Castrol vai Mobil ?

Aloittaja Emil, 28.07.13 - klo:20:34

« edellinen - seuraava »

Wekotin

#30
Niin kaikkihan lähtee päästöistä ja sitä kautta polttoaineenkulutuksesta. Tämän takia esim. VW:n LL-öljyksi kelpuutetaan ainostaan 5W-30 -öljy, jotta polttoaineenkulutus olisi pienempi. VW:llä SAE 5W-30 2.0% pienempi kulutus verrattuna RL-191:een (15W-40). Erittäin haasteellista on valmistaa 0W-30 -öljy joka läpäisisi VW:n VW504/507.00 -luokituksen. Tosin tällekin VW:n on rajat antanut, mutta eipä taida olla kuin testikäytössä. Tarkoitushan tietysti on, että yhä vain ohuemmilla öljyillä saavutettaisiin riittävä kulumisen suoja samalla toki dpf ja katalysaattoriyhteensopivuus. Eli kyllä se jonkinlainen kompromissi on.

Tulevaisuudessa tullaan näkemään yhä enemmän 0W/5W-20 -öljyjä ja jopa 0W-16 -öljyjä.

Linkitin tämän kerran aiemminkin, tuossa on Lubrizolin edustajan näkemys öljyille asettavista haasteista.

http://viewer.zmags.com/publication/35ca7263#/35ca7263/18


Edit: korjasin kirjoituserheitä.

Argento

#31
Erinomaisia mielipiteitä!

Minä en ainakaan osta LL-öljyjä, etenkään kun en pysty, edes teoriassa, venyttämään huoltovälejä niitä käyttämällä.

Tuo Aral High Tronic5W40 näyttää kyllä houkuttelevalta, mutta kaksi asiaa siinä hiukan nostattaa kysymyksiä:

- En millään löydä virallista Aralin dokumenttia, josta kävisi ilmi, että sama öljy täyttää sekä 505.01- että ACEA A3- vaatimukset. High Tronic 5W40 öljyjä on vähintään paria sorttia, joista toinen täyttää toisen ja toinen toisen, mutta ainoastaan verkkokaupan tiedon mukaan molemmat tulee täytettyä. Mistä siis vahvistus? Lähetin spostia sekä verkkokauppaan että Aralille, mutta toistaiseksi en ole saanut vastausta. Täyttääkö uusin malli molemmat?

- Mistään en tosiaan löydä Aralin Wekottimen mainitsemia viskositeettiarvoja. No kai sitä voisi luottaa, että laatuöljy on kyseessä ja sen voisi koneeseen kaataa.

Edit: typojen korjaaminen

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 15.08.13 - klo:16:13
Niin kaikkihan lähtee päästöistä ja sitä kautta polttoaineenkulutuksesta. Tämän takia esim. VW:n LL-öljyksi kelpuutetaan ainostaan 5W-30 -öljy, jotta polttoaineenkulutus olisi pienempi. VW:llä SAE 5W-30 2.0% pienempi kulutus verrattuna RL-191:een (15W-40). Erittäin haasteellista on valmistaa 0W-30 -öljy joka läpäisisi VW:n VW504/507.00 -luokituksen. Tosin tällekin VW:n on rajat antanut, mutta eipä taida olla kuin testikäytössä. Tarkoitushan tietysti on, että yhä vain ohuemmilla öljyillä saavutettaisiin riittävä kulumisen suoja samalla toki dpf ja katalysaattoriyhteensopivuus. Eli kyllä se jonkinlainen kompromissi on.

Tulevaisuudessa tullaan näkemään yhä enemmän 0W/5W-20 -öljyjä ja jopa 0W-16 -öljyjä.

Linkitin tämän kerran aiemminkin, tuossa on Lubrizolin edustajan näkemys öljyille asettavista haasteista.

http://viewer.zmags.com/publication/35ca7263#/35ca7263/18


Edit: korjasin kirjoituserheitä.

Eri asia onkin sitten tuo viskositeetin riittävyys, eli missä kohtaa alkaa kuumana käyvän turbokoneen öljyt olla liian kovilla suhteessa polttoaineen säästöön. Ei toki kiinnosta autoa uudesta 3 vuotta pitävää, mutta pidemmällä aikavälillä voikin olla jo kohtalokas säästö, kulutusero kuuman pään 30 vs. 40 on kuitenkin suhteellisen pieni.

Mikä on tilanne tällä hetkellä, onko 507 öljyn käyttö "pakollista" myös 15tkm vaihtovälillä, vai riittääkö 502 bensakoneeseen takuun säilyttämiseksi jos vaihtoväli lyhennetään?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Argento

Riippuu varmasti siitä, mitä ohjekirjasi määrittää pakolliseksi.

Huoltovälin kannalta 502.00 varmastikin riittäisi, mutta DPF:n, katalysaattorien, pienien päästöjen ym takia valmistaja voi velvoittaa 504.00-507.00 öljyn käyttämistä, vaikka huoltoväli olisikin kiinteä 15tkm.

Itsellä valinta helpottuu, koska Mitsulla on kiinteä 15tkm huoltoväli, vaikka moottorina onkin VAG:n 2.0 TDI. Olen laittanut 505.01 vaatimukset täyttävää öljyä, mutta alkaa olla yhä vaikeampaa löytää EI LL, mutta 505.01 (eli käytännössä 502.00&505.00&505.01) vaatimukset täyttävää öljyä. Öljyvalmistajat eivät enää viitsi maksaa tuosta 505.01 luokituksesta vaan yhä useampi öljy on 504.00-507.00, joka täyttää "kaikki VAG:n" vaatimukset.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Argento - 15.08.13 - klo:16:54
Riippuu varmasti siitä, mitä ohjekirjasi määrittää pakolliseksi.

Huoltovälin kannalta 502.00 varmastikin riittäisi, mutta DPF:n, katalysaattorien, pienien päästöjen ym takia valmistaja voi velvoittaa 504.00-507.00 öljyn käyttämistä, vaikka huoltoväli olisikin kiinteä 15tkm.

Itsellä valinta helpottuu, koska Mitsulla on kiinteä 15tkm huoltoväli, vaikka moottorina onkin VAG:n 2.0 TDI. Olen laittanut 505.01 vaatimukset täyttävää öljyä, mutta alkaa olla yhä vaikeampaa löytää EI LL, mutta 505.01 (eli käytännössä 502.00&505.00&505.01) vaatimukset täyttävää öljyä. Öljyvalmistajat eivät enää viitsi maksaa tuosta 505.01 luokituksesta vaan yhä useampi öljy on 504.00-507.00, joka täyttää "kaikki VAG:n" vaatimukset.

Teboil Diamond Diesel täyttää tuon 505.01 speksin, ja on ainakin testien pohjalta ihan pätevää öljyä?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Argento - 15.08.13 - klo:16:54
Riippuu varmasti siitä, mitä ohjekirjasi määrittää pakolliseksi.

Huoltovälin kannalta 502.00 varmastikin riittäisi, mutta DPF:n, katalysaattorien, pienien päästöjen ym takia valmistaja voi velvoittaa 504.00-507.00 öljyn käyttämistä, vaikka huoltoväli olisikin kiinteä 15tkm.

Itsellä valinta helpottuu, koska Mitsulla on kiinteä 15tkm huoltoväli, vaikka moottorina onkin VAG:n 2.0 TDI. Olen laittanut 505.01 vaatimukset täyttävää öljyä, mutta alkaa olla yhä vaikeampaa löytää EI LL, mutta 505.01 (eli käytännössä 502.00&505.00&505.01) vaatimukset täyttävää öljyä. Öljyvalmistajat eivät enää viitsi maksaa tuosta 505.01 luokituksesta vaan yhä useampi öljy on 504.00-507.00, joka täyttää "kaikki VAG:n" vaatimukset.

Mutta tässähän ei kaikki nyt natsaa. Siis mitsussa on VWn moottori mutta silti huoltoväli on 15tkm/1v.

Miksi VWllä on tuo LL ja max 2 v.

Jompi kumpi valmistajista on oikeammassa kuin toinen? Onko LL vain markkinointikikka ja oikeastaan pitäisi kuitenkin huollattaa kerran vuoteen/15tkm välein.

Emil

Meillä on talven vuoksi ns. raskaat olosuhteet, joten 15tkm/1v. on ihan perusteltu huoltoväli. Ja siihen on menty Citigon kanssa, vaikka joissain muissa maissa käyttävätkin LL-ohjelmaa.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Emil - 15.08.13 - klo:20:16
Meillä on talven vuoksi ns. raskaat olosuhteet, joten 15tkm/1v. on ihan perusteltu huoltoväli. Ja siihen on menty Citigon kanssa, vaikka joissain muissa maissa käyttävätkin LL-ohjelmaa.

Montakohan kertaa tästä olen itsekin maininnut täällä palstalla. :)

Meidän ilmasto-olosuhteet eivät ole verrattavissa keski-eurooppaan tai etelä-eurooppaan.

Sitten jos/kun VW siirtyy tulevaisuudessa muisskin malleissa 15tkm/1 vuosi huoltojaksoon niin viimeisetkin epäilijät laulavat kilvan että onhan se hyvä juttu ja ei LL ollutkaan tarkoitettu skandinaavisiin olosuhteisiin :=)

Enhancer

Jaa että onko longlife markkinointikikka :D. On se, jos merkkiliikkeen yksi longlife-öljynvaihtohuolto maksaa enemmän kuin kaksi vaihtoa esim. Mobil Express -pisteellä tai muulla vastaavalla yleiskorjaamolla.

Sitten jos säästää haluaa niin 10 litraa Castrol FST 5W-30 öljyä maksaa kotiovelle Saksasta sen vajaan 100â,¬, pari alkuperäistä öljynsuodatinta sen 20â,¬ jne.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tapanixxx

Keskolle tämä kerran vuoteen huollattaminen sopisi hyvin. :)

Heidän maahantumiensa osien myynti lisääntyy (hinnat on jo nyt aivan käsittämättömän korkeat kun joitakin alkuperäisiä osia saa alle puoleen hintaan muiden maahantuomina) sekä heidän omistamiensa huoltopisteiden liikevaihto sen kun kasvaa.

Keskolla on mukava 20% markkina-osuus uusien autojen myynnistä, joten ihan pikkusummasta ei ole kyse. Jos vielä Skoda olisi aikoinaan päätynyt Keskolle, niin markkina-osuus olisi hulppeat 27.5%. Kohta ollaan varmaan siinä tilanteessa että VW-konsernin autojen markkina-osuus suomessa on kolmasosa... Jo nyt joka neljäs uusi auto tulee VW:n linjoilta.


Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.08.13 - klo:20:56
Keskolle tämä kerran vuoteen huollattaminen sopisi hyvin. :)

Heidän maahantumiensa osien myynti lisääntyy (hinnat on jo nyt aivan käsittämättömän korkeat kun joitakin alkuperäisiä osia saa alle puoleen hintaan muiden maahantuomina) sekä heidän omistamiensa huoltopisteiden liikevaihto sen kun kasvaa.

Keskolla on mukava 20% markkina-osuus uusien autojen myynnistä, joten ihan pikkusummasta ei ole kyse. Jos vielä Skoda olisi aikoinaan päätynyt Keskolle, niin markkina-osuus olisi hulppeat 27.5%. Kohta ollaan varmaan siinä tilanteessa että VW-konsernin autojen markkina-osuus suomessa on kolmasosa... Jo nyt joka neljäs uusi auto tulee VW:n linjoilta.
Mielenkiintoista vaan kun Laakkosen henkilökuntahinta esim. tuolle Castrolin öljylle on 5â,¬/l kalliimpi kuin mitä vaikkapa oeldepot24 maksaa 5l kannussa :D Tulee kuitenkin tavara Saksasta säiliöautolla siihen Yrjön puodin nurkalle :D
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.08.13 - klo:16:35
Mikä on tilanne tällä hetkellä, onko 507 öljyn käyttö "pakollista" myös 15tkm vaihtovälillä, vai riittääkö 502 bensakoneeseen takuun säilyttämiseksi jos vaihtoväli lyhennetään?
Minulla -11 Jettan huoltokirjassa lukee kiinteälle vaihtovälille vaatimuksena 502.00 öljy 1.2TSI koneelle. DPF vaatii dieselissä tuon 507.00 öljyn, joten sille ei ole "vaihtoehtoa". Viime viikolla käytin auton 0W-40 Castroleilla (502.00) öljynvaihtohuollossa merkkiputiikissa, eikä asiasta jupistu mitenkään - päinvastoin aihetta jopa kevättalvella ketjurempassa suositeltiin.

Itse aiheeseen ehkä on mitään yksiselitteistä vastausta, ehkä sanoisin "joku muu kuin mobil" itse omalla kokemuksella. Tourani söi Mobilin ESP:tä ajettaessa, ja kun sen vaihtoi Teboilin diamond dieseliin, öljynsyönti loppui. Aikanaan Golfista loppui öljynsyönti ja öljykorkin "kermoitus" kun vaihtoi Mobilit Castroliin. Nyt on kevään ketjurempassa laitetut Mobilit vaihtunut Castroliin ja ensihuomiona öljyn lämpötila mittaristosta seurattuna pysynyt mielestäni alempana... plaseboja tai ei, Castrolilla ny mennään.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Subastar

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.08.13 - klo:20:42
Montakohan kertaa tästä olen itsekin maininnut täällä palstalla. :)

Meidän ilmasto-olosuhteet eivät ole verrattavissa keski-eurooppaan tai etelä-eurooppaan.

Sitten jos/kun VW siirtyy tulevaisuudessa muisskin malleissa 15tkm/1 vuosi huoltojaksoon niin viimeisetkin epäilijät laulavat kilvan että onhan se hyvä juttu ja ei LL ollutkaan tarkoitettu skandinaavisiin olosuhteisiin :=)

Skoda Rapidissa /Octaviassa ei ole siirrytty 15 tkm/v öljynvaihtoväliin. Öljyt vaihdetaan edelleen 2 vuoden tai 30tkm välein. Kolmantena vuotena tehdää ensimmäinen tarkastushuolto. Ja sen jälkeen huolto-ohjelma sisältää joka vuosi (1v tai 30tkm) tehtävän tarkastushuollon ja 2v/30tkm tehtävän öljynvaihdon. Octaviassa kaksi huoltovälinäyttöä. Maahantuojan mukaan kustannukset eivät kasva, uskokoon ken tahtoo.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.08.13 - klo:21:34

Itse aiheeseen ehkä on mitään yksiselitteistä vastausta, ehkä sanoisin "joku muu kuin mobil" itse omalla kokemuksella. Tourani söi Mobilin ESP:tä ajettaessa, ja kun sen vaihtoi Teboilin diamond dieseliin, öljynsyönti loppui. Aikanaan Golfista loppui öljynsyönti ja öljykorkin "kermoitus" kun vaihtoi Mobilit Castroliin. Nyt on kevään ketjurempassa laitetut Mobilit vaihtunut Castroliin ja ensihuomiona öljyn lämpötila mittaristosta seurattuna pysynyt mielestäni alempana... plaseboja tai ei, Castrolilla ny mennään.

Eli vaihdoit paksumpaan viskositeettiin (Teboil Diamond Diesel 5W-40?), ja öljynkulutus pieneni. Tottahan toki Mobil -öljy on tällöin huonoa ;). Eli vertailkaa kahta saman viskositeetin öljyä keskenään kun arvioitte eri valmistajia. Esim. Castrolin 5W-40 vs Teboil 5W-40. Ei 5W-30 vs 5W-40.

ConD

Juurikin tästä uskon kovasti tuon syönnin loppumisen johtuneen... Tämän vuoksi nytkin viskositeetti nousi etenkin kuumapäässä. :)

Huonot verrokit, myönnetään.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Wekotin

#45
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.08.13 - klo:16:35
Eri asia onkin sitten tuo viskositeetin riittävyys, eli missä kohtaa alkaa kuumana käyvän turbokoneen öljyt olla liian kovilla suhteessa polttoaineen säästöön. Ei toki kiinnosta autoa uudesta 3 vuotta pitävää, mutta pidemmällä aikavälillä voikin olla jo kohtalokas säästö, kulutusero kuuman pään 30 vs. 40 on kuitenkin suhteellisen pieni.

No kuumanpäänkestoa kuvaava HTHS-viskositeetti 150C:ssä on yksi kuumanpäänluokitusta vaadituista testeistä. VW504/507 -luokituksella tuon täytyy olla min 3,5 cP. SAE 30 -öljylle minimivaatimus on 2,9 cP ja SAE 40 -öljylle 3,5 cP. Eli tuo on jo VW:n luokituksessa otettu huomioon. Tämän takia on myöskin tärkeää, että sinne moottoriin kaadetaan nimenomaan oikeaa SAE 5W-30:stä (jos käyttää LL-huoltoväliä), eikä mitä tahansa 5W-30:stä. Esim. Fordin -luokitukset ovat yleensä hyvinkin ohkaiseen öljyyn perustuvia.

Esim. ero Mobil ESP:n 3,58 cP ja 0W-40:n 3,8 cP välillä ei ole kovin suuri. Paljon suurempi ero on esim. 0W-40 ja 5W-50:n välillä.

JPN_V70D3OR

Audi 2.0 ALT:lla ajelin 0-176tkm välin 30t huoltovälillä reilu 7v (välillä pyyteli 26t kohdalla huoltoon, mutta 30llä mentiin).

30-60t välillä Mobilin LL:ää sai sai kaataa lähemmäs 4l lisää koneeseen, eli öljyn vaihto tuli hoidettua tätä kautta. Tuosta eteenpäin menin Saksan Castrolin SXL:llä, jota piti kaataa 1-1,5l lisää 30t välillä, huoltoon vien aina oma öljyt.

Tiedä sitten alkaisiko 300tkm jälkeen eroja näkymään 15tkm vs. 30tkm välillä,  mutta ainakaan omassa tapauksessani ei voiteluun liittyviä muutoksia voinut havaita.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.08.13 - klo:21:07
Mielenkiintoista vaan kun Laakkosen henkilökuntahinta esim. tuolle Castrolin öljylle on 5â,¬/l kalliimpi kuin mitä vaikkapa oeldepot24 maksaa 5l kannussa :D Tulee kuitenkin tavara Saksasta säiliöautolla siihen Yrjön puodin nurkalle :D
Minulla oli joku vuosi sitten tuttu Kahalla, joka tuo Castrolia maahan. Ostin heiltä muita osia, mutta öljyn kuulemma maksoi heille sisään enemmän, kuin Ebayssa.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Emil

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 15.08.13 - klo:22:15
Eli vaihdoit paksumpaan viskositeettiin (Teboil Diamond Diesel 5W-40?), ja öljynkulutus pieneni. ...

Eikös se ollut joku teoria jossain vaiheessa, että männänrenkaat kaapivat alas mennessään ohuempaa öljyä helpommin kuin paksua, ja siksi ohuempaa öljyä ei pitäisi kulua sen enempää kuin paksua? Tai jopa niin, että ohutta öljyä kuluu vähemmän kuin paksua. Taikka näin oli kerrottu eräälle kaverille jossain koulutuksessa, vuosia sitten, kuulema.

Enhancer

#49
Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.08.13 - klo:21:34
Nyt on kevään ketjurempassa laitetut Mobilit vaihtunut Castroliin ja ensihuomiona öljyn lämpötila mittaristosta seurattuna pysynyt mielestäni alempana... plaseboja tai ei, Castrolilla ny mennään.

Ymmärsinkö oikein että vaihdoit siis 5w-30 Mobilista 0w-40 Castroliin? Tämähän voisi olla ihan oikeasti mahdollista, että hieman paksumpiviskositeettinen öljy "voitelisi" paremmin ja siten paikat kävisivät hieman viileämpänä, tai sitten ko. öljyn kyky luovuttaa lämpöä pois olisi hieman parempi.

Voi toki olla omien 0w-40 viskositeettilasien läpi katsottua, mutta mielestäni varsinkin turbokoneiseen autoon hieman paksumpi kuuma pää on parempi, vaikkakin sitten polttoainetalouden kustannuksella.

Tokihan nyrkkisääntö on se, että mitä pienempi viskositeettialue on, sitä parempi koska öljy menettää vanhentuessaan vähemmän alkuperäisiä ominaisuuksiaan. Ehkä juuri tästä johtuen longlife-öljyt ovat 0w-30 tai 5w-30 tavaraa.

Jenkkilässä tuo öljyjen labratestaaminen on kovin suosittua, sieltä on myös itselleni jäänyt kuva tuosta Mobilin 0w-40 hyvyydestä, koska se ei järkevillä vaihtoväleillä ominaisuuksiaan menetä, ja toisaalta lisäaineistus on aika kattava verrattuna esim. juuri Castrolin 0w-40 öljyyn. Lähteenä siis BITOG-foorumi näille havainnoille.
Mobil-uskovainen en kyllä silti myönnä olevani, mutta tuota Mobilia saa Suomesta järkevään ja jopa Saksan hintojen kanssa kilpailukykyisesti (5l 39.90â,¬ Halpa-Hallista) kun taas Castrol pitäisi tilata kyllä Saksasta väkisinkin.

Kiitos muuten tiedosta, ainakin -11 mallin tsi:ssä voi siis käyttää kunnollisia öljyjä takuuehtojen puitteissa. Dieselissä siis ei, mutta eiköhän sielläkin sitten hiukkasloukku ole se syy, niin tyhmää kuin tuo onkin koska tukkoon sen loukun lopulta normaalia nopeammin saa kuitenkin ku moottoriöljyä poltetaan.

Mitenkähän ihan uusin sukupolvi, Golf 7 tai Ocu 3 tämän suhteen, onko 504/507 jo ainoa sallittu?

Lainaus käyttäjältä: Emil - 15.08.13 - klo:23:32
Eikös se ollut joku teoria jossain vaiheessa, että männänrenkaat kaapivat alas mennessään ohuempaa öljyä helpommin kuin paksua, ja siksi ohuempaa öljyä ei pitäisi kulua sen enempää kuin paksua? Tai jopa niin, että ohutta öljyä kuluu vähemmän kuin paksua. Taikka näin oli kerrottu eräälle kaverille jossain koulutuksessa, vuosia sitten, kuulema.
Voi tämäkin olla yksi tekijä, toinen voi sitten olla ihan höyrystyminen, eli ohuempi öljy höyrystyisi matalammassa lämpötilassa ja sitten menisi huohotinta pitkin palotilaan syötäväksi, joskin hankala vertailla kun valmistajat eivät höyrystymispistettä ilmoita vaan esim. itsesyttymispisteen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Wekotin

#50
Neste Oilin mukaan 70% öljyn kulumisesta johtuu haihtumisesta. Synteettiset ja paksummat perusöljyt haihtuvat vähemmän. NOACK -haihtuvuutta mitataan. Tämä on VW:n LL-öljyissä itseasiassa melkein ainoa mittari, joka itse asiassa on tiukempi verrattuna esim. VW502.00 -öljyihin. Haihtuvuus max 11 p% vs 13 p%. Juuri haihtuvuus on yksi merkittävimmistä esteistä valmistaa ohutta öljyä, joka kuitenkin tarjoaa riittävää suojaa esim VW:n LL-öljyksi. Esim. juuri 0W-30 luokitus VW504.00/507.00:n

Castrol on pikkasen ohuempi öljy kuin Mobil. TSI-koneissa öljypumppu yrittää pitää vakiopainetta, joten ohkaisemmalla öljyllä virtaus on suurempi --> öljy siirtää tehokkaammin lämpöa.

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.08.13 - klo:23:58
...joskin hankala vertailla kun valmistajat eivät höyrystymispistettä ilmoita vaan esim. itsesyttymispisteen.
Leimahduspiste (flash point), ei ole itsesyttymispiste (autoignition) vaan alin lämpötila jossa nesteessä normaalipaineessa haihtuu niin paljon höyryjä, että ympäröivän ilman kanssa muodostavat palavan kaasuseoksen.

tärpätti

Autolla ajettu longlifelle 150 Tkm. Vaihdoin ölpät diamond dieseliin. Nyt olisi mielenkiintoa kokeilla catsrolin longlife öljyä, lyhyellä huoltovälillä. Onko tästä soutamisesta haittaa? Purkin fst 5w-30 ölppää ostin kun tuli muutakin öldepotista.
Octavia BKD

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 17.08.13 - klo:09:53
Autolla ajettu longlifelle 150 Tkm. Vaihdoin ölpät diamond dieseliin. Nyt olisi mielenkiintoa kokeilla catsrolin longlife öljyä, lyhyellä huoltovälillä. Onko tästä soutamisesta haittaa? Purkin fst 5w-30 ölppää ostin kun tuli muutakin öldepotista.
Ei siitä mitään haittaa ole, mutta tuo longlife-castrol ei vaan ole mitään kovin hyvää öljyä koska lisäaineistuksesta on tingitty vähätuhkaisuuden ehdoilla jne.

Myy jollekin ennemmin 50â,¬ se fst-pänikkä ja osta itsellesi jotain kunnollista :).

Wekotin: kiitos korjauksesta, leimahduspistettä kyllä tarkoitin, mutta eipähän ainakaan jäänyt epäselväksi :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.08.13 - klo:12:13
Ei siitä mitään haittaa ole, mutta tuo longlife-castrol ei vaan ole mitään kovin hyvää öljyä koska lisäaineistuksesta on tingitty vähätuhkaisuuden ehdoilla jne.

Myy jollekin ennemmin 50â,¬ se fst-pänikkä ja osta itsellesi jotain kunnollista :).

Wekotin: kiitos korjauksesta, leimahduspistettä kyllä tarkoitin, mutta eipähän ainakaan jäänyt epäselväksi :).


mikä olisi sitten sitä parempaa tavaraa?
Octavia BKD

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.08.13 - klo:12:13
Ei siitä mitään haittaa ole, mutta tuo longlife-castrol ei vaan ole mitään kovin hyvää öljyä koska lisäaineistuksesta on tingitty vähätuhkaisuuden ehdoilla jne.

Myy jollekin ennemmin 50â,¬ se fst-pänikkä ja osta itsellesi jotain kunnollista :).

Wekotin: kiitos korjauksesta, leimahduspistettä kyllä tarkoitin, mutta eipähän ainakaan jäänyt epäselväksi :).


Mitäs pskaa täällä nyt jauhetaan :o
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 17.08.13 - klo:13:13

mikä olisi sitten sitä parempaa tavaraa?
Periaatteessa mikä tahansa täyssynteettinen öljy, mistä EI löydy tuota Acea C3 -luokitusta, eli mikä ei ole vähätuhkaista. Tällöin öljyssä on moottoria suojaava lisäaineistus kunnossa, eikä siitä ole vähätuhkaisuuden takia tingitty. Viskositeettialue sitten omien tarpeiden mukaan,  0w- tai 5w-40 on aika hyvä valinta varsinkin turbokoneiseen.

Karvis: Niin mikä sinua ihmetyttää? Se että longlife-öljy on laadullisesti täyttä paskaa?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tärpätti

Itelle tuo 505.01 on löydyttävä.
Octavia BKD

dosetti

Nyt kun on päästy arvioimaan LL-öljyjen ominaisuuksia, niin onko kyse hienosäädöstä, vs. ei-LL? Tärkeämpää puolittaa öljynvaihtoväli kuin valita noista kahdesta parempi, moottorin kannalta?

tärpätti

Itellä tuo öljynvaihto väli on 10 Tkm. Ajan lähes pelkästään matka ajoa. Reilu sata 100km päivä keskimäärin.
Octavia BKD

tapanixxx

Minulla on myös öljynvaihtoväli n. 10-12 tkm eli kerran vuoteen tulee vaihdettua.
Missään tapauksessa en pitäisi samoja öljyjä moottorissa kahden talven yli. Täällä pohjolassa nämä keliolosuhteet ovat hiukan erilaiset kuin keski-euroopassa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy