Ongelmat

Aloittaja ttppii, 05.10.18 - klo:08:35

« edellinen - seuraava »

Polouni

Minulla on kyllä pakkasellakin lämmettyään sammunut jos olen unohtanut painaa pois päältä.  Se on normitoimenpide turvavyön ohella. Joskus kesällä sammuttelen sitten ihan starttinapista jos pidempi pysäys esim. tietöissä tms.

Reneto

^
Puoli vuotta jaksoin painaa starttauksen yhteydessä s/s-nappia, kunnes koodautin veks koko toiminnon.  Alkoi jo nappikin vähän kiiltämään, ei hyvä  ;)  Voin suositella poiskoodausta.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Keitsi

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 02.02.19 - klo:23:34
Jos auto sanoo, että S&S toimimattomuudelle on syynä "käyntilämpötila ei pysy" on syynä se että joko kabiinia lämmitetään vielä isolla teholla, tai sitten esimerkiksi ajoviimaa on enemmän tai esimerkiksi öljyt viileämpänä ja sinne siirtyy lämpöä. Ei se auto kuitenkaan kuun asennosta päätä milloin sammuu ja milloin ei, vaan taustalla on oikeasti aika hienosti suunniteltu järjestelmä joka pyrkii huomioimaan kaiken mahdollisen.

Täysin eri keskustelu onko tässä säästötavassa yhtään mitään järkeä näissä olosuhteissa.

Eilen illalla ajoin vielä uuden lenkin ja nyt sisäpyynti 22 astetta. Auto oli seisonut pihalla 4h. Start-stop alkoi toimimaan heti kun tuo "mukavuuslämpötilaa ei saavutettu" ilmoitus oli poistunut. Eli eiköhän tuon sisäpyynnin voi jo laskea pois laskuista.

Ja se on tosiaan oma keskustelunsa, että onko koko start-stopissa järkeä. Voin hyvin elää ilman sitäkin. Haluan selvittää asian vain siksi, ettei autossa ole muuta vikaa, josta tuo start-stopin toimimattomuus on vain oire. Kyseessä on kuitenkin uusi auto, jolla on takuu.

Polouni, onko sulla mitään lämmitintä asennettuna?

Polouni

Defan letkulämmitin kiertopumpulla ja sisäpuhallin hytissä. Olleet hyvä ja toimiva valinta. Ei ongelmia startissa ja lämmöt nousee tosi äkkiä. En osaa kyllä sanoa tarkkaa vaikutusta start-stoppiin, koska painan siis aina pois. Mietinnässä on tuo Reneton ehdotus poiskoodaamisesta. Itsellä ei vain ole laitteita eikä osaamista....
Tehdaswebaston ottaisin jos saisi n. 600 ,. Aikanaan golffissa oli ja lämmitti sekä koneen että hytin.

minnis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 03.02.19 - klo:09:55
^
Puoli vuotta jaksoin painaa starttauksen yhteydessä s/s-nappia, kunnes koodautin veks koko toiminnon.  Alkoi jo nappikin vähän kiiltämään, ei hyvä  ;)  Voin suositella poiskoodausta.

Onkohan tuo mahdollista koodata siten, että kun auton käynnistää niin s/s on poissa käytöstä, mutta s/s nappia painamalla sen saa halutessaan käyttöön?

M_M

Eipä taida olla. Joko koodaa kokonaan pois tai sitten rakentelee rautapohjaisen muistimoduulin sille napille. Sellaisia löytynee valmiinakin tuotteina maailmalta.

Tai sitten jatkaa sitä napin painelua.  :D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

MikHei



https://m.youtube.com/watch?v=ytv_O9wAMCw

Tätä olen itse harkinnut, kun ainakin käyttäjä sakal83 on täällä kertonut, että on sellaisen laittanut. Tuo on hyvä, kun muistaa edellisen valinnan uudelleen startatessa. Halutessaan voi siis napin painalluksella ottaa start-stopin takaisin käyttöön.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Enhancer

Eikö sen moottorin voi halutessaan sammuttaa ihan napista / virta-avaimesta, vaikka itse automatiikan koodaisikin pysyvästi pois käytöstä?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

MikHei

Hehheh, ja miksi kaukovaloassistentti on keksitty, kun pitkät saa viiksestä vetämälläkin päälle? Tai miksi sadetutka on olemassa, kun viiksestä pyyhkijätkin saa vispaamaan. En ole kyllä istunut yhdenkään kuskin kyydissä, joka liikennevaloihin sammuttaa autonsa virta-avaimesta punaisten ajaksi...  ::) Tästä saisi taas mehevän "keskustelun" aikaiseksi.  ;D
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 04.02.19 - klo:23:18
Hehheh, ja miksi kaukovaloassistentti on keksitty, kun pitkät saa viiksestä vetämälläkin päälle? Tai miksi sadetutka on olemassa, kun viiksestä pyyhkijätkin saa vispaamaan. En ole kyllä istunut yhdenkään kuskin kyydissä, joka liikennevaloihin sammuttaa autonsa virta-avaimesta punaisten ajaksi...  ::) Tästä saisi taas mehevän "keskustelun" aikaiseksi.  ;D
Toimii ratkaisuna, jos ei yleisesti halua käyttää start-stopia mutta tiedostaa mahdollisuuden käyttöön järkevästi vaikka tietyömaalla tms.

Ei sitä kaukovaloassaria tai sadetutkaakaan kukaan käyttäisi jos se ei toimisi kuin ajatus. S&S ei toimi automaattivaihteisessa autossa esimerkiksi pysäköintitilanteissa järkevästi.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

MikHei

Tulkitsin ilmeisesti virheellisesti kettuiluna aikaisemman viestisi ja hiukkasen provosoiduin.  ;)

Taidamme siis molemmat olla samaa mieltä start-stopista, siinä on huonot puolensa. Mutta näen sen myös joissain tilanteissa käytännöllisenä, siksi haluaisin toisinaan varsinkin kesällä sitä käyttää. Mutta en pakotetusti, niin kuin se nyt pakosti on aina päällä auton starttauksen jälkeen. Kokonaan pois koodaus myös saisi harmillisesti ajotietokoneelle turhaa infoa, että miksi start-stop ei ole käytettävissä. Minun tapauksessa käytännöllisin ratkaisu olisi mm. tuosta syystä se muistimoduuli.  :)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

sakal83

Tuo moduli toimii.
Ihan pala kakkua asentaa, jos nyt yhtään työkalut pysyy käsissä.

Ainoa miinus on se, että kun vaihtaa ajomoodia niin tämän jälkeen se muisti ”nollaantuu” tai jotain. Eli menee s/s päälle.
Tota moodia nyt ei tule kovinkaan usein vatkattua, niin ei pahemmin haittaa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 05.02.19 - klo:19:17
Tulkitsin ilmeisesti virheellisesti kettuiluna aikaisemman viestisi ja hiukkasen provosoiduin.  ;)

Taidamme siis molemmat olla samaa mieltä start-stopista, siinä on huonot puolensa. Mutta näen sen myös joissain tilanteissa käytännöllisenä, siksi haluaisin toisinaan varsinkin kesällä sitä käyttää. Mutta en pakotetusti, niin kuin se nyt pakosti on aina päällä auton starttauksen jälkeen. Kokonaan pois koodaus myös saisi harmillisesti ajotietokoneelle turhaa infoa, että miksi start-stop ei ole käytettävissä. Minun tapauksessa käytännöllisin ratkaisu olisi mm. tuosta syystä se muistimoduuli.  :)
Näinpä.

Ilmoituksiahan poiskoodauksesta ei tule, sama ympyrän sisällä oleva A-kirjain minkä päällä on poikkiviiva näkyy mittaristossa silloin kun auto sammuisi mutta koodaus estää sammutuksen. Radion näytöltä ilmoituksen saa pois ihan tökkäämällä sitä ilmoitusta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

hite

Lainaus käyttäjältä: hite - 01.02.19 - klo:20:06
En nyt tiedä onko tämä ongelma, mutta jäähdyttimen tuuletin pyörii näilläkin keleillä. Lämmöt kyllä nousevat normaalisti ja pysyvät ylhäällä. Pitäisiköhän tästä olla huolissaan ja mistä alkaisi etsimään vikaa?

Päivitystä tälle, kävin huollossa tänään ja tuomio oli viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Huollossa samalla laittoivat takavyöt kuntoon ja seisontajarrun säätömutterin vaihtoivat laadunparannuskampanjassa.

Warlord

Onko kenelläkään muulla bensamittari kovin optimistinen? Tankki pitäisi olla 40 litranen ja tänään tankkasin melkein 25 litraa vaikka neula oli just puolivälin täydemmällä puolella.
VW Polo mk.6

- Heavy Metal will never die!! -

hite

Lainaus käyttäjältä: Warlord - 08.02.19 - klo:19:12
Onko kenelläkään muulla bensamittari kovin optimistinen? Tankki pitäisi olla 40 litranen ja tänään tankkasin melkein 25 litraa vaikka neula oli just puolivälin täydemmällä puolella.

On se tankki yli 40 litraa, korkein litramäärä tankkauksissa on 40½ litraa omassa excelissä ja ei se tankki aivan tyhjillään ollut silloinkaan. Viimeisellä palkilla tosin mentiin ja rangea muutama kymmenen kilometriä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Warlord - 08.02.19 - klo:19:12
Onko kenelläkään muulla bensamittari kovin optimistinen? Tankki pitäisi olla 40 litranen ja tänään tankkasin melkein 25 litraa vaikka neula oli just puolivälin täydemmällä puolella.
Toistaiseksi jokaisen omistamani konsernipelin polttoainemittari on käyttäytynyt niin, että mittarin näyttämä puolivälistä täyteen on tankista 2/3 osa. Vastaavasti puolivälistä bensavalolle on tankista 1/3.

Jos siis tankillisella on päässyt 600km, menee täydestä puoliväliin 400km ja puolivälistä tyhjäksi 200km.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Fredde

Muistelen jonkun kirjoitelleen, että välillä oikeanpuoleinen peili siirtyy peruuttaessa alaspäin ja välillä ei. Peili siirtyy alas vain, jos säätönuppi on R-asennossa. Jos esim. lämppäri päällä tai säätö L-asennossa, peili ei käänny alas.
Polo GTI 2019

Fredde

GTI vasen etukulma natisee ja koputtaa.

Taitaa olla iskarissa tms jotain vikaa. Ajaessa varsinkin matalalla nopeudella epätasaisella keskustakadulla kuuluu pientä napinaa vasemmasta etukulmasta. Samoin jos auton ollessa parkissa painelee etukulmaa se natisee aika kovaäänisesti, toisella puolella ei samanlaista.

Onko muuta ajatusta, kuin että huoltoon pitäisi viedä?

Kilsoja takana 1500.
Polo GTI 2019

Polouni

Ei tuttua ääntä ainakaan itsellä. Tarkastukseen vain...

Väänänen

Lainaus käyttäjältä: Fredde - 14.02.19 - klo:12:12
Muistelen jonkun kirjoitelleen, että välillä oikeanpuoleinen peili siirtyy peruuttaessa alaspäin ja välillä ei. Peili siirtyy alas vain, jos säätönuppi on R-asennossa. Jos esim. lämppäri päällä tai säätö L-asennossa, peili ei käänny alas.

Kiitos, hyvä tieto.
Samaa oikkuilua olen ihmetellyt jo pitkään.

Fredde

Lainaus käyttäjältä: Fredde - 14.03.19 - klo:00:26
GTI vasen etukulma natisee ja koputtaa.

Taitaa olla iskarissa tms jotain vikaa. Ajaessa varsinkin matalalla nopeudella epätasaisella keskustakadulla kuuluu pientä napinaa vasemmasta etukulmasta. Samoin jos auton ollessa parkissa painelee etukulmaa se natisee aika kovaäänisesti, toisella puolella ei samanlaista.

Onko muuta ajatusta, kuin että huoltoon pitäisi viedä?

Kilsoja takana 1500.

Tähän liittyen. Varasin tunnin huoltoajan viikko sitten Herttoniemen VW-centeriin. Tunnin odottelun jälkeen huoltomyyjä tuli kertomaan, että autosta ei ole löydetty mitään vikaa / ei ole pystytty todentamaan mitään ääntä. Tarjosivat tässä vaiheessa vaihtoehtoa mennä lenkille mekaanikon kanssa. Olivat kuulemma käyneet ajamassa kaksi lenkkiä eikä mitään kuulunut. Noh, en kerennyt jäädä pelleilemään sen enempää joten lähdin töihin.

Viikon aikana ääni on entisestään voimistunut ja oikeastaan muuttunut todella kovaksi natinaksi. Vasen etuiskari natisee vaikkapa kun keskustassa ajelee röykkysellä tiellä tai mukulakivillä. Huomenna tarkoitus mennä näyttämään ja otan tällä kertaa kyllä mekaanikon heti kyytiin.

Ensikokemuksella ei pahemmin tuo huolto vakuuta. Toivotaan, että saadaan auto nyt kuntoon. Ei jaksaisi tollasta natinaa kuunnella jatkuvasti.
Polo GTI 2019

Fredde

Lainaus käyttäjältä: Fredde - 29.03.19 - klo:00:23
Tähän liittyen. Varasin tunnin huoltoajan viikko sitten Herttoniemen VW-centeriin. Tunnin odottelun jälkeen huoltomyyjä tuli kertomaan, että autosta ei ole löydetty mitään vikaa / ei ole pystytty todentamaan mitään ääntä. Tarjosivat tässä vaiheessa vaihtoehtoa mennä lenkille mekaanikon kanssa. Olivat kuulemma käyneet ajamassa kaksi lenkkiä eikä mitään kuulunut. Noh, en kerennyt jäädä pelleilemään sen enempää joten lähdin töihin.

Viikon aikana ääni on entisestään voimistunut ja oikeastaan muuttunut todella kovaksi natinaksi. Vasen etuiskari natisee vaikkapa kun keskustassa ajelee röykkysellä tiellä tai mukulakivillä. Huomenna tarkoitus mennä näyttämään ja otan tällä kertaa kyllä mekaanikon heti kyytiin.

Ensikokemuksella ei pahemmin tuo huolto vakuuta. Toivotaan, että saadaan auto nyt kuntoon. Ei jaksaisi tollasta natinaa kuunnella jatkuvasti.

Jatketaan tähän. Kävin näyttämässä autoa huollossa, ja vihdin kyytiin saatiin mekaanikko joka myös kuuli tuon kovan natinan jo ensimmäisen 50m ajomatkan jälkeen. Auto jäi tutkittavaksi ja ilmeisesti vika liittyi iskarin ripustuksen laakeriin, jossa mahdollisesti välystä tms. Menee vaihtoon ensi viikolla.

Huvittavaa kyllä, tuo laakeri taidettiin rasvata kunnolla tässä tarkastuksessa, ja se on pysynyt nyt kohtalaisen hiljaisena viikonloppuna ajellessa. Tosin, eilen myös auton oikealla puolella edessä alkoi samanlainen natina. Menee siis laakeri vaihtoon myös toiselta puolelta.

Harmittava homma, että 1500km ajettu auto vaatii jo noinkin radikaalia hoitoa. Tähän jouduttiin jopa varaamaan erikoismies eikä aika-arviota edes osattu sanoa, kun kuulemma joutuu kohtuu paljon purkamaan.
Polo GTI 2019

JyKKemus

Tullut tuossa pari kertaa näyttöön että Start Stopissa joku vika, sitten se häviää ja toimiikin normaalisti.
Su tuli myös että mukautuvassa vakkarissa jokin vika, sitten sekin hävis ja toimii normaalisti.

Kävin tänään sitten luettamassa vikakoodit, siellä oli sitten pari koodia:

  • Hätäjarrutehostuksen paineanturi, epäuskottava signaali
  • Mukavuusjärjestelmän 2 keskusyksikkö, epäuskottava signaali

Varasin sitten samantien huoltoajan, saa nähä löytääkö ne jotain
Nykyinen: Volkswagen Polo MK6 -18
EX: Volkswagen Polo MK5 (6C) -17
EX: Volkswagen Polo MK5 (6R) -12
EX: Volkswagen Golf MK5 -05
EX: Citroën Xsara VTR -01

joku372

Lainaus käyttäjältä: JyKKemus - 05.04.19 - klo:08:23
Tullut tuossa pari kertaa näyttöön että Start Stopissa joku vika, sitten se häviää ja toimiikin normaalisti.
Su tuli myös että mukautuvassa vakkarissa jokin vika, sitten sekin hävis ja toimii normaalisti.

Kävin tänään sitten luettamassa vikakoodit, siellä oli sitten pari koodia:

  • Hätäjarrutehostuksen paineanturi, epäuskottava signaali
  • Mukavuusjärjestelmän 2 keskusyksikkö, epäuskottava signaali

Varasin sitten samantien huoltoajan, saa nähä löytääkö ne jotain

Minulla kans Start Stop jotain herjannut aina välillä. Kävinkin tuosta kyselemässä gti topicissa ennen kuin huomasin, että täällä olikin jo viestiä asiasta.

Tuli varattua huoltoaika parin viikon päähän niin saavat VW Centerissä tutkia tuon. Puhelimessa eivät osanneet sanoa onko takuunalainen vika vai ei. Toivottavasti kuitenkin on, kun sähkärin tuntiveloitus ei ollut edullisimmasta päästä :D

hduck

Mielenkiintoinen ongelma tuli muutaman viikon vanhaan Poloon. Käsijarrun lukitusnappi alkoi resonoimaan todella äänekkäästi. Yhtäkkiä ajellessa alkoi helvetillinen surina ja rätinä, aluksi luulin että kaiuttimet levisivät. No ei, rätinä loppuu kuin seinään kun käden laittaa käsijarrukahvalle tai hieman koskee lukitusnappiin.  :o

No, huoltoon vein tottakai ja siellä saivat saman äänen aikaiseksi, ihmettelivät kovasti että eipä ole tämmöistä ennen tullut vastaan. Eivät uskaltaneet lähteä käsijarrukahvaa purkamaan koska varaosia ei ollut varastossa. Ensi viikolle tilattu palikat ja uusi huoltoaika.

JyKKemus

Lainaus käyttäjältä: JyKKemus - 05.04.19 - klo:08:23
Tullut tuossa pari kertaa näyttöön että Start Stopissa joku vika, sitten se häviää ja toimiikin normaalisti.
Su tuli myös että mukautuvassa vakkarissa jokin vika, sitten sekin hävis ja toimii normaalisti.

Kävin tänään sitten luettamassa vikakoodit, siellä oli sitten pari koodia:

  • Hätäjarrutehostuksen paineanturi, epäuskottava signaali
  • Mukavuusjärjestelmän 2 keskusyksikkö, epäuskottava signaali

Varasin sitten samantien huoltoajan, saa nähä löytääkö ne jotain
Tänään oli auto huollossa, vähän yli tunnin tais olla ja jarrun paine-anturin vaihtoivat.
Olivat joutunet kuulemma olemaan yhteydessä oikein valmistajaan.
Nykyinen: Volkswagen Polo MK6 -18
EX: Volkswagen Polo MK5 (6C) -17
EX: Volkswagen Polo MK5 (6R) -12
EX: Volkswagen Golf MK5 -05
EX: Citroën Xsara VTR -01

JyKKemus

Lainaus käyttäjältä: hduck - 12.04.19 - klo:10:08
Mielenkiintoinen ongelma tuli muutaman viikon vanhaan Poloon. Käsijarrun lukitusnappi alkoi resonoimaan todella äänekkäästi. Yhtäkkiä ajellessa alkoi helvetillinen surina ja rätinä, aluksi luulin että kaiuttimet levisivät. No ei, rätinä loppuu kuin seinään kun käden laittaa käsijarrukahvalle tai hieman koskee lukitusnappiin.  :o

No, huoltoon vein tottakai ja siellä saivat saman äänen aikaiseksi, ihmettelivät kovasti että eipä ole tämmöistä ennen tullut vastaan. Eivät uskaltaneet lähteä käsijarrukahvaa purkamaan koska varaosia ei ollut varastossa. Ensi viikolle tilattu palikat ja uusi huoltoaika.
Mullakin käsijarrukahvan nappi resonoi, kerro ihmees mitä ne tekee vai siis vaihtaako ne koko kahvan?
Tosi ärsyttävä ääni.
Mulla teki entinenkin Polo samaa.
Välillä se ei resonoi lainkaan vaikka ei kahvasta kiinni pidäkkään.
Nykyinen: Volkswagen Polo MK6 -18
EX: Volkswagen Polo MK5 (6C) -17
EX: Volkswagen Polo MK5 (6R) -12
EX: Volkswagen Golf MK5 -05
EX: Citroën Xsara VTR -01

hduck

Edellisessä, -15 vuosimallin Polossani tätä "ominaisuutta" ei esiintynyt. En tarkemmin kysellyt mikä tulee olemaan korjaustoimenpide, selvinnee ensi viikolla.

Väänänen

Tuo tuskin turvavyö-gaten nippusiteellä korjaantuu, mutta sinitarraa voisivat tunkea sopivaan väliin?  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy