VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.12.22 - klo:14:20
Sama, tulee ennen pitkää tiestölle ongelmia kun autokanta sähköistyy ja ajellaan (painavilla autoilla) nastat jyristen. Itsellä on CVC7 kitkat.
Jep. Tai sitten ajellaa niillä suhteellisen painavilla autoilla peilipinnoilla kitkat alla. Kun ei ole niitä nastalla jyristäviä karhentamassa tienpintaa.
Ajoin talvikelillä koeajon Enyaqilla enkä täällä itä-suomessa suostuisi kitkoilla ajamaan talvikuukausina. Enkä muutenkaan tule kitkoilla ajamaan. Kuten juuri nyt, sataa vettä ja tiepinnat on täällä peilijäässä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

jharju

Seatissa on nyt ollut Contin kitkat (edellisen omistajan hankkimat), ja ne on olleet käytännössä aika kelvottomat näillä omilla leveysasteilla.

En itse haluaisi Hakka 10 SUV -rengasta mutta muuta Hakkaa ei vaikuta olevan tarjolla ID.3 rengaskokoon 215/55/R18.
Nyt: VW ID.3 Pro Performance Fastlane 58kWh 150kW -23, Tiguan Allspace 2.0TDI DSG 4Motion Comfortline -18
Ex: Leon ST PHEV DSG Xcellence -20, Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro A -09, Ford S-Max Titanium Business TDI Powershift -12, VW Touran 1.4TSI DSG Highline -08, VW Touran 1.9TDI DSG Comfortline -04, Seat Leon 1.8TSI Style -07, VW Golf 2.3V5 Highline -02, VW Golf Variant 1.6 Comfortline -00, VW Golf 1.6CL -95

Daatta

Ei kai tuo SUV-rengas sinällään mikään ongelma ole. Tehty painaviin autoihin, mitä sähköautot todellakin ovat. Ja mitä ID.3:n korkeuteen tulee, niin sitä on yhtä paljon kuin Tesla Model Y:ssä, mikä luokitellaan SUV:ksi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikaanikko

Iidun maavara on 15 cm, en lähtisi kovin metsäisille poluille sillä. Vielä kun on melko pitkä akseliväli, jää juurakkoihin/lumivalleihin helposti kiinni.
Ei silti - ei kai noilla citymaastureillakaan kovin helposti penkasta pääse.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.12.22 - klo:16:02
Ei kai tuo SUV-rengas sinällään mikään ongelma ole. Tehty painaviin autoihin, mitä sähköautot todellakin ovat. Ja mitä ID.3:n korkeuteen tulee, niin sitä on yhtä paljon kuin Tesla Model Y:ssä, mikä luokitellaan SUV:ksi.

ID.3 ei itsessään varsinaisesti ole SUV, mutta sen käyttämä rengaskoko on nykymuodin mukaan "SUV".
ID.3 Pro Performance Business 2021

dwntime

Y long range ja RWD 172mm, performance 157mm. On tuossa Y:ssä ainakin ei-perfissä jo ihan SUV luokkaa tuo maavarakin.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/fi_fi/GUID-E47C4A6D-528E-419C-8C57-FD3864644C34.html

ID3 maavara 150mm versiosta riippumatta.

Korkeutta Y:ssä 1624mm ja ID3 1568mm, pieni ero korkeudessakin. Ei huima mutta on kuitenkin.

En tiedä meneekö SUV raja tuossa 1600mm? :D

jppetteri

Jos SUV suomennetaan "katumaasturiksi", niin se kuvastaa paremmin mistä on kyse: kadulla ajettavasta autosta jossa on maastoautomainen muotoilu. No sitä ei ole oikeastaan kummassakaan, Teslassa tai ID:ssä.

"Katumaasturi" terminä on kyllä melkoinen oksymoroni.


f080421

Lainaus käyttäjältä: jharju - 21.12.22 - klo:15:28
En itse haluaisi Hakka 10 SUV -rengasta mutta muuta Hakkaa ei vaikuta olevan tarjolla ID.3 rengaskokoon 215/55/R18.

Tuota yritin sanoa, mutta ehkä olin tapani mukaan liian epäselvä.

Keskustelu meni täysin hakoteille, koska tässä ei ollut kyse siitä, että onko ID.3 SUV, vaan SUV-renkaista. Jos valmistaja kutsuu ID.3:n rengaskokoa SUV-renkaiksi, niin se ei vielä tee ID.3:sta autona SUV:ia :)

En ole mikään SUV- tai rengasasiantuntija, mutta käsittääkseni tuollainen melko korkeaprofiilinen R18/R19 on tavallinen rengas nimenomaan polttispuolen SUV:eissa ja painavia autoja nekin yleensä ovat.
ID.3 Pro Performance Business 2021

jharju

#3188
Jep, tilannehan tosiaan on se, että Hakkapeliitta 10 nastarenkaita ei saa 215/55/R18 kokoisena, joten mennään tuohon Hakkapeliitta SUV -malliin, jota löytyy oikean kokoisena ja myös kantavuus riittää.

Olen ajanut firman ID.3 -autolla, jossa on nuo Hakka SUV-nastarenkaat, enkä oikein pitänyt äänimaailmasta 40-60km/h nopeuksissa, tuntui jotenkin raastavalta vonkumiselta.

Contin nastarengasta ei ole saatavilla toimitusvaikeuksien vuoksi.
Nyt: VW ID.3 Pro Performance Fastlane 58kWh 150kW -23, Tiguan Allspace 2.0TDI DSG 4Motion Comfortline -18
Ex: Leon ST PHEV DSG Xcellence -20, Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro A -09, Ford S-Max Titanium Business TDI Powershift -12, VW Touran 1.4TSI DSG Highline -08, VW Touran 1.9TDI DSG Comfortline -04, Seat Leon 1.8TSI Style -07, VW Golf 2.3V5 Highline -02, VW Golf Variant 1.6 Comfortline -00, VW Golf 1.6CL -95

Antore

Lainaus käyttäjältä: jharju - 21.12.22 - klo:20:29
Contin nastarengasta ei ole saatavilla toimitusvaikeuksien vuoksi.

Kyllä niitä saa ja lyhyellä toimitusajalla, myös Michelinin nastoja hyvin saatavilla. Mutta kitkat kyllä toimii ID.3:ssa todella hyvin, enkä missään nimessä laittaisi nastoja.

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/continental/icecontact-3/215-55-r18-99t-1462198
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/michelin/x-ice-north-4/215-55-r18-99-99t-1463147

Molemmissa myös oikein passeli kantavuus iidalle.

Noissa SUV-renkaissa on todennäköisesi kantavuus ihan överi. En nyt tarkasti muista paljonko oli oman volkkarin 18" kantavuusindeksi mutta toistasataa kuitenkin. 18" vaihtui tuumaa suurempiin lähinnä siksi, koska vanteet olivat todella rumat. Passelilla kantavuudella uudet rankaat olivat paljon mukavammat ajaa vaikka olivat profiililtaan matalammat.

jharju

Lainaus käyttäjältä: Antore - 21.12.22 - klo:21:31
Kyllä niitä saa ja lyhyellä toimitusajalla, myös Michelinin nastoja hyvin saatavilla. Mutta kitkat kyllä toimii ID.3:ssa todella hyvin, enkä missään nimessä laittaisi nastoja.

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/continental/icecontact-3/215-55-r18-99t-1462198
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/michelin/x-ice-north-4/215-55-r18-99-99t-1463147

Molemmissa myös oikein passeli kantavuus iidalle.

Noh, kyseinen autoliike ei hanki liisariin tollasista kanavista.

Varmaan toimii kitkat SOPIVISSA olosuhteissa, omilla leveysasteilla kitkat ei vaan ole riittävät.

Lainaus käyttäjältä: Antore - 21.12.22 - klo:21:31
Noissa SUV-renkaissa on todennäköisesi kantavuus ihan överi. En nyt tarkasti muista paljonko oli oman volkkarin 18" kantavuusindeksi mutta toistasataa kuitenkin. 18" vaihtui tuumaa suurempiin lähinnä siksi, koska vanteet olivat todella rumat. Passelilla kantavuudella uudet rankaat olivat paljon mukavammat ajaa vaikka olivat profiililtaan matalammat.

Hakka SUV 215/55/R18 kantavuusindeksi on 99, joten ei ainakaan mun mielestä ole överi.
Nyt: VW ID.3 Pro Performance Fastlane 58kWh 150kW -23, Tiguan Allspace 2.0TDI DSG 4Motion Comfortline -18
Ex: Leon ST PHEV DSG Xcellence -20, Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro A -09, Ford S-Max Titanium Business TDI Powershift -12, VW Touran 1.4TSI DSG Highline -08, VW Touran 1.9TDI DSG Comfortline -04, Seat Leon 1.8TSI Style -07, VW Golf 2.3V5 Highline -02, VW Golf Variant 1.6 Comfortline -00, VW Golf 1.6CL -95

Vastarakki

Onko kitkoille jotain muuta hyvää perustetta kuin ympäristösyyt ja ajomukavuus? Laittaisin mielelläni kitkat, koska osaan mielestäni ajaa sen verran. Puolisoni vaan ajaa paljon vähemmän ja sen kerran kun sen pitäisi ajaa 250 kilsan matka jäistä ysitietä ja nelostietä kotikonnuilleen, kuulisin joko kunniani tai kitkat olisi puukolla silvottu :D Seuraavaan autoon tuleekin Contin Icecontactit. Niissä on ne jännät kumituttinastat.

f080421

Lainaus käyttäjältä: jharju - 21.12.22 - klo:20:29
Olen ajanut firman ID.3 -autolla, jossa on nuo Hakka SUV-nastarenkaat, enkä oikein pitänyt äänimaailmasta 40-60km/h nopeuksissa, tuntui jotenkin raastavalta vonkumiselta.

Raastava vonkuminen on todella osuva kuvaus myös Hakkapeliitta 9:n äänimaailmasta noilla nopeuksilla. Toki olen itse siihen meteliin jo tottunut ja lumellahan tuota ongelmaa ei ole. Taidan silti ainakin harkita seuraaviksi renkaiksi kitkoja. Noiden nastojen paras puoli on se, että ID.3 lähtee niillä todella hyvin, vaikka olisi aivan peilijäätä. Liukkauden kuulee ja tuntee myös selvästi kun ID.3 antaa niiden hieman sutia. Kitkoista ei ole yhtään kokemusta, joten en osaa sanoa onko siinä pidossa oikeasti mitään käytännön eroa. Sellainenkin jännä ilmiö, että kun viimeksi vaihdoin talven jälkeen taas kesä-Turanzat alle niin ne eivät olleetkaan niin hiljaiset nastoihin verrattuna kuin mitä olin mielessäni kuvitellut.
ID.3 Pro Performance Business 2021

dwntime

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 22.12.22 - klo:10:00
Raastava vonkuminen on todella osuva kuvaus myös Hakkapeliitta 9:n äänimaailmasta noilla nopeuksilla. Toki olen itse siihen meteliin jo tottunut ja lumellahan tuota ongelmaa ei ole. Taidan silti ainakin harkita seuraaviksi renkaiksi kitkoja. Noiden nastojen paras puoli on se, että ID.3 lähtee niillä todella hyvin, vaikka olisi aivan peilijäätä. Liukkauden kuulee ja tuntee myös selvästi kun ID.3 antaa niiden hieman sutia. Kitkoista ei ole yhtään kokemusta, joten en osaa sanoa onko siinä pidossa oikeasti mitään käytännön eroa. Sellainenkin jännä ilmiö, että kun viimeksi vaihdoin talven jälkeen taas kesä-Turanzat alle niin ne eivät olleetkaan niin hiljaiset nastoihin verrattuna kuin mitä olin mielessäni kuvitellut.

Oma kokemus Oulun korkeudelta viime talvi ID4 takaveto kitkoilla. Aivan totaalisen tuskaa yrittää päästä liikkeelle. Autossa vielä 2.3 softa jossa tuota luistoneston toimintaa ei oltu höllätty yhtään, niin tämän kokemuksen perusteella en kyllä kitkoja takavetoiseen ID4:een ottaisi, enkä kyllä varmasti ID3:kaan.

Muutenhan toki kitkoissa oli pitoa joka suuntaan ja olivat mukavat ja hiljaiset alla. Liikkeellelähtö vain oli yhtä tuskaa.

f080421

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 22.12.22 - klo:10:13
Oma kokemus Oulun korkeudelta viime talvi ID4 takaveto kitkoilla. Aivan totaalisen tuskaa yrittää päästä liikkeelle. Autossa vielä 2.3 softa jossa tuota luistoneston toimintaa ei oltu höllätty yhtään, niin tämän kokemuksen perusteella en kyllä kitkoja takavetoiseen ID4:een ottaisi, enkä kyllä varmasti ID3:kaan.

Muutenhan toki kitkoissa oli pitoa joka suuntaan ja olivat mukavat ja hiljaiset alla. Liikkeellelähtö vain oli yhtä tuskaa.

Okei, kiitos tiedosta :)

Nastoilla ei tuon luistoneston kanssa ole ollut mitään ongelmaa liukkauden puolesta vaikka sitä ei tosiaan saakaan pois. Jää ei siis ole mikään ongelma, mutta lumeen se kyllä saattaa herkästi jäädä kiinni jolloin pitää pakin kautta ottaa hiukan vauhtia. Viimeksi kun satoi noin 7 cm kerralla niin se ei vielä haitannut mitään. Harvoin tuotakaan pääsee testaamaan, kun yleensä piha ja tiet on jo aurattu kun lähtee ajamaan. Nettijuttujen perusteella vähän pelkäsin tuota aggressiivista luistonestoa, mutta aika ongelmatonta talviajoa tämä on ollut käytännössä.
ID.3 Pro Performance Business 2021

mikaanikko

Liikkeelle lähtee kyllä näppärästi kaasua painamatta. Sitten vasta ytyä, kun on eka metri menty. Eli jos painat kaasua liikaa, on peli menetetty. Auto kulkee itsekseen hiljalleen painamatta kaasua kunhan on vaihde päällä.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

f080421

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 22.12.22 - klo:10:55
Liikkeelle lähtee kyllä näppärästi kaasua painamatta. Sitten vasta ytyä, kun on eka metri menty. Eli jos painat kaasua liikaa, on peli menetetty. Auto kulkee itsekseen hiljalleen painamatta kaasua kunhan on vaihde päällä.

Totta muuten tuokin!
ID.3 Pro Performance Business 2021

dwntime

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 22.12.22 - klo:10:55
Liikkeelle lähtee kyllä näppärästi kaasua painamatta. Sitten vasta ytyä, kun on eka metri menty. Eli jos painat kaasua liikaa, on peli menetetty. Auto kulkee itsekseen hiljalleen painamatta kaasua kunhan on vaihde päällä.

Kyllähän tuo tasaisella onnistuu mutta täällä on keskustassa jostain kumman syystä melko monella poistumisreitillä liikennevalot niin, että joutuu aina pysähtymään lievään ylämäkeen. Siitä ei liikkeelle lähdetä ryömimällä, vaikka kuin yrittäisi, vaan aina sutaisee ja siinäpä sitten ollaan.

mikaanikko

Pitäisikö ehdottaa TMn testeihin millä kaltevuuskulmalla veto vielä toimii eri rengastyyppien funktiona.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: jharju - 21.12.22 - klo:21:58
Varmaan toimii kitkat SOPIVISSA olosuhteissa, omilla leveysasteilla kitkat ei vaan ole riittävät.

Kun et mainitse millä leveysasteilla suhaat, niin vähän vaikea tähän ottaa kantaa. Mutta ei se ainakaan niin toimi, että mitä pohjoisemmaksi mennään niin nastoille on enemmän tarvetta.

jharju

Lainaus käyttäjältä: Antore - 22.12.22 - klo:20:43
Kun et mainitse millä leveysasteilla suhaat, niin vähän vaikea tähän ottaa kantaa. Mutta ei se ainakaan niin toimi, että mitä pohjoisemmaksi mennään niin nastoille on enemmän tarvetta.

Eikä tarvitsekaan, tämähän on jokaisen oman kokemuksen mukainen asia. Oma kokemus kahden auton kohdalta (toinen neliveto, toinen etuveto), joissa molemmissa oli edellisen omistajan jäljiltä kitkarenkaat), niin omissa ajo-olosuhteissa en kokenut niitä toimiviksi eikä turvallisiksi.
Nyt: VW ID.3 Pro Performance Fastlane 58kWh 150kW -23, Tiguan Allspace 2.0TDI DSG 4Motion Comfortline -18
Ex: Leon ST PHEV DSG Xcellence -20, Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro A -09, Ford S-Max Titanium Business TDI Powershift -12, VW Touran 1.4TSI DSG Highline -08, VW Touran 1.9TDI DSG Comfortline -04, Seat Leon 1.8TSI Style -07, VW Golf 2.3V5 Highline -02, VW Golf Variant 1.6 Comfortline -00, VW Golf 1.6CL -95

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: jharju - 22.12.22 - klo:22:49
Eikä tarvitsekaan, tämähän on jokaisen oman kokemuksen mukainen asia. Oma kokemus kahden auton kohdalta (toinen neliveto, toinen etuveto), joissa molemmissa oli edellisen omistajan jäljiltä kitkarenkaat), niin omissa ajo-olosuhteissa en kokenut niitä toimiviksi eikä turvallisiksi.
3 vuotta vanhat talvirenkaat on kierrätyskamaa, oli sitten nastat tai kitkat.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jharju

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 23.12.22 - klo:07:05
3 vuotta vanhat talvirenkaat on kierrätyskamaa, oli sitten nastat tai kitkat.

Nelivedossa oli 2 talvea käytetyt kitkarenkaat, etuvedossa oli talven ajetut kitkarenkaat.

Tää on kyllä jotenkin jännä, että kun mun alkuperäinen kysymys koski kokemuksia Hakka SUV nastarenkaista ID.3:ssa, niin on sekä saivarreltu aiheesta "ID.3 ei ole SUV" että myös saatu aikaiseksi jankkaus kitkarenkaat versus nastarenkaat.

Rauhaisaa joulua kullekin joka tapauksessa.
Nyt: VW ID.3 Pro Performance Fastlane 58kWh 150kW -23, Tiguan Allspace 2.0TDI DSG 4Motion Comfortline -18
Ex: Leon ST PHEV DSG Xcellence -20, Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro A -09, Ford S-Max Titanium Business TDI Powershift -12, VW Touran 1.4TSI DSG Highline -08, VW Touran 1.9TDI DSG Comfortline -04, Seat Leon 1.8TSI Style -07, VW Golf 2.3V5 Highline -02, VW Golf Variant 1.6 Comfortline -00, VW Golf 1.6CL -95

Daatta

Tämä on keskustelupalsta, hyvää joulua kaikille jankkajille omastakin puolesta.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

slate

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.12.22 - klo:12:55
Tämä on keskustelupalsta, hyvää joulua kaikille jankkajille omastakin puolesta.  ;D

Ihan perinteinen vuotuinen foorumidepatti kitkat vs. nastat. Jossain sen on leimahdettava.

Eikö id.3 vakiorengastuskin ole XL leimalla (suv kantavuus)) En itse ainakaan oo muita edes katsellut, kun XL.

Kesällä alla 245/35/21 XL "SUV" renkaat. Samaa kyllä öytyy tosin tesla model s:stäkin..

Viime talvi meni 215 45 20 kitkoilla ja 2.3 softalla. Kyllä oli niin, että ajo oli eteläsuomessa pirun epämukavaa ja lumisateella jäi sähkövatkain talliin.

Nyt tänätalvena 18" nastat ja 3.0 softa, missä saa ASR:n pois. Täytyy sanoa, että mitä enempi lunta, sen kivampi tuolla ajella. Muuttu auton talviominaisuudet täysin.

Sportsfan

Olen ajellut e-golfilla tyytyväisenä kitkoilla jo kolme talvea, mutta tulevaan id.3:een valitsin kuitenkin nastat. Tämä lähinnä siksi, että id.3 ei ollut erityisen vakuuttava kitkoilla ajettavassa TM sähköautotalvitestissä. Pahin esimerkki alla:

Jarrutus jäällä 60-0 km/h:
ID.3 197 m
Taycan 124 m
MX-30 129 m
XC40 130 m
Honda-e 133 m
e-2008 150 m

Toki on mahdollista, että id.3 on noista ajoista hieman parantunut softapäivitysten myötä. Takarengas regen-jarrutus kitkoilla on kuitenkin toinen asia mikä tuntuu hieman arveluttavalta.
No, näillä näkymin tämä talvi on jo ohi siinä vaiheessa kun tuo "Fastlane" id.3 lopulta saapuu.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: slate - 23.12.22 - klo:15:31
Nyt tänätalvena 18" nastat ja 3.0 softa, missä saa ASR:n pois. Täytyy sanoa, että mitä enempi lunta, sen kivampi tuolla ajella. Muuttu auton talviominaisuudet täysin.
Minulla Bornissa myös 3.0 softa ja 18 tuumaiset Nokian R5 kitkat. Aivan mahtava yhdistelmä talvella. Mitä pahempi keli, sen mukavampi on ajaa. Muutaman kerran olen lähtenyt vain ajamaan ja nauttimaan. Mäkisellä ja usein vetisen jäisellä mökkiteillä Born etenee hämmästyttävän hyvin. Takaveto ja voimakas regenerointikin pelaavat ongelmitta. Ajan Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson pieniä lumisia ja jäisiä teitä päivittäin.

Eilen olin ostoksilla Lahden Mailissa. Latauksessa oli 10 sähköautoa. Vain minulla yhdellä toisella oli kitkat. Yllätyin nastarenkaiden niin suuresta määrästä sähköautoissa. Rohkeasti vain kokeilemaan. Itse olen ajanut kitkoilla vuodesta 1999 asti eikä yhtään ups tilannetta ole tullut.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Rasvis

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 23.12.22 - klo:19:52
Takarengas regen-jarrutus kitkoilla on kuitenkin toinen asia mikä tuntuu hieman arveluttavalta.
Tämä. Se on melko epämukava fiilis kun oikein liukkaalla kelillä maantievauhdissa kevyesti jarrua painettaessa perä muljahtaa sivuun.

Reilut parikymmentä talvea kitkoilla takana, ja nyt ensimmäistä kertaa ajaminen ajoittain pelottaa, saati sitten autoa rouvalle lainatessa. Nyt purkissa on 2.4, toivottavasti 3.0 tuo jotain parannusta.

jomppak

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 24.12.22 - klo:07:37
Tämä. Se on melko epämukava fiilis kun oikein liukkaalla kelillä maantievauhdissa kevyesti jarrua painettaessa perä muljahtaa sivuun.

Reilut parikymmentä talvea kitkoilla takana, ja nyt ensimmäistä kertaa ajaminen ajoittain pelottaa, saati sitten autoa rouvalle lainatessa. Nyt purkissa on 2.4, toivottavasti 3.0 tuo jotain parannusta.

Täällä uudet nastat ja softana 3.2. Kyllähän tuo takaperän heitto kiihdytyksissä tai lähdettäessä nopsemmin liikkeelle yllättää etuvetoon tottuneen kuskin. Jarrutus ei ole onneksi yhtä voimakasta efektiä tuonut esiin.

Kuluneen viikon lämpöaallossa oli mökkitien pinta pehmennyt sen verran pahasti, että auto päätti luistoneston kanssa hyytyä mäkeen. En uskaltanut kovin moneen kertaan edes yrittää, kun auto kampesi jo eston kanssa itseään poikittain kapealle tielle. Parempi kävellä kuin kaivella autoa ojasta keskellä korpea. 

f080421

Sellainen (minulle) uusi tieto tuli huollossa, että auto saattaa laittaa Kessyn, nettiyhteyden jne pois päältä virransäästösyistä jos 12 V -akun varaustila on tarpeeksi alhainen. Tuo näkyi jostakin auton tapahtumatiedoista. Tämä siis tiedoiksi muillekin, jotka olette ihmetelleet vastaavia asioita. Tuosta ei ainakaan itselleni tullut mitään erillistä virhettä tauluun vaan kaikki näytti muuten ihan normaalilta. Eli etenkin jos ajaa paljon todella lyhyttä pätkäajoa kylmässä kuten itse usein teen niin auto kannattaa laittaa aina laturiin pihassa ja mahdollisesti välttää penkinlämmittien yms käyttöä sen muutaman kilometrin matkalla.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy