DSG kusetuksen uhri.

Aloittaja Jgolf, 14.08.21 - klo:16:04

« edellinen - seuraava »

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 03.09.21 - klo:18:56
Niin noita ehdottamiani Toyotan hybridejä ilman Plug-in merkintää et pysty johdolla lataamaan vaikka kuinka yrittäisit. Luulo ei ole tiedon väärti! Olet saanut tästä jo varmasti lisää tietoja tulevaa auton hankiintaasi itse kultakin. Suosittelen lukemaan ajatuksella mitä sinulle on jo tässä aiemmin kerrottu. Niin ja lopuksi, laita jäitä hattuun ja valitse viisaasti!

Tutkin nyt noita toyotan hybrideita jotka lataa itsensä ajossa. kiinnostavia, koska kulutus on vähäinen, 4 litraa sadalla ja silleen.
mutta ei, kiihtyvys on karvalakeissa paskaa, ja jos ostaa 2 litrasella koneella, taas pomppaa hinnat aivan älyttömiin.
toi on kyllä hieno noin muutoin toi toyotan c-hr 2 litran koneella oleva hybridi.
ihme kyllä siinä näky olevan äkkiseltään vaan 2 ovisia myynnissä, se on aika huono juttu.
no hinnathan noissa on 30+ tonnia että ei ehkä ihan rahotuksiin ole rahkeita ellei nyt muuta töihin asumaan.
sinällään jännä, maksaiskohan tollanen hybridi polttoainekustannuksissa itseään takaisin?
jos oletetaan että 10tkm vuodessa, ja ajaisi 5 vuotta, niin ööö...jos bensavehkeeseen vertaa jossa kulutus olisi 8l ja tuossa on kulutus 4l, niin tällöin 5v aikana säästäisi polttoaineissa:
3400 euroa. hmm...ei se vielä riitä perusteeksi ainakaan 30ke+ hintaisen auton ostamiseen.
lisääntyykö itselataavissa hybrideissä huoltokustannusket paljon? sit tietty niissä hajoaa akku, ja se maksaa 6 tonnia...

Ranssi

Onko foorumi jonkinlaisessa alennustilassa, kun tässä threadissa keskustelu senkun jatkuu…

Anteeksi vaan, mutta ketjun aloittaja vaikuttaa kirjoitustensa perusteella lähinnä räkäposkiselta pyllyilijältä :P

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 03.09.21 - klo:20:59

toi on kyllä hieno noin muutoin toi toyotan c-hr 2 litran koneella oleva hybridi.
ihme kyllä siinä näky olevan äkkiseltään vaan 2 ovisia myynnissä, se on aika huono juttu.

Ei ole valmistettu 2 ovisena, kyllä niissä kaikissa takaovet on kun tarkemmin katsot 😉
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 03.09.21 - klo:22:43
Ei ole valmistettu 2 ovisena, kyllä niissä kaikissa takaovet on kun tarkemmin katsot 😉

sorryy, my bad. huomasin itekkin. hyvin jemmatut ovet.
mutta hieno auto, neliveto puuttuu muuten olis täydellinen.

hintalappu on sellainen tosin, että 500e bensasäästöt vuodessa ei siinä ihan vielä auta!

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 03.09.21 - klo:23:00
sorryy, my bad. huomasin itekkin. hyvin jemmatut ovet.
mutta hieno auto, neliveto puuttuu muuten olis täydellinen.

hintalappu on sellainen tosin, että 500e bensasäästöt vuodessa ei siinä ihan vielä auta!
On siitä nelivetoinen malli, se ei tosin ole hybridi vaan bensaturbo.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

jhm

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 03.09.21 - klo:20:00
Pakko kysyä kun itseltä löytyy tuolla samalla koneella oleva 2004 1.6vvti ajettuna 286tkm. Miten oireili vai menikö vain kerrasta poikki? Hyvä homma, että moottorit ei näihin maksa maltaita :) alustakin pysyy näissä vielä aika ruosteettomana, että eiköhän tuolla kelaa  sen 500tkm helposti ellei kone antaudu ennen sitä. Nämä kyllä vissiin on ollut kestäviä ja sen takia 2kpl taloudessa näitä on ollutkin.

Sotketaan ketjua vielä kerran...Tuo ilmeni silleen että kytkintä kun painoi  auton ollessa käynnissä niin kuului tiheää naputusta,vaihteet meni päälle ok. Starttimoottorin hampaat otti vauhtipyörän vastaaviin kun oli päittäisvälystä jotain 3-4 milliä. Aluksi epäiltiin painelaakerin antautumista mutta se olikin sitten tuo.
Mutta lopetan sotkemisen tähän,jatkakaa alkuperäisestä aiheesta...
VW Transporter T5  84kw 2014

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 03.09.21 - klo:17:59
luulen, että osa rahoituslaitoksista ei lähteneet mukaan sen takia, että ostettavassa autossa oli niin paljon kilsoja ja ikää. joissakin rahoituslaitoksissahan on rajoja (esim. 250tkm).
Tai sitten aavistivat että neljän tonnin DSG auto ei tiedä hyvää...mene ja tiedä.
Voi tietty olla, ettei tuloni riittäneet heille myös. tai en tiedä mikä. lyhyt työsuhde takana samalla työnantajalla tms..eivät tykkää..
olen ajatellut olla korkeammalla budjetilla liikkeellä, kun nyt kerran haluaisin koittaa automaattivaihteista elämää. sopimusta rahoitusyhtiöiden kanssa ei ole. pitäisi katsoa ja koittaa, antavatko rahoitusta.
juu yritän budjetoida kuukauden menoja ja tuloja niin, että on aikalailla plus/miinus nolla, noin elämisessä ylipäätään, mutta siten, että tää plus/miinus nolla sisältää äkillisiä yllätysmenoja autoissa ja muussa elämässä kuukautta kohden.
Lisäksi, olen nyt tehnyt töitä 19 päivää putkeen ilman välipäiviä. tarkoitus tienata vähän extraa, kuolettaa edellisen autokaupan ikävät ylimääräiset menot, ja saada vähän plussankin puolelle akuuttia rahatilannetta.

Ei rahoitusyhtiöt lähde autoja rahoittamaan kovin suurilla summilla, jos vakuudet eivät ole kunnossa.Ymmärrät varmaan oman tapauksen vuoksi miksi. Ihan näin vinkkinä älä käytä kaikki liikenneviä rahoja autoon ellei se ole sinulle työkalu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 03.09.21 - klo:20:59
Tutkin nyt noita toyotan hybrideita jotka lataa itsensä ajossa. kiinnostavia, koska kulutus on vähäinen, 4 litraa sadalla ja silleen.
mutta ei, kiihtyvys on karvalakeissa paskaa, ja jos ostaa 2 litrasella koneella, taas pomppaa hinnat aivan älyttömiin.

Suosittelen käymään kokeilemassa, vaikka ihan sitä karvalakkia, pelkkä teknisten tietojen tuijottelu ei välttämättä kerro kaikkea. Itse en ole Toyotan hybridiä ajanut, mutta omassa Fordissa on vastaava tekniikka. Sen suorituskyky ei välttämättä avaudu pelkkää 0-100 km/h kiihdytyksen aikaa tuijottamalla. Ohituskiihtyvyys ja käytännön ajon "ketteryys" ei selviä kuin kokeilemalla, numeroihin nähden tuollainen Toyotakin voinee yllättää. Samoin koeajolla selviää, millaisen fiiliksen tuollainen sähköllä kiinteän ja bensalla portaattoman välityksen kautta vetävä voimansiirto itselle antaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.09.21 - klo:10:43
Suosittelen käymään kokeilemassa, vaikka ihan sitä karvalakkia, pelkkä teknisten tietojen tuijottelu ei välttämättä kerro kaikkea. Itse en ole Toyotan hybridiä ajanut, mutta omassa Fordissa on vastaava tekniikka. Sen suorituskyky ei välttämättä avaudu pelkkää 0-100 km/h kiihdytyksen aikaa tuijottamalla. Ohituskiihtyvyys ja käytännön ajon "ketteryys" ei selviä kuin kokeilemalla, numeroihin nähden tuollainen Toyotakin voinee yllättää. Samoin koeajolla selviää, millaisen fiiliksen tuollainen sähköllä kiinteän ja bensalla portaattoman välityksen kautta vetävä voimansiirto itselle antaa.

Juuri näin! Eli rohkeasti vaan koeajamaan autoja, se ei maksa muuta kuin vaivan ja vaivanpalkkana saat oikeaa näkemystä siitä mitä autolta haluat.

Kerran olin itse katsomassa yhtä autoa ja emmin siinä ettei viitsi ihan huvikseen lähteä juuri pestyä autoa sotkemaan sohjokeliin niin automyyjä totesi että "ne vaihtoautot on siinä rivissä sitä varten että niitä käydään koeajamassa, jos kuraantuu niin pestään uudestaan" => Kävin koeajolla, kauppoja ei kuitenkaan tullut  :P
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.09.21 - klo:10:43
Suosittelen käymään kokeilemassa, vaikka ihan sitä karvalakkia, pelkkä teknisten tietojen tuijottelu ei välttämättä kerro kaikkea. Itse en ole Toyotan hybridiä ajanut, mutta omassa Fordissa on vastaava tekniikka. Sen suorituskyky ei välttämättä avaudu pelkkää 0-100 km/h kiihdytyksen aikaa tuijottamalla. Ohituskiihtyvyys ja käytännön ajon "ketteryys" ei selviä kuin kokeilemalla, numeroihin nähden tuollainen Toyotakin voinee yllättää. Samoin koeajolla selviää, millaisen fiiliksen tuollainen sähköllä kiinteän ja bensalla portaattoman välityksen kautta vetävä voimansiirto itselle antaa.

juu..
mikäs fordi on vastaava?

tet

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 05.09.21 - klo:10:07
juu..
mikäs fordi on vastaava?

Suomessa ei taida olla myyty aiemmin kuin Mondeota tuolla voimalinjalla ei-ladattavana, niiden hinnat lienevät yli budjetin? C-Maxia on myös tehty hybridinä, mutta ei taida juuri Suomesta löytyä. Kugaa on myös ei-ladattavana, mutta malli on niin uusi, että se nyt jäänee varmasti pois hinnan takia. Toyotalla kaikki hybridit ovat tuolla tekniikalla (myös ladattavat, mutta niitä ei löydy kuin Priuksesta ja RAV4:stä, ja molemmista on myös ei-ladattava versio).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 03.09.21 - klo:20:59
sinällään jännä, maksaiskohan tollanen hybridi polttoainekustannuksissa itseään takaisin?
jos oletetaan että 10tkm vuodessa, ja ajaisi 5 vuotta, niin ööö...jos bensavehkeeseen vertaa jossa kulutus olisi 8l ja tuossa on kulutus 4l, niin tällöin 5v aikana säästäisi polttoaineissa:
3400 euroa. hmm...ei se vielä riitä perusteeksi ainakaan 30ke+ hintaisen auton ostamiseen.
Et säästäisi, vaan kulut olisivat isommat. Syy on se että noin kalliissa (n.30t) käytetyssä pääomakulut, eli arvon aleneminen per kuukausi on about kolminkertainen n. 10t autoon verrattuna, ellei isompikin. Karkeasti voi heittää 10% vuosi, eli 3000e vs 1000e vastaaviin autoihin arvonalennukseksi per vuosi ja eka vuodeksi vielä 1000eur ainakin ylimääräistä (autoliikkeen kate). Joten eka vuotena rahaa katoaa ehkä n. 4000eur, eli lähes kuin tekisi DSG remontin joka vuosi.. (itseasiassa veikkaan että täysfossiilisen ("itselataavan") n. 30t käytetyn auton arvonlasku tulevaisuudessa voi olla jopa nopeampaa, ottaen huomioon päästöjen vähennyspyrkimykset tms)

Toisekseen, ei modernia pikkuturboa DSG-tyypin automaatilla saa oikein yrittämälläkään kuluttamaan 8 litraa/100km normikäytössä. Tutulla on ollut pari vuotta Golf farkku 1.0TSI+DSG ja toteutunut pitkän ajan kulutus hieman yli 5 l/100km ja kyseessä ei kuitenkaan ole "Pihistelijä 2.0", vaan ihan normi ajelija, vanhempi herrasmies. Toki profiili vaikuttaa, jos on vain agressiivista kaupunkipätkäajoa, kulutus on toki korkeampi. Sen sijaan tuo 8 litraa/100km ei ole temppu eikä mikään vanhan/perinteisen tyypin automaatille joka on laitettu vanhemman auton isohkon vaparikoneen perään, itseasiassa voi mennä yli että heilahtaa. 

Käytetyn ostossa on aina riski, mitä vanhempi ja enemmän ajettu, sen suurempi. Eilen oli motarille jäänyt 2010-luvun Avensis, hinuri oli juuri tullut paikalle, tahtoo siis sanoa että merkistä/mallista riippumatta oli sitten Tojo tai VW tai mikä vain, riski on aina olemassa, vaikka se varsinkin uudehkommalla on hyvin pieni.

Jos oma talous on siinä tilanteessa että yllätyskulu sotkee pasmat, miettien aikaisempaa 200euron vikaselvitys+hinaus kulua, joka oli deal-breaker ja rahoitus oli valmiiksi jo tappiin vedetty, niin ehkäpä käytetty tiukkaan vedetyllä rahoituksella ei ole oikea vaihtoehto.

Joten jo aikaisemminkin ehdotettu yksityisleasari voisi olla vaihtoehto, ottaen huomioon että rahoitus käytetyn ostoon, jos sen edes saa, voi olla heikoilla ehdoilla, eli todelliset rahoituskulut jäävät suureksi. Esim. Seat tarjoaa yksityisleasaria Leon farkulle edullisimmillaan jopa alle 300eur kuukausimaksulla https://www.seat.fi/seat-yksityisleasing.html, ja tämmöisessä riski isoille yllätyskuluille on lähestulkoon 0 myös halvimmalla S-tasolla (ei sisällä huoltoja), koska auto on vielä takuun alainen (Seatille 5vuoden takuu). Lisäksi uuden tapauksessa ei ole edes renkaan uusimisia odotettavissa useaan vuoteen. Bonuksena saa modernin ja mukavan auton, autoissakin on kehittymistä tapahtunut n. 10 vuoden aikana. Autot ovat lisäksi paisuneet vuosien varrella, ehkäpä luokkaa pienempi uudehko voisikin riittää?

Kyllä, keskimäärin maksat yksityisleasarin kautta todennäköisesti hieman enemmän, mutta osaltaan maksat siitä että saat nukkua yöt rauhassa eikä suuria yllätyskuluja ole odotettavissa, eikä rahoitus ole vedetty tapille. Joten jos tulot ovat vakaat ja ylimääräistä auton omistukselle on per joka kuukausi, mutta pääomaa ei ole päässyt kertymään yhtään esim. työt vasta aloitettu, eli käytetty pitäisi ostaa 100% velkavivulla, niin yksityisleasaria kannattaisi kyllä harkita. Toki se kannattaa muistaa että leasarin tapauksessa sitoudut soppariin ja mahd. purku voi maksaa, oman käytetyn voi toki myydä keskenkaiken, mutta tuleeko rahoituksen purkamisesta yllätyskuluja, voipi olla, kuten oli myös tässä tapauksessa. Noh, alkaa lipsua aiheesta jo niin paljon, että eiköhän riitä oma kontribuutio tähän viestiin :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.09.21 - klo:11:30
Et säästäisi, vaan kulut olisivat isommat. Syy on se että noin kalliissa (n.30t) käytetyssä pääomakulut, eli arvon aleneminen per kuukausi on about kolminkertainen n. 10t autoon verrattuna, ellei isompikin. Karkeasti voi heittää 10% vuosi, eli 3000e vs 1000e vastaaviin autoihin arvonalennukseksi per vuosi ja eka vuodeksi vielä 1000eur ainakin ylimääräistä (autoliikkeen kate). Joten eka vuotena rahaa katoaa ehkä n. 4000eur, eli lähes kuin tekisi DSG remontin joka vuosi.. (itseasiassa veikkaan että täysfossiilisen ("itselataavan") n. 30t käytetyn auton arvonlasku tulevaisuudessa voi olla jopa nopeampaa, ottaen huomioon päästöjen vähennyspyrkimykset tms)

Toisekseen, ei modernia pikkuturboa DSG-tyypin automaatilla saa oikein yrittämälläkään kuluttamaan 8 litraa/100km normikäytössä. Tutulla on ollut pari vuotta Golf farkku 1.0TSI+DSG ja toteutunut pitkän ajan kulutus hieman yli 5 l/100km ja kyseessä ei kuitenkaan ole "Pihistelijä 2.0", vaan ihan normi ajelija, vanhempi herrasmies. Toki profiili vaikuttaa, jos on vain agressiivista kaupunkipätkäajoa, kulutus on toki korkeampi. Sen sijaan tuo 8 litraa/100km ei ole temppu eikä mikään vanhan/perinteisen tyypin automaatille joka on laitettu vanhemman auton isohkon vaparikoneen perään, itseasiassa voi mennä yli että heilahtaa. 

Käytetyn ostossa on aina riski, mitä vanhempi ja enemmän ajettu, sen suurempi. Eilen oli motarille jäänyt 2010-luvun Avensis, hinuri oli juuri tullut paikalle, tahtoo siis sanoa että merkistä/mallista riippumatta oli sitten Tojo tai VW tai mikä vain, riski on aina olemassa, vaikka se varsinkin uudehkommalla on hyvin pieni.

Jos oma talous on siinä tilanteessa että yllätyskulu sotkee pasmat, miettien aikaisempaa 200euron vikaselvitys+hinaus kulua, joka oli deal-breaker ja rahoitus oli valmiiksi jo tappiin vedetty, niin ehkäpä käytetty tiukkaan vedetyllä rahoituksella ei ole oikea vaihtoehto.

Joten jo aikaisemminkin ehdotettu yksityisleasari voisi olla vaihtoehto, ottaen huomioon että rahoitus käytetyn ostoon, jos sen edes saa, voi olla heikoilla ehdoilla, eli todelliset rahoituskulut jäävät suureksi. Esim. Seat tarjoaa yksityisleasaria Leon farkulle edullisimmillaan jopa alle 300eur kuukausimaksulla https://www.seat.fi/seat-yksityisleasing.html, ja tämmöisessä riski isoille yllätyskuluille on lähestulkoon 0 myös halvimmalla S-tasolla (ei sisällä huoltoja), koska auto on vielä takuun alainen (Seatille 5vuoden takuu). Lisäksi uuden tapauksessa ei ole edes renkaan uusimisia odotettavissa useaan vuoteen. Bonuksena saa modernin ja mukavan auton, autoissakin on kehittymistä tapahtunut n. 10 vuoden aikana. Autot ovat lisäksi paisuneet vuosien varrella, ehkäpä luokkaa pienempi uudehko voisikin riittää?

Kyllä, keskimäärin maksat yksityisleasarin kautta todennäköisesti hieman enemmän, mutta osaltaan maksat siitä että saat nukkua yöt rauhassa eikä suuria yllätyskuluja ole odotettavissa, eikä rahoitus ole vedetty tapille. Joten jos tulot ovat vakaat ja ylimääräistä auton omistukselle on per joka kuukausi, mutta pääomaa ei ole päässyt kertymään yhtään esim. työt vasta aloitettu, eli käytetty pitäisi ostaa 100% velkavivulla, niin yksityisleasaria kannattaisi kyllä harkita. Toki se kannattaa muistaa että leasarin tapauksessa sitoudut soppariin ja mahd. purku voi maksaa, oman käytetyn voi toki myydä keskenkaiken, mutta tuleeko rahoituksen purkamisesta yllätyskuluja, voipi olla, kuten oli myös tässä tapauksessa. Noh, alkaa lipsua aiheesta jo niin paljon, että eiköhän riitä oma kontribuutio tähän viestiin :)

hyviä pointteja,
mutta sen verran sanosin, että jos nyt ostaisi 30ke hybridin, niin sitä tulisi kaiketi vertailla 30ke bensa-autoon,
joissa siis pääoman alenema olisi kaiketi samankaltainen.

noin muutoin mitä tulee hybridin itsensä takaisinmaksavaan voimaan, niin onko siinä mielestänne koira haudattuna?
ajattelin, että nouseeko hybridin huolto ja korjauskustannukset, kun ajatellaan että on lisää rikkoutuvaa sähkötekniikkaa autossa mukana? ja sitten nää huolto ja korjauskustannukset peittoaisivat ton bensan säästöstä saadun hyödyn....

Jgolf

Onko muuten noista Fordien automaattivaihteista kokemusta?

Fordillahan olis melkeenpä asiallisia noi hybridi mondeot, niinkun joku täällä taisi vinkata niistä.

2 litranen kone, kiihtyvyys 0-100 alle 10s, itselataava hybridi jos en väärässä ole.
Kohtuullinen hinta.

Nelivetoon ei pääse käsiksi kylläkään, mutta pääsee jo aika hyviin ominaisuuksiin jollain lailla saavutettavissa olevalla hinnalla.

rawpower

#224
Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 05.09.21 - klo:22:58
Onko muuten noista Fordien automaattivaihteista kokemusta?

Fordillahan olis melkeenpä asiallisia noi hybridi mondeot, niinkun joku täällä taisi vinkata niistä.

2 litranen kone, kiihtyvyys 0-100 alle 10s, itselataava hybridi jos en väärässä ole.
Kohtuullinen hinta.

Nelivetoon ei pääse käsiksi kylläkään, mutta pääsee jo aika hyviin ominaisuuksiin jollain lailla saavutettavissa olevalla hinnalla.

Powershit laatikoista kannattaa pysyä erossa. Näitä on laitettu joihinkin volvoihinkin 2011 jälkeen ja eihän niistä hyvää seuraa.

Tässä linkki ford foorumille.

https://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=55991

Tässä toinen

https://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=56673

Pienillä kilsoilla tuokin mondeon laatikko ollut valmis. Voisi sanoa, että yhtä kehnoa laatua kuin 2010 luvun DSG:t

tet

#225
Lainaus käyttäjältä: Jgolf - 05.09.21 - klo:22:58
Onko muuten noista Fordien automaattivaihteista kokemusta?

Fordillahan olis melkeenpä asiallisia noi hybridi mondeot, niinkun joku täällä taisi vinkata niistä.

Fordin hybridi-Mondeossa ei ole PowerShift-kaksoiskytkinvaihteistoa, eikä perinteistä momentinmuunnin-automaattia. Siinä on täysin vastaava voimalinja kuin Toyotan hybrideissä, eli yksi planeettapyörästö. Jos katsotaan polttomoottorin ja vetopyörästön välistä löytyviä osia, niin näissä hybrideissä siellä on kaksi sähkömoottoria, joitain hammasrattaita ja laakereita. Mitään kytkeytyviä osia (kytkimiä, vaihteensiirtäjiä tai mekaanisia jarruja) ei ole, eli mekaanisesti kaikki osat ovat aina yhteydessä toisiinsa, mitään ns. raudan liikuttelua ei lootassa tapahdu. Lisäksi polttomoottorista puuttuu starttimoottori ja laturi, koska hybridivoimansiirto hoitaa niiden tehtävät. Mekaanisen kestävyyden puolesta siis aika varma paketti. Ei täydellinen tietenkään, ja Fordin vanhemman Escape-mallin hybridistä on hajonnut lootasta laakereita joskus kauan sitten. Ford on näitä hybridivempeleitä myynyt vuodesta 2004 lähtien tuolla rapakon takana, joten lastentautejakaan ei pitäisi hirveästi enää olla. Toki Toyotalla on vielä pidempi kokemus tästä konstruktiosta, ensimmäinen Prius tuli Japanissa markkinoille jo 1997.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.09.21 - klo:07:50
Fordin hybridi-Mondeossa ei ole PowerShift-kaksoiskytkinvaihteistoa, eikä perinteistä momentinmuunnin-automaattia. Siinä on täysin vastaava voimalinja kuin Toyotan hybrideissä, eli yksi planeettapyörästö. Jos katsotaan polttomoottorin ja vetopyörästön välistä löytyviä osia, niin näissä hybrideissä siellä on kaksi sähkömoottoria, joitain hammasrattaita ja laakereita. Mitään kytkeytyviä osia (kytkimiä, vaihteensiirtäjiä tai mekaanisia jarruja) ei ole, eli mekaanisesti kaikki osat ovat aina yhteydessä toisiinsa, mitään ns. raudan liikuttelua ei lootassa tapahdu. Lisäksi polttomoottorista puuttuu starttimoottori ja laturi, koska hybridivoimansiirto hoitaa niiden tehtävät. Mekaanisen kestävyyden puolesta siis aika varma paketti. Ei täydellinen tietenkään, ja Fordin vanhemman Escape-mallin hybridistä on hajonnut lootasta laakereita joskus kauan sitten. Ford on näitä hybridivempeleitä myynyt vuodesta 2004 lähtien tuolla rapakon takana, joten lastentautejakaan ei pitäisi hirveästi enää olla. Toki Toyotalla on vielä pidempi kokemus tästä konstruktiosta, ensimmäinen Prius tuli Japanissa markkinoille jo 1997.

kuulostaa siltä että ford mondeo itselataava hybridi kakkosen koneella ja automaatilla on semihin tässä tähdätään, nyt vaan se parikytä tonnia fyrkkaa työnteolla tänne ensin.

Jgolf

Moi.
En ole vielä ostanut toista autoa tämän episodin jälkeen.

Kysäisen, onko tällä foorumilla olijoilla tietoa että jos hakee mahdollisimman halpaa karvalakkiautoa, niin onko Toyota Yaris tähän sopiva? Vai piileekö siinäkin jokin tyyppivika, joka tietyn ikäisenä/tietyillä kilsoilla
aiheuttaa auton paaliin menon. esim kytkin tms...

Koska en ole saanut budjettiani kasvatettua, ja olen nyt jäänyt autoasiassa harkinnan asteelle.

Mietin olisiko mitään tolkkua ostaa joku 3000e arvoinen juuri katsatettu Toyota Yaris manuaalikepillä, vai joutuuko siinäkin vain ojasta allikkoon? vai voisiko selvitä sillä, että normaalia kuluvaa osaa vaihtaa, ja ajelee 2-3 vuotta paikasta A paikkaan B.

En nimittäin keksi enää karvalakimpaa vaihtoehtoa hinta/laatu suhteeltaan kuin toyota Yaris noin teoriassa, jos haluaa siinä 3000e hintaluokassa ajaa paikasta a paikkaan b mahdollisimman pitkään....
Eli juuri se kiinnostaa, että onko Yariksessa jokin vastaava koira haudattuna kuin Golfissa DSG, josta en ole tietoinen, esim että "juu 150tkm asti Yarikset on maailman kestävimpiä autoja, mutta sen jälkeen niihin tulee 5000e maksava kytkin remontti, ja joutavat paaliin käytännössä" :D

sakal83

Mun mielestä Yarikset eivät ole halpoja, juurikin kun ovat ärsyttävän kestäviä ja varsinkin vanhan kansan suosiossa. Ja tästä jälkimmäisestä syystä ne kytkimetkin varmaan niistä hajoilee ;D ;D ;D

Jos tarkoituksena on ajaa n.3000, auto paaliin saakka, niin oletko miettinyt kuinka pitkä aika tämä käytännössä on? Ja uhrataanko huoltoihin yhtään rahaa tällä aikavälillä?
Kannattaisiko miettiä yksityisleasing:iä? Jos auton saisi n.150,/kk luokkaan, niin tuollahan alkupääomalla ajaisi 20kk ja varmasti kun laskee ne huolto-osat siihen 3k, yarikseen mitä 2 vuoden aikana joutuisi käyttämään, niin tuon leasing ajan pystyy laskemaan jo vähintään yli 2v, jona aikana ei tarvitse murehtia auto-ongelmia.

Tämä 3k, Yaris voi toki toimia tästä vielä muutaman vuoden pidempäänkin kunhan huoltaa, mutta voi myös käydä niinkin, että se leviää totaalisesti käsiin 2kk päästä ostohetkestä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

miz

^
Tämä.
Samalla saa uuden ja todennäköisesti turvallisemman kulkupelin.

Jultsu

Jos et ole syksyn jälkeen omistanut autoa niin herää kysymys että onko se auto oikeasti sittenkään niin tarpeellinen?

Tonnilla sähköfillari jolla hoitaa lyhyemmät matkat ja loppurahoilla sitten takseja / uber-kyytejä jos on tarve päästä pidemmälle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

bowtie81

halvinta lienee kytätä Dacian 0% korkoa ja ottaa perus Sandero 72kk pätkällä jos saa todellisen koron lähelle 0% ei kuukausimaksu päätä huimaa ja saa uuden auton. Auton joka lienee vielä sekä kelpo että luotettava. Tämä uusihan on ihan moderni auto monelta osin.

Teemu74

Kyllähän se niin on, että autoilijalta otetaan fyrkat veks tavalla tai toisella. Joko huollossa tai autokaupassa.

Jos on paikka, missä rassata, ja hiukan taitoa. tommoista vanhempaa ruosteetonta autoa suht helposti ja edullisesti ylläpitää ajokunnossa. SIlloin tosin kannattaa unohtaa DSG:t ja etsiä auto ilman mitään erikoisuuksia.

Itse menen vielä kynnet savessa niin kauan kuin pystyn. kahden auton ylöspito on jo omahuoltosopimuksellakin aikaavievää ja arvokasta.

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 24.01.22 - klo:07:33
Mun mielestä Yarikset eivät ole halpoja, juurikin kun ovat ärsyttävän kestäviä ja varsinkin vanhan kansan suosiossa. Ja tästä jälkimmäisestä syystä ne kytkimetkin varmaan niistä hajoilee ;D ;D ;D

Jos tarkoituksena on ajaa n.3000, auto paaliin saakka, niin oletko miettinyt kuinka pitkä aika tämä käytännössä on? Ja uhrataanko huoltoihin yhtään rahaa tällä aikavälillä?
Kannattaisiko miettiä yksityisleasing:iä? Jos auton saisi n.150,/kk luokkaan, niin tuollahan alkupääomalla ajaisi 20kk ja varmasti kun laskee ne huolto-osat siihen 3k, yarikseen mitä 2 vuoden aikana joutuisi käyttämään, niin tuon leasing ajan pystyy laskemaan jo vähintään yli 2v, jona aikana ei tarvitse murehtia auto-ongelmia.

Tämä 3k, Yaris voi toki toimia tästä vielä muutaman vuoden pidempäänkin kunhan huoltaa, mutta voi myös käydä niinkin, että se leviää totaalisesti käsiin 2kk päästä ostohetkestä.

Epäilinkin että Yariksessa on ongelmana sen luotettavuus suhteessa hintaan. Samalla logiikalla voisi kuvitella juuri, että halpa Yaris on lähes valmis paaliin. En muista usein nähneeni esim 700euron Yariksen myynti ilmoitusta, sen sijaan vaikka Fiat Puntoja kyllä löytää tällä rahalla. Tää on herättänyt epäilykseni, että Yarikset elinkaarensa loppupäässä on vielä kalliita, kunnes yhtäkkiä levähtävät käsiin niin että korjauskulut ylittää auton hinnan jossain 1000-3000e hintaluokassa tai jotain sellaista.

Leasingeja en ole hirveästi miettinyt. Uskosin että Leasing tulee kalliiksi kuitenkin. En muista nähneeni mitään 150ekk leasingiä missään, ja leasingeissä tietääkseni maksetaan huollot, vakuutukset ja bensa itse. Lisäksi niihin sitoudutaan pidemmäksi aikaa. Lähtökohta kai vuodeksi (en tiedä onko se sitoutuminen tässä haitta sinällään).

Varmaankin 3000e Yaris ei nyt sitten ole ratkaisu autontarpeeseeni ihan. Tosiaan siinä on kuitenkin selkeä riski, että auto voi levähtää heti käsiin.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.01.22 - klo:08:42
Jos et ole syksyn jälkeen omistanut autoa niin herää kysymys että onko se auto oikeasti sittenkään niin tarpeellinen?

Tonnilla sähköfillari jolla hoitaa lyhyemmät matkat ja loppurahoilla sitten takseja / uber-kyytejä jos on tarve päästä pidemmälle.

Hyvä kysymys. Auton tarpeeni muodostuu lähinnä siitä, että pääsisi käymään kaupassa vapaapäivinä, ja tai jos on jotain muita menoja vapaapäivinä. Nykyisin on äärettömän hankalaa liikkua työssäkäynnin ulkopuolella. Arkena hoidan kaupassakäynnin työpaikan vieressä ennenkuin menen bussiin. Lisäksi olen ajatellut jos hankkisin arjeksi jonkun liikuntaharrastuksen, esim sähly. Ja tosiaan sijaintini on sen verran huono, että jos illalla pitää lähteä kahdella kolmella bussilla veivaamaan 55minuuttia per suunta, niin se jää tekemättä.
Kiva plussa olis sit käydä töissä autolla.
Niin ja se, että olen vähän tutkiskellut työpaikan vaihtoa, ja saattaisi olla, että auto on Cv:ssä etu, ja jonkunverran hakemiini duuneihin tarvittava. Tosin en ole hirveän vakavasti tätä tutkinut vielä.

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 24.01.22 - klo:09:26
halvinta lienee kytätä Dacian 0% korkoa ja ottaa perus Sandero 72kk pätkällä jos saa todellisen koron lähelle 0% ei kuukausimaksu päätä huimaa ja saa uuden auton. Auton joka lienee vielä sekä kelpo että luotettava. Tämä uusihan on ihan moderni auto monelta osin.

Niin, Varteenotettava kai se on tämäkin. Daciaa en ole kauheasti katellut. Kia Riosta pyysin tarjouksen, toistaiseksi kai menee vaan vähän yli budjetin...Siis Delta Autosta nimenomaan pyysin tarjousta, ja nimenomaan 0% koron takia. 15ekk on luoton kustannukset, joka on 72kk aikana jotain päälle tonnin. Halpaa lainaa..
Tosin pyysin tarjouksen automaattiversiosta ja hybridikoneella :D jos pyytäisin kaikista karvalakkisimmasta Kia Picantosta tarjouksen lähtisi hinnasta varmaan 5 tonnia pois ja budjetti olisi lähempänä. Toistaiseksi en ole taipunut vielä maksamaan n. 17000e siitä, että saa ajaa pikkuautolla joka kiihtyy 0-100 17 sekuntia. Mutta ehkä senkin aika on tulossa.

Lainaus käyttäjältä: Teemu74 - 24.01.22 - klo:15:48
Kyllähän se niin on, että autoilijalta otetaan fyrkat veks tavalla tai toisella. Joko huollossa tai autokaupassa.

Jos on paikka, missä rassata, ja hiukan taitoa. tommoista vanhempaa ruosteetonta autoa suht helposti ja edullisesti ylläpitää ajokunnossa. SIlloin tosin kannattaa unohtaa DSG:t ja etsiä auto ilman mitään erikoisuuksia.

Itse menen vielä kynnet savessa niin kauan kuin pystyn. kahden auton ylöspito on jo omahuoltosopimuksellakin aikaavievää ja arvokasta.


Näinhän se on...Itse en paljoa jaksaisi rassata, vaan voisin ainoastaan selvitellä vikoja, ja pyytää nyrkkipajoja korjaamaan. Mutta silti näissä vanhoissa pommeissa on toi koko pääoman menetyksen riski, mikä pelottaa eniten. Ei se, että auto piiputtaa välillä ja pitää korjauttaa, vaan se, että tulee monen tonnin korjauksia.
Joku tuhannen euron korjaus kolmen tonnin autoon on helposti ymmärrettävissä. Mutta ei paljoa enempi...
Ja näin kun ajattelee, niin miksei suoraan ostaisi uutta, jos olisi budjettia.

Luulen että kaikki kustannusket huomioiden karvalakkiautoilu maksaa jotain 200 euroa kuussa, vaikka pääoma olisi kokonaan kuoletettu. jos joutuu lyhentämään 250e kuussa, on autoilun kustannus 450ekk...kalliita on kilometrit, mutta sellaista se on.

Ehkä pitää palkankorotusta pyrkiä hakemaan..


sakal83

^No enpä minäkään nopealla etsimisellä 150,/kk autoa nyt löytänyt, mutta tiedän että sellasia ainakin on jossain vaiheessa ollut, koska siskoni parhaillaan ajaa jollain renaultin kipolla ja siihen kuuluu huoltosoppari ja hinta oli alle sen 150,. Mahdollisesti oli jokin tarjous?

https://beely.fi/auto/ensiauto
Tuolta kuitenkin Fiesta alle 199,/kk ja siinä huollot mukana.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Jgolf

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 24.01.22 - klo:19:59
^No enpä minäkään nopealla etsimisellä 150,/kk autoa nyt löytänyt, mutta tiedän että sellasia ainakin on jossain vaiheessa ollut, koska siskoni parhaillaan ajaa jollain renaultin kipolla ja siihen kuuluu huoltosoppari ja hinta oli alle sen 150,. Mahdollisesti oli jokin tarjous?

https://beely.fi/auto/ensiauto
Tuolta kuitenkin Fiesta alle 199,/kk ja siinä huollot mukana.

Kahden vuoden sitoutuminen että saa 199ekk.
No onhan se "halpa".
Säästää arvonaleneman, huollot, korjaukset, renkaat, ilmeisesti ajoneuvoveron.

bensat ja vakuutukset jää itselle.

että jos ajaa 10tkm vuodessa, niin kuukausitasolla omia maksettavia on jotain 150e.

yhteensä 350ekk.
Kyllä kai tuota kannattais harkita.

Mutta toisaalta, oma olisi oma :)

Zukka

#236
Jos yhteensä noin 350,/kk,niin siitähän tulee yli 4000, vuodessa.
Omaan korvaan kuulostaa kalliilta verraten siihen,että tälläkin hetkellä olet pärjännyt ilman autoa.

Ymmärrän sen tuoman vapauden ja helppouden monessa kohtaa,mutta jos ei päivittäin/ viikottain ole tarvetta autolle niin kimppa-auton vuokraus voisi olla rahallisesti järkevää kokeilla.
Ainakin nyt aluksi.
Niitäkin on kaikenlaisia, hintaisia ja ikäisiä tarjolla vuokrattavaksi.
Riippuu paikkakunnastakin.

Itse en liisaria saa laskettua järkeväksi omaan käyttöön.
Liian iso rajoite nuo pienet kilometrit, sitten katselet uutta kallista autoa pihalla ettei sillä voi ajaa tai kilometrit ylittyy tänä vuonna,joten lähdetään taas vanhalla omalla autolla liikenteeseen.
Vähän ajavalle tuo siltä osin sopii kuten helppoudenkin puolesta,mutta jos vähän ajaa niin omasta mielestä kauhea ajatus maksaa vaikka 10,/päivässä siitä että saat ajaa uudella autolla 12km päivässä kun vanhemmallakin pärjää.

Tosin se oman vaan oma ajatustapa, en vuokralaitteita suosi juuri missään asiassa. Satunnaisesti kannattaisi varmaankin ;D

sakal83

Kannattaa kuitenkin huomioida, että kyllä ne bensat ja ainakin jonkinmoiset vakuutukset täytyy maksaa siinä omassakin autossa.
+katsastukset, mahdolliset varaosat/huollot, jos vaikka renkaat tarvitsee uusia jne.

Itse en ole varmaan ikinä laskenut autoilun kaikkia kuluja, vaikka varmaan olisi joskus syytä ;D
Mutta kai tuo voisi tässä tapauksessa olla vaihtoehto?
Usein näiden muutaman tonnin autojen kanssa pitäisi itsellä olla mahdollisuus/tietotaitoa tehdä peruskorjauksia. Koska niitä vääjäämättä tulee eteen sillointällöin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Melkein "uusi" clio 159,/kk ja 15tkm vuosi. Vakuutuksen kanssa 218,/kk. Toki huollot pitää maksaa itse.
https://www.autoverkkokauppa.fi/melkeinuusi-autot/renault-clio-tce-90-fete-ktl-373
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zukka

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.01.22 - klo:07:06
Melkein "uusi" clio 159,/kk ja 15tkm vuosi. Vakuutuksen kanssa 218,/kk. Toki huollot pitää maksaa itse.
https://www.autoverkkokauppa.fi/melkeinuusi-autot/renault-clio-tce-90-fete-ktl-373

Tuohan oli bensiini?
Jotenkin ei herätä luottamusta ilmoitus,kun päästöt merkattu 0g/km ja ajoneuvovero 53,29,/vuosi, vai onko se oikeasti noin vähän?

Miten näissä menee,jos autolla on takuu jo loppunut ja alkaa tulla vikoja joita joutuu korjauttamaan,niin maksatko silloin omasta pussista leasing auton korjausta siltä osin mitä maahantuoja ei tule kuluissa vastaan?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy