Kokemuksia E10 polttoaineesta

Aloittaja Bisti, 05.01.11 - klo:17:37

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 13.01.11 - klo:12:54
Ihan helkatan hiano uudistus tämä bensa uudistus ! ! ! ! Näitä lisää, kiitos valtiovalta ! Uudistus tuli siis autonvalmistajille vielä enemmän puuntakaa kuin kuluttajille?  >:(

Edit:Työkaverillä Kalossi (siis Chevrolet), ne vaihto kelkkaansa jo juuri ennen vuodenvaihdetta .......

Se mitään tullut! Kyllä autonvalmistajilla ja maahantuojilla on kaikki faktat käytettävissään ja jollei ole, niin jossakin on vikaa.

Esim. GM eli General Motors on amerikkalainen firma ja jenkeissä on E10 ollut tarjolla jo pitkään. Kyllä siinä firmassa on pakko olla tietoa ja osaamista erilaisten etanolisekoitusten suhteen. Se, että jos GM:n Suomen maahantuonnissa ei osata tai viitsitä hoitaa hommia kunnolla, niin se on jonkun muun kuin valtiovallan vika.

VAG!

#31
aa

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 13.01.11 - klo:13:13
Se, että jos GM:n Suomen maahantuonnissa ei osata tai viitsitä hoitaa hommia kunnolla, niin se on jonkun muun kuin valtiovallan vika.

Puhut vähän mutta asiaa.

Mutta kyllä tämä tilanne saa kyllä asian näyttämään aivan joltain muulta, todella kurjaa loppukäyttäjille jos asia on pelkästään maahantuojan viitseliäisyydestä kiinni ...... meinaa eräskin Kalossin kuluttaja meinas ottaa tuon 95-version käyttöön kun se ensin oli hyväksyttyjen listalla.

Ja summasummarum mitä asiasta nyt tietää niin henk.koht. niin en oikein ymmärrä tätä touhua, kait se pelastaa maailman jos sitä alkomaholilla ajetaan .....
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Newman

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 13.01.11 - klo:13:24
Ja summasummarum mitä asiasta nyt tietää niin henk.koht. niin en oikein ymmärrä tätä touhua, kait se pelastaa maailman jos sitä alkomaholilla ajetaan .....

Suomen E10-päätös on maailman mittakaavassa merkittävä tekijä.

K70

Jättäkää etanolin vastustajat vähän 98E:a mullekin, kun mulla ei ole muuta vaihtoehtoa, mitä tankata.

Bisti

Kokeilut jatkuu. 3 tankillista ajoin 95E10:llä, enkä huomannut mitään eroa aikaisempaan. Kulutuskin pysyi  normaalivaihtelun rajoissa (itse asiassa yllättävänkin tasainen, kaikkien kolmen tankkauksen tankkauksista laskettu keskikulutus oli 0.1 dl tarkkuudella sama  ;D ). No nyt kuitenkin päätin kokeilla tuota mahtavaa superainetta, eli 98E5:ta. No, ensituntuma tankilta lähdettäessä oli onpas auto jotenkin tahmean oloinen, tuntui että alavääntö ei ollut ollenkaan sitä mitä vielä tankille ajaessa. Tästäpä heräsikin kysymys että mitenkähän tuo moottorinohjausjärjestelmä oikeasti haistelee tuota polttoainetta ja miten se reagoi muutokseen? Jos ohjausjärjestelmä huomaa muutoksia, pudottaako se arvot johonkin defaulteihin, joista sitten sopeutaa ajon mukaan vai onko ne noin "älykkäitä"?

No, voipi olla että tuo auton "tahmeus" johtui yksinkertaisesti vain siitä, että painoa oli se 45kg enemmän kun tankki oli täysi. Viime kesänä tuli pari tankillista koitettua 98:a, enkä kyllä silloin huomannut mitään eroa. Eipä näissä 100hv vapareissa varmaan kauheasti edes voi eroa olla eri polttoainelaaduilla, luvataanhan noiden toimivan jopa 91 oktaanisella. Katsellaan ja haistellaan mitä tapahtuu...
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Urlaub

E10:ä puidaan näemmä kahdessa ketjussa. Spämmään tähänkin toiseen ketjuun postaamani kokemukset:

Voi perseensuti, nyt se Volvo temput meni tekemään..  Huh

Öljynkulutus on pompannut aivan törkeeksi kolmen E10:llä ajetun tankillisen aikana. Tänään tarkastin öljyt ja pinta oli hyvän matkaa alle alarajan. Ylärajaan päästäkseni sain lisätä 1,5 litraa eliksiiriä.  Epävarma

Olen nyt ajellut huollon (öljynvaihto Vianorilla) jälkeen kai 2000 km. eli sehän olisi melkein litra tonnille öljyä.  Näyttää kieltä

En tiedä tietenkään syytä moiselle öljynkulutuksen hyppäykselle, mutta ajoitus täsmää E10:n kanssa liiankin hyvin. Okei, lähtöspeksit eivät ole tiedossa eli en tarkastunut öljyjä vaihdon jälkeen, joten lähtötaso on tuntematon. Toiseksi pakkaskausi on voinut tuoda muitakin öljytasoon liittyviä ongelmia, kuten huohotinongelmat tms.

Nyt öljyä on ylärajaan ja E10:llä mennään ainakin tämä tankillinen. Sittempähän nähdään, jatkuuko öljyn katoaminen.

Volvon 5-sylinterinen on tunnettu vanhemmiten siitä, että venttiilivarsien kumit alkavat falskaamaan. Kieltämättä sanat kumi ja E10 samassa lauseessa on kaiketi jonkinlainen ennusmerkki, mutta katsotaan nyt mitä tuleman pitää.

Huomenna pitäisi nykäistä 700 km siivu Lieksasta Tampereelle, joten mittaillaan kulutusta..

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 24.01.11 - klo:21:45

Olen nyt ajellut huollon (öljynvaihto Vianorilla) jälkeen kai 2000 km. eli sehän olisi melkein litra tonnille öljyä. 


Voisiko tuossa olla, että on joko öljyruuvi tai suodatin jäänyt hieman löysälle tms. ja vuotaisi sieltä? Tuskin nyt pelkkä muutaman prosentin etanolilisäys tuollaista kulutuksenkasvua aikaiseksi saa.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Skofabisti - 24.01.11 - klo:21:55
Voisiko tuossa olla, että on joko öljyruuvi tai suodatin jäänyt hieman löysälle tms. ja vuotaisi sieltä? Tuskin nyt pelkkä muutaman prosentin etanolilisäys tuollaista kulutuksenkasvua aikaiseksi saa.
Ei saa eikä edes löysä tulppa, johan parkkis lainehtisi.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 24.01.11 - klo:21:45
E10:ä puidaan näemmä kahdessa ketjussa. Spämmään tähänkin toiseen ketjuun postaamani kokemukset:

Voi perseensuti, nyt se Volvo temput meni tekemään..  Huh

Öljynkulutus on pompannut aivan törkeeksi kolmen E10:llä ajetun tankillisen aikana. Tänään tarkastin öljyt ja pinta oli hyvän matkaa alle alarajan. Ylärajaan päästäkseni sain lisätä 1,5 litraa eliksiiriä.  Epävarma

Olen nyt ajellut huollon (öljynvaihto Vianorilla) jälkeen kai 2000 km. eli sehän olisi melkein litra tonnille öljyä.  Näyttää kieltä

En tiedä tietenkään syytä moiselle öljynkulutuksen hyppäykselle, mutta ajoitus täsmää E10:n kanssa liiankin hyvin. Okei, lähtöspeksit eivät ole tiedossa eli en tarkastunut öljyjä vaihdon jälkeen, joten lähtötaso on tuntematon. Toiseksi pakkaskausi on voinut tuoda muitakin öljytasoon liittyviä ongelmia, kuten huohotinongelmat tms.

Nyt öljyä on ylärajaan ja E10:llä mennään ainakin tämä tankillinen. Sittempähän nähdään, jatkuuko öljyn katoaminen.

Volvon 5-sylinterinen on tunnettu vanhemmiten siitä, että venttiilivarsien kumit alkavat falskaamaan. Kieltämättä sanat kumi ja E10 samassa lauseessa on kaiketi jonkinlainen ennusmerkki, mutta katsotaan nyt mitä tuleman pitää.

Huomenna pitäisi nykäistä 700 km siivu Lieksasta Tampereelle, joten mittaillaan kulutusta..

Miksi te edes kokeilette moista litkua? Ei tulisi mieleenikään. Muutaman sentin litrahinnan ero on kuin hyttysen pissa valtameressä eli autoilun kuluissa.

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.01.11 - klo:09:00
Miksi te edes kokeilette moista litkua? Ei tulisi mieleenikään. Muutaman sentin litrahinnan ero on kuin hyttysen pissa valtameressä eli autoilun kuluissa.

Pitäähän sitä nyt jonkun kokeilla, että viisaammat osaa sitten välttää jos jotain hajoaa  ;D
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Skofabisti - 25.01.11 - klo:09:06
Pitäähän sitä nyt jonkun kokeilla, että viisaammat osaa sitten välttää jos jotain hajoaa  ;D

Nii, ja ihan palkatta/korvauksetta; ihailtavaa uhrautuvuutta! ;D

Nikonder

Octaviaan 1.2 tsi olen nyt neljä kertaa 95e10 tankannut tämän vuoden puolella. Kulutus pysynyt samoissa lukemissa. Työmatka-ajossa tosin aamuun keskikulutukseksi on näyttänyt 4.9-5.1 (ennen vuoden vaihdetta 5.2-5.4) ja iltapäivän kulutus 4.9-5.2 (aikaisemmin 5.4-5.7). Todellisuudessa tuskin kulutuksessa mitään eroa. Suorituskyvyssä en myöskään mitään eroja ole huomannut. Rampilta lähtee kiihtymään vähintään samaan tapaan kuin aiemmin.

maddog77

Ehkäpä tuo kaikki kirjoittelu unohtuu pikkuhiljaa, koska oma veikkaus on että maks. 5 prosentin lisäys samaa ainetta jota on jo polttoaineessa ollut tekisi mitään ihmeellistä. Ehkä jollain lähemmäs 5 vuoden aikavälillä voi alkaa näkyä jotain jos on näkyäkseen. Kamala hysteria on syntynyt tästä e10:stä. Etelä-amerikassa on ajettu jo maailman sivu alkoholilla, pitäisi hakea sieltä referenssiä.

Kale

En tiedä johtuuko e10:stä mutta tuo muorin polo on alkanut oireilemaan sopivasti samaan aikaan kun ensimmäinen e10 tankkaus suoritettiin. Auto tekee nykyään niin, että sammuu satunnaisesti kun lähestytään risteystä ja laitetaan kytkin pohjaan. Auto lähtee kyllä samantien käyntiin joten heikosta akusta tuo tuskin johtuu. Lisäksi auto hieman nypyttää välillä tasakaasulla. Autolla ajetaan niin vähän, että on aivan sama mitä sinne tankkiin laittaa. Nyt on ajettu neljännestankki e10:llä ja seuraava tankillinen tulee olemaan 98:ia. Saapahan selvyydeen siihen johtuuko oireet polttoaineesta.

jjj84

Hassua miten ihmiset huomaa yhdellä tankkauksella ja 10km ajomatkalla ties mitä ominaisuuksia kasvaneen alkoholin takia...

Jos ajelisitte vaikka 5 tankkia e10 ja sitten e5 viisi tankkia perään, sen jälkeen voi tehdä jo päätelmiä, ei ennen.

Moottorinohjaus ei tajua sekunnissa polttoaineen muutosta, siihen voi mennä useitakin tankillisia ennen kuin säädöt ovat "kohdillaan" kyseiselle tuotteelle.

Luulotautisia riittää... ja noitia on olemassa? Kuten sanottua, suurempi muutos oli etanolin nosto 0% -> 5%, kuin nykyinen 5% nosto jo olemassa olevaan määrään.

Tuo oma kakkosauto menee ihan samalla tavalla kuin aikaisemmin vaikka polttoaine on e10.

woke

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 12.02.11 - klo:16:23
Hassua miten ihmiset huomaa yhdellä tankkauksella ja 10km ajomatkalla ties mitä ominaisuuksia kasvaneen alkoholin takia...

Jos ajelisitte vaikka 5 tankkia e10 ja sitten e5 viisi tankkia perään, sen jälkeen voi tehdä jo päätelmiä, ei ennen.

Moottorinohjaus ei tajua sekunnissa polttoaineen muutosta, siihen voi mennä useitakin tankillisia ennen kuin säädöt ovat "kohdillaan" kyseiselle tuotteelle.

Luulotautisia riittää... ja noitia on olemassa? Kuten sanottua, suurempi muutos oli etanolin nosto 0% -> 5%, kuin nykyinen 5% nosto jo olemassa olevaan määrään.

Tuo oma kakkosauto menee ihan samalla tavalla kuin aikaisemmin vaikka polttoaine on e10.

Eiköhän se moottorinohjaus säädä lamda-anturilta saatavan tiedon mukaan seokset kohalleen aikalailla heti...

jjj84

Seos kyllä, ennakot jne. ei. Eli niitä moottorin ohjausparametrejä on vähän muitakin kuin stoikiometrinen seos.

POSSU

Ainakin kun menee closed looppiin (lambda on lämmennyt) rupee muuttamaan arvoja.

jjj84

Tätä 95e10 -> 98e5 muutosta voisi rinnastaa auton softaamiseen. Ekalla tankilla auto vasta hakee nakurajoja jne., eli teho kasvaa kokoajan ajon myötä. Vasta kun yksi tankillinen on ajettu ja ollut erilaisia kuormitustilanteita, auto alkaa toimimaan parhaalla tavalla. Eli se että muutokset huomaisia parin kilsan jälkeen, ovat pääosin vain sen kuljettajan mielikuvituksessa. Jos nämä "valittajat" eivät tietäisi mitä tankissa on, eivät huomaisi mitään nykyisiä "oireita".

Mutta tosiaan kukin saa ajaa millä tökötillä tahtoo, mutta voisi pitää asian omana tietonaan, jos kaikki mitä suusta tulee ovat ennakkoluuloihin liittyviä.

RiMa

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 12.02.11 - klo:16:23
Hassua miten ihmiset huomaa yhdellä tankkauksella ja 10km ajomatkalla ties mitä ominaisuuksia kasvaneen alkoholin takia...

Jos ajelisitte vaikka 5 tankkia e10 ja sitten e5 viisi tankkia perään, sen jälkeen voi tehdä jo päätelmiä, ei ennen.

Moottorinohjaus ei tajua sekunnissa polttoaineen muutosta, siihen voi mennä useitakin tankillisia ennen kuin säädöt ovat "kohdillaan" kyseiselle tuotteelle.

Luulotautisia riittää... ja noitia on olemassa? Kuten sanottua, suurempi muutos oli etanolin nosto 0% -> 5%, kuin nykyinen 5% nosto jo olemassa olevaan määrään.

Tuo oma kakkosauto menee ihan samalla tavalla kuin aikaisemmin vaikka polttoaine on e10.
Tuosta etanolin vaikutuksesta minulla ei ole kokemusta (TDI), mutta hyvinkin mahdollista että eron huomaa.

Vieläkö joku teistä muistaa Teboilin ”tarra”bensan  joka liimasi venttiilejä jumiin joskus 90luvun alussa?
Minulla oli tuolloin mitsubishi golt, senkö erehty tankkaan teboililla, niin oli varma käyntihäiriö viimeistään 30km ajon jälkeen. 
Tuon oireen sai korjattua kaatamalla muutaman desin öljyä tankkiin, +5min tyhjäkäyntiä sitten saikin ongelmitta päästellä tankin tyhjäksi asti.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy