Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

DRB

Itse en ole normivakkaria kaivannut, sijaisauto oli muutaman päivän jossa vanhan mallinen vakkari ja ärsytti kun joutui nakuttelemaan nopeutta kun edellä ajavan nopeus vaihteli. Noi tilanteet jossa edessä ajava menee rampille tai kääntyy niin on ärsyttäviä, mutta on onneksi tullut jo refleksi painaa kevyesti kaasua jotta pääsee sujuvasti ohi ilman töksähtelyjä.

Hidalgo

Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi käyttäisin vakkaria jonkun takana ajaessani. Perässä ajaminen ei vaan ole minun juttuni, eikä varsinkaan niin että nopeus vaihtelee, oli adaptiivinen tai ei.

Dissection

Voi hyvin käyttää myös normi alkavia jos se edellä ajavan käyttää. Ei ne naputtelut ärsyttää mutta se ärsyttää kun nykyisessä vakkari kytkeytyy vaihtamisen takia pois,idioottimaista!

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Dissection - 29.09.17 - klo:00:12
Voi hyvin käyttää myös normi alkavia jos se edellä ajavan käyttää. Ei ne naputtelut ärsyttää mutta se ärsyttää kun nykyisessä vakkari kytkeytyy vaihtamisen takia pois,idioottimaista!
Siis mitä, menikö ilta pitkäksi vai enkö vaan ymmärrä? Eli sulla on manuaali ja kun vaihdat vaihdetta, niin vakkari kytkeytyy pois? Näinhän se kaikissa toimii, eli vakkari menee pois päältä jos kosket jarruun tai kytkimeen.

TeroPee

Audeissa ei ole enää pitkään aikaan tippunut vakkari pois päältä manuaalivaihteisissakaan vaihdetta vaihtaessa.
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 29.09.17 - klo:18:13
Audeissa ei ole enää pitkään aikaan tippunut vakkari pois päältä manuaalivaihteisissakaan vaihdetta vaihtaessa.
Ok, en ole pitkään aikaan manuaaleilla ajellut, saati ollut vakkarikäytössä tarvetta vaihtaa vaihdetta. Onko siitä jokin hyöty, vai miksi sitä pitäisi vaihdetta vaihtaa jos ajaa vakkarilla tasaista nopeutta?

TeroPee

Varmaan se hyöty että jos joutuu hidastamaan vaikka edellä menevän kääntymisen vuoksi, niin voi napsauttaa vakkarin päälle ja auto kiihdyttää itse vauhdin takaisin asetettuun nopeuteen. Kuski vaan vaihtelee vaihteita. Varmaan jossain ohitustilanteessakin tuo voi olla hyvä. Voi pudottaa pienemmälle pykälälle, tehdä ohituksen ja sen jälkeen jatkaa vakionopeutta ilman vakkarin käpälöintiä.
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 29.09.17 - klo:18:35
Varmaan se hyöty että jos joutuu hidastamaan vaikka edellä menevän kääntymisen vuoksi, niin voi napsauttaa vakkarin päälle ja auto kiihdyttää itse vauhdin takaisin asetettuun nopeuteen. Kuski vaan vaihtelee vaihteita. Varmaan jossain ohitustilanteessakin tuo voi olla hyvä. Voi pudottaa pienemmälle pykälälle, tehdä ohituksen ja sen jälkeen jatkaa vakionopeutta ilman vakkarin käpälöintiä.
Että siis olisin niin laiska, etten jaksaisi jalalla painaa kaasua kiihdytystä varten, mutta kuitenkin jaksaisin vaihtaa vaihteita ja painella kytkintä. Kaikenmoista.  ;D

DRB

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 28.09.17 - klo:23:06
Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi käyttäisin vakkaria jonkun takana ajaessani. Perässä ajaminen ei vaan ole minun juttuni, eikä varsinkaan niin että nopeus vaihtelee, oli adaptiivinen tai ei.

Harvemmin tulee ohiteltua esim 60-alueella jos vakkari on asetettu 70km/h, lisäksi kehätiellä en muista yhtään sellaista matkaa ettei joku tulisi eteen vaikka ajaisi vasenta kaistaa +10km/h vakkarissa, samoin motarilla niin aina välillä joku on edessä vasemmalla kaistalla ettei pääse ohi, tällöin ACC jarruttaa automaattisesti. Vaikea uskoa että ei koskaan aja jonkun takana, tai miksi silloin kytkisin vakkarin pois kun tarvitsee vain ohjata kun ACC on päällä? Jos taas ajelee lähinnä tyhjällä maantiellä niin ei varmaan ole väliä onko adaptiivinen vai ei.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: DRB - 30.09.17 - klo:18:17
Harvemmin tulee ohiteltua esim 60-alueella jos vakkari on asetettu 70km/h, lisäksi kehätiellä en muista yhtään sellaista matkaa ettei joku tulisi eteen vaikka ajaisi vasenta kaistaa +10km/h vakkarissa, samoin motarilla niin aina välillä joku on edessä vasemmalla kaistalla ettei pääse ohi, tällöin ACC jarruttaa automaattisesti. Vaikea uskoa että ei koskaan aja jonkun takana, tai miksi silloin kytkisin vakkarin pois kun tarvitsee vain ohjata kun ACC on päällä? Jos taas ajelee lähinnä tyhjällä maantiellä niin ei varmaan ole väliä onko adaptiivinen vai ei.
Niin, siinä se ero on, minä en käytä vakkaria muuta kuin pitkillä "suorilla" tieosuuksilla. Nautin enemmän ajamisesta itsenäisesti, kuin siitä että ajaisin takana ruuhkassa yhtä typerästi kuin edellä ajava ja pitäisin sen takia jatkuvasti samaa väliä vaikka nopeudet muuttuvat. Mutta toki sitä välillä joutuu takanakin ajamaan, ja esim. rekan takana acc on ok, koska rekat osaavat lukea liikennettä ja pitävät nopeuden tasaisena.

jalkkis

Onko näissä B8 Passateissa tullut vastaan mitään ihmeempiä tyyppivikoja? Itsellä nyt 3C ja vaikka auto on kiva ajella niin luotto tekniikkaan ja koriin pienenee päivä päivältä... Ja vaikka olen vannonut, että vagginetta ei tähän talouteen enää tule niin aina kun istahdan tähän uuten malliin niin kaikki tuntuu olen just niin passelisti kuin toivon.

Kärry tulisi olemaan niitä alkupään tuotannon malleja hinnat alkaen 125hv bensapannulla. Onkohan tosta mitään huonoa sanottavaa muuta kuin rajallinen kulku?

Onkohan korin osalta volkkari saanut esim. maalausta parannettua? Mulla on ollut ihan tarpeeksi sinkkikuplaongelmia ja näitä ei jaksa jatkossa...

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 30.09.17 - klo:22:43
Onko näissä B8 Passateissa tullut vastaan mitään ihmeempiä tyyppivikoja? Itsellä nyt 3C ja vaikka auto on kiva ajella niin luotto tekniikkaan ja koriin pienenee päivä päivältä... Ja vaikka olen vannonut, että vagginetta ei tähän talouteen enää tule niin aina kun istahdan tähän uuten malliin niin kaikki tuntuu olen just niin passelisti kuin toivon.

Kärry tulisi olemaan niitä alkupään tuotannon malleja hinnat alkaen 125hv bensapannulla. Onkohan tosta mitään huonoa sanottavaa muuta kuin rajallinen kulku?

Onkohan korin osalta volkkari saanut esim. maalausta parannettua? Mulla on ollut ihan tarpeeksi sinkkikuplaongelmia ja näitä ei jaksa jatkossa...

Volkkari on skarpannut tuntuvasti pahojen tyyppivikaepidemioiden jälkeen. Ei näissä nykyisissä malleissa ole mainitsemisen arvoisia tyyppivikoja. Moni haluaisi ns. laulaa Volkkarit suohon, mutta viime vuosina laulumiestin argumentit eivät ole kestäneet alkeellisintakaan kritiikkiä.

Nykäne

Vieläkös etupuskuri hankaa pissapojan säiliön/-letkun puhki, kuten 3C:ssä?
Glf V TSI 90kW -09

jonez

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 29.09.17 - klo:18:31
Ok, en ole pitkään aikaan manuaaleilla ajellut, saati ollut vakkarikäytössä tarvetta vaihtaa vaihdetta. Onko siitä jokin hyöty, vai miksi sitä pitäisi vaihdetta vaihtaa jos ajaa vakkarilla tasaista nopeutta?
B8 manuaalissa tosiaan pysyy vakkari päällä vaihdettaessa. Se oli minulle uusi asia, joka yllätti ensimmäisellä kerralla, kun oli edellisessä autossa tottunut siihen, että vakkarin saa pois päältä kytkintä painamalla (kun ei aina viitisinyt vilautella jarruvaloja ja käyttökytkin oli viiksessä, joten sitä ei voinut käyttää tuohon tarkoitukseen).

Vaihtamistarve tulee helpostikin taajamassa, jossa on korkeuseroja. Auto kyllä kulkee kivasti kuutosella kuudestakympistä ylöspäin, mutta se ei siedä yhtään ylämäkeä noissa nopeuksissa, vaan on pakko vaihtaa pienemmälle. Nopeusrajoituksia taajamassa noudattaen sama pätee pakkovaihtona viitoselta neloselle pienessäkin mäessä.

Dissection

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 29.09.17 - klo:18:06
Siis mitä, menikö ilta pitkäksi vai enkö vaan ymmärrä? Eli sulla on manuaali ja kun vaihdat vaihdetta, niin vakkari kytkeytyy pois? Näinhän se kaikissa toimii, eli vakkari menee pois päältä jos kosket jarruun tai kytkimeen.

Heh,ei menny...ja tottakai se nyt jarruun koskettaessa menee pois mutta tosiaan en siedä sitä et kun pitää vaihtaa vaihdetta niin pitää laittaa vakkari uudestaan päälle,no seuraava on DSG jtn ongelma poistuu.
Joku jo laittokin et Audin manuaalissa se pysyy päällä vaikka kytkintä painaisikin...

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Dissection - 01.10.17 - klo:23:52
Heh,ei menny...ja tottakai se nyt jarruun koskettaessa menee pois mutta tosiaan en siedä sitä et kun pitää vaihtaa vaihdetta niin pitää laittaa vakkari uudestaan päälle,no seuraava on DSG jtn ongelma poistuu.
Joku jo laittokin et Audin manuaalissa se pysyy päällä vaikka kytkintä painaisikin...
Onko tosiaan niin heikkotehoinen moottori ja laiska kuski, ettei auto jaksa vetää ilman pienempää vaihdetta, ja kuski ei jaksa painaa kaasua, mutta jaksaa kuitenkin painaa kytkintä ja vaihtaa vaihdetta?

Dissection

On joo huimat 77 kW käytössä Golfissa,eli laiska on.

JHS

#437
Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 29.09.17 - klo:18:13
Audeissa ei ole enää pitkään aikaan tippunut vakkari pois päältä manuaalivaihteisissakaan vaihdetta vaihtaessa.
Ainakin omassa vajaan vuoden vanhassa b8 Passatissa pysyy vakkari päällä vaikka vaihtaa vaihdetta. Nopeutta on esim matka-ajossa helpointa säädellä ratin nappuloista ja kaasupolkimeen ei tarvitse usein koskea. (Trendline + tavallinen vakkari trendlinepaketissa)
Mielestäni vakkarin poistaminen käytöstä käy paljon näppärämmin painamalla keskinapista (ratin vasemmassa reunassa, en nyt muista mitä siinä lukee..) kuin esim. jarrupoljinta hipaisemalla.  Jarrua hipaistessa voi antaa väärän signaalin takana tulevalle jopa varsinaisesta jarrutuksesta, vaikka nopeus laskisi vain hitaasti moottorijarrutuksella vakkari poistettuna.   Liikenneturvallisuuden kannalta ei siis pitäisi koskeakaan jarruun, ellei todella aio varsinaisesti jarruttaa???   Onko tällä sitten merkitystä, pohtikoon jokainen mielessään ja vasta tätä kirjoittaessa pälkähti päähäni tuo ajatus jarrutussignaalista.

passo_s

Enempi VAG autoja omistaneet on lähes poikkeuksetta hihkaisseet että mulla on passatissani huonontien alusta, eli korotettu alusta. En ole sellaisesta maksanut :) Eilen vertasin omaa passattia erään firman kolmeen työsuhde Passattiin ja mun auto on korkeammalla. Nettiin vissiin voin syöttää tuon auton ”runkonumeron” ja saa varustelistan auki?

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Dissection - 01.10.17 - klo:23:52
Heh,ei menny...ja tottakai se nyt jarruun koskettaessa menee pois mutta tosiaan en siedä sitä et kun pitää vaihtaa vaihdetta niin pitää laittaa vakkari uudestaan päälle,no seuraava on DSG jtn ongelma poistuu.
Joku jo laittokin et Audin manuaalissa se pysyy päällä vaikka kytkintä painaisikin...

Juu tämä vakkarikommentti perustuu vanhaan tietoon, nythän on ollut jo useampia vuosia niin vaggilaisissa, että vakkari ei mene pois päältä kytkintä painettaessa. Ei siis ole mikään Audin erityisominaisuus että manuaalissa pysyy vakkari päällä, vaan samoin on Volkkarissa ja Skodassakin. Itse olen pitänyt tuota erinomaisena ominaisuutena, että vakkari jatkaa toimintaansa vaihteenvaihdon jälkeenkin.
Jos kytkintä pitää pohjassa noin 10s vakkari putoaa kyllä kokonaan pois, mutta ei siis normaalissa vaihteenvaihdossa.
Octavia III RS TDI

vwmies

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 07.10.17 - klo:09:04
Enempi VAG autoja omistaneet on lähes poikkeuksetta hihkaisseet että mulla on passatissani huonontien alusta, eli korotettu alusta. En ole sellaisesta maksanut :) Eilen vertasin omaa passattia erään firman kolmeen työsuhde Passattiin ja mun auto on korkeammalla. Nettiin vissiin voin syöttää tuon auton ”runkonumeron” ja saa varustelistan auki?

Ainakin marmorilta saa veloituksetta listauksen auton (lisä)varusteista.  ???
Yritetään pärjätä.

biili_

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 07.10.17 - klo:17:08
Ainakin marmorilta saa veloituksetta listauksen auton (lisä)varusteista.  ???

http://oma.volkswagen.fi/

Lisävarusteet
Koodi    Selite
7X5    Pysäköintiavustin "Park Assist", Pysäköintitutka edessä ja takana
PAC    Mukautuva vakionopeudensäädin ACC
PJ4    Kevytmetallivanteet Nivelles
PW9    Seisontalämmitin
W39    Led-paketti
WLH    Dynaamiset Led-ajovalot

passo_s

#442
Kysäsenpä varustelistan, Laakkosen huoltoon tuli taas asiaa kun peilien lämmitys ei toimi. Tässä onkin huoltoon ollut asiaa kovasti. Takapuskuri on maalattu tod näk kuljetusvaurion takia,takaluukun sisäpuolen repsottavat muovit asennettu paikalleen, hanskaloksun pohjan äänieritysmatto kiinnitetty siten kun sen kuuluisi olla kiinni jo tehtaalta lähtiessään ja nyt vielä peilien lämmitys pitää saada kuntoon. Kai tämä valmiiksi kohta saadaan, 4000 tkm on mittarissa :) Olisi tämän voinut tehtaallakin valmiiksi kasata ettei mun tarttis rampata ilmaisella pullakaffeella Laakkosella :) Harrastelen kuntoliikuntaa ja en muistakkaan että olisin koskaan syönyt näin paljon pullaa mitä nyt kuluu Laakkosella rampatessa :) Autossa on sisätiloissa muovipinnoilla harmaita läikkiä, kamu kertoi että todennäköisin syy on suojamuovien teippien jämät, hänellä on Skodalla vastaavia läikkiä, tuulilasi on myös jätetty sisäpinnalta likaiseksi, jokin rasvakerros. Noistakin voisi mainita.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 08.10.17 - klo:13:01Kai tämä valmiiksi kohta saadaan, 4000 tkm on mittarissa :)

No jos 4 miljoonaa kilometriä on mittarissa ja nuo ainoat viat, niin vähällä olet päässyt  ;)
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

jonatz79

Itsellä on alla liisarina Passat B8 farkku 1.6 TDI manuaalina. Jos nyt jotain vikaa hakemalla hakee niin radion epäherkkyys on välillä häirinnyt. Selkeästi huonompi mitä vanhassa Golfissa vm -11. Muutoin auto on pelannut ilman ongelmia ensimmäiset 4tkm. Mukava ja tilava auto ajella, hyvät penkit, laadukas sisusta, vakiovarusteet Comfortlinessa on kattavat parilla pakollisella lisäruksilla ja etenkin alusta on paljon parempi mitä Golfissa. Jos alustaa nyt voi edes eri kokoluokan autoissa verrata.

Mitä tuohon koneeseen tulee, niin ehdottamasti ottaisin manuaalia tuon 1.6 TDI:n. Hieman ylävääntöinen ja kapea (1700-2500rpm) verrattuna esim aikaisempaan Golfin 1.4 TSI, josta vääntöä löytyi 1500rpm lähtien ja turbo astui peliin kunnolla vasta 2800rpm jälkeen. Manuaalina saa pelattua vaihteilla oikean vääntöalueen hieman helpommin. Koeajoin myös DSG:n 1.6 TDI kaverina ja tuntui että aina oli yksi vaihde liian suurella ja ohitukset oli hankalia jopa taajamanopeuksilla. S-mode auttaa, mutta automaatin idea lähtee, jos joutuu vaihteiden kanssa säätämään. Toki auto ei myöskään ole mikään tykki 100kmh jälkeen, joutuu usein pudottamaan 5-vaihteelle ohituksissa, mutta ennakoimalla selviää normaalissa ajossa. Ottaisin ehdottamasti ennemmin 1.4 TSI:n pikkukoneista, jos vapaasti olisin saanut valita. Firman politiikka käytännössä kuitenkin pakotti itsellä dieseliin näistä kahdesta.
Golf VI Variant 1.4 TSI Comfortline -11
Passat B8 Variant 1.6 TDI Comfortline -17
Passat B8 Variant 1.4 TSI (DSG) Comfortline -18

biili_

Lainaus käyttäjältä: jonatz79 - 09.10.17 - klo:11:07
Mitä tuohon koneeseen tulee, niin ehdottamasti ottaisin manuaalia tuon 1.6 TDI:n. Hieman ylävääntöinen ja kapea (1700-2500rpm) verrattuna esim aikaisempaan Golfin 1.4 TSI, josta vääntöä löytyi 1500rpm lähtien ja turbo astui peliin kunnolla vasta 2800rpm jälkeen. Manuaalina saa pelattua vaihteilla oikean vääntöalueen hieman helpommin. Koeajoin myös DSG:n 1.6 TDI kaverina ja tuntui että aina oli yksi vaihde liian suurella ja ohitukset oli hankalia jopa taajamanopeuksilla. S-mode auttaa, mutta automaatin idea lähtee, jos joutuu vaihteiden kanssa säätämään. Toki auto ei myöskään ole mikään tykki 100kmh jälkeen, joutuu usein pudottamaan 5-vaihteelle ohituksissa, mutta ennakoimalla selviää normaalissa ajossa. Ottaisin ehdottamasti ennemmin 1.4 TSI:n pikkukoneista, jos vapaasti olisin saanut valita. Firman politiikka käytännössä kuitenkin pakotti itsellä dieseliin näistä kahdesta.

Entä GTE  :)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jonatz79 - 09.10.17 - klo:11:07
Itsellä on alla liisarina Passat B8 farkku 1.6 TDI manuaalina. Jos nyt jotain vikaa hakemalla hakee niin radion epäherkkyys on välillä häirinnyt. Selkeästi huonompi mitä vanhassa Golfissa vm -11. Muutoin auto on pelannut ilman ongelmia ensimmäiset 4tkm. Mukava ja tilava auto ajella, hyvät penkit, laadukas sisusta, vakiovarusteet Comfortlinessa on kattavat parilla pakollisella lisäruksilla ja etenkin alusta on paljon parempi mitä Golfissa. Jos alustaa nyt voi edes eri kokoluokan autoissa verrata.

Mitä tuohon koneeseen tulee, niin ehdottamasti ottaisin manuaalia tuon 1.6 TDI:n. Hieman ylävääntöinen ja kapea (1700-2500rpm) verrattuna esim aikaisempaan Golfin 1.4 TSI, josta vääntöä löytyi 1500rpm lähtien ja turbo astui peliin kunnolla vasta 2800rpm jälkeen. Manuaalina saa pelattua vaihteilla oikean vääntöalueen hieman helpommin. Koeajoin myös DSG:n 1.6 TDI kaverina ja tuntui että aina oli yksi vaihde liian suurella ja ohitukset oli hankalia jopa taajamanopeuksilla. S-mode auttaa, mutta automaatin idea lähtee, jos joutuu vaihteiden kanssa säätämään. Toki auto ei myöskään ole mikään tykki 100kmh jälkeen, joutuu usein pudottamaan 5-vaihteelle ohituksissa, mutta ennakoimalla selviää normaalissa ajossa. Ottaisin ehdottamasti ennemmin 1.4 TSI:n pikkukoneista, jos vapaasti olisin saanut valita. Firman politiikka käytännössä kuitenkin pakotti itsellä dieseliin näistä kahdesta.
Vertaatko tässä 120hv dieseliä 150hv bensaan? En usko että diesel tulee yhtään sen rivakammaksi manuaalisena jos automaattiin vertaa.

Anthracite Grey

Moi

Onko Passatin ajovalojen pesimet aivan onnettomat vai onko minun autossa vikaa? Kyseessä -17 mallinen auto, LED paketilla + DLA. Tuulilasinpesu tuntuu olevan myös aika tehoton...pumppu pumppaa aika kauan (pyyhkijät ehtii pyyhkimään kuivana ) ennen kuin lasissa vettä? Eikä sitä pesunestettä kauheasti tule...riittävästi toki. Onkohan siellä joku takaiskuventtiili sökönä ja letkunsisältö pääsee aina säiliöön? Ajoin tässä pari viikkoa sitten yhtä vuokra Passattia Liettuassa ja siinä kyllä nestettä tuli lasille käytännössä heti kun veti viiksestä. Oma menossa ekaa huoltoon noin kuukauden päästä, kysyn asiasta varmaan siellä, mutta kysyn nyt tätä kautta ensin etteivät pidä mua ihan tyhmänä Laakkosella. :)

tuomora

Moro, siinä on vika, kuuluu takuukorjauksen piiriin.

finnman

Moro, Tässä lupaamani päivitys Passatin käyttökokemuksista, kun edellisestä tarinasta on mennyt reilut 7tkm (ajettu nyt n.25tm).
Auto toimii edelleen hienosti ja vikoja ei ole ollut. Olen odottanut jotain pientä mitä voisi huollossa(30km) "narista", mutta ainut on ollut radion äänen mykistyminen n.minuutiksi parkkitutkien aktivoinnin jälkeen. Tätäkään "mykistystä" ei tule, kuin ehkä joka kymmenes kerta. Siksi en tätä kovin suureksi murheeksi sanoisi, mutta huollossa voisi kysyä mahdollista päivitystä tai vastaavaa, jos on tarjolla? (Em. ilmiö on siis radion äänen mykistyminen esim. peruutuksen jälkeen ja volyyminuppi ei reagoi mitenkään. ,,äni palautuu n. minuutin jälkeen.)

Parannusehdotuksia:
- Edelleen tavaratilan kassikoukut voisi olla toisinpäin: käännettävät edessä(katsottuna siis takaluukulta päin) ja kiinteät(ne voisi vaihtaa käännettäviin myös) taaimmaisina. Näin pienellä saataisiin käytettävyyttä parannettua.
- Miksi tavaratilaa valaiseva valo ei ole myös led, kun muut sisävalot niitä ovat? Säästöä väärässä paikassa.
- ComingHome/LeavingHome aika-asetus saisi olla pidempi. Vaikka maksimissaan minuutti. Kun autossa on ledit joka paikassa, niin energian kulutus on senverran pientä, että jos minuutin valot palavat ei se akkua rasita liikaa? Nyt kun aukaisee ovet jonkin matkan päästä ja "ihailee" valaistua autoa on 30s monesti liian lyhyt aika, jotta olet laittanut kassin esimerkiksi kyytiin takapenkille/tavaratilaan, kömpinyt ohjauspyörän taakse ja käynnistänyt auton. Valot ovat monesti jo ehtinyt sammua. Viksua sensijaan on, että kaikkia ledejä ei sytytetä ajovaloissa valojen aktivoinnissa em. toiminnossa.

Moottori jaksaa edelleen hämmästyttää voimillaan ja kulutuksella. Kun alla pyörii nyt nastat ja arkiajot on hiukan muuttuneet kesän jälkeen lyhyimmiksi, on kulutus asettunut n. 6.1 -6.2L tuntumaan. Maantieajoa n.70% ja sekalaista loput. Öljytikku on puolessavälin ja en siis joutune "mustaa kultaa" lisämään ennen huoltoa? Mitään käyntihäiriötä ei ole esiintynyt.

Webasto on loistava ja se oli edellisessäkin autossa. Se toimii hyvin ja on ehdoton varuste! Jos epäröit sijoittaa n.800, siihen, niin älä enää epäröi. Moottorilämmitin+sisäjohdot maksaa lähemmäs(riippuu toki paikasta) 450-500, ja jos ajattelee mitä polttoainelämmittimellä saa(ei pistorasiajohtojen kanssa touhuilua, lämpiää nopeasti, ajastuksen mahdollisuus, kaukokäyttö), on se volkkarilla suorastaan edullinen lisävaruste.

Joku kyseli maalipinnan laadusta: Minulla on ollut metallivärisiä Octavioita ja valkoinen. Tässä Passatissa on selvästi laadukkain maalipinta (valkoinen) jopa em. metalliväreihin verrattuna. En vieläkään(mikä on ehkä tyhmää myönnän) ajattele vahausta, kun pinta on hyvässä kunnossa. Kori on muutenkin laadukkaasti kasattu ja ikkunat ovat laadukkaampaa lasimateriaalia(vrt Octavia)? Ainakin kura niihin ei tartu samanlailla. (Laseissa taitaa olla jokin säteilyn heijastuspinta, jos olen ymmärtänyt asian oikein?)
Ulkopeilit on myös muotoiltu hyvin. Ne eivät kuraannu edes näillä marraskuun rospuuttokeleillä samanlailla, kuin Octaviassa. Sekin on laatua, kun ei tarvitse joka päivä pestä peilejä. Myös peilien pintaan ei kura tartu kovin hanakasti, mitä ihmettelen.

Pissapoika toimii hyvin ja tehokkaasti. Myös takalasin pesin on tehokas. Ajovalojen pesurit voisi olla tehokkaamat.

Lisää tarinaa tulee, kun on kerrottavaa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy