VAG päästökampanja jälkipuinti joilla "korjattu"

Aloittaja Shadowy89, 03.01.17 - klo:19:15

« edellinen - seuraava »

Geoman

VW:ssä on hankalin asia se, että esim. EGR.venttiilin irroitus ja kiinnitys on todella työläs.Kyllähän autoja pitää huoltaa, mutta sen pitäisi olla helpompaa.


jake_soomi

Tiguanissa oli vielä 4-veto edessä ja hommaan meni sitä myöden täysi työpäivä merkkiliikkeeltä ja hinta 1500â,¬. Onneks maahantuoja maksoi 90%.

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 03.04.18 - klo:10:41
VW:ssä on hankalin asia se, että esim. EGR.venttiilin irroitus ja kiinnitys on todella työläs.Kyllähän autoja pitää huoltaa, mutta sen pitäisi olla helpompaa.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

qwe

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 03.04.18 - klo:19:55
Tiguanissa oli vielä 4-veto edessä ja hommaan meni sitä myöden täysi työpäivä merkkiliikkeeltä ja hinta 1500â,¬. Onneks maahantuoja maksoi 90%.

Nyt on kustu silmään, tai vaihdettu jotain muuta!?
EGR venttiili on vw 2.0 dieselissä  moottorin etupuolella.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

jake_soomi

Vanhemmissa on saattanut olla noin, mutta common rail -koneissa EGR on jo vähän monimutkaisempi systeemin. Tuossa linkissä asia on selitetty aika hyvin: http://www.myturbodiesel.com/wiki/egr-system-faq-for-vw-and-audi-tdi/

The 2009+ Jetta, Golf diesel, and Audi A3 TDI have a more complicated EGR system. The low pressure EGR gasses are filtered before being sent through the cooler and back into the intake. The high pressure gasses go straight from the exhaust manifold to the EGR valve and into the intake. The low pressure is used more at higher engine rpm and load...

...eli päivän työ on ainakin merkkiliikkeessä, kun joutuvat mm. tipauttaa etupään renkaiden tuennat alas, että pääsevät sinne moottorin ja paloseinän väliin hommiin. Jotkut Tuubi-puoskarit tuon homman ovat mahtuneet tekemään alatuentoja(?) irroittamattakin, mutta en tiedä onnistuisko nelivedoissa.


Lainaus käyttäjältä: qwe - 03.04.18 - klo:20:26
Nyt on kustu silmään, tai vaihdettu jotain muuta!?
EGR venttiili on vw 2.0 dieselissä  moottorin etupuolella.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Geoman

Lainaus käyttäjältä: qwe - 03.04.18 - klo:20:26
Nyt on kustu silmään, tai vaihdettu jotain muuta!?
EGR venttiili on vw 2.0 dieselissä  moottorin etupuolella.
EGR-venttiili on VW Golf Plus 2.0 TDI vm 2011 autossa moottorin ja ohjaamon välissä. Vaihtotyö VV-autossa 8 tuntia.

jarkko_h


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 03.04.18 - klo:22:32
Tuossa noita päivitettäviä jonossa: https://thenypost.files.wordpress.com/2018/03/volkswagen-emissions_storage-1.jpg?quality=80&strip=all&strip=all
Afrikka ei huoli noita. Ottavat mielummin Toyotaa.

www.google.fi/amp/s/nypost.com/2018/03/30/volkswagens-graveyards-for-diesels/amp/?source=images

Eipä taida olla afrikkalaisista kiinni kun jenkkien viranomaiset eivät anna viedä takaisin ostettuja huijaus dieseleitä pois maasta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: maileri - 12.02.18 - klo:17:48
Ã,,lä hyvä mies mene päivittämään. Ei vielä mitään kiirettä. Hienosti menee katsastuksesta läpi ainakin vielä tänä vuonna. Kampanja on edelleen kesken.

Trafi on sun kanssa eri mieltä!

https://yle.fi/uutiset/3-10156657
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

maileri

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.04.18 - klo:22:50
Trafi on sun kanssa eri mieltä!

https://yle.fi/uutiset/3-10156657

Trafi saa olla ihan mitä mieltä lystää! Edelleenkään ei mitään kiirettä mennä teettämään päästökorjausta.
Väännetään nyt vielä kerran esimerkki rautalangasta, että -karppakin- ymmärtää. Kolmas kirje saapuu tänään kotiin. Siinä kerrotaan 8 viikon päästä tulevan auton rekisteritietoihin recall- merkintä. Kirje on päivätty 10.4. Hyvä! Odotat uuden katsastuslain voimaan astumista eli päivämäärää 20.5.2018. Käyt katsastamassa autosi välillä 20.5.-9.6.2018 Autosi läpäisee katsastuksen ilman mitään pulinoita. Seuraava katsastuskerta määräytyy uuden katsastuslain mukaisesti kahden vuoden päähän. Eli seuraava katsastus on suoritettava 9.6.2020 mennessä. Nyt voit taas huristella kaksi vuotta eteenpäin ilman päästökorjausta. Recall- merkintä tulee autosi tietoihin 10.6.2018, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, käyt sitten teettämässä päästökorjauksen vasta 8.6.2020 ja sen jälkeen käyt katsastamassa autosi 9.6.2020.

Eli sellainen reilut kaksi vuotta on vielä aikaa teettää päästökorjaus eli EI VIELÃ,, MITÃ,,Ã,,N KIIRETTÃ,,!

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: maileri - 13.04.18 - klo:00:21
Trafi saa olla ihan mitä mieltä lystää! Edelleenkään ei mitään kiirettä mennä teettämään päästökorjausta.
Väännetään nyt vielä kerran esimerkki rautalangasta, että -karppakin- ymmärtää. Kolmas kirje saapuu tänään kotiin. Siinä kerrotaan 8 viikon päästä tulevan auton rekisteritietoihin recall- merkintä. Kirje on päivätty 10.4. Hyvä! Odotat uuden katsastuslain voimaan astumista eli päivämäärää 20.5.2018. Käyt katsastamassa autosi välillä 20.5.-9.6.2018 Autosi läpäisee katsastuksen ilman mitään pulinoita. Seuraava katsastuskerta määräytyy uuden katsastuslain mukaisesti kahden vuoden päähän. Eli seuraava katsastus on suoritettava 9.6.2020 mennessä. Nyt voit taas huristella kaksi vuotta eteenpäin ilman päästökorjausta. Recall- merkintä tulee autosi tietoihin 10.6.2018, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, käyt sitten teettämässä päästökorjauksen vasta 8.6.2020 ja sen jälkeen käyt katsastamassa autosi 9.6.2020.

Eli sellainen reilut kaksi vuotta on vielä aikaa teettää päästökorjaus eli EI VIELÃ,, MITÃ,,Ã,,N KIIRETTÃ,,!

Asiahan ei ole näin yksinkertainen. Ajoneuvolain mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto voi tekemällä liikennekäytöstä poistoa koskevan merkinnän rekisteriin, määräämällä ajokieltoon tai muilla keinoin estää sellaisen ajoneuvon käytön, jota ei kehotuksesta huolimatta viedä korjattavaksi.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

maileri

#341
Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 13.04.18 - klo:01:04
Asiahan ei ole näin yksinkertainen. Ajoneuvolain mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto voi tekemällä liikennekäytöstä poistoa koskevan merkinnän rekisteriin, määräämällä ajokieltoon tai muilla keinoin estää sellaisen ajoneuvon käytön, jota ei kehotuksesta huolimatta viedä korjattavaksi.

Käytännössä noin ei tapahdu koskaan. Esimerkiksi Toyotan Hiluxin ohjausvivuston välivarsi takaisinkutsu alkoi 10.10.2005 ja viimeinen auto saatiin korjattua yli kymmenen vuoden jälkeen 15.8.2016.  Trafin rekisteristä löytyy useita yli kymmenen vuotta voimassa olleita korjauskutsuja. Eikä näitä autoja ole missään vaiheessa poistettu Trafin toimesta liikennekäytöstä.

Eli ajelet reilut kaksi vuotta tyytyväisenä ja asiaa kontrolloidaan seuraavan kerran katsastuksessa 9.6.2020 koska rekisteritiedoissa Rajoituslaji:  Recall,  Syy: Ajoneuvolla ajoneuvolain  (1090/2002)  86§ mukainen korjausvelvoite

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: maileri - 13.04.18 - klo:00:21
Trafi saa olla ihan mitä mieltä lystää! Edelleenkään ei mitään kiirettä mennä teettämään päästökorjausta.
Väännetään nyt vielä kerran esimerkki rautalangasta, että -karppakin- ymmärtää. Kolmas kirje saapuu tänään kotiin. Siinä kerrotaan 8 viikon päästä tulevan auton rekisteritietoihin recall- merkintä. Kirje on päivätty 10.4. Hyvä! Odotat uuden katsastuslain voimaan astumista eli päivämäärää 20.5.2018. Käyt katsastamassa autosi välillä 20.5.-9.6.2018 Autosi läpäisee katsastuksen ilman mitään pulinoita. Seuraava katsastuskerta määräytyy uuden katsastuslain mukaisesti kahden vuoden päähän. Eli seuraava katsastus on suoritettava 9.6.2020 mennessä. Nyt voit taas huristella kaksi vuotta eteenpäin ilman päästökorjausta. Recall- merkintä tulee autosi tietoihin 10.6.2018, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, käyt sitten teettämässä päästökorjauksen vasta 8.6.2020 ja sen jälkeen käyt katsastamassa autosi 9.6.2020.

Eli sellainen reilut kaksi vuotta on vielä aikaa teettää päästökorjaus eli EI VIELÃ,, MITÃ,,Ã,,N KIIRETTÃ,,!

Vedät rankasti edelleenkin mutkat suoriksi ja annat disinformaatiota!

Nopeasti kaivan vain muutaman esimerkin:
Volkswagen Golf (vuosimallit 2009-2015)
Volkswagen Jetta (vuosimallit 2009-2015)
Volkswagen Beetle (vuosimallit 2009-2015)
Audi A3 (vuosimallit 2009-2015)

Noiden alkupään autojen katsastusväli ei todellakaan ole kaksi vuotta, vaan yksi vuosi kuten esimerkissäsi väität! Ja kuten alla lukee noita vag-konsernin hylättyjä autoja on olemassa, vai väitätkö, että Trafi ja Yle valehtelee?

https://yle.fi/uutiset/3-10156657

Ajoneuvo tulee toimittaa korjattavaksi mahdollisimman pian. Mikäli ajoneuvoa ei toimiteta korjattavaksi valmistajan edustajalle tai merkkikorjaamoon 8 viikon kuluessa tämän kirjeen päiväyksestä, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tallentaa ajoneuvon rekisteritietoihin merkinnän keskeneräisestä takaisinkutsukampanjasta.

Rekisterimerkintä puolestaan johtaa siihen, että ajoneuvo hylätään seuraavassa määräaikaiskatsastuksessa. Merkintä voidaan poistaa vasta sitten, kun vaadittu korjaus on tehty."

"Trafin mukaan esimerkiksi viime vuonna hylätystä noin 750 000 ajoneuvosta 251 hylättiin rekisterissä olevan recall-merkinnän vuoksi. Siinä mukana olivat kaikkien automerkkien takaisinkutsukampanjat, eivät pelkästään VAG-konsernin."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

maileri

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.04.18 - klo:07:08
Vedät rankasti edelleenkin mutkat suoriksi ja annat disinformaatiota!

Nopeasti kaivan vain muutaman esimerkin:
Volkswagen Golf (vuosimallit 2009-2015)
Volkswagen Jetta (vuosimallit 2009-2015)
Volkswagen Beetle (vuosimallit 2009-2015)
Audi A3 (vuosimallit 2009-2015)

Noiden alkupään autojen katsastusväli ei todellakaan ole kaksi vuotta, vaan yksi vuosi kuten esimerkissäsi väität! Ja kuten alla lukee noita vag-konsernin hylättyjä autoja on olemassa, vai väitätkö, että Trafi ja Yle valehtelee?

https://yle.fi/uutiset/3-10156657

Ajoneuvo tulee toimittaa korjattavaksi mahdollisimman pian. Mikäli ajoneuvoa ei toimiteta korjattavaksi valmistajan edustajalle tai merkkikorjaamoon 8 viikon kuluessa tämän kirjeen päiväyksestä, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tallentaa ajoneuvon rekisteritietoihin merkinnän keskeneräisestä takaisinkutsukampanjasta.

Rekisterimerkintä puolestaan johtaa siihen, että ajoneuvo hylätään seuraavassa määräaikaiskatsastuksessa. Merkintä voidaan poistaa vasta sitten, kun vaadittu korjaus on tehty."

"Trafin mukaan esimerkiksi viime vuonna hylätystä noin 750 000 ajoneuvosta 251 hylättiin rekisterissä olevan recall-merkinnän vuoksi. Siinä mukana olivat kaikkien automerkkien takaisinkutsukampanjat, eivät pelkästään VAG-konsernin."

Voi kun -karppa- ymmärtäisit vielä lukemaasi, niin tämä ei olisi näin vaikeaa.

Recall-merkintä ei haittaa yhtään mitään auton tiedoissa. Se kontrolloidaan vasta kun menet katsastamaan autoasi seuraavan kerran eli esimerkissäni 9.6.2020. Esimerkkini auto on juuri tuollainen päästöongelmainen Volkswagen Golf 2.0TDI vuosimallia 2010 ja ensirekisteröity 9.6.2010 ja jolle Recall-merkintä on tullut 8vkoa viimeisen kirjeen päiväyksestä eli 10.6.2018.

Esimerkkini on täysin oikea ja validi. Eli reilut kaksi vuotta vielä aikaa ajella ilman päästökorjauksen teettämistä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: maileri - 13.04.18 - klo:21:55
Voi kun -karppa- ymmärtäisit vielä lukemaasi, niin tämä ei olisi näin vaikeaa.

Recall-merkintä ei haittaa yhtään mitään auton tiedoissa. Se kontrolloidaan vasta kun menet katsastamaan autoasi seuraavan kerran eli esimerkissäni 9.6.2020. Esimerkkini auto on juuri tuollainen päästöongelmainen Volkswagen Golf 2.0TDI vuosimallia 2010 ja ensirekisteröity 9.6.2010 ja jolle Recall-merkintä on tullut 8vkoa viimeisen kirjeen päiväyksestä eli 10.6.2018.

Esimerkkini on täysin oikea ja validi. Eli reilut kaksi vuotta vielä aikaa ajella ilman päästökorjauksen teettämistä.

Itse ainakin ymmärsin pointtisi, että kun auto pitää nyt katsastaa 9.6.2018 mennessä ja meinaat katsastaa sen varmasti vasta 20.5.2018 jälkeen kun katsastusmääräys muuttuu. Kun katsastat auton uusien määräyksien mukaan niin saat 2v leiman kun auto on alle 10v vanha myös uuden katsastusmääräyksen mukaisessa seuraavassa katsastuksessa. Itseä kuitenkin hämmentää tämä lause "Recall-merkintä on tullut 8vkoa viimeisen kirjeen päiväyksestä eli 10.6.2018." Eli 10.6.2018 on tällä hetkellä tulevaisuudessa siihen on vielä yli 8 viikkoa ja käytät sanamuotoa "tullut". Ootko saanu tiedon Recall-merkinnästä jotain toista kautta ja kirje ei ole vielä saapunut vai onko kirje päivätty tulevaisuuteen? Vai kenties jotain muuta??

Huomaathan muuten myös, että seuraava katsastus määräytyy uudessa systeemissä edellisen katsastuspäivän mukaan eikä rekisteröintipäivän mukaan..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Enhancer

Kokeillaan nyt tässäkin ketjussa, josko saisi vastauksen?

Autossa on liikaa päästöjä, johtuen valmistajan virityksistä. Tilanteen saa korjattua ilmaiseksi, komponenteille saa takuun eikä tarvitse välittää rekisterimerkinnöistä. Auton normaaliin käyttöön päivityksellä ei ole mitään vaikutusta.

Miksi ette vie ylimääräistä ihmiselle vaarallista ainetta tuottavaa autoanne korjattavaksi heti kun mahdollista? Tätä en vaan ymmärrä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 14.04.18 - klo:13:29
komponenteille saa takuun

Jos auto huollettu miten sattuu tai ajettu yli 250tkm niin ei taida saada mitään takuita niin tälläisessä tapauksessa itsekkin venyttäisin korjaukseen viemistä EGR hajoamisen pelossa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

maileri

#347
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 14.04.18 - klo:13:29
Kokeillaan nyt tässäkin ketjussa, josko saisi vastauksen?

Autossa on liikaa päästöjä, johtuen valmistajan virityksistä. Tilanteen saa korjattua ilmaiseksi, komponenteille saa takuun eikä tarvitse välittää rekisterimerkinnöistä. Auton normaaliin käyttöön päivityksellä ei ole mitään vaikutusta.

Miksi ette vie ylimääräistä ihmiselle vaarallista ainetta tuottavaa autoanne korjattavaksi heti kun mahdollista? Tätä en vaan ymmärrä.

Ensin vastakysymys: miksi Seatin ja Skodan pakoputkesta tuleva sama ylimääräinen vaarallinen aine ei olekaan vaarallista? Vain Audin ja Volkswagenin pakoputkien kohdalla näin on.

Lyhyesti:
1.) Tehon ja väännön muutokset ja alenemat, esim. vähemmän vääntöä käytössä pienillä kierroksilla, jolloin auton käyttöominaisuudet heikkenevät Lisää infoa esim. tuolta: http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-cars-loses-power-after-fix-456111/
2. Kulutuksen kasvu, johtuu ilmeisesti mm. tihentyneestä DPF polttosyklistä, tämä raportoitu monissa medioissa. Lisää kuluja asiakkaalle.
3. Lisääntynyt AdBlue lisäaineen kulutus, tämän valmistaja sentään rehdisti myöntää ja sen vuoksi päivityksen yhteydessä lupaa AdBlue tankin täyteen.  Lisää kuluja asiakkaalle.
4. EGR:n hajoaminen päivityksen jälkeen. Tämän Volkswagen myöntää ja siksi tarjoaa lisätakuuta. Tosin takuu ei koske esim.  yli 250tkm ajettuja autoja, jolloin asiakas joutuu maksamaan itse koko EGR-remontin. Lisää kuluja asiakkaalle.
5. Volkswagen ei maksa kilometrikuluja tai päivärahaa siitä, että asiakas joutuu tekemään ylimääräisen käynnin merkkikorjaamolle päästökorjauksessa. Esim. Lapissa Utsjoella asuva Volkswagen-autoilija joutuu ajamaan Rovaniemelle ja takaisin. Ja maksamaan yli 900km polttoainekulut omasta pussistaan+ottamaan töistä palkattoman vapaapäivän, että voi viedä auton päästökorjaukseen. Lisää kuluja asiakkaalle.
6. Volkswagen huijaaa viranomaisia ja omia asiakkaitaan ja maksattaa kulut tämän jälkeen asiakkaillaan.

Ei ihan ilmaista.

Enhancer

-Voisiko olla, että Seat ja Skoda eivät ole käyttäneet kyseistä parametria? Jonkinlainen poliittinen kuvio joka tapauksessa.

-Kulutuksen kasvua ei tue sen kummemmin omat havaintoni, kuin muidenkaan luotettavien lähteiden. Puhdistuspolttojen väli ei muuttunut päivityksellä miksikään, päin vastoin sen pitäisi harventua mikäli EGR:ää käytetään enemmän.

-AdBluen kulutus ilmeisesti tosiaan lisääntyy, maksaa Biltemassa 6â,¬ 4,7l, menekkiä noin 5l per 15000km.

-EGR on dieselmoottoreissa kulutustavaraa joka tapauksessa, eli jo ehtoopuolella oleva komponentti antautuu nopeammin kun sitä käytetään enemmän?

-Jokainen äänestäköön jaloillaan, ja hankkiutukoon eroon dieselistä vielä kun siitä pääsee eroon. Toinen vaihtoehto pitää kalusto teknisesti kunnossa ja maksaa nykytekniikan mukanaan tuomat kulut ilman kikkailua.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.04.18 - klo:00:28
-Voisiko olla, että Seat ja Skoda eivät ole käyttäneet kyseistä parametria? Jonkinlainen poliittinen kuvio joka tapauksessa.

-Kulutuksen kasvua ei tue sen kummemmin omat havaintoni, kuin muidenkaan luotettavien lähteiden. Puhdistuspolttojen väli ei muuttunut päivityksellä miksikään, päin vastoin sen pitäisi harventua mikäli EGR:ää käytetään enemmän.

-AdBluen kulutus ilmeisesti tosiaan lisääntyy, maksaa Biltemassa 6â,¬ 4,7l, menekkiä noin 5l per 15000km.

-EGR on dieselmoottoreissa kulutustavaraa joka tapauksessa, eli jo ehtoopuolella oleva komponentti antautuu nopeammin kun sitä käytetään enemmän?

-Jokainen äänestäköön jaloillaan, ja hankkiutukoon eroon dieselistä vielä kun siitä pääsee eroon. Toinen vaihtoehto pitää kalusto teknisesti kunnossa ja maksaa nykytekniikan mukanaan tuomat kulut ilman kikkailua.

Skodalla ja Seatilla on täysin sama parametri, mutta ovat tyyppihyväksytty muussa maassa, kuin Saksassa (Skoda muistaakseni Briteissä ja Seat Espanjassa mutu). Tämän vuoksi Skodalla ja Seatilla on vapaaehtoista ja VW:lla/audilla pakollista tuo päivitys.

Tämän vuoksi uskalsin ostaa vag:n, koska varmistin maahantuojalta ennen ostoa ettei autoa taritse päivittää. Enkä päivitä (Vaikka kuinka propagandakirjeissä väitetään autoa hengenvaaralliseksi)  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

maileri

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.04.18 - klo:00:28


-Kulutuksen kasvua ei tue sen kummemmin omat havaintoni, kuin muidenkaan luotettavien lähteiden. Puhdistuspolttojen väli ei muuttunut päivityksellä miksikään, päin vastoin sen pitäisi harventua mikäli EGR:ää käytetään enemmän.


Omat havainnot? Ehkä on parempi olla hiljaa.

Esimerkiksi Brittiläinen Autocar-lehti testasi VW Touranin ennen ja jälkeen päästökorjauksen ja kulutus kasvoi 0,3L/100km.

Enhancer

Audi A4 -11, 2.0tdi. Ajoin 30tkm ennen päivitystä, ja vähän reilu 30tkm päivityksen jälkeen. Jokainen tankkaus ja ajettu kilometri on Excelissä, ja mitään poikkeavaa ei päivitys kulutukseen tuonut.

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

maileri

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.04.18 - klo:13:11
Audi A4 -11, 2.0tdi. Ajoin 30tkm ennen päivitystä, ja vähän reilu 30tkm päivityksen jälkeen. Jokainen tankkaus ja ajettu kilometri on Excelissä, ja mitään poikkeavaa ei päivitys kulutukseen tuonut.

Ja nämä 30tkm ennen ja jälkeen päivityksen tulivat täysin samalla reitillä, täysin samalla ajosyklillä, täysin samoissa keli- ja lämpötiloissa? Valitettavasti yhtälö on epätosi ja Excelilläsi ei ole mitään merkitystä.

Kannattaa luottaa vain laboratorio-olosuhteissa tehtyihin mittauksiin, joissa olosuhteet on kalibroitu.

jalkkis

#353
Lainaus käyttäjältä: maileri - 15.04.18 - klo:13:52
Ja nämä 30tkm ennen ja jälkeen päivityksen tulivat täysin samalla reitillä, täysin samalla ajosyklillä, täysin samoissa keli- ja lämpötiloissa? Valitettavasti yhtälö on epätosi ja Excelilläsi ei ole mitään merkitystä.

Kannattaa luottaa vain laboratorio-olosuhteissa tehtyihin mittauksiin, joissa olosuhteet on kalibroitu.

Eikö tärkeintä ole, että käytännössä käyttäjä kokee, että mikään ei ole muuttunut?

Minulla sama juttu, minulla Spritmonitor näyttää kulutuksen nousseet 0,01L/100km päivityksen jälkeen. Seurantajakso yht. 2v / 30tkm, 1v ennen ja 1v jälkeen päivityksen. Ajomäärä suunnilleen sama per vuosi.

Itse odotin 0,5L/100km kulutuksen nousua mutta eipä sitä tullut.

EDIT: Omassa ajoprofiilissani on eroa, väkisinkin, kun laboratoriossa ajaessani en pääse duuniin, mökille, harrastuksiin, lomamatkoille etc, mihin autoa tarvitsen.

Eli, oleellisempaa (minulle) on se käytännön kulutus, ei joku teoreettinen ja vakioiduissa olosuhteissa toteutuva, kun sillä on hyvin vähän tekemistä normaalielämän kanssa.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: maileri - 15.04.18 - klo:13:52
Ja nämä 30tkm ennen ja jälkeen päivityksen tulivat täysin samalla reitillä, täysin samalla ajosyklillä, täysin samoissa keli- ja lämpötiloissa? Valitettavasti yhtälö on epätosi ja Excelilläsi ei ole mitään merkitystä.

Kannattaa luottaa vain laboratorio-olosuhteissa tehtyihin mittauksiin, joissa olosuhteet on kalibroitu.
Asuinpaikka, työpaikka, harrastukset ja ajotapa on pysynyt muuttumattomana, joten aika lähellä laboratoriota ollaan :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

rob-s

Meidän emännän Golf 6 2.0TDI 4-motionissa EGR venttiili hajosi vajaa vuosi päästöpäivityksen jälkeen. Ko. autolla oli silloin alle 100tkm ajettu. En jakjettu "taistella" VV-auton kanssa joten hoidettiin itse vika pois: EGR tulppaus ja poisohjelmointi.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

maileri

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.04.18 - klo:18:28
Asuinpaikka, työpaikka, harrastukset ja ajotapa on pysynyt muuttumattomana, joten aika lähellä laboratoriota ollaan :).

Mutta silti niin kaukana. Kun mitataan kulutuseroja, ne voidaan mitata luotettavasti vain täysin samoissa vakioiduissa laboratorio-olosuhteissa.

Noilla omilla mittauksilla ei ole mitään merkitystä tai todistusarvoa. Toki jos niistä tulee itselle hjuva fiilis niin senkun mittailee.

hece

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.04.18 - klo:00:28-Kulutuksen kasvua ei tue sen kummemmin omat havaintoni, kuin muidenkaan luotettavien lähteiden. Puhdistuspolttojen väli ei muuttunut päivityksellä miksikään, päin vastoin sen pitäisi harventua mikäli EGR:ää käytetään enemmän.
Puhdistuspolttojen väli ei muuttunut kenellä? Minulla puolittui 2.0TDI:ssä enkä ole ainut. Mm. tästä johtuen (ja pätkäajosta) vuoden ja 15tkm aikana öljyn (+dieselin) määrä mittatikussa ylitti maksimimerkin. Katsoin paremmaksi tehdä ylimääräisen öljynvaihdon, diesel kun ei voitele öljyn tavoin eikä liika öljykään tee moottorille hyvää.

Eli lisääntyneet DPF-puhdistuspoltot ovat näkyneet (ja haisseet) minulle konkreettisesti päivityksen myötä. Ja on näkynyt lompakossakin. Muuta muutosta en ole itse huomannut kun en kulutustakaan seuraan kovin tarkkaan.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: hece - 16.04.18 - klo:10:21
Puhdistuspolttojen väli ei muuttunut kenellä? Minulla puolittui 2.0TDI:ssä enkä ole ainut. Mm. tästä johtuen (ja pätkäajosta) vuoden ja 15tkm aikana öljyn (+dieselin) määrä mittatikussa ylitti maksimimerkin. Katsoin paremmaksi tehdä ylimääräisen öljynvaihdon, diesel kun ei voitele öljyn tavoin eikä liika öljykään tee moottorille hyvää.

Eli lisääntyneet DPF-puhdistuspoltot ovat näkyneet (ja haisseet) minulle konkreettisesti päivityksen myötä. Ja on näkynyt lompakossakin. Muuta muutosta en ole itse huomannut kun en kulutustakaan seuraan kovin tarkkaan.
Minulla.

Tasan 800km oli polttoväli ennen päivitystä ja sen jälkeen -11 2.0tdi:ssä. Polton käynnistyttyä jatkoin ajamista aina korotetuilla kierroksilla kunnes poltto loppui, eli polttoyrityksiä ei tullut ensimmäistäkään vaan aina kerralla maaliin.

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jake_soomi

Minulla -12 2.0TDI:ssä päivityksen jälkeen polttoväli putosi 150-200km tasolle aikaisemmasta 300-500km polttovälistä ja EGR meni tukkoon 8500km päivityksestä. Melko pian uuden EGR:n vaihdon jälkeen tehot + EGR OFF ja polttoväli palasi takaisin 300-500km tasolle. VAG DPF:llä oon polttoja seuraillut ennen ja jälkeen huijaispäivitystä. Ajot pääasiassa pitkää työmatka-ajoa.


Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 16.04.18 - klo:19:04
Minulla.

Tasan 800km oli polttoväli ennen päivitystä ja sen jälkeen -11 2.0tdi:ssä. Polton käynnistyttyä jatkoin ajamista aina korotetuilla kierroksilla kunnes poltto loppui, eli polttoyrityksiä ei tullut ensimmäistäkään vaan aina kerralla maaliin.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy