Castrol vai Mobil ?

Aloittaja Emil, 28.07.13 - klo:20:34

« edellinen - seuraava »

Emil

Alkaa olemaan "vanhuksen" öljynvaihto taas edessä. Viimeksi laitoin Mobil 3000 5w-40 öljyä, mutta sittemmin on valistettu, että olisi parempi käyttää vähemmän tuhkaantuvaa öljyä, kun on kyseessä FSI, jossa bensa ei huuhtele imuventtiilejä. Vuoteen tulee enimmillään 15 tkm, joten olen jo pitkään vaihtanut öljyt kiinteän vaihtovälin mukaan.

Nyt ostoskorissa on vaihtoehdot Mobil ESP 5W-30, ja Castrol Edge FST 5W-30. Molempia kehutaan siitä, että soveltuvat FSI koneeseen hyvin. Mobilia on helpommin ja edullisemmin saatavana Suomesta. Konserni on kuitenkin valinnut Castrol:in yhteistyökumppanikseen. Onko jotain etuja saavutettavissa, jos siirryn Castrol:iin?

Samanlaista öljyä olisi tarkoitus sitten käyttää myös Citigossa, vaikka laatuvaatimus on vain vw 502 00. VW 504 00 öljyä voi Citigossa käyttää, jos tankkaa EN 228 vaatimukset täyttävää bensaa. Vaikka en ihan ymmärrä mitä se tarkoittaa, niin tietääkseni Suomessa myytävä bensa täyttää EN 228 vaatimuksen.

Arska F

No, sulla on jo Mobilit koneessa ja jos ne on kestäny siellä mihinkään katoamatta, niin laita Mobilia jatkossakin.
edit: Toistuva öljymerkin vaihto ei tee hyvää tiivisteille...

Toki Castrol on konsernin valinta, kaipa sille on syynsä.
Itse aikanaan vaihdoin Mobilista Castrolliin siinä vaiheessa kun Mobilit eivät pysyneet enää moottorin sisäpuolella, vaan katosivat pakoputken kautta taivaalle ;) eikä kyse ollut moottorin kuluneisuudesta...
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

tapanixxx

Sanoisin näin maallikkona että molemmat ovat huippuöljyjä ja kumpi tahansa kelpaa moottorillesi.

Noiden öljyjen hinta on saksassa aika lähellä samaa tasoa, suomessa Castrol taitaa olla vähän kalliimpi.

Saksasta tilaamalla saa myös edullisempaa Aral LL3 5w-30 öljyä. Tämäkin on huippuöljy, vaikka ei suomessa niin tunnettu.

Wekotin

Castrol Edge FST 5W-30

Mobil 1 ESP 5W-30

Tuotietojen mukaan molemmat öljyt hyvinkin samanlaisia. Mobil on pikkasen paksumpaa. Jähmepisteessä muutama aste Mobilin eduksi, tosin se taas on eri asia kuin pumpattavuus. Castrol ilmoittaa CCS-viskoksi 5800cP, raja on alle 6600cP -30c 5W-öljyille. Mobil puolestaan ilmoittaa HTHS-viskoksi 3,58. ACEA C3 vaatii vähintään 3,5 cP.

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 28.07.13 - klo:20:49
Saksasta tilaamalla saa myös edullisempaa Aral LL3 5w-30 öljyä. Tämäkin on huippuöljy, vaikka ei suomessa niin tunnettu.

Jep. http://goo.gl/maps/qilEh

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 28.07.13 - klo:20:49
suomessa Castrol taitaa olla vähän kalliimpi.

No ei se Castrollikaan niin mahdottoman kallista ole, 49.90â,¬/5L.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Emil

Tuo "J. Oinosen" öljypurkki mulla justiin on mielessä. Virallisen Castrolin maahantuojan tuomat öljyt saanee jäädä toistaiseksi hyllyä koristamaan mun osalta. Motonetinkin myymän Castrol:in hinta hirvittää sen verran, että mieluummin hakisin ESP:t Puuilosta.


Emil

En saisi tuommoisia määriä öljyä käytettyä ihan hetkessä. Eikai öljy siitä tykkää, jos sitä kertaalleen avatussa purkissa säilyttelee? Tai muistelen jostain lukeneeni, että Castrol lupaa öljyn säilyvän varastoituna kyllä, kunhan purkki on avaamaton.

Sitä ihmettelen, että miksi vaikkapa Motonet ei tilaa Castrolia jostain muualta kuin Suomen tukkurilta.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Hsippe - 28.07.13 - klo:23:37
No on se...

http://www.juingoil.de/Cars-Engine-Oil/Viscosity/5W-30/ARAL-SuperTronic-LongLife-III-5W-30-1-x-20-Litre::313.html

Ei löytynyt Castrolia tuosta linkistä, linkin takaa löytyi jotain oudon merkkistä tavaraa isossa kanisterissa. Millaiseen öljypolttimeen noin ison kannun tarttee?
Kannattaa tilaillessa ottaa huomioon, että merkkihuolto ei yleensä suostu kaatamaan koneeseen öljyä avatusta astiasta ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 28.07.13 - klo:22:32
No ei se Castrollikaan niin mahdottoman kallista ole, 49.90â,¬/5L.



Tuon tilasin juurikin itse myös viimevkolla,tilauksesta meni n2min ja tuli jo postin seurantakoodi s-postiin ja seuraavana päivänä oli noudettavissa postista ja kokonaishinnaksi kuluineen tuli jotain vajaa 55â,¬

Vagaaja

Lainaus käyttäjältä: Emil - 28.07.13 - klo:23:30
Tuo "J. Oinosen" öljypurkki mulla justiin on mielessä. Virallisen Castrolin maahantuojan tuomat öljyt saanee jäädä toistaiseksi hyllyä koristamaan mun osalta. Motonetinkin myymän Castrol:in hinta hirvittää sen verran, että mieluummin hakisin ESP:t Puuilosta.

Castrolia (5w-30) saa ainakin Lahden Puuilosta hintaan 39.90 / 4 litraa.

Ohikulkija

Alkoi auto kerjätä lisää öljyä, niin ostin Hong Kongista Diamond Carat III 5W-30 purkin 13â,¬.
Näyttäisi ainakin täyttävän laatuvaatimuksen. Aikaisemmin olen laittanut Castrolia.

Kasis

Kummallista, mutta Touranissa öljynkulutus kasvaa Castrolia käytettäessä, kun taas Mobilin ja Nesteen LL-öljyt pysyy moottorin sisällä. :o
Scirocco & VI Golf Variant

Hsippe

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 28.07.13 - klo:23:52
Ei löytynyt Castrolia tuosta linkistä, linkin takaa löytyi jotain oudon merkkistä tavaraa isossa kanisterissa. Millaiseen öljypolttimeen noin ison kannun tarttee?
Kannattaa tilaillessa ottaa huomioon, että merkkihuolto ei yleensä suostu kaatamaan koneeseen öljyä avatusta astiasta ;)

No sehän on Castrolia sinisessä purkissa, saman BP-konsernin tuote kuin Castrolkin. Tehdäänkö sitten eri reseptillä, en tiedä enkä oikeastaan edes välitä, luokitukset on OK ja brändi on iso saksalainen.

Tuosta vaihtaa 4 kertaa ölpät "Pirkka Golfiin eli Leoniin (1.6tdi), yhtään ei oo tarvinnut välillä lisällä joten vielä jää pari litraa tippakannuun tai vaikka ruohonleikkuriin. Mun ajoilla purkki riittää reilun vuoden. Ja onnistuuhan se öljynvaihto muuallakin kuin merkkihuollossa...

Avattu ö-purkki säilyy kyllä pari vuotta kunhan muistaa korkin kiertää kiinni, avaamaton varmasti yli 5v.


dosetti

Lainaus käyttäjältä: Vagaaja - 29.07.13 - klo:08:41
Castrolia (5w-30) saa ainakin Lahden Puuilosta hintaan 39.90 / 4 litraa.
Tuusulan puuilossa olen nähnyt vasta saman tarjouksen. Tuolla 507-öljyketjussa pohdittu, onko samaa tavaraa kuin merkkiliikkeessä.

Wekotin

Shellin Helix Ultra Extra 5W-30 voisi myös olla vaihtoehto yllämainituille, vaikka ei ketjuun kuulukaan.

Tuotetieto

Käyttöturvatiedote

Käyttiksen mukaa sisältää PAO-öljyä max 15%, ja loput GrpIII:sta. Saattaapi olla jopa GTL-öljyä, selittäisi PAO:n pienemmän määrän ja alhaisen jähmepisteen.

GTL BO3

Emil

Citigon öljykorkissakin näkyi olevan Castrolin mainos. Taikka maininta, että sitä merkkiä suositellaan.  :P Siitä sitten Vantaan Puuiloon, josta sieltäkin sai Castrol FST:tä halvemmalla (39.90â,¬/4l) kuin Mobil ESP:tä (45â,¬/4l). Kokeillaan nyt Castrolia Octavian FSI-koneeseen, vaikka ainakaan Mobilia se ei ole syönyt yhtään. Tai kai se korvaa palanutta öljyä bensalla, kun ei tarvitse lisätä vaihtovälillä yhtään.

Citigossa on öljyä koneessa yli ylämerkin tällä hetkellä, eli ei ole ainakaan syönyt ensimmäisten 1300km matkalla. Castrol kai siellä tehtaan jäljiltä on koneessa. Vaikka takakontista löytyi Mobil ESP purkki. Taitaa olla jälleenmyyjän laittamia ne lisäöljypurkit?

Pitää toivoa, että Puuilo pitää Castrolin valikoimissaan myös jatkossa. Motonetin hinnat samalle öljylle vähän sylettää.

vkjoki

Minulle kelpaisi vallan mainiosti mikä hyvänsä edellä mainituista laatuluokitelluista LL-öljyistä.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Emil

Tarkkaan ottaen kiinteällä huoltovälillä autooni (autoihini) tosiaan sopisi 502 00 vaatimuksen täyttävä öljy. Mutta koska olen vaikeista oloista lähtöisin, haluaisin parhaan vastineen rahoilleni. Silläpä pähkäilen sitä, että onko jokin öljy parempi toista, vaikka molemmat täyttävät autonvalmistajan vaatimukset.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Emil - 29.07.13 - klo:21:02
Tarkkaan ottaen kiinteällä huoltovälillä autooni (autoihini) tosiaan sopisi 502 00 vaatimuksen täyttävä öljy. Mutta koska olen vaikeista oloista lähtöisin, haluaisin parhaan vastineen rahoilleni. Silläpä pähkäilen sitä, että onko jokin öljy parempi toista, vaikka molemmat täyttävät autonvalmistajan vaatimukset.

Luokitukset tarkoittavat vain, että öljy on läpäissyt ko. luokituksen testit hyväksytysti. Kyllähän esim. noista linkittämistäni tuotetiedoista voi todeta, että ei ne ihan identtisiä ole, mutta eipä juuri suuria erojakaan saman luokituksen omaavilla öljyillä. Harmi noissa on kun ilmoitetut tiedot ovat harvoin yhtenäiset, eli jokainen valmistaja ilmoittaisi samat asiat. Usein esim. Castrollilla on tapana ilmoittaa vain esim. max./min. rajat jotka öljyn täytyy läpäistä.

Öljyjen eroista voi esim. mainita, että Castrol Edge Professional -sarjahan sisältää UV-väriaineen, josta merkkiliike saa sitten helpommin lyömäaseen asiakasta vastaa kun öljy ei hohdakaan pimeässä.  ;D

Taky

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 30.07.13 - klo:00:54
Luokitukset tarkoittavat vain, että öljy on läpäissyt ko. luokituksen testit hyväksytysti.

Kuinka nuo merkinnät menee yleisesti menee?

Jos esim Mersun vaatimus 226.51 niin onko 229.31/229.51/229.52 "parempaa" kun on isompi versionumero vai kuin tyyppitys menee?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Argento

Onko arvon raadilla kokemuksat Aral High Tronic 5W40-öljystä?

Voisin käyttää öljyä molemmissa autoissamme, koska autojen vaatimukset (505.01 sekä ACEA A3) täyttyisivät.

Lisäksi kyseisessä öljyssä miellyttää todella alhainen Pour point, joka on -48 astetta.

En viitsisi ostaa LL-öljyjä, koska vaikka autossa on VAG:n 2-litran pumppusuutinmoottori, niin Mitsubishin huoltoväli on 15tkm ja LL-öljyt tuntuvat olevan lirumpia eli vaihtovälillä todennäköisyys lisäystarpeen kasvuun kasvaisi.

Toisessa autossa huoltoväli on 20tkm eli siinäkään ei LL-öljyistä olisi hyötyä.

Tiedättekö, onko kyseisen öljy ns täyssynteettinen ja onko sillä edes merkitystä?

Mielelläni kuuntelisin mielipiteitä öljystä, koska hinta on todella mielenkiintoinen (20l posteineen 100â,¬).

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Argento - 14.08.13 - klo:15:48
Onko arvon raadilla kokemuksat Aral High Tronic 5W40-öljystä?

Voisin käyttää öljyä molemmissa autoissamme, koska autojen vaatimukset (505.01 sekä ACEA A3) täyttyisivät.

Lisäksi kyseisessä öljyssä miellyttää todella alhainen Pour point, joka on -48 astetta.

En viitsisi ostaa LL-öljyjä, koska vaikka autossa on VAG:n 2-litran pumppusuutinmoottori, niin Mitsubishin huoltoväli on 15tkm ja LL-öljyt tuntuvat olevan lirumpia eli vaihtovälillä todennäköisyys lisäystarpeen kasvuun kasvaisi.

Toisessa autossa huoltoväli on 20tkm eli siinäkään ei LL-öljyistä olisi hyötyä.

Tiedättekö, onko kyseisen öljy ns täyssynteettinen ja onko sillä edes merkitystä?

Mielelläni kuuntelisin mielipiteitä öljystä, koska hinta on todella mielenkiintoinen (20l posteineen 100â,¬).

Aral on BP:n (British Petroleum) brändi kuten Castrolkin. Valmistetaan samassa tehtaassa Saksan Hampurissa. Saksassa tuota ei saa sanoa täyssynteettiseksi, Suomessa saa. Sisältää vetykrakattua GrpIII -perusöljyjä, jotka valmistetaan mineraaliöljystä (raakaöljystä) jalostamalla. Täyssynteettiseksi saa Saksassa kutsua ainoastaan Grp IV (PAO-öljy) tehtyä sekoituksia. Nämä purkit tunnistaa siitä, että niissä lukee Vollsynthese (täyssynteettinen).

Esim. Mobil1 Saksassa lukee SHC-Synthese, koska tuote sisältää Grp III:sta --> eli ei ole "täyssynteettinen" termin alkuperäisessä merkityksessä. Castrol ja Mobil joskus aiemmin kävivät asiasta kovaa vädenkääntöä, koska Mobil hoksasi, että Castrol on käyttänyt GrpIII:sta ja kutsui tuotetta täyssynteettiseksi. Tämä ei sopimut Mobilille, mutta loppuen lopuksi kiista päätettiin Castrolin eduksi ja siitä lähtien Grp III -öljyä on voitu markkinoida täyssynteettisen nimen alla. Sen jälkeen sitä on kaikki muutkin alkanut käyttämään.

Mitään merkitystä tuolla ei ole, koska nykyiset tuotteet ovat suorituskykyisempiä kuin yksikään PAO-pohjainen kymmenen vuotta sitten. Liikaa ei kannatta tuijottaa jotain yhtä ominaisuutta kuten jähmepistettä. Parempi kylmäsuorituskyvyn mittari on MRV-viskositeetti tai CCS-viskositeetti, jotka todella mittaavat pumpattavuutta ja käynnistettävyyttä. Jähmepiste on muinainen testi jolla mitataan vain sitä lämpötilaa jolla öljy valuu omalla painollaan. Tähän vaikuttaa mm. öljyn tiheys.

Argento

#23
Kiitos vastauksestasi.

Itselleni kyseiset mittarit ovat täysin uusia, joten millaiset lukuarvot ovat hyviä kummassakin kategoriassa moottoriöljylle, jota pitää talvella käyttää?

VAG:n pumppusuutindiesel kun tuntuu muutenkin olevan aika nihkeä starttaamaan talvella, joten helposti pumppautuva öljy ei todellakaan haittaisi.

Pystytkö esimerkiksi tuon Aral High Tronic 5W40:n arvoista sanomaan, olisiko öljy hyvä Suomen talveen.

Kesällä uskon kaikkien merkkiöljyjen kuuman pään kestävyyden riittävän Suomen oloissa, kun missään rata-ajossa en meidän perhevankkureita aio vinguttaa.

Tuossa on linkki jonkinlaiseen dokkariin:
http://www.oilmag.ro/uleimotor/manuals/aral_high_tronic_5w40.pdf

Tosin on hiukan hankala saada tarkkaa tietoa, että tukeeko High Tronic 5W40 (tai jokin sen variantti) sekä ACEA A3 että 505.01 vaatimuksia.

Wekotin

Valmistajat ilmoittavat öljyistä oikeastaan mitä haluavat. Tämä juuri tekee niiden vertailusta edes joillakin mitatuilla arvoilla vaikeaa. Esim. tuosta Aralista ei ainakaan kauhean helpolla tunnu löytyvän noita CCS ja MRV -tuloksia. Tämä pätee aika pitkälle myös Castroliin, eli ilmoitetaan jotain hyödyttömiä min/max. rajoja jotka ko. luokan täytyy alittaa/ylittää. Jopa saman valmistajan eri tuotteista kerrotaan vain ja ne asiat, mitkä näyttävät hyvälle. Jätetään kertomatta esim. kylmäominaisuudet. Yksi keino on yrittää etsiä löytyykö saman puljun muista 5W-40 -tuotteista vastaavaa läpyskää.

Mutta 5W-öljyllä rajat on CCS:lle max. 6600cP (mPas) -30C:ssä ja MRV:lle max 60 000cP -35c ssä. Tästä on juuri esimerkki TM:n öljyvertailusta vuodelta 2006, kun Eurol-merkkinen 5W-50 -öljy ei saavuttanut tuota CCS-viskoa 6600cP vaikka olikin 5W-öljy. Sillä oli jotain yli 7000cP.

0W-öljylle on sitten vielä kovemmat rajat eli CCS max. 6200cP -35:ssä ja MRV max. 60 000cP -40c. Huomaa viisi astetta alhaisemmat mittauslämpötilat. Tuo viisi astetta lähes tuplaa tuon öljyn viskositeetin tuossa CCS-testissä. Eli ero on merkittävä.

ConD

Kyllä Wekottimen voisi "Konkari" statukselta siirtää puolestani vaikka "Areenan öljysheikki"-statukselle. Senverran tietoa löytyy aiheesta, että ei ole tarvetta alkaa kilpailemaan tiedossa... Jonkinverran olen tribologiaa lukenut itsekin, mutta kyllä tässä Wekottimen osaaminen näkyy varsin hyvin. Jatka samaan malliin! :)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

dosetti

Minäkin luen suurella mielenkiinnolla Wekottimen öljytietämystä.. Ja samalla kysyn, onko oikeasti mitään haittaa jos sekoittaa 2 tai jopa kolmea öljymerkkiä auton moottoriin? Olettaen, että kaikki ovat esim 0w30. Ei pitäisi olla, mutta kuitenkin spekuloidaan merkin vaihtumisen jälkeistä lisääntynyttä tai vähentynyttä öljynkulutusta jne..

Wekotin

Eipä tuosta sekoittamisesta haittaa ole joskaan hyötyäkään. Itse olen pyrkinyt välttämään. Kuten dosetti sanoi, kannattaa ainakin pidättäytyä sitten samassa viskositeetissä ja luokituksessa. Öljy-yhtiöt varmaan sanovat, että saa vapaasti sekoittaa, mutta taatusti et saa ketään vastuuseen jos sitten jotain mystistä tapahtuukin. Ainakaan ei siellä marmoritiskillä kannata kauheasti mainostaa, että siellä joku Mobilin/Castrol/Motox -koktaili pyörii.

Itse nähnyt kyllä valmistusvaiheessa miten eri lisäaineet ovat reagoineet ja muodostaneet mm. geeliä, mutta valmiiden tuotteiden reagointia en ole tavannut. Tosin sitäkin enemmän sitten väärän säilyttämisen vaikutuksia valmiiseen tuotteeseen.

Taky

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.08.13 - klo:14:14
Kyllä Wekottimen voisi "Konkari" statukselta siirtää puolestani vaikka "Areenan öljysheikki"-statukselle.

+1.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Enhancer

http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=ru&u=http://bmwservice.livejournal.com

Tuolta sivulta löytyy aika paljon öljyasiaa, jos aihe kiinnostaa.

Rajusti yksinkertaistettuna, kaverin erittäin hyvin perusteltu mielipide on se, että kenenkään ei pitäisi käyttää longlife-öljyjä, tai mitään muutakaan vähätuhkaista öljyä, koska tuo vähätuhkaisuus vaatii rajua karsimista öljyn moottoria suojaaviin lisäaineisiin.

Hiukkaussuodattimen takia tuo on keksitty.  Jokainen voi sitten käyttää omaa järkeään siinä, että kumpi hiukkasloukulle on terveellisempää, käyttää esim. 0W-40 Mobil 1 1.3wt% tuhkamäärällä jos tuota ei kulu yhtään vs. vähintään litran vaihtovälillä kuluvaa longlife-öljyä alle 0.8wt% tuhkamäärällä. Kummassa tuhkaa päätyy enemmän pönttöön, ja kumpi tekee esim. katille enemmän hallaa?

Perusöljyistä tuon sivuston pitäjän mielestä juurikin M1 0W-40 on sopiva öljy kaikkiin moottorikäyttöisiin laitteisiin. Komppaan täysin, hinta-laatu on kohdallaan, viskositeettikin juuri sopiva Suomen oloihin kun ei ole ihan paksuinta -40 öljyä mitä markkinoilta löytyy.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy