The Beetle -kokemuksia

Aloittaja hosee, 05.07.12 - klo:14:03

« edellinen - seuraava »

hosee

Menee kategoriaan tieto lisää tuskaa, mutta menköön. Kun tuossa tiskissä nyt kerran tuo öljyn lämpöjen mittari on, niin on tullut seurattua sitä jonkin verran ja verrattua sitä ajotietokoneen antamaan öljyjen lämpöön CC:ssä.

Vertailun tuloksena olen ollut havaitsevani että Beetlessä öljyn lämmöt nousevat todella hitaasti, ainakin verrattuna CC:hen. Jo näin loppukesällä öljyn lämpöjen nousu tuonne 80-90 asteen pintaan vaatii tuollaisen 10km matkan, kun taas CC:ssä vastaavaan riittää kolmisen kilometriä. Onko tuo hidas öljyn lämpojen nousu normaalia ja seurausta esim isommasta öljytilavuudesta? Veden lämmöt tuntuisivat nousevan normaalisti. (Absurdia sinänsä että tuon lisämittariston myötä kojetalusta löytyy mittari tuolle öljynlämmölle, mutta veden lämmöt joutuu kaivamaan ajotietokoneelta koska niille ei ole mittaria.)

Toinen huomiota saanut detalji on mielestäni poikkeuksellisen agressiivinen hill hold. Se puree kiinni aika helposti ja vapaututuminen vaatii mielestäni normaalia pidemmän ajan/enemmän kaasua. Vaikuttaisi siltä että hill hold menee päälle myös peruuttaessa. CC:n hill hold ei kotipihassa tehdyn nopean kokeilun perusteella tuntuisi aktivoituvan peruutettaessa, enkä muista Golfinkaan tehneen sitä. Onkohan tuo ominaisuus vai voiko tuota säätää?
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Germera

Aika yksinäistä on Hosee:lla täällä, joten kirjoittelenpa omia Beetle kokemuksia ja kummallisuuksia.
Kuten jo tiedetään niin näissä ikkunoiden toiminnassa on jotain hämärää ja sille on jo takaisinkutsukin olemassa. Korjausaikakin on omalle parin viikon päästä.
Mielenkiintoista oli huomata että samaa ikkunavikaa löytyi tuosta Pokkuksen laittamasta linkistä tuossa toisessa "New Beetle" otsikon alla.
Tuo jenkkilän kestotestiauton ikkuna oli saatu "buutattua" ihan nappiapainamalla, mutta omani ei kyllä tuosta tokenut mihinkään. Edelleen ikkuna ei mene kertapainalluksella ylös saakka.

Sitten olen pari kertaa törmännyt siihen että mäessä ollessa auto ei lähde käyntiin! Sytytysvirta menee päälle mutta ei inahdakaan. Sitten kun uudelleen painaa kytkintä niin heti lähtee kun avainta kääntää??  Olen yrittänyt toistaa tätä kaksi kertaa tapahtunutta ilmiötä, mutta ei se tietenkään ilmaannu käskien. Olen jo ihmetellyt että pitääkö jarrua ja kytkintä painaa jotenkin tietyssä järjestyksessä - ihan paranormaalia.

Muuten tämä 1,2 TSI kulkee kuin enkeli ja tuntuu että vaimon kanssa on jatkuva skaba että kumpi sillä saa ajaa. Lapset ei toistaiseksi suostu enää Volvon kyytiin ;D
19' Tornadot ovat sopusuhtaisen näköiset ja silti yllättävän hiljaiset. Golfissa 17' setti toi vähintään yhtä paljon ääntä kabiiniin. Tuo valokatkaisijan AUTO asennon puute on pitkä miinus Xenon varusteisessa autossa ja ihmeellinen epäloogisuus konsernin sisällä. AUTO katkaisija löytyy esim Jetasta - vaikkei siihen Xenoneja edes saa.
Uskon että näitä on saksassa jo päivitetty AUTO katkaisijoille - joten jos vaan jollakin on linkki siihen oikeaan varaosanumeroon niin jakoon vaan. Ei pitäisi olla ihmeellinen operaatio, kun sadetunnistinkin löytyy...
 
Mitä näitä nyt onkaan ollu.... A6, Tiguan, Golf VI,
ajossa: the Beetle 2012 + BMW F11 2013

hosee

^
Eipä noita Beetlejä kovin montaa foorumilla vielä ole, joten vähän hiljainenhan tämä osio vielä on....

Mulla menee ikkuna kertapainalluksessa ylös asti 90% käyttökerroista. Toinen yritys nostaa ikkunan 95%:lla varmuudella. Tämän jälkeen sitten olenkin vetänyt sen napista itse ylös. Jos takuu ei olisi voimassa, niin tuskin tuon kanssa huoltoon viitsisi vaivautua.

Parin viimepäivän aikana on kuitenkin ilmennyt ikkunnan kanssa uusi, kiusallinen vaiva. Kun oven paiskaa kiinni, niin ikkuna ei välttämättä nousekaan ylös. Ikkunan ja ylätiivisteen väliin jää siis tuo n. sentin rako. Jos itse istuu sisällä, niin helppohan tuo on nyppäistä ylös. Jos taas on jättämässä autoa parkkiin on kömmittävä takaisin sisään, vetäistävä virrat päälle, nostettava ikkuna napista itse ylös, katkaistava virrat ja nousta autosta toivoen että tällä kertaa ikkuna nousee. Tähän saakka tuo on toiminut, mutta pelkona tietenkin että jossain vaiheessa tuo ei enää tepsi. Nyt pitää aina kiertää auton ympäri kun sen jättää parkkiin ja varmistaa että ikkunat ovat kiinni. Olisi kurja ylläri tulla esim. jonain aamuna autolle huomatakseen että ikkunan on ollut yön raollaan ja sisään on satanut vettä.

Manuaalilla ajelut on viimeiset 10+ vuotta jääneet satunnaisiin vuokra- ja sijaisautoihin. Nykyisin joillain merkeillä (olisiko ollut ainakin Ford) ei auto käynnisty kuin silloin kun kytkinpoljin on painettuna pohjaan. Onko VW:llä/Beetlessä näin? Jos, niin silloinhan tuo voisi aiheutua viasta kytkinpolkimen asennon tunnistamisessa? Kuulostaa kuitenkin huoltovisiitin arvoiselta asialta.

Itseäkin ihmetyttää tuo valojen auto-asennon puuttuminen. Karvis tuota valaisi että jos autossa on sadetunnistin, niin tuon saisi jälkikäteen vaihtamalla valokatkaisijan ja koodauksella. Noita katkaisijoita näkyy eBaysta löytyvän parin-kolmenkympin hintaan, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi edistää asiaa.

Itselläni on huolto varattuna parin viikon päähän. Saavat korjata takapenkin pimeän virtapistokkeen, ottaa kiinni noita kojetaulun rapinoita ja korjata nuo ikkunat.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Germera

Lainaus käyttäjältä: hosee - 06.09.12 - klo:13:24
^
Parin viimepäivän aikana on kuitenkin ilmennyt ikkunnan kanssa uusi, kiusallinen vaiva. Kun oven paiskaa kiinni, niin ikkuna ei välttämättä nousekaan ylös. Ikkunan ja ylätiivisteen väliin jää siis tuo n. sentin rako. Jos itse istuu sisällä, niin helppohan tuo on nyppäistä ylös. Jos taas on jättämässä autoa parkkiin on kömmittävä takaisin sisään, vetäistävä virrat päälle, nostettava ikkuna napista itse ylös, katkaistava virrat ja nousta autosta toivoen että tällä kertaa ikkuna nousee. 

Tiedän mistä puhut... eilen illalla viimeksi huomasin että ikkuna oli sen sentin auki. Ei muuta kun avain hakemaan sisältä ja virrat päälle...jne

Lievästi muuten ihmettelin että mitä ne pikkuneliöt ovat trippimittarin näytössä heti kun auton käynnistää.
Etsin niiden selitystä jopa manuaalista ja siellä ei ollut sanaakaan koko aiheesta. Sitten eilen jälkikasvun kanssa kävin kaupassa Beetlellä - ja katso, koko mysteeri selvisi. Se pieni 3milliä kanttiinsa oleva laatikko kuvaa takapenkkiä ja kun turvatyö kytketään siellä niin siihen tuleekin ukon kuva, joka on ehkä 6 milliä kanttiinsa.


Mitä näitä nyt onkaan ollu.... A6, Tiguan, Golf VI,
ajossa: the Beetle 2012 + BMW F11 2013

-ruoska-

Eikös Beetlessä toimi ikkunoiden avaus ja sulkeminen kaukosäätimestä? Ei kyllä tullut itse kokeiltua koeajolla...

hosee

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 06.09.12 - klo:15:04
Eikös Beetlessä toimi ikkunoiden avaus ja sulkeminen kaukosäätimestä? Ei kyllä tullut itse kokeiltua koeajolla...
Ei näytä toimivan ainakaan tällä hetkellä. Minulla on kyllä kovasti sellainen mielikuva että olisin tuosta avaimesta jossain vaiheessa ikkunoita availlut. Voi siis olla että tämänhetkinen toimimattomuus menee tuon yleisen ikkunasekoilun piiriin.

Tuo ikkuna-ongelma on siis tiedossa oleva ongelma, johon on takaisinkutsukin ilmeisesti olemassa. Kv siteillä on tuosta paljonkin kirjoittelua. Germera oli saanut huoltokutsun ikkunan moottoreiden vaihtoon. Itse en sitä ollut vielä saanut, mutta moottorit menevät siis vaihtoon muun takuuhuollon yhteydessä.

OT: Vortexissa olevan hevosmiesten tietotoimiston uutisen mukaan Günther olisi jossain vaiheessa lähettänyt Mehikoon vähän isommankin delegaation selvittelemän miten ne Manuelit puskivat siinä määrin b-laatua linjalta. Jenkkimarkkinan Launch Edition-mallien omistajilla on joitain aika karuja tarinoita millaisia nuo ensimmäiset tuotantoerät ovat olleet.... Kieltämättä pikku-vikoja tuntuu olevan edelleen vähän liikaa...
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Germera

^Jep - tottahan ikkunat saa auki ja kiinni kaukosäätimestä, teoriassa..

Mutta silloin kun tuo häiriö on päällä eli ikkuna on tippunut sen sentin oven avaus moodiin niin ikkunat eivät tottele kaukosäädintä  - ei alas, ei ylös.

Normaalissa tilanteessa ikkunat avautuu moitteetta säätimestäkin, ja yrittää ne mennä kiinnikin, mutta tuo kuskin ovien ikkuna ei mene minun autossani koskaan ylös kuin kolmasosan ja sitten se avautuu kokonaan auki. Tekniikka luulee että nyt sinne on vähintään jäämässä jonkin käsi väliin. Kun kauko-ohjaimesta ei saa tuota pakkosulkemista kytkettyä niin ainoa tapa saada fönsteri kiinni on kavuta sisälle ja laittaa virrat päälle, sekä nostaa katkaisijaa koko kiinnimenon ajan. 
   
Kahden viikon päässä on tuo mainittu korjaus odottelemassa. Kutsu korjaukseen tuli tekstarina ennenkuin olin edes vastaanottanut uutta autoa ;D
Mitä näitä nyt onkaan ollu.... A6, Tiguan, Golf VI,
ajossa: the Beetle 2012 + BMW F11 2013

veeär

Mulla kans ollu noita kuskinpuolen ikkunan sulkeutumis ongelmia.Kerran tehnyt nyt sen kun laittaa oven kiinni,niin ikkuna jääkin auki, siis sen sentin verran.Ja sit n.100:sen vauhdissa, kun käyttänyt ikkunaa auki, niin ei halua mennä kiinni tai menee vähän matkaa, mut laskee sit alas. Pitänyt pudottaa vauhti alle 80, ni sit jaksanu mennä kiinni. Auto nyt 3 viikkoo vanha.Jos ongelmat jatkuu, ni kai se on käytettävä sit pajalla.Muuten kyllä todella upee peli ajella, vaikka onkin sillä pienimmällä padalla eli 1.2TSI+6v manuaali.

mieite67

Jaa se onkin tyyppivika se ikkunaongelma. Omassa ikkunan kiinnisaaminen onnistunut pahimmillaan noin kymmenen yrityksen jälkeen. Paikallisessa vw-huollossa ei ollut yllättäen mitään tietoa ongelman yleisyydestä. Tiistaina auto pajalle ja nostinmoottori vaihtoon.
Mikäs on muuten sopiva vanteen leveys ja et 18" vanteelle ???

hosee

Lainaus käyttäjältä: mieite67 - 09.09.12 - klo:12:55
Jaa se onkin tyyppivika se ikkunaongelma. Omassa ikkunan kiinnisaaminen onnistunut pahimmillaan noin kymmenen yrityksen jälkeen. Paikallisessa vw-huollossa ei ollut yllättäen mitään tietoa ongelman yleisyydestä. Tiistaina auto pajalle ja nostinmoottori vaihtoon.
Mikäs on muuten sopiva vanteen leveys ja et 18" vanteelle ???

Taitaa mennä nuo moottorit vaihtoon kaikissa 2012 mallisissa...

Vanne 8" ja ET 48.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

vorkki

Herttoniemestä kertoivat tänään että nyt olisi Beetleen uudenlaisia ikkunamoottoreita joilla pitäisi ikkunatkin toimia. Muutama viikko sitten maahantuoja oli kieltänut toimimattomien moottoreiden vaihdon eikä muutakaan apua ollut tyrkyllä kuin odottaminen.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

hosee

Maggiolino viety päivähoitoon. Saa nähdä mitä saavat huollossa aikaiseksi. Vikalistalla kojetaulun rapinat, ikkunat, perältä kuuluvat suhinat/kitinät, pimeänä oleva takapenkin virtapistoke ja uusimpana eilen ilmennyt etupäästä kuuluva rahina. Ohjauspyörä ääriasennossa ja veto päälle - tuloksena epämääräinen rahina jostain edestä. En ryhtynyt kummemmin tutkimaan, koska huolto oli varattuna täksi päiväksi. Mahdollista on että rengas osuu johonkin, mutta en oikein usko. Vanteiden ET:t on ihan prikulleen samat kuin VW:n omissa vanteissa, joten ei niiden mihinkään pitäisi päästä osuman.

Ikkunoista ei tiskillä osanneet sanoa mitään muuta kuin että samasta taudista kärsii isompi joukko yksilöitä. Ei ollut tietoa uusista ikkunamoottoreista tai mahdollisista virallisista huoltokamppanjoista, mikä on outoa jos Germera tosiaan sai _kutsun_ huoltoon noiden tiimoilta. Oliko huollosta muuten apua tuossa ikkuna-asiassa?

Plussa-puolelle menköön että sijaisautoa tarjottiin automaattisesti (en ollut varannut), eikä siitä joutunut taittamaan peistä. Plussa puolelle menee sekin että sijaisautoksi tuli kuli-varusteinen Polo. Tulee hyvin nollattua. Pidin Beetleä aika meluisana autona, mutta Poloon verrattuna se on kyllä itseasiassa aika hiljainen. Beetlen laatuvaikutelmaa on ajoittain ehkä tullut vähän kritisoitua, mutta kuli-malliseen Poloon verrattuna se on itseasiassa loistava. Beetlen takapenkki on aika kompakti, mutta enemmän siellä näyttäisi tilaa olevan kuin Polossa. Paljon varmaan menee tietenkin sen piikkiin että Beetlessä takapenkki on muotoiltu rehellisesti kahdelle hengelle.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

aasutio

Minun The Beetleen ilmennyt myös ikkunan sulkeutumis -ongelma muutaman kerran, joten soittelin huoltoon aikaa ensi viikolle.
Toivottavasti huollosta löytyy jotakin apua tuohon, kun muuta vikaa ei ole autoon vielä tullut.
Eivät kuulemma huollossa tienneet tuosta epidemiasta, kertoivat kuitenkin että liikkeen esittely beetlessä oli ollut samaa vikaa, ja olivat sen korjanneet.
Kilometrejä nyt noin 8000 ja edelleen hymyilyttää. Kallis varustelistakaan ei ole vielä kaduttanut.  :) :)

Germera

Lainaus käyttäjältä: hosee - 19.09.12 - klo:08:58
Ikkunoista ei tiskillä osanneet sanoa mitään muuta kuin että samasta taudista kärsii isompi joukko yksilöitä. Ei ollut tietoa uusista ikkunamoottoreista tai mahdollisista virallisista huoltokamppanjoista, mikä on outoa jos Germera tosiaan sai _kutsun_ huoltoon noiden tiimoilta. Oliko huollosta muuten apua tuossa ikkuna-asiassa?

Perjantai on tuomionpäivä... katotaan sitten auttoiko.
Ikkuna on nyt poikkeuksetta sen sentin auki oven kiinnivetämisen jälkeen  - onneksi sentään vesisade ei mene siitä sisälle...
Mitä näitä nyt onkaan ollu.... A6, Tiguan, Golf VI,
ajossa: the Beetle 2012 + BMW F11 2013

Napakettu

Lainaus käyttäjältä: Germera - 19.09.12 - klo:13:06
Perjantai on tuomionpäivä... katotaan sitten auttoiko.
Ikkuna on nyt poikkeuksetta sen sentin auki oven kiinnivetämisen jälkeen  - onneksi sentään vesisade ei mene siitä sisälle...

Minullakin tekee tuota vähän väliä, mutta saan se "korjattua" laittamalla autoon virrat päälle ja vetämällä ikkunan katkaisijaa n. 10 sekuntia. Sen jälkeen on taas ikkuna mennyt kiinni kun ovet lukitsee.

hosee

Lainaus käyttäjältä: hosee - 19.09.12 - klo:08:58
Vikalistalla kojetaulun rapinat, ikkunat, perältä kuuluvat suhinat/kitinät, pimeänä oleva takapenkin virtapistoke ja uusimpana eilen ilmennyt etupäästä kuuluva rahina. Ohjauspyörä ääriasennossa ja veto päälle - tuloksena epämääräinen rahina jostain edestä.
Huoltokäynti meni pitkälti valohoidon puolelle.

Kojetaulun rapinoita ei oltu huollossa kuullunut; paperille raapusteltuna löytyi huomio ahtimen imupuolen äänistä, jotka todettiin normaaleiksi ja epäiltiin että ne olisivat äänen aiheuttaja. (Duh! Jos imupuoli alkaisi kuulostamaan johtonipun ropinalta löisin auton varmaan siitä paikasta tienvarteen parkkiin odottelemaan hinuria.)

Suhinoita ei niitäkään ollut kuulunut, mutta kitinän eliminoimiseksi oli lukkoa säädetty. Tuo ääni olikin ilmeisesti onnistuttu hoitaman pois häiritsemästä. Tömähdyksiä takaluukun suunnasta ei oltu kuultu, mutta koneelta näkyi että vastaavaa palautetta oli tullut parista muustakin yksilöstä, joista yksi oli maahantuojan joten totesivat että jotain tuossa voi olla takana. 

Takapenkin virtapistokkeesta puuttuivat johdotukset(!!). Tämä on korjattuna, mutta pistää ihmettelemään kokoonpanon työn seurantaa ja laadunvarmistusta yleensä.

Etupään rahinasta oli oikein huoltotiedotekin. Renkaitten ollessa kääntyneenä ääriasentoonsa jonkin haitarimallisen kumisuojan (paperissa ei yksilöity minkä) osat koskettavat toisiinsa, josta saattaa koskealla säällä aiheutua kuvatunkaltaista ääntä. Huoltotiedotteessa tämän sanottiin olevan ominaisuus, eikä aiheuta toimenpiteitä. Paperilla näkyi käsinkirjoitettu kommetti poikkeavasta rengaskoosta. Varauduin jo vänkäämään että alla oleva rengaskoko löytyy rekisteriotteestakin, mutta tuosta ei mainittu mitään. 

Ja ne ikkunat; niille ei tehty mitään. Koneella näkyi 14.9. maahantuojalta tullut ilmoitus että parin viikon sisällä olisi tulossa kokonaan uudet nostinmoottorit ja jotain nostinrakenteen osia. Ennen niiden saapumista ei korjauksia tehdä. Eli noiden ikkunoiden osalta palataan asiaan vähän myöhemmin....
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Germera

The Beetle kävi pajalla ja sai uudet ikkunanostinmoottorit molempiin oviin. Toistaiseksi toimii ihan niinkuin pitääkin. Sen tarkempaa selitystä en saanut tehdystä työstä ja eipä tuo kiinnostakaan kun ongelma ratkesi...
Myönnän että tsekkasin ennen huoltoa ihan kaikki nappulat ja niiden toiminnan - myös sen taka 12v pistokkeen, josta tuli kuin tulikin virtaa.

Työn vastaanottaja ei ollut kuullutkaan Beetlen ikkunaongelmista ja ihmetteli että miksikäs nämä nyt vaihdetaan ihan uudesta autosta... hoh hoijaa... taas sain kertoa huollossa asioita joista tiedän paljon enemmän kuin se joka ammatikseen tekee niitä. Vasta talvella sain tivata samalla tiskillä Herttoniemessä VI Golfiin uutta tehdaspäivitystä lämmitysongelmiin. Selvisihän sekin lopulta, mutta miksi ne ei tiedä siellä huollossa mitään, prkl.

Sorruin myös ostamaan Vaimon mieliksi sellaiset ihanat valkoiset "Beetle" kuoret avaimeen. Ihan jonninjoutavat läpyskät... ja jos jostain halvatun manuaalista olisi löytynyt maininta siitä että ne puoliskot tulee 1mm limittäin niin ne olisi saanut ehkä ihan nätisti asennettuakin. ja avaimen stiletti jäi sitten kuitenkin avautumatta, joten puukkoakin tarvittiin... Olis saanu sillä reilulla 40 eurolla varmaan parempaakin viihdettä viikonlopuksi...   
Mitä näitä nyt onkaan ollu.... A6, Tiguan, Golf VI,
ajossa: the Beetle 2012 + BMW F11 2013

Jarde

Kävinpä koeajolla 2.0 sport versiolla. Mukavan oloinen auto, taattua VW tyyliä oli ajettavuus. Olisin voinut yhtähyvin ajaa millä tahansa Volkkarilla. Koeajoauto oli ladattu hyvällä varustuksella. Lasikatta, nahkapenkit, navi, fender. En tiedä mitä siitä olisi puuttuunut. Väri oli tumman sininen metalliväri. Sen voisi ajatella olevan vähän pliisu ja mitätön, mutta ei se huonosti siihen istuntu. Olihan auto vielä teipattu valkoisin raidoin ja kyljessä Beetle tarra. Ulkonäkö kunnossa! Mieleen jäi muutama seikka. Kojelaudasta kuului ikävää särinää. Rengasäänet olivat...no siedettävät olihan alla 19" rengastus. Mutta ulkonäön lisäksi makein juttu oli oikeastaan käyntiääni. Se jäi mieleen mukavana pörinänä. Mielellään paineli sitä pedaalia :) D-asennossa moottori käy muuten VW tyyliin tosi alhaisilla kierroksilla. Sellaisia havaintoja! Maistui kyllä!

hosee

Lainaus käyttäjältä: hosee - 19.09.12 - klo:17:52
Huoltokäynti meni pitkälti valohoidon puolelle.

Kojetaulun rapinoita ei oltu huollossa kuullunut; paperille raapusteltuna löytyi huomio ahtimen imupuolen äänistä, jotka todettiin normaaleiksi ja epäiltiin että ne olisivat äänen aiheuttaja.

....

Suhinoita ei niitäkään ollut kuulunut, mutta kitinän eliminoimiseksi oli lukkoa säädetty. Tuo ääni olikin ilmeisesti onnistuttu hoitaman pois häiritsemästä.

...

Ja ne ikkunat; niille ei tehty mitään. Koneella näkyi 14.9. maahantuojalta tullut ilmoitus että parin viikon sisällä olisi tulossa kokonaan uudet nostinmoottorit ja jotain nostinrakenteen osia. Ennen niiden saapumista ei korjauksia tehdä. Eli noiden ikkunoiden osalta palataan asiaan vähän myöhemmin....

Kojetaulun rapina sen kun yltyy. Poppi-konekin olisi hankittuna, mutta eihän sitä viitsi tunkea paikoilleen koska sen jälkeen huollon mielestä rapinan syynä on tuo jälkikäteen vaihdettu soitin. Ilmeisesti kenelläkään muulla ei ole samaa ongelmaa. Erityisesti kiinnostaisi jos jollain on moista lisämittarein varustetussa Beetlessä.

Ilo kitinän katoamisesta oli ennenaikainen, nyt sekin on ilmaantunut takaisin.

Sen sijaan ikkunat, joille huollon mukaan ei tehty mitään ovat toimineet kuin se kuuluisa junan vessa.  ???  Ehkä se paljon parjattu valohoito ei ole sittenkään ihan turhaa.... No, uutta huoltoa pitäisi silti varata noiden kitinöiden kitkemiseksi. Pitänee vähän kuitenkin odotella jos nuo ikkunat ryhtyisivät taas temppuilemaan, niin saisi ne sitten samalla vaivalla.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Germera

Lainaus käyttäjältä: hosee - 04.10.12 - klo:08:11
Kojetaulun rapina sen kun yltyy. Poppi-konekin olisi hankittuna, mutta eihän sitä viitsi tunkea paikoilleen koska sen jälkeen huollon mielestä rapinan syynä on tuo jälkikäteen vaihdettu soitin. Ilmeisesti kenelläkään muulla ei ole samaa ongelmaa. Erityisesti kiinnostaisi jos jollain on moista lisämittarein varustetussa Beetlessä.

Täällä räminää kuuluu jostain kartanlukijan puoleisesta sivu paneelista... En ole paikallistanut sitä vielä - täytyy pyytää vaimo ajamaan ja etsiä aiheuttajaa - rasittava ääni.

Tyrkkäsin menneenä viikonloppuna mökille Beetlellä ja sain ekan kerran ihan kunnon maantiekokemukset autosta. Soppaa menee ihan h...vetisti kun pitää motarilla sellaista +130 vauhtia. Toki 19' pyörät vie osansa, mutta 1,2 TSI:lle tuollainen reilu 9 litraa on aika paljon :-[
Nollasin ajotietokoneen 80 rajoitusalueen kantatiellä ja kas - mentiin siinä alle 6 litralla :)
Eli ei tästä ehkä mihinkään Gran Turismo vahkeeksi olisi ainakaan kulutuksen puolesta - jos toki oli tarkoituskaan.

Oletteko muuten tsekkanne omien Xenon valojen näyttämän. Omat tuntuu olevan yllättävän korkealle suunnatut. Eräs päivä tuli valkoinen Beetle vastaan ja kattelin että tuleeko se pitkät päällä - No vaimohan se siinä körötteli vastaan ja vannoi ajaneensa tietysti ilman pitkiä.
Valot tuntuu muuten yllättävän hyviltä  - on varmaan Tiguaninkin valoja paremmat  ;D
Mitä näitä nyt onkaan ollu.... A6, Tiguan, Golf VI,
ajossa: the Beetle 2012 + BMW F11 2013

hosee

^
1.2TSI:llä on motarinopeuksissa näemmä kulutus samaa luokkaa kuin 2.0TSI:llä. Se on sitä downsizingia  ;D
No okei, maantienopeuksilla mulla menee kyllä hyvän matkaa toista litraa enemmän ja kaupungissa pyöritään 9l/100km pinnassa. Tankki on samankokoinen, joten 2.0TSI:llä tulee mittarikentän tolppa tutuksi.

Itsekin olin kovin skeptinen Beetlen Xenoneiden suhteen erityisesti poikkeuksellisen halpa hinta huomioiden, mutta ihan ok valoilta ne vaikuttavat. Sama huomio tosin että valokeila karkaa aika korkealle. Kukaan vastaantulija ei ole ainakaan toistaiseksi räpsytellyt valoja, mutta itse tuohon tullut kiinnitettyä huomiota. Erityisesti tuon huomaa kotipihassa. Autopaikat ovat aitaa vasten ja Beetlen valokuvio on paljon ylempänä ja pehmeärajaisempi kuin Alfalla. Käytännössäkin Alfan valot voittavat Beetlen Xenonit 2-0. Siltikin, 700+ euroa ei ole paha hinta Beetlen Xenonit+sadetunnistin+himmenevä taustapeili -paketista. Paljon perinteisiä kynttilöitä paremmat valot nuo ovat....


Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Kähveri

Moi! Juhannukseksi saimme Beetlen (1.2 tsi Design) ja viime perjantaina mittariin pyörähti 10 tkm. Auto on vastannut odotuksiamme. Aikoinaan mulla oli kolme kuplaa. Ostopäätökseemme suuresti vaikutti noista ropposista imuroitu nostalgiahäivähdys. Yksin tai kaksin ajettuna Beetle on ollut makea peli!

Ajo-ominaisuuksia luonnehdin ilmeettömän turvallisiksi. Mihinkään ei oikeastaan tule kiinnitettyä huomiota, hyvä niin. Rakenteeltaan yksinkertainen taka-akselisto hyvin ohuilta vaikuttavine jousineen on johdonmukainen. Piakkoin tulevat talvikelit kertovat ESC:n toiminnasta enemmän arkisissakin liikennetilanteissa, mutta ABS tuntuu "syketaajuudeltaan" hitaalta. Möhkäleen kokoiset (215/60/16) Hakkapeliitan vitoset vaikuttavat jotenkin liian kantavilta. Lienevät parhaimmillaan raskaammissa autoissa.

Mitään nitinöitä/kolinoita tai sähkövikoja ei ole ollut, mutta sivuikkunat ovat olleet surkeat. Ylös ja alas menevät kytkimellä miten sattuu ja avainkäytöllä usein jäävät epäloogisesti sen sentin auki. Muutamat pakkasaamut ovat antaneet oman mausteensa. Juuri asennettu sisätilalämmitin tuli tarpeeseen. Lasien tyyppivikaisuuden vuoksi autoa ei ole pajalle erikseen viety, mutta ensimmäisessä huollossa odotan, että niiden ongelmiin suhtaudutaan vakavasti. Ruostesojauksen oviruiskutuksineen jätin toistaiseksi tekemättä, koska lasiasia on vielä avaamatta. Bi-Xenonit ovat hyvä varuste. Ei mitään huippua, mutta uskoakseni vakkarivaloja turvallisemmat. Vanhat silmäni kaipaavat kuitenkin perinteistä yöpeiliä.

Autolla on ajettu motarilla ja kehäteillä työmaaliikenteen mukana soljuen. Jälkikasvu on pörrännyt kylillä. Bensankulutus on ollut pientä, kuiteista laskettuna 5,6 l/100km. Nyt syksyllä on menty aivan höyryillä, kun ilmastointilaitetta ei ole juuri käytetty. Ajotietokone resetoitiin vahingossa reilun viiden tuhannen ajokilometrin jälkeen. Sen jälkeisitä lukemista askartelin koostekuvan liitteeksi. Ei ole dieseliä ikävä! Jakoketjusta ei ole rallatusta kuulunut eikä öljy ole vajennut yhtään.

Sivulaseista annamme pitkän, mutta ainoan miinuksen. Muutoin ovat kaikki Beetlestä tykänneet tosi paljon.

kerkko

Onko kukaan yrittänyt vaihtaa The Beetlen halogeeniajovalopolttimoita itse. Riittääkö maallikon sorminäppäryys ja kärsivällisyys? Tarvitseeko purkaa jotakin?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 16.09.13 - klo:16:47
Onko kukaan yrittänyt vaihtaa The Beetlen halogeeniajovalopolttimoita itse. Riittääkö maallikon sorminäppäryys ja kärsivällisyys? Tarvitseeko purkaa jotakin?

New Beetlessä irtosi koko umpio yhden pikalukituksen ja sähköpiuhan pikaliittimen avulla, ja vaihtotyön saattoi tehdä vaikka keittiön pöydällä. Esimerkillisen helppoa.

Ei kai The Beetlessä ole otettu takapakkia?

hosee

http://www.fixya.com/cars/t13487705-2012_beetle_headlight_change

Ei tuo ylitsepääsemättömän vaikealtakaan vaikuta, mutta tämä taitaa kuitenkin olla yksi niitä juttuja jotka vuosienvarrella ovat muuttuneet hankalampaan suuntaan.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

vorkki

Umpio lähtee käteen "sekunneissa", ohjeet käyttöohjekirjassa. Helpompaa ei varmaan voisi olla.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

kerkko

Kiitos, kaverit. Niinhän siellä manuaalissa oli ohjeet asiasta yllätyksekseni. Edellisessä (Golf Variant) manuaali totesi että polttomoiden vaihto tulee teettää VW-korjaamolla. Mukava juttu näin.

hosee

Kas vaan, ei ollut tullut huomattuakaan. Pitäisiköhän tuo käyttöohjekirja jossain vaiheessa siis lukaista läpi? Tiedä mitä sieltä löytyy!
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

kerkko

Lainaus käyttäjältä: hosee - 17.09.13 - klo:21:47
Kas vaan, ei ollut tullut huomattuakaan. Pitäisiköhän tuo käyttöohjekirja jossain vaiheessa siis lukaista läpi? Tiedä mitä sieltä löytyy!

Joo, kannattaa. Yllättävän paljon mielenkiintoista lukemista.

JuhaBug

Onko monella käynyt näin ikkunoiden kanssa?



Isompi ongelma nollakeleillä, tai lumisateessa, kun ensin sulaa ja yöllä jäätyy ja ikkunat eivät sitten aukeakaan.

Kunnon lämmitys tietty auttaa, mutta jos lähtö tulee yllättäen, niin ei kiva.

Huollossa toki tietämättömiä, että tällaista voisi esiintyä :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy