSG:n iki-ihana luotettavuus kysymys aina esille, mutta tarviiko huolia, jos öljyt vaihtaa n. 60 tkm välein? Kaksoismassaongelmia?

3. muuta mitä pitäisi em. yksilöissä ottaa huomioon, kun ajattelee kilometrejä? 
-ruostetta jo/ruostuuko?
-määräaikaishuoltojen lisäksi mitä kaikkea saa varautua uusimaan?
-huoltojen ja varaosien hinnoittelu ns. merkkiliikkeissä?
-mitä tahansa vähänkään merkittävämpää mitä Passatin omistajana olisi hyvä tietää?

Arvostan paljon autossa luotettavuutta ja toimintavarmuutta, mitä nykyinen aasialainen euro5 diesel automaatti on tarjonnut ja mittarissa kohta 200 tkm.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - 03.01.19 - klo:15:28
Hei,

Piti oikein rekisteröityä foorumille toiveissa saada apua auton hankintaan. Tällä hetkellä eniten kiinnostaa käytetty, hyvin varusteltu, Passatin Alltrack automaattina ja dieselinä noin 40-80 tkm ajettuna ja tavoite on ajaa noin 100 tkm 4 vuoteen aina sinne 140-180 tkm asti. Foorumia kahlattuani tiedon/kommenttien jyvästen koostaminen on haastavaa, joten muutama kysymys:

1. moottori: kuinka luotettavana voi tuota 2.0 TDI:tä pitää perusrakenteensa ja apu- sekä päästölaitteittensa osalta?
-euro 6 tarkoittanee adblueta, mikä on sen toimintavarmuus? Litkun DIY täyttöhommat ja kustannukset en näe ongelmana.
-kuinkas hanakka egr on keljuilemaan? Euro6 Adblue koneissa käsittääkseni egr voi ollakin vähävikainen mahdollisen "passiivisuutensa" vuoksi, mutta ilman adblueta olevat harvat euro6-moottorit kuulostavat olevan egr:n osalta turhankin aktiivisia, mikä voinee johtaa herkemmin mm. pakokaasunkierräyksestä aiheutuviin lieveilmiöihin (imusarjan tukkeutuminen, männän renkaiden jumit ja tukokset, turbon siipien jumit...)

2. automaattivaihteisto: DSG:n iki-ihana luotettavuus kysymys aina esille, mutta tarviiko huolia, jos öljyt vaihtaa n. 60 tkm välein? Kaksoismassaongelmia?

3. muuta mitä pitäisi em. yksilöissä ottaa huomioon, kun ajattelee kilometrejä? 
-ruostetta jo/ruostuuko?
-määräaikaishuoltojen lisäksi mitä kaikkea saa varautua uusimaan?
-huoltojen ja varaosien hinnoittelu ns. merkkiliikkeissä?
-mitä tahansa vähänkään merkittävämpää mitä Passatin omistajana olisi hyvä tietää?

Arvostan paljon autossa luotettavuutta ja toimintavarmuutta, mitä nykyinen aasialainen euro5 diesel automaatti on tarjonnut ja mittarissa kohta 200 tkm.

Itselläni speksien mukainen ei-AllTrack Passat. Ajettu 3,5 vuotta ja 60 tkm. DSG-öljyt tosiaan juuri vaihdettu, ja olikohan samalla Haldexiin myös. Ei ongelmia, AdBlue vaivaton. Katsastusmieskin kehui että ei edes huohota öljyä (en sitten tiedä huohottaako jotkut merkit/mallit).
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

TeroPee

Lainaa-mitä tahansa vähänkään merkittävämpää mitä Passatin omistajana olisi hyvä tietää?

Haldex gen5 esipainepumpun "suodatin" menee tukkoon, öljyn kierto estyy ja sen jälkeen auto ei enää vedä takaa. Huonossa tapauksessa pumppu ja/tai äly rikkoontuu. Pelkkä öljyn vaihto 3v tai 60tkm välein ei ole riittävä toimenpide.

Nelivedon toimivuus kannattaa siis testata ja vaikka se toimisi, kannattaa sihti putsata ja vaihtaa öljyt säännöllisesti sen jälkeen. Työ ei ole iso ja onnistuu tarvittaessa vaikka omalla pihalla pukkien varassa. Lisää informaatiota toisenmerkkisestä, mutta täysin samanlaisesta rakenteesta: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=168622
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

redcloud

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 03.01.19 - klo:12:15
Voisihan tuosta myös nopeasti päätellä, erittäin lyhyellä matematiikalla :D seuraavaa:
tankillisella ns. lyhyempää kaupunkiajoa 5-10km yhteensä 400km. Jos lasketaan vaikka jokainen ajo 10km mittaiseksi, ja jokaiselle kerralle 10min lämmitystä webastolla niin noita lämmityskertoja tulisi 40. Jos oletetaan että lämmitystä olisi käytetty vain joka toinen kerta, noita kertoja olisi 20. -> jos Webasto vie 0,1l / 10min niin tuo olisi yhteensä 2 litraa....

No se on vasta 2/62l.

Mutta jos nyt puretaan lähemmäs oikein, niin voihan se 0.1l pitääkin paikkansa.
400km, lähtöjen määrä varmaankin lähempänä 60 kun lähes joka päivä ajetaan, käyttöjä keskimäärin vajaa 2 päivässä kun ihan aina ei muista sitä laittaa - sanotaan 1,8 ja kesto keskimäärin 15min.
1,8*30pv*15min/10min*0,1l=8,1litraa.
Kulutus ilman webastoa (8l pois): (62-8)/606*100=8.9l.
Ajotieteiskone tosiaan valehtelee sen 0,3-0,5->todellinen kulutus ~8.6l. Ollaan aika lähellä virhemarginaalia mikä on tämän tason matematiikassa iso. :)


Herr K

Kävinpä huvikseni vilkaisemassa Passatin konfiguraattoria, kun hinnat päivittyivät vuoden vaihteessa. Näyttää siltä, että värivalikoima on (ainakin Variantissa) supistunut entisestään ja tarjolla on yhteensä vain kahdeksan värivaihtoehtoa (kaksi perusväriä, viisi metalliväriä ja yksi erikoisväri). Näistä vaihtoehdoista neljä on harmaata, kaksi valkoista, yksi musta ja väriläiskänä joukossa tummansininen  :o Alkaa olla aika yksitoikkoista... Eipä tosin ollut Saksan konfiguraattorissakaan enempää vaihtoehtoja, joten lieneekö syynä sitten tulossa oleva facelift.



VW Passat Variant GTE

passo_s

#704
1.6 TDI DSG vm 2017
Kappas, onkohan vika iskenyt DSG laatikkoon? Keppi on D asennossa, ajelen hissukseen lumista luiskaa ylös ryömittämällä. Luiskan alussa olen antanut inan kaasua ja sitten kun auto liikkuu eteenpäin olen ottanut jalan pois kokonaan kaasupolkimelta. Siinä vaiheessa kun auto ryömii ilman kaasun painamista yht äkkiä se ikään kuin kytkisi itsekseen vapaalle. Valuu sitten vapaalla alas luiskaa, kaasua kun painaa niin kierrokseet vaan nousee, vaihde ei kytkeydy. Koko episodin ajan vaihdekeppi on asennossa D ja auto hold on myös päällä. Tätä ollut nyt kolme päivää peräkkäin, tänään taas testaan. Autossa on jotain etutörmäysvaroittimia ja kaula umpi lumessa, tuskin ne lumen alla "tiedottoimassa tilassa" olevat anturit vapaalle heittää laatikon? Ruma rusaus on tullut   kolmisen kertaa itsellä ja muutaman kerran toisella kuskilla, kun on vaihtanut pakille. Rusaus on tullut noin kerran kuussa. 60 tkm se DSG kesti?

isosubbari

nyt ollut pari viikkoa ajossa 1.5TSI ja huomasin ilokseni että autossahan on tuplaputket takana, mutta ne on jätetty puskurin alle/taakse piiloon, eli kääntyy juuri 90 astetta ennen takapuskuria. Onko kukaan löytänyt/laittanut näihin pieniä jatkoja joilla saisi tyylikkäästi pilkistämään puskurin alta  ;D ;D

Kaiken puolin tyytyväinen autooni, ainut että parkkitutkat häiriintyy lumesta todella paljon helpommin kuin ex vm.2014 seat leon, siinä ei juuri koskaan ollut ongelmaa lumesta..

On muuten uusi DSG ja 1.5TSI evo hyvä pari, vaihtoja ei huomaa kun mittaristosta! 8)

Rusakko

Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 03.01.19 - klo:15:35
Haldex gen5 esipainepumpun "suodatin" menee tukkoon, öljyn kierto estyy ja sen jälkeen auto ei enää vedä takaa. Huonossa tapauksessa pumppu ja/tai äly rikkoontuu. Pelkkä öljyn vaihto 3v tai 60tkm välein ei ole riittävä toimenpide.

Nelivedon toimivuus kannattaa siis testata ja vaikka se toimisi, kannattaa sihti putsata ja vaihtaa öljyt säännöllisesti sen jälkeen. Työ ei ole iso ja onnistuu tarvittaessa vaikka omalla pihalla pukkien varassa. Lisää informaatiota toisenmerkkisestä, mutta täysin samanlaisesta rakenteesta: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=168622

Kolusin tuon audiclubin ketjun läpi, ja tämä kyllä on juurikin näitä sarjassa "hyvä tietää" ja ehkä jopa tehdä asialle jotain. Toivottavasti huollot näitä tekevät rutiinilla ja jokseenkin järkevään hintaan, kun itse en niin ole ropaamisesta kiinnostunut. Jos öljynvaihto 3v/60tkm riitä, niin toivottavasti sitten em. +sihdin puhdistus riittäisi. Alkaa nelivedot lakata kiinnostamasta, jos niistä tulee kohtuuton kuluerä tai stressi.

Rusakko

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - 03.01.19 - klo:15:28
Hei,

Piti oikein rekisteröityä foorumille toiveissa saada apua auton hankintaan. Tällä hetkellä eniten kiinnostaa käytetty, hyvin varusteltu, Passatin Alltrack automaattina ja dieselinä noin 40-80 tkm ajettuna ja tavoite on ajaa noin 100 tkm 4 vuoteen aina sinne 140-180 tkm asti. Foorumia kahlattuani tiedon/kommenttien jyvästen koostaminen on haastavaa, joten muutama kysymys:

1. moottori: kuinka luotettavana voi tuota 2.0 TDI:tä pitää perusrakenteensa ja apu- sekä päästölaitteittensa osalta?
-euro 6 tarkoittanee adblueta, mikä on sen toimintavarmuus? Litkun DIY täyttöhommat ja kustannukset en näe ongelmana.
-kuinkas hanakka egr on keljuilemaan? Euro6 Adblue koneissa käsittääkseni egr voi ollakin vähävikainen mahdollisen "passiivisuutensa" vuoksi, mutta ilman adblueta olevat harvat euro6-moottorit kuulostavat olevan egr:n osalta turhankin aktiivisia, mikä voinee johtaa herkemmin mm. pakokaasunkierräyksestä aiheutuviin lieveilmiöihin (imusarjan tukkeutuminen, männän renkaiden jumit ja tukokset, turbon siipien jumit...)

2. automaattivaihteisto: DSG:n iki-ihana luotettavuus kysymys aina esille, mutta tarviiko huolia, jos öljyt vaihtaa n. 60 tkm välein? Kaksoismassaongelmia?

3. muuta mitä pitäisi em. yksilöissä ottaa huomioon, kun ajattelee kilometrejä? 
-ruostetta jo/ruostuuko?
-määräaikaishuoltojen lisäksi mitä kaikkea saa varautua uusimaan?
-huoltojen ja varaosien hinnoittelu ns. merkkiliikkeissä?
-mitä tahansa vähänkään merkittävämpää mitä Passatin omistajana olisi hyvä tietää?

Arvostan paljon autossa luotettavuutta ja toimintavarmuutta, mitä nykyinen aasialainen euro5 diesel automaatti on tarjonnut ja mittarissa kohta 200 tkm.

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 03.01.19 - klo:15:33
Itselläni speksien mukainen ei-AllTrack Passat. Ajettu 3,5 vuotta ja 60 tkm. DSG-öljyt tosiaan juuri vaihdettu, ja olikohan samalla Haldexiin myös. Ei ongelmia, AdBlue vaivaton. Katsastusmieskin kehui että ei edes huohota öljyä (en sitten tiedä huohottaako jotkut merkit/mallit).

Kiitos Tonttu66:lle.
Kaipaisin muilta vielä lisää kommentteja etenkin kohtiin 1. ja 2., mutta myös 3. kohtiin.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - 05.01.19 - klo:11:17
Kolusin tuon audiclubin ketjun läpi, ja tämä kyllä on juurikin näitä sarjassa "hyvä tietää" ja ehkä jopa tehdä asialle jotain. Toivottavasti huollot näitä tekevät rutiinilla ja jokseenkin järkevään hintaan, kun itse en niin ole ropaamisesta kiinnostunut. Jos öljynvaihto 3v/60tkm riitä, niin toivottavasti sitten em. +sihdin puhdistus riittäisi. Alkaa nelivedot lakata kiinnostamasta, jos niistä tulee kohtuuton kuluerä tai stressi.

Luin pari ensimmäistä viestiä tuosta ketjusta. Siellä ehdoteltiin mm., että öljyn vaihtoväli lyhennetään 30 tkm, mutta ei mitä turhaan vaihtaa proppuja, kun ne voi hyvin käyttää uudestaan (vaikka huolto-ohjelman mukaan proput aina vaihdetaan). Suhtaudun varauksella näihin ”esson baarissa kuultua” tyylisiin huolto-ohjelmista poikkeamisiin.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Rusakko

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - 05.01.19 - klo:11:17
Kolusin tuon audiclubin ketjun läpi, ja tämä kyllä on juurikin näitä sarjassa "hyvä tietää" ja ehkä jopa tehdä asialle jotain. Toivottavasti huollot näitä tekevät rutiinilla ja jokseenkin järkevään hintaan, kun itse en niin ole ropaamisesta kiinnostunut. Jos öljynvaihto 3v/60tkm riitä, niin toivottavasti sitten em. +sihdin puhdistus riittäisi. Alkaa nelivedot lakata kiinnostamasta, jos niistä tulee kohtuuton kuluerä tai stressi.


Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 05.01.19 - klo:12:17
Luin pari ensimmäistä viestiä tuosta ketjusta. Siellä ehdoteltiin mm., että öljyn vaihtoväli lyhennetään 30 tkm, mutta ei mitä turhaan vaihtaa proppuja, kun ne voi hyvin käyttää uudestaan (vaikka huolto-ohjelman mukaan proput aina vaihdetaan). Suhtaudun varauksella näihin ”esson baarissa kuultua” tyylisiin huolto-ohjelmista poikkeamisiin.

Jos Haldexin öljyt vaihtaa/vaihdattaa 30 tkm välein, niin se on kyllä turhan usein (vaiva+kustannus). Mielummin se 60 tkm ja putsaa samalla sihdinkin. Eipä tuo sihdin puhdistus rakettitieteeltä vaikuta, mutta jos huollot epäröi, eikä ole rutiinia ja tekee vain siksi kun asiakas käskee, niin helposti hinnoittelevat työn pilviin ja kulut kasvavat. Sikäli aihe on kiinnostava, että Haldexeja taitaa olla nykyjään vähän joka valmistajalla, joten ehkä tämä ei ole vain VW:n juttu...   


Rusakko

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - 03.01.19 - klo:15:28
Hei,

Piti oikein rekisteröityä foorumille toiveissa saada apua auton hankintaan. Tällä hetkellä eniten kiinnostaa käytetty, hyvin varusteltu, Passatin Alltrack automaattina ja dieselinä noin 40-80 tkm ajettuna ja tavoite on ajaa noin 100 tkm 4 vuoteen aina sinne 140-180 tkm asti. Foorumia kahlattuani tiedon/kommenttien jyvästen koostaminen on haastavaa, joten muutama kysymys:

1. moottori: kuinka luotettavana voi tuota 2.0 TDI:tä pitää perusrakenteensa ja apu- sekä päästölaitteittensa osalta?
-euro 6 tarkoittanee adblueta, mikä on sen toimintavarmuus? Litkun DIY täyttöhommat ja kustannukset en näe ongelmana.
-kuinkas hanakka egr on keljuilemaan? Euro6 Adblue koneissa käsittääkseni egr voi ollakin vähävikainen mahdollisen "passiivisuutensa" vuoksi, mutta ilman adblueta olevat harvat euro6-moottorit kuulostavat olevan egr:n osalta turhankin aktiivisia, mikä voinee johtaa herkemmin mm. pakokaasunkierräyksestä aiheutuviin lieveilmiöihin (imusarjan tukkeutuminen, männän renkaiden jumit ja tukokset, turbon siipien jumit...)

2. automaattivaihteisto: DSG:n iki-ihana luotettavuus kysymys aina esille, mutta tarviiko huolia, jos öljyt vaihtaa n. 60 tkm välein? Kaksoismassaongelmia?

3. muuta mitä pitäisi em. yksilöissä ottaa huomioon, kun ajattelee kilometrejä? 
-ruostetta jo/ruostuuko?
-määräaikaishuoltojen lisäksi mitä kaikkea saa varautua uusimaan?
-huoltojen ja varaosien hinnoittelu ns. merkkiliikkeissä?
-mitä tahansa vähänkään merkittävämpää mitä Passatin omistajana olisi hyvä tietää?

Arvostan paljon autossa luotettavuutta ja toimintavarmuutta, mitä nykyinen aasialainen euro5 diesel automaatti on tarjonnut ja mittarissa kohta 200 tkm.

Aika vähäistä on kommenttien määrä. Vain pari tullut. Ottaisin mieluusti niitä vastaan, joten älkää pidätelkö. Saa avautua.

4. navigointi: nähtävästi navigointia ei näissä Alltrackeissa tunnu olevan ihan joka yksilössö. Jos onkin, niin onnistuuko karttojen päivitys ja kameratolppien päivitykset veloituksetta DIY-meiningillä parkkipaikalla?

5. Ajovaloautomatiikka: liekö semmosta, kun yhtä Alltrackia kävin katsomassa ja myyjä ei osannut kertoa. Kovasti vaikuttivat ledeiltä sekä lähi-/kaukovalot.




Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - 08.01.19 - klo:20:02
Aika vähäistä on kommenttien määrä. Vain pari tullut. Ottaisin mieluusti niitä vastaan, joten älkää pidätelkö. Saa avautua.

4. navigointi: nähtävästi navigointia ei näissä Alltrackeissa tunnu olevan ihan joka yksilössö. Jos onkin, niin onnistuuko karttojen päivitys ja kameratolppien päivitykset veloituksetta DIY-meiningillä parkkipaikalla?

5. Ajovaloautomatiikka: liekö semmosta, kun yhtä Alltrackia kävin katsomassa ja myyjä ei osannut kertoa. Kovasti vaikuttivat ledeiltä sekä lähi-/kaukovalot.

4. Navigointi on joko Discover Media tai Discover Pro. Mediassa karttatiedostot ovat suoraan SD-kortilla, Prossa karttatiedostot kopioidaan SD-kortilta laitteen sisäiseen muistiin. Molempiin julkaistaan karttatiedostot 2 kertaa vuodesta ja päivitetään täältä, DIY onnistuu hyvin.
https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/fi/fi/index#/

5. Ajovaloautomatiikka (AUTO-asento valokytkimessä) löytyy käsittääkseni joka Passatista, oli halogeenit tai ledit. Kaukovaloautomatiikka ja Dynamic Light Assist (mukautuvat kaukovalot, vaatii dynaamiset ledit ja tuulilasikameran) ovat lisävarusteita.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

isosubbari

Onko muilla sedan malleissa takalasin, hattuhyllyn lähettyvillä ärsyttävää natinaa näin talvella?

Rimpula

Lainaus käyttäjältä: Tsibage - 28.12.18 - klo:08:19
Mulla ilmennyt samanlainen ongelma viime viikkoina. Näyttää aika tasaisesti neljä astetta liian lämmintä. Onko sulla ratkennut tämä?

Täällä myös lämpöanturi meni sekaisin pari viikkoa sitten vm 2015 1.4 TSI koneesta.

Paneelissa oli säännöstään +10 - +5 astetta todellista lämpöisempi lukema. Oireilua kesti noin viikon jonka jälkeen hajosi ensin webasto (virheilmoitus webaston käynnistyksen yhteydessä: "auxiliary heater error") ja sitten heti perään meni Start Stop järjestelmä (heti käynnistettäessä tulee ilmoitus "Start Stop error")

Nyt taas lämpömittari antaa oikeaa lukemaa, mutta toki webasto olisi talvella mukava. Loppukuusta vien auton pajalle katsotaan mitä löytyy, huollosta sanoivat että ajaa voisi huoletta noilla virheilmoituksilla ja tutkitaan ensin testerillä mitä virheitä mahdollisti löytyy.

Oliko muilla lämpötilaongelmista kärsivillä selvinnyt mitä oli mennyt rikki ja paljonko tuosta on odotettavissa laskua  ::)

r_p

Omat arviot Alltrack 190hv 2018 ajettu 15tkm (7v automaatti ehti tulla autoon). Edellinen auto oli 4veto bemari, jolla ajoin 16 vuotta.

Onhan tämä nyt ihan helkutin hieno auto. En tajua mitä oikeaa hyötyä saisi enää mistään kalliimmasta autosta ja niiden ihmeellisemmistä varusteista tai hienommista materiaaleista. Varmaan jos asuisin autossa niin sitten. Nyt tulee lähinnä sellainen olo, että investointi menee hukkaan, kun sen verran vähän siellä loppujen lopuksi istuu. Olisi varmaan vastaava Golf variantkin ollut ihan passeli auto.


Miinukset:

Vaihteiston/moottorin viive liikkeelle lähdössä, mitä muissakin (diesel-autom.) VW/Audi malleissa on valiteltu testeissä.

Tavaratilan valaistus

Moottori heikosti "paketoitu" muoveihin, tuntuu että nyt talvella kone on täysin lämmettyäänkin suht lyhyen stopin jälkeen taas ihan kylmä. Vanhassa bemarissa kun kone oli lämmin niin kovalla pakkasellakin useamman tunninkin jälkeen kone oli lämmin. 

Vaikka tykkään tosi paljon juuri ohjauksesta ja sen monen mielestä liiasta keveydestä, niin talvirenkailla se meni kyllä liian löysäksi ja tunnottomaksi. Saisi olla joku talviasetus sille.




finnman

Eikös Alltrackissä ole ajoprofiilin valinta? Joten eikun sport-asetus ohjaukseen päälle ja pitäisi jäykistyä. Taitaa alustakin olla piirun verran jäykempi, kuin bensamoottoreissa?
Sen verran olen kerännyt kokemusta(53tkm) nykyisestä, että uudet talvirenkaat ovat aika luirut ajaa alussa. Milli pari kun lähtee
pintaa pois paranee vakaus kummasti. Rengaspaineillakin voi asiaa parantaa, mutta mielestäni siinä ei kannata liioitella liikaa? Itse ajelen n.2.6kilon paineilla(asetettu +5 asteessa) ja hyvin HKL8 toimii. Jopa eco-ohjauksella voi ajella nyt, mikä oli uusilla talvirenkailla lähes käyttökelvoton vaihtoehto ennen kulumista.

Lämpenemisestä ja "lämmönpitämisestä" olen samaa mieltä. Ilman webastoa olisi kyyti melko raikasta auton sisällä jo pikkupakkasilla. Jostain syystä systeemi on suunniteltu ohjamaan(nyt puhun 1.4Tsi bensakoneesta) lämmintä nestettä pitkän aikaa kiertämään moottorissa, ennenkuin se päästetään täydellä menenään lämmityslaitteen? Ilman polttoainelämmitintä taajamassa ei moottorin lämpömittari nouse mitkään aikaan ja sen tuntuu sisällä.
Sisävalo on surkea joo. Tai miksi se ei ole led, kuten muutkin valot autossa? Ja sijainti voisi olla tavaratilassa myös :)

Seva

Lainaus käyttäjältä: finnman - 11.01.19 - klo:16:44
Lämpenemisestä ja "lämmönpitämisestä" olen samaa mieltä. Ilman webastoa olisi kyyti melko raikasta auton sisällä jo pikkupakkasilla.

Tarkoitat tässä varmaankin lämpenemistä liikkeelle lähdön jälkeen? Kyllä lämpö tuntuu sitten riittävän kun haluttu lämpötila on saavutettu. Tosin itselläni ei ole vielä kokemusta siitä kun pakkanen painuu alle -20 C.

Lainaus käyttäjältä: finnman - 11.01.19 - klo:16:44
Jostain syystä systeemi on suunniteltu ohjamaan(nyt puhun 1.4Tsi bensakoneesta) lämmintä nestettä pitkän aikaa kiertämään moottorissa, ennenkuin se päästetään täydellä menenään lämmityslaitteen? Ilman polttoainelämmitintä taajamassa ei moottorin lämpömittari nouse mitkään aikaan ja sen tuntuu sisällä.

Tämä on varmaankin hyvä ratkaisu moottorin ja päästöjen kannalta, mutta hidastaa sisätilojen lämpiämistä.

Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

J

Lainaus käyttäjältä: Rusakko - 03.01.19 - klo:15:28
Hei,

Piti oikein rekisteröityä foorumille toiveissa saada apua auton hankintaan. Tällä hetkellä eniten kiinnostaa käytetty, hyvin varusteltu, Passatin Alltrack automaattina ja dieselinä noin 40-80 tkm ajettuna ja tavoite on ajaa noin 100 tkm 4 vuoteen aina sinne 140-180 tkm asti. Foorumia kahlattuani tiedon/kommenttien jyvästen koostaminen on haastavaa, joten muutama kysymys:

1. moottori: kuinka luotettavana voi tuota 2.0 TDI:tä pitää perusrakenteensa ja apu- sekä päästölaitteittensa osalta?
-euro 6 tarkoittanee adblueta, mikä on sen toimintavarmuus? Litkun DIY täyttöhommat ja kustannukset en näe ongelmana.
-kuinkas hanakka egr on keljuilemaan? Euro6 Adblue koneissa käsittääkseni egr voi ollakin vähävikainen mahdollisen "passiivisuutensa" vuoksi, mutta ilman adblueta olevat harvat euro6-moottorit kuulostavat olevan egr:n osalta turhankin aktiivisia, mikä voinee johtaa herkemmin mm. pakokaasunkierräyksestä aiheutuviin lieveilmiöihin (imusarjan tukkeutuminen, männän renkaiden jumit ja tukokset, turbon siipien jumit...)

Omalla vedetty nyt 115tkm, rekisteröity 10/15, omia ajokilomtrejä tuosta 100tkm. Adbluet olen ottanut joko suoraan pumpulta tai Motonetistä, ei koskaan Marmorilta. Egr kaupunkiajossa tuntuu polttelevan kerran viikossa. Edellisessä huollossa todettiin kampiakselin stefan vuoto ja stefa vaihdettiin.

2. automaattivaihteisto: DSG:n iki-ihana luotettavuus kysymys aina esille, mutta tarviiko huolia, jos öljyt vaihtaa n. 60 tkm välein? Kaksoismassaongelmia?

Vaihteistossa ei ole ollut mitään sanottavaa muuta kuin että se on tyypillinen dsg. Kävin just koeajamassa A6 allroadin ja onhan se erilainen. Mutta kun pienet nykäykset hyväksyy, ei muuta kuin lappua lattiaan.


3. muuta mitä pitäisi em. yksilöissä ottaa huomioon, kun ajattelee kilometrejä? 
-ruostetta jo/ruostuuko?
-määräaikaishuoltojen lisäksi mitä kaikkea saa varautua uusimaan?
-huoltojen ja varaosien hinnoittelu ns. merkkiliikkeissä?
-mitä tahansa vähänkään merkittävämpää mitä Passatin omistajana olisi hyvä tietää?

Ekassa katsastuksessa ei ruosteen häivääkään missään, mitä nyt pakarissa normijälkiä. Huollot olleet merkkiliikkeessä jotain 500-700,. Tuplaturbossa vissiin moniura vaihdetaan 120 tonnissa eli kohta. Paikasta riippuen tonnin luokkaa eli 120tkm perushuolto dsg- ja haldex -öljynvaihdoilla + moniura on varmaan lähelle kahta tonnia.

Arvostan paljon autossa luotettavuutta ja toimintavarmuutta, mitä nykyinen aasialainen euro5 diesel automaatti on tarjonnut ja mittarissa kohta 200 tkm.

Ei pahaa sanottavaa tähän mennessä, pisimpään omistamani oma auto. Normi äänentoisto huono, mutta parani uusillä etusarjoilla ja Alpinen subbarilla. Combo löytyy äänentoistoketjusta. B8 Passatin tyyppivika on myös irtoilevat lampunpesimien suuttimet, omat katosivat kuutostien ojaan. Takakontin valoa joku moitti ja se on totta -surkea kynttilä kun vertaa vaikka exääni BMW f11:een.
A6 Allroad -17

_tomi

Hei.

Aikomuksena päivittää perheautoa lähiaikoina uudempaan ja miettinyt yhtenä vaihtoehtona 1.4 tsi passattia 15/16 vuotimallrista lähtien.

Ja onko jotain erityistä huomioitavaa muuten jos kyseessä vaikkapa 80tkm ajettu yksilö..?
Onko tuossa tsi koneessa (125 tai 150hv) vielä jakoketju ongelmia tai muuta mitä pitäisi tietää?

icecold

Lainaus käyttäjältä: _tomi - 28.01.19 - klo:21:18
Hei.

Aikomuksena päivittää perheautoa lähiaikoina uudempaan ja miettinyt yhtenä vaihtoehtona 1.4 tsi passattia 15/16 vuotimallrista lähtien.

Ja onko jotain erityistä huomioitavaa muuten jos kyseessä vaikkapa 80tkm ajettu yksilö..?
Onko tuossa tsi koneessa (125 tai 150hv) vielä jakoketju ongelmia tai muuta mitä pitäisi tietää?

Jakoketjua ei ainakaan näissä B8 malleissa tietääkseni ole ja dsg:kin pitäis olla pykälää parempi kuin vanhassa b7 mallissa, korjatkaa jos olen väärässä ::)

Itse omistan MY17 1.4tsi 150hv joka on dsg7 ja itsellä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa tähän asti, auto ollut 2v ja 58tkm,
Erittäin tilava ja omaan kukkaroon sopivat ylläpitokulut. Keskikulutus talvella aika sekalaisella ajolla 7l/100km ja webastolla ja kesällä 5l/100km
Niin kauan kun auto toimii eikä korjaus kustannukset käy liian kalliiksi myös niinkauan aion auton pitää, täältä siis suositttelut  ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy