Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 01.02.23 - klo:19:39
Ensi vuonna pitäisi tulla uusi Passatti. Speksejä ei ole vielä tullut tietääkseni julki, mutta uuden tulosta on jo tieto ainakin K-Autossa.
Uusi Passatti esitellään elokuussa 23. Autohan tehdään sitten Bratislavan tehtaalla kuten myös Skoda Superbi. Plugarille luvataan 100km . Moottori on 1,5 litrainen kun nyt on 1,4 litrainen.
Always lead, never follow

misi

Lainaus käyttäjältä: heller - 01.02.23 - klo:20:42
Kuinkas paljon niitä kilsoja sitten tulee? Onko kannattavaa siis maksaa vanhan plugarin lisähintaa ylipäätään? Onko tarvetta isolle autolle?

Hyviä kysymyksiä/pähkäilyjä, kun tosiaan en näistä plugareista tiedä, ja että kyseessä 'vanha' vaikka 6v vehje kyseessä? :D

Kilsoista... Uskaltaisin väittää että alle kymppi nykyään vuodessa, ehkä reilustikin. Ei oo tullut seurattua. Viikossa voi tulla 10-100km tai 10-200km, yleensä kauppareissut vaan viikolla ja sillon tällöin käynti muualla kuukaudessa, joten +200km. Tulee firman autoilla ajeltua omat ajot suurimmaksi osaksi päivästä. Kesällä kalareissuja enempi mutta ei niin merkittävästi että olisi merkitystä kummalla ajaa.

Farmari tarvisi varmaan olla vielä, kun koira liikkuu perheessä mukana että pääsee loosteriin hyppäämään. Muuten 4hengen perhe, 2 aikuista, 3v ja 3kk nassikat.

Autoa ei tarvisi päivittää mutta tästä voisi vielä jotain saada myydessä. Myös nuo 750e / v käyttökulut vuodessa ei käy oikein olleskaan eduksi nykyhinnoilla jakajalla, jos ikinä on käynyt.
MB E220 CDI -10
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

ECOisti

Mites muilla on auton käytös talven liukkailla keleillä?

Oma kokemus on se, etten ole ikinä ajanut näin liukkaalla ja sutivalla autolla. Meinaa käydä välillä hermostuttamaan, kun pitäisi mennä, mutta sitten ei mennäkään. :) Sutii sutii, vaikka miten varovasti painaa kaasua.
Johtuuko siitä, että akuston sijainti tekee auton painajakaumasta takapainoisen?

No onhan nuo nastarenkaatkin jo vuodelta 2019, mutta on niissä pintaa ja nastoja jäljellä.

vekaas

Liukas on talvella. Vetopito on sieltä huonommasta päästä. Nyt kun on ajanut leon phevillä niin tuntuu gte entistä huonommalta.
Seat Leon FR phev -21

ex:
Passat GTE -16
Volvo XC70 -13
Peugeot 308 -16
BMW 318d -07
Volvo S60 -02
Volvo S90 -97
Volvo 960 3.0 -96

makelja

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 01.02.23 - klo:22:11
Uusi Passatti esitellään elokuussa 23. Autohan tehdään sitten Bratislavan tehtaalla kuten myös Skoda Superbi. Plugarille luvataan 100km . Moottori on 1,5 litrainen kun nyt on 1,4 litrainen.
Ja siitä tulee vain farkku, ei enää sedania.  :-\

duke7

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 02.02.23 - klo:08:14
Mites muilla on auton käytös talven liukkailla keleillä?

Oma kokemus on se, etten ole ikinä ajanut näin liukkaalla ja sutivalla autolla. Meinaa käydä välillä hermostuttamaan, kun pitäisi mennä, mutta sitten ei mennäkään. :) Sutii sutii, vaikka miten varovasti painaa kaasua.
Johtuuko siitä, että akuston sijainti tekee auton painajakaumasta takapainoisen?

No onhan nuo nastarenkaatkin jo vuodelta 2019, mutta on niissä pintaa ja nastoja jäljellä.
Huono on vetopito liukkaalla. Paljon varmasti johtuu painojakaumasta mutta tuntuu myös että luistonesto toimii huonosti eli ei ala jakamaan voimaa molemmille pyörille kun sutiminen alkaa.

Banned

Näissähän on kahta eri tasauspyörästöä. Mulla on tuo XDS eikä tämä kyllä sen enempää suttaile kun muutkaan etuvetoiset, liekkö sitten tuon ansiota? Painaahan tämä aikalailla, joten sekin vaikuttaa tuohon liikkeelle lähtöön.
Passat GTE

M_M

XDS on toiminto joka jarruttaa sisäkurvin puoleista pyörää silloin kun vedetään kovaa vauhtia veto päällä mutkaan. Ei sillä pitäisi olla mitään vaikutusta siihen miten auto lähtee paikaltaan liikkeelle.

Tasauspyörästö on mekaanisesti aivan samanlainen, olkoon XDS päällä tai ei.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 17.01.23 - klo:16:33
Osaisko joku neuvoo miten löytyy erwinistä sähköinen huoltokirja?!
onkohan jollain vastausta tähän? Saako niitä edes yksityishenkilö esille tuolta? Ostin käyttöoikeuden tunniksi mut en löytäny tehtyjä huoltoja sähköisenä, vaikka kuin yritin ettiä.
PASSAT GTE VM. 2020

Banned

Lainaus käyttäjältä: M_M - 02.02.23 - klo:12:36
XDS on toiminto joka jarruttaa sisäkurvin puoleista pyörää silloin kun vedetään kovaa vauhtia veto päällä mutkaan. Ei sillä pitäisi olla mitään vaikutusta siihen miten auto lähtee paikaltaan liikkeelle.

Tasauspyörästö on mekaanisesti aivan samanlainen, olkoon XDS päällä tai ei.
Joo näin tuo taitaa olla. Ehkä mulla on sitten vaan paremmat renkaat :)
Passat GTE

misi

Onko se nyt sitten niin että tälläinen pasteija kannattaa unohtaa tyystin? Plugareista olisi kyllä kiinnostavin/paras vaihtoehto, mutta jotain juttua tosta akuston paskaksi menemisestä tai 160tkm rajaan loppuu takuu ja ovat auton hintaisia = ei järkeä. En oo kuullut että akku/akut olisi porsinut B8:sta, dsg-mekatroniikasta vain. Toki en ole paljoa etsinyt tietoa, kun oikeastaan tässä keskustelussa vasta avannut suutani.

Ei vaan suoraan bensakoneista löydy oikeen fiksua, tai täytyy melkein siirtyä bmw akselille, tai sitten uudempi e-mersu mutta siinä sitten on melkein samat verot kuin nyt. Toki niissäkin hinnat alkaa olemaan aika hyvän oloisia jo tämän dieselautojen polkemisen takia.
MB E220 CDI -10
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: Polygon - 12.08.22 - klo:08:35
Kuinka usein olette vaihtaneet jakohihnaa? Autossa ei enää tehdastakuuta voimassa, mutta onko akkutakuun puolesta merkistystä, jos tuon huollon teettää muualla kuin marmorilla?

E: voi poistaa, tuolla olikin jo threadi ko. aiheesta.

Missä se threadi on johon viittaat?

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: misi - 03.02.23 - klo:08:45
Onko se nyt sitten niin että tälläinen pasteija kannattaa unohtaa tyystin? Plugareista olisi kyllä kiinnostavin/paras vaihtoehto, mutta jotain juttua tosta akuston paskaksi menemisestä tai 160tkm rajaan loppuu takuu ja ovat auton hintaisia = ei järkeä. En oo kuullut että akku/akut olisi porsinut B8:sta, dsg-mekatroniikasta vain. Toki en ole paljoa etsinyt tietoa, kun oikeastaan tässä keskustelussa vasta avannut suutani.

Ei vaan suoraan bensakoneista löydy oikeen fiksua, tai täytyy melkein siirtyä bmw akselille, tai sitten uudempi e-mersu mutta siinä sitten on melkein samat verot kuin nyt. Toki niissäkin hinnat alkaa olemaan aika hyvän oloisia jo tämän dieselautojen polkemisen takia.

Aika vähän on tullut akkuongelmia vastaan GTE:n osalta mitä näitä nyt ole nelisen vuotta seurannut. On niitäkin ja takaisinkutsuun kosteusongelmien takia on akkuja vaihdettu mutta käsittääkseni melko vähän näistä on akkuja hajonnut. Saa korjata jos olen väärässä.

Volkkari kuten muutkin valmistajat vaihtavat akun kokonaisuudessaan jotta voivat taata sen toimivuuden ja se on kallista. Näin ei välttämättä tarvitsisi tehdä valtaosassa tapauksia vaan yhden moduulin tai jopa kennon vaihto saattaa riittää. En tiedä löytyykö VAG:lle jo kotimaasta akkukorjaajia mutta kun näistä alkaa takuut enevimissä määrissä loppumaan uskoisin että korjaajiakin ilmestyy. Pioneereja jo on näitä tutkimassa. Tuossa video aiheesta, joskin Teslan akusta kyse mutta kuitenkin.

Volkkarin akut käsittääkseni ihan hyviä. Itse en ole huolissani vaikka akkutakuu menikin omastani viimekesänä umpeen.

Samoin mekatroniikkaa ei ole pakko vaihdattaa merkkiliikkeessä vaan näille löytyy jo halvempia tekijöitä. Itse olen siinä uskossa että säännöllinen polttomoottorin käyttö pitää tuon jumiutuvan kolmannen kytkimen paremmin kunnossa. Toki tälle nyt ei sen ihmeempää teoriaa ole ja voin taas hyvinkin olla väärässä. Itse kuitenkin säännöllisesti käytän polttista vaikka alkuun koitin sähköllä ajella kaikki mahdolliset ajot niin ettei polttista tarvitse käynnistellä. Se on kuitenkin pelkällä sähköllä ajoon parempi hankkia sitten täyssähköauto minkä nyt talvella teinkin. Passat säilyy silti pääasiassa pidempiä matkoja varten kun toinen auto tarvitaan joka tapauksessa.

Se on kyllä totta että Passattien hinnat melko korkeita hybridinä verrattuna dieseleihin ja niissä voikin tehdä hyvän kaupan mutta viimisen parin kk aikana on kyllä hybridienkin hinnat tulleet alaspäin. Itse laskin että GTE tullut käyttökuluiltaan reilusti yli puolet halvemmaksi mitä vastaava dieseli olisi tullut. Mutta eihän se tarvitse kuin yhden mekatroniikka remontin niin tuo on taas päälaellaan.

Passatille iso plussa tuosta pehmeydestä mitä sähkömoottori tekee liikkumiselle kokoajan vaikka polttiksella ajelisikin. Ja kyllä se hybriditekniikka tuossa polttoainetta säästää vaikka polttiksella joutuu ajelemaan.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Herr K

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 02.02.23 - klo:10:16
Huono on vetopito liukkaalla. Paljon varmasti johtuu painojakaumasta mutta tuntuu myös että luistonesto toimii huonosti eli ei ala jakamaan voimaa molemmille pyörille kun sutiminen alkaa.

Saman olen huomannut eli vetopito on aika heikko liukkaalla tässä GTE:ssä. Tosin aika lailla yhtä huono se oli tavallisessa 1.4 TSI Passatissa ja etuvetoisessa Kodiaqissakin.
VW Passat Variant GTE

duke7

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 03.02.23 - klo:12:50
Saman olen huomannut eli vetopito on aika heikko liukkaalla tässä GTE:ssä. Tosin aika lailla yhtä huono se oli tavallisessa 1.4 TSI Passatissa ja etuvetoisessa Kodiaqissakin.
Ai se on noissakin sama. Ehkä tosiaan luistonesto ei oikein osaa näitä liukkaita huomioida. Edellinen 3C Passatti alkoi liikkeelle lähdöissä hyvin nopeasti jarruttelemaan vetäviä pyöriä jotta toinenkin teki jotain. Aika väkivaltaisesti se sen teki mutta auto liikkui hyvin huonoissakin olosuhteissa. Se ei tosin sitten taas kääntynyt kovin hyvin kuin tämä B8 taas kääntyy melkein kuin takavetoinen  ;D

Carl0s

Täytyy kyllä kompata tuota huonoa etenemistä. Luulin että edellinen C7.5 A6 oli etuvetona huonoiten etenevä auto joka mulla on ikinä ollut, mutta kyllä se kruunu meneekin passatille.

Kun vertaa tohon vaimon fiestaan jolla marraskuussa puski ~50cm umpihangessa kilometrin auraamatonta mökkitietä pihaan asti ilman ongelmia, niin tuossa fordissa on paljon agressiivisempi tuo ”sähköinen tasauspyörästön lukko” verrattuna passattiin. Rattituntumalla toi fiesta alko jarruttelemaan molempia etupyöriä jo ennen kuin ratissa/korvalla aisti sutimista - passatti taas tuntuu aktivoituvan vasta 1sec sutimisen jälkeen ja tuntuu leikkaavan enempi tehoja.

Toki, tollasella mökkitielläkin tuntuu että sähköllä eteneminen on vähän parempi verrattuna polttikseen.

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 02.02.23 - klo:08:14
Mites muilla on auton käytös talven liukkailla keleillä?

Oma kokemus on se, etten ole ikinä ajanut näin liukkaalla ja sutivalla autolla. Meinaa käydä välillä hermostuttamaan, kun pitäisi mennä, mutta sitten ei mennäkään. :) Sutii sutii, vaikka miten varovasti painaa kaasua.
Johtuuko siitä, että akuston sijainti tekee auton painajakaumasta takapainoisen?

No onhan nuo nastarenkaatkin jo vuodelta 2019, mutta on niissä pintaa ja nastoja jäljellä.

Olettaisin että syynä ennemminkin sähkömoottorin luja vääntö joka tulee niin "nopeasti" ettei vaggineen luistonestosofta ihan pysy perässä. Ajan kanssa olen oppinut lähtemään varovammin ja sutii nykyään harvemmin, ellei ihan jäiseen ylämäkeen lähde. Kaasun painalluksesta on aina pieni viive siihen kun auto lähtee liikkeelle, joten painaa ihan "pikkuisen, puolisen senttiä vain" sitä kaasua ja jää odottamaan että auto alkaa hitaasti liikahtamaan sen tuumaustauon jälkeen. Tuohon taukoon tottumaton painaa herkästi vähän lisää kaasua ja sitten kun vaihde kytkeytyy onkin jo liikaa kaasua.

Lainaus käyttäjältä: jaripetteriItse olen siinä uskossa että säännöllinen polttomoottorin käyttö pitää tuon jumiutuvan kolmannen kytkimen paremmin kunnossa. Toki tälle nyt ei sen ihmeempää teoriaa ole ja voin taas hyvinkin olla väärässä. Itse kuitenkin säännöllisesti käytän polttista vaikka alkuun koitin sähköllä ajella kaikki mahdolliset ajot niin ettei polttista tarvitse käynnistellä.

Olen kuullut samaa monestakin tuutista, oletan että tieto on tullut niiltä jotka on joutuneet tuon remontoimaan. Itsellä on paljon ajettu, 217tkm nyt, eikä ongelmaa ole ollut. Kun auton ostin, sillä oli ajettu keskimäärin 40tkm vuodessa, mikä kertoo suoraan ettei moisia kilometrejä ajeta pelkällä sähkörangella. Olisiko sitten peräti niin että näissä GTE malleissa on jopa hyvä ostaa "enemmän ajettu" kuin niin vähän ajettu yksilö jossa on syytä olettaa että valtaosan ajasta polttista ei ole käytetty...

VG

Passatin mekaaninen pito edessä nyt vaan on tosi huono.
Talvella auto ei etene mihinkään, kesällä alkaa pompottaa vähänkään rivakammin lähtiessä, ja märällä asvaltilla puskee jo suht maltillisessa vauhdissa.

Muita ärsytyksen aiheita jotka itsellä aiheutti nopean autonvaihdon oli kalliit ja tiheät määräaikaishuollot, webaston toimimattomuus äpin kautta pre-fl mallissa, koko äpin toimimattomuus ylipäätään, range kylmällä kelillä, ja latausluukun jatkuva jäätyminen. Kyl sillä A->B pääsee, mutta ei ollut mun auto.

ECOisti

Tuli talvisesta sutimisesta mieleen, että miksei tässä autossa ole talviasetusta. Vanhassa Golffisani oli valittavana Winter-moodi, joka teki mm. sen, että lähti liikenteeseen kakkosvaihteella. Auttoi hyvin tämän herkän DSG:n kanssa.

Testasin laittaa autoa (siis nykyistä autoa) manuaalisesti kakkoselle, muttei se näytä onnistuvan paikallaan ollessa...

Herr K

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 06.02.23 - klo:11:14
Tuli talvisesta sutimisesta mieleen, että miksei tässä autossa ole talviasetusta. Vanhassa Golffisani oli valittavana Winter-moodi, joka teki mm. sen, että lähti liikenteeseen kakkosvaihteella. Auttoi hyvin tämän herkän DSG:n kanssa.

Testasin laittaa autoa (siis nykyistä autoa) manuaalisesti kakkoselle, muttei se näytä onnistuvan paikallaan ollessa...

Osassa Passateistakin on Driving Mode Selection. Laittamalla sen Eco-asetukselle muuttuu kaasunvaste rauhallisemmaksi ja se ehkä hieman auttaa tuohon sutimiseen liikkeelle lähdössä. Itse ongelma on kuitenkin tuo heikko mekaaninen pito, kuten VG tuossa edellä kirjoitti. Kyse ei ole pelkästään GTE:n viasta/ominaisuudesta, vaan samaa on ollut omissa aiemmissa autoissakin (bensa-Passat ja etuveto-Kodiaq).
VW Passat Variant GTE

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 06.02.23 - klo:11:14
Tuli talvisesta sutimisesta mieleen, että miksei tässä autossa ole talviasetusta. Vanhassa Golffisani oli valittavana Winter-moodi, joka teki mm. sen, että lähti liikenteeseen kakkosvaihteella. Auttoi hyvin tämän herkän DSG:n kanssa.

Testasin laittaa autoa (siis nykyistä autoa) manuaalisesti kakkoselle, muttei se näytä onnistuvan paikallaan ollessa...

Miettinyt samaa - Jo mun teiniaikojen uskollisessa sotaratsussa (e34 bmw) oli winter mode laatikon ajomoddeissa, jolloin lähti kakkosella liikkeelle. Ja itse asiassa omaa autohistoriaa kun kelaa taaksepäin, niin molemmat mondeot sekä focus sallivat kaikki kakkosella liikkeelle lähdön. Mutta Audi tai Passatti ei tuota salli.

GTE:ssä takana on "extraa" vain 60kg verrattuna perus tdi passattiin (akku painaa 125kg ja edessä on ~64kg lisäromua) joten tuolla ei tuota huonoa vetopitoa selitä. jos ottaa huomioon pienemmän tankin niin toi painoero pienenee entisestään. Ennemmin tuntuu siltä että tuo akselirakenne/rengastus/jousitus ei ole täysin onnistunut joka tekee noita pito-ongelmia.

Täälläkin on muutamia jotka ovat omiaan madaltaneet, mutta onko tuolla ollu havaittavaa muutosta vetopitoon?


mattix

Lainaus käyttäjältä: VG - 06.02.23 - klo:08:29
Passatin mekaaninen pito edessä nyt vaan on tosi huono.
Talvella auto ei etene mihinkään, kesällä alkaa pompottaa vähänkään rivakammin lähtiessä, ja märällä asvaltilla puskee jo suht maltillisessa vauhdissa.

Muita ärsytyksen aiheita jotka itsellä aiheutti nopean autonvaihdon oli kalliit ja tiheät määräaikaishuollot, webaston toimimattomuus äpin kautta pre-fl mallissa, koko äpin toimimattomuus ylipäätään, range kylmällä kelillä, ja latausluukun jatkuva jäätyminen. Kyl sillä A->B pääsee, mutta ei ollut mun auto.
Samaa mieltä huonosta pidosta. Meikäläisellä on vielä kitkat pasuunassa, niin piti nelivetoauton jälkeen opetella uusi ajotyyli. Pärjää, mutta eihän se hyvä ole. Perheen toisena autona on gte golf ja siinä eteneminen on minusta selvästi parempaa eli jotain ongelmaa on mekaanisessa pidossa.

Huoltojen hinnat eivät minusta mitenkään ihmeellisen kalliit ole. Tosin voin viedä merkkihuoltoon omat filtterit ja öljyt, niin eipä kustannukset mitään ihmeellistä ole. Paljon enemmän arvostan hidasta arvonalenemaa gte:ssä kuin satasen pari kalliimpia vuosihuoltoja vs. puhtaat polttikset.

Applikaatio oli niin susi, että lopetin käytön. Rangen tiesin ostaessa ja olisin nyt valmis laittamaan jonkin verran rahaa enemmän, että olisin muutama vuosi sitten saanut aitoa rangea 20-30km enemmän talviajoihin. Mulle piisaisi 50-60 km rangea 90% ajoista, mutta siihen ei pre-fl pääse.

Immunity

Täällä välillä ihmetelty, miksi lataukset eivät ole aina onnistuneet ajastuksella. Itsellä käynyt sama muutaman kerran. Tänään sitten huomasin, että auton kello oli ihan omassa ajassa. Virrat päälle niin päivitti oikeaan.

Pidosta ei itsellä ole hirveän huonoa sanottavaa. Ehkä vaikuttaa myös tarkoituksella valittu kapeampi 16" talvirenkaat ja tottunut jo varovaiseen lähtöön. Helposti kyllä sutii, jos lähtö yhtään malttamaton.

ECOisti

Latausten kanssa on käynyt joskus siten, että auto lähtee suoraan lataamaan, vaikka normaalisti menee ajastettuun lataukseen.
Eikö oletusarvoisesti latauksen pitäisi aina mennä siihen ajastettuun moodiin ja jos itse painat ylempää nappia auton keulasta, niin sitten käy lataamaan?
Pari kertaa tosiaan käynyt niin, että se ylempi valo syttyy ja auto jää latailemaan itseään. Tämähän on vakava paikka, jos sähkö onkin sillä hetkellä kallista! :)

miz

Olet varmaan tarkistanut, mutta kysyn silti:

Onko ladannut täyteen asti vaiko asettamaasi latausrajaan saakka?

ECOisti

No eipä tästä olekaan varmaa tietoa.
Minulla on muistaakseni 10 % se raja ja väittäisin, että vaikka akku on ollut ihan tyhjä, niin hetken aikaa on normaalitilanteessa laturi vilkkunut, jonka jälkeen jää odottelemaan yön latausta.
Pitänee kenties katsoa toiminta ensi kerran, kun akku on kokonaan tyhjä, että mitä tekee. Ennen kuin huutelen täällä mitä sattuu... :)

miz

Joo kannattaa tarkistaa hetken päästä onko lataus päällä, ja mikä akun varaus kun lopettaa.

ECOisti

No nyt on tuohon latausasiaan sellainen havainto, että akku oli yli 90 % täynnä, kun saavuin kotipihaan ja laitoin auton laturiin kiinni. Kävi suoraan lataamaan ja latausluukun valoista paloi se ylempi, eli nimenomaan se, jolla saa itsekin laitettua latauksen heti käyntiin. Normaalistihan jää mielestäni aina palamaan se ajastetun latauksen merkkivalo ja jos itse haluaa latauksen heti alkavan, niin sitten se pitää erikseen aloittaa.

Mikav

Varmastihan siellä on ajastus ollut siis aktivoituna...? Muutenhan oletus on aina se ylempi valo.
Polestar 2 LRDM

jaripetteri

Muistaakos se latausluukun nappula edellisen painetun tilan ja jatkaa sillä jos sitä ei paina uudelleen?
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy