Leon 2013 Chat

Aloittaja rossocorsa, 13.07.12 - klo:11:09

« edellinen - seuraava »

Repost

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 07.11.13 - klo:12:18
Oletko tarkistanut ajotietokoneen virheen? Joka tapauksessa vaikuttaa, että meni vähemmällä kuin Seiskallani olisi mennyt.

Olen kyl seurannut kulutusta paperilla aiemmin ja totesin että ei eroa juurikaan ajotietokoneen lukemista.

Arcca

Tuo Repostin antama kulutus on ihan linjassa omien kokemusteni kanssa tuolla reitillä. Se ja vuodenaika on tosi kulutus ystävällinen; tasaista maastoa, kaksikaistatietä (ei ohitusrevityksiä), ei pakkasta/hellettä ja takaa puhaltaa melkein aina lounaistuuli.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

silli

Mulla samansuuntaisia havaintoja kulutuksesta, eli pienellä menee. Ajelen työmatkaa Kerava-Espoo. Matka 40km, kulutus useimmiten 4.1 luokkaa tuolta matkalta. Pitkäaikainen kulutus on myös ollut laskevassa suunnassa.  Varmasti jos ajaisin pidemmän matkan, niin kulutus jäisi alle neljän litran. Ajelen rajoitusten mukaan ja yleensä vakkari päällä näitä työmatkoja.

FR  TDI 184

Hazz

Kysymys vakkaria käyttäneille. Onkos uudessa Leonissa jo fiksumpi vakkari joka osaa kiihdytellä ja jarrutella hieman maltillisemmin pienempään kulutukseen tähdäten? Olin huomaavinani moista kun autoa testasin. Moodina silloin oli eco. Oli muut asiat mielessä joten jäi vähän puolitiehen vakkarin testaus. Vanhemmissa vakkariversoissahan vauhdin lisäys ja lasku tapahtuu nopeasti. Varsinkin rajoituksen vaihtuessa pienemmäksi vauhdin rullaamalla hidastaminen olisi fiksumpaa kuin nopea moottorijarrutus. Onko kellään kokemuksia mukautuvasta nopeudensäätimestä (ACC)?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Repost - 07.11.13 - klo:06:14
Tuntuu siltä että mitä enemmän kilometrejä kertyy mittariiin niin sitä vähemmän Leon kuluttaa.

Kuski oppii auton tavoille ja auto oppii kuskin tavoille sekä auto notkistuu, dieselillä matalimmat lukemat irtoaa about 20tkm jälkeen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

kootee


burgi


Ehkä tämä on jo täällä ollutkin, mutta törmäsin netissä  AutoCar lehden artikkeliin Leonista ja silmään osui tämä minulle avoinna ollut asia eli uusi Leon, Golf ja Audi A3 on 55% tehty samoista osista:

http://www.autocar.co.uk/car-review/seat/leon/first-drives/first-drive-review-2013-seat-leon-14-tsi

"Sister car to the latest Audi A3 and Volkswagen Golf, with which it shares up to 55 per cent of its structural, mechanical and electrical components"

Seat Leon 1.0 Ecomotive Style (2019)
BMW R1200 RT (2014)

Jusa.L

Nyt olisi aika aloittaa tarjousten pyytäminnen ST Leonista ja ihan sokkona kun ei viitsi tarjouspyyntöjä mailissa heitellä, joten heittäkäähän hyviä Seat-myyjiä, joilta saa palvelua ja hyviä tarjouksia!

Harmi kun se naispuolinen olikohan Marja Hesan SeatCenteristä vaihtoi hommia...

Ocu_P

Kannattaa kysyä Toni Vileniltä Lohjalta.

WKurki

Itse pyysin tarjoukset lokakuun lopussa sekä Seat Centeristä Herttoniemestä  että Länsi-Autosta Kouvolasta. Hyvityshinnassa noin parin tuhannen euron ero Länsi-Auton hyväksi. Samoin rahoituskorko 4,5 %-yksikköä suurempi Seat Centerissä. Länsi-Autossa todellinen vuosikorko 2,9%. Lisäksi Länsi-Autosta sai vielä autovakuutuksen vuodeksi ilmaiseksi, vakuutusyhtiö If.

Näillä eroilla ei myyjäliike jäänyt kovin vaikeaksi valinnaksi. Auto tulossa siis helmikuun lopussa suunnilleen. Helsingissä asioin Marjon kanssa ja Kouvolassa entisen Seat-myyjän, nykyään Audi-myyjänä toimivan Jani Korkalaisen kanssa. Aiemmastakin autokaupasta Janille täydet pisteet ja suosittelen.

Kannattaahan niitä tarjouksia laittaa vaikka kuinka moneen eri yritykseen ympäri Suomen. Sähköpostilla on helppo saada haarukoitua haluamansa myyjäliike.
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

psxgamer

Minäkin suosittelen Marjoa, oma 1P Leon tuli hommattua hänen kauttaan. Kyselin hintoja ihan ympäri Suomea, mutta valinta oli helppo kun Helsingistä tuli lopulta se paras. Vaihtoauton kanssa tietysti voi tilanne olle toinenkin.

Mutta jos rahoitusta aiot ottaa niin on tuo Länsi-Auton rahoitustarjous kyllä aika kova... Tosissaan meinaavat näköjään kauppaa tehdä kun tarjoavat halpaa rahaa. Seat Centerissä on joihinkin 1.2TSI Style + metalliväri autoihin jotka ovat varastossa kamppiksena LED -valot kaupan päälle, mutta tämä ei sinua lohduta jos farkkua etsit.

Ocu_P

Mutta Marjo taitaa olla poistunut Seat myyjien vahvuudesta.

Tony_

Itse sain törkeän hyvän tarjouksen Leonista Tomi Rahikkalalta Pörhöltä Oulusta. Kannatta sinnekkin olla yhteyksissä.

kimik

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 19.11.13 - klo:12:25
Mutta Marjo taitaa olla poistunut Seat myyjien vahvuudesta.

Mihinkäs hän on siirtynyt, onko tietoa? Pelästyin itsekin, kun ei löytynyt enään yhteystietoja seat center herttoniemen sivuilta. Vastasi kuitenkin sähköpostiini ja luovuttaa minulle tilaamani Leonin alkuperäisen suunnitelman mukaan tammikuun alussa.
Seat Leon 1.4 TSI 122hv style

kootee

Saan kuin saankin ilmaiseksi kuraläpät eteen jälkiasennuksena. Tietääkö joku, että tarvitseeko peltiin porata reikiä asennuksessa? Vaihtoehtona on laittaa läpät itse tai teettää se huollossa. En kyllä ala peltiin reikiä itse tekemään, mutta jos ei tarvitse, niin eihän tuo kummonen homma ole ruuvata ne itse paikalleen.

Sen sijaan viimasuojaa ei ilmaiseksi irtoa.

Nisze

Lainaus käyttäjältä: kimik - 19.11.13 - klo:13:07
Mihinkäs hän on siirtynyt, onko tietoa? Pelästyin itsekin, kun ei löytynyt enään yhteystietoja seat center herttoniemen sivuilta. Vastasi kuitenkin sähköpostiini ja luovuttaa minulle tilaamani Leonin alkuperäisen suunnitelman mukaan tammikuun alussa.
Marjo on nykyään maahantuojan Seat-myyntipäällikkö.

Kopsu

Huittisten Laatuauto ja Autotalo Lohjaa ainakin kannattaa kokeilla. Varsinkin Lohjalla palvelu oli erinomaista ja hinnat kohdillaan.

Lainaus käyttäjältä: kootee - 19.11.13 - klo:14:27
Saan kuin saankin ilmaiseksi kuraläpät eteen jälkiasennuksena. Tietääkö joku, että tarvitseeko peltiin porata reikiä asennuksessa? Vaihtoehtona on laittaa läpät itse tai teettää se huollossa. En kyllä ala peltiin reikiä itse tekemään, mutta jos ei tarvitse, niin eihän tuo kummonen homma ole ruuvata ne itse paikalleen.
.

Mun käsittääkseni se kuraläppien asennus menee maahantuojan piikkiin vaikka ne asennettaisiin eri merkkiliikkeessä mistä auto on ostettu. Kannattaa kysyä tätä.  ;)

Pema

Lainaus käyttäjältä: kootee - 19.11.13 - klo:14:27
Saan kuin saankin ilmaiseksi kuraläpät eteen jälkiasennuksena. Tietääkö joku, että tarvitseeko peltiin porata reikiä asennuksessa? Vaihtoehtona on laittaa läpät itse tai teettää se huollossa. En kyllä ala peltiin reikiä itse tekemään, mutta jos ei tarvitse, niin eihän tuo kummonen homma ole ruuvata ne itse paikalleen.

Sen sijaan viimasuojaa ei ilmaiseksi irtoa.
Ei tarvi porata peltiä, kun asennetaan kuraläpät. Lokasuojan muoviin porataan reiät.
Itselle myyjäliike lähetti läpät postissa, tilasin huoltoon asennuksen joka meni maahantuojan piikkiin. Ja viimasuojatkin sain ilmaseksi kun pyysin..

kimik

Lainaus käyttäjältä: Nisze - 19.11.13 - klo:19:36
Marjo on nykyään maahantuojan Seat-myyntipäällikkö.

Ok. No en kyllä ihmettele miksi on noussut portaassa ylöspäin...

Olis kysymys Leonin peruutusvaloista. Minkä tehoiset ovat? Kai nekin ledit on ainakin led packin myötä? Näkeekö niillä peruuttaa säkkipimeässä? Tällä hetkellä omassa Ibizassa on kyllä niin onnettomat peruutusvalot, että pakko laittaa takasumarit päälle ja eikä silti meinaa hirveästi nähdä minne peruuttelee.

Lisäperuutusvalothan ovat lainmukaan hieman hankalat, mutta kyllä sellaisetkin joka taksissa tuntuu olevan ;D.
Seat Leon 1.4 TSI 122hv style

-ruoska-

Lainattu Leon 5F Polttimotyypit -ketjusta:
H21W-12V21W

Säkkipimeästä en tiedä, mutta valaistuksen kannalta aivan turha. Toimii lähinnä muille varoituksena että nyt lähdetään valoista väärään suuntaan  ;D

Ja näyttää liian keltaiselle verrattuna rekisterikilven valoon.

LEDeistä tuohonkin löytynee korjaus.

peku

Halogeeni polttiomoita löytyy normikannalla. Pitäisi parantaa parikymmentä prosenttia. Käytetään yleensä niin harvoin, ettei pitäisi tulla lämpöongelmiakaan.

kootee

Laittelin eturoiskeläpät paikalleen eilen. Tulipa todettua, että kynnyskotelon uloke sisälokasuojan takana oli täynnä märkiä lehtiä ja muuta moskaa. Sisälokasuojan äänieriste oli myös läpivettynyt ja se on ainakin alapäästä kosketuksissa peltiin. Varmaan ihan ookoo siihen asti, kun maalipinta on ehjä, mutta aika potentiaaliselta ruostepesäkkeeltä vaikutti!  >:(

Tänä aamuna oli nollakeli ja huonosti lähti moottori käyntiin. Ajotietokone kehotti käynnistämään moottorin virta-avaimesta, vaikka olin sen jo tehnyt!  :o Käynti normalisoitui kyllä hetimiten. 122 heppanen tsi siis kyseessä.

hni

Kesäkuun alusta on kertynyt 12000 kilsaa 1.2 TSI DSG:n mittariin. Öljyä lisäsin vajaa puoli litraa, kun pinta oli pudonnut noin puoleen. Itse jouduin voiteet ostamaan, vaikka myyjältä kinusinkin öljypulloa, mutta ei heltynyt. Seatilla öljynkulutusta ei näemmä katsota ominaisuudeksi, kuten kaikilla muilla VAG-konsernin TSI-konetta käyttävillä merkeillä. Saman katon alla myytäviin Volkkareihin ja Audeihin, kuten myös Skodiin öljypullo kuuluu vakiovarusteena, ja vaihtuu jopa täyteen pulloon huollossa, jos sattuu olemaan vajaa pullo kontissa.

Viime viikolla asennettiin viimein kuraläpät. Samalla valitin kuskinpuolen aurinkolipan löysyyttä alaääriasennossa, kun ei oikein pysy tuulilasissa kiinni vaan valahtaa sieltä alaspäin. Tilasivat takuuseen uuden.

LED-valoihin olen ollut tyytyväinen, kannatti mielestäni panostaa niihin.

Kulutus oli kesärenkailla noin 5.6 L satasella, talvirenkailla (Contin nastat) desin korkeampi, vaikka talvinopeuksilla tulee ajeltua rauhallisemmin. Tosin vaihdoin menovedenkin talvirenkaiden vaihdon yhteydessä 98:sta 95:een. Voisi ehkä kokeilla uudelleen 98:a ja katsoa, pääsisikö sillä pienemmällä, tuskinpa kuitenkaan rahallisesti. Varsin tarkka on tuo ajotietokoneen kulutuslukema, käytännössä saman kulutuksen saan tankkauskuiteista ja matkamittarista käsin laskemalla.

Talvirenkaiden vaihdon jälkeen luistoneston valo usein vilkkuu, kun lähtee voimakkaasti kiihdyttämään esimerkiksi ohituksissa. Unohdin tuosta mainita kuraläppien asennuksen yhteydessä, pitääpä muistaa, kun vien aurinkolipparemonttiin.

Miga^^

Lainaus käyttäjältä: hni - 25.11.13 - klo:22:43
Kesäkuun alusta on kertynyt 12000 kilsaa 1.2 TSI DSG:n mittariin. Öljyä lisäsin vajaa puoli litraa, kun pinta oli pudonnut noin puoleen. Itse jouduin voiteet ostamaan, vaikka myyjältä kinusinkin öljypulloa, mutta ei heltynyt. Seatilla öljynkulutusta ei näemmä katsota ominaisuudeksi, kuten kaikilla muilla VAG-konsernin TSI-konetta käyttävillä merkeillä. Saman katon alla myytäviin Volkkareihin ja Audeihin, kuten myös Skodiin öljypullo kuuluu vakiovarusteena, ja vaihtuu jopa täyteen pulloon huollossa, jos sattuu olemaan vajaa pullo kontissa.

Viime viikolla asennettiin viimein kuraläpät. Samalla valitin kuskinpuolen aurinkolipan löysyyttä alaääriasennossa, kun ei oikein pysy tuulilasissa kiinni vaan valahtaa sieltä alaspäin. Tilasivat takuuseen uuden.

LED-valoihin olen ollut tyytyväinen, kannatti mielestäni panostaa niihin.

Kulutus oli kesärenkailla noin 5.6 L satasella, talvirenkailla (Contin nastat) desin korkeampi, vaikka talvinopeuksilla tulee ajeltua rauhallisemmin. Tosin vaihdoin menovedenkin talvirenkaiden vaihdon yhteydessä 98:sta 95:een. Voisi ehkä kokeilla uudelleen 98:a ja katsoa, pääsisikö sillä pienemmällä, tuskinpa kuitenkaan rahallisesti. Varsin tarkka on tuo ajotietokoneen kulutuslukema, käytännössä saman kulutuksen saan tankkauskuiteista ja matkamittarista käsin laskemalla.

Talvirenkaiden vaihdon jälkeen luistoneston valo usein vilkkuu, kun lähtee voimakkaasti kiihdyttämään esimerkiksi ohituksissa. Unohdin tuosta mainita kuraläppien asennuksen yhteydessä, pitääpä muistaa, kun vien aurinkolipparemonttiin.

Itsellä kertynyt kilometrejä kesäkuun 24päivästä lähtien n. 22500km ja öljyn kulutusta en ole huomannut edelleen tuntuu olevan tikun ylärajassa tuo öljy, ja öljy kannu tuli luovutus hetkellä mukaan tosin vain 1L :) mutta joo ehkä se on paljon myynti liikkestäkin kiinni mitä viitsivät antaa kaupantekijäisiksi exstrana..
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

xch

Lainaus käyttäjältä: hni - 25.11.13 - klo:22:43
Talvirenkaiden vaihdon jälkeen luistoneston valo usein vilkkuu, kun lähtee voimakkaasti kiihdyttämään esimerkiksi ohituksissa. Unohdin tuosta mainita kuraläppien asennuksen yhteydessä, pitääpä muistaa, kun vien aurinkolipparemonttiin.

Tuntuu että luistonesto on säädetty Leonissa aika herkälle, itselläni vilkkuu luistoneston valo märällä asfaltilla nastoilla vielä 4. vaihteellakin kaasu pohjassa. Sinänsä luistonesto on todella huomaamaton, sillä muusta kuin valosta ei asiaa helposti huomaa... Epäilisin etteivät lähde tuota säätämään huollossa.

LEMMY

Se luistonestovalon vilkunta on vaan informaatioksi kuskille, että se tajuaa tien liukkauden. Ei se mitään vielä rajoita jos se hiukan vilkkuu...
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Loungeliner

Kävinpä varaamassa ajan eturoiskeläppien (joita siis ei ollut olemassa/saatavilla auton luovutuksen yhteydessä) asennukseen, ja samalla utelin josko takaparkit saisi syttymään myös päivävaloilla ajellessa. Sain vastaukseksi, että eivät enää edes yritä niitä koodata toimimaan. Olivat kuulemma yhteen esittelyautoon yrittäneet sillä seurauksella, että olivat joutuneet vaihtamaan jonkin "mutkalle menneen" ohjausyksikön uuteen useamman sadan euron kustannuksin... Tiedä sitten, miten näin hyvin olivat onnistuneet, kun eikös jollakin foorumilaisella ollut toisenlaistakin kokemusta samasta aiheesta?

_Q3_

Takavalot voi koodata VCDS:llä palamaan päiväajovalojen kanssa.
Itselläni toimii ongelmitta (1.4 TSI 103 kW manuaali Style).
Alla ohje kiinnostuneille, itse koodaushan on helppoa kuin heinänteko:


Aktivierung des Standlichtes der Rückleuchten zum (LED) Tagfahrlicht

Im Bordnetzsteuergerät haben Sie die Möglichkeit beim neuen Seat Leon 5F die Heckleuchten als Standlicht bei aktivem (LED) Tagfahrlicht mitzuschalten. Ist bei Helligkeit das Tagfahrlicht der Scheinwerfer aktiv, werden somit zusätzlich die Heckleuchten eingeschaltet.

Folgende Codierung ist anzuwenden:
1.STG 09 (Bordnetz) auswählen
2.STG Zugriffsberechtigung -> Funktion 16
3.Zugriffscode 31347 eingeben
4.STG Anpassung -> Funktion 10
5.Kanal (6) - Tagfahrlicht - Dauerfahrlicht aktiviert zusaetzlich Standlicht auswählen
6.Wert auf aktiv setzen

Jore1

Kertokaa viisaammat - ja ne ketkä ovat koeajaneet molemmat - onko Seat Leonin 1.4 ja 1.8 moottoreiden välillä merkittävää eroa suorituskyvyssä? Speksit ovat likimain samansuuntaiset, ohituskiihtyvyys Seatin omien sivustojen 1.4 jopa hitusen nopeampi kuin isommassa moottorissa. Tuoko 1.8 jollain tapaa kenties enempi voimantunnetta ajoon? Vai onko 1.8 etu lähinnä DSG-vaihteisto-option saaminen autoon? TM:n Leon-farkkukoeajossa todettiin ettei käytännön suorituskyvyssä eroa ole. Mitä mieltä olette?

Jos näihin kysymyksiin on jo aiemmin otettu kantaa laittaakaa toki linkki tulemaan.

Seba

1.4 olen ajanut manuaalina ja 1.8 DSG:llä ja kyllähän toi 1.8 pikkasen kevyemmin liikuttaa autoa, mutta toisaalta DSG tekee muutenkin ajokokemuksesta hieman erilaisen kun ei voi väännöllä niin hyvin pelata kuin manuaalissa. Toi 1.4 manuaalina on yllättävän pirteä paketti eikä tunnu juuri yhtään hitaammalta kuin mun Polo BlueGT.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy