Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - sakal83

#1
https://www.skoda.fi/_doc/606a146c-77fd-4fcf-8dd4-f5bff9e71621

Riippuu siitä onko murtohälytin ruksittuna autoa tilatessa vai ei?
#2
Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 26.06.23 - klo:13:20
Kas kas, nyt VW toimaria myöten myöntää että kosketusnäytöt ovat syvältä ja poikittain:

https://www.hs.fi/talous/art-2000009678879.html

Ja kun erikseen sanoo että ID.2:ssa on aidot hanikat mitä painella niin nosti juuri houkuttelevuutta melkoisesti.
Nämähän oli joidenkin mielestä aivan mahtavat ja hyvät käyttää ;D
#3
Huoltaminen / Vs: Kalliit tulpat
28.02.23 - klo:21:50
Kyllähän sä voit viedä sinne huoltoon ne motonetinkin tulpat ja pyytää vaihtamaan ne.
Jos ihan OEM tulpat haluat, niin tilaa tuosta hintaan 16,44,/kpl. (Toki rahti, niin kannattaa tilata jotain muutakin)
https://www.skoda-parts.com/spare-part/04e905601b-spark-plug-skoda-20365.html
#4
Korruptoitunut lataus?
Latasithan oikean laitteen kartat?
SD-kortin formaatti? Olikohan se FAT32 näin ulkomuistista?
Laitoithan ne kansiot samalla tavalla juureen, kuten oli alkuperäisessä?

Tossa nyt jotain, mitä ekana tulee mieleen.
Ps. Korvasitko tuon overall.nds?
#5
Ohje pätee myös Superbiin:

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.11.17 - klo:18:14
Yksinkertaisuudessaan lataat vaikka tästä:
https://plus.google.com/104513383734549855736/posts/XzQQgK3WbRK
Tuo softa omaan naviisi.

Sillävälin kannattaa ottaa toi alkuperäinen softa talteen kaiken varalle sieltä SD-kortilta johonkin.  ;)

Kopioi alkuperäisestä softasta  /maps/EEC/EEC_WLD/OVERALL.NDS
Ja korvaat sillä ladatun 0915 softan overall.nds

Tyhjennä se alkuperäinen SD-kortti ja sen jälkeen tuuttaat sen maps kansion kokonaisuudessaan sinne SD-korttiin.
Kortti autoon ja avot!

Ja sanomattakin selvää, että kaikki ihan omalla vastuulla   ;)
Aina voi toki palauttaa tuon alkuperäisen softan jos jotain menee vikaan.

E:Noi kameratolppa POI-tiedot häviää, eli ne tarttee asettaa tämän jälkeen uudestaan

Ja tosiaan SD-kortissa spesifi CID, Joka käytännössä tarkoittaa, että autossa pitää olla se alkuperäinen kortti.
Vaihtoehtoisesti muuttaa jonkin muun SD-kortin CID vastaamaan tuota alkuperäistä.
#6
Lainaus käyttäjältä: terro - 01.01.23 - klo:21:52
Typerää olkiukkoilua. Kukaan sähköautoilija ei väitä, että talvella sähköautot menisivät tuon matkan.
Taisit itsekin kommentoida viestiä mihin viittasin, mutta tyypillinen ulkiukko kaivettu kaapista. ::)
#7
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 01.01.23 - klo:14:12
Höpsistä. Tuossa norjalaisten testissä ei yksikään päässyt mitatusti noihin lukemiin, vaikka teoriassa WLTP sellaista lupailikin.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maailman-suurin-sahkoautotesti-selvitti-todelliset-toimintamatkat-pakkaskelissa/
Aijaa. Mä kun jo ajattelin, että sähköuskovaisten maailmassa ne kaikki kulkee tuon matkan.
Todellisuudessa ei yksikään suomen talvessa. Lucid pääsee tän hetken pakkasilla jo liki, mutta noita kun ei paljoa näillä sähkökuskeilla täälä suomessa alla näe.

https://ev-database.org/compare/electric-vehicle-longest-range#sort:path~type~order=.erange_real~number~desc%7Crange-slider-range:prev~next=0~1200%7Crange-slider-acceleration:prev~next=2~23%7Crange-slider-topspeed:prev~next=110~350%7Crange-slider-battery:prev~next=10~200%7Crange-slider-towweight:prev~next=0~2500%7Crange-slider-fastcharge:prev~next=0~1500%7Cpaging:currentPage=0%7Cpaging:number=9
#8
Patteriauton keskimääräinen rangehan on just tuo 580km.
#9
Canbus Led ;)
#10
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.10.22 - klo:20:40
On monta asiaa mitkä kannattaisi jättää ammattilaisille eikä edes yrittää tehdä itse ja säästää!
Jos tietää mitä tekee, niin usein saa parempaa lopputulosta, mitä ammattilaisilla.
Jotenkin tuntuu, että tuo ammattitaito on laskemaanpäin.
Muutamaankin otteeseen tullut ihan tunnetuilta merkkiliikkeiltä aika ala-arvoista työnjälkeä.
Joskus itse tekemällä säästää hieman, toisinaan taas ei, jos laskee omalle ajalle jonkun hinnan. :D
#11
Lainaus käyttäjältä: Sped - 29.10.22 - klo:08:22
Kyllä se nyt näyttää siltä, että tet ei ole se kellä on henkilökohtaisuuksia tässä. Onko Kiira tehnyt jotain pahaa sinulle, vai miksi tästä artikkelista (joka on ihan hyvää hyvyyttään kirjoitettu huomioksi niille, jotka miettivät renkaanvaihtoa) on nyt vedetty hernepalko takaraivoon?

Juttu oli informatiivinen ja se antoi varmasti jollekin jotain. Joten drop it :D
Yks mikä nyt on varmaa, niin Teräsharmaa ei ”drop it” ikinä.
Hän vänkää joka topicissa mistä hänellä on mielipide loppuun asti. Se nyt on tässä huomattu.
#12
Taitaa nykyään olla nolompaa roikkua Teslan SupportRussia chargereilla, kuin käydä Teboililla tankkaamassa, mikäli Teslan luojan Twiittailua seurailee.
#13
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
03.10.22 - klo:21:58
Lainaus käyttäjältä: Mr.Moon - 03.10.22 - klo:20:26
Mitenköhän sen testaisi kun ei ole pakkasta ulkona? Nappia kun painaa niin valo syttyy mutta huollon mukaan se syttyy vaikka sitä lämmitystä ei olisi...
VAG kyllä tekee sen niinpäin, että piilottaa sen ominaisuuden vaikka siihen olisi mahdollisuus, eikä niinpäin, että laittaa sinne ns. Turhia nappeja jotka ei tee mitään ;)
Näin siis jos auto tullut näin tehtaalta.
Joko huoltomies ei tiedä mistä puhuu, tai sitten siihen vaihdettu lasi, missä ei ole lämmitystä (jos sellainen on edes mahdollista?)
#14
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
03.10.22 - klo:17:34
Lainaus käyttäjältä: Mr.Moon - 03.10.22 - klo:15:02
Sattuisiko kenelläkään olla Skodan lisävarusteluetteloa vuodelta 2020? Valitin huollolle että etulasin-lämmitin ei mene päälle äpistä niin huolto sanoo että koko autossa ei ole etulasin-lämmitintä. Varustetaso L&K.
Ikinä en ole varmaan reagoinut onko sitä vaiko eikö kun Connect ei tyyliin ikinä ole toiminut. Ja sitten en ole miettinyt sulattiko ikkunan tuuletin vai etulasinlämmitin.
Kyllä siinä etulasinlämmitin pitäisi olla.
Mikset mene autoon ja paina sitä ilmastointivalikon alta päälle ja testaa?
,,pistä en osaa sanoa, kun sitä murheenkryyniä itsellä ei ole ;D
#15
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 30.09.22 - klo:12:17
Tässä kuussa tuli ajettua 3157 km ja sähköön meni rahaa vain 3,85 ,. Tekee 0,12 ,/100 km. Kotana ei tarvinnut ladata yhtään kWh.
Oon ajanut tänä vuonna joku 30tkm eikä mulla ole mennyt yhtäkään euroa omaa rahaa dieseliin. ::)
#16
Lainaus käyttäjältä: Sped - 26.09.22 - klo:16:14
Tämä lause on helppo ymmärtää, vaan ei kaikkien. Turhaan tgotj väittelet, kun sitä ajatusta ei ymmärretä :D
Pääasia, että ymmärtää sen co2 päästöjen mittakaavan ;D
#17
Tai nyt autoliike on tehnyt autolle kuntotarkastuksen ja siinä samalla tehty nuo puuttuvat huollot.
En myöskään usko, että tuo 9tkm olisi mikään merkittävä tässä, mutta huollattaa se aski kannattaa ja mieluusti etukäteen kuin jälkikäteen.

Se haldex huolto kannattaa ennemmin selvittää. Sen pumpun vaihto kun kustantaa merkkarilla sen n.500, joka vääjäämättä on edessä jos tuo oli ensimmäinen huolto sille pumpulle ja ilman putsausta.

Lainaus käyttäjältä: SkodaSup3 - 25.09.22 - klo:18:00
Diesel siis kyseessä.
Entä jos saa DSG:lle takuun. Ja jos muutenkin saa esim. 2v/40tkm takuun, niin mitä tuollainen kuulostaisi, eli kai oleellisesti parantaisi tilannetta.
Totta kai sitten autoa taas vaihdettaessa asia tullee ilmi, että myöhässä vaihdettu, mutta eikö jotkut ole kokonaan vaihtamattakin DSG-öljyjä ja auto rullaa siitä huolimatta vai olenko aivan väärin ymmärtänyt?
Ehkä pitää vaihtaa merkkiä tai vaihtaa autoa eikä jäädä miettimään tuota DSG:tä. 
Takuu kannattaa ottaa, jos ei ole miään kovin kallis?
Jotkut ajavat ilman moottoriöljyjenkin vaihtoa, mutta itse en ainakaan sellaista autoa ikinä ostaisi. Jossain vaiheessa vehkeet leikkaa totaalisesti kiinni ja se on hieman kalliimpi remppa kuin pelkkä öljynvaihtohuolto.
#18
Aivan. Dieselihän vissiin kyseessä :D
Tulppien vaihtoa ei sit kannata lähteä kyselemään.
Ja kuten Nahkamajava tuossa mainitsi, niin yksilöitä käytettyinä aina ovat. Kaiken saa rikki, mutta aika monen myös oikein käytettynä ja huollettuna kestämään.
#19
Jep. 60tkm olisi pitänyt vaihtaa öljyt. Ja jos Haldexin öljyt vaihdettu vasta ekan kerran tuossa, niin pumppu on täynnä paskaa, kun sitä ei perus öljynvaihtohuollossa puhdisteta.
Kannattaa silti kysyä onko tuo pumppu ja sihti putsattu.
DQ250MBQ Kestää hyvin yli 500Nm vääntöjäkin, joten sitä ei tarvitse jännittää.
Tulpatkin olisi ollut hyvä vaihtaa tuossa samaisessa 69tkm huollossa, kun niitä olet kuitenkin kohta vaihtamassa :D
#20
Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 24.09.22 - klo:21:51
Suomesta ei lopu sähkö ensi talvena, eikä senkään jälkeen.


Kova on luotto, etteikö lopu.
Paljonkos sitä sähköä tuotiinkaan viime pakkasilla suomeen?
#21
https://www.instagram.com/reel/CemQb4TlFst/?igshid=MDJmNzVkMjY=
Kyllä Tesla kusee silti vielä paljon enemmän kuluttajaa silmään.
#23
^polttomoottoriautoja harvemmin mainostetakaan lauseilla ”Jopa 410km tankkauksella tjsp”
Joskus jotain Dieseleitä mainostettiin yli 1000km tankkausväleillä ja ne menivät kyllä sen luvatun kelissä kuin kelissä.
#24
Myydään / MYYTY
13.09.22 - klo:23:40
Korkkaamaton Duo-boxissa oleva D3S xenon pottimot myyntiin suunnitelman vaihtuessa.
Ostettu alkuvuodesta 2022, kuitti löytyy.



Hp. 140, + postit.
Mieluiten nouto, tai kaupat muuten kasvotusten. Liikkuu epäsäännöllisen säännöllisesti Tre-Hki ja syksyn aikana ainakin muutamaan otteeseen Tre-Oulu ja Tre-Kouvola väliä.
Noudolla onnistuu Tampereelta.
#25
Lainaus käyttäjältä: tepele - 11.08.21 - klo:18:53

Kuten tässäkin, niin nuo eturoiskeläpät hakaavat maalipinnan puhki ja alkaa ruostumaan. Onko tästä kyse?
Se on pintaruostetta ja saa fiksattua kyllä helpolla itse.
Vai onko jo pelti jostain läpiruostunut 4 vuodessa?
Maalipinta kun jostain puhkeaa, esim tunkilla väärin nostaessa nostokohdista, niin ruostumaanhan se alkaa.
En jaksa uskoa, että kukaan noista korvaa mitään.

Tuo eturoiskeläpän taakse kertyvä paska on koko konsernin kirous. Joka kevät kannattaa kurkata, pestä ja tarvittaessa paikkamaalata nuo roiskeläpän iskemät.
#26
Lainaus käyttäjältä: octaviaville - 04.09.22 - klo:12:56
Vastaan itselleni (ja toivottavasti myös muille EDUKSI):
Tein sit niin että formatoin (quick format) Skoda kartta-SD:n ja asensin uudestaan uusimman karttapäivityksen (7Gb kooltaan ZIP muodossa) eli STD1_P94_EU_202022.zip failin. Olin sen jo aiemmin yrittänyt useaan kertaan asentaa mun alkuperäiseen Skoda Octavia Navi-SD:hen. Eikä ollut onnistunut. Aina valitti ettei ole tarpeeksi tilaa ja se että poistin ZIP kokoelmasta tarpeettomia maita (kuten Venäjän, varsin turha kartasto nyt... ja vielä iso) ei auttanut... asennus meni kyllä läpi mutta lopputulos ei toiminut autossa (no maps found ilmoitus. Se oli outoa. Luulisi ettei sillä ole väliä onko siellä kaikkien maiden kartat vai ei. Mutta kun en ole IT-alana ekspertti niin asia jää pimentoon.
MUTTA KUN ALUSTIN ORIGINAALI SD:N ja asensin sen ... se meni sukkana läpi ja lopputulos on että autossa tuo uusin kartasto toimii. Ei siis tarvinnut ostaa uutta SD-korttia Skoda diileriltä tai jostain Ebayn uumenista viraabelia sitten. Että, tällä mennään nyt. Lisäksi tietenkin useimmiten käytetään vaimon kanssa GMAPSia ajaessa kun sehän päivittyy jatkuvasti. Mutta tuo auton navi on hyvä olla vaikka pitemmällä matkalla toiminnassa.
Kiitos kaikille avusta/vinkeistä!
Ville
https://orestbida.com/blog/cid-changeable-sdcards/
#27
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 03.09.22 - klo:19:19
Riippuu paljon UIstä. Hyvin suunniteltu käyttöliittymä voi olla myös siellä näytöllä. Mutta sen pitää toimia kylmänä, kuumana, hanskoilla, ilman… eli omat haasteensa käyttöliittymän suunnittelussa autolle on.
No, sehän se olisikin, jos annettaisiin mahdollisuus kaikille muokata tuota UI:ta oman mieltymyksenä mukaan. Sehän on kuitenkin layerien pinoamista toistensa päälle. Jos saisi valita mitä siihen ekaan layerii laitetaan ns. Prioriteetiltaan ykköseksi, niin jokainen voisi valita mitä siinä alkunäytössä on valittavissa.
Se hankaloittaa jo kummasti, kun se on 3:ssa layerissä jossain valikkonapin takana, joka pitäisi olla siinä helposti saatavilla.

Ei taida pahemmin olla kuin kapasitiivisiä näyttöjä käytössä, joten tuo sähkön johtavuus hanskojen läpi tai kylmällä ilmalla on aina huono/ei toimi ollenkaan.
#28
Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 03.09.22 - klo:21:24
Näköjään Rönkkökin nöyrtyi sähköautoilijaksi, toki selitysten kera: "Sähköautoon päädyin sähköautoilun rajoittuneisuudesta huolimatta, koska polttoaineiden hinta on lähtenyt lapasesta. Jakeluvelvoitteen alentaminen on hintaa nyt hieman alentanut, mutta kallista se on silti.
Sähkön hintakin on noussut ja hinnan uhataan vain nousevan syksyn mittaan. Laskeskelin, että saan silti suuren osan kuukausivuokrista maksettua säästyneillä polttoainekuluilla, koska minulla on mahdollisuus ladata sähköautoa omassa pihassani."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/98138ac4-e087-45c5-974a-f887d668de5c
Eikö tämän saman tule tosiaan tekemään kaikki kenellä tähän rahkeet riittää?
Säästetään ostamalla sähköauto.
#29
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 03.09.22 - klo:13:30
Itse ainakin olisin vain tyytyväinen, jos kehitys kehittyisi niin, ettei minun matka-ajossa tarvitsisi koskea ohjainlaitteisiin lainkaan, mutta halutessani voisin ne vaivattomasti ottaa käyttöön. Usein se edellyttää toimintojen siirtoa pois fyysisiltä katkaisijoilta. Oleellista kuitenkin, että oleelliset toiminnot saa helposti ohjattua myös ajaessa. Vilkut, pyyhkijät yms.
Eihän tuo toive poisulje silti sitä, että ne oleellisimmat ovat manuaalisilla kytkimillä.
Onhan nytkin lähes kaikissa autoissa esim sadetunnistin ja silti autossa on ihan oma vipunsa pyyhkijöille. 90% tuohon ei tarvitse juurikaan koskea, mutta on niitä kelejä kun tarvitsee saman ajon aikana useasti.
Kuten mainitset, että oleellisinta on, että toiminnot saa ohjattua helposti. Jos pyyhkijän asentoja tarvitsee rukata näytöltä, niin onko se enään sitä?
#30
Lainaus käyttäjältä: miz - 03.09.22 - klo:08:37
Pyysit minua kertomaan onko jossain vaiheessa tai mallissa ollut kojelauta täynnä nappeja, eli ns. pommitettu napeilla.
En tiennyt mallia jossa olisi tässä aiemmin käsiteltyjä ominaisuuksia toteutettu erikseen napeilla, kysyin siis sinulta:

Onko sellaista mallia, jossa on ollut sama määrä säädettäviä ja konffattavia ominaisuuksia, mutta niiden hallinta olisi toteutettu ilman kosketusnäyttöä? Eli ampumalla kojelauta täyteen nappeja ja kytkimiä.
Tällaisen mallin kojelauta olisi kiva nähdä, olisi käytettävyydeltään erinomainen.

Halpa hinta on kosketusnäytöille ja digimittaristoille varmasti yksi syy, mutta ei ainoa.
Ei tätä nyt tarvitse ymmärtää väärin, ellei näin halua.
Ei ole mallia missä on kojelauta pommitettu napeilla, eikö näin? Sitä nappiviidakkoa ei ole kukaan haluamassakaan, eikö näin?

Mutta nyt kun siirretään ilmastointi, hanskalokero, tuulilasinpyyhkimet, vaihteenvalitsimet, ym, kai kohta vilkut ja ohjaus sinne näytölle, niin ei näitä kukaan täysjärkinen ole haluamassa. ;D
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy