Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

jaripetteri

Faceliftissä vasta tullut karttatiedon mukaan optimointi.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 02.01.23 - klo:15:50
Faceliftissä vasta tullut karttatiedon mukaan optimointi.

No niin no.. eikös tossa faceliftin jutuista puhuttukin?

Lainaus käyttäjältä: temez - 31.12.22 - klo:12:54
Voi olla että tässä pitkässä ketjussa on tätä jo käsitelty, mutta ei ihan suoraan tähän löytynyt tietoa.

Aiemmassa passatissa kun pisti hybridi tilan päälle, niin akun varaus pysyi vaikka viikon samalla tasolla. Nyt uudemmassa (facelift) kun laittaa hybrid tilaan (ja akun varauksen ylläpito) niin akku kestää näin talvella noin 50 kilometriä kaupunkiajossa (maantieajossa kestää pidempään). Onko normaali toiminta? Eli onko tuossa tapahtunut joku suurempi muutos?

Lainaus käyttäjältä: Mikav - 02.01.23 - klo:14:31
Hybridin kun kytkee päälle, niin FL:ssä lukee automaattisesti, että "Molempien käyttövoimien optimaalinen käyttö" joka siis tosiaan käyttää nopeuden ja muiden muuttujien vaikutuksesta molempia moottoreita samanaikaisesti tai vain sähköä. Ylläpito/lataus pitää erikseen näytöltä valita. Kaupunkiajossa vaikuttaa niin paljon kiihdytykset ja lämmitystarve, että vaikea sanoa edes suunnilleen. 25-50km eikä se ole edes hatusta heitetty.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 02.01.23 - klo:18:46
No niin no.. eikös tossa faceliftin jutuista puhuttukin?

Oli tuohon edelliseen viestiin jossa 2016:nen...
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

duke7

En ole kovin selkeää logiikkaa nähnyt siinä miten hybrid tila käyttää akkua. Sellainen tuntuma tosin on että kaupungissa akku tyhjenee mutta maantiellä pysyy paremmin samana. Se pitää myös muistaa ettei sähkörange ole sama asia kuin akun varaustila. Range muuttuu paljonkin sen mukaan missä ajaa ja kertoo aina sen hetkisen ajon mukaista rangea.

Carl0s

Onkohan mulla sitte joku ihmeen välivuoden malli :D On siis pikkuakkunen pre-fl - mutta lasipintaisella näytöllä ja noilla "faceliftin" ajomoodeilla (my18). Kuitenkaan mulle ei saa ohjelmoitua noita ajomoodien mukaan vaihtuvia ambiente valoja :(.

Tavallaanhan tuo hybridin akunkäyttö on ihan looginen: Hybriditilassa sähkömoottorin antoteho on rajoitettu puoleen joten kaupunkinopeuksissa sähkömoottorin teho riittää suurimpaan osaan tarpeista. Kun siirrytään maantielle, tulee tuo tehoraja hyvin nopeasti vastaan jonka jälkeen polttis ottaa homman harteilleen. Lisäksi polttiksella ajaessa, kun rasitusolosuhteet ovat sopivat lisää auto polttiksen kuormaa tuolla sähkömoottorilla joka parantaa polttiksen hyötysuhdetta. Tämä taasen heijastuu siihen että range hupenee hitaammin.



temez

Jep, eli tuossa on vaan muuttunut tuo akun varauksen ylläpito -16 mallissa se pysyi, -20 mallissa se ei pysy vaikka voisi tuosta asetuksesta niin luullakin. Kiitos vastauksista.

Carl0s

Asiasta kukkaruukkuun: jäin tuossa lukemaan SSP:tä tuosta 0DD laatikosta ja tuli mieleen tietääkö kukaan kenellä se laatikko on porsinut ja korjattu mikä sieltä oikeasti hajosi? Pumppu? K0:n ohjausventtiili? Vai onko se korjaamon visusti varjeltu salaisuus?

duke7

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 02.01.23 - klo:21:04
Onkohan mulla sitte joku ihmeen välivuoden malli :D On siis pikkuakkunen pre-fl - mutta lasipintaisella näytöllä ja noilla "faceliftin" ajomoodeilla (my18). Kuitenkaan mulle ei saa ohjelmoitua noita ajomoodien mukaan vaihtuvia ambiente valoja :(.

Tavallaanhan tuo hybridin akunkäyttö on ihan looginen: Hybriditilassa sähkömoottorin antoteho on rajoitettu puoleen joten kaupunkinopeuksissa sähkömoottorin teho riittää suurimpaan osaan tarpeista. Kun siirrytään maantielle, tulee tuo tehoraja hyvin nopeasti vastaan jonka jälkeen polttis ottaa homman harteilleen. Lisäksi polttiksella ajaessa, kun rasitusolosuhteet ovat sopivat lisää auto polttiksen kuormaa tuolla sähkömoottorilla joka parantaa polttiksen hyötysuhdetta. Tämä taasen heijastuu siihen että range hupenee hitaammin.
Volkkarilla on kyllä ollut tapana tehdä  tuollaisia välimalleja aina joskus. Esim 3C/B6 Passatin viimeiset autot oli tehty B7 kojelaudoilla.

Immunity

Jäin nyt miettimään tuota battery hold toimintoa? Omassani -16 mallissa ei ole kuin e-mode, hybrid ja battery charge. No, tietysti toki GTE, mutta onko tuo battery hold sitten koska tullut pre-FL:ään?

Tomber

Apuja tarvitaan. lisävalot vm.16 vuoden passattiin. pitääkö ostaa xbb boksi toimiakseen vai pääseekö tämän toteuttamaan can väylästä?

Janecky

#5650
Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 02.01.23 - klo:22:01
Asiasta kukkaruukkuun: jäin tuossa lukemaan SSP:tä tuosta 0DD laatikosta ja tuli mieleen tietääkö kukaan kenellä se laatikko on porsinut ja korjattu mikä sieltä oikeasti hajosi? Pumppu? K0:n ohjausventtiili? Vai onko se korjaamon visusti varjeltu salaisuus?
Ajoin silloin VCDS logit ja haastattelin korjaajaa. Ei paljastanut mitä tyyppivikoja korjasi, mutta niitä paikkoja oli pari ja samalla päivitti softat.
Tiedän että pumppu oli ehjä, venttiili oli ehjä ja painemittaus toimi. Mekatroniikka oli itsellä käsissä ja siinä oli metalli hilua venttiilin sihdissä aika paljon.
Saattoi olla venttiilin karassa lastua tai jotain. Siinä on joku tyyppivika mikä aiheuttaa venttiilin jumittamisen. Mekatroniikka en eri versio uudemmissa
ja niissä alumiininen välilevy + softa on muutettu erilaiseksi. Venttiili ei siis toiminut kunnolla ja aiheutti reilun nykäyksen ajossa ja sen jälkeen virheilmoitus - > vain sähköllä ajo mahdollinen kun polttomoottori käynnistetään K0 kautta. Mekatroniikan saa kyllä nosturilla mukavasti alakautta otettua pois. Silloin en löytänyt vaan ohjetta miten ilmataan ja en päässyt testaamaan putsauksen jälkeen niin vein pajalle. Nyt VCDS ohjeet jo löytyy jos tekee itse öljynvaihdon. Yhden tapauksen tiedän samaan vikaan jossa vaihdettiin mekatroniikkaan uusi venttiili. Sen jälkeen alkoi toimia. Veikkaan jotain toleranssia tai likaa venttiilissä. Minuakin kiinnostaa jälkikäteen jos joku tietää syyn.

Carl0s

#5651
Lainaus käyttäjältä: Janecky - 05.01.23 - klo:15:15
Ajoin silloin VCDS logit ja haastattelin korjaajaa. Ei paljastanut mitä tyyppivikoja korjasi, mutta niitä paikkoja oli pari ja samalla päivitti softat.
Tiedän että pumppu oli ehjä, venttiili oli ehjä ja painemittaus toimi. Mekatroniikka oli itsellä käsissä ja siinä oli metalli hilua venttiilin sihdissä aika paljon.
Saattoi olla venttiilin karassa lastua tai jotain. Siinä on joku tyyppivika mikä aiheuttaa venttiilin jumittamisen. Mekatroniikka en eri versio uudemmissa
ja niissä alumiininen välilevy + softa on muutettu erilaiseksi. Venttiili ei siis toiminut kunnolla ja aiheutti reilun nykäyksen ajossa ja sen jälkeen virheilmoitus - > vain sähköllä ajo mahdollinen kun polttomoottori käynnistetään K0 kautta. Mekatroniikan saa kyllä nosturilla mukavasti alakautta otettua pois. Silloin en löytänyt vaan ohjetta miten ilmataan ja en päässyt testaamaan putsauksen jälkeen niin vein pajalle. Nyt VCDS ohjeet jo löytyy jos tekee itse öljynvaihdon. Yhden tapauksen tiedän samaan vikaan jossa vaihdettiin mekatroniikkaan uusi venttiili. Sen jälkeen alkoi toimia. Veikkaan jotain toleranssia tai likaa venttiilissä. Minuakin kiinnostaa jälkikäteen jos joku tietää syyn.

Juurikin tämä mua mietityttää kun luki ton SSP:n sekä laatikon Workshop manuaalin niin ei tuo mitenkään monimutkainen tuo mekatroniikka ole. Jos K0 painelaakeri tai työsylinteri ei ole mäsänä niin mekatroniikassa on yksi ventiili tuota ohjaamassa. Loput on nestekenavaa. Täytyy sanoa että noiden perusteella itse lähtisin testaamaan tuon korjaamista itse venttiilin / venttiilirungon vaihtamalla ennen kuin veisin lavetilla korjaamolle :/

Edit: onko sulla muuten tarkempaa tietoo milloin tuo mekatroniikan rakenne muuttui?

jaripetteri

Saako tuossa DQ400e askissa vaihdettua mekatroniikan pudottamatta askia lattialle?

Syksyllä tutustuin hieman DQ500 (Audi S4 B8 7-lovinen märkäkytkimillä oleva DSG) korjauksiin ja siinä saa mekatroniikan vaihdettua laatikkoa irroittamatta. Onneksi sain purettua kaupat ennen kun tarvi kokeilla. Oli myös kytkimiä ja nokkaketjua vaille se yksilö.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 07.01.23 - klo:12:35
Saako tuossa DQ400e askissa vaihdettua mekatroniikan pudottamatta askia lattialle?

Syksyllä tutustuin hieman DQ500 (Audi S4 B8 7-lovinen märkäkytkimillä oleva DSG) korjauksiin ja siinä saa mekatroniikan vaihdettua laatikkoa irroittamatta. Onneksi sain purettua kaupat ennen kun tarvi kokeilla. Oli myös kytkimiä ja nokkaketjua vaille se yksilö.

Joo, tuosta saa mekatroniikan alakautta irti. En tiedä onko muissa dsg lodjuissa sama, mutta näissähän on lisäksi erillinen öljyruisku joka jäähdyttää kytkimiä ”luistatuksen” aikana.

Stresside

Nyt kun GTE on jo vajaan vuosikymmenen ollut markkinoilla ja ajossa, niin minkälaisia kokemuksia auton elinkaaren loppupäästä?

Kuinka paljon GTE:llä on saatu kilometrejä tauluun, mitä vikoja/murheita/korjaustarpeita on ilmennyt ja miten akusto on kestänyt pitkässä juoksussa?

Volkkarihan lupaa, että akun takuuajan loppuun mennessä väh. 70% kapasiteetista (ramgesta) pitäisi olla jäljellä - totetuuko?
Ajossa: VW Passat B8 GTE

Edelliset:
VW Passat 2.0 Turbo FSI w/ TipTronic
Audi A4 B8.5 Avant 2.0TDI quattro
Audi A4 B7 Avant S-Line 2.0TFSI quattro
Audi A4 B8 Avant S-line 2.0TDI quattro
Audi A4 B7 Avant S-Line 1.8T quattro, 225hp & 385Nm w/E85
VW Golf Variant VI Highline, 2.0 TDi DSG
Audi A3 8P 1.4 TFSI

VCDS @ Jyväskylä

Janecky

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 06.01.23 - klo:23:48
Juurikin tämä mua mietityttää kun luki ton SSP:n sekä laatikon Workshop manuaalin niin ei tuo mitenkään monimutkainen tuo mekatroniikka ole. Jos K0 painelaakeri tai työsylinteri ei ole mäsänä niin mekatroniikassa on yksi ventiili tuota ohjaamassa. Loput on nestekenavaa. Täytyy sanoa että noiden perusteella itse lähtisin testaamaan tuon korjaamista itse venttiilin / venttiilirungon vaihtamalla ennen kuin veisin lavetilla korjaamolle :/

Edit: onko sulla muuten tarkempaa tietoo milloin tuo mekatroniikan rakenne muuttui?

Vaihtuu suunnilleen Faceliftin 2019 yhteydessä en muista tarkalleen. Tunnistaa revisio numerosta, löytyi jostain foorumilta aikanaan millä kirjaimella muutos.
Öljyn vaihto-ohje muuten tuossa: https://www.speakev.com/threads/diy-gte-dsg-dq400e-oil-change.170441/

markun

2020 mallissa on nyt navi ja radio poissa toiminnasta ja näytössä teksti "Komponenttisuojaus aktiivinen". Merkkiliikkeessä sanotaan, että koko systeemi täytyy vaihtaa ja hintaa tulee 4150,. Tehdas ei kuulema tule tässä vastaan. Onko muilla kokemuksia tai saako tätä jossakin korjattuna edullisemmin?

Herr K

Lainaus käyttäjältä: markun - 17.01.23 - klo:14:57
2020 mallissa on nyt navi ja radio poissa toiminnasta ja näytössä teksti "Komponenttisuojaus aktiivinen". Merkkiliikkeessä sanotaan, että koko systeemi täytyy vaihtaa ja hintaa tulee 4150,. Tehdas ei kuulema tule tässä vastaan. Onko muilla kokemuksia tai saako tätä jossakin korjattuna edullisemmin?

Eivätkö merkkiliikkeessä suostuneet tulemaan yhtään vastaan kustannuksissa?
VW Passat Variant GTE

Wiiseli

Osaisko joku neuvoo miten löytyy erwinistä sähköinen huoltokirja?!
PASSAT GTE VM. 2020

duke7

Lainaus käyttäjältä: markun - 17.01.23 - klo:14:57
2020 mallissa on nyt navi ja radio poissa toiminnasta ja näytössä teksti "Komponenttisuojaus aktiivinen". Merkkiliikkeessä sanotaan, että koko systeemi täytyy vaihtaa ja hintaa tulee 4150,. Tehdas ei kuulema tule tässä vastaan. Onko muilla kokemuksia tai saako tätä jossakin korjattuna edullisemmin?
Niin mikä tähän tilanteeseen johti? Vai ihan itsestään alkoi sanoa noin?
Tuo viittaa herja siihen että autoon on vaihdettu palikoita

markun

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 17.01.23 - klo:17:05
Niin mikä tähän tilanteeseen johti? Vai ihan itsestään alkoi sanoa noin?
Tuo viittaa herja siihen että autoon on vaihdettu palikoita
Ihan itsestään ja yllättäen. Kävin kiroilemassa tiskillä, eikä minkäänlaista myötätuntoa asiaan, kun on maahantuotu yksilö. Radiohan ei sinänsä ole rikki, kun liikennetiedotteet tulee läpi, vaan kyse on suojaussysteemin viasta.

Huollon kommentti: TPI numero 2066190/5 pätee tämän auton 5F vaihtoon. Tpi tarkastettu ja tämän auton kohdalla päivitys menee pidemmän kautta --> ocu päivitettävä kaksi kertaa, 5F mahdollisesti päivitettävä, aktivointilisenssit tilattava...

Carl0s

Muistelisin jostain aikasemmin kanssa lukeneeni että OTA päivitys olisi ”rikkonu” FL mallin infotainmentin. Olisko jopa ollu tässä triidissä aikasemmin.


Tuli tänään leikittyä OBD11 noilla webaston asetuksilla. Ihan vaan perversiotani jos olisin saanut webaston toimimaan aux heatterinä. No saihan sen, tavallaan. Jos lähtee sähköllä liikkeelle niin READY valon sammuessa heatterin tilaksi tulee ”starting” ja siitä running x-prosentin tehoilla. Homma pelaa kuin buick, kunnes pysähdyt valoihin. Tällöin AUX heat request vaihtuu tilaan ”Off” ja weba sammuu. Liikkeelle lähtiessä starttaa taas uudestaan.

Jos polttis on käynnissä, toimii kaikki kuten pitäisi. Weba pohottaa lisälämpöä kunnes neste on 88c jonka jälkeen sammuu. Jos polttiksena pysähtyy liikennevaloihin niin että polttis sammuu ja ”READY” valo syttyy, muuttuu aux heat request tilaan ”off”.

Eli tuo hybridin ”start and stop” ei jostain syystä toimi yhteen tuon aux heat requestin kanssa. Höh :(

rawpower

Lainaus käyttäjältä: markun - 17.01.23 - klo:18:50
Ihan itsestään ja yllättäen. Kävin kiroilemassa tiskillä, eikä minkäänlaista myötätuntoa asiaan, kun on maahantuotu yksilö. Radiohan ei sinänsä ole rikki, kun liikennetiedotteet tulee läpi, vaan kyse on suojaussysteemin viasta.

Huollon kommentti: TPI numero 2066190/5 pätee tämän auton 5F vaihtoon. Tpi tarkastettu ja tämän auton kohdalla päivitys menee pidemmän kautta --> ocu päivitettävä kaksi kertaa, 5F mahdollisesti päivitettävä, aktivointilisenssit tilattava...

Jos huoltohistoria moitteeton niin eikö tuo kannata riitauttaa kuluttajansuojan kautta valmistajan virhevastuun kautta. Tosin takuuhan on ummessa jo niin vastaantuloa hankala saada. Kylläpä se VAG edelleen arvostaa asiakkaitaan xD. Olihan tuossa joku ketju missä GTE:n dsg alle 120tkm rikki ja ei mitään vastaantuloa..

duke7

Lainaus käyttäjältä: markun - 17.01.23 - klo:18:50
Ihan itsestään ja yllättäen. Kävin kiroilemassa tiskillä, eikä minkäänlaista myötätuntoa asiaan, kun on maahantuotu yksilö. Radiohan ei sinänsä ole rikki, kun liikennetiedotteet tulee läpi, vaan kyse on suojaussysteemin viasta.

Huollon kommentti: TPI numero 2066190/5 pätee tämän auton 5F vaihtoon. Tpi tarkastettu ja tämän auton kohdalla päivitys menee pidemmän kautta --> ocu päivitettävä kaksi kertaa, 5F mahdollisesti päivitettävä, aktivointilisenssit tilattava...
Ne pitäisi saada tekemään tehtaalle kysely asiasta. En tämän gte:n kanssa ole näitä tarvinnut vääntää mutta edellisen Passatin kanssa sain monesti takuun jälkeistä goodwilliä vaikka oli yksityisesti tuotu auto. Kukaan ei koskaan maininnut siitä mitään.

duke7

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 20.10.22 - klo:16:25
Joo 58 Ah luki varustelistauksessa. Tosin luki myös että ”increased battery capacity” mutta ei sille ollut parempaa selitystä. Tehdaswebasto on eli ehkä se kasvattaa akkua. Tai sitten ei.
Onnistuukohan isomman akun tietojen syöttö ihan obd11? No, molemmat toki selviäisi katsomalla eikä netissä huutelemalla 😂
Sain lopultakin hoidettua akun vaihdon ja laiskotti niin teetin tutulla korjaamolla. Ihan järkevä hinta vaihdolle ja 70 Ah AGM laitettiin. Sanoi että ei sinne isompi olisi helposti mennyt kun jotain johtoja tulee tielle sen verran että olisi tehnyt hommasta hitaamman.

jaripetteri

Kyllä tuolla minusta hyvin on tilaa isommallekin akulle, väittäisin että ainakin kolmen kokoista akkua sopii, tuon 70Ah ollen keskimmäinen koko. Omaani vaihdoin kanssa 58Ah tilalle 70Ah ja nopea homma. Eniten meni aikaa etsiä miten koodaus tehdään ja mikä hexarimpsu sinne tungetaan. Mutta 70Ah on kyllä todennäköisesti kustannustehokkain vaihtoehto tuonne, täällä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmaa ja taitaa kolmas talvi olla isommalla akulla olla menossa jo.


OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

duke7

^ joo, noista kaapeleista just puhui että ahtaaksi menisi isomman kanssa mutta saisi sen sinne tungettua.
Samoin mietin että ei se yli 70 Ah varmaan juuri enää auta ja toisaalta kai pienempikin olisi riittänyt. Ja toimi se orkkis 58 A myös yli kuusi vuotta jo. Ihan hyvä kesto webastollisessa autossa. Toki näissä akkua ladataan usein jos ajoakkua vaan ladataan eikä tätä 12V akkua edes käytetä moottorin käynnistämiseen niin toisaalta pääsee helpolla. Ajattelin että hiukan isompi on kuitenkin parempi 😁

jaripetteri

Joo ja toi 58Ah on senverran harvinaisempi akkukoko että yleisempi 70Ah on äkkiä saman hintainen jos ei jopa halvempi. Itsellä Weban lisäksi DSP vahvistin soittimelle ja toinen vahvistin vielä tulossa subbarille niin sillä hyvä olla vähän isompi akku vaikkei nyt loppupelissä juuri noita tule luukutettuakaan niin että oikeasti paljon enempää kuluttaisi.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Banned

Ei tossa akun päädyssä mitään kaapeleita ole. Mulla on tuon muovin päällä akun vieressä https://www.fanaticaudio.com/shop/vahvistimet/dsp-laitteet-ja-dsp-vahvistimet/dd-audio-bsi-bass-signal-interface/ ja hyvin mahtuu sekin. Ei tuossa päädyssä ole muuta kun tuo plussapiuha.
Passat GTE

a_jaba

95Ah akku on tuolla takakontissa dieselissä ja juuri joku kuukausi sitten joku sanoi täällä että hänelläkin GTE:ssä 95Ah akku takakontissa.

Tuskin tehty erilaista akkukoteloa GTE:tä varten eli aika varmasti sinne mahtuu 95Ah
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy