VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 31.12.20 - klo:07:30
Okei,kiitos selvennyksestä 👍🏼 Eikö noissa tule muuten lainkaan kangasmattoja mukana? Onko joku tilannut jostain?

Busineksessa ei ollut edes kumimattoja! Myyjä joutui varastosta kaivelemaan, onneksi löytyi.

Itsellä on myös auto parkissa seinän takana, mutta avaimet tallessa laukussa joten ei se itsekseen avaudu. ID avaa oletuksena sen puolen lukot mistä avauksen tekee, jos haluaa kaikkien lukkojen avautuvan pitää säätää keskuslukon asetuksia. Näin jos automaattiavaus ei ole käytössä, luulisin.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Apaju

Itse tilasin ID. 3 matot tuolta https://www.autoteppiche.com/DE/,  on hieman enempi värivaihtoehtoja. Hintaa tuli  hieman vajaa sata euroa toimitettuna
VW ID.3 Life

WiseGuy

Lainaus käyttäjältä: Antore - 31.12.20 - klo:08:05
Minun käsittääkseni kangasmatoilla autot Suomeen tulee.
ID.3 teksteillä ns. premium-mattosarja on tyyris ja tosiaan näillä matoilla ainakin oma auto oli varustettu:
https://shop.volkswagen.fi/tekstiilimattosarja-premium-eteen-ja-taakse-id3-10b061270-wgk
https://shop.ahw-shop.de/original-vw-id.3-fussmatten-premium-textilfussmatten-4x-stoffmatten-schwarz-10b061270wgk?c=9257

ahw-shopista löytyy myös edullisempaa sarjaa, tosin juuri tällä hetkellä loppu:
https://shop.ahw-shop.de/original-vw-id.3-textilfussmatten-plus-stoffmatten-fussmatten-velours-matten-10b061404wgk?c=9257

Onko kukaan tuolta ahw-shopista tilannut mitään?

Mä tilasin pari juttua. Tuntui vaan oudolta kun maksu tuli laskuna sähköpostiin. Maanantai iltana tein tilauksen ja maksoin laskun mut vielä ei ole mitään kuulunut.. Ka pitää ens viikon jälkeen alkaa kysellä jos ei ala kuuluu.
Ei onneksi isosta summasta kyse mut kumminkin :)

Pari päivää sitten sain auton ja onhan tässä vähän opettelemista.
Tähän mennessä ei mitään ongelmia ole ollut muuta kun mielenkiintoinen huomio:
Toi luurin sovellus sanoo että toiminta epäonnistui tai mitä nyt sanookaan kun yrittää laittaa lämmitystä päälle, mutta todellisuudessa se on mennyt päälle.

Toinen mikä olisi kiva niin jokakertainen kysely online/offline ois kiva saada pois.

Yllätti tavallaan että autossa mukana tunkki vaikka ei vararengasta :D
Toi kyllä vähän näitten sähköautojen ongelma nuo piuhat. Ois kiva joku järkevä säilytyspaikka niille. Esim. etupellin alla joku tiivis kotelo. Ainakaan itse kun en niitä usein tarvitse ja siksi ne onkin kotona.
Myös EA-laukulle ei taida olla virallista paikkaa. Ainakin mulla se vaan pyörii kontissa. Meinasin tarranauhan takiaispuolen laittaa ja kontin takaposkeen kii..

Kotona mulla on BMW:n wallbox ja toimii. Lyö töpseli kiinni ja that's it. Eilen just testasin niin työnti tavaraa reilulla 10kW eli vallan hyvin.

Antore

Lainaus käyttäjältä: WiseGuy - 31.12.20 - klo:14:32
Onko kukaan tuolta ahw-shopista tilannut mitään?

Mä tilasin pari juttua. Tuntui vaan oudolta kun maksu tuli laskuna sähköpostiin. Maanantai iltana tein tilauksen ja maksoin laskun mut vielä ei ole mitään kuulunut.. Ka pitää ens viikon jälkeen alkaa kysellä jos ei ala kuuluu.
Ei onneksi isosta summasta kyse mut kumminkin :)

Pari päivää sitten sain auton ja onhan tässä vähän opettelemista.
Tähän mennessä ei mitään ongelmia ole ollut muuta kun mielenkiintoinen huomio:
Toi luurin sovellus sanoo että toiminta epäonnistui tai mitä nyt sanookaan kun yrittää laittaa lämmitystä päälle, mutta todellisuudessa se on mennyt päälle.

Toinen mikä olisi kiva niin jokakertainen kysely online/offline ois kiva saada pois.

Yllätti tavallaan että autossa mukana tunkki vaikka ei vararengasta :D
Toi kyllä vähän näitten sähköautojen ongelma nuo piuhat. Ois kiva joku järkevä säilytyspaikka niille. Esim. etupellin alla joku tiivis kotelo. Ainakaan itse kun en niitä usein tarvitse ja siksi ne onkin kotona.
Myös EA-laukulle ei taida olla virallista paikkaa. Ainakin mulla se vaan pyörii kontissa. Meinasin tarranauhan takiaispuolen laittaa ja kontin takaposkeen kii..

Kotona mulla on BMW:n wallbox ja toimii. Lyö töpseli kiinni ja that's it. Eilen just testasin niin työnti tavaraa reilulla 10kW eli vallan hyvin.

Luotettava kauppa ja hyvin on toiminut silloin kun olen ahw-shopista ostoksia tehnyt. Viimeksi nämä mutta maksu hoitui kyllä ihan verkkopalvelussa, olikohan suoraan luottokortilta vai paypall, en nyt jaksa muistaa. https://shop.ahw-shop.de/original-vw-id.3-nabenkappe-design-abdeckkappe-nabenabdeckung-alufelge-schwarz-pure-white

Tuon sovelluksen kautta esilämmitys on myös mulla temppuillut ensimmäistä kertaa eilen. Juuri tuo ilmoitus tuli, ettei saa yhteyttä. Tämä on aika yllättävää, että on toiminut näinkin hyvin. Tuppaa olemaan nämä konsernin mobiilipalvelut vielä himpun kehitysvaiheessa.

Mulla on kontissa molemmilla sivuilla syvät kolot ja niihin mahtuu kätevästi ea-laukku ja toiselle puolelle vaikka pesunestepussi. Luulin että nuo on jokaisen mallin kontissa. Tämä on minusta tosi kätsy vaikka syökin vähän tilavuutta paksista https://shop.ahw-shop.de/original-vw-id.3-variabler-ladeboden-kofferraum-nachruestung-gepaeckraum-schwarz?c=9152
Tosin joku tarranauhoilla kiinnitettävä kangaslootakin on ihan toimiva, sellainen mulla oli edellisessä jossa ei myöskään ollut mitään paikkaa kaapelille.

Cayman

Itsellä sovellus temppuilee kanssa ja esim sovelluksen lähtöaika sivulla ei ole mitään tietoja,onko siis vain silloin kun on piuhan päässä 🤔

Millaista lämpötilaa olette sovelluksesta laittaneet pikkupakkasilla? Kun asetan lämpötilan niin alkaa synkronointi pallukka pyöriä melko pitkään.

Lataatteko muuten akun max 80% niinkuin suositellaan?
ID.3 Business
Golf VIII

Enhancer

Lähtöajat tulee sovellukseen vasta auton päivitysten myötä myöhemmin.

Sovelluksen synkronointi jää tosiaan pyörimään, mutta komento menee silti perille. Esilämmityksen lämpötila säädetään toistaiseksi auton asetusvalikosta, eikä sovelluksen pyynnillä ole merkitystä.Sovellus vain komentaa ilmastoinnin päälle.

Lataan akun täyteen. Luotan siihen, että olemassaolevat puskurit ovat riittävän isot ja itselläni auto on päivittäisessä käytössä eikä akku makaa pitkiä aikoja täynnä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.01.21 - klo:10:50
Lähtöajat tulee sovellukseen vasta auton päivitysten myötä myöhemmin.

Sovelluksen synkronointi jää tosiaan pyörimään, mutta komento menee silti perille. Esilämmityksen lämpötila säädetään toistaiseksi auton asetusvalikosta, eikä sovelluksen pyynnillä ole merkitystä.Sovellus vain komentaa ilmastoinnin päälle.

Lataan akun täyteen. Luotan siihen, että olemassaolevat puskurit ovat riittävän isot ja itselläni auto on päivittäisessä käytössä eikä akku makaa pitkiä aikoja täynnä.

Ei niitä lähtöaikoja sovelluksessa edes näy kuin vasta auton päivityksen jälkeen. Sovelluksen pyynnillä on todellakin merkitystä, eli vaihtaa lämmöt juuri siihen miksi ne sovelluksesta asettaa. Synkka pyörii kyllä aika pitkään mutta päättyy sekin kun hetken odottelee.

jamo75

sulla toimii se sitten paljon paremmin kuin itselläni, yleensä tulee tekninen virhe eikä mitään tapahdu
myöskin aika useasti se käynnitää ilmastoinnin mutta et näe sitä mistään sovellukesta

sentään edellisssä autoissa toi toimi siten että sen tilan pystyi realistisesti näkemään tässä on ihan hakuammuntaa

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.01.21 - klo:11:00
Ei niitä lähtöaikoja sovelluksessa edes näy kuin vasta auton päivityksen jälkeen. Sovelluksen pyynnillä on todellakin merkitystä, eli vaihtaa lämmöt juuri siihen miksi ne sovelluksesta asettaa. Synkka pyörii kyllä aika pitkään mutta päättyy sekin kun hetken odottelee.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Antore

Lainaus käyttäjältä: Antore - 31.12.20 - klo:15:43Mulla on kontissa molemmilla sivuilla syvät kolot ja niihin mahtuu kätevästi ea-laukku ja toiselle puolelle vaikka pesunestepussi. Luulin että nuo on jokaisen mallin kontissa. Tämä on minusta tosi kätsy vaikka syökin vähän tilavuutta paksista https://shop.ahw-shop.de/original-vw-id.3-variabler-ladeboden-kofferraum-nachruestung-gepaeckraum-schwarz?c=9152
Tosin joku tarranauhoilla kiinnitettävä kangaslootakin on ihan toimiva, sellainen mulla oli edellisessä jossa ei myöskään ollut mitään paikkaa kaapelille.

Tähän tarkennuksena, että ne kontin reunoilla olevat kotelot muodostuu tietysti tuon välipohjan sivuosista.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.01.21 - klo:11:00
Ei niitä lähtöaikoja sovelluksessa edes näy kuin vasta auton päivityksen jälkeen. Sovelluksen pyynnillä on todellakin merkitystä, eli vaihtaa lämmöt juuri siihen miksi ne sovelluksesta asettaa. Synkka pyörii kyllä aika pitkään mutta päättyy sekin kun hetken odottelee.
Mulla ei sovelluksen pyynnillä ole merkitystä. 0783 softa, ja 1-alueilmastonti. Sovellus näyttää aina MIN, ja kun painan + muuttuu lukema 16:sta ja kun menen autolle lämmitys on päällä valikosta asettamaani 22 astetta pyytäen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.01.21 - klo:21:42
Mulla ei sovelluksen pyynnillä ole merkitystä. 0783 softa, ja 1-alueilmastonti. Sovellus näyttää aina MIN, ja kun painan + muuttuu lukema 16:sta ja kun menen autolle lämmitys on päällä valikosta asettamaani 22 astetta pyytäen.

En nyt ihan ymmärtänyt miksi ja mihin lukema muuttuu 16:sta mutta haluuttuun lämpöön se tietysti siitä plussasta kannattaa naputella. Alkuillasta tämän vielä testasin ja laitoin lämmöt sovelluksesta 24 asteeseen ja tosiaan auton clima näytti samaa lukemaa kun lähdin matkaan. Yleensä siis lämmöt 22 asteessa. Mitä tulee noihin ajastettuihin lämmityksiin, niin aika turhia. Ainakin näillä nollakeleillä riittää helposti jos 5 minuuttia ennen lähtöä nappaa sovelluksesta lämmöt päälle niin se riittää.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.01.21 - klo:21:50
En nyt ihan ymmärtänyt miksi ja mihin lukema muuttuu 16:sta mutta haluuttuun lämpöön se tietysti siitä plussasta kannattaa naputella. Alkuillasta tämän vielä testasin ja laitoin lämmöt sovelluksesta 24 asteeseen ja tosiaan auton clima näytti samaa lukemaa kun lähdin matkaan. Yleensä siis lämmöt 22 asteessa. Mitä tulee noihin ajastettuihin lämmityksiin, niin aika turhia. Ainakin näillä nollakeleillä riittää helposti jos 5 minuuttia ennen lähtöä nappaa sovelluksesta lämmöt päälle niin se riittää.
Sinulla on 2-alueilmastointi. Usko nyt, 1-alueiden käyttäytyy toistaiseksi erilailla. Kabiinin lämmitykseen riittää helposti esilämmitys käsipelillä, mutta jatkossa ajastettuna lähtöön liittyy varmasti akun lämmitystä ja jos akku + kabiini lämmitetään verkkovirralla on tuolla rangeenkin vaikutusta kylmemmällä.

Ilmeisesti nyt logiikka on, että akku ladataan 3% vajaaksi pyydetystä, ja loppu ladataan ennen lähtöä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.01.21 - klo:21:56
Sinulla on 2-alueilmastointi. Usko nyt, 1-alueiden käyttäytyy toistaiseksi erilailla. Kabiinin lämmitykseen riittää helposti esilämmitys käsipelillä, mutta jatkossa ajastettuna lähtöön liittyy varmasti akun lämmitystä ja jos akku + kabiini lämmitetään verkkovirralla on tuolla rangeenkin vaikutusta kylmemmällä.

Ilmeisesti nyt logiikka on, että akku ladataan 3% vajaaksi pyydetystä, ja loppu ladataan ennen lähtöä.

Uskon tietysti. Omia kokemuksia minäkin tänne vaan kirjoitan. Rangella tai sillä käytetäänkö esilämmitykseen yösähköllä ladattua akun virtaa vai seinästä tulevaa sähköä ei ole mulle tuon taivaallista merkitystä. Sillä säästää ehkä muutaman euron vuodessa.

jamo75

20min vie noin 1kwh eli about 20-30s riippuen sähkösopimuksesta joten se on ihan yksi ja sama, lataus vie tuon jo parissa minuutissa... kun lähdet kylmänä pihasta niin kulutus on siinä 30kw paikkailla joten se sillä on suhteellisen vähän merkitystä esilämmititkö kabiina vai ei. toi lämmitys vie vain yhtä vaihetta siten siitä mitään mega kustannuksia saa mitenkään aikaan

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.01.21 - klo:21:56
Sinulla on 2-alueilmastointi. Usko nyt, 1-alueiden käyttäytyy toistaiseksi erilailla. Kabiinin lämmitykseen riittää helposti esilämmitys käsipelillä, mutta jatkossa ajastettuna lähtöön liittyy varmasti akun lämmitystä ja jos akku + kabiini lämmitetään verkkovirralla on tuolla rangeenkin vaikutusta kylmemmällä.

Ilmeisesti nyt logiikka on, että akku ladataan 3% vajaaksi pyydetystä, ja loppu ladataan ennen lähtöä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 01.01.21 - klo:22:52
20min vie noin 1kwh eli about 20-30s riippuen sähkösopimuksesta joten se on ihan yksi ja sama, lataus vie tuon jo parissa minuutissa... kun lähdet kylmänä pihasta niin kulutus on siinä 30kw paikkailla joten se sillä on suhteellisen vähän merkitystä esilämmititkö kabiina vai ei. toi lämmitys vie vain yhtä vaihetta siten siitä mitään mega kustannuksia saa mitenkään aikaan
Juu, hifistelyä tuo onkin ja hienosäätöä enää mutta pienistä puroista jne :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

foxnen

Kuinkahan tuollainen takavetoinen pärjää jäisissä urissa ja ohitustilanteissa pääsee polanteiden yli?
Oliko missän mainitaa etu- ja takakseli painoista eli painojakaumasta?
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

jamo75

tasan 50/50, ei ole itsellä takavetoista ennen ollut mutta eipä kyllä edes pientä mäkeä päässyt ylös paikaltaan

Lainaus käyttäjältä: foxnen - 02.01.21 - klo:12:33
Kuinkahan tuollainen takavetoinen pärjää jäisissä urissa ja ohitustilanteissa pääsee polanteiden yli?
Oliko missän mainitaa etu- ja takakseli painoista eli painojakaumasta?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

WiseGuy

Lainaus käyttäjältä: foxnen - 02.01.21 - klo:12:33
Kuinkahan tuollainen takavetoinen pärjää jäisissä urissa ja ohitustilanteissa pääsee polanteiden yli?
Oliko missän mainitaa etu- ja takakseli painoista eli painojakaumasta?

Miks mä en näe ongelmaa?

Vai johtuuko siitä, että ajanut viimeisen 20vuotta takavetoisilla ympäri vuoden, nastoilla/kitkoilla/saksankitkoilla ja en ole ohitus tai polanneongelmiin törmännyt..

Ja sen mitä eilen paksussa loskassa työnsin menee 4-kaistaisella ja joutui ohittelee niin ei mitään ongelmaa.


Enhancer

Lainaus käyttäjältä: foxnen - 02.01.21 - klo:12:33
Kuinkahan tuollainen takavetoinen pärjää jäisissä urissa ja ohitustilanteissa pääsee polanteiden yli?
Oliko missän mainitaa etu- ja takakseli painoista eli painojakaumasta?
Paremmin kuin etuvetoinen. Olin todella epäileväinen, kun olen aina takavetoa talviominaisuuksiensa takia vierastanut. Kokonaisuutena erittäin hyvä, ehkä parempi kuin mikään aiemmista etuvedoista.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

JK

Lainaus käyttäjältä: foxnen - 02.01.21 - klo:12:33
Kuinkahan tuollainen takavetoinen pärjää jäisissä urissa ja ohitustilanteissa pääsee polanteiden yli?
Oliko missän mainitaa etu- ja takakseli painoista eli painojakaumasta?

Paremmin kun etuveto. Etenee tosi hyvin. Tilanteissa jossa entisellä etuvedolla olisi ollut joutunut kytkemään luistoneston pois ja suditttamaan itseä eteenpäin ID menee ilman ongelmia. Paljon parempi kuin osasin odottaa.
VW ID.3 1st Max

Daatta

Lainaus käyttäjältä: foxnen - 02.01.21 - klo:12:33
Kuinkahan tuollainen takavetoinen pärjää jäisissä urissa ja ohitustilanteissa pääsee polanteiden yli?

Samat kokeumukset kuin muillakin, kulkee liukkailla ja sohjossa todella hyvin. Paremmin kuin ex. neliveto-Cupra, joka jostain syystä oli "all over the place" jos keli oli pikkaisenkin huono. Renkaissa on tietysti eroa, ex. Nokia R2 225/40 R18 vs nykyinen Conti VC 7 215/55 R18. Kunnon talvikelit antavat etelässä vielä odottaa itseään, mutta eiköhän niitäkin ole kohta luvassa.

Samat kokemukset myös lämmityksen ohjauksesta Android apilla. Minulla näyttää että lämmitys olisi koko ajan päällä eli ruudussa lukee stop, mutta silti sain lämmityksen käyntiin Stop - Start nappia painelemalla. Pikku juttuja...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Antore

Komppaan edellisiä. Contin kitkat omassa (215/50-19) ja juuri tulin kotiin. Piti ihan asioikseen lähteä kruisailemaan kun tuli eteläänkin kunnon lumikelit. Harvinaisen hyvin etenee ja miten tarkka onkaan keulasta! Niin looginen, ettei ainakaan etuvetoa ole ikävä yhtään. Eikä kyllä bemariakaan, useampi talvi tuli vajaavetoisilla ajettua. Jos jotain saisi toivoa, niin ajonvakautusta kun vielä saisi halutessaan löysättyä niin olisin varmaan vieläkin ratissa. Mutta ihan fiksusti tuokin on toteutettu, pieni lipsuminen ei rampauta menoa totaalisesti ja juuri näin tapahtuu esim. bemareissa.

ITbites

Muutama päivä ajoa takana ja todella tyytyväinen kokonaisuuteen, etenkin eilinen myräkkä tosiaan osoitti että tämä takavetototeutus toimii myös liukkaalla sekä lumessa mainiosti.

Ainoa mikä hieman mietityttää on kulutus; 25kwh/100km tuntuu olevan peruskauraa talvikelissä ja mielestäni se on paljon - e-golfillakin pääsi talvella helposti 15kwh pintaan...

Kysymys kuuluu, onko ID.3 näin paljon kömpelömpi peli ettei tuo "akkulämmitys" (onko sitä edes, toimiiko se) tai parempi vääntö riitä kompensoimaan kulutusta? Ja kyllä, joka kerta esilämmitän auton ennen lähtöä.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Mikko81

^Riippuu varmaan kuinka pitkällä matkalla mittaat kulutusta? Kyllä tuon parempi pitäisi olla kuin e-golf. Käsittääkseni ID3 ei vielä esilämmityksessä lämmitä akkua vaan lämmittää sen joka kerta kun lähdet liikkeelle tuonne 13C pintaan. Se nostaa kulutusta, joka sitten pitäisi laskea pidemmässä ajossa.

Tähänkin (ehkä) oli tulossa päivitys jossa akun esilämmityksen saa kanssa päälle. Ainakin matka-ajoon tuo olisi hyvä ettei akkua käytetä siihen.

jamo75

toi on vielä pientä, esim. battery lifen talvitestissä kulutus oli 28kw/100

helposti kuluttaa lähdettäessä 30kw ja moneisti kun vähän kaasua painaa niin 99kw tauluun iskee
esilämmitys ja pintakaasulla ajo sillä pieneen kulutukseen pääsee

kannattaa huomioda että lämmitys vie 1-2kw aina kun se on päällä

omalla kulutuksellani 90% näyttä 270km rangea joten todella pitkällä ollaan tosta mainostetusta 420km

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 03.01.21 - klo:07:53
Muutama päivä ajoa takana ja todella tyytyväinen kokonaisuuteen, etenkin eilinen myräkkä tosiaan osoitti että tämä takavetototeutus toimii myös liukkaalla sekä lumessa mainiosti.

Ainoa mikä hieman mietityttää on kulutus; 25kwh/100km tuntuu olevan peruskauraa talvikelissä ja mielestäni se on paljon - e-golfillakin pääsi talvella helposti 15kwh pintaan...

Kysymys kuuluu, onko ID.3 näin paljon kömpelömpi peli ettei tuo "akkulämmitys" (onko sitä edes, toimiiko se) tai parempi vääntö riitä kompensoimaan kulutusta? Ja kyllä, joka kerta esilämmitän auton ennen lähtöä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 03.01.21 - klo:07:53
Muutama päivä ajoa takana ja todella tyytyväinen kokonaisuuteen, etenkin eilinen myräkkä tosiaan osoitti että tämä takavetototeutus toimii myös liukkaalla sekä lumessa mainiosti.

Ainoa mikä hieman mietityttää on kulutus; 25kwh/100km tuntuu olevan peruskauraa talvikelissä ja mielestäni se on paljon - e-golfillakin pääsi talvella helposti 15kwh pintaan...

Kysymys kuuluu, onko ID.3 näin paljon kömpelömpi peli ettei tuo "akkulämmitys" (onko sitä edes, toimiiko se) tai parempi vääntö riitä kompensoimaan kulutusta? Ja kyllä, joka kerta esilämmitän auton ennen lähtöä.

6kW akun lämmitys tuon eron tekee. Sopii toivoa että tuon automaattisen akun lämmityksen  saisi täysin turhana nurkka-ajossa kytkettyä pois jatkossa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Mikko81

Ei kait se täysin turha ole kuitenkaan? Jos nimittäin akku on riittävän kylmä häviää tehot ja regen. Toki sen lämmityksen säätö kuten myös lämmitys pikalaturille tultaessa on erittäin tervetulleita ominaisuuksia.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 03.01.21 - klo:10:17
toi on vielä pientä, esim. battery lifen talvitestissä kulutus oli 28kw/100

helposti kuluttaa lähdettäessä 30kw ja moneisti kun vähän kaasua painaa niin 99kw tauluun iskee
esilämmitys ja pintakaasulla ajo sillä pieneen kulutukseen pääsee

Eikös tuo 28 kWh / 100 km tarkoita Ojalan laskuopilla että

100-0 % toimintamatka olisi

58 kWh
----------------------- = 207 km
28 kWh / 100 km

tai jos ottaa turvallisemman skenaarion missä latinki on valmistajan suosittelema 80 ja loppulatinkia jäisi 10 % (=70% kapasiteetista).

58 kWh * 0.7 %
----------------------- = 145 km
28 kWh / 100 km

Battery life Chris ajaa tuossa suomalaisittain aika reipasta vauhtia eikä autossa ole lämpöpumppua. Toisaalta ei -2C ole vielä mikään oikea talvikeli, tie ei ole luminen eikä alla ole nastarenkaita.

Mielellään kuulisin millaista kulutusta näette sitten kun on 20-30C pakkasta ja tie luminen. Tuollainen 145 km tosielämän range on jo aika kaukana 420 km WLTP.

ITbites

Näin.

Taisi kaupanpurkuhommiksi

- piti ihan käydä testaamassa vielä ja tulokset ::: 20 km, 34km/h ja kulutus 27,1 kwh/100 km

Ja tämä oli rauhallista ns. kaupunkiajoa + muutama hassu kilometri 80km/h

Ihan järjetön kusetus, 200 km talvikelissä täydellä akulla? Sama kuin e-Golfissa missä 23 kw pienempi akku.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

JK

20km ajon perusteella ei voi vielä päätellä juuri mitään kulutuksesta. Akun ja ohjaamon lämmitys vie alussa paljon. Pidemmällä matkalla tasaantuu kulutus.
VW ID.3 1st Max

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy