Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.06.18 - klo:15:30
Kannattaa samalla kysyä josko jostain löytyisi edullisesti sellaiset 80-luvun henkeä huokuvat keltaiset huomiovalot? Jos noita ylimääräisiä lamppuja kerran menneisyyden muisteluissa haluaa polttaa perässäkin?
Miksi takavalot on keksitty? Onko siinä jotain hienoa kun takavalot ovat pimeänä myös sumussa ja lumisateessa?

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 07.07.18 - klo:10:30
Miksi takavalot on keksitty? Onko siinä jotain hienoa kun takavalot ovat pimeänä myös sumussa ja lumisateessa?
Ei niitä silloin pidetä pimeänä. Valokatkaisijasta kytketään etu- ja takasumuvalot (varustelusta riippuen) päälle keliolosuhteen niin vaatiessa.

Ei ne päiväajovalot keulallakaan noissa olosuhteissa riitä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

foxnen

Jos tuo takavalojen palamattomiuus häiritsee, niin käykää koodauttamassa päälle.
Minulla ne palaa myös 0- ja autoasenossa. Tuskin nuo led-valot syö niin paljon sähköä..., mutta näkyvyyttä riittää.🙂
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: foxnen - 08.07.18 - klo:10:43
Jos tuo takavalojen palamattomiuus häiritsee, niin käykää koodauttamassa päälle.
Minulla ne palaa myös 0- ja autoasenossa. Tuskin nuo led-valot syö niin paljon sähköä..., mutta näkyvyyttä riittää.🙂
Häiritseehän se, esim vasta-auringon aikaan, mutten silti kehtaa pysäytellään vieraita autoja ja kytkeä niille valoja päälle. Omassani toki palaa takavalot myös päiväajovalojen kanssa. Enemmän niistä hyötyä on kuin haittaa.

Skoda85

4000km ajettu nyt Passat B8 DSG 1.6tdi:llä. Viimeisin kulutuslukema oli 640km ajetulta matkalta, sisälti edestakaisin matkan Tampereelle ja ajot siellä + vielä 100km kaupungissa ajoa.

Keskikulutus ajotietokoneella 4,6l 100km kohden.

Edelleen varsin tyytyväinen.

passo_s

Onko muilla keskikonsolin isossa näytössä satunnaista väreilyä ? Tilasin huoltoon ajan, Passat säikähti Laakkosen keikkaa niinpahoin että seuraavassa startissa näytössä ei enää olekkaan mitään vikaa.

spr

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 27.07.18 - klo:00:56
Onko muilla keskikonsolin isossa näytössä satunnaista väreilyä ? Tilasin huoltoon ajan, Passat säikähti Laakkosen keikkaa niinpahoin että seuraavassa startissa näytössä ei enää olekkaan mitään vikaa.

Pari kertaa on tapahtunut niin että näyttö tosiaan väreilee, näyttää graffat jotenkin väärin, tai näyttö ei ota kosketuksia vastaan. Joka kerta on korjaantunut kun radion boottaa (pitää virtanappia niin pitkään pohjassa, että se tosiaan starttaa itsensä uusiksi - lyhyt painallus tuo vain kellon ruutuun eli laite vaihtaa vain moodia).

Sokota09

Harkinnassa on diesel auton hankkiminen ja Pasuunasta näyttää löytyvä aika hyvin vaihtoautoja 150 hv ja 190 hv versioista järkevillä kilometreillä. Onko noissa kuinka paljon kulutuksessa eroja, varsinkin silloin, jos tuo 190 heppainen versio on nelivedolla?

autoilija14

Omalla kohdalla näin (kulutuslukemat tankkausten perusteella):

entinen:
Passat Variant 140hv TDI manuaali vm2014, oli käytössä uudesta reilut 3 vuotta
keskikulutus: 6,4 l/100 km

nykyinen:
Passat Variant 190hv TDI 4M DSG vm2017, ollut käytössä n. 10 kuukautta
keskikulutus: 6,6 l/100 km

Molemissa Webasto joka on ollut normikäytössä talvisin. Molemmat käyneet läpi VW:n normaali huoltoohjelman. Oma ajoprofiili on lähinnä "sekalainen", nykyisessä taitaa kuitenkin vielä olla maantieajoa hieman enemmän ...

Mutta tässä vaihessa ero on yllättävän pieni ottaen huomioon että nykyisessä autossa on +50hv, DSG, neliveto jne.

Ihmetystä ehkä lähinnä herättää edellisen suht korkea (?) kulutus, mielestäni olen nähnyt muilla alempia lukemia.

Asiaan saattaa tietty vaikuttaa myös autojen ikäero, oletettavasti 3 vuoden aikana moottoreita on saatu viritettyä entistä taloudellisemmiksi. Joten tämän päivän 140hv mallit vievät varmaan vähemmän dieseliä kun omani.
Passat Variant -17 2.0 TDI 190hv DSG 4M
Ex: Passat Variant -14 2.0 TDI Highline

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: autoilija14 - 16.08.18 - klo:20:10
Asiaan saattaa tietty vaikuttaa myös autojen ikäero, oletettavasti 3 vuoden aikana moottoreita on saatu viritettyä entistä taloudellisemmiksi. Joten tämän päivän 140hv mallit vievät varmaan vähemmän dieseliä kun omani.

Voisin arvata, että 2014 on ollut vielä Euro5 ja nykyinen on Euro6 päästöluokitettu vaikka molemmat ovat EA288 moottoreita. Tästä nyt ainakin teoriassa voi tulla hiukan taloudellisuuskehitystä. Onko nykyinen adblue moottori? Jos on niin silloin moottori on voitu säätää hiukan enemmän teho ja kulutus prioriteetillä ja päästöt jätetty kusivehkeiden hoidettavaksi.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Tonttu66

Itselläni vm. -15 Passat 140 kW 4M DSG6. Runsaan kolmen vuoden keskikulutus 7,3 l/100 km. Ajosta yli 90 % lyhyttä työmatka- ja muuta ajoa pääkaupunkiseudulla. Webasto ei kovin usein käytössä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Sokota09

Näin vähän ajattelinkin, ettei tuota 190 hv nelivetoa hankita taloudellisuuden takia, vaan lähinnä ajomukavuuden. Ja kyllähän tuo 150 hv etuveto pitäisi olla aika pihi kulutuksen kannalta. Pitääpä vielä miettiä asioita Excelin kautta, mikä olisi se järkevin ratkaisu tässä kohtaa...

h4nnes

Omassa Passatissa on vararenkaan tilalla paikkasarja, mutta haluaisin hommata oikean vararenkaan. Onko tiedossa mikä rengaskoko mahtuu vielä varapyöräkoteloon?

Seva

Lainaus käyttäjältä: Seva - 09.05.18 - klo:12:12
Nyt ensivaikutelmat (2013/14 Octaviaan verrattuna) ovat:
- kevätkarkealla asfaltilla Passat selvästi hiljaisempi
- ottaa terävät röykyt sivistyneemmin kuin Octavia
- kulkee tuulisellakin kelillä suoraan, ei tarvitse paimentaa
- ErgoComfort kuskin istuin tarjoaa ainakin meikäläinen vartalolle paremman ajoasennon kuin Ocun perusistuin (joka sekään ei ole huono)
- ilmastointilaite vaikuttaa tehokkaammalta kuin Ocussa, mutta totuushan selviää lähiaikoina jos sääennusteet pitävät paikkansa

Kirjoitin tuon keväällä 500 km ajon jälkeen. Nyt kesäisiä ajoja takana 17000 km ja edelleen voisin allekirjoittaa noista jokaisen kohdan.

Kulutus on ollut positiivinen yllätys (voimalinja siis 1.4TSI 92kW DSG). Kaikkien ajojen tankkauksista laskettu keskikulutus tähän mennessä 5,8 l/100 km. Ajotietokone näyttää 0,2-0,3 l pienempiä lukemia. Kun kelit kylmenevät ja webasto otetaan käyttöön, niin varmaan nuo kulutuslukematkin alkavat tuosta nousta. Mutta tähän saakka siis erittäin ok. 3300 km kesälomareissulla tankkasin auton kaksi kertaa eli useimmiten huoltoasemalle mentiin sen takia, että kuskin säiliö piti tyhjentää kuin että auton säiliö olisi pitänyt täyttää...  ;)

Travel-pakettiin kuuluva navigointijärjestelmä on mielestäni toimiva. Hakutoiminnot eivät ole Googlen luokkaa, mutta muuten toimii erittäin hyvin ja on havainnollinen kun yleisnäkymä on koko ajan isossa keskinäytössä ja kääntymisopastus keskellä mittaritaulua. Ja ennen kaikkea on aina mukana eikä tarvitse erikseen kiinnitellä mihinkään.

Octaviasta olen jäänyt kaipaamaan tavaratilan kassikoukkuja. Onhan Passatissakin sellaiset, mutta Octavian toteutus parempi.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

concorde

Audi A6:n jälkeen B8-pasuuna tuntui hieman äänekkäämmältä varsinkin kontin osalta, joten reilu parituntinen leikkaa-liimaa-askartele - sessio tuotti tästä



tällaisen



Vaikka en (vielä) paketoinut takalokareita saati ovia, niin tuokin teki jo huomattavan eron kontin kautta tulleisiin ääniin.  Kännyn desibeliappsilla kuskin korvan vierestä mitattuna mekkala putosi 69 -> 66,5dB , 110kmh mittarinopeudella.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Seva

Lainaus käyttäjältä: concorde - 22.08.18 - klo:14:59
Vaikka en (vielä) paketoinut takalokareita saati ovia, niin tuokin teki jo huomattavan eron kontin kautta tulleisiin ääniin.  Kännyn desibeliappsilla kuskin korvan vierestä mitattuna mekkala putosi 69 -> 66,5dB , 110kmh mittarinopeudella.

Mielenkiintoista! Kännykällä tehty desibelimittaus on tarkkuudeltaan suuntaa-antava, mutta jos eroa oikeasti olisi 2,5 dB, niin se on jo merkittävä ero. Tavaratilaan tuo vuoraus on varmasti helpompi tehdä kuin oviin tai lokasuojiin.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

concorde

Lainaus käyttäjältä: Seva - 22.08.18 - klo:15:12
Tavaratilaan tuo vuoraus on varmasti helpompi tehdä kuin oviin tai lokasuojiin.

Juu, kuten kirjoitin, niin kaikkineen tuossa meni reilu pari tuntia verhoilujen purkujen ja kasaamisien kanssa. Aika kauan meni myös siihen ihmettelyyn, että millä noi takasivuverhoilut lähtis irti (kun ei torxien avauksien ja kiinnityslenkkien irroituksen jälkeenkään halunnut irrota).  Pelkästään tuon kontin pohjan tekis varmaan puoleentoista tuntiin ja silloinkin ilman kiiruita.  Aika-lopputulos - suhde tossa on aika hyvä.

Toi sivuverhoilun irroitus vaatis varmaan sen, että sais sen muovin irti, joka on takaluukun lukon vastakappaleen ympärillä, mutta en pikasilmäilyllä hoksannut, kuinka se irtoaa. Sen jälkeen varmaan irtoaisi takaluukun reunamuovit, jotka pitävät noi sivuverhoilut takaa paikoillaan.

Näissä hommissa se verhoilun purku on melkein se haastavin homma. Sen jälkeen kyllä paljaalle lätkii bitumia helposti.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

VW_Johan

itse aloitin B8 hifistelyprojektin viime viikonloppuna, tuo takaluukun lukon vastakappaleen ympärillä oleva muovi on pelkästään klipseillä kiinni. Nostamalla se irtoaa vaikka se on aika tiukasti kiinni.

concorde

OK. Kiitti infosta!

Itse huomasin pienen ylös-alas - liikkeen tuota nykiessäni, mutta rohkeus kovempaan nosteluun ei riittänyt.  Pitää siis vaan uskaltaa...
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

concorde

Mun kärrin DGS6-loota osoitti ominaisuuksiaan, eli joissain tapauksissa lähes sietämätöntä hitautta päätöksissään, joten eilen nollasin kaikki laatikon sopeutukset VCDS:llä ja pikatestillä tänään laatikko tuntui olevan parempi.  Ei toi vielähään STronic7:n veroinen ole nopeudessaan, mutta parani kuitenkin.

Oli lie oppinut pahoille tavoille edellisten käyttäjien toimesta.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Seva

Lainaus käyttäjältä: concorde - 23.08.18 - klo:13:30
Mun kärrin DGS6-loota osoitti ominaisuuksiaan, eli joissain tapauksissa lähes sietämätöntä hitautta päätöksissään, joten eilen nollasin kaikki laatikon sopeutukset VCDS:llä ja pikatestillä tänään laatikko tuntui olevan parempi.  Ei toi vielähään STronic7:n veroinen ole nopeudessaan, mutta parani kuitenkin.

Oli lie oppinut pahoille tavoille edellisten käyttäjien toimesta.

Ovatko nuo jutut "oppivasta" dsg-laatikosta totta vai kuuluvatko sarjaan urbaanit legendat? Jos totta, niin ainakin minulla laatikko on harvinaisen hidas oppimaan.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

concorde

Kyllä tuolla VCDS:n valikoissa oli useampi resetointimahdollisuus DSG-laatikon erilaisista opituista arvoista.  Kyllä se laatikko adaptoituu ajoon, mutta mulla ei ole tarkkaa tietoa kuinka ja kuinka nopeasti.

Tossa omassa laatikossa oli harmittavin piirre turha viive esim sellaisessa kohdassa, jossa oot kääntymässä vasemmalle kaista yli ja hiljentelet sopivaan väliin ja kun tuosta hiljenevästä vauhdista painaa taas kaasua, niin ensin ei tapahdu mitään ja lisää painamalla tulee jo liikaa ryntäystä.  Toi viive ainakin väheni hieman tolla resetillä
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

icecold

Tämä on ensinmäinen automaatti lootani ja olen huomannut että jos pari päivä antaa mennä reippaasti niin kyllä saatana lähtee valoista pinta kaasulla niin reippaasti että välillä hirvittää ja taas kun ajelee todella hissuksiin niin tuntuu ettei millään halua lähteä mihinkään ???  Liekö sitten vain kuvitelmaa vai onko tämä sitä laatikon oppimista ;D

concorde

Ja tänään tolle GTE:lle sama vaimennusjumppa.

VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: icecold - 25.08.18 - klo:11:39
Tämä on ensinmäinen automaatti lootani ja olen huomannut että jos pari päivä antaa mennä reippaasti niin kyllä saatana lähtee valoista pinta kaasulla niin reippaasti että välillä hirvittää ja taas kun ajelee todella hissuksiin niin tuntuu ettei millään halua lähteä mihinkään ???  Liekö sitten vain kuvitelmaa vai onko tämä sitä laatikon oppimista ;D
Kaasupolkimesta pystyy koodaamaan adaptiivisuuden pois, eli niin että toimii niinkuin polkimen kuuluu toimia.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Seva

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 29.08.18 - klo:08:20
Kaasupolkimesta pystyy koodaamaan adaptiivisuuden pois, eli niin että toimii niinkuin polkimen kuuluu toimia.
Kaasupolkimen adaptiivisuus tarkoittaa suunnilleen sitä, että kaasupolkimen painalluksen ensimmäinen puolikas vastaa moottorin päässä 20% ja toinen puolikas 80%. Tämä normal modessa (D), sport-asennossa (S) muuttuu hieman vähemmän adaptiiviseksi.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

finnman

Moro. Tässä päivitystä miten matka on mennyt pasuunan kanssa.
Ajettu n.44tkm. Uusia vikoja ei ole tullut esille. Uutena ominaisuutena kytkiminen(?) lievä ravistaminen vaihteiden 1->2 ja 2->3 ylämäkeen ajettaessa. Vaihdot tehdään pienillä kierroksilla (1200-1400). Koska ravistamista ei ole seuraaville vaihteille vaihdettaessa en vielä ole huolissani. Tosin seurata täytyy.

Muuten auto on toiminut loistavasti. Kaikki toimii ja materiaalit ovat vielä hyvin pysynyt paikoillaan ja kitinöitä ei esiinny. Erityisesti ikkunapinnat on laadukasta lasia ja pysyvät puhtaina hyvin. Ehkä tylsä se alkaa olla, mutta joka kerta kun pääsee tielle on mieli hyvä.

Kulutus on ollut edelleen hämmentävän alhainen. Keskikulutus (laskettu siis) on n. 5.5L. Ajo maantiellä pääosin ja jonkin verran taajamaa. Mutta yhteenvetona voi todeta, että tällä moottorilla(+ laatikko) on helppo ajaa taloudellisesti. Kun malttaa olla survomatta kaasua jokapaikassa (mikä lisää bensaturbossa kulutusta melkoisesti) ja käyttää dsg:tä viksusti, saa kulutuslukemat yllättävän pieniksi(jopa taajamassa).

Pari viilauksen paikkaa olisi. Mitä mieltä sitten muut ovat? Purnaus menee valmistajan softapuolelle ja olisi mielenkiintoista kuulla virallinen selitys seuraaville asioille:
Jos valitsen ajomoodin individual ja "vedoksi" eco, ei rullaustoiminto ole aktiivinen. Miksi? Varsinaisella Eco-moodilla se on aktiivinen. Em. tarkoittaa sitä, että koko ecomoodi menettää merkityksensä individual valinnalla, kun rullaustoimintoa ei ole käytössä. Monesti tulee ajeltua eco:lla no. rullaustoiminnon vuoksi.
Toinen purnaus on ohjauksen velttous eco-moodilla. Miksi se pitää olla veltto? Miten monta wattia mukamas säästetään ohjauksen osalta, kun se tehdään veltoksi? Uskallan väittää että kyseisellä ohjauksen muutoksella ei ole paskankaan merkitystä kokonaiskulutuksessa. Jos ohjaus olisi normaali eco-moodilla, tulisi sitä käytettyä talvella enemmän. Nyt ohjaus menee talvirenkailla senverran veltoksi, että ei hyvä.



Herr K

Itselläni on myös 1.4 TSI DSG Variant. Mittarissa on nyt reilut 25 tkm ja mukavasti on matka taittunut myös täällä. Pientä nitinää kuului satunnaisesti jossakin vaiheessa mittariston kehyksen suunnalta, mutta tuokin meni ainakin toistaiseksi ohi.

Itselläni kulutus pyörii n. 6 litran paikkeilla tankkauksista laskettuna eli välillä muutaman desin alle ja välillä päälle riippuen ajosta. Omat ajot on pitkälti kaupunkia ja motaria, mutta pidemmillä maantiepätkillä pääsee kulutuksessa lähemmäs 5 litraa. Ajomoodeista käytän pääasiassa oikeastaan aina Individualia, jossa muuten normaalia vastaavat asetukset, mutta veto sportilla (vaihteisto D:llä). Ecoa en ole viitsinyt käyttää, kun rullauksen jälkeen kestää tolkuttoman pitkään, että auto reagoi kaasuun. Tuntui kaupungissa ajaessa onnettomalta, vaikka maantiellä tuolla voisi varmastikin jonkon verran säästää.

Hieman tylsähän tuo ehkä on, mutta toisaalta perusautohan tämä Passat on varsinkin tällä pikkukoneella.

VW Passat Variant GTE

Seva

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 01.09.18 - klo:09:57
Ajomoodeista käytän pääasiassa oikeastaan aina Individualia, jossa muuten normaalia vastaavat asetukset, mutta veto sportilla (vaihteisto D:llä).

Eikö tämä vastaa ihan samaa kuin että ajaisit normal-modella ja nykäiset tarvittaessa vaihdekepin S-asentoon? Jos individual-modessa veto on sportilla, eikö se nimenomaan tarkoita sitä, että vaihteisto on silloin S:llä eikä D:llä? Eli en ihan ymmärrä lauseen loppuosaa, että veto sportilla, mutta vaihteisto D:llä. (Kylläpä meni pilkunviilaamiseksi...)

Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Seva - 04.09.18 - klo:10:32
Eikö tämä vastaa ihan samaa kuin että ajaisit normal-modella ja nykäiset tarvittaessa vaihdekepin S-asentoon? Jos individual-modessa veto on sportilla, eikö se nimenomaan tarkoita sitä, että vaihteisto on silloin S:llä eikä D:llä? Eli en ihan ymmärrä lauseen loppuosaa, että veto sportilla, mutta vaihteisto D:llä. (Kylläpä meni pilkunviilaamiseksi...)
Tuo "veto Sportilla" tarkoittaa käytännössä kaasuvastetta joka on muissakin konsernituotteissa erikseen ohjelmoitavissa vaikka VCDS:llä. Kaasuvaste on viiveettömämpi ja moottori tuntuu terävämmältä ja reagoi nopeammin. Vaihteisto pysyy kuitenkin D:llä, eli vaihteet vaihtuu kuten pitääkin eikä S:n tapaan yläkierroksilla.

S-asento siis muuttaa sekä kaasuvasteen että vaihteiston toiminnan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy