Kokemuksia E10 polttoaineesta

Aloittaja Bisti, 05.01.11 - klo:17:37

« edellinen - seuraava »

Bisti

Aloitetaanpas tällainen ketju, jos jollakulla olisi jo kokemusta ko. polttoaineesta. Itse en vielä ole tämän vuoden puolella ehtinyt tankkaamaan, mutta todennäköisesti kokeilen kyllä jo tuota E10:ä. Tuossa omassa 1.6 vaparissa se tuskin mitenkään dramaattisesti vaikuttaa, mutta olisi mielenkiintoista kuulla onko muilla selkeitä havaintoja verrattaessa ns. vanhaan polttoaineeseen.


edit: typo
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

0251

Ei kait se muuta vaikuta kun että kulutuslukemat nousee.

Bisti

Ensimmäinen tankkaus E10:ä tehty. Havainnot: ei niin mitään. Tai no huomasin sen että hinta ei ollut laskenut vaikka piti...
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Urlaub

Toinen tankillinen menossa.

Vaikutukset? Tylsää, ei niin kerrassaan mitään. Käynnistyy -27:kin ilman lämmityksiä aivan kuten ennenkin. Kulutuksessakaan ei minkäänlaista havaittavissa olevaa eroa.

Tomppis

Itselläni aikalailla sama homma, ei käynnisty sen paremmin, kulutus on tainnut laskea 0,2 litraa jota ihmettelen vähän, mutta kai tuohon keskikulutusmittariin voi edes vähän luottaa, mutta siihen se sitten jääki. Niin ja hintahan ei tosiaan oo laskenu mihinkään, että taas meni lupaukset paremmasta vähän väärin.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 11.01.11 - klo:10:57
Itselläni aikalailla sama homma, ei käynnisty sen paremmin,

Ei kai, kun piti käynnistyä huonommin.

kt

#6
Liekö kukaan vielä edes saanut autonsa tankkiin sitä "oikeaa" E10:ä?
Pitoisuushan on vasta nousussa siitä E5;stä kympin suuntaan.

E5 täyttää E10:n standardin täysin eli on alle 10% etanolia.
Vasta sitten kun bensa-asemien bensatankkien sisältö on muuttunut siten, että etanoolia on 9%, niin sitten kannattaa keskustella aiheesta. Eihän tässä vielä ole kuin tarroja vaihdeltu mittarien kyljessä ja yksi lasti uutta ainetta bensa-asemien tankkeihin tuotu, joka vain lievästi on väkevöittänyt etanolin suuntaan!
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Emil

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 11.01.11 - klo:11:03
Ei kai, kun piti käynnistyä huonommin.

Onkohan niin, että kaikki eivät ole sisäistäneet sitä, että etanolissa on vähemmän energiaa kuin bensiinissä?

Etanolilla ja metanolilla on eroa.  ;)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Emil - 11.01.11 - klo:11:10
Etanolilla ja metanolilla on eroa.  ;)

Niinpä. Kuulin eilen pätkän jostakin radio-ohjelmasta, jossa haastateltiin jotain huoltoasemakauppiasta. Ukko sanoi moneen kertaan metanoli.

kt

Kohta joku viisas huomaa, että etanolin saa bensasta eroon ja siten polttoainetta sekä kuskille että autolle.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Emil

Heh. Eräällä toisella palstalla oli jo puhetta, että ei tartte kuin hanan tankin pohjaan. Sieltä saa sitten säännöllisesti täytettä taskumattiin.  :D

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 11.01.11 - klo:11:03
Ei kai, kun piti käynnistyä huonommin.


Jäi vähän ehkä vaiheeseen tuo lause. Eli siis ei käynnisty sen erikoisemmin, huonommin tai paremmin, vaikka nyt joka kerta oon käyny tankkaamassa "E10", eli niin ku joku sano tuossa että tarraa mittarin kylessä on joka kerta ollu. Mutta käynnistyksessä en ole huomannut mitään eroja. Jospa tässä myöhemmin keväällä alkais huomaamaan eroja..

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 11.01.11 - klo:12:06
Jäi vähän ehkä vaiheeseen tuo lause. Eli siis ei käynnisty sen erikoisemmin, huonommin tai paremmin, vaikka nyt joka kerta oon käyny tankkaamassa "E10", eli niin ku joku sano tuossa että tarraa mittarin kylessä on joka kerta ollu. Mutta käynnistyksessä en ole huomannut mitään eroja. Jospa tässä myöhemmin keväällä alkais huomaamaan eroja..

Sama täällä, eli ei mitään eroa kylmänä eikä kuumana käynnistettäessä.

Alkoholin pitäisi teoriassa haitata käynnistämistä kylmässä eli se kertomani melkein 30 asteen pakkanen olisi ollut juurikin sellainen olosuhde, jossa ongelmia olisi voinut syntyä. Ei syntynyt.

kt

Eli polttoaineesi on melkein samaa kuin ennen .... vaikka bensamittarissa on tarra E10.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: kt - 11.01.11 - klo:12:22
Eli polttoaineesi on melkein samaa kuin ennen .... vaikka bensamittarissa on tarra E10.

Voihan se olla lantrattuakin, mutta jos nyt ajan vaikkapa E7 tai E8:lla, niin meinaatko sitten sen parin prosenttiyksikön lisäyksen E10:iin olevan jotenkin merkityksellinen?

Ottaen huomioon, että Volvo ilmoittaa E10:n sopivan kaikkiin autoihinsa mallivuodesta 1976 lähtien (pois lukien Mitsupitsin suorasuihkut).

kt

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 11.01.11 - klo:12:27
Voihan se olla lantrattuakin, mutta jos nyt ajan vaikkapa E7 tai E8:lla, niin meinaatko sitten sen parin prosenttiyksikön lisäyksen E10:iin olevan jotenkin merkityksellinen?


Enpä usko eroja juuri havaittavan sittenkään, kun ollaan noustu E4:stä tasan E9:ään. Joten nyt tuskin kukaan havaitsee yhtikäs mitään ( E4->E7)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Voi olla ettei ne ongelmat tule esiin vielä muutamalla tankillisilla. Odotellaan ensi talvea. Itse aattelin ajella bensalla mikä on mahdollisemman vähemmän viinalla lantattu. Eikös nuo bensa-autoja ole.

jjj84

Mikä ihmisillä on etanolia vastaan... etanolilla suuremmat tehot saadaan, kuin öljyllä ;) Etanolia kuluu enemmän mutta se on myös halvempaa.

Markku J

Voitelu heikkenee etanolin öljyn liuotusvaikutuksen johdosta, öljynvaihtoväliä pitää lyhentää, kone kuluu enemmän, litkua pitää tankata useammin, hinnassa ei eroa... Miksi tankkaisin tuollaista p**kaa ?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: skriko - 11.01.11 - klo:15:07
Voi olla ettei ne ongelmat tule esiin vielä muutamalla tankillisilla. Odotellaan ensi talvea. Itse aattelin ajella bensalla mikä on mahdollisemman vähemmän viinalla lantattu. Eikös nuo bensa-autoja ole.

Kaiken järjen - tai ainakin maalaisjärjen - mukaan käynnistysvaikeuksien pitäisi ilmetä heti. Moottorin kuluminen vaikkapa öljyjen pois peseytymisen vuoksi taas ottanee niin pitkään, että moottori on jo muutoinkin finaalissa.

Kumi- ja muoviosien haurastuminen lienee se vaikutus, joka ilmenee jonkin kuukauden kuluessa. Josko kesällä alkaisi vaikka tiputtamaan öljyä?

Rauska

Viinaa myydään muovipullossakin  :-\
No ei se kauaa vanhene siinä, että alkais vuotamaan  ;D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Tomppis

En tiedä kuvittelinko vain tänään vai johtuuko tästä +2/-2 vaihtelusta koko päivän ajalta, että auto (toyota, mutta yritetään edes ymmärtää) oli erittäin tahmea verrattuna normaalin. Eli voisiko moinen johtua E10 vai onko vielä semmosta placebo-hommaa että kuvittelee kun lukenut eri tekstejä. Elikkä lähtö oli tahmeaa, tehopiikkiin meni normaalia kauemmin aikaa ja tuntui niin kuin olisi ollut väännöt hukassa. Edes -30 pakkasilla ei ole moista tehnyt.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 11.01.11 - klo:21:22
Kaiken järjen - tai ainakin maalaisjärjen - mukaan käynnistysvaikeuksien pitäisi ilmetä heti. Moottorin kuluminen vaikkapa öljyjen pois peseytymisen vuoksi taas ottanee niin pitkään, että moottori on jo muutoinkin finaalissa.

Kumi- ja muoviosien haurastuminen lienee se vaikutus, joka ilmenee jonkin kuukauden kuluessa. Josko kesällä alkaisi vaikka tiputtamaan öljyä?
Kun ei viinan kanssa niin kauhiasti lotraa, niin homma jatkuu niinkuin ennenkin. Onneksi tuo e10 ei ole ainoa laatu ja pumpuista saa muutakin.

nolte

Ensimmäinen tankillinen menossa enkä ole huomannut mitään eroa vanhaan.
Skoda Superb iV Combi L&K -22
ex Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG -18
ex Golf Variant VII 1.6 TDI 4Motion -13
ex Golf Variant VI 1.4 TSI DSG -10

hildebad

Eikös tämä mennyt sillä lailla, että huoltamoketjuilla pitää olla keskimäärin oliko 6% etanolia E10:ssä jollain aikavälillä, jolloin teoriassa koskaan ei tiedä kuinka paljon 0 ja 10% välillä tuli etanolia tankkiin laitettua.

Itseäni huolestuttaa etanolibensassa myös eniten noitten letkujen hapertuminen vanhassa 17-vuotiaassa autossa.




Emil

Lainaus käyttäjältä: hildebad - 12.01.11 - klo:12:16
Itseäni huolestuttaa etanolibensassa myös eniten noitten letkujen hapertuminen vanhassa 17-vuotiaassa autossa.

Saisiko ne letkut vaihdettua semmoisiin, jotka kestävät etanolia? Jos ovat hyvin näkyvillä, niin ei olisi iso homma. Tosin sitä etanolia on ollut jo ennen vuodenvaihdettakin, joten mahdollinen ongelma on jo olemassa, jos sitä siis onkaan.  ;)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: hildebad - 12.01.11 - klo:12:16
Eikös tämä mennyt sillä lailla, että huoltamoketjuilla pitää olla keskimäärin oliko 6% etanolia E10:ssä jollain aikavälillä, jolloin teoriassa koskaan ei tiedä kuinka paljon 0 ja 10% välillä tuli etanolia tankkiin laitettua.

Jotenin noin. En osaa sanoa, oliko biojakeluvelvoite juurikin tuon 6 %:a vai jotain muuta, mutta fakta on, että etanolin määrä vaihtelee erästä toiseen.


Lainaus käyttäjältä: hildebad - 12.01.11 - klo:12:16Itseäni huolestuttaa etanolibensassa myös eniten noitten letkujen hapertuminen vanhassa 17-vuotiaassa autossa.

Ne mihinkään haperru, jos valmistaja ilmoittaa autosi soveltuvan E10:lle. Jos letkujen materiaali kestää alkoholeja, niin ei kai materiaali muuksi ole muuttunut 17 vuoden aikana?

VAG!

#27
aa

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.01.11 - klo:12:47
Näinkin lyhyen käytön jälkeen Chevrolet käänsikin kelkkansa täysin ja on siellä kai muitakin muutoksia:

Tuskin tuo nyt sentään käyttäjien palautteesta johtui.

Ensinnäkin E10:ä on tankattu korkeintaan viikko ja Daewoot ovat jo sellaisia kiesejä, jotka eivät paljoa merkkikorjaamoilla vieraile.

Ton-1

#29
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.01.11 - klo:12:47
Näinkin lyhyen käytön jälkeen Chevrolet käänsikin kelkkansa täysin ja on siellä kai muitakin muutoksia.

Avensis oli kyllä yllätys. 2000 - 2008 2.0 ja 2.4 bensat ei tykkää etanolista.


Ihan helkatan hiano uudistus tämä bensa uudistus ! ! ! ! Näitä lisää, kiitos valtiovalta ! Uudistus tuli siis autonvalmistajille vielä enemmän puuntakaa kuin kuluttajille?  >:(

Edit:Työkaverillä Kalossi (siis Chevrolet), ne vaihto kelkkaansa jo juuri ennen vuodenvaihdetta .......
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy