2015 Leon ST FR 2.0 tdi 184 dsg - kulutus

Aloittaja MrT, 16.04.17 - klo:09:15

« edellinen - seuraava »

MrT

Hei toverit!

Vaihdoin juuri seiskagolfista (1,4 tsi act dsg) farkkuleoniin ja korkea dieselin kulutus kummastuttaa?! Lähipiirissä ollut samaa moottoria volkkareissa ja esim reippaasti vanhemmalla (ja painavammalla?!) golfilla pääsi helposti neljön litran pintaan matka-ajossa. Leonilla kulutus nousee nätistikin ajaessa seka-ajossa seitsemän päälle eikä matkallakaan pääse millään alle 5,5l/100km. Em. bensagolfillakin pääsin kesällä alle 4,5 matka-ajossa. Merkittävä ero golfiin tuntuu rullauksessa, eco modella kun päästi golfin mäen päältä vauhtia sai äkkiä reippaanpuoleisesti mutta leoni ei tunnu kiihtyvän alamäessä juuri lainkaan vaikka vapaalla rullailee.

Onko tämä ns. Normaalia ko automallille? Mikä on renkaiden vaikutus kulutukseen (alla 225/40/18 bridgestone potenzat)?

Arvostaisin ko. Automallin kuskien kommentteja kulutuksesta. Laittakaa myös infoa millä renkailla ajelette.

-T

RSOCUstin

Jos ei alamäessä rullaa niin silloin jarrut kyllä laahaa. Jarrut irti ja säätöä
/putsausta niihin.  Suodattimet myös vaihtoon, niissä pitkät vaihtovälit. Vika koodien luku joku anturi antaa feelua.
Ja tietysti uusimmat softat koneeseen merkkarilta.

Onhan tuo tehokas ja ehkä oppinut edellisen kuskin tavoille. Putkissa tukkosuutta? Karstat pois.
Kyllähän 18" vanne vaikuttaa.

FR184

#2
Meillä sama auto 2016 mallia ja siinä kulutus on pyörinyt 5,5 - 6,2 akselilla. Enimmäkseen moottoritieajoa ja alla samat renkaat kuin sinullakin kesällä.
Ei kai toi voi pyhällä hengellä mennäkään... Mun mielestä ihan ok kulutus verrattuna edelliseen bensaturbo Opeliin joka vei noin 8 litraa samassa ajossa ja samanlaisilla renkailla.
Seat Leon ST FR 184 -16
Saab 9-3 Stage5 RE85, Opel Kadett C City

kimppikoo

Edellisessä Octaviassani oli samat renkaat. Kulutus nousi nastallisiin 16" tuuman talvirenkaisiin verrattuna n. litran per sata kilsaa. Oli tosin bensa 1.8 tsi ja kulutusta osin nosti talvi- ja kesärajoitusten ero. Mutta jokatapauksessa leveämpi rengas = suurempi vierintävastus ja ilmanvastus. Kyllä niistä helposti se litra tulee satkulle.

Boot

Samalla voimalinjalla, mutta manuaalilla pitkän aikavälin kulutus pyörinyt 4,7-5,2 välillä. Alla 17" renkaat ja aina kuormaa päällä.
Suomi on ahdin valtakunta

MrT

Kiitokset kommenteista!

Tsekkasin eilen rengaspaineet (2,5 joka nurkassa) ja nostin parilla kymmenyksellä. En ole aiemmin vierintävastuksiin etc huomiota kiinnittänyt mutta leveyden lisäksi nämä bridgestonet ovat näköjään vielä luokassaan aika huonoja vierimään (vvluokka E). Täytyy huomioida asia kun on seuraavaksi kumeja vaihtamassa!

FR184

Itse olen pitänyt 2,8 barin paineita tuossa koossa aina ja tasaisesti ovat kuluneet. Sitä en tiedä onko tuolla painemäärällä vaikutusta kulutukseen...
Seat Leon ST FR 184 -16
Saab 9-3 Stage5 RE85, Opel Kadett C City

kaku

Rengaspaineet on silloin vähintään riittävät! Itselläni on 3bar joka nurkassa! Nykyrenkaissa on oltava kunnon paineet. 2.5bar on liian vähän!
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

Joshua

Ai siis ei kannata pitääkään bensaluukun lukuja 2.2/2 vaan reilusti lisää vaan  :o
225/40/18 kans itellä.
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

sakal83

Sanosin et siinä 2.5-3.0 välillä on hyvät paineet tuolle koolle. Toki voit kokeilla etsiä itse itsellesi mukavimman paineistuksen. Kyllähän ne rengasliikkeessä aina tuuppaa vähintään sen 2.5.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

HessuH

Samalla koneella x-periencessä sekalaisen ajon kulutus 6,8L todellista. Matka-ajossa tietokoneen mukaan 5,3L eli lienee jossain 5,8L luokkaa todellista. Renkaina contin kitkat 225/50-17 ja paineet 2.8bar.   

MrT

Kiitokset kommenteista!

Tsekkasin viime tankillisen kulutuksen ns. old school metodilla eli paljon meni löpöä vs. ajetut kilometrit. 40,5 litraa dieseliä 506km matkalla (about 50/50 matka- ja kaupunkiajoa). Eli aika tarkkaan 8litraa satasella. Janoinen on Seatti mutta muuten ei valittamista. Erityisesti kovemmassa vauhdissa ilo ajaa!

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: MrT - 04.05.17 - klo:13:50
Kiitokset kommenteista!

Tsekkasin viime tankillisen kulutuksen ns. old school metodilla eli paljon meni löpöä vs. ajetut kilometrit. 40,5 litraa dieseliä 506km matkalla (about 50/50 matka- ja kaupunkiajoa). Eli aika tarkkaan 8litraa satasella. Janoinen on Seatti mutta muuten ei valittamista. Erityisesti kovemmassa vauhdissa ilo ajaa!

On kyllä kova kulutus. Bittiä poikittain / anturi feelua. Koodit lukuun. Tuohan on  varmaan +90% mitä tehdas ilmoittaa.
Kaupunki.  5.7, matka 4.1 sekalainen 4.7. Kyllä tolla 50/50 profiililla pitäis 6,5 päästä.

MrT

Tässä viimeisimmältä tankilliselta dataa... nyt ajosta reilusti yli puolet maantietä (helsingin reissu ja pari hitaampaa maantielenkkiä mökille etc.)

Ajotietokoneen mukaan keskikulutus 6,3/100 ja tankatun määrän mukaan laskettuna 6,95/100 (tankki täyteen samalta mittarilta). Eli täydellä tankillisella pääsee ehkä juuri ja juuri 700 kilometriä.
Täytynee viedä auto tsekattavaksi mahd. Pian josko saisi hommaan selvyyttä...

ps. Jos pystyisin mobiilisti lisäämään kuvia oisin laittanut mukaan kuvan mittaristosta tyhjäkäynnillä. Kone on lämmin ja 1000rpm nakuttaa?!

Petunet

Lainaus käyttäjältä: MrT - 14.05.17 - klo:20:39
ps. Jos pystyisin mobiilisti lisäämään kuvia oisin laittanut mukaan kuvan mittaristosta tyhjäkäynnillä. Kone on lämmin ja 1000rpm nakuttaa?!

Tuossa lienee DPF:n puhdistus käynnissä, tuttu juttu.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

MrT

Aaaasia selvä! Ko. Auto on ensimmäinen dieselini joten sikai tyhmiä kyselen. ;-)

Petunet

No joo, itse vaikka jo tiesin tuon asian autoa ostaessani niin silti se ensimmäisellä kerralla hämmensi hetken.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

MrT

Dodiiih... vikakoodeista pompsahti neljä intermittent- herjaa: databus, lambda circuit malfunction, camshaft position sensor ja steering angle sensor module.
Oisin laittanut kuvan muttei pysty. ;-)
Nollattiin viat ja pienen lenkin jälkeen eivät uusiutuneet. Tyhjäkäyntikulutus tippui heti nollauksen jälkeen 0,9l/h pari desiä 0,7 litraan tunnissa. Mielenkiinnolla lisää ajoa josko kulutus tippuisi tuon 15-20%.

MrT

Päivitystä aiheeseen. En ole merkittävää eroa kulutuksessa huomannut vaikka vikamuisti näytti pikahuollossakin käydessä ihan puhdasta.

Yksi asia mitä olen tässä seurannut on tuo 2.0 tdi moottorin lämpeäminen... se kestää todella kauan. Toki 2 litrainen pata on iso, mutta kuitenkin herää pieni epäilys että pelaako termari ihan oikein.
Esim. tänään (aamulla reilu 10 astetta lämmintä) n. vartin työmatka leppoisaa kaupunkiajoa ja valoissa seisoskelua nosti lämmöt juuri sen verran että OIL TEMP alkoi näyttää viivan sijasta 50 astetta. Coolantin lämpöä kun seuraa niin se nousee kyllä hieman nopeammin mutta heti eteenpäin ajaessa tippuu kuin lehmän häntä.

Kertokaas ko. moottoreihin ja dieseleihin yleensäkin tutustuneet kuulostaako normaalilta?


Petunet

En ole moottorin jäähdytysnesteen tai öljyn lämmön nousua seurannut mutta 0-kelillä puhaltaa lämmintä jo 5 minuutin kuluttua lähdöstä.
Ilman webastoa.

Että hyvin lämpiää. Mielestäni tuolla on kyllä sähkövastukset ilma- tai vesikanavassa auttamassa sisätilojen lämmitystä.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

BMF

#20
Lainaus käyttäjältä: Petunet - 31.05.17 - klo:14:33
En ole moottorin jäähdytysnesteen tai öljyn lämmön nousua seurannut mutta 0-kelillä puhaltaa lämmintä jo 5 minuutin kuluttua lähdöstä.
Ilman webastoa.

Että hyvin lämpiää. Mielestäni tuolla on kyllä sähkövastukset ilma- tai vesikanavassa auttamassa sisätilojen lämmitystä.

Ainakin octaviassa sähkölämmitin tulee ilmakanavaan. Mikälion tehdaswebasto niin ei ole sähkölämmitystä lainkaan mukana. Mikäli motarilla motti lämpenee noin 5 minsan ajon aikana peruslämpöihin niin pitäisi olla ihan kunnossa ja ei lähde heti lämmöt laskemaan kun tulee takasin taajama/kaupunkiajoon...Jos ei lämmöt pysy niin anturivika varmaan. Siis näillä +10 keleillä
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

MrT

Kiitokset kommenteista!

Tosiaan seurasin tuota koneen coolant/oil lämpöä enkä sisälle tulevaa. Lähinnä sillä ajatuksella josko osittain reippaanpuoleinen kulutus voisi johtua pitkästä "ryypytys"ajasta. Näkeekö muuten vagcomilla tms datasta onko kylmärikastus päällä?

Muistaakseni myyjä mainitsi että tässäkin olisi kyllä se ilmanlämmitysvastus vaikka webastokin löytyy. Tosin webastot ovatkin näihin aina asennettu vasta täällä pohjolassa? Uusiin taitaa jo saada ns. tehdasasenteisen...

Uiva_Nakki

Moi! Lurkkasin aikani, mutta tässä minun kontribuutio aiheeseen. Juuri sisäänajo suoritettuna (1500km) 2.0TDI 4Drive DSG farkkuleonilla 225/40/18 rengastuksella näytti eilettäin ajotietokone 4,9l/100km. Mielestäni erittäin kohtuullinen lukema jo. Odotan sen tietty laskevan tuosta kunnon taloudellisessa matka-ajossa. Matka koostui ensin taajamasta viitisen minuuttia, sitten 80-100km/h vauhdilla valtatietä ACC päällä parikymmentä minuuttia ja sen jälkeen kymmenisen minuuttia rauhallista kaupunkiajoa.

Webastosta sen verran, että on jälkiasenteinen vaikka onkin pränikkä auto. Lisäksi sähkövastukset löytyy ilmakanavasta. Webastoa en ole kokeillut näillä keleillä suotta mutta pari minuuttia startin jälkeen tulee jo lämmintä ilmaa pöhöttimistä.

MrT

Tuo kuulostaa ihan asialliselta mielestäni!
Meikäläisen Seat kävi tänään vaimokkeen toimesta reissun Turusta Espooseen ja takaisintulomatkalta (lopussa kaupunkiajoa) näytti seuraavaa: aika n 2h, keskinopeus tasan 80km/h ja keskikulutus 6.0.
Olen itse päässyt 80km/h alueella maantieajossa alimmillaan todella maltillisella ajolla jonnekin 4,5 tienoille, mutta kun vertaa todelliseen kulutukseen mikä on noin 5 desiä vielä enemmän ei tällä kyllä pääse alle viiden missään olosuhteessa. Ei nämä nyt mahdottomia lukemia ole mutta aika rankasti heittää valmistajan ilmoittamiin.. mikä on pienoinen pettymys kun oletin kuitenkin dieselillä pääsevän selvästi pienemmällä edelliseen 1.4 tsi bensakoneeseen verrattuna.

RSOCUstin

Kyllähän tuo Spritmonitor haku kyseisen auton kohdalla aika karua näyttää kulutuksista.
https://www.spritmonitor.de/en/overview/44-Seat/392-Leon.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2015&power_s=165&gearing=4&powerunit=3

Tietysti pienellä varauksella että on ajot toista luokkaa kuin täällä.

Paria viimeistä autoa kun oon hanninut nii tuota olen selaillut myös.
Omalle autolle näyttää +13% kulutusta tehtaan ilmoituksiin. Nuissa näyttää olevan Leoneissa +26-29% suurempi tuo kulutus mitä tehdan ilmoittaa.
Päästöjä pienemmäksi kulutus suuremmaksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy