DSG kusetuksen uhri.

Aloittaja Jgolf, 14.08.21 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

Teemu74

minulla oli vastaava valinta pari vuotta sitten. halusin vw konsernin auton (koska oppirahoja makseltu edellisen seatin kanssa)automaatin, nelivedon ja ei dsg laatikon.
Löysin hiukan päälle 100tkm ajetun ruostesuojatun tiguanin. tiguania tehtiin 2010 viimeinen vuosimalli vielä perinteisellä tiptronic automaatilla. nyt 163tkm ja laatikon puolesta mennään vielä kovaa. kaikkea pientä on ollut, mutta toistaiseksi on selvinnyt vielä muutamilla muutamien satojen korjauksilla. automaatti ja dsg:ltä välttyminen on näossä pienemmissä autoissa vaikeaa.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Teemu74 - 31.08.21 - klo:20:14
minulla oli vastaava valinta pari vuotta sitten. halusin vw konsernin auton (koska oppirahoja makseltu edellisen seatin kanssa)automaatin, nelivedon ja ei dsg laatikon.
Löysin hiukan päälle 100tkm ajetun ruostesuojatun tiguanin. tiguania tehtiin 2010 viimeinen vuosimalli vielä perinteisellä tiptronic automaatilla. nyt 163tkm ja laatikon puolesta mennään vielä kovaa. kaikkea pientä on ollut, mutta toistaiseksi on selvinnyt vielä muutamilla muutamien satojen korjauksilla. automaatti ja dsg:ltä välttyminen on näossä pienemmissä autoissa vaikeaa.

Ystävällä oli 2008 2.0 TDI Tiguan, taisi olla 2008 vuosimallinen ja juurikin Tiptronicilla. Vaihtoi auton äskettäin pois, mittarissa oli rapiat 390tkm. Tiptronic edelleen avaamatta ja toimi hyvin. Auto oli hyvin huollettu ja öljyt vaihdettu säännöllisesti. Siinä oli moottorissakin käsittääkseni lyhyempi öljypumpun akseli mutta sekään ei lauennut  :o
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Jultsu

Suosittelen tässä vaiheessa ketjun aloittajalle täyssähköauton hankintaa, ei tarvi vatkata vaihdekeppiä eikä ole myöskään kalliita laatikkoremontteja tiedossa.

Esimerkiksi vaikka tältä konsernilta E-Up, näitä näkyy löytyvän useita nettiautosta tähän hintaluokkaan: https://www.nettiauto.com/volkswagen/up/12295443
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey


o.b.

Bemarikin on näköjään keksinyt uudestaan "ikuisen" jakoketjun ;D

No veljen Hyundaista meni jakoketju vaihtoon jo 70tkm paikkeilla.

Eka autoni oli VW K70 vuodelta -70 ja siinä oli ketju. Ei sitä tarvinnut koskaan vaihtaa ???

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.08.21 - klo:22:27

Eka autoni oli VW K70 vuodelta -70 ja siinä oli ketju. Ei sitä tarvinnut koskaan vaihtaa ???

No sehän ei ollutkaan volkkari alkujaan...

o.b.

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 31.08.21 - klo:23:00
No sehän ei ollutkaan volkkari alkujaan...
Ei ollut ja minulla on jossakin tallessa kopio lausumasta, jossa VW myöntää  auton olevan NSU:n suunnittelema. -73 tuli markkinoille VW:n oma Passat mk1, joka oli huomattavasti halvempi auto.

K70 ei saavuttanut suurta suosiota kalliin hinnan takia. Oli kyllä mukava auto ajella kun vertasi saman ikäisiin muihin autoihin. Siinä oli ensimmäisenä "lukkiutumattomat" jarrut. Jarrulevyt oli vaihteiston  kyljessä ja vesilätäkköön ajettua etujarrut eivät lukkiutuneet ;D

No meni  vähän off-topic 8)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 31.08.21 - klo:20:03
Mitä autoihin tulee, olen ihan suossa. Olen pitänyt kiinni tavoitteesta ostaa automaattinen auto, mutta on muuten hankala suo tuo auton osto. Lisäksi haluisin että autossa on koneessa vähän enemmän kokoa kun joku 1.0 ecoboost. Mutta ei mikään 2,5 litranen bensahirmukaan.

jäljelle jäävissä autoissa on DSG tai s-tronic tai vastaava, eli juuri samanlainen helvetinkone kun tän threadin autossa oli.
Kun taloudelliset resurssit auton hankintaan/ylläpitoon ovat erittäin rajalliset niin järki vs tunne skaalalla pitää painottaa enemmän sitä järki-osaston puolta. Mitä suuremman kokoluokan auto/suuremmalla koneella, niin sitä suuremmat niin hankinta kuin ylläpitokulut, sisältäen korjaus, verot, polttoaine, vakuutukset, renkaat tms. Jos muutaman tonnin auton oston rahoitus tekee jo tiukkaa, on se selvä viesti siitä että suuremman kokoluokan autot kannattaa ehkä jättää vielä odottamaan. 

Tämä järki vs tunne pätee myös 1.0 koneeseen. Oma henkilökohtainen mielipide että esim. VW:N 1.0TSI (115kv) on selvästi parempi kone jokapäiväiseen käyttöön kuin vaikkapa vanha 2.0FSI turboton kone (150hv) tai 1.6FSI kone (kaikkia noita tullut ajettua). Nuo turbottomat FSi:t vain ovat laiskoja pikkukierroksilla kun ei turbon potkua ole. Bonuksena vielä se että 1.0TSI:n polttoainetalous on aivan eri planeetalta kuin vaikkapa tuon 2.0FSI:n, lähes puolet vähempi. 

Yksi vaihtoehto voisi olla DSG-lootainen auto jossa loota vaihdettu. Kyllä, luit oikein :) Jos edullisesti pitää saada, pitää tyytyä siihen mitä on tarjolla. Edellinen oma auto, ostin 250t ajettuna, DSG ja loota oli rempattu vajaa 200t kohdalla. Toimi suorastaan täydellisesti. Ottaen huomioon että v2010 paikkeilla lootassa oli ihan tyyppivikoja (ja kampanjoja niiden fixaamiseksi), niin kun tuollainenkin kestää sen 200t niin jos vaihdettu ja nyt uudempaa revisiota, on auto erittäin todennäköisesti jo paalussa kuin se että lootaan enää pitäisi koskea. Tosin kirjoittajan kokemusten jälkeen tässä tapauksessa "tunne" taitaa yliajaa "järki" sektorin.. 

Tai sitten vaihtoehto on ostaa "halppis", paljon ajettu vanhempi auto automaatilla, sellainen jota "kukaan ei halua" ja etsiä yksilö joka on about kunnossa pakollisen katsastustekniikan osalta ja ajella sillä minimikorjauksilla/huolloilla kunnes taas kosahtaa, jolloin auto ojennetaan ystävällisesti Kuusankoskelle tms. "pitkäaikaispysäköintiin" ;). Noithan voi löytää esim. https://huutokaupat.com/nettihuutokaupat/14/henkiloautot webbisivulta kun jälleenmyyjät dumppaavat halppiksia - hyvä lotto-onni voi olla myös eduksi.. Tosin tässä välissä kannattaa ottaa huomioon että tuollaiset "vanhan tekniikan" automaatit, varsinkin bensalla, ovat todellisia juoppoja. 8-10litraa/100km  saattaa mennä helposti että heilahtaa.

Alla oleva Karpan ehdotus taasen on erittäin vähäriskinen ja ratkaisee rahoitusongelman (olettaen että kk-tuloista liukenee pari satasta - jos ei liukene, niin kannattanee unohtaa automaattivaihteisen auton haaveet kokonaan).

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.08.21 - klo:20:13
Jos on pakko saada se halpa automaatti, niin onnea voittajalle, kun lottovoittoa etsii.

Mitäs jos vaikka liisaisit sen uuden automaatilla olevan auton ja ajelisit sellaisella?

209â,¬/kk. Tonnin tappiolla olisit ajanut tuollaisella puoli vuotta.
Karpan ehdotus tilanteeseen kuulostaa erittäin järkevältä. Samalla kertaa tulee ratkaistua rahoitusprobleema ja saatua lähes riskivapaa uudehko auto alle, sis. kahdet käyttökuntoiset renkaat. 

Uudehkossa pienemmän kokoluokan autossa on myös pienet polttoainekulut, sikäli mikäli autolla on tarkoitus ajaakin. Ja laittamalla kk-maksuksi 249e/kk, alkaa löytymään jo Nissan Zoe täyssähköautoa. Sillä ei ainakaan pa-kulut huimaa, jos vain on latausmahdollisuus kotona ja meno "täydellisen" automaattista.

Se onko täyssähkö vaihtoehto esim. rangen osalta riipuu toki siitä minkälaisia matkoja ja paljonko autolla olisi tarkoitus ajaa. Samoin mahdollinen bensa vs diesel, mikä on arvio km-määristä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

tet

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 31.08.21 - klo:20:03
Mitä autoihin tulee, olen ihan suossa. Olen pitänyt kiinni tavoitteesta ostaa automaattinen auto, mutta on muuten hankala suo tuo auton osto. Lisäksi haluisin että autossa on koneessa vähän enemmän kokoa kun joku 1.0 ecoboost. Mutta ei mikään 2,5 litranen bensahirmukaan.

Jos luotettavuus on tärkeintä, ja vaihdekepistä haluat eroon, niin Toyotan hybridi. Niiden voimansiirto on yksinkertainen kuin saunan pelti, ei muita kuluvia osia kuin laakerit.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ak72

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.09.21 - klo:08:43
Jos luotettavuus on tärkeintä, ja vaihdekepistä haluat eroon, niin Toyotan hybridi. Niiden voimansiirto on yksinkertainen kuin saunan pelti, ei muita kuluvia osia kuin laakerit.

Autoja ne tojotatkin on, niistä kun laukeaa tekniikka niin eipä oo halpaa. Niin ja ajamisen ilo ja tojota ei sovi samaan lauseeseen.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

tet

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 01.09.21 - klo:08:50
Autoja ne tojotatkin on, niistä kun laukeaa tekniikka niin eipä oo halpaa. Niin ja ajamisen ilo ja tojota ei sovi samaan lauseeseen.

Itsellä ei juuri kokemusta Toyotan ajettavuudesta, mutta myös Fordilla on vastaava hybriditekniikka. Toyotaa esitin siksi, että mallivalikoima on laajempi. Fordilla lähinnä Mondeon hybridi tulee kyseeseen. Viattomaksi en väitä kumpaakaan, mutta mekaanisesti tosiaan DSG:n ja näiden hybridien tekniikan ero on kuin yöllä ja päivällä. Toyotan/Fordin hybridin voimansiirrossa ei ole kytkimiä, vaihteensiirtäjiä eikä mekaanisia jarruja, ei minkäänlaista "raudan liikuttelua".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Ramzez

Tässä on muutama periaatteellinen valinta tehtävänä ennen kuin kannattaa mennä ostamaan uutta käytettyä autoa :

Ensinnäkin painaako vaakakupissa eniten auton luotettavuus ja samalla huolettomuus vai mennäänkö kuitenkin jollain tasolla fiilispohjalla, halutaan vähän enemmän siltä autolta ja ollaan valmiita ottamaan riskiä sen suhteen, että vikoja voi tulla.

Jos minulta kysytään, edullisin vähävikainen auto, jonka pitäisi kestää suht pitkään on MK4 Golf 1.9TDI manuaalina. Esim. AGR-koneet vaikuttavat kestävän, tosin järkevillä kilometreillä olevaa voi olla jo vaikeaa löytää. Tässä pitää toki uhrata sekä automaattisuus ja se, että koska kyseessä on diesel, pitää siitä maksaa ylimääräistä juoksevissa kuluissa. Mutta vakavammat ongelmat tekniikan kanssa pitäisi olla aika vähissä. Toki muitakin autoja on, mutta tämä nyt yhtenä esimerkkinä.

Oikeastaan 2000-luvulta lähtien automaatit ovat yhä kasvavissa määrin siirtyneet ns. ikiöljyihin yms. huoltamista vähentäviin toimenpiteisiin, jotka todennäköisesti lyhentävät laatikon elinikää ja Suomessa missä autoilla ajetaan keskimäärin paljon kauemmin kuin muualla, nämä iän tuomat ongelmat ovat paljon yleisempiä. Toki laatikkojen rakenteetkin vaikuttavat joiltakin osin heikenneen entisajoista. Ja mitä monimutkaisempaa tekniikkaa laatikko sisältää, sitä useampia paikkoja voi mennä rikki. Laatikkoremontit ovat valitettavan usein myös sellaisia, joihin hyvin harva harrastajakaan lähtee kajoamaan sen aiheuttaman työmäärän, erikoistyökalujen tarpeen ja muiden seikkojen vuoksi korjaamaan. Siksi useimmiten laatikkoja koskevissa tapauksissa päädytään korjaamon apuun. Jos nämä seikat on valmis hyväksymään ja ottamaan kohtalaisen riskin, että laatikko voi olla tiensä päässä, varsinkin yli 200tkm ajettuna, sitten voi lähteä katsomaan automaattivaihteisia autoja, olipa tekniikka DSG tai joku muu.

Oma lukunsa käytettyjen autojen markkinoilla on myös se, että hyvin harva haluaa myyntiä varten kunnostaa auton aivan priimakuntoon taikka auto on laitettu myyntiin juuri sen vikojen vuoksi. Tämä korostuu sitä todennäköisemmin, mitä edullisempaa autoa on ostamassa. Siksi olen aina suositellut kaikille käytetystä autosta haaveileville, että varaa vähintään 2te auton korjauksiin ja esim. ainakin yhden rengassarjan hankintaan, niin sen jälkeen käsissäsi voi olla ihan hyvä käytetty auto.

Riskienhallintaa voi olla sekin, että tekee periaatteellisen päätöksen ostaa leimattuja mutta mahdollisimman halpoja autoja, jolloin auton totaalinen laukeaminen ei pääomamielessä pudota korkealta. Oikeastaan kaikki yli 10te autot tahtovat olla sellaisia, ettei niitä kehtaa vikaantuessa paaliin laittaa, vaan ne on oikeastaan lähes pakko korjata, mutta korjaamisen kustannusta ei oikein kunnolla takaisin saa, vaikka auton heti myisikin eteenpäin ja toisaalta tuossa hintaluokassa monessa autossa ei välttämättä ole enää takuuta ja/tai virhe vastuuta jäljellä, joten kaikki korjaaminen menee omasta pussista. Kallein ja huolettomin vaihtoehto on ostaa uusi auto, mutta silloin huolettomuudesta maksetaan rahalla ja se ei toki monelle ole järkevä vaihtoehto.

Ihan viimeisenä on hyvä pitää mielessä myös se, että kaikkiin autoihin voi tulla kalliita vikoja. Toisissa ne ovat yleisempiä kuin toisissa, mutta oikeasti riskitöntä vaihtoehtoa ei ole olemassakaan. Volkkari ei ole  mikään poikkeus kalliissa voissa, niitä on yhtälailla Bemareissa, Mersussa ja Toyotissakin. Itse en ole edes millään tapaa merkkiuskollinen ja aina kun olen jotain tietyn merkkistä ja mallista (no yleensä saksalaista) autoa googlannut, tulee sieltä hyvin usein esille näitä kalliita tyyppivikoja: milloin hajoaa laatikko, milloin läpät putoavat sylintereihin, milloin sylinterit menevät kieroiksi ja milloin ketjujakopää ei kestäkään auton elinikää. Tuntuu, ettei näistä kalliista vioista pääse millään eroon ja täytyy vain luottaa ennakoivaan huoltoon ja tuuriin, ettei omalle kohdalle sattuisi ainakaan niitä kaikkia kalleimpia vikoja.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 01.09.21 - klo:12:05
...
Ihan viimeisenä on hyvä pitää mielessä myös se, että kaikkiin autoihin voi tulla kalliita vikoja. Toisissa ne ovat yleisempiä kuin toisissa, mutta oikeasti riskitöntä vaihtoehtoa ei ole olemassakaan. Volkkari ei ole  mikään poikkeus kalliissa voissa, niitä on yhtälailla Bemareissa, Mersussa ja Toyotissakin. Itse en ole edes millään tapaa merkkiuskollinen ja aina kun olen jotain tietyn merkkistä ja mallista (no yleensä saksalaista) autoa googlannut, tulee sieltä hyvin usein esille näitä kalliita tyyppivikoja: milloin hajoaa laatikko, milloin läpät putoavat sylintereihin, milloin sylinterit menevät kieroiksi ja milloin ketjujakopää ei kestäkään auton elinikää. Tuntuu, ettei näistä kalliista vioista pääse millään eroon ja täytyy vain luottaa ennakoivaan huoltoon ja tuuriin, ettei omalle kohdalle sattuisi ainakaan niitä kaikkia kalleimpia vikoja.
Näin on, 2000-luvulla ei taida olla suunniteltu moottoreita, joiden jakoketju kestäisi yli 'elinikää', eli +200tkm. Näyttää menevän niin Mersuissa, kuin Bemareissakin. Sama on kaksoiskytkinvaihteistoissa, VAG-on noussut otsikoihin, koska määrät ovat suuria, mutta ymmärtääkseni PowerShit-laatikoihin verrattuna ihan OK. Itselläni kyllä vasen käsi ja oikea jalka toimivat, enkä paljoa keskustoissa ajele, joten pysyttelen erossa molemmista.

Ylläpitokulut ovat siis ketju- ja remmikoneissa samalla tasolla, toisessa maksetaan osamaksulla ja toisessa kerralla enemmän  ;D

70-luvulla moottorit vaihdettiin 100t välein, myytiin tehdaskunnostettuja puolimoottoreita. Tekniikan kestävyyden suhteen varmaan 80-90 -luvun auto olivat parhaita, materiaalit kehittyivät ja mitoitukset tehtiin wanhaan malliin. 2000-luvulle tultaessa ahtaminen, rakenteiden optimointi jne. alkoi näkyä. Tähän päälle päästöjen viilaaminen _kaikin_ mahdollisin tavoin näkyy, että autojen suunniteltu elinikä on tuo 200tkm.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Foxit

Ramzez ja JPN_V70D3OR, hyvää pohdintaa. Kannattaa silti muistaa että näiden voimansiirtolinjojen suunnittelu poikkeaa huomattavasti toisistaan. Ei voi siis millään tapaa nyt vetää yhtäläisyysmerkkejä saksalaisten tai eurooppalaisten jakopään ketju-, ahdin-, kaksoismassa-, kaksoiskytkinvaihteistohuolista kaikkiin auton valmistajiin. Toyotaltakin on varmasti ihan tietoinen valinta rajata jo suunnittelupöydällä kestävyyden ja luotettavuuden kannalta arveluttavat ratkaisut jo lähtöjään pois. Hyvänä esimerkkinä juuri tuo hybrideissä käytettyä planeraarivaihteisto kahdella sähkömoottorilla ilman mekaanisia kytkimiä, jonka jatkeena toimii vapaasti hengittävä luotettavaksi osoittautunut bensamoottori atkinsson-työkierrolla. Noitakin saa nykyisin aika monilla eri polttomoottoreilla (1.5, 1.8, 2.0 ja 2.5 l) jos tehoa kaipaa lisää. Ja se jakopään ketju saadaan kyllä kestämään kun se osataan suunnitella oikein kuten vanhoissa eurooppalaisissakin aikanaan osattiin. Hienous on myös siinä että nuo hybridit ovat osoittauneet kestäviksi ja edullisiksi huoltaa myös vanhempina kunhan vaan muu kori pysyy ehjänä. Jotain kertoo esimerkiksi se että aika iäkkäät Priuksetkin ovat hyvin suosittuja tällä hetkellä uber-kuljettajien keskuudessa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Ramzez

Joissakin japanilaisissa autoissa on ainakin vuosituhannen alussa  (eipä sillä, etteikö löytyisi paljon esimerkkejä myös saksalaisista) ollut ongelmana korroosiovauriot, etenkin alustassa, mikä on vaikuttanut sitten aika pian myös katsastukseen ja mielestäni ne ovat ainakin omassa vaakakupissani iso asia kun valitsen autoa. Tai ainakin alttius ruosteelle. Esim. 3C Passattia en aikanaan uskaltanut ostaa kun ne tuntuivat järjestään kärsivän ruosteesta. Ja noiden korjauttaminen ammattimaisesti vasta halpaa onkin. Paria Bemaria joskus maalauttanut ja ainahan siinä meni vähintään satasia, mutta yleensä laskun loppusumma oli nelinumeroinen, kun piti yhtään isompia koritöitä tehdä. Eli itselleni tietyt tekniset ongelmat eivät välttämättä ole yhtä pahoja, jos ne pystyy jotenkin järkevästi itse korjaamaan vs. kori- ja ruostevauriot joille en mahda mitään kuin maksaa ulkopuoliselle.

Jgolf

dodii,
tarkoituksena olis ostaa sellainen 13 tuhannen euron auto, notta se olis budjetti.

tosiaan, nyt ei päästä siihen lopulliseen haluttuun lopputulokseen, jos sellaista onkaan, mut ei saa nyt kaikilla herkuilla mitään.

sähköautot hylkään heti, väärä periaate että auton käyttöenergia ei ole omavarainen ja omavoimainen kuten bensiini, ei tarvii kun lyödä tankkiin löpöt ja saa ajaa. sähkövehkeiden kans saa pelleillä latauksien keston ja hankinnan kanssa.
dieselille ei tuu tarpeeksi kilsoja.
maakaasuautoja en ole nähnyt :D

nojoo, mutta muutoin, sit täytyy lähtee siitä liikenteeseen notta pidän sitkeesti automaattivaihteistosta kiinni, ihan vaan siks että olis jotain uutta ja makoisaa elämässä.

no, sit olis se, että olis kiva ku auto toimis mahd huolettomasti ja ei tulis pahasti huijatuksi,

nytkun budjetti rajottelee, on muuten sit karsittava vvähän kaikesta, ja mentävä pienel riskilki.

esim auton korimalli voi olla vaikka mieluummin farmari kun yariksen kokoluokka, ja täytyy kai siitä moottorin koosta sitten tinkiä. eli ei väldee saa sitä sopivan kokosta hatchbakkia.

tänään en mene koeajelee, jos huomenna kerkiäis, mutta tällä hetkellä harkitsen tollasta 2014-2016 vuoden skoda fabiania, farmarimallia 1.2 litrasel koneella.
näissähän on tietääkseni DSG, onko peräti sama, kuin tässä threadin tapauksen laitteessa, eli 0am?
toivottavasti olis edes uudempi revisio.
eli riski piilis nyt tossa, että viikon päästä oon samassa tilanteesa. toisaalta kai se on autokaupan kanssa helpompi sit tapella ainaski, ku yksityisen kanssa. sit kun budjetti on 9 tonnia isompi, niin jos sais toimivan dsg:n? jos ostettavan auton kilsatki olis siinä alle satatonnia tai sata tonnia.

pari autoa on kiikariss,a toisessa on vetokoukku, mietin sitä, että ei ehkä kande vetokoukullista dsg:stä ostaa? vetokoukkuhan olis rahan arvoinen lisävaruste, ja kuka tietää jos innostuu harrastaa jotakin ja se on hyvä. mutta vaihteiston/kytkimen rasituksen kannalta varmaan huono uutinne jos on vedetty jotain raskaita kuormia paljon....

tollee teoriassa näillä pelimerkeillä pitäis onnistua. mutta ei ole vielä tietoa antaako rahoitusyhtiöt rahoituksiakaan 13ke...
oma budjetti kyllä kestää sen, mitä olen laskeskellut. 

ukormi

Rohkea kyllä olet.
Missä vuosimallissa nuo 1.2 litraiset muuttuivat hihnalle?

DSG voi porsia milloin vain, ei siihen välttämättä pienet kilsatkaan auta. Ja vastaantulo riippuu todella paljon huoltohistoriasta mutta 100 prossaa tuskin saa ikinä ellei posahda melko heti takuuajan jälkeen.

Mikäli vaan luottokelpoisuutta on sen verran että esim. Laakkosliisarin saa, en miettisi ( enkä kyllä miettinytkään ) hetkeäkään tuon hintaluokan auton hommaamista tuolla tavalla. Ottaa vaikka kolmen vuoden sopparin niin siihen tulee mukavasti mukaan 3 vuoden huolenpitosopimus. Hinta toki riippuu paljon kilometreistä mutta kyllä sen omankin auton arvo sukeltaa tuleepa sitten enemmän tai vähemmän kilsoja tuon kolmen vuoden aikana.

Ja kun soppari loppuu, voi auton palauttaa tai sitten lunastaa jäännösarvollaan joka määritellään sopimusta tehtäessä.
Tyttärelle otettiin tuolla tavalla uusi Scala ja nyt on huolettomia kilometrejä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ksuuk

#167
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 01.09.21 - klo:20:20

DSG voi porsia milloin vain, ei siihen välttämättä pienet kilsatkaan auta.


Kuten kerran kirjoitin - huollossa  epävirallisesti sanottiin, että valitettavasti yleensä suurin osa noin 60-90K ajetuista DQ200 laatikoista on viallisia, mutta asiakkaat ei huomaa ajoissa (takun aikana) ja vasta silloin kuin koko laatikko on täysin rikki, mennään huoltoon.

Ja VAG tulevaisuudessa poistaa manuaalivaihteistoon valikoimasta. :(

Jgolf

njoo..

leasingistä en tiedä hevon vittuakaan,.
joku pastesi jonkun linkin, mutten saanut mitään auki sieltä. vittuun liising. ettehän te muijaakaan vuokraa jostain?

homma meni nyt kuitenkin kohtalaisen monimutkaiseksi,. en ymmärrä mistä vitusta tämä on saanut alkunsa, halusin vain automaattivaihteisen auton.

ennen muinoin kun ajoin manuaaleilla, ostin auton miten huvittaa, ja pääsääntösesti ne oli hyviä ostoksia, osasin homman niin juurta jaksain. oli sitten 500 euron fiat punto tai 2000e impreza.

nojoo. eniveis,
mieleeni tuli sellainen, että ajatellaanpa näinpäin:
jos seuraavilla kriteereillä hakis autoa:
-tunne/järki akseli. kuvitellaan että toisessa päässä akselia on toyota corolla -ja toisessa päässä on bmw. niin jotain tältä väliltä
-ei dsg:tä, mutta tomaatti.
-ajettu alle 150tkm. ettei porsi mikään, pääsääntöisesti
-alle 10v vanha
-ei mitään litran konetta.
-ei kokoluokka yaris.
-bensa
-tarviiko sanoa, mut ilmastointi.
-katsastettu viimesen 4kk aikana.
-liikkeestä, ja vielä se, että liike on saanut hyvät arvostelut. ei kiinnosta tapella taas jonkun
vitun jobbari-huijarin kanssa
-budjetti ei rajoitettu 13ke, vaan budjettti on se, mitä tarvitaan että yltää tähän.

Niin mitä ehdottaisitte näillä kriteereillä.

vaikeaa on. kattelin budjettia nostmaalla, yllättävintä oli se, että jos haluaa ajaa automaatti corollalla, pitää olla vittu osakemiljonääri. kyllä on maailman kirjat sekasin, ei tullut varmaan yhtään corollaa noilla kriteereillä ennenkun jossain 30 tonnissa jos sielläkään.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 01.09.21 - klo:22:10


Niin mitä ehdottaisitte näillä kriteereillä.



Tekisitkö uuden aiheen?

Ja en uskoo, että täällä kukaan suosittele Sinulle sopivaa autoa, koska jos et ostaa upouutta, on sillä kuitenkin vikoja ja silloin sen suosittelija saa Sinulta haukkoja sivukaupalla. :)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 01.09.21 - klo:22:10
Niin mitä ehdottaisitte näillä kriteereillä.
Sieltä vain nettiautosta selaamaan niin alkaa löytymään.

Jos et ole ennakkoluuloinen, niin Dacialta saisit automaatin n. 11tâ,¬ tuntumaan muutaman vuoden vanhana ja alle 50t ajettuna. Moottori 0,9 litraa, niin ei ole litrainen kuten kriteeri oli ja Dacian brändinimi vaihteistolle ei ole DSG :)
https://www.nettiauto.com/dacia/logan-mcv/12064127
(BTW - eihän tuo Dacia raketti ole, mutta käytännön ajossa vanhoja vapareita kenties mukavampi. Ja käyppä ajamassa VW:n 1.0TSI 115hv, käytännön ajossa paljon "tehokkaampi" hyvän alaväännön ansiosta kuin vanhat vapari 1.6:set tai jopa 2.0:t)

Jos taas haluaa vähän enemmän "brändiä" ja mukavuutta muttei kuitenkaan halua mennä liian kauas hinnan puolesta, niin uudemmalla pohjalevyllä oleva Golf (1.0 ja 1.4 hihnakoneet) ovat modernisti varusteltuja ja hyviä ajaa, voi olla jopa adaptiivinen vakkari ja tuollainen Golf on varsinkin hyvillä renkailla tuon luokan autoksi ajomelun osalta suorastaan yllättävän hiljainen, varsinkin jos vertaa vanhempaan keskiluokan autoon tai pikkuautoihin. 

https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/12361212
Joo siinä on DSG, mutta 100tkm ajettuna ja vm2016 paljon kilometrejä edessä ja varsinkin kun kyseessä on jo uudempaa sukupolvea oleva malli. Tuollaisen saa myös siihen 13t tuntumaan kun ottaa huomioon että ostat suoralla kaupalla. Kone on 1.0 mutta kuten todettua, älä anna tunteen sumentaa ajatuksia, vaan käy koeajamassa 1.0TSI 115hv niin huomaa että tuohan liikkuu rivakasti tuon koon kopassa - itse asiassa paljon virkeämpi kuin vaikkapa Golf 1.6 vapari koneella.

Näin uusilla autoilla yllättävien suurten huoltojen todennäköisyys on sangen pieni. Samoin ei ole suurta huolta ruostevaurioista. Sitten jos menet suurempaan autoluokkaan, hintaa pitää laittaa selvästi lisää tai sitten tyytyä hieman vanhempiin tai enemmän ajettuihin. Pikkuautoluokan pirssejä löytyy vaikka kuinka, mutta jos kyseinen kokoluokka ei käy, niin se ei sitten käy.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: jt - 02.09.21 - klo:00:19
Sieltä vain nettiautosta selaamaan niin alkaa löytymään.

Jos et ole ennakkoluuloinen, niin Dacialta saisit automaatin n. 11tâ,¬ tuntumaan muutaman vuoden vanhana ja alle 50t ajettuna. Moottori 0,9 litraa, niin ei ole litrainen kuten kriteeri oli ja Dacian brändinimi vaihteistolle ei ole DSG :)
https://www.nettiauto.com/dacia/logan-mcv/12064127
(BTW - eihän tuo Dacia raketti ole, mutta käytännön ajossa vanhoja vapareita kenties mukavampi. Ja käyppä ajamassa VW:n 1.0TSI 115hv, käytännön ajossa paljon "tehokkaampi" hyvän alaväännön ansiosta kuin vanhat vapari 1.6:set tai jopa 2.0:t)

Jos taas haluaa vähän enemmän "brändiä" ja mukavuutta muttei kuitenkaan halua mennä liian kauas hinnan puolesta, niin uudemmalla pohjalevyllä oleva Golf (1.0 ja 1.4 hihnakoneet) ovat modernisti varusteltuja ja hyviä ajaa, voi olla jopa adaptiivinen vakkari ja tuollainen Golf on varsinkin hyvillä renkailla tuon luokan autoksi ajomelun osalta suorastaan yllättävän hiljainen, varsinkin jos vertaa vanhempaan keskiluokan autoon tai pikkuautoihin. 

https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/12361212
Joo siinä on DSG, mutta 100tkm ajettuna ja vm2016 paljon kilometrejä edessä ja varsinkin kun kyseessä on jo uudempaa sukupolvea oleva malli. Tuollaisen saa myös siihen 13t tuntumaan kun ottaa huomioon että ostat suoralla kaupalla. Kone on 1.0 mutta kuten todettua, älä anna tunteen sumentaa ajatuksia, vaan käy koeajamassa 1.0TSI 115hv niin huomaa että tuohan liikkuu rivakasti tuon koon kopassa - itse asiassa paljon virkeämpi kuin vaikkapa Golf 1.6 vapari koneella.

Näin uusilla autoilla yllättävien suurten huoltojen todennäköisyys on sangen pieni. Samoin ei ole suurta huolta ruostevaurioista. Sitten jos menet suurempaan autoluokkaan, hintaa pitää laittaa selvästi lisää tai sitten tyytyä hieman vanhempiin tai enemmän ajettuihin. Pikkuautoluokan pirssejä löytyy vaikka kuinka, mutta jos kyseinen kokoluokka ei käy, niin se ei sitten käy.

en mä daciaa osta, katsastustilastoissa ihan paskimmassa maineessa.
no tuota noin niin, ei nyt tosiaan ole golfista hyvää kokemusta ;) ajollisesti hyvä juu, ja dsg kiva. mut toi hajoamisherkkyys kauhistuttaa kyl dsg:ssä.
mut toisaalta toi, että vähemmil kilsoil, uudella vuosimallil...voi olla että sais kauanki ajaa.

DSG:hen:hän kannattaa vaihtaa öljyt, vaikka wolkkarin mukaan ei tarttis.

niin no toi pieni kokoluokka, voi olla viisainta, ettei sille sano ei, muuten omat kriteerit on niin kovat, että pitää lyödä 35 tonnia autoon kiinni :D

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 01.09.21 - klo:21:51
Kuten kerran kirjoitin - huollossa  epävirallisesti sanottiin, että valitettavasti yleensä suurin osa noin 60-90K ajetuista DQ200 laatikoista on viallisia, mutta asiakkaat ei huomaa ajoissa (takun aikana) ja vasta silloin kuin koko laatikko on täysin rikki, mennään huoltoon.

Ja VAG tulevaisuudessa poistaa manuaalivaihteistoon valikoimasta. :(

Puhutaan kuitenkin yhdestä vaihteistosta, jossa enemmän vikaa. Märkäkytkimet ihan kestäviä, kun öljyt vaihdettu ja muutenkaan ei käytöllä rikottu.

Toki kaikissa malleissa on maanantaikappaleita. Mutta niin on kaikissa tuotteissa. Kolleegalla meni Toyota Corollan automaatti rikki 2v autossa. Tekniikaltaan kai hyvinkin yksinkertainen laatikko. Valmistaja/maahantuoja tuon toki maksoi.

svalkein

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.09.21 - klo:06:34
Jostain joutuu aina tinkimään:

https://www.nettiauto.com/seat/leon/12308682

Tälle ehdotukselle vahva suositus! Ajoin tismalleen samanlaisella viime vuonna (väri/km/tekniikka) ja parempaa/järkevämpää tässä hintaluokassa tuskin löytää. Hyvä ajoltaan, liikkuu tarpeeksi ripeästi ja polttoainetaloudellinen.

Tämä yksilö kannattaa kuitenkin jättää väliin; 2-kilpinen kolaripeli.
M-B A250e -22

tex-

Fabiassa ja muissakin vaihtui hihna -14-15 vuosien maissa. Noissa on sitten Suomessa 6v hihnan vaihtoväli.
110 heppainen kone on oikein käyttökelpoinen ja pienikulutuksinen.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Foxit

#176
Jgolffille vielä pahimpaan ketutukseen tarjoisin tähän muitakin vaihtoehtoja euroautojen tilalle, mikäli muuten voisi kuvitella tällaisen riisikupin huolia. Pitäisi olla huoletonta menoa kun vain katsot että on huollettu ajallaan. Nämä Tojon hybridit menee pienellä, halvalla ja luotettavasti. Ovat aina automaatteja ja riittää että pistät bensaa tankkiin, eikä tarvitse sähköjohtojen kanssa temuta jos sitä vierastat. Pari vaihtoehtoa nettiautosta:

https://www.nettiauto.com/toyota/prius/12331359
Prius, jossa näyttäisi olevan myös huoltohistoria kunnossa. On paljon sisällä ja kontissa tilaa sekä menee myös mootttoritiellä pienellä.

https://www.nettiauto.com/toyota/auris/12332431
Auris, perinteisemmän mallinen mikäli kontin tilat riittää. Tässä näyttäisi myös olevan huoltohistoria kunnossa.

https://www.nettiauto.com/lexus/ct/12326673
Lexus CT200h, samalla 1.8 hybridivoimalinjalla kuin edeltävät mutta saattaa miellyttää enemmän silmää kuin Auris ja sisätilat ovat hienommat sekä ajettavuus jämäkämpi ja sporttisempi. Myös tavaratila on isompi kuin Auriksessa vaikkakin hieman matalampi.

Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.09.21 - klo:06:34
Jostain joutuu aina tinkimään:

https://www.nettiauto.com/seat/leon/12308682

asiallisen näköinen, mutta en ostaisi koska yksityinen myyjä, ja en tahdo olla rasisti, mutta jos ostaisin yksityiseltä ostaisin vain suomalaisilta.

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: svalkein - 02.09.21 - klo:07:32
Tälle ehdotukselle vahva suositus! Ajoin tismalleen samanlaisella viime vuonna (väri/km/tekniikka) ja parempaa/järkevämpää tässä hintaluokassa tuskin löytää. Hyvä ajoltaan, liikkuu tarpeeksi ripeästi ja polttoainetaloudellinen.

Tämä yksilö kannattaa kuitenkin jättää väliin; 2-kilpinen kolaripeli.

Mistä tiedät, että on 2-kilpinen kolaripeli?

ASV

Mites Civic 1.8 vapaastihengittävällä bensakoneella ja CVT automaatilla?

Esim.
https://www.nettiauto.com/honda/civic/12281524

Korimalleina löytyy farkkua, sedania ja sporttisempaa viistoperää, osuis aika hyvin ei-VAG:laisista kriteereihin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy