Octavia RS:n tutka ei toimi ränstäloskan takia

Aloittaja mike77, 27.11.19 - klo:19:13

« edellinen - seuraava »

mike77

Tänään ei ACC: ei toiminut koska märkä lumi oli kasaantunut tutkan eteen. Piti pysähtyä ja raapia pois. Not so clever. Mikä muu auttaa asiassa?

jamo75

ei mikään ihan samoin se käy jokaisessa autossa
enemmän se on kiinni siitä pystyykö perus vakkaria käyttää vai ei

Lainaus käyttäjältä: mike77 - 27.11.19 - klo:19:13
Tänään ei ACC: ei toiminut koska märkä lumi oli kasaantunut tutkan eteen. Piti pysähtyä ja raapia pois. Not so clever. Mikä muu auttaa asiassa?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

b1mpo

Käyttää nopeuden rajoitinta jos sellainen on. Edellisessä prefl ocussa ei ollut acc:n yhteydessä, mutta nykyisestä se onneksi löytyy. Ei ole sama asia vakkariin nähden, mutta hyvä apuri monissa tilanteissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Marko

Olihan sulla lämmitys siinä päällä?
Ei lämmityskään ihmeitä tee, mutta auttaa jonkun verran. Sähköä kuluttavat kyllä aika paljon.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Miktoy

Lainaus käyttäjältä: Marko - 27.11.19 - klo:19:58
Olihan sulla lämmitys siinä päällä?
Ei lämmityskään ihmeitä tee, mutta auttaa jonkun verran. Sähköä kuluttavat kyllä aika paljon.

Kerroppa miten tähän saa lämmityksen päälle? Huollon mukaan vastusta näissä ei ole kun asiasta olen kysynyt.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

b1mpo

Fl:ssä ei ole lämmitystä käsittääkseni ja prefl se löytyy. Myöskään lämmityksen päällä oloon ei voi itse vaikuttaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Tuo ACC on yksi niistä susisurkeista laitteista jonkavuoksi vaihdoin takaisin II-malliin. Muutamasti pysähdyin putsaamaan, turhaa. Ei toimi kun optimikeleillä. Ja olisihan se ihan liian hyvä, jos toimisi ”perusversiona” kun automatiikka kaatuu.

Tänään loskap@skakelissä perusvakkari toimii ihan normaalisti, tiputtaa myös pois päältä kun traksit puuttuu syystä tai toisesta menoon (5cm loskaa ohituskaistalla, ihan hyvä syy :D ).
ACC voi päättää olla toimimatta myös kovassa vesisateessa, ”ei näe”... Liekö ”tutkassa” liian pieni teho?

Marko

Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 27.11.19 - klo:20:43
Kerroppa miten tähän saa lämmityksen päälle? Huollon mukaan vastusta näissä ei ole kun asiasta olen kysynyt.
Jaa. Se on jätetty pois. Ovat varmaan luulleet, ettei ylempänä ollessaan tarvi lämmitystä.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Guido

Kuuden vuoden ja reilun 170 tkm aikana ACC on loskan takia lakannut toimimasta kahdesti. Kummallakin kerralla keliolosuhteet olivat sellaiset, että vakionopeussäätimen kanssa ajamisessa ei ollut mitään järkeä. Lisäksi pari kertaa ACC on pudonnut pois pelistä jonkun satunnaisen virheilmoituksen takia (esim. peräkärryn valoista tullut virheilmoitus aiheutti ACC:n putoamisen).

En tuon perusteella tuomitse mitenkään erityisen surkeaksi varusteeksi, verrattuna esim. kaukovaloautomatiikkaan, joka räpsii valoja miten sattuu, mutta pääsääntöisesti aina väärin. Onneksi sen saa kytkettyä pois päältä.

Mulla on siis my 2014, jossa tutka on puskurin alaosassa ja lämmitettävä malli. Ilmeisesti toimii paremmin kuin FL:n ylempänä oleva, mutta lämmittämätön.

JMTL

Lainaus käyttäjältä: Guido - 28.11.19 - klo:08:22
Kuuden vuoden ja reilun 170 tkm aikana ACC on loskan takia lakannut toimimasta kahdesti. Kummallakin kerralla keliolosuhteet olivat sellaiset, että vakionopeussäätimen kanssa ajamisessa ei ollut mitään järkeä. Lisäksi pari kertaa ACC on pudonnut pois pelistä jonkun satunnaisen virheilmoituksen takia (esim. peräkärryn valoista tullut virheilmoitus aiheutti ACC:n putoamisen).

En tuon perusteella tuomitse mitenkään erityisen surkeaksi varusteeksi, verrattuna esim. kaukovaloautomatiikkaan, joka räpsii valoja miten sattuu, mutta pääsääntöisesti aina väärin. Onneksi sen saa kytkettyä pois päältä.

Mulla on siis my 2014, jossa tutka on puskurin alaosassa ja lämmitettävä malli. Ilmeisesti toimii paremmin kuin FL:n ylempänä oleva, mutta lämmittämätön.

Samanlaisia kokemuksia itsellä. Ensimmäinen III Ocu oli 2014vm ja nykyinen 2017. Yhteensä olen ajanut niillä nyt 120tkm ja 3 kertaa on ACC mennyt pois pelistä lumen/sohjon vuoksi. Minun mielestä se on aika vähän.
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

Routa

Itsellä ei ole vielä kertaakaan pudonnut ACC pois pelistä. Tai no kerran ja sekin oma vika, kun putsasin keulan vähän huolimattomasti lumimyräkästä lähtiessäni. Ehkäpä se auttaa ettei roiku edessä menevän puskurissa niin ei lennä loskaa keulaan  ;)
Entinen VAG-kuljettaja.

mddlfngz

Mikäli järjestelmä tippuu pois päältä jatkuvasti jo pienessä vesi/räntäsateessa, niin järjestelmässä on vikaa. VW-puolella on esimerkiksi ollut viallisia keulamerkkejä ja päivityksiä tutkaan.

dosetti

Auttaako tutkan linssin päällystäminen jollakin autokäyttöön tarkoitetulla pinnoitteella, joita käytetään maalipinnankin ja ikkunoiden päällysteinä?

mddlfngz

 
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 28.11.19 - klo:10:05
Auttaako tutkan linssin päällystäminen jollakin autokäyttöön tarkoitetulla pinnoitteella, joita käytetään maalipinnankin ja ikkunoiden päällysteinä?

Nykytutkissa ei ole mitään varsinaista näkyvää linssiä. Mikä tuon pinnoitteen idea olisi?

M_M

Lainaus käyttäjältä: mddlfngz - 28.11.19 - klo:11:05
Nykytutkissa ei ole mitään varsinaista näkyvää linssiä. Mikä tuon pinnoitteen idea olisi?

Estää räntäloskan tarttuminen siihen tutkan edessä olevaan suojaan, jota tässä varmaankin tarkoitettiin sanalla "linssi"?

Ei tuosta kyllä varmaan kovin kummoista apua saa, sopivissa olosuhteissa satava märkä lumi tarttuu kyllä kaikkeen auton keulassa.  :(
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mddlfngz

Aivan. En kyllä lähtisi pinnoittamaan tuota polykarbonaattimerkkiä kun tutka on muutenkin herkkä.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 28.11.19 - klo:10:05
Auttaako tutkan linssin päällystäminen jollakin autokäyttöön tarkoitetulla pinnoitteella, joita käytetään maalipinnankin ja ikkunoiden päällysteinä?

Ei auta mitään. Omassa Audissa oli myös tutkan päällä keraaminen pinnoite, mutta ei siitä ollut loskakelillä varmaankaan mitään havaittavaa hyötyä. Ei tosin mitään haittaakaan. Tutka jouduttiin myöhemmin vaihtamaan uuteen, ja jätin sen uuden pinnoittamatta testin vuoksi. Toimii ihan yhtä hyvin/huonosti kuin pinnoitettukin, ei mitään eroa. Kun tulee riittävästi märkää lunta ja loskaa, niin tukkoon se menee, vaikka on lämmitettävä malli.

JVR

Herkemmin tuntuu tippuvan pelistä tässä uudessa verrattuna pre faceliftiin. Vanhassakin meni kyllä tukkoon tuiskussa ajessa, mutta uudessa riittää kun seisoo lumisateessa tai sitten konepelliltä valuva vesi jäätyy tutkan eteen. Noh aina ei mene kehitys eteenpäin...
Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

Miktoy

Lainaus käyttäjältä: JVR - 28.11.19 - klo:12:12
Herkemmin tuntuu tippuvan pelistä tässä uudessa verrattuna pre faceliftiin. Vanhassakin meni kyllä tukkoon tuiskussa ajessa, mutta uudessa riittää kun seisoo lumisateessa tai sitten konepelliltä valuva vesi jäätyy tutkan eteen. Noh aina ei mene kehitys eteenpäin...

Juuri olin kirjoittamassa samaa. Nämä edellä mainitut ketkä huutelee ettei mene tukkoon ajavat profiilista ja viesteistä päätellen pre fl mallilla jossa tutka on erilainen ja eripaikassa kuin fl mv 18 lähtien jossa ongelmaa on. Eilenkin yli 5x meni tukkoon tutka.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

JMTL

Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 28.11.19 - klo:14:43
Juuri olin kirjoittamassa samaa. Nämä edellä mainitut ketkä huutelee ettei mene tukkoon ajavat profiilista ja viesteistä päätellen pre fl mallilla jossa tutka on erilainen ja eripaikassa kuin fl mv 18 lähtien jossa ongelmaa on. Eilenkin yli 5x meni tukkoon tutka.
Ainakin meikäläisen osalta tämä pitää paikkansa. Nyt on hyvä vertailla kun uusi auto luovutetaan tammikuussa. Katsotaan sitten lisääntyykö ACC ongelmat.
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

PeteFinn

On tässä se pieni lohtu, että ihan samaa riesaa tuntuu olevan monella muullakin automerkillä. Liekö jossain määrin ihan kaikilla. Kaveri valittelee, että Volvo tekee ihan samaa, mutta ruotsalainen insinööri on ollut sikäli fiksu, että Volvossa saa napin painalluksella vaihdettua perinteiseen vakkariin. On se käsittämätöntä, että VAG-autoissa ei voi tuota tehdä. Autojen suunnittelussa pitäisi varmaan olla aina mukana skandinaaveja, että homma toimisi myös täällä.

RSOCUstin

14/15 mallissa ainakin oli ihan sula pari päivää sitten vaikka koko keula oli loskassa. Jostain luin että siinä on lämmitys :)

Tommix

Kyllä tämä FL:n tutka on ihan sysipaska talvikelillä. Ei päivää ettei kojetaulussa loista oranssin värinen kuvio... Pre FL:n lämmitetty versio lakkasi toimimasta vain erittäin kovissa lumimyräköissä. Ainoa ärsyttävä asia autossa, muuten tykkään kyllä.
Käyttis: G31 530eX
ex Octavia III:t: RS 245 LB TSI DSG Corrida Red 2020, RS LB 2.0 TDI DSG 4x4 Candy White 2017, 1.8 TSI LB Elegance DSG Candy White 2015
Harrasteena ///M4

Guido

#23
Lainaus käyttäjältä: Tommix - 30.11.19 - klo:20:18
Kyllä tämä FL:n tutka on ihan sysipaska talvikelillä. Ei päivää ettei kojetaulussa loista oranssin värinen kuvio... Pre FL:n lämmitetty versio lakkasi toimimasta vain erittäin kovissa lumimyräköissä.

Tänään kävi kolmannen kerran Pre FL:n kanssa kuuden vuoden aikana niin, että ACC:n tutka putosi pelistä. Auto oli jäänyt eilen koko päiväksi seisomaan ulos ja eilen satanut räntäloska oli illan ja yön aikan jäätynyt auton keulaan kivikovaksi kuoreksi. Putsasin tietenkin auton ennen liikkeelle lähtöä niin hyvin kuin pystyin, mutta silti parin kilsan ajon jälkeen tuli herja, että ACC:n sensori on pois pelistä. Aloin katsella pysähtymispaikkaa tutkan puhdistamista varten, mutta ennen kuin sellaista löytyi huomasin merkkivalon sammuneen. Kokeilin ACC:n toimintaa ja näytti toimivan ongelmitta. Näköjään tuo lämmitetty tutka ei vaadi edes start/stop -resetiä herätäkseen eloon kun loska on saatu sulatettua pois.

Todella harmi, että lämmitys on uudemmista malleista jätetty pois.

Antore

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 29.11.19 - klo:10:02
On tässä se pieni lohtu, että ihan samaa riesaa tuntuu olevan monella muullakin automerkillä. Liekö jossain määrin ihan kaikilla. Kaveri valittelee, että Volvo tekee ihan samaa, mutta ruotsalainen insinööri on ollut sikäli fiksu, että Volvossa saa napin painalluksella vaihdettua perinteiseen vakkariin. On se käsittämätöntä, että VAG-autoissa ei voi tuota tehdä. Autojen suunnittelussa pitäisi varmaan olla aina mukana skandinaaveja, että homma toimisi myös täällä.

Eilen illalla kun tuli täällä PK-seudullakin ensimmäinen kunnon räntätuisku illalla, niin huomasin oman A3 faceliftin tutkan olevan täysin kuiva vaikka koko muu keula oli ihan vuorautunut tuohon loskamössöön. Sormella kokeilemalla totesin tutkan pinnan olevan todella lämmin, eli ainakin A3:ssa tutka on lämmitetty (e-tron).

mddlfngz

Kyllä kaikissa VAG:in autoissa olevissa ACC:n tutkissa on lämmitys.

M_M

Lainaus käyttäjältä: mddlfngz - 10.12.19 - klo:10:19
Kyllä kaikissa VAG:in autoissa olevissa ACC:n tutkissa on lämmitys.

Höpö höpö, ei tosiaankaan ole kaikissa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mddlfngz

Missä ei ole? Toinen asia on tietysti sulattaako se keulamerkissä olevaa lunta...


M_M

Lainaus käyttäjältä: mddlfngz - 10.12.19 - klo:10:25
Missä ei ole? Toinen asia on tietysti sulattaako se keulamerkissä olevaa lunta...

Jaa niin, voihan siinä tutkamokkulassa tietysti joku oma lämmityksensä olla, mutta ei se ainakaan Kodiaqissa mitään auta. Se itse tutka kun on siellä keulan maskimuovin takana ja siinä maskissa oli tänäänkin paksu kerros räntää.

Miksi sitä itse tutkaa lämmitettäisiin kun se on siellä suojassa mihin ei vesi tai lumi edes pääse, mitä hyötyä siitä on?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Guido

Lainaus käyttäjältä: M_M - 10.12.19 - klo:10:36
Miksi sitä itse tutkaa lämmitettäisiin kun se on siellä suojassa mihin ei vesi tai lumi edes pääse, mitä hyötyä siitä on?

Ainakin kv foorumien mukaan lämmitys jätettiin pois kun tutka siirrettiin puskurista keulamaskin taakse "suojaan".

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy