Varoitus jälkiasennus Xenoneista!!!

Aloittaja Vankka, 09.12.11 - klo:21:36

« edellinen - seuraava »

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Raid - 10.12.11 - klo:12:44
Kyllä Skodan orkkis Xenonit voisi lailla kieltää. Ajoin motarilla useammankin Skodan Octavia rinnalla joissa oli xenonit. Omassa on orkkis Bi-xenonit,  vertaisin sen 4-5 sek ajan valokeiloja kun kumpinkin ajettiin lyhkäsillä. Omassa valokeila selvä,  raja tasainen eikä nousuut reunoilta. kun tas skodan valo näytti kuin se olisi ajanut pitkillä ei minkäänlaista selkeää reunaa mihin lyhyet loppuvat. Näyttävät ihan päin persettä.  Näitä skodia meni useampia ohitse tuolla motarilla kun en viitsinyt ajella sitä sallitua "120km/h"  vaan nop rajotuisten mukaan ja  jokaisessa valot näytti samalla lailla. Kaukaa huomas milloin tuli skoda perään kun valot häikäiseen ihan sikana.
Johtuu muuten ihan siitä että VI Golfin xenonit ovat reippaasti huonommat kuin Octaviassa tai esimerkiksi V Golfissa. Tämän takia se tuntuu siltä että Ocun valot "katoavat horisonttiin" kun ne yksinkertaisesti kantavat pidemmälle kuin VI Golfin xenonit. Meillä on myös VI Golf Variant ja A4 Avant pihassa, molemmat xenoneilla ja niillä kun on ajellut pimeällä niin on niissä aika kämäset valot kun tosiaan vertaa esim. tuota Audia edeltäneeseen V Golf Variantiin minkä bi-xenonit olivat parhaimmasta päästä. Jopa Audin valoilla näkee vähän paremmin kuin Golfin valoilla, ja niitäkin on kuitenkin moitittu lyhyestä kantamasta.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.12.11 - klo:18:53
Mistäpä sen tiesit?

Senhän näkee jo kilometrin päästä että vastaan tulee jälkiasenteisilla p-tuning valoilla varustettu köynnös, valokuvio on mitä sattuu ja suurin osa valotehosta kohdistuu vastaantulijan silmään. Edes sivuun katsominen ei auta juuri helpottamaan sitä killotusta, takaa tullessaan tuollainen on vielä vittumaisempi kun paskavalot heijastuu peilien kautta silmiin. Joskus liikennevaloissa on tehnyt mieli hypätä autosta ja käydä vasaroimassa umpiot paskaksi...

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 10.12.11 - klo:18:59
Eräs Dodge Ram ja Renaultin Master häikäisevät jälkiasennusxenoneillaan vastaantullessa melkoisesti.

Täällä myös pyörii joku tuollainen naurettava pick-up missä tööning xenonit on ilmeisesti sumareissa, häikäisee todella pahasti. Tuo rellun masteri taitaa olla samanlainen kuin se ooppelin vivaro tms. iso paku, sellaisen olen bongannut häikäisemässä kanssa-autoilijoita.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

PTG

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.12.11 - klo:18:53
Mistäpä sen tiesit?

Toisen puolesta en ryhdy vastaamaan, mutta itselleni riittää ihan hyvin asian toteamiseksi, että vaikkapa välillä Kirkkonummi-Perniö tulee parin vuoden satunnaisotoksella vastaan keskimäärin 5-10 vollea, transuportteria ja muita vanhempia pelejä, joissa "xenonit" loistavat iloisesti joka suuntaan.

Jos tuohon sitten jotain vakuutta kaipaa, niin noista enemmän kuin puolet on aikakaudelta, jolloin xenoneita ei ollut tarjolla ja toinen puoli sitten niitä, joihin niitä ei aikanaan ollut tilattu. Ei tieteellistä, mutta miksi oikeastaan edes pitäisi olla, kun orkkisxenonit eivät yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta edes osu silmiin... ;)

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.12.11 - klo:18:53
Mistäpä sen tiesit?
Ei ole kyseisisten vuosimallien kotteroissa Ksenoneja saatavilla.80-90luku

jotpee

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 10.12.11 - klo:18:48
Minua ei ole häikäissyt muut kuin jälkiasnteiset tuning ksenonit heijastin umpioissa.
Samaa mieltä, tosin tänään tuli ocu pre-fl vastaan ja häikäisi oikein huolella. Luultavasti orkkisxenonit, joiden korkeussäätö oli sökönä. Suurin osa häikäisijöistä on tosiaan näitä jälkiasennusvirityksiä ja valitettavasti ilmiö on lisääntymään päin yhdessä jälkiasennusledien kanssa

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.12.11 - klo:18:53
Mistäpä sen tiesit?
Eihän sitä tietenkään voi varmasti tietää... Ihan vaan arvaan, että -98 passatissa tms. ei ole alkuperäiset xenonit ja ledit nokalla. Kyllä v...ttaa, kun jolppien viritykset vie näkökyvyn pimeydessä. Ja aiheuttaa vielä kateutta, heh heh. 
Ex: A4 Avant 2,0 TFSI 155 kW quattro s-tronic -11

Micco

Muuhun Kapan kommentointiin en ota kantaa, mutta kyllä tännekin jäänyt aika hyvin mieleen nuo legendaariset OcuII:n xenonit. Kyllä ne tässä takavuosina ns "pistivät silmään" liikenteessä. Nykyisin tuohon ei enää tosiaankaan niin törmää tai kiinnitä huomiota. Oisko tosiaan ne prefaceliftien lamput jo senverran himmenneet vuosien saatossa.  :D Uusissa ocuissa en ole tuohon kiinnittänyt enää huomiota, eli asia lienee korjattu.

Jälkiasennusxenoneita löytyy itseltänikin. Linssiumpioissa ne toimivat ainakin vallan hyvin. Heijastinumpioissa lopputulos vaihtelee huomattavasti herkemmin. Mutta... Tuo jälkiasenteisuus todellakin mahdollistaa kaikenlaiset asennuskohteet ja asentajat. Erittäin tapauskohtaista siis tuo häikäisy. Hyvin ja sopivaan kohteeseen asennetut jälkiasennusxenonit eivät häikäise ketään. Sitten taas vanhoihin heijastinumpioihin puolihuolimattomasti heitetyt siniseen/violettiin taittavat liian suurella värilämpötilalla varustetut tuuninkivalot saattavat paistaa silmään jo kilometrin päästä. Eivät välttämättä häikäise nekään, mutta jälkiasenteisiksi ne erottaa puolisokeakin.
Torsen + haldex + visco

tn62634

Tää Renu on vieläpä jonkun liikenteenharjoittajan auto. Sininen hohka vaan iskee silmiin, kun se aamuisin tulee vastaan hakemaan jotain vakikyytiään. Luulisi alan ammattilaisen tajuavan, ettei laita tuollaisia autoonsa.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: PTG - 10.12.11 - klo:19:05
satunnaisotoksella vastaan keskimäärin 5-10 vollea, transuportteria ja muita vanhempia pelejä, joissa "xenonit" loistavat iloisesti joka suuntaan.
On tullut huomattua transut,portterit ja jenkkipakujakin varustettuna ksenon polttimoilla.Niissä valot vielä niin vidun korkealla,ovat todellinen riski vastaantulijoille.Puhumattakaan jalankulkijoista.

Kapa

Varo sitten Karvis, ettei joku tule moukaroimaan Ocusi xenoneja samanlaisen vouhotuksen yllyttämänä.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.12.11 - klo:19:26
Varo sitten Karvis, ettei joku tule moukaroimaan Ocusi xenoneja samanlaisen vouhotuksen yllyttämänä.
Ei ole pelkoa jos pitää huolen siitä että ne on suunnattu heti alusta alkaen oikein :) Orkkisxenonit eivät nimittäin tuikuta silmään, itseasiassa loistavat vähemmän vastaantulijoiden silmään kuin oikein suunnatut halogeenit. Ainakin tällaisen havainnon olen tehnyt.

Kapa

LainaaEi ole pelkoa jos pitää huolen siitä että ne on suunnattu heti alusta alkaen oikein  Orkkisxenonit eivät nimittäin tuikuta silmään, itseasiassa loistavat vähemmän vastaantulijoiden silmään kuin oikein suunnatut halogeenit. Ainakin tällaisen havainnon olen tehnyt
.

Samaa minäkin yritin muutamia vuosia takaperin, mutta paskaksi haukuttiin silloinkin.

eGetin


Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.12.11 - klo:19:26
Varo sitten Karvis, ettei joku tule moukaroimaan Ocusi xenoneja samanlaisen vouhotuksen yllyttämänä.

Eipä taida olla pelkoa siitä, ne on nimittäin suunnattu oikein ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kapa

LainaaKyllä Skodan orkkis Xenonit voisi lailla kieltää. Ajoin motarilla useammankin Skodan Octavia rinnalla joissa oli xenonit. Omassa on orkkis Bi-xenonit,  vertaisin sen 4-5 sek ajan valokeiloja kun kumpinkin ajettiin lyhkäsillä. Omassa valokeila selvä,  raja tasainen eikä nousuut reunoilta. kun tas skodan valo näytti kuin se olisi ajanut pitkillä ei minkäänlaista selkeää reunaa mihin lyhyet loppuvat. Näyttävät ihan päin persettä.  Näitä skodia meni useampia ohitse tuolla motarilla kun en viitsinyt ajella sitä sallitua "120km/h"  vaan nop rajotuisten mukaan ja  jokaisessa valot näytti samalla lailla. Kaukaa huomas milloin tuli skoda perään kun valot häikäiseen ihan sikana.

Tälläistä vaan täällä kirjoitetaan. Muista varsin hyvin muutaman vuoden takaa kun UVW:n palstoilla yritin puolustaa Octaviaa ja yhtä agressiivista soopaa heitettiin Octavian xenoneista. Itse en tuolloinkaan huomannut niiden häiritsevän pimeällä, mutta päivänvaloissa ne kyllä huomasi kirkkaudesta, mutta eihän ne tuolloin kykene häikäisemään.

eGetin

Tottakai ne Ocut huomataan joissa xenonit ovat vituillaan. Kannattaa kuitenkin muistaa että kyseessä on aika yleinen automalli - montako Ocua on mennyt ohi ilman että kiinnittivät mitään huomiota? Xenonit eivät edes ole harvinaisia Octaviassa ;)

Kapa

Sepä juuri, sillä suurimmassa osassa Ocuissa oli tuolloin xenonit, mikä oli varmaan ihmetys. Uusia autoja, joissa huollossa varmaan asetettu suuntaukset kuntoon ja siitä huolimatta ne häikäisivät. Uusi on aina uutta ja suomalaiset ovat tunnetusti sopuleina aina uskomassa yleiseen mielipiteeseen. Hyvä esimerkki oli tuo 95 E 10 bensajupakka.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.12.11 - klo:19:59
Sepä juuri, sillä suurimmassa osassa Ocuissa oli tuolloin xenonit, mikä oli varmaan ihmetys. Uusia autoja, joissa huollossa varmaan asetettu suuntaukset kuntoon ja siitä huolimatta ne häikäisivät. Uusi on aina uutta ja suomalaiset ovat tunnetusti sopuleina aina uskomassa yleiseen mielipiteeseen. Hyvä esimerkki oli tuo 95 E 10 bensajupakka.

Jep, no yritän jatkossa katsoa vääriin umpioihin asennettuja xenoneita väärinkohdeltujen ocujen silmin ;D

Mutta mikäs tuossa muuten meni pieleen vuonna keppi ja käpy, kun ocujen xenonit häikäisivät väärin suunnattuina poikkeuksellisen monissa autoissa sen lisäksi, että olivat muuten vaan poikkeuksellisen kirkkaita verrokkeihinsa nähden...

No itsellä siis xenonit 2004-> kolmessa eri autossa ja ketään eivät tietääksemme ole häirinneet...  :-X

jni

Lainaus käyttäjältä: PTG - 10.12.11 - klo:20:49
Mutta mikäs tuossa muuten meni pieleen vuonna keppi ja käpy, kun ocujen xenonit häikäisivät väärin suunnattuina poikkeuksellisen monissa autoissa sen lisäksi, että olivat muuten vaan poikkeuksellisen kirkkaita verrokkeihinsa nähden...

Tuolloin oli tosiaankin luovutushuollossa epätietoisuutta ko valojen suuntauksesta. Tehtaan jäljiltä valot oli jostain syystä suunnattu alas, eli valoa riitti muttei kovin pitkälle. Helposti kantamaan sai lisää, kun ruuvasi korkeussäätöruuvia, mutta silloin meni korkeudensäätöäly kai sekaisin? Tiedän näin tehdyn mm poliisiautoissakin.

Alkuaikojen octavioiden valojen kirkkauden saattoi vaikuttaa myös ksenoneiden harvinaisuus tuolloin seitsemän vuotta sitten.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

jf

Lainaus käyttäjältä: PTG - 10.12.11 - klo:20:49
Mutta mikäs tuossa muuten meni pieleen vuonna keppi ja käpy, kun ocujen xenonit häikäisivät väärin suunnattuina poikkeuksellisen monissa autoissa sen lisäksi, että olivat muuten vaan poikkeuksellisen kirkkaita verrokkeihinsa nähden...
Ne oli suunnattu halogeenien säätöjen mukaan eli käännetty niin ylös, että se valokuvion oikean reunan "heitto" oli nouseva. Ongelma poistui heti, kun valot säädettiin oikein.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Tos®

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 10.12.11 - klo:19:53
Tottakai ne Ocut huomataan joissa xenonit ovat vituillaan. Kannattaa kuitenkin muistaa että kyseessä on aika yleinen automalli - montako Ocua on mennyt ohi ilman että kiinnittivät mitään huomiota? Xenonit eivät edes ole harvinaisia Octaviassa ;)
Lisäks useimmat on jo ainakin kerran käyneet katsastuksessa; jossa inssisetä ei ole koskaan kuullutkaan, ettei niitä saa säätää ilman testeriä  ::) Sitten vaan ruuvataan säätöä alemmaks ja automatiikka rupeekin tuikuttaan valoja miten sattuu.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Vankka

#50
Dodih. Selvisin pyyhkijöiden moottorin vaihdolla. Kohta menee uusi pyyhin moottori paikalleen ja xenonit vaihtuu takas halogeeneiksi toistaiseksi. Kunnes jaksan värkätä releet ja vastukset! Toivottavasti kenenkään muun ei tarvi miettiä ja poltella piruja seinille kuumotellessa mitä kaikkea joutuu vaihtamaan.. Kiitti kuitti moi! :D

PS. Modet voisi tehdä yleisen xenon keskustelun (jos ei jo ole) ja siirtää nuo jutut sinne. Kivasti tuli juttua Oggulin xenoneista :D

Tässä vielä kuva kyrvähtäneestä erotiikasta, levyltä löyty joku Boschin piiri varmaan LIN varten ja moottorin ohjauspiiri
http://dl.dropbox.com/u/11709851/IMAG0230.jpg
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

panu

Noista Ocu II xenoneista muistelen kuulleeni/lukeneeni että tehtaan säätämänä/ohjeistamana valojen alenema olisi pikkasen liian pieni ja sen takia häikäisevät herkemmin (hajavalo häiritsevämmällä tasolla?)

Lainsäädännössähän alenema on 1 %, mutta monessa automallissa valmistajan umpioihin tms. merkitsemä luku on n. 1-1,5 % Myös lähes vaakasuora lähivalon suuntaus on vielä hyväksyttävissä.


JS-Tuningilla tuntuu olevan hyvin tiedossa nuo HID-kittien ongelmat ja niiden välttäminen. Myöskin karsinut huonolaatuisimmat sarjat pois valikoimistaan. Kannattanee asioida siellä, jos noita haluaa ja kiertää halvimmat kaukaa. Omakohtaista kokemusta ei ole...


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

E-mies

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 09.12.11 - klo:21:36
Asentelimpas itsellekkin passattiin Xenonit lyhkäsiin. Valot toimii hienosti, mutta pyyhkijät ei :D

Aktiivisen googlen käytön jälkeen olen saanut tietää, että jälkiasennus xenonien rikkomat pyyhkimet on yleisiä!

Vika koodit jotka saan ovat:
00153 - Left Windshield Wiper Motor (V216)
02071 - Local Databus

Releyttämällä ongelmaa ei ole esiintynyt.. Ilmeisesti

http://autos.groups.yahoo.com/group/VAG-COM/message/25048
http://myfastgti.com/volkswagen/archive/index.php/t-6047.html


Noiden linkkien perusteella helpointa on koodata VAG-COMilla halogeenien pulssitus pois päältä eli "xenonit päälle" ohjausyksiköstä. Siis jos ohjausyksikössä tämä valinta on mahdollinen. Tämän jälkeen virtapiikkejä ei enää tule.  ?????

Vankka

Lainaus käyttäjältä: E-mies - 22.02.12 - klo:21:44
Noiden linkkien perusteella helpointa on koodata VAG-COMilla halogeenien pulssitus pois päältä eli "xenonit päälle" ohjausyksiköstä. Siis jos ohjausyksikössä tämä valinta on mahdollinen. Tämän jälkeen virtapiikkejä ei enää tule.  ?????
En tiedä onko apua pitäisi olla highline sähkökeskus, että voisi noin ruksia. Mulla on ainakin Midline. Tällä hetkellä nuo xenonit sijaitsee peräkontissa, en tiedä tulevatko enään keulalle pitkiin ehkä ens syksynä.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

kazpa

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 09.12.11 - klo:21:36
Asentelimpas itsellekkin passattiin Xenonit lyhkäsiin. Valot toimii hienosti, mutta pyyhkijät ei :D

Aktiivisen googlen käytön jälkeen olen saanut tietää, että jälkiasennus xenonien rikkomat pyyhkimet on yleisiä!

Vika koodit jotka saan ovat:
00153 - Left Windshield Wiper Motor (V216)
02071 - Local Databus

Releyttämällä ongelmaa ei ole esiintynyt.. Ilmeisesti

http://autos.groups.yahoo.com/group/VAG-COM/message/25048
http://myfastgti.com/volkswagen/archive/index.php/t-6047.html

Mites ootte nää kytkeny kun on noi polttanu? Ite oon kytkeny virran suoraan akulta ja ohjausvirta siitä polttimon liittimestä eikä koskaan oo palanu... Onko tässä siis otettu virta jotenki muunlaisti? Tarkotuksena olis laittaa -04 passattiin xenonit lyhyisiin.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: kazpa - 21.01.13 - klo:20:03
Mites ootte nää kytkeny kun on noi polttanu? Ite oon kytkeny virran suoraan akulta ja ohjausvirta siitä polttimon liittimestä eikä koskaan oo palanu... Onko tässä siis otettu virta jotenki muunlaisti? Tarkotuksena olis laittaa -04 passattiin xenonit lyhyisiin.

Valojahan piti tieten testata ottamalla jännite hehkun johdoista. Tarkotus oli rakenttaa ihan releohjaus lopulliseen asennukseen. No käry kävi ja into loppu valotki vaihto omistajaa :D
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Ghzeit

Hep!

Nostan käden pystyyn, nimittäin minulla OcuII jonka orkkis-ksenoneista ainakin toinen, jos ei molemmat, osoittavat liian ylös. Olen myös sitä mieltä että valokuviot eivät ole päällekäin, vaan vasen on oikean yläpuolella ja vasemman valon "vaakalinja" on viturallaan. Olen säädättänyt valot ylöspäin ohjeilla "Niin ylös kuin ne laillisesti saavat mennä." Merkkihuollon mielestä ovat kohdallaan ja lailliset, omasta mielestäni häikäisevät varmaan Scania-kuskejakin vielä 150m päässä eivätkä todellakaan ole lailliset. Uudelleensäädätän seuraavassa huollossa noin viikon kuluttua.
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy